karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-30 00:34:17

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 120 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-23 16:08:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-12-26 00:21:01
Viestit: 162
Paikkakunta: Turku
Juu, oikea tekniikka on ensiarvoisen tärkeää, jotta saa vedestä täyden vastuksen. Mitä raskaammalta tuntuu sen tehokkaampaa on.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2006-02-23 21:34:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-02-13 12:34:36
Viestit: 178
Paikkakunta: hki
ei ole mielestäni tylsää vaan varioiden siitä saa hyvinkin monipuolista, välillä spurtteja ja vatsaliikkeitä altaan seinää vasten hyppien, ym. välillä pelkillä käsillä soutaen, ja välillä ilman käsiä, lukemattomia variaatiomahdollisuuksia, ei tarvi kuin vähän mielikuvitusta. sekä samalla saa omaa rauhaa ja aikaa ajatella.
vaihdoin uimisen vesijuoksuun, ja enää ei niska kipeydy, eikä kroolaajat räi silmilleni eikä mene vettä nenään eikä korviin, ikuiset korvatulehdukset loppui, eikä tarvi kuitenkaan luopua vesiliikunnasta. uinnissa oli aina joku tönimässä ja kiilaamassa eteen.
yhdistän vesijuoksureissuun aina oman vesijumpan lötköpötköllä, lainata voi useimmista halleista. erittäin tehokasta. eikä kipeydy selkä eikä nivelet. lopuksi kylmäaltaaseen niin eiköhän rasva pala.suosittelen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kysymys?
ViestiLähetetty: 2006-02-24 08:42:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-19 20:41:53
Viestit: 899
Paikkakunta: Oulu
Einomies kirjoitti:
Kysymys kokeneemmille vesijuoksijoille eli onko tuo vesijuoksi teknisesti kuinka vaikeaa? Voinko siis hilpaista halliin ja vetää sieltä vyön ympärille ja alkaa juosta vai pitäiskö pyytää joltain kokeneemmalta ensin opastusta tekniikan suhteen?


Onnistuu ihan ilman opastustakin, ei se sen kummenpaa ole kuin tavallinen juoksu.
Aika monet "mummut" jotka menivät minusta viime kerralla ohu tuntuivat kyllä enemmänkin uivan vyön perse pystyssä kuin juoksevan.

Lantio vaan edessä jotta pysyt riittävän pystyasennossa, kädet ei saa kauhoa turhaan vettä vaan ainoastaan rytmittää juoksua. Ja vyö on sitten vyö ei uimarengas :wink:

Henk. kohtainen mielipide vesijuoksusta on erittäin heikko juoksun korvike joka ei korvaa mitenkään "oikean" juoksemisen fiilistä. Valitettavasti.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kysymys?
ViestiLähetetty: 2006-02-24 10:38:22 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-19 09:11:38
Viestit: 7550
Paikkakunta: Ulvila
Pratt kirjoitti:
Henk. kohtainen mielipide vesijuoksusta on erittäin heikko juoksun korvike joka ei korvaa mitenkään "oikean" juoksemisen fiilistä. Valitettavasti.

No, minä taas en pidä oikeasta juoksemisesta pätkääkään, joten nähtäväksi jää että tuntuuko vesijuoksu sitten yhtä vittumaiselta. :D

_________________
// Einomies - karppi, jo vuodesta 2004 -


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-24 10:45:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-11-14 14:03:42
Viestit: 1906
Paikkakunta: Nurmijärvi
Kannattaa myös huomata ero vesijuoksun ja vesikävelyn välillä. Harva pystyy tuntia juoksemaan vedessä mutta kävely on sitä päästä päähän puurtamista. Kuten Punapää totesi oikea tekniikka on tärkeä, jotta saa kaiken tehon irti. Jos vesikävely tuntuu helpolta, kannattaa siinä kohti tarkistaa asentonsa, koska vesi tuo aina vastusta mikäli liikerata on oikea. Käsiä voi käyttää vedessä kauhomiseen sillä käsilihakset saavat siitä myös osansa. Pysty asento ja oikea jalkojen liike on tärkeimmät. Välillä voi oltta spurtteja eli juosta. Siinä syke nousee nopeasti melko korkeallekin. Hyvä ja tehokas laji, joka sopii myös ylipainoisille, sillä se ei rasita niveliä, kuten tavallinen juoksu. Suosittelen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kysymys?
ViestiLähetetty: 2006-02-24 10:55:52 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-14 13:43:40
Viestit: 2245
Pratt kirjoitti:
Onnistuu ihan ilman opastustakin, ei se sen kummenpaa ole kuin tavallinen juoksu.
Aika monet "mummut" jotka menivät minusta viime kerralla ohu tuntuivat kyllä enemmänkin uivan vyön perse pystyssä kuin juoksevan.

