karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:31:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-02-04 10:42:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-24 00:22:48
Viestit: 135
Kopion tuolta esittelyketjusta tähän alkujargonin.

Olen pian 24- 26-vuotias palaava karppi useamman vuoden takaa. Aiemmassa elämässä (=ensimmäisellä karppauskerralla) painoa oli huimasti vähemmän ja mitat olivat paljon pienemmät, mutta pääkopassa ei kaikki ollut kunnossa. Kahden vuoden karppaaminen päättyikin loppujen lopuksi kun vuosikausia kestänyttä ja itseltäni huomaamatta jäänyttä syömyshäiriötä (BED) alettiin hoitaa. Osana kuntoutusta oli opetella eräänlainen "hällä väliä"-syömistapa, jolla opeteltiin ettei ole olemassa "kiellettyjä" ruokia. Tottakai siinä vaiheessa jo pitkään vähähiilariseen kauteen tottunut kroppani turposi parissa kuukaudessa muodottomaksi massaksi, kun ruokavalioon otettiin hiilaripitoiset ruoat mukaan. Karkeasti arvioiden tapahtui 20kg:n painonnousu noin neljän kuukauden sisään.
Vuonna 2013 yritin palata VHH:n pariin, mutta "uusi" ruokavalio yhdistettynä häästressiin ja muuhun hässäkkään alkoi aiheuttaa taas samanlaista oirehdintaa kuin pahimpaan SH-aikaan. Siksi lopetin ja päätin yrittää uudestaan kun olo oli hieman vakaampi.

Vuoden 2013 alkupuolella minulle selvisi myös, että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Tätä on nyt hoidettu tyroksiinilla, mutta minua kiinnostaa myös erilaiset ruokavalioon liittyvät keinot, joilla oireita voisi helpottaa.
Nyt olen ollut painostani tietämätön vuoden 2011 elokuusta alkaen, mutta aina silloin tällöin mieheni mittaa painoni omasta pyynnöstäni ja kertoo tarvittaessa, onko tapahtunut nousua vai laskua. Tarkkoja numeroita hän ei kuitenkaan minulle kerro ja tässä vaiheessa on ehkä parasta olla tietämättä.
Tiedän kuitenkin olevani BMI 35:n yläpuolella ja siksi täällä vonkaleissa nyt varmaan kirjoittelenkin jatkossa. Kirjoittelen silloin, tällöin myös Syvänmeren elävissä.

Kaksi vuotta myöhemmin...
Olen taas täällä. Nykyisin pidän itseäni jo melko hyvin syömishäiriöstä parantuneena. Vuoden 2014 toukokuusta lähtien olen silloin, tällöin voinut käydä vaa'allakin ilman suurempaa hermoperseahdistusta ja syöminen on puhtaasti levinnyt käsiin eikä liity niinkään syömishäiriöön.
Pääsin vuoden 2014 aikana jopa alle 90:n kilon ja olo oli mainio syys-lokakuuhun asti, jolloin paloin töissä loppuun ja minulla diagnosoitiin vakava masennus. Siitä asti olen popsinut masennuslääkkeitä päivittäin ja käynyt vuoden 2015 syksystä asti psykoterapiassa. 2015 kesällä muutimme täysin uudelle paikkakunnalle talon perässä ja turvaverkko jäi eteläiseen Suomeen. Talo on vanha, joten remontointi on vienyt suurimmat mehut enkä ole jaksanut keskittyä mihinkään muuhun. Meillä ei myöskään ole kunnollista keittiötä eikä suihkua tai vessaa päätalossa ollenkaan, joten kaikki hygieniaan liittyvät asiat pitää hoitaa vuokralaisen tiloissa. Tämä tilanne on omalta osaltaan suitsinut liikuntahaluja ja huonontanut ruokavaliota.

