karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-11-27 07:06:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-01-23 21:35:21 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 22474
RCT-tutkimuksessa koehenkilöt (49), joilla oli ollut tapana jättää aamiainen väliin, arvottiin kahteen ryhmään. Tutkimusryhmä ryhtyi syömään aamiaisia ja vertailuryhmä jätti aamiaiset entiseen tapaan väliin. Neljän viikon kuluttua todettiin, että aamiaisryhmä

1. söi päivän mittaan enemmän,
2. söi enemmän hiilihydraatteja, ja
3. lihoi

A randomized controlled trial to study the effects of breakfast on energy intake, physical activity, and body fat in women who are nonhabitual breakfast eaters

Kostdoktorn: Ny studie: Frukosten är överskattad

_________________
You butter believe it!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-01-23 23:32:53 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 75811
Joo, mä skippaan aamiaisen juurikin siksi, että jos sen syön, niin laidunnan enemmän ja lihon.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg

Karppaustyyli likikarnivori, tiukka keto nykyään.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-01-24 10:45:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-08-27 10:42:54
Viestit: 301
Mulla oli ainakin vähärasvasen aikaan sama ongelma. Syöt aamupalan ja tunnin parin päästä taas nälkä, ja sitä myöten menee päivä napostellessa. Nyt näillä rasvakahvimunakasaamupaloilla kyllä unohtaa syyä ainakin kuuteen tuntiin. Jos on vapaapäivä, niin saattaa mennä enemmänkin aikaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-01-24 13:18:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Jännä kokemus joitain vuosia sitten oli se että rasvaisuuskaan ei auta:

Normaalisti aamiaiseni on kahvi tai kuuma vesi kuohukermalla ja voilla.
Kun kerran erehdyin syömään sen LISÄKSI reilun palan vesimelonia, tuli nälkä repivän kovana 2 tuntia aiemmin kuin olisi pitänyt.

Normaalisti syön lounasta 12-13 välillä päivällä, silloin iski huomattavasti normaalia kovempi nälkä jo klo 10. Ja rasvaa oli siis se ihan normimäärä mitä aina. Ei auttanut.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-02 21:57:24 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 22474
Aamiaisia (ja Kellogg'sia) tukemaan rientää Fox-kanava ja USDG:ksi laatimassa ollut ravitsemustieteilijä, joka vetoaa kyseenalaisiin epidemiologisiin tutkimuksiin.

Aamiaisen jättäminen väliin haitaksi sydämelle?

_________________
You butter believe it!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-03 02:20:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-13 23:28:05
Viestit: 1329
Ne ihanat murot. Onhan tätä juttua ollut ennenkin.

Lainaa:
Hellalle unohtunut pata siivitti maailmanmaineeseen
Syvästi uskovaiset yhdysvaltalaiset John Harvey ja Will Keith Kellogg pitivät itsetyydytystä suurena syntinä.

He uskoivat, että terveellinen ja yksinkertainen ruoka hillitsisi himoja, ja kehittivät sitä varten kuitupitoisia, kasvispohjaisia aamiaistuotteita.

Eräänä päivänä vuonna 1894 heidän vehnätaikinansa kiehui liikaa, ja kun taikinaa sen jälkeen yritettiin kaulia ohuksi kekseiksi, se murenikin hiutaleiksi. Will Keith keitti tästä innostuneena kokeeksi myös maissia maltaan, suolan ja sokerin kanssa, jolloin syntyivät nykyään tunnetut maissihiutaleet.


http://historianet.fi/tekniikka/keksinn ... -keksinnon

_________________
http://wainanjutut.blogspot.fi/2015/04/ ... vamme.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-03 09:16:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ja näin USAssa: http://www.iltalehti.fi/elintavat/20170 ... 9_el.shtml

Lainaa:
Aamiaisen jättäminen väliin haitaksi sydämelle?
Aterioiden ja välipalojen suunnittelu etukäteen sekä aamiaisen syöminen voivat vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä, sanovat yhdysvaltalaislääkärit


Lähinnä tulee mieleen, että lääkärit varmistavat sen että potilaita riittää vastaisuudessakin runsaasti... :(
Jutun kuvituksena tietenkin maissihiutaleita.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-03 10:37:52 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 75811
Eli kun syö kelloggsin tuotteita, seksihalut lopahtavat? :smt077

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg

Karppaustyyli likikarnivori, tiukka keto nykyään.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-03 21:05:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4400
poisto

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-05 09:38:26 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 22474
Saakeli, Vookelilta oikeaa tietoa!:

Professori HS:lle: "Tiede ei tue väitteitä aamiaisen hyödyistä"

_________________
You butter believe it!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-05 20:30:45 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 75811
http://www.iltalehti.fi/sydan/201702052 ... 8_sd.shtml

Lainaa:
Ruokarytmi vaikuttaa painonhallinnan lisäksi sydämen terveyteen, American Heart Association (AHA) kertoo tuoreesta tutkimuksesta. Järjestön keskiviikkona antamien suositusten mukaan aamiaisen säännöllinen syöminen, iltanapostelun välttäminen ja aterioiden suunnitteleminen vähentävät riskiä sydänsairauksille.


