karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 14:14:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-03-29 15:06:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Yksittäinen kysymys, mä olen tosi huono syömään pakastemarjoja talvella. Millä ne voisi korvata, tuleeko mieleen jotain sallittua ;) hedelmää tai helposti saatavilla olevaa muuta juttua, mistä saisi tuhdisti vitamiineja/antioksidantteja? Tuntuu välillä niin kuivalle tämä ruokavalio, mikä olisi mehukasta/ravitsevaa/hedelmänkaltaista/marjankaltaista/vhh?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-03-29 15:31:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Itselleni vastailen samalla kun tässä mietin, hirveästi hh ei ole mandariinissa, pienessä ompussa, ehkä pakasteesta tyrnimarjoja olisi helppo imeskellä, kun huomasin niitä viime kauppareissulla pakastettuna. Muistan kun joku tyyppi söi hedelmistä vain kuoren ja heti sen alla olevan osuuden, välttääkseen hh ja saadakseen vitamiinit. Itselläni ei ole kyllä tuollaiseen varaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-03-29 17:10:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Miksi marjat pitäisi korvata? Etkö tykkää, vai.....??
Omenassa vähiten hiilareita.

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-03-29 17:27:27 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15263
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Pouta kirjoitti:
tuleeko mieleen jotain sallittua ;) hedelmää tai helposti saatavilla olevaa muuta juttua, mistä saisi tuhdisti vitamiineja/antioksidantteja? ...marjankaltaista/vhh?


Siis jos haluat c-vitamiinia, syö hapankaalia. Se on vhh ja c-vitamiinia enemmän kuin monissa hedelmissä ja marjoissa.

Karpatessa ei c-vitamiinia tai muita antioksidantteja tarvita samanlaisia määriä kuin hiilareita puputtaessa.

Miksi haluaisit jotain marjankaltaista, jos et halua marjoja? En nyt ihan saanut kiinni tästä ajatuksesta. :)

Jos taas kuitenkin marjat käyvät, niin mustikka ja vadelma ovat ihan käypäisiä vhh-ruokavaliossakin. Esim. 1 desi päivässä, niin ei vielä hiilarirajat pauku.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-03-29 17:47:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Hedelmistä tomaatti, kurkku, munakoiso, kesäkurpitsa, oliivi ja avokaado ovat ihan ok. Makeissa hedelmissä on lähinnä vain sitä, sokeria.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-03-30 11:16:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Kiitti vinkeistä. Hapankaali on yllättävä tieto, sehän olis hyvä mahalle myös, mulla on turvotusongelmia vaikka kaikki viljat on pois. Viljojen vitskut yritän korvata luomusiemenillä. Toivon tosiaan että vhh auttaa tuohon vitsku/hivenaine/antioksidantti-asiaan, mulla on ollut paljon puutteita.

Avaan tätä marja-asiaa :) Pieni pakastin estää keräämästä/säilömästä marjoja kesällä kovin paljoa. En halua ostaa kaupasta, tiedä kuka niitä suomalaisiakaan marjoja on kakkanäppeineen kerännyt, enkä mitään norovirusvadelmia halua ajatellakaan. Ja jotenkin homma menee aina siihen että lapset ahmii kaikki kesällä säilötyt marjat. Mulle jää ne munakoisot jne. hedelmät :) Niitä tyrninmarjoja voisi huuhdella ja lapset tuskin tykkää :)

Edit. olen tosi ronkeli, myönnän. Mutta ne kaupan pakastemustikat... eihän ne näytä edes mustikoille. Semmosia pieniä littanoita reppanoita. Ja kun viimeksi ostin niin pussissa oli tosi paljon seassa variksenmarjoja :shock:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-03-30 11:32:37 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15263
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Totta, kaupan pakastemustikat eivät edes maistu mustikalle. Meillä niitä menee kefiirin seassa, mutta aika mitäänsanomattomia kyllä ovat.

Mullakin on ollut tosi pahoja vatsaongelmia, joista turvotus ihan pienimpiä. Hapankaali päivittäin, vaikka pienenäkin annoksena, on kyllä auttanut ihan hurjasti.

