karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:03:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 220 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-18 07:43:36 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Mie ostin yhistyksen kestovaippakirppikseltä myös nauhiksia muutamat, koska niihin saa kans sitä imua sisälle ja sitten kuitenkin saa nauhat ympärille. Niin kauan kun vauva ei tajua ulokkeistaan mitään eikä käänny, niin niitä saa aika pieneksikin taiteltua. Myös varmaan teoriassa helpompaa kun on yks vauva... Saa nähdä, mitä käytäntö opettaa, kun meille on vasta ensimmäinen vauva tulossa.

Harsojahan on kyllä olemassa pienempiäkin kuin 70 X 70, tai sitten niitä voi ihan leikata. Reunoista jää hyviä tiski- ja pesurättejä ja kestotalouspaperia itelle. Ettei silleen "mee hukkaan". Tai jos leikkaa puoliksi ja puoliksi, saa tosi huokosia ja melkein mihin vaan täyttöön/pötköön sopivia 35 x 35 taittoimuja. Niitä ehkä vois ajatella sen flanelletin sisään levittään kosteutta siihen ite flanelliin, ja istuu tiukemmin ehkä?

Villahousuista ja TSI- vai ostovillikset -pohdintaa toistaiseksi vauvattomalta käsityöihmiseltä:
TSI-villahousuja voi kokeilla ite vaikka ommella resorista pienemmäksi, jos löpöttää, tai laittaa pari kuminauhaa. Esteettisesti ei huippu, mutta ainakin helppo tehä (voi ommella millä vaan käsityölangalla, vaikka sukkalangalla tai jos ei muuta, ompelulangalla, 2-4 pientä vekkiä kutistaa vyötäröä jo kovasti) ja todennäkösesti toimii. Toki vaikea sanoa, kun en ole käytännössä kokeillut, mutta villaa olen käsitellyt parikymmentä vuotta muissa merkeissä.

Suomen ulkopuolella moni TSI- ja ompeluohje on fleecekuorille, josta saa ehkä villaa tiukemmat pöksyt ilman tarroja ja löpötystä? Fleecessäkin se on joko huopunutta tai vesitiivistä, mutta useimmin semmosta puoliks huopunutta ja tosi imevää, eli se pitää kosteuden itsessään samaan tapaan kuin villa. Fleecestäkin tai jostain vanhoista fleece-paidoistahan vois leikata ihan semmosen näpsy-nallen muotosen "vaipan" ja sitoa sillä pikkuimuja kiinni, koska fleece ei rispaannu eikä siis tarvi reunojen ompelua. Tällasenaan se siis ei varmaan pidä kosteutta, mutta pitää imut paikallaan niin, että saa villikset päälle.

:( Harmi kun OMV ei ollut ratkaisu. Osasta vaippoja olen kyllä itekki päivitelly, että miten voi olla käytetyn jälleenmyyntiarvo noin kova (väliin ilman kunnon tarroja ja neppareita ja aikaa sitten kuolleilla kuminauhoilla, kuosi kauhtuneena)? no, sen bambun ja hampun ja velourin hintakin on kyllä kangaskaupassa kova, ja paha mennä sanomaan - never say never ja sitten oon ite siellä kohta hamstraamassa pikkuvikasia sisätäyttöjä. :?

Mulla ei siis ole varsinaista vaippakokemusta, mutta käsitöihin aikanaan paljon perehdyttyä olen näitä vaippa-asioita pohtinut paljon sitä kautta. Ite olen onneks tarvinnut vaan kestositeitä, ja niissäki olen tosi ranttu, huolin vain omatekemiäni. ;) Tai on mulla kolme ostosidettä, joista yks on maailman paras (ylittää omatekemänikin) ja kaksi on melkein yhtä hyvää kuin minun ompelemat.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-18 08:55:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Tässä mitä mulla käytössä nyt
Kuva

osa kulahtaneita ja jopa reikaäsiä, mutta todella käytännöllisiä.
Kassillinen isompia odottaa myöhempää käyttöä.

