karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 13:46:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 130 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-11-10 08:30:58 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ai että nämä on sinulle uskonasioista? :D :D
Mikset tarkista asiaa, ettei tarvitse ihan vain uskoon tai uskomattomuuteen perustaa kantaansa...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 11:51:22 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
els kirjoitti:
^^ Ai että nämä on sinulle uskonasioista? :D :D
Mikset tarkista asiaa, ettei tarvitse ihan vain uskoon tai uskomattomuuteen perustaa kantaansa...


Heh. Ajattelen, että oireet eivät pahene muutamassa päivässä, niin se vaatisi pidempää testiä ja siihen ei huvita ryhtyä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 11:55:04 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
Minä oon vahingossa testannu tämänkin. Ex-nuhanenä ja tippojen ja sumutteiden suurkuluttaja ei niitä enää tarvitse. Mutta, jos tulee syötyä viljaista tai tavallista enemmän hiilareita, on olo tukalan tukkoinen.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 12:21:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Uljanov kirjoitti:
Heh. Ajattelen, että oireet eivät pahene muutamassa päivässä, niin se vaatisi pidempää testiä ja siihen ei huvita ryhtyä.

Eli ajattelet = kuvittelet = uskot, etteivät oireet paheinisi.
Kuten sanottua, jotkut ottavat nämä uskon asioina, sen sijaan että testaisivat.

Tuon takia tosin ymmärtää lyhyet perustelemattomat mielipiteesikin.
Kun uskoo sen minkä uskoo, niin eipä koskaan tarvitse mitään perustellakaan :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 18:52:45 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-03 10:55:56
Viestit: 26263
Acananne kirjoitti:
Kirrimirri sekä Ooo: Oliko sanomassani jotain erityisen hauskaa?

Riski sinänsä, kun ei tiedä mitä kaikkea se makkaran liha sisältää.


Oli oli, minusta kovastikin hauskaa. Aika moni syö kohtalaisen surutta makkaraa, myös noita kaupan makkaroita, jopa leikkeleitä. Mä yleensä luen sisällysluettelon ja naivisti vielä uskon, että sinne on kirjattu ne aineet, jota on käytetty. Täyslihatuotteita tietty koitan ostaa. Ja olkoon liha mitä osaa eläimestä vain, hyvä jos ja kun kaikki käytetään.
Jos vaikka vahingossa tai tarkoituksella söisin jotain esim. lauantaimakkaraa, niin ei mun karppus siihen kaatuisi. Enkä sitä siis ajattelisi kauheana riskinä. Mua nyt kaataisi se viljajauhokaan siinä määrin kun sitä makkarasta söisin, muttei ainakaan perunajauho. Jos oisin superallerginen, niin syynäisin vielä tarkemmin paketit.
Eikä kai noista lihoista voi sen varmempi olla missään muodossa, jollei itse metsästä ja leikkaa. Kun sitä possuakin värjäävät naudaksi :roll: Mut pääsääntöisesti luotan että paketissa lukisi oikeat aineet.

_________________
A wise man never knows all. Only fools know everything. (Afrikkalainen sanonta)
"Viisaat etsivät totuutta, mutta hölmöt luulevat löytäneensä sen.” (Napoleon)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 22:55:13 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
els kirjoitti:
Uljanov kirjoitti:
Heh. Ajattelen, että oireet eivät pahene muutamassa päivässä, niin se vaatisi pidempää testiä ja siihen ei huvita ryhtyä.

Eli ajattelet = kuvittelet = uskot, etteivät oireet paheinisi.
Kuten sanottua, jotkut ottavat nämä uskon asioina, sen sijaan että testaisivat.

Tuon takia tosin ymmärtää lyhyet perustelemattomat mielipiteesikin.
Kun uskoo sen minkä uskoo, niin eipä koskaan tarvitse mitään perustellakaan :D


Siis ne eivät muutamassa päivässä ole pahentuneet, vaikka olen syönyt eri tavalla. Edelleen, vaikka olen karpannut nyt 1,5 vuotta, on oireita vielä jäljellä ja itse aisassa ne nyt eivät ole tässä pitkään aikaan muuttuneet mihinkään suuntaan. Toki voisin testata syömällä vuoden niin, että 70% energiasta tulee hiilistä, mutta ei ehkä maksa vaivaa?

Oikeastaan en nyt els ymmärrä piikittelyäsi tässä asiassa lainkaan. Mun mielestä mun on käytännössä täysin mahdotonta saada varmaa tietoa. Niinpä mä kirjoitin, että en asiaa tiedä, vaan uskon ja arvelen asian olevan niin. Enhän mä äsken, kun en asiaa kerran tiennyt, väittänyt asian olevan jollakin tavalla, vaan esitin mun olemassa olevalla tiedolla parhaan mahdollisen arvion asiasta, ja kerroin sen olevan vain arvio.