Jos mä syön aamiaisen, niin haluttais napostella koko päivän.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg

Karppaustyyli likikarnivori, tiukka keto nykyään.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-06 08:51:14 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5429
Paikkakunta: Pakastin
Entisinä aikoina en mielelläni syönyt aamiaista, siitä tuli vain huono olo. Nykyisin syön kaksi kertaa päivässä ja toinen niistä on aamiainen. Mutta se onkin LCHF-aamiainen eikä siitä tule yhtään huono olo. Ja hyvin jaksan siihen päivän toiseen ateriaan, joka on yleensä johonkin aikaan iltapäivällä. Ennen piti illallakin syödä, mutta nykyään ei tarvitse, paitsi jos olen ollut ulkoruokinnassa. Nälkä ei tule ja päiväruokailun jälkeen saatan olla 18 tuntia syömättä.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-06-05 10:25:42 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14264
Paikkakunta: Imatra
Joo, no mieki kuulun niihi, jotka ei syö aamupalaa...kun ei maistu. Joskus kokeillu, mut ei siitä tule mitään, kun iskee naposteluhimo, mikä kestää sitten koko päivän. Eli ei kiitos aamupalalle.
Syön kyllä muutaman tunnin päästä heräämisen jälkee, mut en heti herättyä.

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-06-05 10:44:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2017-04-12 08:51:11
Viestit: 694
Juuen syö aamiaista. Ei maistu. Kahvia, mustana tai kermalla kuppi. Puolen päivän tietämissä maistuu jo. Ja laihdun. :mrgreen: Mut mä oonkin varmaan joku paradoksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-02-26 18:13:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4400
Tällainen tulos tällä kertaa
Lainaa:
Results
Identical calorie consumption led to a 2.5-times higher DIT (diet-induced thermogenesis) increase in the morning than in the evening after high-calorie and low-calorie meals (P < .001). The food-induced increase of blood glucose and insulin concentrations was diminished after breakfast compared with dinner (P < .001). Low-calorie breakfast increased feelings of hunger (P < .001), specifically appetite for sweets (P = .007), in the course of the day.

Twice as High Diet-Induced Thermogenesis After Breakfast vs Dinner On High-Calorie as Well as Low-Calorie Meals

Ja IS tulkinta
Kunnon aamupala voi auttaa polttamaan kaloreita – katso kolme erinomaista vaihtoehtoa
Lainaa:
Kunnon aamupalan syöminen näyttää yhä olevan terveydelle varsin hyödyllistä.

Aamupala on päivän tärkein ateria – tämä lausahdus lienee tuttu?

Nyt aamupalan hyödyistä on saatu lisää osviittaa. Uuden tutkimuksen mukaan tuhti aamupala voi muun muassa auttaa polttamaan enemmän energiaa kuin tuhti illallinen.

Elimistön aineenvaihdunta näyttää olevan aamupalan jälkeen aktiivisempi kuin illallisen jälkeen.

Lisäksi aamupala auttaa vähentämään esimerkiksi makeanhimoa ja linjaamaan verensokerin aamusta saakka hyvälle tasolle.

– Aamupala vaikuttaa syömisen hallintaan ja päivän muihin ruokavalintoihin. Jos aamupala jää syömättä, annoskoko paisuu ja muiden päivän aterioiden laatu kärsii herkästi. Elimistö on hukassa, koska se ei ymmärrä, miksi ruokaa ei tulekaan yön paastotilan jälkeen, laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine sanoi jutussamme.

– Aamupala käynnistää ruoansulatuksen, ja keholla on koko päivä aikaa sulattaa ruokaa, psykologi Katarina Meskanen puolestaan totesi.

Sitten hiilarin hyviä aamiaisesimerkkejä ja varoituksen sana
Lainaa:
Millaista aamupalaa ei kannata syödä?
Yön aikana kroppa asettuu paastotilaan, joten pahinta on ravitsemusterapeutti Kati Laineen mukaan se, ettei syö mitään. Toiseksi huonoin vaihtoehto on pelkkä kahvi tai hyvin yksipuolinen aamupala.

