karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:38:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-15 22:46:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
^Tai vieläpä niin, että energiaköyhyys nähdään etuna :(

Siitäkin ollaan aika hiljaa, että laitoksissa tarjotaan usein tuontilihaa, Suomea paljon huonompien tuotanto-olojen maista.

****

Kapryylihappo ihonhoidossa, kiitos meli tiedosta. Se, mikä on sapuskaksi kallista, on kosmetiikaksi halpaa kuin, öö, saippua. Ehkä kuitenkin saan keksittyä tekosyyn ostaa pullollisen :D

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-20 12:48:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Vastaan nyt itse itselleni, kun ostin tätä ihmeöljyä.

Kirkasta, ei maistu oikein miltään, ei ainakaan pahalta. Sopii oikein hyvin kahviin kerman kaveriksi. Arkisin kermakahvi on usein ainoa aamiaiseni, tuntui että nyt jaksoi ehkä vielä paremmin pitkälle iltapäivään, mikä onkin oikein, koska rasvaa tulee sekä määrällisesti että suhteellisesti enemmän :) Voi voisi ajaa myös asian, mutta mutteripannun pikkukupillinen ei jaksa sulattaa kaikkea voita ja suolan maku häiritsee välillä. Ja töissä saan ihan tarpeeksi voikahveja, kun aika ajoin kaikki muu terästys on loppu...

Hippikaupassa sattui olemaan öljymerkin esittelijä, kysyin häneltä kapryylihaposta ja rivien välistä ymmärsin, että mct-öljy on hänestä järkevämpi vaihtoehto, siinä on jo kuulemma enimmäkseen kapryylihappoa ja onhan se puolet halvempaa. Mutta eihän se auttanut, kun happoa piti päästä kokeilemaan!

Imeytyy iholta tosi hyvin, kokeilin sitäkin. Miellyttävämpi kuin manteliöljy (jota Paraisilla myivät halvalla kemppareissa) tai kookos, jonka ruokaisa haju ei ole iholla suosikkini.

Käytän tuon pullon ja varmaan kokeilen seuraavaksi mct-öljyä, jos ei tunnu isoa eroa kapryylihapon hyödyksi, se saattaa tulla jäädäkseen. Kapryylihappo on ainakin tosi monikäyttöinen, turvallinen, neutraalin makuinen öljy keittiöön ja muutenkin, a million household uses :whistle: Kallis kyllä.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-20 14:32:17 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Kerro, sitku oot kauemmin käyttänyt, tuliko olotiloihin mitään muutosta?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-20 18:10:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Mä kerron varmuuden vuoksi jo nyt :shock:

Pitkä aamu, join tuplakahvit, molemmissa suurpiirteisesti tätä avaruusajan öljyä. Mulla on ollut tosi matala ruokahalu jo pari päivää.

Mulla olisi ollut tärskyt ystävän kanssa, mutta jouduin perumaan ne, sen sijaan on kokoillan treffit valkoisen posliiniponin seurassa :| :| :|

Voi johtua mistä vaan, koirakin puklasi eilen kahdesti, mutta guuglasin että caprylic acid diarrhea ja kyllä sitä esiintyy. Ihan samoin kuin kookosöljyn ja mct:nkin kanssa.

Että aloittakaa varovasti. Mä en kyllä tiedä onko mulla nyt kapryylihapon liikasaanti vai hyeenasta loikannut kampylobakteeri :folio: :smt095 :study:

***
Joka tapauksessa päädyin lukemaan pätkän, jossa uskottavasti (liekö silti oikein, kaikkia vieraita blogeja kannattaa plärätä vähän varauksella) selitettiin näitten pöpöjä tappavien öljyjen aiheuttama tyhjennys, jota usein kutsutaan toiveikkaasti puhdistusreaktioksi.

Suora kontakti öljyyn tappaa erilaisia pöpöjä. Niitten solukalvot hajoavat ja sisältö leviää ilmoille eli suolistoon. Suoli ärtyy ja pistää huuhtelun päälle.