Villiksien ei tarvi olla istuvia, ne ei pysy kuitenkaan paikoillaan kuin ihan vauvalla.
Aina tarvitaan body, housut tai kuminauha niitä pitämään.

tärkeintä on siis, että se on vedetty tiukalle haaroista, että rätti osuu pissivehkeisiin, muuten pissa valuu minne sattuu.

Kuva
tässä hyvät korkeat itetehyt pöpät mutta silti pitää olla body taikka kuminauha ympärillä. Nämä on aidosta suomalaisesta villalangasta ja ovat todella hyvät.

Kuva
eli tässä kuminauha käytössä kun ei ole bodya päällä ja kuten näette, ei haittaa lörppä vyötärö.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-18 09:11:54 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Sisko lähetti mulle myös kirpparilta löytämiään vauvan alushousuja, joiden myynti on vissiin lakannut ihan kokonaan. Ihan kätevästi hän siis ajatteli kanssa, että käy kestovaippoihin, ja varmaan just villiksen päälle bodyn tapaan tai sitten villisten alle pitään harsoja paikallaan. Pitääkin pyytää niitä lisää - meidän kaapissa on kyllä ihan hirveästi bodyjäkin lahjotuksena saatuja, mutta Kun Ei Koskaan Tiedä... mikä käy käytännöllisimmäksi.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-18 20:37:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Villiksiä saa muuten käytettynä todella halvalla, ihan eurolla. Samoin hyviä imujakin löytyy max. 1,5e hintaan. Muuten on kyllä samanlaisia kokemuksia kuin muillakin. Äitiyspakkauksen vaippoja saa halvalla ja hyväkuntoisina, jopa uusina, mutta kaikki muut ovat tahraisia, kulahtaneita ja/tai niissä on kumpparit kuolleentuneet ja hinta silti pilvissä.

Meidän osa-VVV-vauvalle harsot ei kyllä riitä yövaipaksi tai siis ainakin kuivaliina täytyisi olla. Ehkä se ei ole oppinut sietämään kosteutta. Harsovaipat vaihdetaan meillä myös joka pissan jälkeen ja muuten on juuri niitä kalliita vaippoja käytössä. Mä tykkään kyllä, että yöllä täytyy olla hamppua/bambua coolmaxin tai kuivaliinakankaan alla, muuten vauva heräilee märkään vaippaan, jos tulee yöllä pissattua.

Mä olen käyttänyt harkkahousuja kävelevällä ja kruisailevallakin vauvalla kotona. Kieltämättä ne on vähän isot ja pitää vaan ne yhdet pissat, mutta meillä ne nyt olikin lähinnä sohvaa suojaamassa. Uutena ostetuissa Muksujen harkkahousuissa on ainakin ollut tosi piukat kumpparit ja taisin laittaa ne päälle jo 8kk iässä hoikalle vauvalle. En viitsinyt ostaa lisää oikeita vaippoja, koska odotin vaippaiän jäävän lyhyeksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-19 20:17:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-09-01 15:14:16
Viestit: 1392
Paikkakunta: Porvoo
Vitsi mä löysin tänään kirppikseltä nb-s kokoisia vaippoja! Ostin kuoria, sisävaippoja, taskuja, aioja, imuja, hoitoliinoja sekä liivinsuojat ja koko setti tuli maksamaan alle 40€ eli noin 2€/tuote ja olivat uudenveroisessa kunnossa. Juuri mitään käytönjälkiä ei näkynyt, mutta harmillisesti yhden sisävaipan kuminauhat kuoleentuivat kun laitoin ne pesukoneeseen. Kirppiksellä mulla on tapana aina testata tarrat, nepparit ja kumpparit, ja ne toimi vielä ennen pesua. No mutta joka tapauksessa sain pikkuvaippoja edullisesti vaikka yks nyt menikin käyttökelvottomaksi. Nyt voisin tässä seuraavien kuukausien aikana ehkä satsatakin pariin ihanaan Nalle-vaippaan :D Muutamat flanelletit sekä nauhikset meiltä varmaan nurkista löytyykin, niin eiköhän sitten ala olla vaippa-arsenaali siinä :) Villiksiä toki pitää vielä etsiä ja haluaisin villapeiton sänkyyn pissasuojaksi. Esikoiselle yritin vauva-aikana sellaista etsiä, eikä ole vieläkään tullut vastaan!

