Ruotsi ja Vättern-niminen järvi höystettynä järven rannalla olevalla Motala-nimisellä kaupungilla. Siinä on "soppa" valmis. Vätternrundania pidetään maailman suurimpana kuntopyöräilytapahtumana. Reitillä on pituutta 300 km (tosin GPS-mittarin mukaan jää muutaman kilsan vajaaksi) ja luonnollisesti reitti kiertää järven ympäri myötäpäivään.
Reitin varrella on yhdeksän huoltopistettä (depå), jossa on tarjolla vettä, urheilujuomaa, suolakurkkuja, banaania jne sekä kahdella depålla on myös lämmintä ruokaa (lasagnea ja lihapullia). Depåilla on myös pyörähuoltoa ja hierontaa. Omat huoltopisteet ja -autot ovat kiellettyjä, ja reitillä näkeekin järjestäjien huoltoautoja (följebil) auttaen teknisissä ongelmissa. Depåilla keskeyttäneet kuljetetaan takaisin Motalaan sekä myös reitin varrella keskeyttäneet.
Seuraavaksi omat lähtökohdat:
Osallistuin itse neljättä kertaa (ensimmäinen kerta vuonna -08). Ensimmäinen kerta meni ihmetellessä ja jännittäessä ja kaksi seuraavaa menikin jo hieman enemmän rutiinilla.
Ruokailu:
Torstaina söin tietoisesti hieman suurempia annoksia, tosin VHH-mukaisesti. Okei, pieni määrä pastaa tuli myös otettua. Perjantaina join kolmesti Vitargoa (carboloaderia) ja söin muutenkin enemmän hiilejä, esim. leipää ja banaania. Vatsa kapinoi Vitargosta ilmavaivojen muodossa ja muutenkin alkoi vatsa pelittää melkein liiankin hyvin.
Kalusto:
Bianchi 928 Carbon L Campagnolo 10 Record -osasarja Campagnolo Neutron Ultra -kiekot
Pyörässä kaksi normipullotelinettä sekä satulan takana tuplateline. Satulalaukku, jossa varasisuskumi sekä vaakaputkessa pieni laukku eväitä varten.
Eväät reitille:
2x850 ml juomapullo 2x650 ml juomapullo ---> Näissä Fastin urkkajuoma 5x 61 g Fast prodepatukka (puoli patukkaa 1h välein) 2 x 100 ml Dexal energiageeli Minigrip-pussissa 1 pussi Beef Jerky -kuivalihaa Minigrip-pussissa pieniä suolakurkkuja 1x Panadol 500 mg
Selässä juomareppu, josta otin itse juomasäiliön pois. Repussa oli kaksi varapatukkaa sekä kaksi varageeliä. Lisäksi varahanskat, avaimet, kännykkä ja hieman kruunuja.
Vaatetus:
Tiedossa oli sateinen keli ja klo 01 herätyksen jälkeen alkoi aikamoinen vaaterumba. Päädyin seuraavaan vaatetukseen:
-ajosukat - ajokenkien päälle kengänsuojat (ei sadettapitävät) - lyhyet bibssuccikset - päälle pitkät ajohousut (ilman säämiskää) - lyhythihainen ajopaita - irtohihat - tuuliliivi (pitää myös vettä) - pantani päähän kypärän alle - ajohanskat, jotka "toimivat" myös +5 °C -lämpötilassa ja pitävät jonkin aikaa vettä. - ajolasit keltaisilla linsseillä
Oma lähtöaika klo 03.38. Lähtöryhmässä reilut 80 kuskia.
Sade alkoi hetimiten lähdön jälkeen voimistuen ja 60 km:n kohdalla olin jo läpimärkä. Mittari näytti lämpötilaksi 8.9 °C . Tuntui, että kengissä oli litran verran vettä. Taivaalta satoi kolikon kokoisia pisaroita ja edessäajavien takarenkaat lennättivät lisää vettä. Asvaltti märkyys ja liukkaus toivat lisähaasteita.
Ekat 25 km meni hyvin sopivanvauhtisessa porukassa. Sitten enemmän tai vähemmän yksin reiluun 40:een, ja sitten parikytkilsaa hyvässä porukassa. 60:n kohdassa mietin, että keskeytänkö. Ajattelin, että jos pääsen Jönköpingin depån kohdalle (107 km), kestän maaliin saakka. Jönköping tuli ja meni ja huomasin ajavani enemmän tai vähemmän yksin. 160 km:n kohdalla pääsin hyvään porukkaan porukkaan, joka pysyi enemmän tai vähemmän koossa reiluun 200 km:iin. Sitten bongasin taasen jonkun porukan, mutta vauhti ei miellyttänyt, vaan 50 km ennen maalia menin soolona vetäen perässäni "häröpalloa".
Viimeiset 60 km oli kiva ajella, kun aurinko vilkahteli ja tiet kuivuivat.
Oma aikanai oli 9 h 37 min (yhtä mittaista ajoa, en sitten pysähtynyt kertaakaan). Parannusta viime vuoden aikaani tuli 24 minsaa.
Olo hyvän ajan myötä oli melkein sama kuin vuonna 2008 maaliin tullessa.
Tankatut energiat riittivät ja suorituksen aikainen energiansaantirytmitys meni nappiin. Selkärepussa olleet varaeväät jäivät käyttämättä sekä suolakurkut, muuten meni kaikki Viileä keli teki sen, ettei juomaa mennyt reitillä kuin nuo kaksi 850 ml:n pulloa, eli aivan liian vähän! Nämäkin pullot eivät olleet täysin tyhjiä, vaan kummassakin oli pohjalla vähintäänkin puoli desiä.
Kerrotaan vielä, että Jönköpingin kohdalla pyörä melkein lähti käsistä, mutta sain pidettyä tasapainon ja vältyin kaatumiselta.
Seuraavaksi tilastoja:
Ilmoittautuneita 23.248 Ei-startanneita 4.193 Startanneita 19.055 Keskeyttäneitä 2.250 Maaliin tulleita 16.805 Nopein aika 6.37.56 (uusi reittiennätys) Hitain aika 26.14
Päästyäni leiripaikalle alkoi operaatio vatsan tyhjennys, sai muuten ravata pöntöllä istumassa useita kertoja. Illan aikana grillailtiin makkaraa ja nautin muutaman kuivan sidukan. Olo oli kuin maailmanmestarilla. Illalla aurinko paistoi ja lämmintä piisasi, saipahan ajokamppeet kuivattua hyvin ennen pakkaamista ja kotiinpaluuta.
Vaikeimpina hetkinä reitin varrella mietin, että iskäni siellä katselee pilvien takaa flikkansa tekemisiä.
Koitos omistettu rakkaan iskäni muistolle <3
_________________ Karppielämää since 07.10.2010. Kestävyysurheilua kuntotreenailijan ominaisuudessa. kuntoamatööritriathloNISTI sekä mastertempoilija Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089
|