Jotta huuhteluun saadaan riittävästi nestettä, suolen pinnan solujen täytyy höllätä vähän estettä suoliston ja verenkierron välillä. Samalla kun kropasta pääsee suoleen nestettä, suolesta pääsee verenkiertoon endotoksiineja :smt096 :smt096 :smt096

Lähde tuolla

https://fixyourgut.com/diarrhea-from-mc ... hey-sound/

Saman tapahtumaketjun voi käynnistää iso määrä fruktoosia tai tietyt hivenaineet, tuolla sanotaan. Ja minähän menen kuralle suurista sokerimääristä ja magnesiumista.

Rankka liikunta höllää myös suolen vuotavaksi, voidaan siis ajatella, että tää oli mun tämän päivän exercise. Ja olenkin ihan puhki.


Miksi mä tätä kirjoitan? No tietenkin kun en pääse kotoa nyt minnekään. Mutta myös, koska vaikka olen lukenut kaikenlaista vuotavasta suolesta ja suolinukasta ja symbiooteista, mulla on nyt silti jokin ahaa-elämys. Ehkä mä muotoilen sen omaan ketjuuni tai avaan uuden. Take home message eli mitä tästä opimme: varovasti niitten öljyjen ja muiden pikkuolioille toksisten aineiden kanssa. Johtui tämä mun tämänkertainen oireilu nyt mistä hyvänsä.

Tän liikaa infoa -viestin olisi tietysti voinut kirjoittaa kokonaankin omaan ketjuun. Mutta valiteltiin, ettei yleisellä ole tarpeeksi keskustelua, olkaa siis hyvät :D

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-20 18:16:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Samassa blogipätkässä sanotaan myös, ja tämän kyllä uskon ihan ekalla, että kosmetiikkateollisuus on kiinnostunut kookosöljystä sen sisältämän lauriinihapon takia.

Mct-öljy on siis eräänlainen soijarouhe tai kurri, ainakin alkujaan. (Edit, selvennän: kookoksen yleisimmät rasvahapot ovat lauriini, kapryyli ja kapriini, joista kahta viimeistä on mct-öljyssä). Teollinen tapa erottaa rasvahapot toisistaan on heksaaniliuotus, josta en tiedä itse mitään, mutta se ei taida kenestäkään olla kiva juttu keholle.

Tuo mun pullollinen väittää olevansa tislaamalla erotettua. Toivotaan.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-20 18:31:17 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Auts.

Soijarouhe on kummiskin hiukan eri juttu kun toi sun kapryylihapposi, koska rasva on se mistä yleensä maksetaan. Niin elintarvike- kuin kemianteollisuudessaskin. Siksi meille syötetään kaakaojauhetta, josta kaakaorasva on kerätty kosmetiikalle. Puhumattakaan soijarouheesta, joka on se sahajauho, joka jää kun rasvat on kaavittu tuottoisampiin kotheisiin ja jota sitten sitten kaupataan (mitättömään hintaan) karjalle, (edellen halvalla) elintarviketeollisuudelle tai (isosti ekohypettäen ja kallilla) valveutuneille kuluttajille : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-20 18:55:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
No totta tuokin. Ja kapryylihappo tai mct on kuitenkin suht kelvollista evästä. Jos vertaa soijarouheeseen, josta 50-luvulla ei haluttu tehdä edes elintarvikepakkauspahvia, etteivät ihmiset altistu fytoestrogeeneille.

Ja sitä rouhetta se Fogelholm nyt meille suosittaa tiivistetyn vehnägluteenin ja antimikrobiaalisissa olosuhteissa kasvatetun sieni/homeproteiinin ohella...

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-20 19:17:28 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
No osaakos se kapryylihappo fiksusti erotella hyvät ja huonot ppöpöt ennenkuin alkaa riehumaan? Hui, ei tommosta mulle. :shock:

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-20 19:34:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Ei sen paremmin kuin kookosöljykään, jota täällä käytetään autuaasti. Tai mct.

Määrä tekee myrkyn, ja tapa jolla nautitaan, tämän kanssa. Jos ne saa sopimaan, ei ongelmaa tule.

Mutta minä en taida hetkeen nappailla tätä tyhjään vatsaan.

Edelleenkin mulla voi olla vaikka noro tai ties mikä salmonella, mutta myös reaktio öljyyn. Ostin tämän kuitenkin tiistaina ja olen kaikkina paitsi yhtenä aamuna käyttänyt kahvissa. Ja mä olen oikeasti aika herkkä tämän putkistoni kanssa.