Henk. kohtainen mielipide vesijuoksusta on erittäin heikko juoksun korvike joka ei korvaa mitenkään "oikean" juoksemisen fiilistä. Valitettavasti.


Eipä se monelta ensikertalaisela todellakaan onnistu ilman opastusta. Tosin monet kuvittelevat vesijuoksevansa kun hallille menevät ja vyön ympärilleen kietovat, kuten monet kuvittelevat sauvakävelevänsä kun sauvat käteensä laittavat... mutta minusta Einomies tässä nyt tarkoitti lajin oikeaa tarkoitusta ja tehoa. Silloin siinä on tekniikka tärkeä.
Kuten tuossa viittaat noihin mummoihin... se on ristiriidassa ekan lauseen kanssa, sillä nimenomaan ilman opastusta tulee näitä mummoja, joilla on tekniikka ja tehot ihan viturassaan.... Mutta hyvä sikäli jos "vesijuoksu" nyt saa sellaisia ihmisiä altaaseen, jotka siellä eivät muuten käy ollenkaan, parempi se "vesijuoksu" ilman oikeaa vesijuoksua on kun kokonaan liikkumatta.

Eihän siinä oikean juoksemisen fiilis ole verrattavissa, aika samat on maisemat eikä ulkoilmaa... mutta siitä olen vissi, että kun tehokkaasti vesijuoksee, se ei ole heikko vastine oikealle juoksulle, päinvastoin.
Katsoin yhtä miesten ryhmää meidän pienellä hallilla, miehet ovat naureskelleet naisten vesijuoksuryhmälle ja sitten kerran heidän ohjaajansa yllärinä piti vesijuoksutunnin normaalin vesijumpan sijaan. Siinä loppui äijiltä naurut, ei monellakaan meinannut koordinaatio pelata ja rytmi löytyä... monet naureskeli, että löytyi ihan uusia lihaksia jne :)
Suosittelen hyvässä ohjauksessa kokeilemista!

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/]Kuva
[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kysymys?
ViestiLähetetty: 2006-02-24 11:18:59 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-19 09:11:38
Viestit: 7550
Paikkakunta: Ulvila
Punapää kirjoitti:
... minusta Einomies tässä nyt tarkoitti lajin oikeaa tarkoitusta ja tehoa. Silloin siinä on tekniikka tärkeä.

Juurikin tätä tarkoitin.

Punapää kirjoitti:
... nimenomaan ilman opastusta tulee näitä mummoja, joilla on tekniikka ja tehot ihan viturassaan.... Mutta hyvä sikäli jos "vesijuoksu" nyt saa sellaisia ihmisiä altaaseen, jotka siellä eivät muuten käy ollenkaan, parempi se "vesijuoksu" ilman oikeaa vesijuoksua on kun kokonaan liikkumatta.

Ihan kuten sauvakävelynkin kanssa. Parempi mummot ulkoiluttamassa sauvojaan väärällä tekniikalla, kun että eivät ulkoile ollenkaan, vaikka kunnollisen ja tehokkaan sauvakävelyn kanssa sillä ei paljoa yhteistä olekaan.

_________________
// Einomies - karppi, jo vuodesta 2004 -


Ylös
   
 Viestin otsikko: vesijuoksu ja sauvakävely
ViestiLähetetty: 2006-02-24 11:59:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-02-13 12:34:36
Viestit: 178
Paikkakunta: hki
joo kyllähän sitä näkee vaikka minkälaista tekniikkaa, välillä hymyilyttää, mutta voihan sitä kohteliaasti huomauttaa ja oikaista, tuskin kukaan siitä pahastuu jos neuvoo.yleensä ovat vanhempia ihmisiä joilla tuskin on paljon tietoa koordinaatiosta tai kehon hallinnasta.kyllä normaaliälyinen keski-ikäinen tietää itsekin mikä on oikea tekniikka, ja onhan noita opaskirjoja kirjastoissa. ei siihen mitään ohjaajaa tarvita.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-24 12:03:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-11-14 14:03:42
Viestit: 1906
Paikkakunta: Nurmijärvi
Se on vaan harva, joka on lukenut opaskirjaa sauvakävely- tai vesikävelytekniikasta. Altaassa helposti luulee/tuntee olevansa oikeassa asennossa ja vasta kun ohjaaja antaa neuvoja asennon suhteen löytää sen oikean tuntuman varmuudella.

Mutta nyrkkisääntönä voi sanoa, että jos se tuntuu helpolta ja kevyeltä, teet sen väärin!


