karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 14:55:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Viljaton elämä on ihanaa
ViestiLähetetty: 2012-05-25 12:05:59 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-02-26 19:20:58
Viestit: 49
vaivat josta olen kärsinyt 15vuotiasta lähtien

- akne
- ruuansulatus/maha totaalisen jumissa
- karmea väsymys
- karmea turvotus

- kouluaikoina jäin joskus kotiin itkemään turvotuksen takia ja selittämättömien mahaoireiden takia
- työelämässäkin joutunut ottaa sairaslomaa vatsan takia
- söin vielä päälle lisää viljaa jonka ois mukamas pitänyt rauhoittaa mahan. Puuro on todella paha, minulle se tukkii koko suolen
- en saanut mitään aikaiseksi
- aina ärsyntynyt
- nukuin päivällä
- maitotuotteet + vilja HUONO YHDISTELMÄ


VHH pelasti

- väsymys lähti pois
- litteä ja kevyt maha
- iho parantunut
- jaksaa aamusta iltaan
- hyvä olo
- ei oireita maitotuotteista


Voitte kuvailla se jatkuva kärsimys ja se epätoivo ku mikään ei toiminut. Isoin pettymys ovat ne lääkärit, ne ei ymmärrä mistään mitään. Minulle todettiin laktoosintoleranssi. Seki vaiva hävis ihan kokonaan kun poistin hiilarit elämästäni. Kysyin lääkäriltä ja läheisiltä miten ne selittää sen että nykyään syön kauheasti maitotuotteita ilman minkäänäköisiä oireita sen jälkeen kun olen ollut viljattomalla? Ihmiset ovat aivan järkyttyneitä!

Olen kuin uusi ihminen ja minua ärsyttää se että muut eivät usko että VILJA ei sovi kaikille että se aiheuttaa kamalia selittämättömiä oireita :( Syömällä viljaa olen rasittanut elimistöni vuosikausia.

Syön hiilaireita noin 40-120g päivässä ja se sopii minulle.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-25 14:57:06 
Näin se vaan joskus menee :D Nauti täysillä :smt023


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-25 15:01:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-07-18 10:17:00
Viestit: 317
Paikkakunta: Hyvinkää
Kuulostaa hyvältä :smt023 Tsemppiä! Ja kannattaa tottua siihen, ettei ulkopuoliset usko/noteeraa millään tapaa.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-26 14:32:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2012-04-25 15:22:47
Viestit: 181
Minulta loppui 30 vuoden (alkoi jo teininä) aivan järjetön päänahan kutina, rasvoittuminen ja hilseily, kun lopetin viljojen syönnin. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää (parturi kertoi hiuksieni uuskasvusta) ja huomasin sen lopulta itsekkin, kun hiukset olivat paksummat kuin koskaan ennen.

Kuuntelin lääkäri Antti Heikkilää muutaman kerran televisiossa Studio55-ohjelmassa ja ja luen hänen nettisivuaan ja sen innoittamana jätin viljat ja aloin syömään kunnon ruokaa. Moni muukin vaiva lähti ja kokonaisolotila parantui.

Hillitöntä päänahan kutinaa ja hilseilyä pidin hyvin kurissa käyttämällä 4 eri shampoota (ja näitä sopivia etsin 10-15 vuotta) vuorottain eli joka pesukerralla oli eri shampoo.
Myös ihon kuivuus hävisi, joten ei tarvii rasvata itseään joka suihkun jälkeen.

Aloin saamaan aikuisena allergisia oireita lepästä ja koivusta. Sain myös oireita punaisesta paprikasta ja currysta. Lisäksi sain oireita jostain ulkopuolisesta, joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas heti lumien sulattua. Söin vuosia antihistamiinia keväästä syksyyn ja monesti siihen pakkaseen astikin. Vuonna 2009 luin Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja sen innoittamana aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuun alusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen päivällä auringossa nahka paljaan (pari viime kesää aurinko on paistanut runsaasti). Tämä auttoi allergiaan hiukan, mutta jouduin silti syömään antihistamiinia koko kevään, joka ei edes vienyt oireita kokonaan. Vuonna 2011 syksyllä jätin viljat ja sen jälkeen en ole antihistamiinia tarvinnut eli allergiani parani täysin.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Ja koulussa aamupäivät olin levoton ja iltapäivät nukuin. Mihinkään en koskaan jaksanut keskittyä.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-26 15:04:06 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Kovin tuttua. Mulla hävisi myös 15 vuoden ihottuma.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-26 15:10:48 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9173
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
Sinne meni reilun 20 vuoden nivel- ja ruoansulatuskanavan tulehdukset. Eipä ole näinä viitenä vuotena ollut ikävä. :mrgreen:

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-26 15:53:38 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-02-26 19:20:58
Viestit: 49
Toi artikkeli kyl saa pään savuamaan! :evil: Suomessa ihmiset eivät vain halua ylläpitää omaa terveyttä, tosi surullista. heti kun nähdään että joku syö paremmin se on uhka koko yhteiskunnalle. Siinä näkee taas se massatyhmyys.
Sitten vielä ollaan katellisia heille jotka hehkuvat ruokavalion ja liikunnan ansiosta!