Kun olet viljat jättänyt pois, niin hivenaineet alkavat pikku hiljaa imeytyä paremmin, koska viljoissa on aineita, jotka estävät hyvien aineiden imeytymistä. Vatsan ja suoliston paraneminen viljojen haittojen jäljiltä voi viedä aikaa, joten ole kärsivällinen.

Vitamiineja ja muita hivenaineita saa paljon viljoja paremmin lihasta, eläinrasvasta ja varsinkin sisäelimistä. Ja tosiaan, kun imeytymistä haittaavia ruokia ei enää syö, niin vähempi riittää pitemmälle.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-03-30 12:14:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
NiilinKaimaani kirjoitti:
Totta, kaupan pakastemustikat eivät edes maistu mustikalle. Meillä niitä menee kefiirin seassa, mutta aika mitäänsanomattomia kyllä ovat.

Mullakin on ollut tosi pahoja vatsaongelmia, joista turvotus ihan pienimpiä. Hapankaali päivittäin, vaikka pienenäkin annoksena, on kyllä auttanut ihan hurjasti.

Kun olet viljat jättänyt pois, niin hivenaineet alkavat pikku hiljaa imeytyä paremmin, koska viljoissa on aineita, jotka estävät hyvien aineiden imeytymistä. Vatsan ja suoliston paraneminen viljojen haittojen jäljiltä voi viedä aikaa, joten ole kärsivällinen.

Vitamiineja ja muita hivenaineita saa paljon viljoja paremmin lihasta, eläinrasvasta ja varsinkin sisäelimistä. Ja tosiaan, kun imeytymistä haittaavia ruokia ei enää syö, niin vähempi riittää pitemmälle.


Okei, kiva kuulla kokemus hapankaalista. Se menee kauppalistalle, itse en osaa tehdä. Noissa viljoissa olen tosi tarkka. Yhtenä päivänä kokeilin palan 100% hiivatonta ruisleipää. Heräsin yöllä oksetuksen tunteeseen ja maha oli valehtelematta kuin seitsemännellä kuulla, ja mulla on ollut ISO raskausmaha.

Mulla on välillä tosi kova maksan himo :?: :!: Ei ehkä ihan perushimo :D Mikähän siinäkin on. Olispa kaupassa jotain maksaeinestä, maksalaatikossa on niin paljon riisiä, olispa karppimaksalaatikkoa. Itse yleensä kyllä kaiken kokkaan, mutta olen huono tekemään maksaruokia, se maksaköntti on niin vastenmielinen työstettävä, mutta kun prosessi on piilotettu ja sisäelin jauhettu niin sitten maistuis :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-03-30 12:29:50 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15263
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Maksamakkaraa on meillä melkein aina jääkaapissa. Mullakin on maksaan usein himo. Niissä on ihan vähähiilarisiakin vaihtoehtoja ja se on helppo aamiainen tai pienen nälän ruoka.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-03-30 12:34:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Hyvä idea!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-03 08:39:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Pouta kirjoitti:
Edit. olen tosi ronkeli, myönnän. Mutta ne kaupan pakastemustikat... eihän ne näytä edes mustikoille. Semmosia pieniä littanoita reppanoita. Ja kun viimeksi ostin niin pussissa oli tosi paljon seassa variksenmarjoja :shock:


Minkä pakkaajan mustikat ovat noin huonoja? Itse ostan vain Pakkasmarjan kotimaista mustikkaa, joka maksaa kilon pussina vähiten, 8,75 €.

