karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 20:20:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 57 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-04-17 09:53:19 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-01-02 11:16:28
Viestit: 31
Paikkakunta: Oulu
Hei!

Itse innostuin tällä Porin juoksukoulun juoksuohjelmalla saamaan itse sohvasta irti ja kokeilemaan juoksemista. Ohjelman alussa olin n. 3kk kävellyt ja sauvakävellyt satunnaisesti 1-3 kertaa viikossa reippaita lenkkejä, ennen sitä melkolailla sohvaperunana. Painoindeksini on 35,5, joten yli 100kg painokaan ei ole ollut esteenä juoksemisen aloittamiselle.

Olen menossa nyt 5. viikon kohdalla juoksuohjelmassa ja fiilikset on uskomattoman hyvät. :) Ohjelman seuraaminen on helppoa, koska joka päivälle on kerrottu mitä pitää tehdä. Jokaisen lenkin jälkeen olo on loistava, kun on ylittänyt itsensä. :twisted: Jonkin verran polvissa on tuntemuksia juoksulenkkien jälkeen, mutta venyttelyllä olen saanut kolotuksia hälvennettyä. Ihmettelen, ettei ole tullut pahempia särkyjä tai penikkatautia, kun kuitenkin tätä ylipainoa on melkoisesti. Vähän kyllä jo pelottaa tuo ohjelman lopussa häämöttävä 10km juokseminen putkeen, mutta se on tavoitteeni. Uskon, että paino tippuu koko ajan tämän liikunnan lisääntymisen myötä ja aion jatkaa juoksemista vielä tämän ohjelman jälkeenkin. Karppaan semisti, eli kartan ylimääräisiä hiilareita, mutta en laske hh-grammoja.

http://www.pori.fi/vapaa-aika/liikunnan ... koulu.html

Onko täällä ketään juoksua aloittelevia karppeja? :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-17 09:56:41 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
Mä voisin taas kokeilla. Viimeksi, kun aloitin iski sellainen työrumba päälle,
ettei jatkaminen puolentoista viikon jälkeen onnistunut mitenkään.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-17 19:44:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-11-18 12:22:57
Viestit: 354
Paikkakunta: Oulu
Mä aloittelen ohjelmaa uudestaan alusta. Menossa jossain viikolla 2 tai 3. Syksyllä tein ohjelmaa ruutu ruudulta siihen 5 kilsan kohdalle. Itsehän tosin pääsin määräajassa rapian 3 km, mutta kuitenkin. Omat kokemukset ovat pelkästään positiivisia! Jos meikäläisen kaltainen köntys saa sitä noudatettua ja pääsee tuloksiin ilman erityisempiä vaivoja, niin ei se voi muuta kuin toimia.

_________________
"Kuului repivä,kirskuva ääni ja heti perään kumeata jylinää. Hän äsähti, että saatana Tauno nyt halkasit maapallon."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-18 14:41:16 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-09-16 09:41:23
Viestit: 2
olipa kivaa, että löytyi tälläinen aihe valmiina :)

meikä on tälläinen saamaton ihminen, joka pelkää juoksemista ja aikaa pitää repiä jostain (erittäis hankalaa) kahden muksun kans. karppasin, mutta se jäi joksikin aikaa ja nyt suunnittelen uutta aloitusta. juoksuohjelmasta on tänään menossa kolmas päivä ja siihen on innostanut työkaveri, vaikka inhoankin juoksemista vielä kouluajoilta. mitään liikuntaa en ole harrastanut vähään aikaan.

nyt sitten vaan itseään niskasta kiinni ja lenkille! :) katsotaan miten sujuu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-26 10:29:59 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-01-02 11:16:28
Viestit: 31
Paikkakunta: Oulu
Hienoa, että on muitakin. :mrgreen:

Oon menossa vkolla 6. tuossa juoksuohjelmassa ja sunnuntaina pitäisi juosta tuo puolivälietappi eli 5km. Tällä hetkellä meni eilen 2,9km eka kertaa, lenkki oli 12min * 2 eli juostiin 12min ja sitten käännyttiin kotiin pysähtymättä.

Sen verran on tullut vaivoja, että meinaa tulla penikat, tosin ei ole vielä tullut. Olen venytellyt koivet joka ilta tai ainakin niinä päivinä, kun olen liikkunut. Lisäksi mies, joka on kokeneempi juoksija, neuvoi, että penikoita kannattaa yrittää ehkäistä kylmällä ja kuumalla vedellä vuorotellen sääriä suihkuttamalla. Ehkä on auttanut tuo, ehkä venyttely. Ja lisäksi polvet tuntuu vähän yrittävän kipeytyä, kai sen takia, että reisilihas on treenistä kireällä. Ei voi kun korostaa tuota venyttelyn tarvetta siis.

