karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:36:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-09-21 14:08:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Olen ihmetellyt nyt jo usean vuoden ajan minkä vuoksi kala, jota olen ennen rakastanut, ei maistu ollenkaan. Samoin olen huomannut, että jo yksi kalaöljykapseli päivässä vähentää minulla nykyään veren hyytymistä merkittävästi, haavat vuotavat kauan ja kuukautiset kestävät 3 viikkoa. Saan siis mystisesti jostain ilmeisesti omega-3 rasvoja niin paljon, että kroppa kieltäytyy kalasta ja yhdelläkin kalaöljykapselilla veren hyytyminen vähenee vaarallisessa määrin.

Vihdoin sitten otin ja goolailin ja selvisihän se: Laiduntaneiden, eli siis ruohoa syöneiden, lehmien maidossa on omega-3 rasvahappoja kohtuullisessa määrin. Kun saan 70% energiastani maitorasvoista, eli niitä tulee ravinnosta noin 100 g/päivä, niin ilmeisesti sitä omega-3:stakin tulee niin paljon, että sen vuoksi kala tökkii ja kalaöljy pistää veren hyytymisen liian pieneksi. Ja nimenomaan metsästän laiduntaneen karjan maitorasvaa:
Apilavoi & muut vastaavat laiduntaneen karjan voit
luomukuohukerma
luomu kyytön raakamaito

Tehotuotettua maitorasvaa en käytä juuri ollenkaan.
Kun söin paljon kalaa, söin virallisterveellisemmin, eli kaikki muu rasvansaanti oli minimissään ja kasviöljyjä. Nykyinen ruokavalioni sopii minulle loistavasti, olo on erinomainen, mutta tällä laiduntaneen karjan maitorasvan saannilla kala maistuu ehkä kerran kahdessa viikossa, kun työpaikkaruokalassa on silakkaa tai muikkua.

Tässä linkkejä aiheen tiimoilta:
http://www.omega-3.se/en/food.html
http://www.foodgraphs.net/food/grassfed.html

Ainakin meikäläisen on siis näemmä valittava kalanrasvan ja maitorasvan välillä ja kun se maitorasva on sitä mitä kroppa tuntuu eniten haluavan, niin siinä pysyn

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-21 14:24:17 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Ihan hifiä? :D

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-21 14:35:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-08-16 20:41:10
Viestit: 435
Paikkakunta: Undertheboat
Hyvä pointti!
Mulla on sama noitten omega-3 lisien tai kalaöljyn käytön kanssa. Jopa yksi kapseli päivässä tai pieni annos kalaöljyä aiheuttaa sen että usein aamuisin iskee yllättävä nenäverenvuoto ilman mitään ulkoista tekijää. Luulin ensin että minulla on jonkun ravintoaineen puutos, mutta verenvuototaipumus poistuu välittömästi kun lopetan omega-3:n käytön. Syön kalaa noin kerran viikossa tai kahdessa.
Mulla kuluu reilusti
-kuohukermaa
-luomutäysmaitoa
-naudanlihaa
-juustoja

_________________
"Futis on vienyt monta hyvää ryyppymiestä!"
"Joka seuraa muotia, kadottaa oman itsensä"(JR)
I hate hit music only!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-21 14:56:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Hei Heradi!
Kiva kuulla että muilla samanlaisia kokemuksia, omasta listastani unohdin juustot kokonaan, nekin vielä tuohon päälle ja luomuna tietysti.

Voisikohan tästä sitten tehdä ihan vain sellaisen johtopäätöksen, että jos käyttää paljon (= noin 100g / päivä) laiduntaneen lehmän maitorasvaa, se ajaa ihan saman asian kuin kalansyönti ja jos lisäksi vielä syö kalaa menee omega-3 saanti jo överiksi.

Mutta olen onnellinen että sain arvoituksen ratkaistuksi, aiemmin on vaivannut huono omatunto, kun kalan terveellisyydestä jaksetaan muistuttaa koko ajan. Lisäksi sain vahvistusta jo aiemman kokemuksen perusteella syntyneeseen näkemykseeni, että elimistöni on sellaisessa tasapainossa että se kyllä kertoo mielihalujen ja/tai inhotusten avulla minulle mitä ruokaa se haluaa ja mitä ei. Veikkaanpa, että jos yhtäkkiä lopettaisin maitorasvan käytön kokonaan, niin kyllä se kalakin taas alkaisi maistua.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-21 15:03:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Ensimmäisessä linkissä korostettiin, että eläinten on saatava tuoretta ruohoa, jotta rasvaan tulisi omega-3:a. Mutta mitenkäs on säilörehun laita? Onko (luomu-/apila-)maitorasvassa talvellakin tarpeeksi omega3:a?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-21 15:09:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Mene tiedä, mutta kokemusteni perusteella luulisin näin olevan.
KAlaa en ole voinut syödä koskaan, joten sitä ei tarvitse miettiä tässä tapauksessa.

