karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 05:17:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 179 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-03-24 08:05:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ihan totta. Sanotaan nyt vaikka niin, että paleo voidaan äänestää ihan millaiseksi vaan,
mutta Suomea 1000-6000v sitten asuttaneiden ruoassa oli todennäköisemmin maitoa kuin kookosta.
Ja silloinen ruoka oli kauttaaltaan paikallisten maabakteerikantojen rikastamaa (tai saastuttamaa),

Samoin Suomea tuolloin asuttaneiden ruoka oli 99% paikallista ja pääosin jopa kausiruokaa.
Logistiikka esti bulkkikuljetukset ja säilönnän (rippeitä ja maakuoppamädätyksiä lukuun ottamatta),
joten kaikki oli paikallisbakteerikantojen käsittelemää.

Ja vaikka ruokaa saa nyt helposti maailman laidalta,
herkkiä maabakteereita ei voi tuoda kaukaa edes nykyisin.
Ei ainakaan bulkkikuljetuksissa.
Vain sitkeät pahikset kestävät pitkiä kuljetuksia.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-24 08:11:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
tuopa olimielenkiintoinen pointti tuo bakuhomma, enpäs ole ajatellut tuolta kantilta.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-24 16:57:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
^ Bakteerien kannalta taitaa täällä päin maailmaa olla lehmän maito parempi kuin kookosmaito (ei sillä, että ne ravitsemusmielessä olisivat yhdenvertaisia). Täällä saatavilla olevat kookosmaidot ovat tölkitettyjä steriloituja, joissa takuulla ei ole yhtään alkuperäisiä bakteereja jäljellä. Mutta lehmänmaitoa täällä sentään saa ilman UHT-käsittelyjä. Tavallinen pastörointi jättää ilmeisen määrän bakteereja henkiin, päätellen ainakin rajallisesta säilyvyysajasta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-24 17:33:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Täsmällleen. Ja kun nyt päästiin näin pitkälle, niin jatketaan.

Kysymys:
Millaisia bakteereja saat lähellä kasvaneista, steriloimattomista ja torjuhnta-aineettomista tuotteista?
Vastaus: No tietysti sellaisia bakteereja, jotka itsekin syövät kyseistä tuotetta.
Siksi ne pilaantuvat. Juuri siksi lähibakteerikanta auttaa hyödyntämään lähituotetta myös suolistossa.

Kysymys 2:
Miksei kaukaa tuoduista saa edes sitä kyseistä tuotetta suosivaa bakteerikantaa suolistoonsa?
Ja vastaus:
Siksi, että kyseiset pöpöt söisivät kuormasta jo matkalla ja pilaisivat tuotteen myyntiarvon.
Jos kaukaa tuotu on saatava pilaantumattomana tuottajalle, se pitää tavalla tai toisella suojella (tai steriloida)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-24 17:58:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
^ "Suojelukeinoista" kuivaus lienee kiltimmästä päästä? Esimerkiksi se, että kaukaa tuodut kuivatut palkokasvit kostutettuina alkavat itää, lienee osoitus siitä, etteivät ole väärät bakteerit ottaneet valtaa. Mutta kun esimerkiksi kurpitsansiemenet ja mantelit ovat minulla vain homehtuneet, kun olen yrittänyt idättää, voin vain arvailla, mitä niille on matkan varrella tehty.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-24 18:01:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
Oletko kokeillut kokomantelista, eli siitä jossa on se kova kuorikin mukana.

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-24 18:05:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
^ Juurikin kuorellisesta mantelista. Sally Fallonin NT-kirjan mukaan kuoretonkin manteli itää, mutta se kirja kirjoitettiinkin ennen kuin Jenkeissä tuli pakolliseksi käsitellä mantelit joillain myrkyillä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-26 09:18:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
meli kirjoitti:
^ Juurikin kuorellisesta mantelista. Sally Fallonin NT-kirjan mukaan kuoretonkin manteli itää, mutta se kirja kirjoitettiinkin ennen kuin Jenkeissä tuli pakolliseksi käsitellä mantelit joillain myrkyillä.


