karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 11:14:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 87 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: VHH ja juoksuharrastus ! !
ViestiLähetetty: 2014-01-04 20:34:54 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-01-03 07:45:09
Viestit: 17
HJELP !

Pientä apua kaipaisin ja toivoisin sitä täältä saavani !

Olen käynyt juoksemassa epätasaisen tasaisesti vuoden verran, n 4-8km lenkkejä
ja oikeastaan nyt juossut taas vähän tavoitteellisemmin aina vähintään 5km kerralla..

Aloitin ensin karppaamisen niin että pidin hiilarit tosi matalina. Huomasin että en jaksanut
urheilla, jo kilometrin juoksun jälkeen jalat sanoivat yksinkertaisesti EI ja jouduin vaivoitellen juosta
kotiin loppumatkan laahustellen. (normisti tommonen 7km menee ihan muitta mutkitta)

No sitten mä oivalsin että niitä hiilareita pitäis varmaan edes vähän syödä...
eeeeh, ei ole kyllä auttanut. oon pyrkiny syömään hiilareita about 50 päivässä, tänään osan otin ennen juoksulenkkiä ja 5km jälkeen jalat huusi niin lujaa että oli pakko luovuttaa ja kävellä kotiin. Nyt olen väsynyt ja muutaman tunnin mun on ollut niiiin kylmä. (en tiedä onko oikeesti kylmä vai voisko tää johtua jostain #-o :roll: :wink: ) .. Eilen taas hormoonit heitteli niin että suurinpiirtein itkin koko päivän aivan täysin olemattomista asioista. WTF.

Mitenköhän tosta juoksusta sais tän VHHn aikana puristettua kaiken hyödyn irti, ja mitenköhän jaksaisin paremmin ? Mielestäni syön kumminkin monipuolisesti vähän kaikkea mitä listalta saa.

Tätä vhhta ei nyt ole vielä kestänyt kuin viikon että ehkä se on tässä alussa vaan ? Oon kyllä ollu samalla kuurilla ennenkin mutta koskaan ei ole ollut näin vetämätöntä oloa kuin nyt. (EN VOI OLLA RASKAANA :lol: )


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 05:35:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
huomenta
ei onnistu ei, JOS juosta haluat kivuttomasti ja kepeästi.
hh lisää ja reilusti, niin juoksu kulkee ja voit kaikinpuolin paremmin -> mieliala ja olo paranee.
nosta nyt heti hh 120 g vrk:ssa ja sitten siitä lisäät pikkusen kerrallaan, sitä mukaan kun tarve vaatii.
voi olla että sopiva taso löytyy 200 g korvilta tai jopa enempi, riippuen niin monesta muustakin asiasta.
eli etsi sopiva hh taso ja lepopäivän hh määrä saa tai voi olla vähempi.

ehkä voi olla että tarvitset ensin kunnon hh tankkauksen ja sitten pyrit pitämään hh aina yli 120 ja juoksu päivinä hh reilusti lisään ennen ja jälkeen.

jos taas haluat olla alakarpilla/VHH:lla jätä juoksut pois ja tyydy päivittäiseen rauhalliseen 30 min kävelylenkkiin.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 06:20:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Mä en ymmärrä, miksi täytyy tuputtaa urheilijalle ylipaljon hiilareita?
Jos on rasvapolttonen - kysyjä ei vielä välttämättä ole - niin kyllä hyväkarppi tai alakarppikin pystyy treenaamaan ilman kauheeta väsymystä!
Alakarppi kyllä tarvii ehkä pari tomaattia tai keitettyä porkkanaa normipäivää enemmän. Plus suolaa.

Mutta jokainen taas taklaa tyylillään.