Sen sijaan maitorasvojen runsas kulutus alkoi vasta karppina ja on nykymuodossaankin jatkunut jo vuosia
... ja samasta syystä kuin ketjun aloittaja minäkään en voi käyttää kalaöljykapseleita :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-21 15:09:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
Apilavoi

Taitaa muuten olla hyvä valinta myös CLA:n suhteen, sanotaan täällä: http://www.eatwild.com/healthbenefits.htm


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-21 15:10:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
meli kirjoitti:
Ensimmäisessä linkissä korostettiin, että eläinten on saatava tuoretta ruohoa, jotta rasvaan tulisi omega-3:a. Mutta mitenkäs on säilörehun laita? Onko (luomu-/apila-)maitorasvassa talvellakin tarpeeksi omega3:a?


Ainoa vastaus tähän on oma kokemukseni:
Nimenomaan keskellä talvea muutama vuosi sitten huomasin, että jos minun maitorasvamäärälläni syö sen yhdenkin kalaöljykapselin päivässä, niin eipä veri hyydy riittävän pian. Tämän erittäin epätieteellisen 1 hengen kokeilun perusteella voin sanoa, että ainakin minun henkilökohtaisella ruumiinkemiallani/aineenvaihdunnallani jne. talvellakin tulee tarpeeksi omega-3:sta maitorasvasta. :lol:

Onkohan ihmisillä myös eroja siinä, miten hyvin kroppa ottaa ravinnosta ne rasvahapot? Mielelläni laittaisin tästäkin osa-ansion olympiaurhelija-kuntoisille suolistobakteereilleni...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-21 15:22:05 
Poissa
Karpisti
Karpisti
Avatar

Liittynyt: 2006-01-11 14:20:17
Viestit: 3407
Toisinsyöjä kirjoitti:
kuukautiset kestävät 3 viikkoa.

Sama juttu oli miullakin kun söin kalaöljykapseleita (e-pilsut käytössä). Ja oli tosiaan siihen aikaan kun söin vielä runsaasti maitotuotteita. Siihen loppui se kokeilu..

_________________
~Kiiruhda hitaasti~


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-21 17:23:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2012-01-09 18:00:12
Viestit: 346
Maitotuotteissakin on varmasti väliä mitä ostaa :wink:
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-24 13:12:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
USA:n finelistä löytyy muuten tällainen: Butter oil, anhydrous, Total Omega-3 fatty acids 1447 mg / 100 g
En tiedä millä ruokitun lehmän voista tuo on mitattu, mutta jos tuota syöt 100 g päivässä niin siitähän saa jo yli tuplasti sen määrän omega-3:ja mitä Bioteekin kalaöljykapseleiden päiväannoksesta? (ensimmäinen kalaöljykapseli joka Googlella löytyi)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-24 13:46:54 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Minusta kannattaisi syödä rasvoja monipuolisemmin, mukaan pähkinöitä, öljyjä, jne. Runsas tyydyttynyt rasva aiheuttaa tulehdusta.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-24 14:17:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Mirka kirjoitti:
Minusta kannattaisi syödä rasvoja monipuolisemmin, mukaan pähkinöitä, öljyjä, jne. Runsas tyydyttynyt rasva aiheuttaa tulehdusta.


Syönhän minä päivässä toki 1-2 kourallista pähkinöitä (macadamia, saksanpähkinä) tai manteleita ihan joka päivä ja suunnilleen joka toinen päivä lorautan johonkin oliiviöljyä. Mutta pääosassa on kuitenkin minulla se maitorasva ja voinnista (=iho, suolisto ja nivelet) voin päätellä että tulehdusta on vähemmän kuin millään muulla rasvakombinaatiolla.

