karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-09-26 04:03:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-03-08 21:59:34 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-03-06 22:06:21
Viestit: 20
Voisinpa nyt tännekkin rustailla jotain, kun nyt niin oon innostunut tästä juttujen ylöskirjaamisesta :D .

Juoksu on siis meikäläisen ihan ykköslaji tällä hetkellä. Toukokuussa koittaa eka puolikas ja siihen on treenattu enemmän tai vähemmän aktiivisesti viime kesästä.

Mulla on tässä onneksi oma "valmentaja" (kaveri treenasi juoksua yli 20v ja kisasi), joten homma on sujunut ihan mallikkaasti.
Juoksukertoja kertyy vkossa 3-4, eri pituisia lenkkejä eri vauhdilla. Lisäksi vedellään myös kunnon rääkkiä kaverin toimesta aina silloin tällöin ja käyn salilla 2-3kert viikossa tekemässä juoksijan lihaskuntoa.

Tänään kävin vetäsee pitkän lenkin (1.40H) työpäivän jälkeen ja voi pojat, ei oo ikinä juoksu rullannu näin hyvin! Askel oli kevyt, sykkeet pysy suhteellisen kohdillaan ja oli muutenkin mieletön flow! Mitään hyytymisiä ei tapahtunut, jalat ei tuntunut raskaalta missään vaiheessa ja jaksoin lenkin loppupäässä vedellä muutamat kunnon spurtitkin. En tiedä missä euforiassa olin, mutta jos se johtuu tästä ruokavalion muutoksesta (aiemmin kituuteltu siis 1200-1500 kcal semikarppiJuttaVt-meiningillä), niin wau!

Oon suorittaja-luonne potenssiin 10 ja tosi usein lenkillä on mennyt valtavasti energiaa jo pelkästään siihen stressiin, että paraneekohan suoritus tänään, juoksenko kympin lujempaa ku viikko sitten?- pähkäilyyn. Tänään ei ollu suorittamisesta tietoakaan, nautin vaan kevyestä menosta ja hymyilin metsissä kuin dorka. :D

Yks "ongelma" mulla kuitenkin on: Lenkin jälkeen ei ole yhtään nälkä ja joskus on ruoat jääny välistä kun ei vaan uppoa ja siinähän ei sit oo taas mitään järkeä. Vinkkejä?

_________________
Kuva

Ruokailujani
Urheiluja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-10 06:17:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4450
nemorosa kirjoitti:
Lisäksi vedellään myös kunnon rääkkiä kaverin toimesta aina silloin tällöin ja käyn salilla 2-3kert viikossa tekemässä juoksijan lihaskuntoa.

Oon suorittaja-luonne potenssiin 10 ja tosi usein lenkillä on mennyt valtavasti energiaa jo pelkästään siihen stressiin, että paraneekohan suoritus tänään, juoksenko kympin lujempaa ku viikko sitten?- pähkäilyyn.

Vinkkejä?

Huomenta
tiedätkö mikä on Urheilijansydän?
Lainaa:
Urheilijoiden äkkikuolemat

Alle 25-vuotiaan urheilijan äkkikuoleman yleisimmät syyt ovat hypertrofinen kardiomyopatia, oikean kammion arytmogeeninen dysplasia(AVRD) ja periytyvä pitkän QT-ajan oireyhtymä. AVRD aiheuttaa oikean kammion dysfunktion lisäksi häiriöitä myös kammiovaliseinämän ja vasemman kammion toimintaan. Oireet yleensä ilmaantuvat varhaisessa aikuisiässä. Tauti on perinnöllinen ja saattaa aiheuttaa henkeäuhkaavan kammioarytmian ja sydämen pumppausfunktion alentumisen. Diagnoosi perustuu sydämen ultraäänitutkimukseen. Lisäksi voidaan tehdä diagnoosin varmentamiseksi magneettikuvaus ja angiografisia selvittelyä(biopsia).

Suomalaisessa veteraaniurheilijoilla tehdyssä tutkimuksessa eteisvärinää esiintyi merkittävästi enemmän urheilijoilla verrattuna verrokkeihin. Monilla kestävyysurheilijoilla on aktiiviuran jälkeen eteisvärinätaipumus ja ajoittain tahdistinta vaativa toisen tai kolmannen asteen eteiskammiokatkos.

http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/021031.htm
http://sundqvist.blogspot.fi/2006/10/mit-tarkoittaa-urheilijan-sydn.html
Lainaa:
Urheilijansydämeen liittyvät, fyysisen harjoittelun myötä
syntyneet muutokset sydämen rakenteessa ja sähköisessä toiminnassa voivat aiheuttaa
erotusdiagnostisia ongelmia. Erityisesti tulee huomioida hypertrofinen kardiomyopatia,
oikean kammion arytmogeeninen dysplasia, myokardiitti, sepelvaltimotauti ja sepelvaltimoiden
poikkeavuudet, jotka ovat yleisimpiä urheilijoiden kardiovaskulaarisen äkkikuoleman
syitä. Asian tärkeyttä korostaa lisäksi se, että valtaosa urheilijoiden äkkikuolemista
liittyy fyysiseen rasitukseen.
Euroopan kardiologiseuran tuoretta suositusta urheilijoiden
terveystarkastusohjelmaksi tulisi noudattaa myös Suomessa.