Nyt alan taas vähitellen olemaan siinä kunnossa (koska kevät ja terapia), että haluan pitää huolta itsestäni. Liikuntaa pääsee harrastamaan jo kevään aikana kun kylpyhuoneemme ja vessamme valmistuvat ja keittiö olisi toivon mukaan tarkoitus saada valmiiksi juhannukseen mennessä.
Olemme mieheni kanssa puhuneet perheenlisäyksestä ja yrittämisen aloittamisesta ensi vuoden (2017) kesällä, johon mennessä haluaisin olla normaalipainossa. Normaalipainon ylärajaankin on tosin tällä hetkellä 31kg matkaa, joten katsotaan miten tässä käy.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-04 11:06:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-09-01 09:25:42
Viestit: 1062
Tervetuloja mukaan!
Mielenkiintoni herätti toi, että miehesi tietää painosi mutta sinä et...vai menikö se niin?

_________________
'...ilo pintaan, vaikka sydän itkisi...' ...vai miten se oli...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-04 11:15:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-24 00:22:48
Viestit: 135
Kyllä, menee juurikin noin. En oikein osaa selittää miksi, mutta oma oloni helpottuu jos joku muu osaa kertoa painossani tapahtuneista muutoksista säästäen minut kuitenkin yksityiskohdilta. Voin luottaa tässä tapauksessa mieheeni kuin kallioon, sillä hän osaa pitää tarkan painoni minulta taysin salassa, vaikka välillä luulisinkin haluavani tietää (jolloin mieheni vielä varmistelee monta kertaa ja tähän mennessä olen aina muuttanut mieleni). :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-04 22:18:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Tsemppiä uuteen aloitukseen, July! Ja hieno mies sinulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-05 13:15:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-24 00:22:48
Viestit: 135
Kiitos :)

On tosi mukavaa huomata, miten paljon olo on parantunut jo pikkuisen yli viikossa. Ei ole enää niin rättiväsynyt heräämisen jälkeen ja lyhyemmät yöunetkin riittävät. Energiaa riittää yllättävän hyvin ja olen tosi tyytyväinen siihen, etten ole vielä tässä ajassa alkanut ahdistumaan syömisistä.
Paljastus: show
Saattaa ehkä johtua muistakin asioista, mutta seksi on myös alkanut kiinnostaa taas. :smt053

Hiilarit pysyvät aika hyvin hallinnassa jo pienillä valinnoilla ja rasvaakin oon onnistunut lisäilemään yllättävän tehokkaasti ruokavalioon, vaikka muistin sen olevan vaikeampaa. Rasvojen kanssa en ole oikeastaan koskaan ollut kovinkaan tiukkapipoinen, mutta niitä ei vaan ole tullut syötyä "tarvittua" määrää edellisellä karppausjaksolla ilman hirveitä pinnistelyjä ja "läträämistä".

Olen myös huomannut, että innostus ruoanlaittoon on myös pikkuhiljaa palannut parin vuoden tauon jälkeen. :)

Laitan nämä seuraavat linkit tähän itselleni muistiin:
VHH porkkanakakku
VHH tuorepasta
Viljaton näkkileipä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-07 07:01:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
Paikkakunta: Helsinki
Rasvojen kanssa en ole oikeastaan koskaan ollut kovinkaan tiukkapipoinen

Oikea luonnon rasva on hyvä laihduttaessa, mutta liiallisten ei hiilihydraattien kanssa.
Hiilarit lihottaa, kuten tiedämme, mutta käsittääkseni liiallinen rasva hiilareiden kanssa edesauttaa lihomisessa.
Tosin voi levitettynä leivän päälle muuttaa leivän sisältämän sokerin glykeemi arvoa alemmaksi, mutta silti arveluttavaa.

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-09 13:14:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-24 00:22:48
Viestit: 135
artoheikki kirjoitti:
Hiilarit lihottaa, kuten tiedämme, mutta käsittääkseni liiallinen rasva hiilareiden kanssa edesauttaa lihomisessa.

