karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 09:56:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Pätkäpaasto ja raskaus
ViestiLähetetty: 2016-11-14 13:05:31 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2016-11-14 09:59:30
Viestit: 63
Hei! Olen karpannut pari vuotta ja löytänyt siitä loppuelämän ruokavalion. Muutama viikko sitten aloitin jonkinlaisen pätkäpaaston tavoitteena laihtua vielä ehkä pari kiloa. (Normaalipainossa olen.) Syön päivän ruuat klo 13-20 välillä ja muuna aikana juon vettä ja teetä.

Nyt huomasin olevani raskaana. Viikkoja vasta n. 4-5. Voinkohan jatkaa tällaista syömistä? Viis laihtumisesta enää (enkä ehtinytkään tässä välissä laihtua vielä yhtään), mutta muuten tämä pätkäily on tuntunut niin sopivalta. Aina olen ollut ruokahaluton aamuisin. Olen syönyt aamupalaa suunnilleen vain siksi "koska pitää". Enkä aina ole syönytkään, tai syönyt vasta joskus 11 aikaan.

Iltapuolella taas on ollut helposti ongelmana liika syöminen. ...Syön iltapalaa ja syönpäs vähän vielä tuota ja tuota, ja huvin vuoksi vielä vähän syön lukiessani... Nyt se on jäänyt yllättävän helposti pois, kun vain pätkäisen syömisen klo 20.

En kärsi nälästä ja olen vain entistä virkeämpi ja tehokkaampi aamupäivisin.

Voikohan tämmöinen 17 tunnin paasto olla jollakin tavalla haitallista raskaudelle? Vai voiko luottaa, että niin kauan kuin paino vain ei laske, saa tarpeeksi ravintoa? Tai kun olo ei ole millään tavoin huono tai heikko, niin elimistö jaksaa?

Raskauspahoinvointi on jo hieman alkanut, mutta tyhjällä vatsalla olo ei tunnu tekevän huonoa. Tähän mennessä pahoinvointia on ollut vain iltapäivän puolella, sen jälkeen kun olen syönyt.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pätkäpaasto ja raskaus
ViestiLähetetty: 2016-11-21 12:16:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
No minä en ainakaan keksi, miksi paastoaminen olisi ongelma. Väistämättähän jotkut huonovointiset äidit paastoavat jopa läpi koko raskauden. Ja kiireiset äidit. Kunhan et vedä mitään nälkäkuuria, jolloin sikiö kuvittelisi syntyvänsä nälänhädän keskelle. Kuulostele pahoinvointiasi. Joskus paastoaminen pitää sen poissa ja joskus usein syöminen.

Sikiöhän ei itse asiassa kuluta energiaa kovinkaan paljon. Neuvolan "yksi leipäpala päivässä lisää" koskee vasta loppuraskautta.

Muistat vaan valehdella tästä asiasta neuvolassa ja kieltäydyt sokerirasituksesta, ettet saa raskausdiabetesdiagnoosia aamusokereiden tai jopa itse rasituksen perusteella. Toinen vaihtoehto on, että "treenaat" sitä varten eli lopetat ketoilun hyvissä ajoin ennen rasitusta ja syöt hiilaria edeltävänä iltana. Itse valitsin kotimittailun. Ekassa raskaudessa en saanut sitäkään ja sain huudot vain kaksi kertaa edesvastuuttomasta toiminnastani. Vauvan sokereita ei testattu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pätkäpaasto ja raskaus
ViestiLähetetty: 2016-11-24 19:27:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2016-11-14 09:59:30
Viestit: 63
Kiitos vastauksesta! Jotenkin arvelin, ettei tähän ainakaan kannata neuvolasta kysellä neuvoja :whistle: Eihän keskiverto terveydenhoitaja varmaan tiedä, miten hyvin karppausruoalla jaksaa. Ja ettei tarvitse olla koko ajan syömässä. Saisin varmaan vaan automaattivastauksen, että ei saa jättää syömättä, verensokeri laskee, ja pitää syödä aina 3 tunnin välein ja heti aamulla on tärkeää syödä jotain verensokeria kohottavaa. (Mitenkään terveydenhoitohenkilökuntaa väheksymättä. Tietysti he antavat hyviksi koettuja neuvoja, jota sopivat useimmille = hiilaripolttoisille.)

En taida ketoosissa kulkea, vaikken ole koskaan mittaillutkaan. Syön hiilaria iuitenkin jotaun 50-100 g päivässä. Voiko tällainen "löysempi" karppaus myös nostaa aamusokereita?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pätkäpaasto ja raskaus
ViestiLähetetty: 2016-11-25 20:57:58 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tuo 50-100g on ihan kunniallista karppausta ja voisi hyvin sopia raskauteen. Sopii muutenkin toisille paremmin.
KUnhan katsot ettet kituile, eli syöt rasvaa niin paljon että kalorit riittävät sinulle ja jälkikasvulle kunnolla.
Onnea odotukseen o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pätkäpaasto ja raskaus
ViestiLähetetty: 2017-05-17 14:10:51 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-03-16 22:28:03
Viestit: 53
Tämä nyt ei taida ketjun aloittajaa enää auttaa, mutta ainakaan Jason Fung ei suosittele paastoilua odottajalle tai imettäjälle. Karppaus taas on ihan ok silloinkin.