Ylös
   
 Viestin otsikko: helppous
ViestiLähetetty: 2006-02-24 12:42:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-02-13 12:34:36
Viestit: 178
Paikkakunta: hki
helppous ja keveys ovat suorassa yhteydessä a.o. henkilön kuntoon ja suorituskykyyn, minä teen teknisesti oikein (tarkastettu fysioterapeutin toimesta) ja tuntuu helpohkolta, vaúhti tietysti ratkaisee raskauden tunteen. eli jos on hyvässä fysiikassa ja tekniikka ok, voi vauhtiakin lisätä ja näin teho kasvaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-24 14:49:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-19 20:41:53
Viestit: 899
Paikkakunta: Oulu
Minä olen sitten vissiin urheilun luonnonlahjakkuus sillä ei vesijuoksu oikeasti vaatinut mitään opastusta. :wink:

Avainsanoja ovat juoksu ja vyö 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-24 14:59:23 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-14 13:43:40
Viestit: 2245
Pratt kirjoitti:
Minä olen sitten vissiin urheilun luonnonlahjakkuus sillä ei vesijuoksu oikeasti vaatinut mitään opastusta. :wink:

Avainsanoja ovat juoksu ja vyö 8)


Just :)...no eihän siinä sitten mitään kun juoksemaan veteen... :)
avainsanoja ne on sauvakävelyssäkin sauvat ja kävely, harva se vain sitten viitsii sauvakävellä... eikä altaassa useinkaan näe vesijuoksijaa, mutta vyön kanssa juoksijoita kylläkin usein :)

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/]Kuva

[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-24 15:35:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-06-27 19:05:26
Viestit: 228
Paikkakunta: Turku
Minä ainakin aloitin itse vesijuoksemaan omatoimisesti. Pyysin kerran ohjaajaa tarkastamaan mun tekniikkaa ja hän sanoi sen olevan kunnossa, joten kyllä uskon, että se monilta onnistuu ilman ohjaustakin. Toisaalta siellä altaassa kyllä tapaa paljon juoksijoita, joilla vyö on jossain niskassa kiinni ja selkä melkein pinnassa. Useimmat heistä ovat kuitenkin vanhuksia, joten pääasia taitaa olla, että liikkeellä ovat hyvillä mielin. :wink:

Vesijuoksussa näin naisen kannalta on se hyvä puoli verrattuna tavalliseen juoksuun, ettei rinnat kipeydy. Vesitoimii paremmin kuin hyvät urheilurintsikat... :lol:

_________________
Ruokapäikkyni: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=13461


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-24 22:07:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-10-16 17:27:11
Viestit: 179
Paikkakunta: Sysmä
Kyllä minä kaipaisin opastusta vesijuoksuun, jotta tietäisin juoksevani oikein. En kyllä halua lukea mitään aiheeseen liittyviä kirjoja, en luota siihen että osaan tulkita kuvat ja ohjeet oikein, ja kirjoista tutkiminen on sitäpaitsi mahdottoman tylsää.

Minusta ei myöskään tuntuisi kivalta, jos vieraat ihmiset tulisivat omasta aloitteestaan neuvomaan, vaikka olisivat kuinka hyväntahtoisia. En yhtään pidä ihmisistä, jotka tyrkyttävät neuvojaan kysymättä. Ja miten sitä voi luottaa näiden yksityisten neuvojien asiantuntemukseen? Ei kai mitenkään eikä heillä myöskään ole mitään vastuuta.

Niin että asiantuntevia ohjaajia uimahalleihin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: tyrkytys
ViestiLähetetty: 2006-02-24 22:30:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-02-13 12:34:36
Viestit: 178
Paikkakunta: hki
en tarkoittanutkaan että kukaan tulisi tyrkyttämään ohjeitaan. kaikki eivät varmaankaan koe tyrkytykseksi ystävällistä neuvontaa, olen usein uimahallissa huomauttanut väärästä tekniikasta esim. vanhukselle, joka on ilahtunut saamastaan ohjeesta. olen sen verran perehtynyt näihin asioihin, että katson olevani pätevä neuvomaan, en kai sitä muuten tekisikään. tietysti minulle on samantekevää vaikka juoksisivat pää polvissa, mutta jos kohdalle sattuu, niin voi ystävällisesti neuvoa.riippuu aivan ihmisestä itsestään miten tällaiseen neuvoon suhtautuu. :D

tietysti on hyvä että on ammattitaitoisia ohjaajia, mutta he toimivat yleensä ainoastaan ohjattujen ryhmien vetäjinä, jotka taas maksavat. en itse halua maksaa sellaisesta jonka osaan ominkin päin tehdä, enkä halua olla sidottu aikaan ja paikkaan, käyn silloin kun minulle sopii. eipä niitä ohjaajia tuolla uima-altaiden reunoilla ole muulloin näkynyt! :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-25 08:10:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-30 07:30:39
Viestit: 690
Paikkakunta: Joensuu
Ritva kirjoitti:
Niin että asiantuntevia ohjaajia uimahalleihin.


