karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 04:37:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: teini-ikäinen ja e-pillerit
ViestiLähetetty: 2014-01-07 23:17:37 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Kuin jonkun internethakuni johdosta vahingossa Demin keskustelupalstaa, ja siinä jäin vaan suu auki toljottaan, melkein tein tunnuksetkin että voisin kirjoittaa. Ohops.

siinä teini-ikäset kirjottajat oli ihan sitä mieltä, että Joo, pillerit vaan hankintaan ettei käy sitten niin, että tilanteen tullen ei tartte sitten painostaa kortsujen käyttöön. Siis semmonen ihminen, joka ei elä parisuhteessa, eikä silleen vissiin kovin säännöllisesti vaikuta tarvetta esim. menkkoja varten olevan.

muistan ite syöneeni monia pillereitä pitkään vaikken seurustellut, kun "kaikki söi" ja mulla oli vaikeat menkat ihan kaikin puolin. Meni hirveän paljon rahaa ja terveitä elinvuosia hukkaan, ennen kun tajua että ne sivu vaikutukset synteettisillä hormoneilla on turhemmat kuin menkkaoireet, kun tuommonen "varalta syöminen" oli niin normaalia.

siis ahisti Se, että tuommonen varalta syöminen, kun kyseessä on kuitenki tarpeeton hormonaalinen interventio, että miks? Kun Se vaatii vielä rahaa, luontoa ja voi vaikuttaa terveyteen ja psyykeen ja vaiva kestää tosi paljon pitempään kun Se kortsujen käyttö, niin miten vois vaan valmentaa pois sitä nolojen tilanteiden pelkoa?

teininä siis ite siinä ympäristössä ja niillä terveystiedoilla oisin varmaan toimimassa samoin kuin yllä kuvataan. :(

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-08 05:37:12 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-03 18:38:03
Viestit: 3992
Paikkakunta: PKS
Mulle viimeks totesi lääkäri ihan ohimennen, ettei voi vieläkään ymmärtää, että moiset tuotteet on laillisia. En kyllä voi minäkään.

_________________
5 oceans, 1 life. Dive it well.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-08 10:15:51 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Mennään kiti kirjottaan siitä Demiin. :lol:

Siis oikeasti. Ja kun mie muistan, miten samalta tuntui sillon vielä ihan parikymppisenä! Että kun "pillerit saa helposti" ja niitä oli niin normaalia että kaikki syö... #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o

Että vähän niinkun haluais huutaa, että älkää nyt tehkö noin, mutta myös vähän siis silleen, että ei voi tuomita kun ite tunnistaa sen ajattelumallin. Ollut osa systeemiä. :(

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-08 11:14:46 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
No, minä aloitin piltsut 18-vuotiaana a) ehkäisyyn b) yyberrunsaisiin ja voimakkaisiin menkkoihin.
Olen ollut tuosta lähtien vakituisessa parisuhteessa ja ehkäisyn tarve ei ole ollut satunnainen.
Oireita ei minulle noista tullut, mutta äitini oli saanut tulpan vanhemmanmallisilla 60-luvun lopussa...
Enää en pilleriä popsisi... Jos olisin samassa tilanteessa, niin tod. näk...

_________________
Asiallisia juttuja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-08 14:46:48 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-03 18:38:03
Viestit: 3992
Paikkakunta: PKS
Tuotatuota. Tää on vähän turhan julkinen palsta, mutta kirjoitan tän ja katsotaan jätänkö sen asumaan foorumille.

Tukoksia ja tulppia ei saa vain vanhanmallisista pillereistä. Tukoksia saa ihan noista "vähähormonisista", joita on käyttänyt on/off 18-vuotiaasta, välillä pitkiäkin aikoja taukoja pitäen. Tukos ei ilmoittanut itsestään muutoin kuin päänsäryllä ja sen paikka oli aivoissa. Itse en pitänyt viikkoja kestänyttä päänsärkyä ja järjetöntä väsymystä oireena, tosin neurologilta sairaalaan kiidettyäni näytin olleen ainoa, joka otti asian kevyesti. Näin vuosi sitten. Sen jälkeen silmät on osuneet lööppeihin useamminkin ja nuo pillereiden aiheuttamat komplikaatiot on olleet viime vuosina lehdissä useaan otteeseen. Niihin vaan tulee suhtauduttua samoin kuin Nykäsestä tai Tuksusta kirjoitettuihin; ei kiinnosta, ei kosketa mua. Ja kyllä, lukeehan siellä tuoteselosteessa pienellä, että riski tulppaan on olemassa, että ei kannata tupakoida samaan aikaan jne. Kavereistani monikaan ei ole kuulemma koskaan kiinnittänyt siihen huomiota, enkä itsekään miettinyt pillereiden riskiä hetkeäkään, vaikka ne kuuluivat päivittäiseen ruokavalioon pitkään.

Mun merkki oli Mercilon ja mulla kävi tuuri. Jälkikäteen olen kuullut muutamalta kaverilta vähemmän onnekkaita tarinoita. Vastaava tukos oli sokeuttanut ja kuurouttanut kaverin siskon toiselta puolelta, toisella tutulla puolet naamasta halvaantui. Kyllä, aika kovia seurauksia pienestä pilleristä, mutta niin on monella ravintoaineellakin, joita välttelemme tarkoituksella ja silti tuo pieni, helppo pilleri päivittäin "tekee elämästä niin helppoa", vaikka siihen liittyy isojakin riskejä.

Jokainen tekee oman valintansa, mutta mä en koskaan enää aio tunkea mitään hormonia muodossa tai toisessa omaan kroppaani. Oli se sitten kuinka kätevää tahansa.

_________________
5 oceans, 1 life. Dive it well.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-08 14:56:50 
Poissa
himokarppi
himokarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-04 14:53:14
Viestit: 3807
^Noihin tukosasioihin tunnutaan ainakin nykyään kiinnitettävän enemmän huomiota pillereitä määrättäessä. Mikä on kyllä todella hyvä! Lääkärin vastuullahan se loppuviimein on kertoa riskeistä ja punnita lääkkeen haitat ja hyödyt - ja jättää tarvittaessa lääke määräämättä.

Ekat pilsuthan voi saada kouluterkkarilta, mutta tarkoitus olisi että jokainen pilleristi päätyisi viim. vuoden sisällä lääkärin arvioon myös. Siinä kartoitetaan just tuo tukostausta; riski on uusilla pillereillä vanhan polven pillereitä pienempi (ja pienempi kuin raskauden aiheuttama), mutta ei missään nimessä olematon. Toivon mukaan terkkarikin kyselee riittävällä tarkkuudella sukuhistorian ja tupakoinnin ym. asiat. Aurallinen migreeni on nykyään ehdoton vasta-aihe yhdistelmäpillereille, minipillereiden käyttö on silti ok. Tupakointi on yli 35-vuotiaalle ainakin suhteellinen vasta-aihe. Suvussa sairastettu laskimotukos aiheuttaa ainakin sen, että tukostaipumus pitää selvittää verikokein.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)