karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 18:27:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 58 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-03-07 11:18:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2018-03-07 10:57:31
Viestit: 59
Tervehdys Karppiyhteisö!

Jäin "kiinni" paastoverensokerista tammikuussa. Työterveyslääkäri laittoi muun ohessa verensokeritestiin ja paastoarvo oli n 10,4. Veren kolesteroli oli 5.9. Lääkäri totesi, että toiset kokeet ja sen jälkeen lääkkeet sekä sokeriin että kolesteroliin.

No, ajattelin, että tämä ei ehkä ihan näin kuitenkaan mene. Tiputin sen jälkeen hiilihydraatit vähälle, kaikki hiilari tulee salaatista tai kuumista kasviksista ja kermasta/juustosta/turkkilaisesta jugurtista. Kaksi viikkoa ehdin olla uudella ruokavaliolla ja kävin diabeteshoitajan luona, paasto oli silloin 8,6.

Hoitaja antoi 3 kk aikaa kokeilla ruokavaliolla ja sen jälkeen pitää kuulemma alkaa lääkitys. Nyt olen seurannut sokereita ja aamut on usein 6,3 ja 6,8 välillä. (aikaa aloittamisesta n 1½kk) (aterian jälkeiset arvot vaihtelee 5,9 ja 7,3 välillä, usein jotain 6 alkavaa)

Eli se kysymys, missä arvoissa pitää olla että voi ajatella ruokavalion toimivan?

Tiedoista kiitollisena,

pikkukalaksi<3


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-07 14:51:39 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93644
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/as ... nsokerista

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-07 17:05:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
Tossa 5,0 tietämissä pitäis olla. Oletko ihan varma että et saa hiilihydraatteja mistään muualta? Mikä sun hh saanti omasta mielestäsi on vrk:ssa? Äläkä missään nimessä ala alentamaan kolesteroliasi lääkkeillä, mikäli haluat pysyä terveenä!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-07 18:09:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Pyydä diabeteshoitajalta pitkä verensokeri Hb-A1C, se on paljon enemmän kertova: <5,6% normaali, <6,1% esidiabetes, >6,1% diabetes. Paastosokeri voi vaihdella paljonkin. Aamunkoittoilmiö (eli paastosokeri on turhan korkea) on varsin tuttu karppaavilla diabeetikoilla. Siksi Hb-A1C on välttämätön, koska se kertoo verensokerin vaikutuksen noin kolmen edellisen kuukauden ajalta. Oma pitkä sokeri on normaali, mutta paastosokeri selvästi koholla.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-07 18:12:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Ja niin, tervetuloa mukaan. Allekirjoituksessani on linkki diabeteksen hallintaan (oma näkemys toki, mutta perustuu tieteeseen).

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-07 19:07:29 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2018-03-07 10:57:31
Viestit: 59
Kiitokset vastauksista!

Olen miettinyt niitä hiilarinlähteitä. Loman aikana käsi kävi pähkinäkupilla varmaan liiaksi asti, se oli sellainen sekoitus, varmaankin liikaa hiilareita. Aamut on usein munaa & pekonia tai jotain muuta lihaa. Mutta nyt olen vähentänyt sitä proteiiniakin, sitä tuli alussa yli oman tarpeen luulisin. Omenia olen syönyt (muilla ollut tarjolla pullaa) pari kappaletta nyt tänä aikana, mutta muuten olen jättänyt myös hedelmät väliin.
Siitä Diabeteksen hoito ruokavaliolla kirjasta luin, että verensokerin tasaantuminen voi kestää 3-6 kk, nyt tässä vähän jännittää että saanko sitä tarpeeksi tiputettua ennen seuraavaan terveystätin tapaamista. Pitää kysyä se pitkä sokeri, se arvo oli kuulemma selkeästi diabeteslukemissa silloin kun olin 2 viikkoa vasta syönyt vhhlla.
no,jospa tästä vielä hyvä tulee...
Savoilainen sanonta, "lyyä ne ei uskalla ja raskaaks ne ei saa" , pätee ehkä myös terveydenhoitoon....