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo95840.pdf
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/13584/612.pdf
lisää linkeistä

_________________
Painonseurantaa täällä yli 15 vuotta.
Kalorivajeella laihtuu, oli ne makrot miten päin vain, hh tarpeen mukaan sopivasti mutta ei liikaa, fruktoosia niukasti, keltuaista mukaan, proteiinia kohtuudella, maidoton, viljaa vältellen, siemen öljytön jatkuu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-10 10:20:06 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-03-06 22:06:21
Viestit: 20
Moikka!

Kiitos linkeistä, ihan mielenkiintoista luettavaa.

Haluan vähän avata tota mun tekstiä, ehkä vähän huonosti kirjoitettu.
Ensinnäkin, joo olen edelleen suorittaja-luonne, mutta se mikä unohtui tosta mainita on, että juoksusta se suorittaminen on poistunut ja nykyään vaan nautin juoksemisesta. Toki seuraan kehittymistäni, mutta paine siitä on vähentynyt (ja kun paine siitä väheni, niin tuloksetkin parani).

Salilla 2-3 kertaa viikossa tarkoittaa sitä, että jos juoksukertoja on kertynyt sen 3 viikon aikana, käyn pari kertaa. Ja jos taas olen päässyt juoksemaan vähemmän, korvaan sen yhdellä salikerralla. Liikuntakertoja mulle kertyy viikossa n. 5, eli lepopäivätkin löytyy. Välillä myös työt vaikuttaa ja tällä viikolla pääsin "vaan" kolme kertaa juoksemaan eikä muuta. Rääkkitreenit juoksupolulla (eli vetoja, mäkitreenejä yms.) tapahtuu ehkä kerran kuussa.

Ja kuuntelen myös kroppaani, jos olen väsynyt tai tuntuu että olo ois jotenkin uupunut, en lähde itseäni rääkkäämään. Mulla on yksi burn-out takana (opiskelin ja kävin töissä), ja sen jälkeen olen oppinut kyllä kuuntelemaan kehoani jaksamisen saralta paremmin.

Ja toi vinkkejä? oli siis tarkoitettu tohon ruokailuun, lenkin jälkeen ei tahdo olla nälkä ja ruoka ei uppoa, onko muilla kokemuksia samasta? :)

_________________
Kuva

Ruokailujani
Urheiluja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-10 11:32:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4450
nemorosa kirjoitti:
Ja toi vinkkejä? oli siis tarkoitettu tohon ruokailuun, lenkin jälkeen ei tahdo olla nälkä ja ruoka ei uppoa, onko muilla kokemuksia samasta? :)

se on ihan ihan normaali ilmiö eli kuuluu asiaan.

_________________
Painonseurantaa täällä yli 15 vuotta.
Kalorivajeella laihtuu, oli ne makrot miten päin vain, hh tarpeen mukaan sopivasti mutta ei liikaa, fruktoosia niukasti, keltuaista mukaan, proteiinia kohtuudella, maidoton, viljaa vältellen, siemen öljytön jatkuu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-10 13:03:45 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-03-06 22:06:21
Viestit: 20
Ari kirjoitti:
nemorosa kirjoitti:
Ja toi vinkkejä? oli siis tarkoitettu tohon ruokailuun, lenkin jälkeen ei tahdo olla nälkä ja ruoka ei uppoa, onko muilla kokemuksia samasta? :)

se on ihan ihan normaali ilmiö eli kuuluu asiaan.


Ok, eli ruokaa vaan naamariin.

_________________
Kuva

Ruokailujani
Urheiluja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-10 14:06:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4450
sitten kun tulee ruokahalut ja nälkä

_________________
Painonseurantaa täällä yli 15 vuotta.
Kalorivajeella laihtuu, oli ne makrot miten päin vain, hh tarpeen mukaan sopivasti mutta ei liikaa, fruktoosia niukasti, keltuaista mukaan, proteiinia kohtuudella, maidoton, viljaa vältellen, siemen öljytön jatkuu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-10 16:53:24 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-03-06 22:06:21
Viestit: 20
Mutta äsken tossa lenkillä (kävelylenkillä siis koiran kanssa) kyllä mietiskelin, että voisin kyllä tähdätä ehkä vähempääkin liikkumisen kannalta, sillä vaikka siitä on tullut vähemmän suorituskeskeisempää, niin kyllä sitä silti aina silloin tällöin tullaan lenkkipolulta/salilta itku kurkussa, kun ei mennykkään niin nappiin kun olin suunnitellut (eli kerännyt paineita ennen itse liikuntasuoritusta). Lauantain täydellinen lenkki onnistui varmaan juurikin siksi, että ajattelin, että menen vaan lenkille, vaikka vaan kävelylle, jos ei juoksu nappakkaan. En asettanut mitään tavoitteita tai muutakaan, menin vaan koska oli sellainen fiilis, että vois vähän liikkua. Voisinkin ottaa uudeksi tavoitteekseni, että liikkuminen tapahtuisi paljon enemmän fiilispohjalta, eikä olisi aina niin aikataulutettua ja suunniteltua.

Oon myös tässä lueskellut noita sun vinkkejäs ja tekstejä. Tosi mielenkiintoisia ja ite saanut ammennettua sieltä paljon uutta, jatkan niihin vielä perehtymistä. :)

_________________
Kuva

Ruokailujani
Urheiluja


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)