karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:35:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-10-10 17:57:34 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2014-10-10 09:41:37
Viestit: 9
Olen aloittelemassa mahdollisesti karppaamista ja tämä suuntaus hyppää esiin vähän väliä. Mitä tämä pitää sisällään ja miten eroaa muista VHH suuntauksista?

Miksi minun kannattaisi tälle suuntaukselle alkaa? Ylipainoa on n. 50 kg. Sopiiko tämä suuntaus kasvavalle lapselle ruokavalioksi, jos hän saa esim koulussa ottaa hiilareita leipänä ja perunana/makaronina?

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-10 18:54:51 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
LCHF on alkuunsa ruotsalaisen lääkärin Annika Dahlqvistin aloittama ruokavalio jolla hän on hoitanut potilaitaan esimerkiksi diabetes2 ja ylipainon vuoksi. Ruotsin Sosiaalihallitus on tutkinut ruokavalion ja todennut sen olevan hyvän hoitotavan mukaisen.

Parhaiten ruokavalioon tutustuu lääkärin Andreas Eenfeldin kirjan Ruokavallankumous tai Annika Dahlqvistin kirjojen kautta. Myös norjalaisen lääkärin Sofie Hexebergin kirja Ruoalla terveeksi on hyvä.

Periaatteena on hiilihydraattien vähentäminen yleensä alle 50 grammaan päivässä, normi LCHF n 25 grammaa, hiilihydraattien sijaan energiaksi käytetään luonnollisia , yleensä eläinperäisiä rasvoja. Ei napostella ruokailujen välillä vaan syödään nälkä pois. Lasketaan vain hiilihydraatit, proteiineja entiseen tapaan. Kevyttuotteet pois, yleensä riittää rasvan saantiin kun käyttää voita paistamiseen ja rasvaisempia lihoja, kuohukermaa ja rasvaisempia jogurtteja, eli ei sillä rasvalla tarvitse erikseen läträtä, jostainhan se energia on otettava ettei mene kituiluksi. Vältellään lisäaineita ja keinomakeutusta, kananmunat ovat esimerkiksi mainiota ruokaa.

Tuolta LCHF osiosta löytyy lisää tietoa.

Karppaustyylejä on useampia, lueskele lisää ja valitse sellainen jonka sinusta tuntuu sopivalta.
Minä olen valinnut LCHF ruokavalion koska sillä diabetes kakkoseni pysyy oireettomana, Astmaoireet poissa ja kilpirauhasen vajaatoiminta myös oireeton ilman lääkkeitä. Olen nyt ollut tällä ruokavaliolla kohta seitsemän vuotta. Minulle on riittänyt että aloitusvaiheessa painon nousu pysätyi, kääntyi laskuun (8kg) ja nyt olen siinä BMI 30 nurkilla, en ole yrittänyt mitään aktiivista laihdutusta tästä koska ikää on reippaasti ja terveys on se täårkein asia minulle.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-10 19:59:05 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2014-10-10 09:41:37
Viestit: 9
Ok... Minulla olisi tarkoitus tosiaankin laihtua, ylipainoa on reippaasti. Kilpparin vajaatoiminta on myös, Diabetesta ei vielä, enkä halua. Töissä pistely riittää minulle.

Pitääkin käydä kirjastossa kun maanantaina on kulkua keskustaan.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-11 01:43:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-09-29 14:22:33
Viestit: 183
mlv kirjoitti:
LCHF on alkuunsa ruotsalaisen lääkärin Annika Dahlqvistin aloittama ruokavalio jolla hän on hoitanut potilaitaan esimerkiksi diabetes2 ja ylipainon vuoksi. Ruotsin Sosiaalihallitus on tutkinut ruokavalion ja todennut sen olevan hyvän hoitotavan mukaisen.

Parhaiten ruokavalioon tutustuu lääkärin Andreas Eenfeldin kirjan Ruokavallankumous tai Annika Dahlqvistin kirjojen kautta. Myös norjalaisen lääkärin Sofie Hexebergin kirja Ruoalla terveeksi on hyvä.

Periaatteena on hiilihydraattien vähentäminen yleensä alle 50 grammaan päivässä, normi LCHF n 25 grammaa, hiilihydraattien sijaan energiaksi käytetään luonnollisia , yleensä eläinperäisiä rasvoja. Ei napostella ruokailujen välillä vaan syödään nälkä pois. Lasketaan vain hiilihydraatit, proteiineja entiseen tapaan. Kevyttuotteet pois, yleensä riittää rasvan saantiin kun käyttää voita paistamiseen ja rasvaisempia lihoja, kuohukermaa ja rasvaisempia jogurtteja, eli ei sillä rasvalla tarvitse erikseen läträtä, jostainhan se energia on otettava ettei mene kituiluksi. Vältellään lisäaineita ja keinomakeutusta, kananmunat ovat esimerkiksi mainiota ruokaa.

Tuolta LCHF osiosta löytyy lisää tietoa.