Näin olen käsittänyt. Lisäksi jos olen aiempien karppivuosien aikana ymmärtänyt oikein, nopeiden hiilareiden ja liiallisen rasvan yhdistäminen voi saada aikaan kaikenlaista pahaa (pitkällä aikavälillä) korkeista kolearvoista sepelvaltimotautiin ja kakkostyypin diabetekseen.

Tarkoitin itse tuolla rasvamaininnallani, etten ole koskaan ollut mikään teollisten rasvojen ystävä ja olen käyttänyt mm. voita ja oliiviöljyä varsin huolettomasti ruoanlaitossa ilman turhaa tiukkapipoilua. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yrittäisin lyödä rasvan käytön kanssa "yli". :D Onpa vaikeaa selittää näin tekstin välityksellä.

Joka tapauksessa... Eilen oli ensimmäinen päivä kun hiilarimäärä ylitti tavoitteen "luvallisesti". Olen koko viikon mennyt tahtomattakin hieman alhaisilla hiilareilla (18-24g/pv) lukuunottamatta tiistaista (48g/pv). Olen laittanut hiilaritavoitteeksi noin 50g/pv, joten halusin nostaa viikon keskiarvoa ainakin kolmeenkymmeneen grammaan. En lisännyt sokeria tai viljoja ruokaani, mutta vaihdoin mm. partiksen kreikkalaiseen jogurttiin ja söin päivällä hieman marjoja ja illalla muutaman juuressipsin. Näillä muutoksilla sainkin nostettua eilisen hiilarimäärän 89g:aan ja viikon keskiarvo on nyt 34g.
Aamulla oli pienesti turvonnut olo (mm. sormet olivat selkeästi keränneet nestettä), mutta paino oli kuulemma silti laskenut viime viikosta 0,5kg! :)
Yritän aina tiistaisin ottaa itsestäni senttimitat ja tämän ja viime viikon välillä oli jo tapahtunut jonkinlaista muutosta silläkin saralla. Vyötärö, ja rinnanympärys olivat molemmat pienentyneet sentin verran ja reidestä oli lähtenyt kaksi. Yhteensä siis neljä senttiä ensimmäisen viikon aikana. :)

EDIT// Piti vielä kirjoittaa, että yritän varmaan tästä lähin saada päivän kokonaishiilarimäärää nostettua mm. marjoilla, maitotuotteilla ja vihanneksilla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-11 09:04:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-24 00:22:48
Viestit: 135
Tänään oli taas mittauspäivä. Viime viikkoon nähden vyötärö ja rinnanympärys olivat kutistuneet molemmat sentillä. Lantion- ja hauiksenympärykset ovat pysyneet alusta asti samana, mutta eiköhän niihinkin saada vielä liikettä jossain vaiheessa. :smt026

Lisäilen omat syömistietoni ja mittaustulokseni myös omalle Kultakala-sivulleni, mutta siellä tiedossa oleva paino on kolmen vuoden takaa. Jos jotakuta kiinnostaa, täällä voi käydä vilkaisemassa.

Niitä tarkempia mittoja vielä tähänkin:

28.1.14 ---------> 11.2.14
Vyötärö 99cm -> 97cm
Lantio 125cm -> 125cm
Reidenympärys 73cm -> 71cm
Rinnanympärys 113cm -> 111cm
Hauis 41cm -> 41cm


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-16 18:03:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-24 00:22:48
Viestit: 135
Viikonloppuna oli kavereita käymässä ja tuli syötyä aika paljon kaikenlaista. Ruoka oli karppia, mutta sokerittomat karkit tekivät mahan niin kipeäksi, että tänäänkin on ollut vielä kestämistä. En tästä suuremmasta kulutetusta hiilarimäärästä huolimatta aio "rangaista" itseäni, vaan jatkan niin kuin tähänkin asti. :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-18 12:37:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-24 00:22:48
Viestit: 135
Kirjoittelen täällä yksikseni, mutta laitetaan nyt sit muistiin että sentit ei oo liikkunut suuntaan eikä toiseen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-18 22:15:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-23 12:29:49
Viestit: 10345
Paikkakunta: Kouvola
Mutku.
Kyllä näitä seurataan.
Ei vaan aina kommenttia irtoa...