Ne ovat litistymättömiä, kauniita ehjiä, pyöreitä, hyvänmakuisia, eikä joukossa ole ollut kuin joku satunnainen yksittäinen puolukka tai havunneulanen, ei edes jokaisessa pussissa. Useamman vuoden ajan olen syönyt noin kilon viikossa, eikä vielä ole tullut mitään sellaista vatsapöpöä, joka viittaisi siihen että niitä olisi poiminut esim. käsiään pesemätön ripulipotilas. :D Toisessa ketjussa pähkäiltiin puolalaisten marjojen ongelmia ja niistä mm. vadelmia on saatettu kasvuaikana kastella millä tahansa ojavedellä. Niinpä pelkästään jo se, että marja on kasvanut villinä suomalaisessa metsässä on eräänlainen turvatakuu.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-03 12:22:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
On totta, että hapankaalista saa kaikki marjojen olennaiset välttämättömät ravinteet. Mutta jos haluaa jotain ”jälkiruokamaista” - kenties jotain mitä nauttia maitotuotteiden kanssa - siinä mielessä marjoille vaihtoehtoina voisivat toimia hedelmien lisäksi kahvi ja suklaa eri muodoissaan. Kerman kanssa nautittuina niistä tulee hyvin kaloreitakin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-03 12:36:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Lainaa:
Edit. olen tosi ronkeli, myönnän. Mutta ne kaupan pakastemustikat... eihän ne näytä edes mustikoille. Semmosia pieniä littanoita reppanoita. Ja kun viimeksi ostin niin pussissa oli tosi paljon seassa variksenmarjoja :shock:


Mulle kävi tämä juuri, kun ostin pitkästä pitkästä aikaa pakastemarjoja kaupasta.
Voin katsoa Toisinsyöjälle pussista merkin kotona. Kotimaisia ovat ja ihme kuivaa känttyä, maistuvat kovin variksenmarjalta.

Käytän todella vähän pakastemarjoja. Jos läheiset tuovat puutarhoistaan tai itse laitan talteen, silloin toki. Mutta saatan keittää saamisia hilloksi tai säilöä viinaan ihan yhtä hyvin.

C-vitamiini tulee kasviksista, juureksista, hapankaalista ja sitruunoista.

Jälkiruokatarpeisiin tuoreita marjoja ja hedelmiä sesongin mukaan, niitä hilloja tai viinasäilytteitä, kuivattuja hedelmiä, melin vinkkaamaa suklaata ja kermaa . Määrä tekee myrkyn noiden sokeristen kohdalla :)

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-03 12:39:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Pouta kirjoitti:
En halua ostaa kaupasta, tiedä kuka niitä suomalaisiakaan marjoja on kakkanäppeineen kerännyt


Missä tahansa missä on IHMISIÄ on potentiaalisia kakkanäppejä, metsä ja marjankeruu ei ole ainoa missä niin voi käydä. Ainoa keino välttää nämä potentiaaliset vaarat, on hankkia kaikki ruoka alusta asti itse niin, että kukaan muu ihminen ei ole koskettanut sitä. Silloinkin on teoreettinen ongelma: Toki on myös otettava huomioon se, että mustikka kasvaa metsässä, metsässä on lintuja jotka voivat kakkia mustikoiden päälle ja linnut ovat usein salmonellan kantajia. Siltähän ei pelasta edes se, että poimisi ne marjat omin käsin...

Mikä tahansa mitä myydään missään irtomyynnissä on ollut alttiina kaupan henkilökunnan näpeille - siis kaikki irtomyyntivihannekset ja hedelmät, kaikki irtomyynnissä myytävä liha, kala ja leikkeleet, kaikki avoimissa laareissa myytävät pähkinät jne. Pakattu tavara puolestaan on voinut altistua kakkanäpeille juuri ennen pakkaamista.

Kun näin on, itse en jaksa stressata turhaan ja vältän itse asiassa eniten juuri pakatun tavaran ostamista, koska jos kemikaali on lobattu nimeltään 'pakkauksessa käytettäväksi aineeksi' sitä ei tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa, vaikka sillä olisikin pinnoitettu pakkauksen sisäpinta säilyvyyden parantamiseksi. Sen sijaan kotimaisuus on minulle se juttu, suomessa EI kastella kaupallisia vadelmaviljelmiä tai mitään muutakaan putsaamattomalla ojasta otetulla vedellä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-03 12:47:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ketjun lopussa lähdin ihmettelemään mitä oikein kysyit. Oliko se tämä?
Pouta kirjoitti:
Yksittäinen kysymys, mä olen tosi huono syömään pakastemarjoja talvella. Millä ne voisi korvata,