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 07:43:48 
Veera, mä olen mielestäni ihan täyskarppi. Mutta silloin kun jaan mainoksia, on syötävä
hiilareita enemmän kuin normisti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 09:51:21 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-06-03 16:26:23
Viestit: 15364
Paikkakunta: Vantaa
Pastatankkauksen isä, Timothy Noakes, on kehottanut repimään ravintoa käsitelleet luvut "Lore of Running" -kirjastaan ja korvaamaan ne LCHF:llä. Tästä löytyy karppilastakin oma ketju (Runners World: Pastatankkauksen isä ryhtyi karppaamaan) monine linkkeineen.

Itselläni oli pari yli vuotta sitten ongelmia liikunnan ja karppauksen kanssa kun aloitin karnevaalisamba -harrastuksen. Sydämentykytykset ja suonenvedot sain kuriin syömällä hedelmän ennen tanssituntia. Lisäksi käytin magnesiumlisää. Pikkuhiljaa elimistöni tottui vähäiseen hiilihydraattien saantiin, ja nykyään en tarvitse ottaa pienintäkään hiilihydraattitankkausta ennen tanssituntia. Jos haluan lisäenergiaa, otan lusikallisen kookosöljyä, mutta ei sekään ole mikään välttämättömyys.

Aikaisemmin en voinut sietää juoksemista, koska vatsassa alkoi pistää, enkä muutenkaan jaksanut juosta. Karppauksen myötä juokseminen alkoi myös maistumaan meikäläiselle, enkä enää saanut tuota pistävää tunnetta vatsaani. Juoksemisen aloitin, koska tarvitsin lisää kestävyyttä sambakarnevaalikulkueeseen, joka vastaa fyysiseltä rasittavuudelta ainakin 10 km juoksua. Nyt olen pari kertaa osallistunut kesän pääkulkueeseen, useamman kerran kenraaliharjoituksiin, tanssikeikkoihin ym., enkä enää tankkaa hiilihydraateilla ennen liikuntasuoritusta. Elektrolyyttejä otan, samoin kookosöljyä. Samantyyppisillä ravinteilla juoksin myös elämäni ensimmäistä kertaa kymppimatkan, eikä energia tuntunut missään vaiheessa loppuvan kesken.

Sokeriset urheilujuomat liikuntasuorituksen aikana on pahinta, mitä minulle voidaan antaa. Minulla ne vain pahentavat janoa, vievät tehoa liikunnasta ja tekevät liikuntasuorituksesta paljon raskaampaa. Tavallinen vesi tai suolavesi riittää minulle. En kuitenkaan täysin pidättäydy hiilihydraateista ennen rasittavaa liikuntasuoritusta, ja minun tapauksessa hiilihydraatit taitavat tulla pääasiallisesti kaakaonibseistä, koska ne sisältävät 30 % hiilihydraatteja. Tosin ei noita nibsejä voi kovin monta lusikallista syödä.

_________________
Mateen ruokahakemisto

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 12:31:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
tuukätti kirjoitti:
Veera, mä olen mielestäni ihan täyskarppi. Mutta silloin kun jaan mainoksia, on syötävä
hiilareita enemmän kuin normisti.


Itsellä sama kokemus liikkumisesta. Kun liikunnan määrä kasvaa, pieni hiilareiden nosto tulee tarpeeseen. Mutta siihen ei vaadita mitään pastatankkauksia tai urheilujuomia. Itse saan riittävästi lisähiiliä esim. ennen lenkkiä otetusta parista palasta fasun sinistä ja samana päivänä syödyllä yhdellä perunalla. En siis nosta päivittäisiä hiilareita kuin noin 20 g verran, mutta jo tuolla ero on merkittävä, Palautuminen on paljon nopeampaa ja liikkuminen kevyempää.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 13:01:16 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-06-03 16:26:23
Viestit: 15364
Paikkakunta: Vantaa
Jeps, oulaliinan mainitsema pieni lisähiilihydraattimäärä voi olla paikallaan. Minulla ne taitavat tulla pääasiallisesti kaakaonibseistä. Mutta kannattaa kuunnella omaa kehoaan, ja kokeilla mikä hiilihydraattimäärä on itselleen sopiva. Sekin saattaa muuttua kun keho oppii käyttämään paremmin rasvaa energialähteenä. Näin kävi ainakin minulle.