Meillä poika on ollut myös VVV-vauva. Oli hyvin tarkka siitä ettei vaippa ole märkä, joten hyvin tiheään tahtiin meillä on aina vaippa vaihdettu ja öisinkin piti herraa pissattaa ämpäriin, että päästiin unia jatkamaan. Mutta nyt kun vois pikkuhiljaa alkaa vaipoista luopumaan, niin eipä tunnu enää yhtään haittaavan märkä pöksy :roll:
Kotioloissa meilläkin on harkkahousut olleet käytössä jo alle vuoden ikäisestä. Vitsi kun löytäis vastaavia housuvaippoja (suuremmalla imulla) kuin nuo harkkikset. Istuvat niin hyvin päälle, kun kaikki vaipat taas istuu huonosti. Ja joo oli mulla tosiaan housuvaippojakin testissä, mutta eivät olleet hyvät :/ Kauheen hankalaa tää taaperon vaipatus. Mutta nyt pistin rahaa haisemaan ja mulle on tulossa sivukiinnitteisiä Untuvikkoja ja Mannamaata märkäpintaisella sisuksella, luulen että sitten alkaa homma taas pelittää :)

_________________
Poika 09/12, Tyttö 02/15

Ruokapäikky


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-20 10:55:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
VVV en usko tohon :D
miten voi riittää jaksua kytätä vessahätää, mulle riittää se että koitan vauva ajan olla III (ilman itkua ipana)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-20 11:31:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Kalmari kirjoitti:
Meillä poika on ollut myös VVV-vauva. Oli hyvin tarkka siitä ettei vaippa ole märkä, joten hyvin tiheään tahtiin meillä on aina vaippa vaihdettu ja öisinkin piti herraa pissattaa ämpäriin, että päästiin unia jatkamaan. Mutta nyt kun vois pikkuhiljaa alkaa vaipoista luopumaan, niin eipä tunnu enää yhtään haittaavan märkä pöksy :roll:

Mutta nyt pistin rahaa haisemaan ja mulle on tulossa sivukiinnitteisiä Untuvikkoja ja Mannamaata märkäpintaisella sisuksella, luulen että sitten alkaa homma taas pelittää :)


VVV oli ihan helppoa siihen asti, että vauva lähti liikkeelle. Suosittelen kyllä lukemaan jonkun kirjan, ettei ihan kylmiltään ala, niin kuin me. Meillä on samantyylistä ongelmaa kuin Kalmarilla, paitsi ettei ne vaipat pysy jalassa. Onhan se tietysti hyvä, ettei housuihinsa pissaa...

Oletko jo kokeillut noita Untuvikkoja? Aika edullisia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-20 12:19:26 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Kalmari kirjoitti:
Vitsi mä löysin tänään kirppikseltä nb-s kokoisia vaippoja! -- Juuri mitään käytönjälkiä ei näkynyt, mutta harmillisesti yhden sisävaipan kuminauhat kuoleentuivat kun laitoin ne pesukoneeseen. Kirppiksellä mulla on tapana aina testata tarrat, nepparit ja kumpparit, ja ne toimi vielä ennen pesua. No mutta joka tapauksessa sain pikkuvaippoja edullisesti vaikka yks nyt menikin käyttökelvottomaksi.


Mahtavaa! Löytöjä on aina mahtista tehä!

Noitten kuolleitten kumppareitten korjaamista vois varmaan testata ihan käsinkin, ilman ompelukonetta. Ompelukoneesta tulee tehdasmainen jälki, mutta käsin ommellen tulee monesti ihan yhtä luja, jos ei jopa lujempikin. Vaippa kiertää käytössä kuitenkin niin, että on lepopäivä/-päiviä välissä, niin se ei varmaan haittaa, jos on vähän epäesteettinen tai kotonatehyn näkönen.