_________________
Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
kotona.munfoorumi.com


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pätkäpaasto ja raskaus
ViestiLähetetty: 2017-05-17 15:19:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Olisiko linkkiä Jason Fungin kirjoitukseen? Olisi kiva tietää, millä perusteilla hän ei sitä suosittele. Oliko kyse nimenomaan pätkäpaastoilusta vai pidemmästä paastoilusta?

Vastaavasti Andreas Eenfeldt ei suosittele ketoosia imettäville äidille, mutta syy oli se, että jossain todella harvinaisissa tapauksissa se voi johtaa äidin sairaalareissuun. Onneksi minulle selvisi tämä vasta jälkikäteen. Olen myös pätkäpaastoillut imettäessä ja taisin kaivaa tiedon sen turvallisuudesta Dietdoctorin sivuilta ja Jason Fungilta, jossa kuitenkin varoitetaan pidemmästä paastoilusta imettäessä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pätkäpaasto ja raskaus
ViestiLähetetty: 2017-05-17 17:58:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Raskaus ja pätkäpaasto tässä yltäkylläisyydessä ovat jotenkin ihan älytön yhdistelmä.
Se on aikaa, jolloin kaloreita ja varsinkin ravinteita palaa rutkasti enemmän.
Kohtuullinen hiilarirajoitus, rajoittamattomasti kaloreita ja riittävästi hiveniä tuntuisi niin hemmetin paljon järkevämmältä.
Siis voita, keltuaisia, luuydintä, maksaa sen mikä menee. Ja loput ilman pahimpia roskalähteitä...

Sen sijaan ketoosi niin raskaudessa kuin imetyksen aikana on jo osoitettu sopivaksi strategiaksi, jos se muuten sopii.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pätkäpaasto ja raskaus
ViestiLähetetty: 2017-05-17 20:48:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Tuskinpa kukaan pitää pätkäpaastoilua raskausaikana järkevänä, mutta mahtaako tämä olla sellainen asia, josta odottajan tarvitsee stressata? Raskauspahoinvointi voi esimerkiksi olla luonteeltaan sellaista, että aamulla ei voi syödä, mutta illalla syöty ei yrjötä yms yms.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pätkäpaasto ja raskaus
ViestiLähetetty: 2017-05-17 20:51:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Onko kerran päivässä syöminen mitään paastoilua. Sana helinää.

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pätkäpaasto ja raskaus
ViestiLähetetty: 2017-05-18 08:11:42 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3448
Paikkakunta: Vantaa
Minä olin raskausajan varmaan kokolailla ketoosissa. Ketoaineita ei kertaakaan tutkittu neuvolassa :roll: Olin koko raskausajan todella väsynyt ja lisäksi hyvin pahoinvoiva pari päivää viikosta. Tästä syystä yöpaastot venyivät joka yö yli 12 tunnin, varmaan joku 14 tuntia keskimäärin. Ihan siis sen takia että nukuin kellon ympäri. Mietin kovasti onko siitä jotain haittaa, mutta tosiaan toiset oksentavat alusta loppuun asti ja saavat täysin terveitä lapsia vaikka nesteytyksestäkin pitäisi hakea vauhtia välillä. Parempina päivinä panostin syömiseen enemmänkin, kävin yhdessä buffassa paikkaamassa kalorivajetta aina tarvittaessa :mrgreen: Raskauden alkuvaiheessa yritin jopa tätä sokerihiireilyä ja napostelua, kun väittivät sen parantavan oloa. Joo ei parantanut, siitä tuli vain sellainen kokonaisvaltainen heikotus ja uusi pahoinvointiaalto hyökyi kahta pahempana päälle. Lopputuloksena muistaakseni 6,5 raskauskiloa ja lapsikin hyvin maltillinen 2,7 kiloa.