En ymmärrä miksi pakastemarjoja pitäisi syödä talvella, enkä itse asiassa myöskään näe mitään syytä ostaa kaupan pakasteita noin niinkuin pakosta tai terveyden takia. C-vitamiinia (jos se oli mitä kaipasit) saa ihan riittävästi kasviksista. Tai jos niitäkään ei halua kaupasta ostaa, niin mikä estää idättämästä omia sen kaupan sipulin ja mahdollien hapnkaalin lisäksi. Tuoreet vihreät näin keväällä tuntuvat hyviltä jua ovat takuuvarmasti karppimaisia. Antioksidantteja (joita niin kumman moni näyttää kaipaavan, eikä kukaan oikein osaa sanoa miksi) voisi saada vaikka kahvista tai teestä tai kaakaosta (jos jokin näitä maistuu) tai yrttihaudukkeista tai ... mikä nyt sattuu siihen omaan suuhun maistumaan.

Ja vastaus oletuksella ettet todellakaan erityisesti halunnut syödä pakastemarjoja :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-03 12:51:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Komppaan kyllä Elsiä tässä: Itse syön mustikoita koska tykkään niistä, en siksi että ne olisivat jotenkin välttämättömiä. Aiemmin ostin torilta ja pakastin itse, mutta sen Pakkasmarjan kilon pussin hinta (vähän alle 9€) tekee sen, että en enää viitsi.

Hapankaalilla ja itse kasvatetulla vihanneskrassilla, idätyksillä yms. pärjää ihan hyvin rehupuolella.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-03 17:50:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
Komppaan kyllä Elsiä tässä: Itse syön mustikoita koska tykkään niistä, en siksi että ne olisivat jotenkin välttämättömiä.

Minä taas en aina sellaisenaan niin välitä mustikoista, mutta mustikoiden ja kerman yhdistelmämausta pidän tosi paljon. Esim. mustikat kermavaahdon kanssa TAI jäiset mustikat+kerma soseutettuna (kutsun sitä pikajäätelöksi) ovat sellaisia, mitä mielelläni syön jälkiruuaksi silloin tällöin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-04 11:15:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Nuo onnettomat marjat ovat Pirkan. Vastedes ostan pakastemarjoja vain läpinäkyvässä pussissa. Tosin edellistä kertaa en edes muista, voi olla useita vuosia.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-04 11:23:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Äiti taisi ostaa noita Pirkan mustikoita - niitä kun oli vähän isommassa pussissa myös, olisiko ollut 300 g ja kilohinta lähellä tuota Pakkasmarjan ison pussin hintaa - ja muistaakseni huomauttikin sitten että oli paljon roskia seassa. Ehkä nämä kauppojen omat tuotteet tulevat siltä legendaariselta halvimman tarjouksen tekijältä, kuten niin moni paska asia nykyisin?

Pakkasmarjan kilon pusseja voin suositella varauksetta, vaikka eivät olekaan läpinäkyviä: Juuri lounaan lopettelin - kefiiriä, kermaa, mustikoita ja pähkinöitä - ja ehjiä, maukkaita sekä roskattomia ovat edelleen ne mustikat.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-04 21:23:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Marjojen ravintoarvoista vielä: Foodinfo.us-sivuston mukaan mustikan merkittävin ravinne olisi mangaani: http://foodinfo.us/wx3.php?a=9053
100 g mustikoita sisältää 143% päivän mangaanisuosituksesta: http://www.foodinfo.us/SelectedItem.aspx?NDB_No=9053

Mangaania löytyy muualtakin: http://www.foodinfo.us/SourcesUnabridge ... utr_No=315
Suomessa asuvalle karpille parhaita mangaanin lähteitä näyttäisi olevan erinäiset mausteet, kikherneet ja pähkinät (erityisesti hassel-). Mangaanin päiväsaantisuositus siis on kyseisen sivuston mukaan 2 mg.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)