Muistan taannoisilta elävän ravinnon ajoilta idätysohjeista sellaisen asian, että ne mantelit ovat haastavimmasta päästä idätettäviä mitä vain on. Lisäksi manteli itää erittäiin hitaasti ja se itu on aluksi niin naurettavan pieni että sitä ei ilman suurennuslasia edes näe, eli saattaa luulla ettei ole itänyt vaikka onkin.

(Toki sitten jos homehtuu niin ei ole varmaan itänyt.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-27 12:27:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-07-24 18:02:44
Viestit: 162
Paikkakunta: Parainen
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Lampaan niska on muuten todella rasvainen. Ja vanha lammas myös. Ja sellaisiahan syötiin ennen :D norjassa pinnekjöt tehdään juuri vanhasta ja rasvaisesta lampaasta.


Vaan eipä taida olla lammas paleota nähnytkään. Suomenlammas juontaa vasta niinkin myöhäiseltä ajankohdalta kuin 1000 jKr.


els kirjoitti:
Sanotaan nyt vaikka niin, että paleo voidaan äänestää ihan millaiseksi vaan,
mutta Suomea 1000-6000v sitten asuttaneiden ruoassa oli todennäköisemmin maitoa kuin kookosta.


Juu, ei ollut 6000-vuotta sitten suomalaisten ruokavaliossa maitoa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-27 12:39:00 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ensimmäiset lehmälöydöt ovat 6000v sitten, haudasta.

Ei-köysihamppua ei oltu siihen aikaan vielä keksittykään.
Eikä viljelemättömiä versioita voi käyttää bulkkiruoaksi - varsinkaan viljelemättä.
Neet ovat kaikki villilajeina sen verran niukkasatoisia :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-27 14:42:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Lentovalas kirjoitti:
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Lampaan niska on muuten todella rasvainen. Ja vanha lammas myös. Ja sellaisiahan syötiin ennen :D norjassa pinnekjöt tehdään juuri vanhasta ja rasvaisesta lampaasta.


Vaan eipä taida olla lammas paleota nähnytkään. Suomenlammas juontaa vasta niinkin myöhäiseltä ajankohdalta kuin 1000 jKr.


Mutta minäpä onneksi en syö suomalaista paleota vaan ruokaa joka on terveellistä.
Paleo määritelmä on laajempi mitä sinun tulkintasi, minä en kuuluu ääripaleoihin vaan erittäin moderneihin ja suvaitseviin paleoihin.
Minä pyrin suosimaan lähiruokaa, mutta käytännössä syön sitä mitä saan ja minkä katson olevan minulle hyväksi.

Minulla ei ole esim. metsästyslupaa ja asetta kuten paleoilla oli, joten pyrin kasvattamaan ruokani itse.
Jääkaapissa odottaa sian niska, varmaan 5 kiloinen :D
Aion sen syödä vaikka en yhtään tiedä söikö suomalainen paleo sikaa :D

Ehkä mun ruokavalio kuuluis olla nimeltään äidinruoka, sillä ihan kuin äidinkieli, niin minä syön sitä mitä vanhempani söivät lapsuudessaan.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-27 14:47:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
Lentovalaalla tuntuu nyt olevan vähän hukassa jokin, ei tämä ketju kysy oletko ortodoksipaleo ja nipota sitten kaikille muille, luulisin. Emmehän me todellakaan elä kivikaudella, vai elätkö itse, Lentovalas?

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-28 20:59:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-07-24 18:02:44
Viestit: 162
Paikkakunta: Parainen
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Minä pyrin suosimaan lähiruokaa, mutta käytännössä syön sitä mitä saan ja minkä katson olevan minulle hyväksi.


Eihän siinä mitään, mutta mikä tuosta tekee paleota...? Itsekin nautin pääsiäisenä lammasta; paleo kun en kerta ole, niin tämä on minulle sallittua. :lol: Lampaan kyytipojaksi kuitenkin perunan sijasta naurista!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-28 22:15:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Eli suomessa elävä paleo ei saa natustella pähkinöitäkään? Eika juoda kahvia tai mustaa teetä tai käyttää suolaa? Kuinkas tarkkana tässä pitäs olla, että voi käyttää sanaa paleo?