_________________
Mateen ruokahakemisto

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 13:12:55 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15263
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Aloittaja on muuttanut ruokavalionsa vasta viikko sitten. Hän on siis keskellä siirtymisvaihetta, joka voi kestää muutaman viikon. Itselläni kesti nelisen viikkoa, että raskas ja voimaton olo jaloissa katosi ja juoksu alkoi sujua.

Kestävyyslajit tuntuvat onnistuvan ainakin itselläni vhh:lla paremmin kuin entisellä hiilarivoittoisella ruokavaliolla. Minulla oli silloin alussa hiilarit n. 30 - 60 g päivässä, mutta runsaasti energiaa eläinrasvoista, niin ei palele.

Palelukin voi johtua aluksi siitä, että elimistö ei ole tottunut käyttämään niitä rasvoja energiaksi, mutta siirtymävaiheen jälkeen se helpottaa. Alussa kannattaa ehkä vähän helpottaa niitä lenkkejä, kunnes alkaa sujua.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 15:01:28 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-11-27 17:25:16
Viestit: 45
Ari kirjoitti:
huomenta
ei onnistu ei, JOS juosta haluat kivuttomasti ja kepeästi.
hh lisää ja reilusti, niin juoksu kulkee ja voit kaikinpuolin paremmin -> mieliala ja olo paranee.
nosta nyt heti hh 120 g vrk:ssa ja sitten siitä lisäät pikkusen kerrallaan, sitä mukaan kun tarve vaatii.
voi olla että sopiva taso löytyy 200 g korvilta tai jopa enempi, riippuen niin monesta muustakin asiasta.
eli etsi sopiva hh taso ja lepopäivän hh määrä saa tai voi olla vähempi.

ehkä voi olla että tarvitset ensin kunnon hh tankkauksen ja sitten pyrit pitämään hh aina yli 120 ja juoksu päivinä hh reilusti lisään ennen ja jälkeen.

jos taas haluat olla alakarpilla/VHH:lla jätä juoksut pois ja tyydy päivittäiseen rauhalliseen 30 min kävelylenkkiin.

Huomenta, nämä liikunnan ja vhh:n yhdistämiseen liittyvät kommenttisi hieman huvittavat. Tuo ensimmäinen lause lähinnä, etteikö vähillä hiilareilla voisi kestävyysharjoittelua toteuttaa. Olen itse harjoitellut tavoitteellisesti juoksua ja pyöräilyä sekä näitä tukevaa perusvoimaa yhteensä 5-10h viikossa, alle 100g (yleensä noin 50g) päivittäisillä hiilarimäärillä ja kehitystä tulee. Mitään noin järkyttäviä määriä kuin 200g hiilaria päivässä en voisi kuvitella itse syöväni, olo on karmea ja väsymys päällimmäinen tunnetila. Tällä subjektiivisella kokemuksellani kumoan väitteesi, ettei onnistu. Jokaisen täytyy hakea oma sopiva hiilarimääränsä, jollekin se voi olla 200g, mutta se ei tarkoita etteikö 50g voisi riittää.

