karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 05:25:17

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-11 16:31:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Okei, jes.

Eli ne mun chian siemenet ei välttämättä olekaan hyvä juttu vitskujen imeytymiselle? (löytyi guuglaamalla). Mites seesam ja auringonkukka? Siemenleipää kun olen tehnyt.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-12 09:06:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Nosiis, eri siementen fytiinihappopitoisuudet toki vaihtelevat, mutta JOTAIN ikävää kasvit yleensä aina laittavat lastensa suojaksi.

Chia-siementen erikoispiirre on tämä: Niissä on saponiinia. Siis SAIPPUAA. Saattaa vahingoittaa suolinukkaa.

Mutta jos nyt siemenleipää teet etkä sitä kilokaupalla rouskuttele, niin siinähän ne ovat parhaassa muodossa eli kokonaisina, jauhettujen rasva kun alkaa aina härskiintyä välittömästi. Että en nyt näkisi ongelmaa siemenissä, kunhan pidetään määrät kohtuullisina.

Vilja on kuitenkin ongelmallisin fytiinihapon lähde sen vuoksi, että ne jotka sitä syövät, tuppaavat syömään sitä enemmän, kuin mitä nyt ehkä söisi pähkinöitä tai kaakaopapuja. Niin tulee sitten sitä fytiinihappoakin enemmän. Jos nyt vaikka siis vertaa 6-9 palaa täysjyväleipää versus kourallinen pähkinöitä/siemeniä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-12 12:08:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Oho, saippualeipää.
Okei, kiitos tiedoista.
Kamalaa, mä teen lapsista leipää :) Ja rouskuttelen kokonaisina.

Ja marjoistakin, nämä Pakkasmarjan mustikat on ihan hyviä, nytkin mutustan eli karaistuin sen verran.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-17 10:29:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Mietin, että tarkoittiko aloittaja kysyä näin: Mikä auttaa marjanhimoon, jos ei saa marjoja? Minulle kypsennetyt punakaali ja punajuuri ovat sellaisia, että jos niitä syön, niin ei tee mieli lisäksi mustikkaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-17 10:39:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Minun teki nyt toisen kerran sataan vuoteen mieli mustikkarahkaa (puoli purkkia rahkaa, reilut kaksi desiä kermaa, mustikoita), ja ostin Toisinsyöjän vinkistä Pakkasmarjaa, tosin pienen pussin, kun sellainen oli ja muuta ei.

Oli pyöreitä eheitä marjoja, ihan toista kuin Pirkan rusinat. Variksenmarjoja kyllä näissäkin seassa, mutta ihan eri laatu kuin noissa edellisissä.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-17 10:51:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Minä en varmaan osaa tunnistaa niitä variksenmarjoja. :shock:
Toisaalta en paljoa mustikoita katselekaan, vaan kippaan vaan eväspurkkiin ja siihen sitten kefiiriä, kermaa ja pähkinöitä päälle.

Pakkasmarjan kilon pusseja saa varmimmin Prismoista, mutta muutamat harvat S-marketit myyvät niitä myös: Esim. Helsingin keskustan Sokoksen alla oleva, Ympyrätalon, sekä Sörnäisten Vaasanhallin S-marketit. Muuten on tarjolla vain sitä pientä pussia, jonka hinta on aika suolainen.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-17 12:10:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Variksenmarjojen maku ilmeisesti vaihtelee tai sitten mun makuaisti vastaa siitä vaihtelusta, nämä tunnisti mausta joka muistuttaa vähän bensaa :?

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-17 12:18:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Okei, no tuo selittää miksi en huomaa variksenmarjoja: Kotona tehdyn kefiirin ärhäkkä happamuus peittää aika helposti muita makuja. Syön mustikoita lähinnä arkipäivän eväissä työpaikalla, eli tuo kombo mustikat+kefiiri+kerma+pähkinät, harvoin muutoin.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-17 12:31:38 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Arvo Morkkis kirjoitti:
Variksenmarjojen maku ilmeisesti vaihtelee tai sitten mun makuaisti vastaa siitä vaihtelusta, nämä tunnisti mausta joka muistuttaa vähän bensaa :?