Sisko anto mulle villapeiton lattiapeitoksi ja se varmaan sopii sänkyyn ja vaunuunkin sisukseksi. Hahtuva on halpaa ostaa, niin aattelin laittaa puikot ahkeriksi... Hahtuvaa myös kutoo tosi äkkiä. Laskeskelin, että ite tehtyjen hinta ei oo kun 3-5 euroa /pökät. Haluaisin kutoa enemmän kuin omaan tarpeeseen kyllä, kun se hahtuva saa kaiken lisäksi kädet tosi hyväkuntoseksi, mutta meille on saatu lahjaksi niin paljon kuoria, ettei nyt alkuun tartte. Sitten vasta, kun näkee, minkä kokoseksi vauva kasvaa... ja tulee ylipäätään näppituntumaa, minkä mallisuus on villiksille eduksi. Siis jos nyt malttaa oottaa. :lol: Mulla on kolmet villikset, joista vasta yhet (HALUAN LISÄÄ) on hahtuvat, ja yhet villakuoretkin, kaikkien niitten ImseVimse-ÄP-kuorten ja pul-taskujen lisäksi. Me hukutaan kohta vaippoihin... :roll:

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-21 08:17:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-09-01 15:14:16
Viestit: 1392
Paikkakunta: Porvoo
En ole käsityöihminen, joten en ala itse vaihtamaan kumppareita :) Olen yrittänyt housuihin vaihtaa vyötärökuminauhaa, mutta uudesta kumpparista tuli niin tiukka, että housut ei mene kenenkään päälle. En siis osaisi kuminauhojen kireyttä säätää, vaikka ompelu sujuisikin.

Jeanne c'Arb kirjoitti:
Oletko jo kokeillut noita Untuvikkoja? Aika edullisia.
Meillä on yksi Untuvikko, vuotosuojallinen M/L ja se on melko iso, mutta silti istuu napakasti vyötäröltä ja reisistä. Tilasin kuitenkin vielä yhden vuotosuojattoman M/L:n kun se on kuulemma aavistuksen pienempi ja sitten laitoin vielä vuotosuojallisen S/M kokoisen tilaukseen ja ne eivät ole vielä tulleet.

Ronja-Aliisa kirjoitti:
miten voi riittää jaksua kytätä vessahätää, mulle riittää se että koitan vauva ajan olla III (ilman itkua ipana)
En koe että vessahätää olisi meillä mitenkään kytätty, vaan mielestäni vessattaminen on vauvan itkuun vastaamista, siinä missä ruoan ja hoivankin tarjoaminen on.

_________________
Poika 09/12, Tyttö 02/15

Ruokapäikky


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-21 08:47:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
siis itkeekö teillä vauva ennen pissaa tai kakkaa??

Ite en ole kyllä huomannut sellaista. Yleensäkkin jos mun vauva on terve se ei itke ollenkaan. Esim. Johanne terveenä oppi hyvin nopeasti vain käskemään paikalle kun herää, se siis ääntelee ei itke.

Isoimmat kakat se pinnistää samalla kun on tissillä, siinä tieten huomaan jos ei heti eka pinnistyksellä vaippa turaha, mutta en ikinä ole kyllä huomannut itkua ennen pissaa tai kakkaa??

en tiedä minkä ikäisistä vauvoista te nyt puhutta, meillä on 7kk eivätkä kyllä itke kuin jos en heti ole tissiä antamassa tai pää kolahtaa kun harjoittelee istumista tai konttausta

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-21 08:52:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Kävin lukemassa aiheesta ja ei se taida olla itkuun vastaamista


Kellon mukaan: Vauva viedään esim. 15min tai 30 min välein pissalle vaikkapa lavuaarille. Riisutaan housut ja sanotaan pisspiss. Yleensä pissa tällöin tulee, jos ei tule, niin koitetaan kohta uudelleen. Jos pisi tulee housuun, niin jos sen ehtii huomaamaan, sanotaan että pisspiss koko sen ajan, kun pissiä tulee. Näin lapsi oppii yhdistämään tuon pisspissin pissan tuloon ja vapauttamaan rakkonsa vanhemman pyynnöstä. Jokaisella vauvalla on oma ”pissa aikataulu”, johon pääsee kärryille seurailemalla vauvaa.