Mikä sitten aiheuttaa teidän mielestänne ongelmat? vehnäproteiini vai gluteiini?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-27 06:33:14 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2012-04-25 15:22:47
Viestit: 181
melongrape kirjoitti:
Mikä sitten aiheuttaa teidän mielestänne ongelmat? vehnäproteiini vai gluteiini?


En tiedä. Vehnää söin hyvin harvoin ja muutenkin leipää, mutta silti kärsin.

Söin pari palaa luomu hapanruisleipää iltaisin ja aamuisin täysjyvävispipuuroa.

Kaffepöydässä syön kyllä herkut.

Myös mieheltäni hävisi vuosikymmenien ihottuma, johon ei auttanut rasvaus eikä D-vitamiini ja lisäksi lukemattomat vatsa- ja suolistovaivat. Läkäri ei hänestä mitään vikaa löytänyt.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-27 16:11:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-13 12:47:45
Viestit: 884
Paikkakunta: E-Suomi
Siinä on taustalla oltava kenties keliakia. Onko tutkittu tai todettu?
Eräällä kaverilla on mm. vehnäallergiaa ym. vilja-allergioita, tosin hän ei karppaamaan silti ruvennut. Ruista ei vatsa siedä laisinkaan. Serkullanihan oli todettu laktoosi-intorelanssi ja keliakia puolestaan.
Vilja-allergia ja keliakia eivät ole sama asia, mutta molemmat on tutkittavissa olevia vaivoja.

Itselläni ei ole viljojen suhteen juurikaan ongelmia, mutta viljat eivät pidä läheskään yhtä hyvin nälkää poissa ja helpommin tulee ahmimiskohtauksia kuin vhh:lla.
Kokeilin tässä sellaista että syön enempi rasvaa mutta silti leipää ja pastaa jossain määrin mutta nälkä oli harva se päivä. Lopulta repsahdin syömään kaikkea herkkua ja jotenkin meni päässä sekaisin kun oli tottunut kermoihin ja runsaaseen rasvaan, niin arvata saattaa mitä voi olla tulos kun syö hiilaripitoisena rasvaa...äkkiä pompahti jokunen kilo alle viikossa plussaa.
Tää on toki ohi aiheen mutta oma kokemukseni siitä miksi oon nyt palaillut karppaukseen takaisin.
Tasapainoisempi olo kun nälkä ei tuu vahvana kohtauksena :mrgreen: vaan hiipien hiljaa...

_________________
En enää ketoile enkä karppaile


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-28 05:00:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2012-04-25 15:22:47
Viestit: 181
Ere-ere kirjoitti:
Siinä on taustalla oltava kenties keliakia. Onko tutkittu tai todettu?


Mieheltäni otettiin verikoe, joka oli joku geeni keliakia koe, kun kertoi lääkärille vaivojen poistumisesta, mutta se verikoe näytti negatiivista.

Olen ymmärtänyt, jotta moni vaiva johtuu viljoista, vaikka kokeet näyttää negatiivista ja kaikki ei edes näy missään kokeissa.

Jättämällä viljat huomaa, sopiiko ne vai ei sanoo Heikkilä. Ja kyllä kannatti jättää.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-28 05:38:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Ere-ere kirjoitti:
Siinä on taustalla oltava kenties keliakia. Onko tutkittu tai todettu?


Ei ole oltava.

Tähän jänkkäykseen jokaisen viljattomuudesta hyötyneen on totuttava...mutta voin vakuuttaa, että se on tänä päivänä paljon helpompaa kuin 10 vuotta sitten! Silloin jouduin vuoden ajan olemaan viljattomalla, koska pienestäkin määrästä maha turposi palloksi ja kova kipu helpotti vasta oksentamalla. Voi sitä epäuskon ja silmien pyörittelyn määrää...minulla ei siis ollut keliakiaa, vilja-allergiaa eikä helikobakteeria, joten useimpien mielestä minulla oli ruuvit löysällä.

Nyt on helpompaa, kun tieto viljojen ongelmista on levinnyt laajemmalle. Jouduin uudestaan viljattomalle tänä keväänä (viime kerralla raskaus paransi tai valeparansi tilanteen). Kerron vain tyynesti saavani viljoista vatsakipua, ja tämä hyväksytään paljon helpommin kuin aiemmin.