_________________
Kuva

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-18 23:42:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
Paikkakunta: Helsinki
Sama täällä ja kun eläkeläisellä tuntuu aina olevan kiirettä.
Ei tahdo aika riitää ja on niin paljon maailmassa parannettavaa.

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-23 18:17:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-24 00:22:48
Viestit: 135
Huh. Tämä viikko on ollut kyllä yhtä höykytystä. Myymäläpäällikkö oli viikon lomalla ja minä olin sitten "sijaisena", eli tämän viikon olen stressannut töistä aivan järkyttävästi ja se on näkynyt kotonakin. Olen kiukutellut koirille ja miehelle, itkeskellyt ja herännyt keskellä yötä miettimään työasioita. Töiden jälkeen ei vaan ole mitenkään pystynyt tekemään yhtään mitään muuta kuin nököttää koneella lukemassa blogeja (ja vieläpä sellaisia blogeja, joita lukiessa V-käyrä nousee aina pikkiriikkisen omaan elämääni rinnastaessa) ja mies on ollut aivan koko viikon töissä, tänään hänellä on kahdeksas työpäivä putkeen.
Miehen työvuorot ovat vieläpä sellaiset, ettei niitä tiedä ennen edellistä päivää ja vuorot voivat olla mitä vaan välillä 6-30h. Omat työvuoroni ovat muuten vaan perseestä, sillä kummassakaan vuorossa (aamu 9.45-18 ja ilta 12-20.15) ei ehdi tekemään yhtään mitään muuta koko päivän aikana kuin herätä, pukea, hoitaa koirat, olla töissä, hoitaa koirat uudestaan ja mennä nukkumaan. Luonnollisesti ei olla nähty tällä viikolla miehen kanssa ollenkaan ennen tätä aamua (kolme tuntia, jonka jälkeen mies meni taas töihin), jollei yöllä viereen mönkimistä ja aamulla vierestä heräämistä lasketa.
Tästä töistä stressaamisesta ja minulle sysätystä ylimääräisestä "vastuusta" ei tietenkään makseta minulle mitään vastuulisiä, joten tästä viikosta käteen on jäänyt vain pitkään kyteneen loppuunpalamisen eteneminen sille tasolle, ettei kohta enää vaan pysty.
Olen jo pitkään haaveilut osa-aikaisuudesta, mutta tiedän etteivät työnantajani suostu mokomaan. Siinähän sitten oltaisiin.

Tulipa taas avauduttua.

Joka tapauksessa viime viikonloppuna ja eilisessä palaverissa tapahtuneesta porsastelusta huolimatta painoni on kuulemma laskenut toissaviikosta 1,2kg. Eli aloittamisesta lähtien -1,7kg. :)

EDIT// Niin, kiitos iso isä ja artoheikki kommenteista, aina välillä vaan tarvitsee muistutuksen siitä, etten vaan vuodata yksikseni. :P


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-23 18:54:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-23 12:29:49
Viestit: 10345
Paikkakunta: Kouvola
Mutku.

Ajatellaan taas toisin.

Työnantaja pitää sinua hyvänä työntekijänä.
Mahdollisena tulevana myymäläpäälikkönä!
Ei siihen turhaa ihmistä laiteta.

Miehesi on paljon töissä.
Hänellä on siis töitä.
Tämäkään ei ole tänä päivänä itsestään selvää.
Kun ette kohtaa kotona, silloin ei riidelläkkään... :wink:

Loppuun palaminen, siitä nyt en keksi mitään. :(

Illalla taas möngitte vierekkäin aamulla heräämään.