Ääntely ja ruumiinkieli: Vauva riisutaan alasti lämpimään paikkaan vaikkapa pyyhkeen päälle ja häntä tarkkaillaan, että mitä viestejä hän välittää ennen pissaamista ja taas kun pissiä tulee, niin tuo pisspiss äänne heti mukaan. Näin oppii näkemään miten vauva kommunikoi ruumiillaan ennen pissan tuloa.

Intuitio: Hoitaja keskittyy lapsen ”aaltopituudelle”. Kun tulee tunne, että varmaan vauvalla on pissahätä, hänet viedään lavuaarille/potalle/pöntölle ja taas tuo äänne pisspiss.

Vauvaviittomat: On myös menetelmä, missä tuon pisspissin tilalla tai yhteydessä käytetään viittomaa. Vauva oppii nopeasti, jopa nopeammin kuin puhumaan, viittomia.

Ajoitus: Heräämisen jälkeen, imetyksen jälkeen, ruoan jälkeen, ennen kylpyä,…


Kunnioitan syvästi äitejä jotka jaksaa tällaista rumbaa. Ite en 7 lapsen ja eläinten kanssa jaksa edes ajatella lisätyötä.
Kestovaippojen kanssa olen kuitenkin saanut kuivaksi tähän mennessä kaikki just ennen kahta vuotta se riittää.

Mutta mulla on oikeesti vaikeuksia ymmärtää miten tää vois käytännössä toimia monilapsisessa perheessä?? Ja alkuperäinen viestini oli lähinnä vitsi eikä ollu tarkoitus loukata kun jotenkin tulkitsen pientä loukkaantumista vastauksessa.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-21 09:00:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-09-01 15:14:16
Viestit: 1392
Paikkakunta: Porvoo
Meillä poika aloitti pissasta kitisemisen 2kk iässä. Sitä ennen oli mahakipuitkua mun antibioottikuurien takia, mutta kun niistä päästiin, niin me vaan huomattiin että poika pissahätää taikka jo kastunutta vaippaa kitisee. Kitinä oli erilaista kuin nälkäitku tai sylikaipuu, mutta se pissakitinä yltyi itkuksi jos ei vaippaa vaihdettu ja aina vaipanvaihdon yhteydessä vessatettiin. Joko teki tarpeet tai ei tehnyt, mutta se oli meillä rutiini. Mitään kellonaikoja tai ohjeita ei seurattu. Intuitiolla mentiin, ilman mitään lisävaivaa. Samalla vaivalla vauvan nostaa lavuaarille kuin hoitopöydällekin?
Vesshätäkitinät jatkui noin vuoden ikäiseksi asti ja sitten ne jäi pois. Kakalle haluaa nykyään mennä pöntölle ja sinne pyytää sanallisesti, mutta pissat tekee surutta minne vaan.
Meilläkään poika ei juuri koskaan herää itkemällä (paitsi vaunuissa). Sängyssä on aina jokellellu ja hymyillyt vaan kun on tultu hakemaan :D

_________________
Poika 09/12, Tyttö 02/15

Ruokapäikky


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-21 09:14:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Pitääpä koittaa seurata, mutta en kyllä ole huomannut edes märänvaipan itkua?? Kakka on sellanen josta jouko kitisee aika äkkiä , jos se on siis vaipassa, mutta johanne vois olla kakat housussa vaikka päivän...
Ilmeisesti vauvat ovat vaan niin yksilöäitä tai sitten olen se eskimo äitin ihmettelemä tyhmyri joka vaan ei huomaa :D

Minä olen kyllä rehellisesti sanottuna niin kyllästynyt vauvaelämään, että koitan vetää helpoimman kautta. Ensimmäistä kertaa voi sanoa, että vauva arki on aika perseestä ja ikinä en enää lapsia tee.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-22 22:39:21 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Voi Ronja-A. Kun teidän kotonahan on niin paljon kaikkea muutakin kuin lapset, nostan kuule hattua, että teillä arki pyörii!

Mulle on muuten Käyny Silleen.