Saas nähdä miten tuo 5km onnistuu nyt sitten. Tähän asti olen tuijottanut sykemittarin minuutteja ja ajatellut, että vielä 5min, vielä 4min, vielä 3min jne.. :P

Paino tippuu hitaasti, mutta olo on pirteä ja loistava.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-01 11:59:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-11-18 12:22:57
Viestit: 354
Paikkakunta: Oulu
No niin, eilen taas uusi aloitus pessimistisesti viikolta 2. Mutta hyvin jaksoi juosta (!!) pätkyttää 2x4 min. Olen toiveikas.

_________________
"Kuului repivä,kirskuva ääni ja heti perään kumeata jylinää. Hän äsähti, että saatana Tauno nyt halkasit maapallon."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-01 16:42:01 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-04-19 15:56:54
Viestit: 130
25 vuoden jälkeen kokeilin perjantaina ensimmäisen kerran juoksemista. Aika huikea tunne.. lauantaina hieman lisää, eilen taas ja nyt on polvi erittäin kipeä =( .. toivottavasti menee ohi, kävelemistä jatkan kuitenkin, koska kuljen työmatkat kävellen.
Tämä valmis juoksukoulu tuntuu hyvältä ajatukselta, ehkäpä aloitan ensi viikolla tästä, jos polvi antaa periksi!

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-01 17:39:47 
Poissa
soutaahuopaakarppi
soutaahuopaakarppi

Liittynyt: 2009-03-11 22:12:54
Viestit: 3791
Paikkakunta: Keurusseutu
Mä aloitin viime...hmmm, en muista edes että keväänä vai syksyllä :lol:
Oisinko päässyt lie jonnekin kolmanteen viikkoon...miten voi ihmismuisti olla näin hatara...(okei, kävin tarkastamassa:kaks viikkoa yks päivä)
Nyt mulla on edessä 24:n päivän lenkki(kävely)+core kuuri mutta sen jälkeen toiveissa olis taas tuota samaista Porin juoksukoulua aloitella. Tokihan täällä ollaan siinä vaiheessa jo diplomit kourassa, mutta perässä tullaan...

_________________
Kuva
Truth, nothing but the truth since 8.6.2010


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-02 10:12:43 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-01-02 11:16:28
Viestit: 31
Paikkakunta: Oulu
No, juoksin kuin juoksinkin pysähtymättä tuon 6. viikon sunnuntain 5km lenkin voittajafiiliksellä! 8) Mulla oli kyllä siinä "jänis" mukana pitämässä vauhtia tasaisena, etten alussa juoksisi itseäni väsyksiin! Mutta nyt sitten viikolla 7. eilen tein 15min kevyemmän juoksulenkin, niin polvet kipeytyi jalan sisäpuolelta eli siis sisäpolvet molemmista jaloista. Venyttelyt päälle, vaan edelleen on tänäänkin jalat kipeät. Ei taida auttaa tähän mikään muu kuin lepo.

Nyt täytyy ottaa varovasti ja lepuuttaa jalkaparkojaan, jätän tämän viikon juoksut väliin ja aloitan uusiksi viikon 7. ensi viikolla. Toivottavasti noi polvet parantuisi siihen mennessä. Viikolla 7. pitäisi kuitenkin juosta tuo 5km lenkki kahtena päivänä.. :shock:

Hienoa, että täällä on muitakin. Tsemppiä vain harjoituksiin, sinnillä läpi vaan ja lopussa kiitos seisoo! =D>


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-02 10:28:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-11-18 12:22:57
Viestit: 354
Paikkakunta: Oulu
Minä pidän, että tuo on ihan toimiva ohjelma. Meikäläisen huimalla vauhdilla tosin siinä viiden kilsan kohdalla samassa ajassa pääsee vain kolmisen kilsaa. Mutta mulle se on jo kova juttu. Ihan sama kolme vai viisi kilsaa, se on joka tapauksessa jumalaton saavutus ja edistys.