Yleensä kun kerron ruokavalioni sanon, että se muistuttaa varmaan eniten paleota nykyään. Minusta tämä lause antaa vähän anteeksi

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-29 14:09:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Omaan korvaan ainakin tuo "muistuttaa paleota" on ihan hyvä vastaus. Työkaverini kesällä kuvaili syömisiään 80 % paleoksi, gluteenittomuus oli hänelle ainut ehdottomuus. Tuo 20 % oli sitten sitä pientä joustoa esim. sosiaalisissa tilanteissa (ei itse esim. osta gluteenittomia leiväkkeitä yms, mutta voi syödä tarjottaessa), samoin joskus harvoin käyttää maittotteita ja syö sipsejä tai karkkeja. Kyllä itselle ainakin aukesi aika helposti tuolla selostuksella henkilön syömiset. :D

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-29 14:41:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
No kyllä! tuos joustavuus on kuitenkin sosiaaliselleihmiselle aika välttämätöntä, varsinkin jos ei halua olla huomion keskipiste ruokavalion suhteen.
Kun vähän joustaa, niin loppu sujuu niin huomaamattomasti, ettei kukaan edes huomaa, että jättää paljon tarjoilusta syömättä

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-30 12:25:01 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56077
Paikkakunta: Kerava
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Eli suomessa elävä paleo ei saa natustella pähkinöitäkään? Eika juoda kahvia tai mustaa teetä tai käyttää suolaa? Kuinkas tarkkana tässä pitäs olla, että voi käyttää sanaa paleo?

Yleensä kun kerron ruokavalioni sanon, että se muistuttaa varmaan eniten paleota nykyään. Minusta tämä lause antaa vähän anteeksi



Kuulostaa ihan hyvältä ja tosi ymmärrettävältä. Täällä karppilassa on kaikenlaisia vänkääjiä mutta ei niistä kannata välittää.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-30 12:32:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
:D Jep!

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-04 15:52:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-07-24 18:02:44
Viestit: 162
Paikkakunta: Parainen
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Kyllä kauppaa ja vientiä ja tuontia on harjoitettu kauan.


Juu, ei harjoitettu paleoliittisella kaudella :lol:


diesel kirjoitti:
Ja kaivaa porkkanan tilalle koiranputken ynnä muiden alkuperäiskasvien juuria.


Vaan eipä ole koiranputki mikään alkuperäislaji, vaan erittäin haitallinen vieraslaji


diesel kirjoitti:
Aivan kivikauteen on täysi mahdottomuus mennä, sillä melkein jokaikinen ruokakasvi on aikojen kuluessa jalostettu kauas alkuperäisestä ja samaa jalostamista on tapahtunut eläintenkin kohdalla


Niin, ja tämäkö ny on se looginen oikeutus esimerkiksi sisällyttää avokado paleoruokavalion nimen alle? :lol: Samass tahdissa me ihmiset ja meidän suolistofloorakin on muuttunut kuin porotkin ovat muuttuneet :lol


diesel kirjoitti:
Paleo-sana tulee kreikan sanasta palaeo joka tarkoittaa vanhaa.


Juu, paleo viittaa paleoliittiseen aikakauteen. Suomeksi tämä on käännetty "kivikautinen ruokavalio", joka ei tosin ole yhtä täsmällinen englanninkielisen vastineen kanssa. Onhan neoliittinen aikakausikin osa kivikautta.


diesel kirjoitti:
Minä en ainakaan viitsi keihäs kädessä väijyä Suomen harvalukuisia villisikoja ja kahlata rantoja lokinmunia saadakseni.


Minä soitan ainakin poliisin jos nään sinut tekemässä tuollaista. Jos haluat villisikoja metsästää, hoida asianmukaiset luvat kuntoon. Lokinmunista sinuna pysyisin kuitenkin visusti kaukana.


diesel kirjoitti:
Mikä tässä asiassa on niin vaikeaa tajuta, paleoruokavaliossa siis jäljitellään paleoaikaista ruokavaliota, ei nähdä päivätolkulla nälkää kun hirvi sattuikin pääsemään karkuun


Mitäs tapahtui sille väiteelle, että paleoliittisella aikakaudella elänyt ihminen oli niin onnellinen, niin onnellinen, ja käytti 4 tuntiä päivässä ravinnon etsimiseen, kaikki muu olikin sitten vapaa-aikaa? :lol: Paskanmarjat, elämä Pohjolassa oli paleoliittisella kaudessa todella hankalaa: päivittäinen ravinnonsaanti jäi 1200 kcal tuntumaan, ja ihmise olivat huomattavasti pienempiä kuin nykyään.