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-07 22:25:07 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93644
Etkö näe omakannasta tuloksiasi? Ei ne voi sua mihinkään sellaiseen pakottaa mitä et halua, keskustelemalla selviää useimmiten ja veikkaisin, että jos lukemat on parantuneet kolmessa kuukaudessa, saat lisää armonaikaa. :wink:

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-08 17:49:08 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2018-03-07 10:57:31
Viestit: 59
No löytyihän ne tiedot omakannasta :)

Pitkäsokeri oli merkitty BH A1c 60* ja viitearvo oli 20 -42.

no matkaa on vielä. Niihin kolesteroli lääkkeisiin en aio sekaantua ja uskon, että ne sokeritkin saan tarpeeksi alas.

kevättä kohti <3


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-08 20:27:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
En tiedä, paljonko aikaa olisi mennyt, mutta ensimmäisen kuukauden jälkeen ei vaikutusta ja viiden jälkeen lähes normaali.
Siitä proteiinista ei taida kannattaa huolestua. Virta antaa diabetikon vaihtelurajoiksi 1,2 - 2 g/kg. Ei omasta painosta vaan referenssipainosta. Referenssipainona on BMI 22. Eli proteiinin määrä riippuukin pituudesta...

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-08 20:47:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Mitkä ne veren kolesterolit olivat? Kokonaiskolesteroli, LDL, HDL,Trigly? Kolesteroliteoria ja sen perusteella lääkitseminen on hyvin kiistanalainen. Lääketeollisuus on tietysti sitä mieltä, että ei ole. Kolesterolisuhteissa on jotain järkeä ja ennustavuutta, mutta yksittäisillä arvoilla ei ole. Kokonaiskolesteroli/HDL olisi syytä olla alle 4 ja Trigly/HDL alle 0,8. Jos alkaa tyrkyttämään statiinireseptiä vaadi apolipoproteeini-mittaukset.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-09 11:51:53 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2018-03-07 10:57:31
Viestit: 59
Kiitos :)

No ei mulla taida sen proteiinin kanssa olla sitten hätää, saisin syödä sitä 68- 114g päivässä. (pituutta huimat 161cm)

Mitä enemmän täällä lukee ja opiskelee vahvistuu se ajatus, että tällä mennään, ja vaikka en olisi vielä seuraavalla kerralla aivan oikeissa lukemissa, tämä on kuitenkin se keino ne oikeat luvut saavuttaa. Kolesterolin arvot jäi vielä ylös merkkaamatta, pitää käydä katsomassa.

Minulla oli raskausajan diabetes ja sen jälkeen lääkärit varoitteli monta vuotta että kohta se kakkonen tulee, no 18 vuotta se kesti. Mutta nyt on silti vähän epätodellinen olo, kun mitään oireita ei varsinaisesti ollut. Jos ei olisi ollut sitä muuta vaivaa, minkä takia sinne lääkäriin menin, niin olisi saanut olla ihan rauhassa makea tyyppi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-09 13:45:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Catharsis kirjoitti:
..... Virta antaa diabetikon vaihtelurajoiksi 1,2 - 2 g/kg. Ei omasta painosta vaan referenssipainosta. Referenssipainona on BMI 22. Eli proteiinin määrä riippuukin pituudesta...

Mitä tarkoittaa referenssipaino??

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-09 14:12:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
pikkukalaksi<3,

...syöt aivan liikaa proteiinia. Aika outoja neuvoja täällä annetaan? Eiköhän lääkäri A.H. tiedä tämän paremmin eli proteiini lasketaan kaavalla: (pituus - 110) x 0,8 eli tarvitsemasi proteiini on n. 40 g/vrk. Enempää ei tarvita.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-09 14:25:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ja Peksun mielipide on vain yksi monista, vaikka hän saakin sen kuulostamaan ainoalta oikealta. :D

Ihmisten elimistöt ovat erilaisia ja joku tarvitsee enemmän proteiinia kuin toinen. Sitten jos tulee ongelmia olon, terveyden tai painonpudotuksen tms. suhteen, voi asiaa toki pohtia uudelleen.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-09 15:06:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Peksun ohjeilla pitäisi hiilarit tai rasvat olla aika korkeat, että yllettäis edes koomakulutukseen.
Jos haluamme laskea kaloreita.

