karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 13:09:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Aamusali ja syöminen
ViestiLähetetty: 2013-05-17 18:56:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-04-09 11:38:04
Viestit: 216
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Moikka! Käyn pari kertaa viikossa aamuisin salilla heti herättyäni eli noin 6.30-7.40. Olenkin nyt miettinyt mitä syön ennen salia. Yritän pitää päivittäiset hiilarit 20 grammassa.. Katkeaako ketoosi, jos tankkaan hiilareita ennen salia esim.20-30g? Eikai lihaskatabolia oikeesti ole mahdollista vaikka olenkin näin vähillä hiilareilla ja liikun? :shock: Pitäisikö minun ottaa liikuntapäivinä esim.palkkarissa maltoa tai banaani? Kauheesti asioita mitkä mietityttää! :roll: Jänskättää,ku tää vähillä hiilillä liikkuminen on niin uus juttu! #-o

Kiitos ja näkemiin! :)

_________________
Kun sinulle tulee vajoava tunne,älä huolestu:
luultavasti se johtuu siitä että sinulla on nälkä.

-Nalle Puh-


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aamusali ja syöminen
ViestiLähetetty: 2013-05-19 08:44:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Moi, Nasu! Mielestäni kaikki lähtee siitä mikä on olosi. Eli jos vaikka aamusali menee tyhjällä vatsalla hyvin ja olo on hyvä anna mennä vaan. Jos kuitenkaan et jaksa ja olet pirteämpi pienellä tankkauksella tee se. Kokeilemalla selviää.

Itse en pidä ketoosia mitenkään tarpeellisena. Muutenkin hyvä huomioida, että hiilariraja 20 g on tarkoitettu lähinnä perusaineenvaihduntaan eli jos liikkuu paljon päivän aikana tuokin määrää nousee. Pidemmän päälle kannattaa liikuntapäivinä (varsinkin rankkoina) hiilarimäärää nostaa.

Lihaskato ei ole kiinni hiilareista. Lihaskatoon vaikuttaa proteiinin saanti. Vaikka usein väitetään, että protskua pitäisi saada 3-4 tunnin välein todellisuudessa kehossa on proteiiniallas/varasto, josta protskua riittää (kun se on täynnä) 10-12 tunniksi. Protskun saannin kanssa ei tarvi siis stressata. Jos kuitenkin tähtäät voimien tai lihasmassan lisäämiseen, suosittelen heraproteiinipalautusjuomaa. Itse otan pelkän protskujuoman palkkariksi (ei siis hiilareita).

Nää on kaikki sellasia juttuja, että vain kokeilemalla tiedät mikä sinulle parhaiten sopii.

Reipas


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aamusali ja syöminen
ViestiLähetetty: 2013-05-19 09:37:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-01 08:16:21
Viestit: 3165
Paikkakunta: Helsinki
Reipas kirjoitti:
Moi, Nasu! Mielestäni kaikki lähtee siitä mikä on olosi. Eli jos vaikka aamusali menee tyhjällä vatsalla hyvin ja olo on hyvä anna mennä vaan. Jos kuitenkaan et jaksa ja olet pirteämpi pienellä tankkauksella tee se. Kokeilemalla selviää.

Itse en pidä ketoosia mitenkään tarpeellisena. Muutenkin hyvä huomioida, että hiilariraja 20 g on tarkoitettu lähinnä perusaineenvaihduntaan eli jos liikkuu paljon päivän aikana tuokin määrää nousee. Pidemmän päälle kannattaa liikuntapäivinä (varsinkin rankkoina) hiilarimäärää nostaa.

Lihaskato ei ole kiinni hiilareista. Lihaskatoon vaikuttaa proteiinin saanti. Vaikka usein väitetään, että protskua pitäisi saada 3-4 tunnin välein todellisuudessa kehossa on proteiiniallas/varasto, josta protskua riittää (kun se on täynnä) 10-12 tunniksi. Protskun saannin kanssa ei tarvi siis stressata. Jos kuitenkin tähtäät voimien tai lihasmassan lisäämiseen, suosittelen heraproteiinipalautusjuomaa. Itse otan pelkän protskujuoman palkkariksi (ei siis hiilareita).

Nää on kaikki sellasia juttuja, että vain kokeilemalla tiedät mikä sinulle parhaiten sopii.

