karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 04:42:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-07 21:10:25 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
En mä ole karsastanut ananaksia omassa mehussa, maistuu partajugun kans. Joskus jopa persikkaa. Kuivattuja sekohedelmiäkin tai luumujakin joskus, jos tarvii saada kaki lliikkeelle. Joissakin hiilareitten painoprosentti on iso, kun vesi on kuivattu pois, mutta ei niit kuulukaan syödä pussillista kerralla. Kuivattunakin saa marjoja. Mustikkaa, gojia, vadelmaa ja karpaloa olen käyttänyt. Jos sun valitsema suunta sallii vähän väljemmät kokeilut, niin eikun kauppaan ajan kans ja lukemaan pakkauksesta, missä tuote on tehty, mitä se sisältää ja tietty tärkeimpänä kokeilun jälkeen kerrot meille miten meni :)

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-07 21:51:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Greda Carpo kirjoitti:
Jolloin päästää tuosta ikävästä korvike sanasta ja ollaan taas takaisin marjoissa. :lol:


Mä en ihan vie tiedä olenko perinteisissä marjoissa takas, joo mä en tiedä mikä olisi parempi sana korvikkeelle?, sellaisia kun käytettiin sota-ajalla, pettuleipä ja kahvinkorvike? :roll: Mutta kävin tänään Prismassa ja CM ssa, molemmissa oli Pakkasmarjaa, mutta Prismassa huomattavasti laajempi versio, oli jopa luomua versiota. Ihan ne oli hyviä marjoja ekatuntumalta, ainakin kypsennettäviksi :roll: Saa edes nuo perheenjäsenet marjapiirakkaa. En halua että ne kituu mun outouksieni takia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-07 22:01:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Haili: ”jos tarvii saada kaki liikkeelle.”

Haha, no todellakin sitä välillä tarviin. Yrittäny tehdä siemenleipää että luistais. Kuituu, rasvaa, jotain. Joskus kuulin että ummetus on pelosta ja pelko luo ummetusta. Itellä kun taipumusta kumpaiseenkin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-07 22:05:22 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93628
Nykyään onkin paljon laajempi määrä korvikkeita liikkeellä, kun lihasta pitävät esim. haluavat olla vegejä ja heille tehdää teollisia lihankorvikkeita ja onhan sitä muitakin, kun muistais. Luomumetsämustikkaa? Mikähän siitä tekee luomun? Metsää ei ole lannoitettu? tjsp.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-07 23:30:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Greda Carpo kirjoitti:
Luomumetsämustikkaa? Mikähän siitä tekee luomun? Metsää ei ole lannoitettu? tjsp.


Täälläkin näköjään näitä mustikannnussijoita :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-08 00:48:36 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93628
Oho! Okei, sun mielestä. :smt040 Tuo kommenttini johtui siitä, kun olen hunajan kantilta koettanut miettiä, miksi on luomu- ja tavallista hunajaa. Mehiläisiä kun ei voi paimentaa. Jos joku on valmis maksamaan sellaisesta luomusta, mikä ei ole luomua ehkäpä, tai ehkäpä on, niin ihan vapaasti. Kun aikoinaan muutin maalle, niin ihmettelin eessuntaas säksättäviä helikoptereita kunnes mulle selvis, että metsää lannoittavat. Siis päättelin, että luomumustikka voisi olla todistettavasti lannoittamattomasta metsästä. Mikäpä noissa ajatuksissa tekis musta nipon tai tiukkapipon? Kaipa saan pohtia tai sit en. Mutta poistun tästä ketjusta häiritsemästä ja nipotan muualla - vaikkapa omassa päikyssäni.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-08 07:14:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Okei luulin että kommentoit tuota edellistä kommenttiani missä kerroin Pakkasmarjan luomumarjoista ja ajattelin että jämähdit luomumustikoihin (joita siis pakkasmarja ei mainosta vaan puutarhamarjoja luomuina). Ei ole tietoa kirjoittajien taustoista, vain tästä (ja yhdestä toisesta) ketjusta.