Voisin ajatella ja ommella vaippoja ja imuja ja Viritelmiä ja Kikkaskonsteja... Mulle on nyt tullut VaippaHulluus ja VaippaRabies. Olen Yks Niistä. :oops: Mulla oli niin pahoja vierotusoireita, että oli pakko leikellä jotain jämäpaloja liivinsuojiksi ja kestoräteiksi, ja salaa tein ("imuja..."). Samalla leikkelin pikkuhousuja ja kokeilen, saisko vanhasta villapaidasta vaipan sijaan toimivan villahaalarin (kun äp:ssä on vaan yks ja sekin aika iso...), mutta vierotusoireet on kamalat. Mulla tekis mieli pyöräyttää vaipat taas koneessa ja inventoida erilaiset yhistelmät jälleen kerran. :oops: :lol: #-o

Olen niin YksNiistä. Auttakkaa!

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-23 06:28:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-09-01 15:14:16
Viestit: 1392
Paikkakunta: Porvoo
Joo ei siitä vvv:stä pidä mitään stressiä ottaa. Olen huomannut perhekahvilassa että mä taidan olla ainoa joka kiikuttaa lasta vessaan vaipanvaihtoon, jotta saa vessatettua samalla. Muut mammat vaihtaa vauvojensa ja isompienkin lasten vaipat siellä kahvilan tiloissa ja lapset tyytyväisenä jatkaa leikkiä. Meillä jäi kitinä päälle jos ei vessatettu vaipan vaihdon yhteydessä. Eli lapset on erilaisia :D

Täällä kans yks vaippahulluudesta kärsivä :D Haluaisin niin hirveästi hamstrailla nb-vaippoja nurkkiin, mutta pitää vaan nyt yrittää hillitä itseni edes vähän aikaa :) Onneksi mulla on sentään noi taaperon vaipat hypisteltävänä.
Mä mietin kun mulla on kaapissa rulla vanhaa flanellia. Olen sitä käyttäyt omatekemiin imuihin ja mietinkin että miksei siitä voisi tehdä "harsoja"? Eli leikkaisi sopivan kokoisia neliöitä jotka taittelisin harsotaittelun ohjeilla. Voisko se toimia? Mä en ole löytänyt tietoa, että mikä olisi hyvä harson koko vaipatteluun, kun en enää osaa hahmottaa että vastasyntyneen kokoa, etten sitten leikkele liian pieniä "nenäliinoja" :mrgreen: Kestovaippainfossa oli keskustelua, että 70x70cm ois optimi vastasyntyneelle vaikka oma kokemus kertoo toista. Ohjeen mukaan taiteltuna harsovaippa oli kainalosta polviin, mutta villahousut kun peittivät vain pyllyn alueen, niin siksi mulla ei toiminut harso-villis -yhdistelmä ikinä. Pitäis löytää pitkälahkeiset nb-villikset joissa ois korkea vyötärökin. Kestovaippainfossa kehuivat myös paksuja jopa 90x90 harsoja. Mihin ihmeeseen sellaisia tarvitaan? Sehän on taaperollekin ihan liian tuhti jos sellaista vaikka taskuvaippaan pötköimuksi taittelis, kun ei tahdo noi 70x70 kokoisetkaan mahtua :smt017

_________________
Poika 09/12, Tyttö 02/15

Ruokapäikky


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-23 07:58:39 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Flanellihan on oikeen hyvää taittelumateriaalia, varmasti toimii samalleen kuin harso.Minusta muuten jotkut kauppiaatkin myy flanellitaittoja. Se on harvaa, imukykystä, ja muutamia kertoja pestynä tosi tosi pehmosta. Voi rispaantua, mutta vain tiettyyn pisteeseein asti eli kaks-kolme eka pesua. Sitten ne hapsut alkaa olla niin pitkät, että hajoaminen lakkaa. :D

Voisko siitä leikata sitten vauvan syntyessäkin niitä harsoja/flanellitaittoja? Kankaanhan voi pestä etukäteen muuataman kerran, ja ottaa sakset käteen sitten, kun näkee, että onko vaikka 60 X 60 hyvä. Tai 55 X 55.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-23 08:33:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-09-01 15:14:16
Viestit: 1392
Paikkakunta: Porvoo
Ai mut nythän mä muistin että näpsyt ei kiinnity flanelliin, joten siksi se ei ehkä toimi harsovaipan tavoin. Lisäimuna flanellia toki voi hyödyntää. Ja voishan sitten käyttää flanellia puklurättinä ja harsot sitten sopivaan kokoon leikattuna olisi pelkästään vaippakäytössä. Niin ei tarvis ostaa lisää harsoja, eikä myöskään pikkuvaippoja (vaikka teksikin mieli :mrgreen: ). Ehkä näitä ehtii vaikka sitten äitiyslomalla miettiä, jos sinne asti pääsee :)