Päivitän tilannetta, halusitte tai ette :D

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-21 07:21:52 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55976
Paikkakunta: Kerava
Mielenkiinnolla odotan Morkkiksen päivitystä. Vaikka itse en oo aikeissa ostaa noin kallista öljyä vaan pärjään runsaalla voilla, joka vielä on aika edullista kuitenkin.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-21 10:51:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Voista saa vielä vitamiinit kaupan päälle. Mulla kermakahvikaakao ilman trooppisia lisiä menossa nyt, toivon että mun eiliset treffit jäi yhden illan ihmeeksi :D

Kokeilen kapryyliä kunhan hieman tästä pörhistyn.

Sellainen on ollut, että viime viikolla useamman kerran on kyykystä noustessa pyörryttänyt oikein kunnolla, hopeaa vain näkyy. Tulee kyykittyä töissä käytävillä kun juttutuokiot alkavat yleensä koiran ympärillä, työkaveri kyykistyy kutsumaan ja rapsuttamaan ja minä perässä, että voidaan keskustella samalla tasolla.

Väittävät, että kapryylihappo alentaa verenpainetta, mullahan ei ole koskaan mitattu 115/75 korkeampaa ja huippaaminen on tuttua nuoruudesta ja saunasta. Kesällä suolanyssäkät aina mukana. Luulisi ettei ihmeflunssa enää kummittelisi, että olisiko tuo öljy. Ei voi tietää!

Jatkan ihmiskokeita o/

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-21 12:14:37 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Huimaileminen kai johtuu alhaisesta verenpaineesta. kannattaako noin kaunista painetta painaa alas?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-21 12:44:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Kyllä mua ainakin kiinnostaa karppaajien syömiset ihan koko prosessin osalta. Jos täällä ei saa puhua lopputuotteista, niin missäs sitten? Eli päivitä vaan, täähän on kiinnostavin ketju vähään aikaan.

Mä etsin jotain öljyä mun hiuksille. Ne sähköstyy ja takkuuntuu helposti ja oon joskus sortunut ostamaan sitä älyvapaan hintasta Moroccan oilia. Soon 400€ litralta et toi kapryylihappohan ois halpaa siihen verrattuna. En haluis laittaa oliivia kun se haisee pahalta. Nyt ostin Moroccan oilin halppisversiota ja se tekee hiukset tahmeiksi eli takkuuntuu tuplasti :x

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-21 18:40:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Greda Carpo kirjoitti:
Huimaileminen kai johtuu alhaisesta verenpaineesta. kannattaako noin kaunista painetta painaa alas?


Joo se oli juttuni pointti. Jälkiviisaana tässä funtsin. En tietenkään tiennyt mistään painetta laskevista ominaisuuksista kun ostin pullon, ja veikkaan, ettei selkeää tieteellistä näyttöäkään löydy.

Ja kun terveysvaikutuksista ei Suomessa saa hiiskua, niin eihän tästäkään mahdollisesta vaikutuksesta. Jos pitää paikkansa, olisi yhdelle aihe käyttää, toiselle, kuten mulle, kontraindikaatio (tai ainakin syy nauttia suolaa käytön yhteydessä) :)

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-21 18:50:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Erfis kirjoitti:
Kyllä mua ainakin kiinnostaa karppaajien syömiset ihan koko prosessin osalta. Jos täällä ei saa puhua lopputuotteista, niin missäs sitten? Eli päivitä vaan, täähän on kiinnostavin ketju vähään aikaan.


Ainakin pystyssä ja liikkeessä tämä päivä. Jos huomenna syön kiinteää aamupalaa, kokeilen ehkä tosi tosi pientä öljylisää taas kahviin :)

Lainaa:
Mä etsin jotain öljyä mun hiuksille. Ne sähköstyy ja takkuuntuu helposti ja oon joskus sortunut ostamaan sitä älyvapaan hintasta Moroccan oilia. Soon 400€ litralta et toi kapryylihappohan ois halpaa siihen verrattuna. En haluis laittaa oliivia kun se haisee pahalta. Nyt ostin Moroccan oilin halppisversiota ja se tekee hiukset tahmeiksi eli takkuuntuu tuplasti :x