Saahan sitä pohtia. Kauppaako joku luomumustikkaa? En tiedä, mäkin olen miettinyt luomuhunajaa että mitenkähän se toimii. Jos on tarpeeks iso luonnontilainen kanervakangas?, ei kai ne pörriäiset merta edemmäs jaksa pörrätä...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-08 09:40:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Kun syö tarpeeksi elänkuntaa (munia, rasvaa, lihaa, kalaa, kanaa, sisäelimiä, jne.), niin on vaikea ymmärtää, mitä ravinteita jäisi paitsi. Rasvattuja rehuja on tietysti hyvä rouskutella mukana, mutta kasviksista ravinteiden imeytyminen ymmärtääkseni on vähäisempää kuin eläinravinnosta. En kantaisi huolta yksittäisistä hivenistä kuin ehkä D-vitamiinin, suolan ja magnesiumin osalta. Tietysti, jos on aikaisemmin havaittu jokin vakava puutos, niin se tulee huomioida.

Finelin mukaan B2 ja B12 -vitamiineja näyttää reilusti olevan maksassa, B1 possun lihassa, B6 maksassa ja kalassa.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-08 19:16:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Pitäis ehkä kattoa simpansseista mallia, sieltä kai me ollaan kehitytty :?: . Sekaravinnon syöjän hampainemme kuitenkin on jätetty mahdollisuus kasvillisuuden rouskintaankin.

Nythän Suomeenkin tuli toukat yms. kauppoihin. Mä vielä skippaan sen vaikka se muotia onkin ja ehkä jopa järkevää sellaista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-08 20:20:41 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tarkemmin ottaen me ja simpanssit olemme kehittyneet samoista esi-isistä, mikä on pikkuisen eri juttu.
Ja siinä kehityksessä ne yksilöt, jotka (syysta tai toisesta) siirtyivät suurempiin rasva- ja valkuaissyömisiin onnistuivat takaamaan seuraavalle sukupolvelle isommat aivot. Niin että ehkei kannata sittenkään ottaa mallia simpansseista : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-08 20:37:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
els kirjoitti:
Tarkemmin ottaen me ja simpanssit olemme kehittyneet samoista esi-isistä, mikä on pikkuisen eri juttu.
Ja siinä kehityksessä ne yksilöt, jotka (syysta tai toisesta) siirtyivät suurempiin rasva- ja valkuaissyömisiin onnistuivat takaamaan seuraavalle sukupolvelle isommat aivot. Niin että ehkei kannata sittenkään ottaa mallia simpansseista : )


en ole asiaan ollenkaan syventynyt. Mietin vaan, oliko se nyt tässä ketjussa, kun mietittiin, että koirista kannattaisi ottaa mallia niin ajattelin, että simpanssi ehkä olisi lähempänä kuin koira.

Ravinto on kyl ihan loppumaton keskustelujen lähde. Siis niin perustasolla olen että tämä ... Attkins, hänkin kuoli johonkin sydän ja verisuonisairauteen? Alkoi ahdistaa, teenkö nyt varmasti oikein. Siitä on varmaan jossain ketju. Tai guuglaan. Toinen mitä etsin on just ne ihmisten omakohtaiset kokemukset rasva- ja sokeriepätasapainojen paranemisesta vhh lla, se empiirinen data, taidan luottaa siihen enemmän kuin tieteeseen, vähän sixtyfifty. Yritin tuossa etsi- toimintoa käyttää vaihtelevin onnistumisin #-o

Toivottavasti Greta ei pahoittanut mieltään siitä väärinymmärryksestä. Mutta näillä mennään, huomenna on uusi päivä ja uudet kujeet.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-08 21:12:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Catharsis kirjoitti:
Kun syö tarpeeksi elänkuntaa (munia, rasvaa, lihaa, kalaa, kanaa, sisäelimiä, jne.), niin on vaikea ymmärtää, mitä ravinteita jäisi paitsi. Rasvattuja rehuja on tietysti hyvä rouskutella mukana, mutta kasviksista ravinteiden imeytyminen ymmärtääkseni on vähäisempää kuin eläinravinnosta. En kantaisi huolta yksittäisistä hivenistä kuin ehkä D-vitamiinin, suolan ja magnesiumin osalta. Tietysti, jos on aikaisemmin havaittu jokin vakava puutos, niin se tulee huomioida.

Finelin mukaan B2 ja B12 -vitamiineja näyttää reilusti olevan maksassa, B1 possun lihassa, B6 maksassa ja kalassa.


Random ajatuksia:
-Eli periaatteessa kaiken saa lihasta tms. kudoksista?