Ronja-Aliisa kirjoitti:
En ole varma haluanko lokeroida itseäni niin tarkasti, minun ruuat nykyseltään muistuttavat eniten paleota, vaikka olen taas ollut ketoosissa muutaman viikon siksipä sanon kyselijöille syöväni paleosti.


Yrität siis varmaan sanoa ystävillesi, että olet keto-linjalla, et syöväsi paleosti? :D Taas ne Ronja-Aliisan paleo-laivat valtameriä seilaavat ja paleo-porsaat senkun olla röhnöttävät.


Ronja-Aliisa kirjoitti:
Se kumma kyllä ei nosta karvoja ihmisillä pystyyn kuin että sanoisi että karppaan tai olen induktiolla tai ketoosissa tms.


Miksi nostaisi? Näinhän sinun tulisi sanoakin.


Ronja-Aliisa kirjoitti:
Ja nuista meidän saaliseläimistä. Olen saanut joka vuosi hirven luita ja se RASVAN määrä niissä.


Ok. Paljon oli rasvaa?


els kirjoitti:
Muun muassa niillä luiden ja muiden rasvoilla


Tästä kuulisin mielellään lisää. Paljon sisältävät rasvaa?


meli kirjoitti:
Mitä väliä sillä luuttoman ruhon vähärasvaisuudella on, kun luutkin ovat hyödynnettävissä ja ne, kuten Ronja-Aliisa kirjoitti, ovat rasvaisia?


Lukuja kehiin.


pönkerö kirjoitti:
Hirvissä, poroissa ja muissa eläimissä on muutakin ja nimenomaan muuta syömistä kuin se liha. Tuntemieni metsästäjä-paimentolaisten suurinta herkkua on pää, turpa ja silmä. Sisäelimet ovat paitsi suosittuja, myös ravinteikkaita. Erityisen ravitsevaa on veri, juotuna suoraan teurastetusta eläimestä, siis "juoksevana".


Jeps, nämä ovat mukana, kun on laskettu ruhon rasvarosenttia. Luut ei. Luiden paino tosin on ilmoitettu myös. Näin ollen, kuten olen edellä kysellyt, kun tiedettäisiin luiden rasvaprosentti, voitaisiin helposti laskea montako grammaa rasvaa keskimääräinen hirven ruho sisältää.


Toisinsyöjä kirjoitti:
Ehkä on olemassa erikseen semmoinen 'syön vain marketin valmiiksi pakattua lihaa'-paleo,
joka ei tietenkään ymmärrä että metsästäjä-keräilijät söivät kaiken mitä ruhosta irti lähtee ja nimenomaan niitä rasvoja...


Juu, eli paljon sitä rasvaa niissä luissa oikein on?


Toisinsyöjä kirjoitti:
Juuri siitä syystä epäilenkin paleosyömistä vähärasvaiseksi mainostavien tutustuneen lähinnä markettien valmiiksi pakattuun mahdollisimman vähärasvaiseen tarjontaan.


Ketään tuskin voisi vähempää kiinnostaa, mitkä osat ovat rasvaisia ja mitkä eivät. Kyllähän asia on niin, että paleoliittisella kaudella ruhot hyödynnettiin kokonaisuudessaan. Täten, ruhon rasvaprosentti se meitä kiinnostaa.


diesel kirjoitti:
Se on tätä nykyvouhotusta, tai ehkä just niin kuin Elskin kirjoitti, 90-luvun hapatusta, että vain filee on syötävää, kun siinä ei ole juuri mitään ylimääräistä.


Niin, tai sitten vaan hyödyntäisit koko ruhon? Näin monissa maissa tehdäänkin.


diesel kirjoitti:
Hirvi on rasvattomampi kuin poro, mutta tutkittuna näissä tiedoissa on vain liha, jos luut rikotaan ja keitetään, niin alkaa sitä rasvaakin löytyä.


Aika lailla samaa luokkaa. Kaikki jankuttaa tästä salaperäisestä luiden sisältämästä rasvasta :D Faktoja tiskiin, paljonko rasvaa ne luut oikein sisältävät?