En ole myöskään löytänyt mitään paperia, jossa asiaa olisi käsitelty. Jos sulla on tiedossa, niin vinkkiä vain.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 09:09:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Juuei, minulla ei ole paperia, joka kertoisi juuri sinun metaboliasi yksityiskohdat.
Enkä voisi siitä tietää edes vaikka sellainen olisi olemassa: olemme anonyymifoorumilla etkä sinä juuri kerro itsestäsi täällä.
Mieluummin tunnut heittelevän väitteitä. Ja perustelemattomina ne täyttävät oikein hyvin uskon tuntomerkit.
Toisaalta, ei sekään ole kiellettyä; itse kukin tekee kuten parhaaksi näkee. Metsä vastaa jos vastaa. Tai hylkää.

Se, että sinulla on edelleen allergiaongelmia runsasproteiinisella sapuskallsi, ei ihmetytä minua lainkaan.
Toisaalta, koska et pidä päiväkirjaa etkä kerro omista havainnoistasi/kokeiluistasi, ei sinua voi täällä kukaan oikein auttaakaan.

Tie uskomusten puolelta tietämisiin tuppaa olemaan pitkä, tekee sitä sitten oman kroppansa tai jonkun ihan muun asian osalta. Havaintojen kirjaaminen ylös ja kokeilu eivät kuulu vain luonnontieteen tutkimukseen, vaan ovat peruskauraa sille, joka haluaa tietää eikä vain uskoa. Ihmiskokeet, silmien auki pitäminen, päiväkirja, miksi sitä nyt sitten kutsutaankaan :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 11:56:22 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-10-08 10:56:49
Viestit: 2
Olen melko uusi kala karppilassa, ja huomasin melkein heti karpimpaan ruokaan siirryttyäni (n. 3 kk sitten), että juuri viljat aiheuttavat suurimman osan ongelmistani: kun tajusin luopua viljoista kokonaan, siis aivan kokonaan, hävisi ihan ensimmäiseksi jatkuva, kestämätön aivosumu, uneliaisuus ja hirvittävä krooninen väsymys. Tuntui kuin olisin juuri herännyt! Seuraavaksi hävisivät astmaattiset oireet, yleinen tukkoisuus ja sitkeä lima keuhkoputkissa, jotka olivat tasaisesti pahentuneet edellisen vuoden aikana.

Suurin muutos ja helpotus elämääni on kuitenkin ollut lähes jatkuvien lihas- ja nivelkipujen poistuminen muutaman viikon kuluttua viljattomalle siirtymisestä. Muutos aikaisempaan on ollut niin dramaattinen, etten voisi nykyään kuvitellakaan palaavani ns. perinteiselle suomalaiselle ruokavaliolle, jonka pääruoka-aine on (ah, niin "terveelliset") viljat!! Ja näitä mun nivelkipujakin tutkittiin eri lääkäreiden toimesta useaan otteeseen, eikä mitään syytä löytynyt - tai siis nämä lääkärit eivät löytäneet sitä syytä. Mulle on kuitenkin näinkin lyhyen viljattomuuden jälkeen käynyt hyvin selväksi, että jos syön kokeilumielessä pari leipää, niin nivelkivut palaavat viimeistään vrk:n kuluessa (huomasin myös, että esim. täysjyväriisi aiheuttaa saman, mutta pidemmällä viiveellä), ja niitä sitten parannellaan taas vähintään muutama päivä.

Kun täälläkin lukee niin monista, joille gluteeniyliherkkyys aiheuttaa mitä moninaisimpia ongelmia, ja vakavia ongelmia, niin MIKÄ suomalaisessa lääkärikunnassa mättää, kun vaivaa ei edelleenkään tunnisteta? Olisi melkoisen helppoa ja täysin ilmaistakin suositella potilaalle viljattomuuden kokeilua.

Sorry purkaus, tuntuu vaan niin turhauttavalta välillä, kun tietää, miten moni tästä voisi saada avun ongelmiinsa...ja toisaalta olen kyllä tosi kiitollinen, että itse löysin tälle tielle...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 12:29:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-23 22:19:38
Viestit: 1405
Peppilotta Sikuriina kirjoitti:
Olen melko uusi kala karppilassa, ja huomasin melkein heti karpimpaan ruokaan siirryttyäni (n. 3 kk sitten), että juuri viljat aiheuttavat suurimman osan ongelmistani: kun tajusin luopua viljoista kokonaan, siis aivan kokonaan, hävisi ihan ensimmäiseksi jatkuva, kestämätön aivosumu, uneliaisuus ja hirvittävä krooninen väsymys. Tuntui kuin olisin juuri herännyt! Seuraavaksi hävisivät astmaattiset oireet, yleinen tukkoisuus ja sitkeä lima keuhkoputkissa, jotka olivat tasaisesti pahentuneet edellisen vuoden aikana.