Mikä on rasvattu rehu? :D

-Oikeastaan sen takia yritän löytää vihannekset luomua, koska niissä ainakin pitäisi!/on tutkittu olla enemmän vitskuja jne., ja kun en aina muista ihan kamalasti vihanneksia syödä niin olevinaan korvaan määrän laadulla, kun se imeytyminenkin vihanneksista on kyseenalaista. Varsinkin kun ajattelen että mulla on ollut imeytymishärö. Siksi mietin ylipäätään paljon vitoja jne. Joskus tein mdd? määrityksen mun hivenaineista ja siellä paloi punainen nappula kohdassa ja toisessa.
Tukka lähti päästä tukkoina. Ainakin oli ”nollilla” Mg, Zn, Mg, Se jne. Jokin imeytymishärö mulla on ollut. Ehkä niiden viljojen takia.

-Että miten paljon niitä marjoja ja vihanneksia tartteis... vai tartteiskos... Sitten kuitenkin mietin sitä että kun teen yhden vihannes/viherpirtelön päivässä niin energisyys nousee pilviin. Jotain niissä rehuissa on pakko olla. Toisaalta sitten saattaa tulla muita ongelmia (Niagaran putoukset tms.) :-) Siis oikeesti, tämä on ihan loputon kaivo miettiä näitä :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-08 21:28:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Pouta kirjoitti:
... Attkins, hänkin kuoli johonkin sydän ja verisuonisairauteen?

Ei muuten kuollut. Liukastui työmatkalla (74 vuotaana tjsp) ja löi päänsä jäiseen katuun eikä koskaan herännyt siitä koomasta.
Verisuonet olivat kuulemma puhtaat kun post mortemissa tarkistettiin

... mutta yllättävän moni amerikan virallisen puolen huippu ON kuollut sydän- ja verisuonisairauksiin.
Ja jokseenkin kaikki suomen vt-gurut näyttävät olevan statiineilla ja osa päässyt sinne leikkauspöydällekin jo...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-08 21:31:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
els kirjoitti:
Pouta kirjoitti:
... Attkins, hänkin kuoli johonkin sydän ja verisuonisairauteen?

Ei muuten kuollut. Liukastui työmatkalla (74 vuotaana tjsp) ja löi päänsä jäiseen katuun eikä koskaan herännyt siitä koomasta.
Verisuonet olivat kuulemma puhtaat kun post mortemissa tarkistettiin.


:shock:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-08 21:33:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Mitä mahdat tuolla hymiöllä tarkoittaa? : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-08 21:48:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Siis olin lukenut/jostain olettanut että kuoli sydäriin.

Googlesta luin tässä välissä todella pikaisesti, että oli ollut aiemmin hällä sydänkohtaus mutta liukastumiskuolemasta on monia versioita, toisen mukaan sai sydärin ja kopsahti katuun tai kopsahti muutoin vaan katuun ja kuoli?

Edit. niin ja ettei post mortum tutkimuksia olisi tehty?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-09 06:48:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Googlesta ja netistä löytää paljon ja kaikenlaista, varsinkin kun kyseessä on mustamaalattu tai ainakin paljon vastakkaisia mielipiteitä herättävä tyyppi. Kun taas noista amerikan sydänliiton sydäriin kuolleista johtajista kaikki tieto pistetään heti pois näkyvistä. Hauska maailma, vai mitä : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-09 10:09:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Pouta kirjoitti:
Mä olen ollut huolissani miten korvaan b-vitamiinit kun viljat pois. Purkista olen kuureittain ottanut kipujen takia, ja heti olo paranee mutta aina ei jaksais tabuja niellä. Jos se suolisto ei ole kyennyt imeyttämään beetä, kun on ollut huonossa kunnossa viljojen takia, kuten puhetta oli. b-vitojen puute on yhdistetty ainakin suolisto-ongelmiin ja maseen ja kipuiluun (mun oireita). Finelista nyt sitten älysin tutkia, ja eikai viljatkasn mitenkään äärimmäisiä/ainoita bvitalähteitä ole, se on vaan iskostettu päähän. Maksa tosiaan on useassa b-vitassa kärkisijoilla. Sillä se mun maksahimokin ehkä selittyy!

No, tässä samalla mietin ruokahimoja ja toinen himotus on munuaispavut. Niissäkin on näköjään b-vitoja paljon.

Ainoa B-ryhmän vitamiini, jota viljoissa yleisesti voi sanoa olevan, on B1-vitamiini eli tiamiini. Sille paljon parempi ja helpompi lähde on sianliha kaikissa muodoissaan. Vaikkapa pekoniaamupalalla voi helposti kuitata päivän B-vitamiinisuosituksen.