Karppaustyylejä on useampia, lueskele lisää ja valitse sellainen jonka sinusta tuntuu sopivalta.
Minä olen valinnut LCHF ruokavalion koska sillä diabetes kakkoseni pysyy oireettomana, Astmaoireet poissa ja kilpirauhasen vajaatoiminta myös oireeton ilman lääkkeitä. Olen nyt ollut tällä ruokavaliolla kohta seitsemän vuotta. Minulle on riittänyt että aloitusvaiheessa painon nousu pysätyi, kääntyi laskuun (8kg) ja nyt olen siinä BMI 30 nurkilla, en ole yrittänyt mitään aktiivista laihdutusta tästä koska ikää on reippaasti ja terveys on se täårkein asia minulle.


No ei ole AD:n aloittama. Juuret ovat paljon pidemmällä. Hyvin onnistunut ottamaan kunnian muiden ansioista?

mlv:lle: lääkäri oli lisättävä joka paikkaan? Lääkäri Pekka P kannattaa muuten margariinia. Lääkäri Kiminkinen pitää karppausta erittäin huonona, ja lista jatkuu. Vhh-myönteisiä on vähemmistö.

AD:n kirja on mielestäni surkea. Eenfeldin kirja ok, mutta suosittelen alkuperäistä Atkinsin kirjaa.

Muutoin olen edellisen kanssa samaa mieltä. Hänen ehdottoma 50g on kyllä todella tiukka, mutta sinun/teidän tapauksessa järkevä. Voi olla silti, että korkeammallakin hiilillä onnistuisitte. "VHH-lääkäri Heikkilä" on kopioinut hh-rajansa Euroopasta, se on 72g.

Pointti on kuitenkin se, etä hiilihydraatit kannattaa jättää vähäiseksi oli sai ne sitten harmaasta, ruskeasta tai valkoinesta riisistä.

-m


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-11 07:53:09 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Voihan ne juuret olla paljon pitemmällä, mutta AD nyt vain on onnistunut saamaan Ruotsin terveydenhoidosta vastaavan viranomaisen sen tutkimaan ja nyt näyttää jo Ruotsin virallinen diabetesliittokin vähitellen huomioimaan asian.

Minusta lääkärien, jotka ovat kliinisessä työssään hoitaneet potilaita LCHF ruokavaliolla, kirjat ovat hyödyllisiä lukea Karppausta aloittaessa. Vertaistukifoorumilta löytää sitten lisää asiaa jos ei joudu trollauksen kohteeksi jo alkuun.

Minä en osaa suositella aloittajalle tai muillekkaan hiilarirajoja, ne on vain löydettävä itse. Toisille, varsinkin terveille riittää pahisten poisjättö, toisille on tarpeen tiukempi rajoitus, Ja kuten esimerkiksi minulle kilpirauhasen toimintaa turvaamaan kasviöljyjen poisjättö.

Minustakin kaikki Atkinsin kirjat ovat ihan hyviä, itselle vain tämä oma tyyli on antanut hyvän vasteen. Myös Heikkilän kirjat ovat hyviä, vaikka kaikki eivät niitä arvosta.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-11 10:41:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Aika turhaa riitelyä. Atkins ei käyttänyt dietistään lyhennystä LCHF ja sillä sökö. Itse ilmiöhän on tiedetty vuosisatoja, ei sitä kukaan ole "keksinyt".

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-11 10:45:22 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15263
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Aivan. Ketjun aloittajahan kysyi nimenomaan LCHF:n perusteita, joten mlv:n neuvot olivat paikallaan. Atkinsilla ja Heikkilällä on omat ansionsa, mutta ne eivät ole LCHF:ää, joka on määritelty aika tarkkaan.

Aloittelijan on helpoin ensin noudattaa jonkin vähähiilihydraattisen suuntauksen ohjeita, ja sitten kun homma alkaa sujua, voi halutessaan tehdä omia säätöjään.

Lääkärin ammatin mainitseminen on ihan aiheellista, sillä Suomessahan nuo pelottelija-lääkärit lyttäävät vhh:n omalla lääkärin auktoriteetillaan. On hyvä huomata, että kaikki lääkärit eivät todellakaan pidä vhh:ta vaarallisena, vaan hyödyllisenä metabolisen oireyhtymän, T2 diabeteksen ja monen muun vaivan hoidossa. Kun ensin kokeilee ruokavaliota, voi omien kokemusten perusteella itse päätellä, että ketä kuuntelee. Suomessa eivät tavalliset lääkärit juuri uskalla tulla kaapista mahdollisine vhh-myönteisine mielipiteineen. Ruotsissa asiat ovat toisin, kiitos Annika Dahlqvistin uraauurtavan työn.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-11 10:47:09 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15263
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
"Ruotsin diabetesliitto näyttää vihreää valoa rasvapainotteiselle karppaukselle." (=LCHF)
viewtopic.php?f=30&t=68104

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-11 11:32:16 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15263
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Jos ruotsi sujuu, niin tässäpä neuvoja:
"voivatko lapset syödä lchf:n mukaan?"
Lainaa:
Oikeaa ruokaa - kylläiset ja tyytyväiset lapset.


