karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 06:12:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Koko Suomi alikaloreilla?!
ViestiLähetetty: 2018-04-13 13:02:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Näin uutisoi HS:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-20000 ... ml?ref=rss

Ja ne olennaiset otteet artikkelista:

Lainaa:
Naiset saavat ruuastaan energiaa keskimäärin 1750 kilokaloria päivässä. Se on 100 kilokaloria enemmän kuin viisi vuotta sitten.

Miesten energian saanti on keskimäärin 2200 kilokaloria päivässä.


Nuohan ovat siis koomakulutuksen luokkaa molemmat keskikokoiselle ihmiselle, tämä osoittanee jompaa kumpaa kahdesta:
a) porukka menee koko ajan alikaloreilla ja sen vuoksi sitten laihtuminenkin on hankalaa silloin kun sitä yritetään
b) kyselytutkimuksissa ihmiset valehtelevat (tahallaan tai huonon muistin vuoksi) syömistensä määrät

Tai vähän molempaa: Vahdataan rasvaa ja kaloreita turhankin tarkkaan ruuan varsinaisesta laadusta piittaamatta ja lisäksi vastaukset kyselytutkimuksiin ovat mitä sattuu.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-13 14:00:25 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29275
Porukan painon kehitys taitaa eliminoida vaihtoehdon a. Vaihtoehto b on saanut vahvistuksen tutkimuksissa, joissa on yritetty selvittää missä määrin kyselylomakkeilla kerätyt tiedot pitävät paikkansa. Tästä(kin) syystä kyselylomaketietoihin perustuva epidemiologiaa on sanottu vatheeseen perustuvaksi tieteeksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-13 14:05:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Herää kysymys tutkimuksen tehneiden henkilöiden ammattitaidosta:
Noiden kalorimäärien olisi jo dataa läpikäytäessä pitänyt herättää tiettyjä epäilyksiä siitä, kannattaako tämmöisiä ns. totena raportoida.

Kun ne herättävät välittömiä epäilyksiä ensivilkaisulla jo maallikossa, joka on sattunut oman koomakulutuksensa laskemaan ja se oli jo suurempi, kuin naisten päivittäinen kokonaiskalorimäärä tuossa tutkimuksessa.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-13 22:40:47 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29275
Kyselyihin pohjautuvan perusdatan epäluotettavuus on yksi keskeinen syy siihen, että suurin osa ravitsemusepidemiologian tuottamista hypoteeseista jää RCT-tutkimuksin vahvistamatta. Ravitsemussuositusten perusteeksi poliittisesti sopivat korrelaatiot kyllä näyttävät kelpaavan, vaikka kaikki tietävät, pienet lapsetkin, ettei korrelaatio todista kausaatiota.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-16 09:44:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-11-05 14:49:31
Viestit: 571
Just perjantaina taas isossa supermarketissa kiinnitti huomiota se viikonloppuherkkujen kasaaminen. Semmoiset määrät sipsejä, karkkeja, pizzaa, kaljaa, limua... Lähes kaikilla asiakkailla. Ja kotonako syödään niitä + normaaliruokaa 1750-2200 kcal edestä? Epäilen pikkuisen.

Tietystikin, jos kyselytutkimuksessa kysytään tyypillisen päivän syömisiä, kaipa siihen muistellaan joku siivo arkipäivä eikä viikonlopun mättöpäivää. Tosin kyllähän keskivertokansalaisella arkipäiväänkin tuntuu kuuluvan pullakahvit ja vähän keksejä ja jos nyt yksi suklaapatukka ja... Mutta eivät ne taida kyselytutkimuksissa näkyä. Jos pyydetään muistelemaan edellisen päivän syömisiä, äkkiä unohdetaan se ohimennen syöty suklaapatukka, joko oikeasti, tai tahallaan, ajatellen "no enhän minä joka päivä tämmöisiä syö, niin ei sitä tarvitse merkitä..."

_________________


Ken uskovi toteen, ken unelmaan,
sama se, kun täysin sa uskot vaan,
sun uskos se juuri on totuutes -
usko poikani unehes!



Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-16 09:53:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ainakin joskus Finnravinnossa tutkittavat ovat kirjanneet kymmenen päivän syömisensä tjsp. Ja kalorivajaus oli jo silloin tuota luokkaa. Veikkaisin, että jos ihmismielen ymmärrykseen on mitään luottamista, että nämä tutkittavat (ihan kuten päiväkirjaa pitävät karpit) kirjoittavat kohtuullisen tunnontarkasti mitä syövät... mutta että päiväkirjan/kirjauksen pito itsessään saa välipalojen määrän tippumaan ja vaikuttaa hiukan ehkä laatuunkin. Ja jos näin käy, niin ne puuttuvat kalorit ovat pääasiassa hiilareita eri muodoissa (juomia, välipalanaksuja, viikonlopun hekkuja)

Nimenomaan Suomessa varsinaisilla aterioilla kalorit tuppaavat jäämään liian alas tosi monella normiruokaa syövällä,
(pika-aamiainen, vt-lounas ja illalla joskus vai jotain pientä) joten välinälkäkin on sitten isompi : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-16 09:55:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Minä olen ollut parissakin kasvissyöjien d-vitamiinitutkimuksessa aikoinaan kun olin kasvissyöjä. Siinä pidettiin ruokapäiväkirjaa aina muutama päivä parin kuukauden välein ja huomasin, että minun on kyllä tosi helppoa muistaa jotakuinkin jokainen eilinenkin suupala vielä tänään. Se voi kyllä johtua myös siitä, että vaikka silloin söin varmaan viisikin kertaa päivässä, sokeripolttoinen kun olin, niin ne olivat kuitenkin selkeitä erillisiä tilanteita, eli jatkuvaa närppimistä en juuri harrastanut. Sellaista olisikin varmaan vaikeampi muistaa ja kaikki pitäisi kirjata aina saman tien kun syö. Minä pärjäilin niin, että merkkailin usein illalla päivän syömiset, tai sitten heti aterian jälkeen joka aterian.

Eikä tullut kusetettua: Kerrankin kysyttiin "onko paino ongelmia, syöt 3000 kaloria päivässä?" :D Oli sattunut juuri silloin päiväkirjan kohdalle runsaskalorisemmat päivät, minulla on aina vaihdellut ruokahalu, esim vuodenajan ja lämpötilojen mukaan. En nyt muista tarkkaan, mutta tuo 3000 päivässä kuulostaa keskitalven pakkaspäivän syömisiltä. Mutta alussa se ruokapäiväkirjan pitäminen vaati vähän totuttelua ja opettelua, eikä se varmaan edes sovi ihan kaikille, millä tarkoitan että osalla ihmisistä voi olla totisia vaikeuksia sekä arvioida oikein sitä syömisten määrää, että myös muistaa mitä söi - ellei laita kaikkea välittömästi muistiin - varsinkin jos harrastaa jatkuvaa laiduntamista.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)