Reipas


=D>

Minä(kin) olen kokeillut monenmoista ja monenlaiseen elimistö tottuu. Treenasin ketohiilillä pitkään - jos tällä kokemuksella ja tietämyksellä olisin siinä missä muutama vuosi sitten, niin en missään tapauksessa treenaisi niin matalilla hiilillä.
Elimistön terveyden kannalta tärkein hetki hiilille on sen treenin jälkeen. http://ollisintegrallife.com/2012/05/30 ... pumukseen/ Niin kuin tuossa Ollin artikkelissa todetaan, niin kilppari ja lisämunuaiset saavat helposti osumaa, kun alikalorit, liikunta ja matalat hiilet yhdistetään. Varsinkin naisilla riski on ilmeinen. Muutama tuttu on saanut hyvin pahaa jälkeä aikaa moisella ja tie takaisin on pitkä ja vaivalloinen.

Jos sen mahdollisen katabolian haluaa estää, niin 10g aminohappoja ennen aamutreeniä voisi olla hyvä veto. Ja tuo 20-30g hiiliä poikkasee paaston kyllä. Kun tankkaa ne hiilet treenin päälle, niin palautuminen nopeutuu, hiilien haittavaikutukset minimoituvat sekä lihaksiin jää pieni varasto seuraavaa treeniä varten.
Kovatehoisen treenin päälle menee nykyään heti 50g hiiliä (taateleita, rusinoita ja/tai viikunoita luomulaatuisina) heran kaverina sekä treenin jälkeisellä aterialla sitten lisää valkoisen riisin tai bataatin muodossa. Kerran viikossa (tarpeen mukaan) tankkaan hiiliä muutaman sata grammaa (yleensä sen viikon kovimman treenin päälle) ja taas jaksaa vetää muutaman intensiivisen treenin oikeen tosissaan. Kroppa ei myöskään ole niin kuiva joka tuntuu olevan vain myönteinen asia kun rautoja kolistellaan.

Minulle hiilien ajoitus sekä niiden lähteet ovat merkittävämpi asia kuin niiden absoluuttinen määrä. Treenin jälkeen siis olen vastaanottavaisempi hiilille eikä väsymystä, näläntunteita sun muita ikäviä sivuvaikutuksia ilmene. Minun oli hyvä kysyä itseltäni aikoinaan, että miksi minun pitää syödä vain 20g tai 72g hiiliä päivässä kun liikun paljon? Onko siitä minulle enemmän hyötyä vai haittaa?

_________________
Kalan juoksut, puntit ja sapuskat lisäravinteineen
Koodilla HUV171 10 taalan alennus ensimäisestä tilauksestasi. Tämä siis iHerbistä.
Tässä linkki suoraan yrtin sivulle eikä sinun tarvitse lisätä koodia enää mihinkään


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aamusali ja syöminen
ViestiLähetetty: 2013-06-02 08:08:06 
Poissa
kitukarppi
kitukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-03-02 20:33:36
Viestit: 1010
^Oh, taas liikuntasintille uutta ja jännää tietoa. Olen varovaisesti lueskellut aina sieltä täältä, ja elänyt tähän asti siinä uskossa, että hiiliä voi tankata ennen liikuntaa jos tuntuu että tarvii, ja että liikunnan jälkeen sit ei hiilareita ollenkaan (muistelen että Ari jotain tämmöistä joskus jossain kirjoitteli? Jos ei, niin pahoitteluni, muistan väärin).

Aloitin hiljattain saliharjoittelun ihan tosissaan, muuten harrastan rauhallista (mutta pitkäkestoista) pyöräilyä. Ennen salitreeniä olen nyt ruvennut syömään tarkoituksellisesti hh-pitoisen välipalan (omatekoista kaurahiutalepohjaista mysliä, annoksessa n. 20g hh) mutta olisiko tosiaan syytä ruveta syömään hiiliä myös ainakin salitreenin päätteeksi? Oiskohan peräti joku hiiltä sisältävä palautusjuoma kohdillaan? Entä kannattaako hiiltä syödä tärkkelyksenä vai jossain muussa muodossa? Mä oon ihan pihalla... Onnekas kuitenkin, kun hh-lisä ei tunnu aiheuttavan ongelmia syömisessä muuten, tyyliin ahmimista tai nälkää.