Moniquen lapset syövät kotona runsasrasvaista ruokaa ja koulussa kouluruokaa.

http://www.kostdoktorn.se/kan-barn-ata-lchf

http://www.kostdoktorn.se/kategori/mat/mat-till-barn

Eenfeldtin sivustoa voi lukea myös enkunkielisenä.
http://www.dietdoctor.com/

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-11 13:01:40 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
NiilinKaimaani kirjoitti:
Aivan. Ketjun aloittajahan kysyi nimenomaan LCHF:n perusteita, joten mlv:n neuvot olivat paikallaan. Atkinsilla ja Heikkilällä on omat ansionsa, mutta ne eivät ole LCHF:ää, joka on määritelty aika tarkkaan.

Aloittelijan on helpoin ensin noudattaa jonkin vähähiilihydraattisen suuntauksen ohjeita, ja sitten kun homma alkaa sujua, voi halutessaan tehdä omia säätöjään.

Lääkärin ammatin mainitseminen on ihan aiheellista, sillä Suomessahan nuo pelottelija-lääkärit lyttäävät vhh:n omalla lääkärin auktoriteetillaan. On hyvä huomata, että kaikki lääkärit eivät todellakaan pidä vhh:ta vaarallisena, vaan hyödyllisenä metabolisen oireyhtymän, T2 diabeteksen ja monen muun vaivan hoidossa. Kun ensin kokeilee ruokavaliota, voi omien kokemusten perusteella itse päätellä, että ketä kuuntelee. Suomessa eivät tavalliset lääkärit juuri uskalla tulla kaapista mahdollisine vhh-myönteisine mielipiteineen. Ruotsissa asiat ovat toisin, kiitos Annika Dahlqvistin uraauurtavan työn.

=D> Komppaan.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-11 13:49:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
NiilinKaimaani kirjoitti:
Suomessa eivät tavalliset lääkärit juuri uskalla tulla kaapista mahdollisine vhh-myönteisine mielipiteineen. Ruotsissa asiat ovat toisin, kiitos Annika Dahlqvistin uraauurtavan työn.


Komppaan koko postia mutta suomen osalta lisään että en edes yksityis viestillä "paljastaisi" asuinpaikkakunnaltani vihdoinkin löytämääni ei LCHF vastaista lääkäriä, sen verran stasi meininki jäännyt päälle tällä suomessa.

---
Aloittajalle, itse LCHF, tiukka mutta lipsun silloin tällöin ;)

Lukemani, ymmärtämäni ja tuntemani mukaan olis paras olla lipsumatta yhtään jos tuollaisia kiloja haluaa pudottaa.
On tiukkaa ja tiukempaa ja äksyä ja on rentoa mutta tiukkaa linjaa (kilppareista en tiedä miten pysyy mukana, joku viisaampi valoittaa) kunnes 10 kiloa tavoitteesta jäljellä tai tavotteessa ja thats it.
Lipsuilussa, joskus se keski olut vaan maistuu niin hyvälle, mitään sokeri/makean himoja ole pahemmin ollut mitä vasta paahdettu ruisleivän tuoksu aiheutti tai flunssasena koettu namin himo, itselleni onneksi en ole sortunut kertaakaan banaani viipaletta pahempaan mutta vaikeata se voi toisilla olla.

Ei sitä tarvi itteään professoriksi lukea että tän voi aloittaa, perus"kaura" löytyy täältä ja loput kaupoista ja netistä, sen verran lukee että tietää mihin lähtee ja ei tarvi kysellä voiko omenasta syösä yhden viipaleen tai jopa puuolikkaan sokerien tiimoilta, muuten omenasta voi käydä paljonkin keskustelua. Mutta lukea pitää, on tärkeää että osaa hiilareiten laskemisen lisäksi muutakin.

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-11 15:27:15 
Tietoa on hyvä hankkia lukemalla. Ja kun lukee tietoa, on pitää mielessä kysymys: miksi?
Näin se tieto menee hyvin kaaliin ja osaa jopa soveltaa sitä tietoa.

Esimerkkinä voisin sanoa (ei liity aloittajaan mitenkään): kysytään päivän ruokalistaa tiedostamatta
yhtään miksi näitä ruokia syödään. Sitten joku antaa oman päivän ruokalistansa eikä se kysyjälle
sovikkaan. No, todetaan ruokavalio huonoksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-12 08:56:53 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tottakai pitää mainita lääkäri ja lääkärivetoisuus!
He ovat ainoita joille väännetään vastuuta neuvoistaan.
Ja näillä LCHF-lääkäreillä (toisin kuin puskalla tai näillä mll'illä) on potilaita ja potilaskokemustakin :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)