_________________
"Ovatko Pohjois-Karjala-projektin opit unohtuneet?" -tutkimusprofessori Tiina Laatikainen, THL.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 17:00:53 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3448
Paikkakunta: Vantaa
Eiköhän ketjun aloittajan pitäisi nyt ensin vähän avata niitä päivän syömisiään tähän ennenkuin kukaan voi antaa mitään neuvoja?? En minä ainakaan pysty pelkän hiilarimäärän perusteella sanomaan juuta tai jaata. Jos 50 g hiilareita vetää päivässä rasvattoman protskun kanssa niin tasan on hirveä olo eikä jaksa. Jos speksit per päivä taas ovat 50 grammaa hiilareita 200g rasvan kanssa niin kaikki on aivan fine. Fiililisten ja jaksamisen kantilta siis.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 19:29:29 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-06-09 10:05:12
Viestit: 12
Osaakos kukaan sanoa minkä verran "tehottomampaa" sauvakävely on juoksemiseen verrattuna.
Lääkäri kielsi minulta juoksemisen, kun piti jäykistää isovarvas nivelrikon takia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 20:22:51 
Poissa
Villasukkakarppi
Villasukkakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-01-03 20:39:22
Viestit: 4772
Tämä ketju tuli kuin taivaan lahjana, tämän aamuisen kokemuksen jälkeen. =D> =D> =D> (En jaksa selittää uudelleen, löytyy liikunta päikystä jos joku haluaa lukea)

Taidan tässä nyt lähteä Mateen linjoille. Arin mainitsevat hiilarimäärät ovat aivan liian isoja. :shock:
Samoin kaimaani kiitos tiedosta!! =D> Ensolle juossut muutamaan kuukauteen. Mut nyt taas aloitin. Tapaninpäivänä kävin viimeksi, mut silloin olinki syönyt suklaata. Ja paljon. Sillon meni 5km heittämällä.

Muu liikunta tuntuu sujuvan ihan jopa ketoosissa, mutta juoksu ei. Tuo hedelmä ennen kuullostaa ihanteelliselta.

Sauvakävely on paljon tehokkaampaa kun normikävely, eikä jää paljoa juoksusta. Se pn ainakin mun kokemus. 5-10km sauvalenkit ovat todella tehokkaita. Kaloreita paloi lähes tuplasti siihen verrattain kun saman lenkin kävelee. Ja tekee hyvää niskoille ja käsille. Suosittelen lämpimästi

_________________
Mitä turhia äiti naureskeli. Nyt rupeat vain itseäsi kaunistamaan . Syö vuosi sulaa voita ja toinen vuosi sianlihaa, ja niin sinusta tulee muita sirkeämpi
Kalevala


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 20:57:55 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-11-27 17:25:16
Viestit: 45
Joulupukki kirjoitti:
Eiköhän ketjun aloittajan pitäisi nyt ensin vähän avata niitä päivän syömisiään tähän ennenkuin kukaan voi antaa mitään neuvoja?? En minä ainakaan pysty pelkän hiilarimäärän perusteella sanomaan juuta tai jaata. Jos 50 g hiilareita vetää päivässä rasvattoman protskun kanssa niin tasan on hirveä olo eikä jaksa. Jos speksit per päivä taas ovat 50 grammaa hiilareita 200g rasvan kanssa niin kaikki on aivan fine. Fiililisten ja jaksamisen kantilta siis.

Hyvä kommentti. Itse provosoiduin tuosta ettei matalilla hiilareilla voisi harjoitella, enkä sitten muihin makroihin kiinnittänyt huomiota. Kituilusta + liikkumisesta ei itselläkään kokemusta, eli kyllä rasvaa ja proteiinia tulee nautittua riittävästi.

kilot veks kirjoitti:
Osaakos kukaan sanoa minkä verran "tehottomampaa" sauvakävely on juoksemiseen verrattuna.
Lääkäri kielsi minulta juoksemisen, kun piti jäykistää isovarvas nivelrikon takia.

Juoksuakin voi toteuttaa monella eri tavalla, aloitteleva kuntoilija juoksee yleensä alkuinnostuksissaan liian lujaa. Sauvakävely voi olla aloittelevalle kuntoilijalle juuri sopivan tehokasta liikuntaa peruskunnon kohottamiseen.

_________________
"Ovatko Pohjois-Karjala-projektin opit unohtuneet?" -tutkimusprofessori Tiina Laatikainen, THL.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-05 23:25:55 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-01-03 07:45:09
Viestit: 17
Ketjun aloittaja vastaa .....

Eli siis.