Mainitsemissasi kidneypavuissa on paljon folaattia. Muita hyviä folaatin lähteitä ovat ainakin pavut/kikherneet ylipäätään, maksa (erityisen hyvä lähde B-vitamiineille ylipäätään), munankeltuainen, pinaatti, parsakaali, lehtikaali ja punajuuri.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-09 12:12:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Pouta kirjoitti:
Random ajatuksia:
-Eli periaatteessa kaiken saa lihasta tms. kudoksista?

Mikä on rasvattu rehu? :D

-Oikeastaan sen takia yritän löytää vihannekset luomua, koska niissä ainakin pitäisi!/on tutkittu olla enemmän vitskuja jne., ja kun en aina muista ihan kamalasti vihanneksia syödä niin olevinaan korvaan määrän laadulla, kun se imeytyminenkin vihanneksista on kyseenalaista. Varsinkin kun ajattelen että mulla on ollut imeytymishärö. Siksi mietin ylipäätään paljon vitoja jne. Joskus tein mdd? määrityksen mun hivenaineista ja siellä paloi punainen nappula kohdassa ja toisessa.
Tukka lähti päästä tukkoina. Ainakin oli ”nollilla” Mg, Zn, Mg, Se jne. Jokin imeytymishärö mulla on ollut. Ehkä niiden viljojen takia.


Näin ainakin karnivoorilääkärit väittävät, ja onhan alkuperäiskansoilla todettu sama asia. Keripukkikin tuli laivoilla ennen vain niille merimiehille, jotka söivät laivakorppuja, ei niille jotka tyytyivät kuiva- tai suolalihaan.

Rasvattu rehu on mitä tahansa kasvista, salaattia, pinaattia, kaalia, kukkakaalia, tomaatteja, kurkkua jne, johon on lisätty rasvaa joko vokkaamalla voilla pannulla tai öljynä. Oma määritelmä, joskus haluan olla lyhytsanainen, mutta tarkka :)

Tuota jälkimmäistä on oikein tutkittu, hiilihydraatit estävät joitakin hivenaineita imeytymästä. Varmaan parin viikon sisällä näin tästä jonkin videonkin twitterin low carb yhteisön vilinässä. Täyty vilkaista, vieläkö löytyisi.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-09 13:01:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Catharsis kirjoitti:
hiilihydraatit estävät joitakin hivenaineita imeytymästä.


Hiilihydraatit itsessään missä muodossa tahansa eivät automaattisesti estä mitään imeytymästä. Luultavasti tässä muistellaan nyt sitä viljojen fytiinihappoa, joka kelatoi mineraaleja, eli siis tosiaankin estää niiden imeytymisen. Erityisesti haittaa raudan, sinkin ja magnesiumin imeytymistä.

Sitä on kaikissa viljossa, myös gluteenittomissa viljoissa, lisäksi sitä löytyy mm. kaakaopavuista ja pähkinöistä. Kaikki siemenet ovat kasvin "lapsia" ja sen vuoksi niissä on yleensä jotain torjunta-aineita, esim. juuri fytiinihappoa, estämässä meitä tuholaisia syömästä niitä. Ylipäätään siemeniä kannattaa tästä syystä käyttää harkiten.
Kaura on yleisimmistä viljoistamme se pahin fytiinihappo-pommi, mutta myös muista sitä löytyy.

Vertauskohtana, kasvia ei haittaa jos syömme sen hedelmän, sillä silloin yleensä emme syö siemeniä ja joidenkin kasvien siementen itämistä jopa auttaa se, että joku syö sen hedelmän ja ne siemenet kulkevat ruuansulatuskanavan läpi & saavat sitten vielä kakkaa lannoitteeksi. Monia onkin lapsuudessa varoiteltu mm. omenan ja appelsiinin siementen myrkyllisyydestä, vaikka se lievää onkin.

Ominaisuus ei ole mitenkään hedelmille ainutlaatuinen, kaikki kasvit pyrkivät suojaamaan siemeniään. Jotkut eläimet ovat sitten erikoistuneet niiden syömiseen paremmin kuin ihminen: Esimerkiksi rotan elimistö hajottaa tuota fytiinihappoa jotain 10 kertaa tehokkaammin kuin ihmisen elimistö.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)