Suurin muutos ja helpotus elämääni on kuitenkin ollut lähes jatkuvien lihas- ja nivelkipujen poistuminen muutaman viikon kuluttua viljattomalle siirtymisestä. Muutos aikaisempaan on ollut niin dramaattinen, etten voisi nykyään kuvitellakaan palaavani ns. perinteiselle suomalaiselle ruokavaliolle, jonka pääruoka-aine on (ah, niin "terveelliset") viljat!! Ja näitä mun nivelkipujakin tutkittiin eri lääkäreiden toimesta useaan otteeseen, eikä mitään syytä löytynyt - tai siis nämä lääkärit eivät löytäneet sitä syytä. Mulle on kuitenkin näinkin lyhyen viljattomuuden jälkeen käynyt hyvin selväksi, että jos syön kokeilumielessä pari leipää, niin nivelkivut palaavat viimeistään vrk:n kuluessa (huomasin myös, että esim. täysjyväriisi aiheuttaa saman, mutta pidemmällä viiveellä), ja niitä sitten parannellaan taas vähintään muutama päivä.

Kun täälläkin lukee niin monista, joille gluteeniyliherkkyys aiheuttaa mitä moninaisimpia ongelmia, ja vakavia ongelmia, niin MIKÄ suomalaisessa lääkärikunnassa mättää, kun vaivaa ei edelleenkään tunnisteta? Olisi melkoisen helppoa ja täysin ilmaistakin suositella potilaalle viljattomuuden kokeilua.

Sorry purkaus, tuntuu vaan niin turhauttavalta välillä, kun tietää, miten moni tästä voisi saada avun ongelmiinsa...ja toisaalta olen kyllä tosi kiitollinen, että itse löysin tälle tielle...


Voi miten tuttua, oireita ja turhautumista myöten! Olen samoin äärettömän kiitollinen, että tajusin aikoinaan (2003) aloittaa kokeiluni täydellisen viljattomana - riisit ym. mukaanlukien.

Olen useammallekin lääkärille yrittänyt kertoa kokemuksistani vuosien varrella. Ja pettynyt useimpien kohdalla siihen ettei heitä edes kiinnosta...

_________________
Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 13:30:57 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Jos potilas paranee viljattomuudella, hänelle ei saada myytyä lääkkeitä. #-o

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 14:34:59 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93463
Lainaa:
ettei heitä edes kiinnosta...


Lääkäreitä kiinnostavat käypähoitosuositukset ja lääketehtaiden ohjeet ja jatkokoulutus. Sairastuitpa mihin tahansa, niin siihen on potilaan opaskin - lääketehtaan tekemä. Potilaan omakohtainen kokemus on kuin kärpäsen surinaa lääkärin ylen rasittuneessa korvassa.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 15:42:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-01-18 14:10:01
Viestit: 2579
Paikkakunta: Utsjoki
Mulla on ihan jumalaton korvien kutina. Enpä oo osannu ajatella että se olis viljoista, vaikka nyt taaksepäin miettien korvat oli paremmat kun oli tässä leivätön jakso vähän aikaa sitten... nyt on taas leipää menny ja tuun hulluksi korvakutinan kanssa.