No ensinnäki voisin todeta että tommoset yli sadan menevät hiilarit on kyllä liikaa.
Toiseksi sanoisin että hiilaritankkaus tuntui auttavan, vedin kunnon rasvapaskapasteijan
naamaan ennen juoksuja ja kokeilin sopivalla lenkillä että miten käy ja 4,7km meni kevyesti :)

Mutta toinen juttu oli noi rasvat. tarkistin ja esim. maitorahkat oon nauttinu rasvattomina. Eli voisko johtua vähän siitäkin, siis rasvan vähyydestä ylipäänsä ? En tiedä, mutta tosiaan, itselleni auttoi ihan kauheesti toi pikku(n.30hiilaria)tankkaus vähän ennen lenkkiä.

Ja mitä sauvakävelyyn vois sanoa, niin kerron että on muuten paljon tehokkaampaa kuin kävely, ainakin eri lihakset rasittuvat =D>


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-06 00:00:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Hiilaritankkaus ei tarkoita aina pastaa, viljaa, perunaa. Hiilareita saa myös kermarahkapurkista(rasvaa 10%) ja marjoista. Niistä tulee riittävästi hiiriä.
Mä menen kuntosalille vain kahvin ja kö'n voimalla, takaisin tullessa yks rahka ja klemmari, hyvin jaksaa! :D

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-06 00:18:33 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-01-03 07:45:09
Viestit: 17
Joo niinpä, mutta yhtenä päivänä kokeilin kasviksia ja tomaattia yms ennen lenkkiä ja se ei riittänyt... Joten kokeilin tosiaan ihan pasteijalla ihan mielenkiinnosta :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-06 00:56:21 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-11-27 17:25:16
Viestit: 45
No vielä tuohon Jurpolukin viestiin viitaten sanoisin, että vieläkään ei ole tiedossa minkälaista ketjun aloittajan syöminen noin yleensä on. Eli oletko Pauliina86 katsonut ns. koomakulutuksesi, ja arvioinut sen ja noiden liikuntasuoritteiden kulutusten perusteella, onko energiansaantisi joten kuten linjassa kulutuksesi kanssa? Jos yrittää mennä liian isolla energiavajeella niin varmasti uuvuttaa oli hiilareita sitten energiansaannista 10 % tai 60 %. Mikään kitudieettihän karppaus ei ole, tai ainakaan ei tarvitse, eikä kannata olla.

_________________
"Ovatko Pohjois-Karjala-projektin opit unohtuneet?" -tutkimusprofessori Tiina Laatikainen, THL.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-06 06:53:05 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-01-03 07:45:09
Viestit: 17
Ei mitään tietoa mistään koomakulutuksesta. :roll:

Mutta tässä esimerkiksi eilisen syömiset.

Aamupala
Pari kuppia kahvia maidolla,
Rasvaton maitorahka ja mansikoita.

Lounas
Runsas salaatti, voissa paistettu porsaan ulkofilepihvi
jonka päällä koskenlaskijaa.

Välipalaksi pasteija ennen lenkkiä (+ muutama kirsikkatomaatti)

Päivälliseksi kookoskermassa kasviksia ja kanaa <3
Jota otin pienemmän annoksen myös iltapalaksi kun on niin hyvää :wink:

tonne mahtuu väliin lightsiideri suomiruotsipelin kunniaksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-06 12:35:43 
Poissa
napakettu
napakettu

Liittynyt: 2009-07-25 19:43:02
Viestit: 12442
Tuolla ylälaidassa on laskutikku, käy tutustumassa.

Tässä kuitenkin oikotien sinne koomalaskuriin http://karppaus.info/laske/bmr.php

_________________
Kuva
This woman is made of curves and lines

18518 Nirrilä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-06 12:46:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
http://www.fineli.fi/foodbasket.php

Ja linkki finellin ruokakoriin, mihin voit syöttää syömäsi ruoat, niin näet niiden ravintoarvot eli makrot.

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 87 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)