Olenkin ihmetellyt, miksi pussit haisevat välillä bensalle. Käytän kans noita Toisinsyöjän mainitsemia, jotka muuten ovat ok. Vähän mauttomia verrattuna itse kerättyihin tosin.

Nuo mustikathan vedettiin jossain välissä vähäksi aikaa pois myynnistäkin juuri tuon bensan hajun vuoksi.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-17 13:29:03 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93607
Kotimaisia marjoja, ulkomaiset poimijat -> sitä variksenmarjaa seassa?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-17 13:38:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Wikipedian mukaan ovat kuitenkin aika terveellisiä, olennainen lihavoitu:

Lainaa:
Käyttö ravintona
Variksenmarjan keräämistä poimurilla.

Variksenmarjan maku on mieto, eikä siitä saada paljoa mehua, mutta yhdessä mustikan, juolukan tai mustaherukan kanssa se sopii hyvin mehuihin, marjaviineihin, marmeladeihin ja muihin marjaruokiin.[2] Variksenmarjat sisältävät runsaasti vitamiineja ja kuituja, ja niiden kokonaisflavonoidimäärä on suurempi kuin millään muulla kotimaisella marjallamme. Pohjoisen kansoille variksenmarja on ollut kautta aikojen tärkeä C-vitamiinin (11 mg/100 g) lähde ja mauste.

Marjoista saadaan violettia väriä lankojen värjäykseen.[3]

Nimestä huolimatta varis ei syö variksenmarjoja, mutta kanalinnuille marjat kyllä kelpaavat.


Toisaalta, jos maituu bensalta, ymmärrän ettei oikein innosta. Itse en moista ole huomannut, ehkä juuri kefiirin voimakkaan maun vuoksi.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-17 13:40:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
En minä ole varma, tuleeko se bensanmaku variksenmarjoista, niin van ajattelin. Voihan se olla joku prosessin vaihekin, jos ne puhdistetaan bensalla :shock: :?: :D

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-17 13:42:50 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Joo ei muakaan variksenmarja seassa haittaa. Onhan sitä lähes mahdoton välttää, jos kasvavat limittäin, ja kun sillä tehorohmulla kauhotaan. Se haju vain välillä arveluttaa. Puhdistusimuri käy bensalla? Jos jaksais, niin ottais selville.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-17 13:49:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Löytyi artikkeli aiheesta:
https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014 ... s-kaupasta

Kyseessä siis tietty erä mustikoita ja tässä se olennainen juttu:
Lainaa:
Valmistajan arvion mukaan pakokaasun haju olisi peräisin ulkomaisten poimijoiden autoissa kuljettamista marjoista, joissa ne ovat kontaminoituneet eli saastuneet pakokaasun tai autossa olleen varabensakanisterin takia. Varmuuden vuoksi kaikki erän marjat vedetään pois kaupoista.


Eli marjojen tuotannossa siellä Pakkasmarjan pakastamossa EI TODELLAKAAN esim. pestä marjoja bensalla...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-18 06:28:20 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
Greda Carpo kirjoitti:
Kotimaisia marjoja, ulkomaiset poimijat -> sitä variksenmarjaa seassa?

Kyllä taitaa kaikilla rohmulla poimivilla tulla variksenmarjoja mustikan sekaan, joskus tulee käsinkin poimiessa.
Paljon variksenmarjoja olen syönut ja koskaan ei ole bensa haissut. Eihän se kovin maukas syötävä ole, mutta hyvä mehumarja sille, joka mehuja käyttää, varsinkin muiden marjojen seassa.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-18 07:27:16 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93607
Tilasin joskus yhdeltä Lapin matkaajalta pohjanvariksenmarjaa. Semmoinen parisataag olis riittänyt ja sainkin, mutta reilummin. Hyytelöä keittelin. Ei ollut yhtään mustikkaa seassa. :)

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-05-01 07:12:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Ajattelin kanssa että ulkomaan marjanpoimija ei välttymättä erota variksenmarjaa mustikasta. Sinne vaan rohmuun kaikki siniset marjat sudenmarjaa myöten :) No joo, vähän provoilen :)