_________________
Poika 09/12, Tyttö 02/15

Ruokapäikky


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-23 13:24:32 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Flanelleihin vois kai harkita hakaneuloja? Niitäkin on semmosia aika tuhdin näkösiä, siis silleen tuhdin, että lukko ja neula ei väänny ja karkaa.
Tai maalarinteippiä päälle... :lol: Sitä joku suositteli ImseVimse-flanelletteihin.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-24 04:21:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Siis minullahan tässä vauva arjen luopumisessa on tuskallisinta kestoilun loppuminen :D

Olen vaippa hamstraaja ja rakastan kutoa niitä.
Mitä ihmettä alan kutomaan vaippailun jälkeen ja kelle annan nuo vaipait??

Serkkuni oli kutonut aivan ihania hahtuvavaippoja minulle ja sain myös hänen kaverilleen kutomat.
Ne kaverilla "käytössä" olleet oli täysin koskemattomia.

En todellakaan halua villiksiäni luovuttaa sellaiselle käyttäjälle...
Välillä mietin säästänkö nuo mun tytöille vaan siinäkään ei ole järkee, haluun kutoa uudet niille :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kestovaipat Vol II
ViestiLähetetty: 2014-06-24 07:44:50 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Lähetä johonkin keräykseen, niitä on kerätty useisiin kohteisiin kehitysmaihin ja pakolaisleireille. Sillon se viejä on sairaanhoitaja, joka kertoo, miten niitä vaippoja käytetään, ettei ne mene väärinkäytössä siellä pilalle ja ettei niille naureskella hyväntahtosesti.

:lol:

Tuo VVV monilapsisissa perheissä: kun joskus aikanaan luin, luin siitä, että se on nykyaikana tyypillisintä semmosissa maissa, missä on lämpösempää ja lapset juoksee muutenkin ilman vaatteita. On siis maalattiat, ei niin välttämättä sitä puhtosta vettäkään, ja lapset voi juosta ilman vaatteita kokonaan, ilman housuja ainakin, tai luukkuhousuissa.... Näin ollen se kakka- ja pissahädän tunnistaminen ja toimenpiteet siihen, ettei lapset kuseksi pitkin kotia ja kotipihaa, on nopeat ja helpot toteuttaa. Miellyttävää myös, koska vaatteita ei käytetä, niin tosiaan on kiva ettei lapset tee tarpeitaan mihin sattuu. Naamasta kun näkee, että nyt on pissa-kakka-ilme, niin vauva syrjempään.

Esim. Kiinassa lapsilla on ne luukkuhousut, ja sitten taas jossain Afrikan ja Aasian maissa on maalattiat ja lapset pyörii koko ajan äidin tai sisarusten lähellä, kun kaikki arjen hommat vaatii niin paljon puhdasta työaikaa (hakkaus, puunaus, kasvien kuorinta, möyhentäminen, polttopuun käsittely jne.) ja sitten toisekseen, se miten kakka ja pissa pestään (jos pestään) on vähän eri vaatimuksilla suoritettu operaatio kun vaikka Suomessa. Tai siis kun vesi, jos sitä ylipäätään on saatavilla, on kantotavaraa kaukaa (ja sillonkaan ei välttis niin puhasta tai ylenpalttista).

Meillä on, luulen ma, niin kylmä ilmasto, että vauvat on puettu kapaloihin ja peittoihin ym, ja siitä varmaan on lähtösin se, että alimmaksi laitetaan sitten joku erillinen vaippa. Ettei tarvi kaikkia vaihtaa koko ajan. Ainut alkuperäiskansa asuu susirajan takana, missä on joko niin kylmä tai niin hirveästi sääskiä ja mäkäröitä, että lapset sidotaan porontaljojen sisään suojaan... :D

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 220 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)