_________________
-Logis-

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-14 09:48:12 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-09-15 08:10:36
Viestit: 37
On se kyllä jännä...
miten viljoihin on aikojen kuluessa hoidossa ja tutkimuksessa suhtauduttu. Itsellä klassinen pitkän kaavan allergiatausta. Kaikkea mahdollista on testattu, viimeksi opiskeluaikana OYS:issä jäkäläitiöt, ihmishilse, parabeenit (voitin väittelyn, vaikka lääkärisetä aluksi sanoikin:"Tyttö hyvä, ei näille aineille olla allergisia!" ja järjestettiin sokkotesti missä makasin pöydällä silmät sidottuna ja sedät sivelivät suuren hiljaisuuden vallitessa eri litkuja poskilleni ja setien suureksi ihmeeksi parabeenit saivat aikaan välittömän ihon punotuksen ja turvotuksen) ja tottakai ne vanhat kunnon perustestisarjat. Muttta muistini mukaan minulta ei koskaan testattu vilja-allergioita, vaikka keliakia testattiinkin. OYS:issa nostivat lopulta kädet pystyyn ja sanoivat että nyt ei enää testailla, tulet vaan aina takaisin kun iho räjähtää, niin täällä korjataan (kortisoni+antibiootti suun kautta ja paljon rasvaa).
Viljojen poisjättämisen jälkeen iho on ollut ihmisen iho, ennen ei olisi pahimmillaan zombieksi naamioitumista varten tarvinnut meikata. Siihen malliin naama välillä hilseili isoina laattoina, punotti, oli avohaavoilla ja valui kudosnestettä. Myös epämääräinen vaeltava kolotus nivelistä on loppunut ja minä ihan oikeasti luulin, että ihmisellä on aina maha kipeä!
Nykyisin olen ilman astmalääkkeitä, ratsastan ja meillä on koira. Satunnainen Zyrtecin kaltainen menee silloin tällöin.
Virallisesti laktoosi-intoleranssillakaan ei ole mitään tekemistä viljojen kanssa, onhan tuo geeneissä... on se vaan jännä miten joko viljattomuus tai LCHF on geenejäni muokannut uuteen uskoon, niin että laktoosi ei enää ole ongelma. Itämeri pilataan, mutta pelastuuhan ilmakehä kun meidän perheessä on metaanipäästöt loppuneet. :D
Hmmm.... Söisinköhän tuota leipää, kun terkkaritäti niin kehoittaa?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-22 11:31:13 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-07-07 20:56:28
Viestit: 13
Itse lähden kertalaakista heivaamaan ruokavaliosta kaikki viljat mäkeen. Niin kummallisia oireita ja kolotuksia tulee pienenkin viljamäärän syönnin jälkeen, ettei mitään rotia. Tulee alavatsasta ylävatsaan viiltäviä kipuja, turvotusta, pahaa olo (sellainen tukkoinen, epämiellyttävä, ankea olo), väsymystä ja päänsärkyä..Rankimmin kyllä kirpasee tuo viiltävä kipu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-22 11:33:20 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
NiilinKaimaani kirjoitti:
Jos potilas paranee viljattomuudella, hänelle ei saada myytyä lääkkeitä. #-o


Millä tavoin lääkäri hyötyy siitä, että "saa myytyä lääkkeitä"?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-22 11:36:22 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
Toki viljalle voi olla allerginen. Silloin sitä ei voi syödä. Kalallekin voi olla allerginen. Silloin sitä ei voi syödä. Mutta tekeekö allergia aineesta epätervellisen?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-22 16:30:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
Uljanov kirjoitti:
Toki viljalle voi olla allerginen. Silloin sitä ei voi syödä. Kalallekin voi olla allerginen. Silloin sitä ei voi syödä. Mutta tekeekö allergia aineesta epätervellisen?

En minä ole allerginen!
Mutta silti viljat aiheuttavat kovia kipuja, pieruja ja vaivoja, pidemmän päälle hiivan kasvua ja siten useita häiriöitä kehossa...
Ei allergiaa, ei keliakiaa. Kai täällä on keskustelu aiheesta jo aiemmin?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-22 17:05:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Uljanov kirjoitti:
Toki viljalle voi olla allerginen. Silloin sitä ei voi syödä. Kalallekin voi olla allerginen. Silloin sitä ei voi syödä. Mutta tekeekö allergia aineesta epätervellisen?


Viljalle tuntuu tosiaan aika monet olevan "allergisia" nykyään. Vatsakipuja, pieretystä, jne. Monelle, varsinkin viljansyöjille, jokapäiväinen ja arkinen vaiva. Mutta koska virallinen taho niin kovasti mainostaa viljatuotteita ja niiden superterveellisyyttä, niin syytä ei edes osata etsiä sieltä. Enpä sitten tiedä, onko tuo nykyajan voimakkaasti käsitelty vilja muutenkaan terveellistä, kun tosiaan niin monelle ongelmia aiheuttaa. Minäkin vietin joskus teini-iässä monia unettomia öitä vatsanpolttelun- ja vääntelyn seurauksena, mutta keliakiaa minulla ei hyvin todennäköisesti testien mukaan ole. Voisihan nuo testit joskus huvikseen otattaa... ja painotan vielä, että vilja ei aiheuttanut aina noita ylläolevan kaltaisia oireita, mutta karppauksen aloituksen jälkeen ne ovat vain hyvin pitkälti jääneet pois. Myös kurkun karsea limantuotanto on vähentynyt viljattomalla karpilla huomattavasti. Aiemmin kurkkua sai olla kröhimässä koko ajan, kun sinne kertyi tuota limaa ihan hirveä määrä.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-22 17:09:55 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
Ainakin allergikolle allergia tekee allergisoivasta aineesta epäterveellisen. Ja jos jokin aine aiheuttaa niin monille niin paljon oireita kuin esimerkiksi vilja tekee, sanoisin sen olevan epäterveellistä.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-22 17:14:20 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
pönkerö kirjoitti:
Ainakin allergikolle allergia tekee allergisoivasta aineesta epäterveellisen. Ja jos jokin aine aiheuttaa niin monille niin paljon oireita kuin esimerkiksi vilja tekee, sanoisin sen olevan epäterveellistä.


Samalla perusteella epäterveellistä lienee siis kala ja pähkinät.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 130 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)