Ja onhan se variksenmarja siis hyvin terveellinen, ei siinä mitään. Mutta haluis ne vaan eri pusseissa :)

Mä olen nyt välistä kuitenkin yrittänyt syödä marjoja. Mustaherukkaa on tehnyt välillä mieli. C-vitamiini kai. Ärsytti vaan eilenkin kun iskin ne mikroon ja tuhosin vitamiinit. Ei sitten niin mitää järkeä. Ps. Hyvää Vappua!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-05-01 07:50:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Palaan vielä, että mikro ei välttämättä tuhoakaan vitsuja, jos ei ylikuumenna (kuten eilen tein). Olen ajatellut mutulla, että kun marjat vain sulattaa sulatusteholla eikä kuumenna niin se olisi ok...?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-05-01 09:09:21 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93607
Rohmullakin voi poimia niin monella tapaa. Katsoin kerran jotain norjalaista juttua ja siinä se päähenkilö kävi poimimassa mustikoita oikein jyrkän vuoren rinteillä. Siinä pystyi seisomaan suorana poimiessaan. Rohmu oli hänelläkin. Varren kerrallaa taivutti esiin ja riipi siitä nätisti marjat. Että mä ihailin! Tasamaalla moinen tarkkuus kävisi varmaan selän päälle. Itse poimin vähät mustikkani ihan käsineni.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-05-01 12:36:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
meli kirjoitti:
els kirjoitti:
Hetkinen, eikös ainakin yhdessä noista listoista komeile ylimpänä mangaaninlähteenä naudanliha...?
Ei varmaan hankalaa saada kun kerran sadasta grammasta lihaa löytyy mangaania moninkertaisesti tarpeeseen nähden : )

Tarkoitin tätä: "Mangaania löytyy muualtakin: http://www.foodinfo.us/SourcesUnabridge ... utr_No=315 "

Uusiseelantilaisen naudan maksa on ylimpänä:
Lainaa:
select 328.000 mg Beef, New Zealand, imported, variety meats and by-products liver, cooked, boiled 23424

Spekuloida voi, miksi muunmaalaisia naudan maksoja ei näy listalla. Pelkkä naudan maksa ilman spesifioitua alkuperämaata sisältää saman sivuston mukaan vain 0.31 mg mangaania 100 grammassa: http://www.foodinfo.us/SelectedItem.aspx?NDB_No=13325. Listalla alempana löytyy muutakin uusiseelantilaista naudan elintä, mutta muunmaalaisia eläintuotteita ei tuolla TOP100-listalla näy.


Uudessa seelannissa maaperä lienee varsin mangaanipitoista ja sitä sen vuoksi löytyy niin reilusti nimenomaan sieltä tuotujen elukoiden maksasta.

els kirjoitti:
... ja jos aletaan hifistelemään eli katsotaan mitä kroppa mangaanille tekee, niin enemmän nyttää löytyvän tietoa ylenmääräisen mangaanin myrkkyvaikutuksista. Ilmeisesti maksa varastoi sitä hyvinkin tehokkaasti, ja siinä on puolensa ja puolensa. Näillä eväillä en todellakaan lähtisi sitä erityisesti sitä lisäämään sapuskoihini...


Sama koskee tietysti kaikkia vitamiineja ja hivenaineita. Näiden haittavaikutuksethan muodostavat U-käyrän, eli liian vähäinen määrä aiheuttaa haittoja, kuten myös liian suurikin saanti, mutta näiden välillä on iso "optimaalisen saannin" haitari.

Riittävä raudan saanti taas ehkäisee osan noista mangaanin haittavaikutuksista, ja sitä tarvitaan kollageenin muodostukseen. Esimerkiksi psoriasis mikä ei reagoi hoitoon, voi mangaanilisällä kokea isojakin parannuksia. Myös masennus voi johtua tulehduksesta aivolisäkkeessä, jonka syynä voi olla joko liian vähäinen tai liian suuri mangaanin saanti (esimerkiksi lisärautaa ottamalla ongelma voi olla liian vähäinen mangaanin saanti).

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: AhrefsBot ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)