Kovin raskas rasva- ja proteiinipitoinenkaan aamupala ei välttämättä ole hyvä ajatus – olo voi käydä aika raskaaksi pekoni- ja muna-aterian jälkeen eikä ravintoaineiden saanti ole kovin monipuolista.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-02-26 18:39:05 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 22474
Ei tuo kasvanut energiankulutus paljon auta, jos aamiaisen syöjät syövän aamiaisen skippaajiin verrattuna koko päivän aikana enemmän kaloreita ja hiilareita ja lihovat -RCT.

Pätkäpaastoilun isot hyödyt kannattaa huomata, ja monelle, kuten esimerkiksi minulle, on helpointa pätkäpaastoilla (16:8) siten, että aamiainen jää väliin - vaikka sisäisen kellon - sirkaadisen rytmin - kannalta kannalta tällainen pätkäpaaston ajoitus ei ole paras mahdollinen. (Sirkaadisen rytmin vaikutus energiankulutukseen on tämän tutkimustuloksen takana.)

Tässä siis mitattiin vain energiankulutusta, ei tutkittu sitä, onko terveellisempää syödä vai skipata aamiainen.

Diet Doctor: Bigger breakfasts increase calorie burn rate. Should we care?

Lainaa:
let’s look at the details. The subjects were 16 healthy males average age 23 with normal body mass index. So, right away we have to question if the same effects would be seen in subjects who are middle aged, overweight, or battling metabolic diseases such as insulin resistance and type 2 diabetes.
Next, they were fed relatively high-carb meals, with 46% of total calories coming from carbs. Would the same findings apply to low-carb meals? That is unknown.
Third, all food was provided. There was no element of choice or natural calorie regulation as happens in the real world. This may seem like a small point, but I think it is a hugely important point to make.
As we reported previously, a prior randomized controlled trial showed that women who ate breakfast ate more total calories during the day, ate more carbohydrates, and gained more weight than those who skipped breakfast. This is more relevant data as it shows outcomes we care more about – how much we eat and if we gain weight when we are choosing our own meals. Diet induced thermogenesis is an interesting variable, but it says nothing about our health goals or how we behave during the day.
And this was not a one-off study as others have confirmed the same findings. As many have said before, we are not calorimeters and we are not toasters. If we want to know if something is “healthy,” we need to conduct studies that measure health outcomes. This study fails to do that.


Jätän edelleen aamiaisen väliin siitä huolimatta, että kaloreita palaisi enemmän, jos skippaisin aamiaisen asemasta iltapalan. Niiden pätkäpaastoilijoiden, joille se ei tuota vaikeuksia, kannattaa ehkä skipata iltapala. Unikin voi parantua.

_________________
You butter believe it!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-05-23 07:53:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4400
Laatikainen on kirjoitellut blogiinsa iltapaaston hyödyistä, joita hän käsitteli Hesarin jutussa. Ilmeisesti muut "terapeutit" ovat lehtikirjoituksen johdosta mumisseet epäilyjään pätkäpaastosta.
Kirjoituksessa käsitellään myös aamiaista, joten siksi laitan tähän ketjuun.

Iltapaasto ja iltasyömisen kevennys. Katsaus terveysvaikutuksiin.
Lainaa:
Keskeinen kysymys johon pyrin vastaamaan on, onko juuri iltapaasto terveyden kannalta hyvä ratkaisu. Aamupaasto olisi toki käytännössä todennäköisesti helpompaa toteuttaa kuin iltapaasto monista syistä johtuen (tottumus, nälän vuorokausirytmi, syömiskulttuuri ja sosiaaliset syyt).

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-07-23 00:37:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 599
Saanen huomauttaa, että ketjun aloittaneessa tutkimukessa oli kyse henkilöistä, joilla ei ollut tapana syödä aamiaista. Se että he lihoivat ruvettuaan syömään aamiaista ei tarkoita sitä että aamiainen lihottaa kaikkia ihmisiä.

Itse kuulun niihin, joille normirunsas aamiainen lisää ruokahalua iltaan asti. Luulen, että normiaaminen ei sovi minulle sen vuoksi, että kärsin viivästyneestä vuorokausirytmistä. Olen siis parhaiten hereillä vasta iltapäivällä, mikä koskee myös ruoansulatustani. Ehkä myös tutkittavat olivat iltavirkkuja?

_________________
ME-tauti (G93.3)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)