Uskon tutkimuksen tyydyttyneen rasvan tulehdusta lisäävästä vaikutuksesta heti kun
a) käytetty rasva on vain ja ainoastaan luomutasoista laiduntaneen ja nurmirehulla syötetyn karjan rasvaa, ei mitään soija-vilja-karkkirasvaa
b) tutkimus on tehty minusta tehdyillä klooneilla, eli henkilöillä joilla on tasan sama ruumiinkemia kuin minulla

Vain ylläolevan kaltainen tutkimus on minulle henkilökohtaisesti relevantti. :D

Olen päätynyt maitorasvavoittoiseen rasvansyöntiin nimen omaan omaa oloa kuuntelemalla, en lukemalla tutkimuksia joissa tyydyttynyt rasva on ihan mitä vain tyydyttynyttä rasvaa, esim soijaa/viljaa/karkkeja/lajitovereistaan tehtyä rehua syöneiden lehmien rasvaa, teollisten elintarvikkeiden rasvaa jne.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-24 15:33:54 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Syötkö siis ainoastaan ruoholemän voita? Mistä sitä saat? Elän käsityksessä, että suomalaiset luomulehmät syövät viljaa. Soija taas ei kuulemma sovi lehmän ruoansulatukselle, sitä syötetäänkin kanoille ja sioille.

Elän myös käsityksessä, että matala-asteinen tulehdus ei oireile, vaan se pitää mitata. Tulehdusarvothan nousevat jokaisen aterian jälkeen.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-24 15:54:02 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Viljapellossahan ne lehmät laiduntaa. :lol:

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-24 16:03:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Eihän ne Suomessa laidunna kuin kesäisin.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-24 16:03:39 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Liittynyt: 2010-09-16 21:34:37
Viestit: 10408
Paikkakunta: tuppukylä
Mirka kirjoitti:
Elän käsityksessä, että suomalaiset luomulehmät syövät viljaa.
:shock:
Kyllä kaikkien suomalaisten(kin) lehmien pääasiallinen ravinnonlähde on edelleen nurmi.Joko laiduntaen,säilörehuna tai kuivana heinänä.Viljaa käytetään vain täydentämään energiatarpeita.Lehmän elimistö yksinkertaisesti ei toimi ilman korsiravintoa.

_________________
Ruoalla terveeksi!
LCHF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-24 16:07:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Mirka kirjoitti:
Syötkö siis ainoastaan ruoholemän voita? Mistä sitä saat? Elän käsityksessä, että suomalaiset luomulehmät syövät viljaa. Soija taas ei kuulemma sovi lehmän ruoansulatukselle, sitä syötetäänkin kanoille ja sioille.

Elän myös käsityksessä, että matala-asteinen tulehdus ei oireile, vaan se pitää mitata. Tulehdusarvothan nousevat jokaisen aterian jälkeen.


Tätä löytyy ihan marketin hyllyltä ympäri vuoden, on tosin tullut esim. S-ryhmän valikoimaan kai vasta viimeisen vuoden-parin tms. aikana:
http://www.juustoportti.fi/index.php?pa ... a=Apilavoi

Kesäaikaan saaristovoi ja kaikki luomuvoit ovat yleensä myös laiduntaneista peräisin.

Ehkä matala-asteinen tulehdus ei oireile, mutta kerropa minulle yksikin tutkimus, jossa sen tyydyttyneen rasvan joukossa ei ollut lainkaan:
- viljaa/soijaa/karkkia syöneiden lehmien rasvaa (tänään juuri uutisissa, että USAssa lehmille syötetään karkkia, kun halvalla saadaan)
- teollisten elintarvikkeiden/einesten mukana ollutta rasvaa

Sitten kun nuo on suljettu pois tyydyttyneen rasvan joukosta, on tutkimuksen tyydyttynyt rasva samanlaista tyydyttynyttä jota minä syön. Lisäksi minä oireilen välittömästi (vatsa, kurkku) esim. rypsiöljystä ja kaikista muistakin linnunsiemenöljyistä.

Ja korostan vielä henkilökohtaisen ruumiinkemian merkitystä: Elimistöni rakastaa maitotuotteita kaikissa muodoissaan, veikkaan että eläisin onnellisena masairuokavaliolla, namnam, jos saisikin joka päivä raakamaidosta ja tuoreesta laskimoverestä tehtyä 'pirtelöä...' :D

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-24 16:10:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Rehuseoksissa käytetään myös ohraa, kauraa ja lisääntyvästi vehnää: http://www.luomuliitto.fi/luentomateria ... okinta.pdf

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-24 16:12:59 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
^^Taitaa kaikki kattoa näitä asioita omista (suppeista?) näkökulmistaan. Mirkahan puhuu jatkuvasti soijan ja oliiviöljyn tärkeydestä, joten näkökulmakin on varmasti eri kuin Toisinsyöjällä

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)