Ronja-Aliisa kirjoitti:
mun lammaskirjassa se oli selitetty, en vaan muista millään mitä siinä siitä oli


Jospa katsoisit siitä lammaskirjasta mitä siinä oli? Minua kyllä kiinnostaisi kuulla, että millä tavalla se oli jotenkin "monimutkaisempi".


Ronja-Aliisa kirjoitti:
Itse en niin paleo ole koskaan, että ostasin naapurin maidon tilalle kookosmaitoa tai käyttäsin kookoskermaa oikean kerman sijasta.


Ronja-Aliisa, mutta mikä ihmeessä tuosta tekee paleota? :lol: Kuulostaa pikemminkin joltain tropiikki-dietiltä :D


els kirjoitti:
^^ Ihan totta. Sanotaan nyt vaikka niin, että paleo voidaan äänestää ihan millaiseksi vaan,
mutta Suomea 1000-6000v sitten asuttaneiden ruoassa oli todennäköisemmin maitoa kuin kookosta.


Juu, ei sitä äänestetä. Paleo on paleota, siitä vaikka Wikipedia auki ja katsomaan mitä paleoliittinen aikakausi tarkoittaa. Edelleen, vaan eipä ollut maito paleoliittisella aikakaudella Suomessa. Neoliittisella kyllä, mutta maitotalouden osuus ei tuolloin ollut mitenkään merkittävä. Niin että pikkupaleot foorumilla ovat vaan hyvät ja pidättäytyvät niissä paleoruoissa, eivätkä käy mitään säveltää lainaamalla vähän Amerikkain tropiikista, vähän Filippiinien saaristosta :lol: Toisaalta, mikä pakko se on koittaa olla paleo? Sen kun syö avokadoa, minkä agraariyhteiskunnan siunaama logistinen kehitys on vuosisatojen saatossa tuonut lähi-Siwan hyllyille :lol:


Ronja-Aliisa kirjoitti:
Eli suomessa elävä paleo ei saa natustella pähkinöitäkään?


Ei. Siis, mikä pakko koittaa olla paleo, jos ei halua syödä paleosti? :D


Ronja-Aliisa kirjoitti:
Eika juoda kahvia tai mustaa teetä tai käyttää suolaa?


Juu, eivät kuulu kivikautiseen ruokavalioon. Mikä ihme siinä on niin vaikea ymmärtää?


Ronja-Aliisa kirjoitti:
Kuinkas tarkkana tässä pitäs olla, että voi käyttää sanaa paleo?


Jos se on paleoliittiselta kaudelta, se on paleota. Ronja-Aliisan ehdottomat paleo-laivat ovat sen sijaan pelkkää mielikuvituksen fantasiaa, ei niitä oikeasti missään seilannut :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-04 16:39:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
http://nutritiondata.self.com/facts/ethnic-foods/8088/2
http://nutritiondata.self.com/facts/recipe/2603988/2
http://www.livestrong.com/article/55652 ... ne-marrow/
http://www.livestrong.com/article/53972 ... ne-marrow/
http://en.wikipedia.org/wiki/Bone_marrow_%28food%29

diesel kirjoitti:
"Minä en ainakaan viitsi keihäs kädessä väijyä Suomen harvalukuisia villisikoja ja kahlata rantoja lokinmunia saadakseni.


Minä soitan ainakin poliisin jos nään sinut tekemässä tuollaista. Jos haluat villisikoja metsästää, hoida asianmukaiset luvat kuntoon. Lokinmunista sinuna pysyisin kuitenkin visusti kaukana."


Luepa uudestaan mitä kirjoitin, vai oliko asia jotenkin vaikea ymmärtää?

Mutta hyvää pääsiäistä vaan kaikille, nenän edessä on mämmituokkonen ja kuohukermatötsä, vaikka mämmin näköistä ei varmaan kivikaudellakaan Lentovalas olisi suositellut syötäväksi, kermaahan silloin ei onneksi ollutkaan...

Vai oliko sittenkin? Tattaria ja ohraa ainakin on ollut.
http://www.helsinki.fi/hum/ajankohtaist ... /0128b.htm

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 179 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)