_________________
Kuva

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-23 18:58:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-24 00:22:48
Viestit: 135
Sama juttu toistuu töissä varmaan taas kesällä kun ihmiset alkavat pitää lomia. Toivottavasti sitten jaksaisi paremmin kuin tällä viikolla.
Onneksi pitää jaksaa enää ensi viikko ja lauantaina päästään lähtemään Anaheimiin viikoksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-23 20:09:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
Paikkakunta: Helsinki
Asioita voi ajatella monella tavalla. Liika on liikaa, se on varma se.
Tuli vain mieleen oma tyttäreni. Hän on ehdottomasti ylikuormitettu töittensä kanssa yrittäessään vetää viisi henkistä perhettä perässää äijän kuvan tekemättä mitää.

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-23 22:13:51 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Aiempaan vielä, että kyllä lueskellaan. Itse uupumisesta toipumassa, niin ei aina jaksa kommentoida, mutta luetaan ja taustalla tuetaan. Jos meinaa uupua, niin pitää määritellä jotkin rajat ja pitää niistä kiinni, ja hoitaa itseään.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-25 09:08:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-24 00:22:48
Viestit: 135
Kiitos tsempistä kaikille!
Eilen sain juteltua toisen pomon kanssa alustavasti osa-aikaisuudesta, mutta pitää jutella vielä sen pomon kanssa, joka päättää henkilöstöasioista (ja ei ole niin rento näiden juttujen suhteen). Lisäksi pitää vielä sopia myymäläpäällikön kanssa mahdolliseen osa-aikaisuuteen liittyvistä vuoroasioista ja niiden sumplimisesta. Siinä mielessä on vaikeeta ajatella ottavansa vähän höllemmin, koska meillä on ollut jo kohta vuoden kahden ihmisen vajaamiehitys ja yli puoli vuotta yksi kollegoistani on ollut osa-aikaisena omien ongelmiensa takia. Olen siis yksi kolmesta kokopäiväisestä työntekijästä liikkeessä, joka on auki kuusi päivää viikossa arkisin 10-20 ja lauantaisin 10-18. Siihen soppaan kun lisätään se, että kahdestaan arkipäivien pärjääminen ei tosiaankaan ole mistään kohtaa mukavaa tai välttämättä edes mahdollista, ei hirveesti huvittaisi jättää kavereita pulaan.

Pläh. Mitähän tästäkin tulee.

Asiasta kukkaruukkuun: Senttejä oli lähtenyt taas pari. -1cm rinnanympäryksestä ja -1cm hauiksesta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-25 10:34:14 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-02-09 21:35:58
Viestit: 95
Täällä seuraillaan kyllä ahkerasti :)

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Julyn epä-peikkopäivis
ViestiLähetetty: 2014-02-28 23:26:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-24 00:22:48
Viestit: 135
Jepjep. Eilen soittelin toisen pomon kanssa ja puhelu meni just niin huonosti kuin luulinkin. Kuulemma mun työuupumuksen syy on kotona, eikä esim. Huonoissa/epäsopivissa työajoissa tai vuorojen pituuksissa. Pomo oikeutti mun väsymyksen sillä että hänkin joutuu tekemään paljon töitä, eikä hänellä ole läheskään yhtä paljon vapaa-aikaa kuin mulla. "enkä mäkään nää mun miestä ollenkaan!" (kyseessä siis yksityisyrittäjäpariskunta) Pomo antoi kaksi vaihtoehtoa: joko pysyn kokoaikaisena tai sitten oon kokonaan nollatuntilainen (jolloin töissä saattaa olla viikkojen tai kuukausienkin tauko!)
Hoh. Meidän työtä arvostetaan niin paljon, että se näkyy kauas. Seitsemän vuotta talossa ollut kollega irtisanoutui juuri perustaakseen oman firman. Tämä sama pomo, jonka kanssa juteltiin eilen, on pitänyt mun kollegalle mykkäkoulua jo viikon päivät.

Onneksi tähän väliin saa pienen hengähdystauon, sillä lähdetään huomenna jenkkeihin viikoksi mieheni kanssa. Pitää takaisin tullessa miettiä aika vakavasti tämän työsuhteen jatkoa.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)