Mä kehitin myös todella kovan vastustuksen liharuokiin, joka oli mun mielestä ihan ihmeellistä. Monta kuukautta melkein meni etten saanut kotona valmistettua itselleni juuri melkein muuta kuin jauhelihakeittoa ja sitä emmental-juustomakkaraa. Ulkona, juuri siellä buffassa, saatoin vetää kunnon setin nautaa ja hyvin paistettua kebablihaa. Kotona tein ukolle kyljyksiä ja grillikylkeä ja wingsejä, itse en saattanut edes maistaa :shock: ja mä teen helvetin hyviä kyljyksiä. Vasta tämän vuoden puolella olen pystynyt kyljyksiä ja ribsejä syömään, lapsi syntyi lokakuussa :D

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pätkäpaasto ja raskaus
ViestiLähetetty: 2017-05-18 21:22:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2016-11-14 09:59:30
Viestit: 63
Täällähän minä, ketjun aloittaja nimittäin. Raskaus alkaa olla loppusuoralla. Olen kuin olenkin noudatellut pätkäpaastoa raskausaikana, siis nimenomaan 16/8-paastoa (tai minun tapauksessani 17/7, mutta 16/8 on tunnetumpi termi). Olen myös letkeästi lipsunut siitä... ainakin kerran viikossa syömisikkuna venyy joko aamusta tai illasta. Olen voinut hyvin, olen jaksanut hyvin, painokin on noussut aivan riittävästi (omasta mielestäni jopa liikaakin, mutta suositusten rajoiss mennään), veriarvot ovat hyviä ja vauvakin kasvaa juuri niin kuin pitää.

Tahtoisin valtavasti korostaa sitä, että tässä ei todella ole kyse yhdenkään päivän paastoamisesta. Koko paasto-nimi tässä ehkä vähän johtaa harhaan. Varmaan raskaana ollessa ei kannattaisikaan ruveta kokeilemaan kokonaisia paastopäiviä, ellei ole erityistä syytä (en edes nyt heti keksi, mikä voisi olla sellainen syy). Mutta 16/8-paastossahan on kyse vain siitä, että ollaan yö syömättä ja vähän vain jatketaan siitä eteenpäin. Itsestäni se ei edes tunnu pitkältä ajalta. Vaikka kuinka nykypäivänä uskotaan tiheän syömisen tarpeellisuuteen, ei kukaan sentään ole sitä mieltä, että yölläkin pitäisi syödä. Niinpä lähes kaikille tulee vuorokauteen pitkä syömättömyysjakso (paasto!) Moni on kuten minä, ettei ruoka maistu aamuisin. Kehoaan kuuntelevat rohkelikot jättävät aamupalan väliin huolimatta väitteistä, että se on aivan pakollinen. Ja näin taitaa monelle tulla ihan huomaamatta se 16:kin tunnin paasto!

Joulupukki mainitsi 12-14 tunnin yöpaastosta. Onko se tosiaan ihmisten mielestä pitkä aika? Minusta se on aivan normaalia. Onko ihmisen pakko syödä välittömästi ennen nukkumaanmenoa ja välittömästi herättyä?

Olen aamupäivisin tosi energinen ja pirteä, kun en ole syönyt mitään, juonut vain teetä kookosöljyllä tai ilman. Jos taas syön aamulla, samanlaista pirteyttä ei tule. Tai jos edes juon kahvia (siihen laitan kermaa tai soijamaitoa ja monesti kaakaotakin - tällöinhän se alkaa olla jo jonkinlainen aamupala). Kumma ilmiö on myös se, että jos syön juuri ennen nukkumaanmenoa, sitten minulla on aamulla nälkä - muulloin ei koskaan.

Eiköhän ole vuosituhansien mittaan ollut ihan luonnollista ihmiselle (myös raskaana olevalle) ettei koko ajan ole ollut vuorokauden ympäri mussutettavaa?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pätkäpaasto ja raskaus
ViestiLähetetty: 2017-05-19 13:27:27 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3448
Paikkakunta: Vantaa
Kirjaudu sisään kirjoitti:
Joulupukki mainitsi 12-14 tunnin yöpaastosta. Onko se tosiaan ihmisten mielestä pitkä aika? Minusta se on aivan normaalia. Onko ihmisen pakko syödä välittömästi ennen nukkumaanmenoa ja välittömästi herättyä?


Keskimäärin 14 tunnin yöpaastosta minä puhuin, enkä minä (eikä kukaan muukaan?) sanonut että se mitenkään erityisen pitkä olisi. Kyllä se minulle ihan normaalia oli ennen raskautta, aamupalan söin töissä ekalla kahvitauolla jo kymmenen vuoden ajan. Raskaana tuo ei vaan tuntunut kovin hyvältä, paljon tiheämpi syömisrytmi olisi ollut minusta paljon turvallisempi eikä olisi tarvinnut syödä niin paljon kerralla. Varsinkin loppua kohden tuntui ettei mahaan mahdu kuin lusikallinen ja sekin tuli herkästi ylös. Kuten sanoin, lapsi oli pieni mutta kuitenkin "normaali" mitoiltaan. Väkisin tulee mieleen, että teinkö paljonkin hallaa noilla yöpaastoilla lapsen terveydelle, vaikka parhaani mukaan paikkailinkin päiväsaikaan syömisiä. Toisaalta, lääkärin mielestä ei ole mitään syytä olettaa että jotain olisi pielessä kun selkeästi siihen normaalin haarukkaan lapsi osuu.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)