_________________
You don't get what you wish for
you get what you work for.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aamusali ja syöminen
ViestiLähetetty: 2013-06-03 20:22:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-01 08:16:21
Viestit: 3165
Paikkakunta: Helsinki
Arin ohje koskee laihduttamista. Mitä tuollainen treeni + hiilettömyys tekee hormonitoiminnalle onkin sitten toinen juttu. Varsinkin naisille se voi olla hyvinkin huono juttu.
Kun on totuttanut itsensä vähiin hiiliin, kestää kuukaudesta puoleen vuoteen, niin aika harvat tarvitsevat treenin alle hiiliboostia. Placebona toki sekin voi toimia niin kuin moni muukin juttu.

Minulla ennen treeniä napatut hiilet tuovat väsymyksen, eli ei kiitos. Kovan treenin päälle ne spivat oikein hyvin ja valkoinen riisi ja bataatti toimivat mielestäni parhaiten. Kroppa nappaa siis hiilet käyttöön ja syödystä määrästä riippuen saattaa jotain jäädä varastoonkin.

_________________
Kalan juoksut, puntit ja sapuskat lisäravinteineen
Koodilla HUV171 10 taalan alennus ensimäisestä tilauksestasi. Tämä siis iHerbistä.
Tässä linkki suoraan yrtin sivulle eikä sinun tarvitse lisätä koodia enää mihinkään


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aamusali ja syöminen
ViestiLähetetty: 2013-11-01 08:48:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Nostan.Muutamassa viestissä paljon hyödyllistä asiaa.

Itsellä, kun on tavoitteena painon nosto, niin on tullut juurikin pohdittua näitä makrojen ajoittamisia suhteessa liikkumisiin. Tykkään liikkua aamulla ja nyt olen mennyt sellaisella kuppi kahvia reilulla puolella desiä kermaa ja parilla palalla vähemmän tummaa suklaata (fasun sininen). Näillä tuntuu voimailut ja juoksut sujuvan. Mutta ongelmana on myöhemmin päivästä se, että vatsalaukun tilalla on joku musta-aukko ja nälkä on pohjaton. Eli voisi ottaa itseään niskasta kiinni ja pistää tuon heran vihdoin tilaukseen. Samoin voisi treenipäivän aamupaloihin ottaa lisäksi vähän riisiä tai perunaa.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aamusali ja syöminen
ViestiLähetetty: 2013-11-01 16:31:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-05-28 09:28:04
Viestit: 1313
Fish kirjoitti:
Kun on totuttanut itsensä vähiin hiiliin, kestää kuukaudesta puoleen vuoteen, niin aika harvat tarvitsevat treenin alle hiiliboostia. Placebona toki sekin voi toimia niin kuin moni muukin juttu.

Minulla ennen treeniä napatut hiilet tuovat väsymyksen, eli ei kiitos. Kovan treenin päälle ne spivat oikein hyvin ja valkoinen riisi ja bataatti toimivat mielestäni parhaiten. Kroppa nappaa siis hiilet käyttöön ja syödystä määrästä riippuen saattaa jotain jäädä varastoonkin.

Mulla on sama juttu. Tykkään myös liikkua aamuisin (punttia, kahvakuulaa) ja kun "liikkumisuran" alussa yritin ottaa hiilaria ennen treeniä, kuten olin monesta paikasta lukenut että kannattaisi, tuli usein väsymystä ja jopa huono olo ennen kuin treeni päättyi. Keksin jossain vaiheessa kokeilla mennä heti aamulla salille ilman hiilarilisää ja join vain kahvia jossa puoli desiä kermaa, puoli desiä maitoa ja reilu rkl kookosöljyä. Kas kummaa, se treeni sujui tosi hyvin! Mutuna arvelisin että nyt kun on kohta kolmas karppivuosi täynnä, niin oma kroppa toimii paremmin rasvalla kuin hiilillä.