_________________
"Kuului repivä,kirskuva ääni ja heti perään kumeata jylinää. Hän äsähti, että saatana Tauno nyt halkasit maapallon."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-07-01 13:29:05 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-13 18:59:42
Viestit: 5
Paikkakunta: Oulu
Mulla on kans tarkoitus aloittaa tämä juoksukoulu nyt, kun aloitin karppauksenkin uudestaan. Puntari antoi semmoisen herätyksen tänään, että oon valmis tekemään mitä vaan #-o Juossut en juurikaan oo kuin satunnaisesti viime vuosina, nuoruuden juoksu-urheilu vei lajista maun pitkäksi aikaa (liian pitkäksi).... Mutta toivottavasti saan nyt pidettyä itseni kurissa ja pysyttyä juoksuohjelmassa tiiviisti mukana! :smt109

Mulla on vaan semmonen "ongelma" ettei mulla oo rannekelloa tai sykemittaria tms, josta voisin seurata juoksun kestoa. Pitänee hankkia.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-07-05 11:24:13 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
retales kirjoitti:
Minä pidän, että tuo on ihan toimiva ohjelma. Meikäläisen huimalla vauhdilla tosin siinä viiden kilsan kohdalla samassa ajassa pääsee vain kolmisen kilsaa. Mutta mulle se on jo kova juttu. Ihan sama kolme vai viisi kilsaa, se on joka tapauksessa jumalaton saavutus ja edistys.


Ai, ku pääsis ees kilsan.... Murtunu varvas riesaa edelleen :/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-07-06 10:31:17 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-10 18:22:12
Viestit: 4
Oho mää kyselinkin jos toisessa ketjussa, jos joku on saanut juoksuharrastuksen käyntiin tän porinjuoksuohjelman avulla?
Entäs te, ketkä olitte tämän aloittaneet, kuinka sujuu?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-01 21:21:45 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-01-02 11:16:28
Viestit: 31
Paikkakunta: Oulu
Juoksun opin tämän ohjelman avulla. Lisäksi tekniikkavinkkejä Elixirin sivuilta yms.. Heinäkuun alun jälkeen tähän päivään asti vain viiikon saikku, etten juossut tai liikkunut, mutta muuten juoksulenkkejä ja sauvakävelyä. 6,8km on maksimi, jonka olen juossut. Uskomaton fiilis joka lenkin jälkeen :) nyt tosin sitten penikat alkoi vaivaamaan, joten nyt lepuutan jalkoja viikon, ettei pahenisi. Lenkille tekis mieli!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-02 09:27:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-13 21:52:39
Viestit: 1101
Täältä löytyy vinkki penikkavaivoihin, on kuulemma tehokas. Eli tuo alempi harjoitus.

_________________
Karppausta vapaalla tyylillä jo vuodesta 2003.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-02 09:48:54 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
10 viikkoo vedetty - ny alaselkä juntturassa. Katellaan, katellaan


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-13 17:31:09 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-10-13 17:21:46
Viestit: 1
Moro, tuli tolla porin ohjelmalla sohvaperunatasolta vedettyä kymmenen kilsaa. Sen jälkeen vielä pari viikkoa harjottelin ja juoksin 15 km lenkin. Karpannut olen myös koko ajan. Eli onnistuu. Mutta tuossa 15 km:n lenkillä huomasin että olis jo pitänyt olla jotain juotavaa mukana, ehkä suolapitoistakin. Alkoi vähän pakara kramppaamaan. Ens kesänä olis tavote juosta puolimaraton.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-13 20:59:09 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
Mä oon junnannu viimistä kahta-kolmee viikkoo jo kohta pari kertaa, kun ei meinaa oikein juoksukoulurytmissä pysyä. 8,7 km tuli vedettyä viimeks tiistaina 5km+10min+10min ihan kivassa viimassa ja kaatosateessa.

Ny on räkätaudin poikanen ja pieni paussi juoksemisessa - aamulla meen kävelylenkille kuiteski :D

_________________
Asiallisia juttuja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-03 09:33:54 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-02-02 22:20:39
Viestit: 45
Mua kiinnostais kokeilla, mutta kunto on niin huono etten varmaan pystyis juoksemaan edes täyttä minuuttia. :smt100


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-01 20:52:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-04-04 10:02:39
Viestit: 126
Pumpula76 kirjoitti:
Mua kiinnostais kokeilla, mutta kunto on niin huono etten varmaan pystyis juoksemaan edes täyttä minuuttia. :smt100


No toista siinä tapauksessa tuota ensimmäisen päivän ohjelmaa niin kauan kunnes se menee läpi ja jatka sitten siitä. Äläkä juokse liian kovaa. Kannattaa aloittaa aivan liioitellun hitaasti. Vaikka kävelyvauhtia hitaammin ja hakea sitä askellusta ja tekniikkaa kohdilleen.

EDIT: Taidanpa ottaa itsekin tämän testiin kunhan nuo lumet hieman tuosta sulavat että pystyy juoksemaan liukastelematta.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 57 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)