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-09 15:14:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Jos täällä karppilammessa ui joku, joka pitää proteiininsaantinsa tuolla Peksun ohjeen lukemissa, käsi ylös! Syötkö Peksu itse tuon mukaan? Jopa kawailijoilla taitaa mennä yli tuon, ja siinä on sentään kyse todella pitkälle optimoidusta laatuproteiinista.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-09 15:24:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Aivan. Eikä AH eli Heikkiläkään ole tainnut koskaan suosittella tuollaisia valkuaismääriä... edes alarajana...?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-09 16:12:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
No huh! kyllähän minä ymmärrän, että te; weera, toisisyöjä, Els, ja ketä teitä nyt tossa komentoivatkin, ette ymmärrä kaikkea - mutta kuten kerroin - ei ollut minun mielipiteeni.

Tässä otteita A.H:n artikkelista "urheilu ja ravitsemus", josta tuo on kaava on peräisin...

PROTEIINIT
Nykyisin ihmiset syövät aivan liikaa proteiineja, mikä vaikuttaa haitallisesti ketogeeniseen ruokavalioon. Ihmisellä ei ole keinoa varastoida ylimääräistä proteiinia, vaan kaikki ylimäärä muutetaan maksassa sokeriksi. Tämä rasittaa maksaa, mutta voi myös sekoittaa ruokavalion, sillä proteiinien kautta syntyvän sokerin määrä saattaa nousta huimasti. Lisäksi proteiineista vapautuva typpi rasittaa myös elimistöä.
Suositeltava proteiinitarve on 0.8 - 1 g jokaista ideaalipainokiloa kohden. Ideaalipaino saadaan vähentämällä 110 pituudesta. Tulos on maksimaalinen määrä siitä, mitä todellisuudessa tarvitaan. Lihaksi muutettuna saatu luku kerrotaan kolmella niin se on suunnilleen pihvin koko. 180 cm - 110 = 70. 70 x 3 = 210 g.
Proteiinijauheet ovat turhia ja yleensä niiden laatu on heikkoa.....
---
Lihassolun suhteen insuliini toimii anabolisena hormonina, joka lisää aminohappojen siirtymistä lihassoluun.....
----
Insuliini on tärkeä, mutta ei niissä mittapuitteissa miten on ajateltu, vaan proteiinisynteesi lihaksessa tarvitsee hyvin pieniä määriä insuliinia.....
---
Itse asiassa proteiinisynteesin primus motor ei ole insuliini vaan aminohappo nimeltään leusiini.....
---
Yleinen harhakäsitys on, että vähähiilihydraattinen ruokavalio aiheuttaisi lihaskatoa....
---
Tutkimukset ketoadaptoiduilla urheilijoilla kertovat tästä. Välttämättömien aminohappojen määrä nousi ketoadaptoiduilla veressä verrokkiryhmään verrattuna, vaikka ravinnon proteiinien määrä oli sama. Tämä myös selittää, miksi lihakset kasvavat ketogeenisen ruokavalion yhteydessä, vaikka ei urheilisi lainkaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-09 16:48:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Eikös tämä Paksu :lol: ole täällä ennenkin riehunut??
Onko nyt se aika kuukaudesta?? :lol:

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-09 17:03:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
....heh :lol: , kun tossa sait tutkittua/punnittua A.H:n tietoa Weera, niin kommenttisi ei kyllä yhtään häkellytä? Tietosi ei vain riitä komentoimaan ko. asiasta enempää! Se on aina vaan sitä 1 g/painokilo -juttua, joka ei johda mihinkään? Päässäsi lyö tyhjää, kun pitäis esittää jotain todellista.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 58 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)