karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:10:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Tarpeeksi kaloreita
ViestiLähetetty: 2018-01-01 13:58:42 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2016-02-17 11:36:42
Viestit: 22
Moi. Mites muut aktiiviset ihmiset saatte tarpeeksi kaloreita vhh ruasta? Laskeskelin tuossa, niin noin 3000-3500kaloria tulee nyt ja siihenkin saa jo syödä. Sais olla 4000kaloria ainakin välillä aktiivisuudesta riippuen. Harrastan voimaa ja kestävyyttä hyvässä suhteessa ja työkin melko fyysistä toisinaan. Noin 65-70% energiasta tulee nyt rasvasta. Proteiniakin olisi hyvä olla vaan tarvittava määrä. Millaisia proteinimääriä teillä on per vrk?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tarpeeksi kaloreita
ViestiLähetetty: 2018-01-03 13:37:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 494
Viime vuonna tuli runsas 500h treeniä, kolmannes meni lisaskuntoon ja loput kestävyyteen. Jos tarviin kaloreita, niin ostan grillikylkeä, paistan pekonia & munia ja päälle Emmentaalia tai/ja nautin tummaa suklaata ja pähkinöitä.
Minä en laskeskele proteiinimääriä, mutta silmämääräisesti tavoittelen 20%:n tasoa kokonaisenergiasta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tarpeeksi kaloreita
ViestiLähetetty: 2018-01-03 13:45:09 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2016-02-17 11:36:42
Viestit: 22
Kuulostaa aika samalle kun minulla. Katseletko hiilareita kuin tarkkaan? Itselläni pyörii tavallisesti noin 50-80g paikkeilla. Ja joo syömällä niitä kaloteita saa. Hiilaritankkaajilla se vaan on niin paljo helpompaa :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tarpeeksi kaloreita
ViestiLähetetty: 2018-01-03 14:10:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Voi ja kerma kahvin seassa on kyllä mielestäni helpompaa saada alas kurkusta kuin vaikkapa hiilaritankkaajien klassikko, eli pasta. :D

Treenaan budolajia, joka on aerobista, kestävyyskuntoa siis enimmäkseen ja vaativaa koordinaatiota jne. Olen laiska käymään treeneissä työviikolla, koska kroppa protestoi pahasti, jos mikä tahansa liikunta alkaa vasta klo 17 jälkeen (tiede muuten tukee tätä kropan protestia, törmäsin johonkin tutkimukseen hiljattain, mutta en nyt muista missä), joten bulkki treenaamisestani ovat viikonloppuleirit - pe 2-3 tuntia / la-su 6-7 tuntia - ja kesäleiri 5-6 päivää x 9 tuntia.

Proteiinia en paljoa saa alas, suurehkosta lihasmassasta huolimatta saan alas ehkä 0,3 - 0,8 g / painokilo päivässä (kroppa ei tykkää, liittyy ilmeisesti allergia/atopia taipumukseen), hiilareita menee 50-100 g päivässä, keskiverto ehkä 70 g ja loput rasvasta. Rasvasta siis jopa 70-80 % päivän kaloreista ja muuta ruokaa kylläisyyteen saakka. Olen pari kertaa laskeskellut makrot silloin kun täällä foorumilla oli ruokakulma, mutta en edes muista mitä tuli kaloreina, muistan vaan ne makrot, HH 15% /P 15% /R 70%. Tuo tosin oli toimistopäivän makrot. Nykyään on luultavasti vähemmän sekä prodea että hiilaria ja sitä rasvaa sitten enemmän. Voi hyvinkin olla, että menen nykyisin aika lähelle sitä mitä tämän foorumin nimimerkki Els on raportoinut, eli päivän proteiinit ja hiilihydraatit YHTEENSÄ noin 100 g ja loput kalorit sitten rasvasta.

Karppaaminen on tuonut treenileirikokemuksiin mielenkiintoisen jutun: Liikunnan määrä ei tunnu lisäävän nälän määrää juuri lainkaan. Ehkä ihan hippusen, viikonloppuleirit muonitan itse, jolloin syön 2 ateriaa päivässä, aamulla vain rasvakahvi, päivällä kefiiri-mustikka-pähkinä pöperö ja illalla treenipäivän jälkeen joku lihaa + rehuja ruoka. Viikonloppuleirien aikana en siis syö yhtään enempää kuin toimistolla vietettyinä istumatyö-työpäivinä ja viikonloppuun mahtuu kuitenkin 14 tuntia treeniä. Silloin taannoin virallisten suositusten mukaan syödessä tismalleen samoilla treenimäärillä päivässä treenileireillä tuntui että piti syödä todella paljon enemmän kun treenimäärä oli suuri.