Itse asiassa melkein kaikissa uimahalleissa onkin asiantuntevia ohjaajia, eli ihan ne uimavalvojat joita siellä pyörii. Muutaman kerran olenkin kuullut kun ovat keskustelleet keskenään että harmi kun ihmiset eivät enempää tule kyselemään heiltä tekniikoista (niin uinti kuin vesijuoksu), he mielellään neuvoisivat. Ja silloin saisi myös paremmin hyödyn irti siitä harrastuksesta.

Itse en ole neuvonut ketään kuin silloin kun ko. ihminen on tullut kysymään.

Hydrobicissä, tai tuttavallisemmin vesijumpassa, on aina silloin tällöin pienenä osana vesijuoksun tekniikan hiominen, eli kannattaa siis mennä myös sinne vesijumppaan, se on kivaakin :)

_________________
Karppaus alkanut 21.02.06 (ja uudelleen 09.09.09)


Ylös
   
 Viestin otsikko: ohjaus
ViestiLähetetty: 2006-02-25 11:48:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-02-13 12:34:36
Viestit: 178
Paikkakunta: hki
niinkö? en tiennytkään että uimavalvojien hommaan kuuluu myös tekn.ohjaus. olen luullut että he eivät saa juuri poistua kopistaan, etttei valvomistyö katkea, no täytyypä kysyä.

olen käynyt vesijumpassa vuosikausia ja tekniikat ja jumppaliikkeet on opittu moneen kertaan, joten nyt voin soveltaa niitä itsenäisesti jumpaten, eikä tarvi maksaa mitään ryhmäjumppamaksuja eikä olla sidottu kellonaikaan, tämä sopii minulle. :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kysymys?
ViestiLähetetty: 2006-03-08 13:33:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-01-03 13:48:18
Viestit: 199
Paikkakunta: Häme
Einomies kirjoitti:
Pratt kirjoitti:
Henk. kohtainen mielipide vesijuoksusta on erittäin heikko juoksun korvike joka ei korvaa mitenkään "oikean" juoksemisen fiilistä. Valitettavasti.

No, minä taas en pidä oikeasta juoksemisesta pätkääkään, joten nähtäväksi jää että tuntuuko vesijuoksu sitten yhtä vittumaiselta. :D


komppaan! mä todella syvästi vihaan juoksemista kuivalla maalla! mutta taas olin 40 minsaa altaassa juoksemassa, ja huomenna uudestaan. superkivaa!

_________________
Karppaus aloitettu 05/05, vuosijuhlaa vietetään tirisevän grillin äärellä elämään tyytyväisin mielin :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Tekniikasta
ViestiLähetetty: 2006-10-10 19:33:28 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-02-20 18:34:22
Viestit: 26
Olen kuullut vain, että jos on selän kanssa ongelmia, niin kannattaa välttää tekemästä jaloilla liian suurta liikettä, etenkin viemästä jalkaa liikaa taakse. Vedessä sitä ei helposti huomaa, että tekeekin liikkeitä selän lihaksilla ja selkä rasittuu. Kannattaa myös tarkastella jalan linjaa, ettei potki ihan miten sattuu. Polven ja pottuvarpaan viereisen varpaan täytyisi muistaakseni olla samassa linjassa.

Nämä oli siis fysioterapeutin nevoja itselleni, selkävaivaiselle. En tiedä onko siinä tekniikassa sitten kummempaa...

_________________
"Aloittelija-lakto-ovo-vege-hyväkarppaaja" :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tekniikasta
ViestiLähetetty: 2006-10-10 19:53:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
*Ansa* kirjoitti:
Olen kuullut vain, että jos on selän kanssa ongelmia, niin kannattaa välttää tekemästä jaloilla liian suurta liikettä, etenkin viemästä jalkaa liikaa taakse. Vedessä sitä ei helposti huomaa, että tekeekin liikkeitä selän lihaksilla ja selkä rasittuu. Kannattaa myös tarkastella jalan linjaa, ettei potki ihan miten sattuu. Polven ja pottuvarpaan viereisen varpaan täytyisi muistaakseni olla samassa linjassa.

Nämä oli siis fysioterapeutin nevoja itselleni, selkävaivaiselle. En tiedä onko siinä tekniikassa sitten kummempaa...


:?: Minä teen suurta liikettä. Kantapää edellä jalka eteen niin kuin aitajuoksussa, sitten suorana pitkälle taakse niin, että tuntuu pakarassa, ei mielestäni selkälihaksissa. Ja melko nopealla rytmillä. Käsillä teen kyynärpäät kiinni vartalossa samanlaista liikettä kuin ojentajaliike taljassa. Tosin vuorovedoin ja kämmenet "kauhoina" sormet tiiviisti kiinni toisissaan, jos haluan eteenpäin. Välillä jumppaan.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 120 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)