Mulla on ollut varmaan kolme vuotta moroccan oil light töissä, käytän kesäisin jos muistan. Epälight on niin keltaista, että näkyy mun hiuksissa. Voisin ehkä kuvitella, että kapryyli ta mct sopisi yöhoidoksi, jos aamulla pesisi, tai pitkien hiusten latvoihin? Siitä on varmaan viisitoista vuotta kun pätkäisin omani, edellisestä polkkatukkaharharetkestä varmaan viisi.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-22 08:57:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Arvo Morkkis kirjoitti:
Että aloittakaa varovasti. Mä en kyllä tiedä onko mulla nyt kapryylihapon liikasaanti vai hyeenasta loikannut kampylobakteeri :folio: :smt095 :study:


Voitko muuten syödä kookoksesta tehtyjä asioita?

Pysyn itse visusti erossa mm. MCT-öljystä ja kapryylihaposta, koska saan hyvin voimakkaita reaktioita kaikesta mikä on tehty kookospähkinästä: Teollinen kookosrasva, kylmäpuristettu kookosöljy, kookoshiutaleet, kookossokeri. Niinpä en sitten koske myöskään mihinkään kookos'johdannaiseen' kuten nuon em. öljyt, enkä myöskään laita iholle mitää missä on kookosta. (Kyseessä EI ole allergia, ne ovat ne lektiinit.)

Jos sinulle muuten sopii kookos, niin sitten toki jokin muu syy.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-22 09:23:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Kookosta tulee käytettyä harvoin, mutta en ole huomannut oireita. Kookosöljy ei juuri maistu, mutta kyllä mulla on sitä sekä kotona että töissä, se säilyy hyvin sekä ominaisuuksiensa puolesta että siksi, ettei sitä tee mieli :D

Kookoskermaa en osta kotiin, mutta kyläillessä saattaa tulla käytettyä, jos ruoka tehdään yhdessä, se kun on salonkikelpoinen tapa korjata ruoka rasvaisemmaksi.

Eniten pidän oikeastaan tuoreesta kookoksesta, mutta sitä olen syönyt varmaan vain muutaman kerran elämässäni. Enkä muista oireilleeni, en tölkkikookoksesta tai hedelmälihasta (esimerkiksi manteli isommissa määrin ei sovi, olen ajatellut, että se kuitumäärä ärsyttää liikaa).

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-22 09:26:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Sitten se ei ollut se kookosalkuperä varmaan se syy.

(Itse vaan reagoin niin herkästi jo pieniin kookosmääriiin että välttelen visusti. Esimerkki: Luulin viikon ajan että yrittää flunssa tulla, kun joka aamu oli muutaman tunnin kurkku arka ja kropassa sellainen epämääräinen kuumeenkaltainen kolotus ilman kuumetta. Sitten tajusin katsoa tarkemmin tummaa suklaata, jota olin joka ilta syönyt muutaman palan. Ainesosista löytyi kookossokeri. Vein lopun suklaalevyn työkavereille ja kurkkukipu yms. loppui.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-22 12:57:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Erfis kirjoitti:
Mä etsin jotain öljyä mun hiuksille. Ne sähköstyy ja takkuuntuu helposti ja oon joskus sortunut ostamaan sitä älyvapaan hintasta Moroccan oilia. Soon 400€ litralta et toi kapryylihappohan ois halpaa siihen verrattuna. En haluis laittaa oliivia kun se haisee pahalta. Nyt ostin Moroccan oilin halppisversiota ja se tekee hiukset tahmeiksi eli takkuuntuu tuplasti :x

Kiitos ideasta, laitanpa itsellekin harkintaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kapryylihappo
ViestiLähetetty: 2018-01-22 13:03:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Mun on myös vaikea tajuta, mitä lektiinejä sataprosenttisessa rasvassa olisi jäljellä, eivätkö ne ole proteiineja?

Erityisesti, jos tuote on tislattu, niin kuin tämä on.

Myönnän, etten pysty ostamaan panimosokeria, koska ymmärtääkseni se on pilkottu vehnätärkkelyksestä. Vieroksun ajatusta.

Toisaalta tislatut viljatuotteet kyllä kelpaavat minulle juhlahetkiin, eikä maltillisessa käytössä ole ilmennyt mitään ongelmia :)

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)