Kesäleirillä meillä on pitopalvelu, joka tekee minulle karpimpaa ruokaa kuin syön kotona ja siellä 'joudun' syömään aamun rasvakahvin lisäksi peräti 3 ateriaa ja 9 tunnin päivittäisellä treenaamisellakaan en pysty syömään kaikkea mitä minulle on tarjolla. Että tuolla 9 tuntia treeniä päivässä määrällä pystyn nippa nappa syömään yhden ylimääräisen PIENEN aterian verrattuna siihen, mitä syön niinä päivinä jolloin en treenaa. (Muut siis syövät kesäleireillä 4 kertaa päivässä, vaihdoin itse aamiaisen rasvakahviin jo vuosia sitten, koska jos syön kiinteää ruokaa aamiaisella on se lounasta edeltävä 3 tunnin treenirupeama sitten jatkuvan kuvotuksen sävyttämä.)

Niin kauan kun voin tankata kahvissa rasvaa - voita ja kuohukermaa - tarpeen mukaan, tuntuu että syödyn kiinteän ruuan määrä vaihtelee aika vähän eikä ole kovin riippuvainen liikunnan määrästä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tarpeeksi kaloreita
ViestiLähetetty: 2018-01-03 18:36:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 494
Vhhsport kirjoitti:
Kuulostaa aika samalle kun minulla. Katseletko hiilareita kuin tarkkaan? Itselläni pyörii tavallisesti noin 50-80g paikkeilla. Ja joo syömällä niitä kaloteita saa. Hiilaritankkaajilla se vaan on niin paljo helpompaa :)


En laskeskele myöskään hiilareita, pelkästään välttelen niitä. Vieroksun sokerisia, viljatuotteita ja tärkkelyspitoisia juttuja tässä prioriteettijärjestyksessä.
Hiilaritankkaus lie hyödytön.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tarpeeksi kaloreita
ViestiLähetetty: 2018-01-03 18:56:52 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2016-02-17 11:36:42
Viestit: 22
Pari vuotta olen vältellyt hiilareita terveyssyistä, eli kosesterolit huonossa suhteessa(ei sukurasitetta). Olen siis aina ollut terve ja hyvässä kunnossa. Nykyään tosin terveempi kuin koskaan. Tänävuonna varmaankin mittauksen aika, niin selviää mihin suuntaan menee. Treenaan myös tällähetkellä kovempaa, kuin koskaan. Aloin vaan miettimään, että tuleeko syötyä tarpeeksi, kun laskeskelin kaloreita yms. Liika urheilu ja liiän vähäinen ravinto kun ei sekään varmasti ole hyväksi esim hormoonitoiminnalle.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tarpeeksi kaloreita
ViestiLähetetty: 2018-01-04 11:24:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Voisiko sitä ihan vaan tarkkailla mikä se olo on, jos ravinnon määrä arveluttaa? Jos jaksat treenata, olo on hyvä, syöt itsesi kylläiseksi kun on nälkä, unen laatu hyvä jne. niin voisi olettaa että kalorimääräkin on sopiva.

Se sopiva ei välttämättä ole sama joka päivä, minulla on treenaamisen määristä riippumatta runsasruokaisempia ja vähäruokaisempia päiviä, ei aavistustakaan miksi, ehkä syy on tähtien asento tai auringonpilkkujen vaihe. :D

Rasvavoittoisesti syödessä olen kyllä itsekin välillä hämmästellyt sitä, miten pieni määrä kiinteää ruokaa riittää. Vertauskohtana kun on takavuosien elävä ravinto, jolloin pistelin yksin neljän hengen annoksia ja silti jäi nälkä. Tulee näin jälkikäteen vertauskohtana mieleen se, miten aikuinen gorilla (täysvegaani alkeellinen märehtijä) joutuu syömään jopa 18 kiloa kasvimassaa päivässä, se on semmoinen mopoauton kokoinen kasa. Ero kiinteän ruuan määrässä onkin aivan valtava, kun syö energiatiheää karppiruokaa ja vertaa sitä THL:suosituksia hyvin noudattavaan täysvegaaniseen elävään ravintoon, tai edes lakto-ovo-fisu vegeilyyn, jota myös harrastin vuosikaudet, vähärasvaisena tietenkin.

(Ne kolesteroliarvot, joita terveydenhuoltojärjestelmämme tällä hetkellä haluaa mitata, eli kokonaiskole ja HDL/LDL suhde, eivät muuten sitten kerro juuri mitään sydän- ja verisuonitautiriskistä. Että älä ainakaan niitä mittauta, vaan mieluummin apolipoproteiinit apoA1 ja apoB. )

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tarpeeksi kaloreita
ViestiLähetetty: 2018-01-04 11:31:13 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2016-02-17 11:36:42
Viestit: 22
Trigly/hdl suhde pitäisi saada kuntoon. Se kun on kunnossa, niin ldl arvolla ei ole merkitystä. Työterveyttä käytän vaan ilmaisena mittaajana. Mitään heidän ohjeita en noudata.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tarpeeksi kaloreita
ViestiLähetetty: 2018-01-04 21:14:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Ken Sikariksen mukaan TC/HDL on vielä keskeisempi, koska se kertoo pienen, tiheän LDL:n määrästä.
https://twitter.com/KenSikaris/status/9 ... 7818689537

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)