Samaan tyyliin olen siitä lähtien jatkanut ja olen ottanut tavaksi ottaa kahvin lisäksi muutaman siivun kermajuustoa ennen treeniä. Niillä jaksan hyvin. Treenin jälkeen otan sitten normaalia enemmän hiilaria, eli välipalassa heti treenin jälkeen + aamupalassa on yhteensä n. 50 g hiilaria. Lähteinä useimmiten esim. banaania, rusinaa, (raaka)maitoa, piimää, viiliä ja tummaa suklaata. (Rasvaa ja prodea on tietty myös mukana, rasvaa eniten koska karppi mikä karppi.)

Voisi ehkä vielä mainita että en laihduta, kai tämä sitten on ylläpitoa. Hiilarit lepopäivinä arviolta n. 50-60 g ja treenipäivinä 70-100 g. Syön isoja määriä kaloreissa mitattuna treenin ympärillä, lähinnä sen jälkeen, jotta palautuisi hyvin ja saisi parempia tuloksia salilla. Liikuntapäikyssä pohdin silloin tällöin näitä juttuja tarkemmin. En hifistele, enkä väitä että tämä olisi mikään optimaalinen tapa toimia, mutta tuntuu olevan mulle paras tähän asti. ;)

_________________
Ruokakuvia ja reseptikokeiluja Miffun tyyliin
Kas, Miffu tosiaan liikkuu!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aamusali ja syöminen
ViestiLähetetty: 2014-04-09 13:34:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-17 17:39:01
Viestit: 8015
Paikkakunta: Kallavesj'
Tyrkkäsin tämän kysymykseni tänne, koska en viitsi aloittaa uutta ketjua.

Mä en käy salilla, mutta harkitsen vakavasti - näin aamuvirkkuna - siirtäväni kuntopyörätreenit aamuun. Mun tahti on /oli ainakin ennen flunssakautta 45min. joka toinen ilta, kilsoja tuolloin rapiat 19,5 tuossa ajassa. Muutoin keppijumpat, kuminauha etc.

Lueskelin ketjun läpi ja nyt mietinkin, pitäisikö mun syödä jotain ennen kuntopyöräilyä? Vai olisiko parempi mennä tyhjin vatsoin ja olisiko treeni silloin tehokkaampaa? Laihtumisvaraa on ja lihaksiakin saisi tulla enemmän - sääli, että inhoan jumppamattoa ja peruskuntoliikkeitä.
Reipas kirjoitti:
Moi, Nasu! Mielestäni kaikki lähtee siitä mikä on olosi. Eli jos vaikka aamusali menee tyhjällä vatsalla hyvin ja olo on hyvä anna mennä vaan. Jos kuitenkaan et jaksa ja olet pirteämpi pienellä tankkauksella tee se. Kokeilemalla selviää.
Tätä Reippaan ohjetta ajattelin noin ensihätään kokeilla - ellei teillä muilla ole parempia ehdotuksia! :)

_________________
Tuli tuoksuu hyvältä... ja makuasioista voi kiistellä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aamusali ja syöminen
ViestiLähetetty: 2014-04-12 08:09:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Terve,Ukko! Mikäli haluat polttaa rasvaa, suosittelen että teet aamupyöräilyn tyhjään vatsaan. Lisääppä pyöräilyn yhteyteen muutama kuntoliike niin saat helposti koko kropan lihastreenin. Painoharjoittelu (kevytkin sellainen) meinaan on oiva tapa laihtua. Pienillä käsipainoilla perusliikkeitä (ns. penkkipunnerrusta, pystypunnerrusta, hauiskääntöä, kyykkyjä käsipainot kädessä)

Reipas


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aamusali ja syöminen
ViestiLähetetty: 2014-04-12 09:41:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-17 17:39:01
Viestit: 8015
Paikkakunta: Kallavesj'
^ Kiitos Reipas vinkeistä! :D
Mulla tuo aamulla tyhjin vatsoin polkeminen ei tehne tiukkaakaan, sillä mä yleensäkin syön aamupalan vasta parin tunnin kuluttua heräämisestä. Kokeilen siis huomisaamuna miltä tuo tuntuu.

Mun pitänee pölliä taas Yhden puntit (2,5kg) tai hommata ihan omat pikkasen painavammat. Mulla on käsittääkseni ihan hyvät ohjeet sekä käsipainoille että kuminauhalle.

Iloista viikonloppua Reipas - ja kaikki te muutkin! :smt039

_________________
Tuli tuoksuu hyvältä... ja makuasioista voi kiistellä.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)