Siihenkin on totuttava, ettei laitoksissa tai juuri missään saa sopivaa ruokaa. Kannattaa ottaa sellainen asenne, että itse aikuisena huolehdin itsestäni, en tarvitse keltään mitään enkä ole kellekään mitään (selittelyjä tms) velkaa. Sellaisella asenteella pärjää pitkälle!

Onnittelut aloittajalle ja tsemppiä kaikille viljattomille!

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-28 13:26:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
Tämä gluteenisensitiivisyys on yleistä, useimmat eivät edes tiedä koko asiaa silti!



Itselläni tuli ärtynyt paksusuoli vuonna 2002, sitä ennen vaivoja oli harvakseltaan. Söin miten sattui, mitä sattui, illalla oli karmiva nälkä, joten PASTAA!

Aloitin hiivadieetin, jossa viljat karsittiin, mutta myös kaikki sokerit ja lisäaineet. (Samalla noudatin "ohimennen" Zone-ruokavalion ohjetta syödä aina sekä hiilihydraatteja, rasvaa että paroteiinia.) Koin se kuitenkin kahlitsevaksi ja pikku hiljaa lisäsin kaurapuuron ja juurella tehdyn ruisleivän ruokavaliooni. Hiivadieetti auttoikin, mutta jäin sitli lueskelemaan ja keskustelemaan suolitautisten palstalle, josta sain hyviä vinkkejä. Vielä talvella 2002-2203 vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta puhuttiin vähemmän kuin hiivadieetistä.

Tuosta asti olen ollut enemmän ja vähemmän ilman vehnää ja lisäaineita. Jossain kohtaa tajusin, että tämä minun ruokavalioni on sitä "muotikarppaamista"! Ja järkytys oli suuri. Luulin, että karppaus on jotain ihan muuta "muotijuttua" enkä tiennyt, että tuo Zonekin on karppaamista! Syön runsaasti hyviä rasvoja eli kylmäpuristettuja ja voita, mutta viljat ei sovi. Ehkä voisi sanoa, että karpannut ole neljä vuotta, sitä ennen Zone-tyyppistä, jossa käytetään riisiä ja kokojyväviljoja.

Olin pitkään vertaillut eri ruokavalioita ja kaikki, joilla suolistotulehdukset voivat paremmin tai ärtynyt paksusuoli ei ollut ärtynyt, eivät sisältäneet SOKEREITA. Myös lisäaineita vältellään useimmilla. (SCD, ZONE, Atkins, hiivadieetti, paleo...)

Viljoista tulee sokereita. Myös gluteenin suurella määrällä nykyleivissä saattaa olla osansa asiassa.

Tässä asiaa:
http://www.pronutritionist.net/gluteeni ... ja-vastaa/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-28 14:10:38 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Vehnäproteiini ja gluteeni on sama asia. Tai tarkemmin gluteeni on tärkein vehnän proteiineista, ja gliadiini taas on gluteenin pääosa, jos olen ymmärtänyt oikein.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-06-08 04:37:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2012-04-25 15:22:47
Viestit: 181
Oletteko huomanneet, jotta kainalohiki on vähentynyt ja myös haju, kun on jättänyt viljat?

Vai johtuuko se kohdallani jostain muusta.

Viikko mökillä ja dödö unohtu.

Mutta yhtään sen enempää en haissut kuin kaupungissakaan.

Pesin itteäni saman verran kuin kaupungissa.

Ostan seuraavaksi dödökseni jonkun luomun, josta ei saa mitään kemikaaleja kroppaan kun pärjään niin hyvin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-23 03:09:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
melongrape kirjoitti:
Olen kuin uusi ihminen ja minua ärsyttää se että muut eivät usko että VILJA ei sovi kaikille että se aiheuttaa kamalia selittämättömiä oireita :( Syömällä viljaa olen rasittanut elimistöni vuosikausia.

Huomenta
Miksi viljat eivät sovi ihmiselle...Robb Wolf
lisävahvistusta suomeksi
http://meripekkanen.com/2010/10/28/miksi-viljat-eivat-sovi-ihmiselle/

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-23 09:02:19 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55976
Paikkakunta: Kerava
Ari, kiitos tästä. Olen vijattomalla ja maidottomalla mutta tää auttaa ymmärtämään näitä juttuja enemmän.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-23 21:25:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
Mirka kirjoitti:
Vehnäproteiini ja gluteeni on sama asia. Tai tarkemmin gluteeni on tärkein vehnän proteiineista, ja gliadiini taas on gluteenin pääosa, jos olen ymmärtänyt oikein.


En huomannutkaan aikoinaan kommentoida tätä...
Gluteenia myös lisätään nykyään leipiin valtavasti, joten ne sisältävät gluteenia paljon enemmän kuin se muutama vuosikymmen sitten syöty vehnä... Kotimainen vehnä ei juuri kelpaa leipomoille huonon laadun takia. Huono laatu tarkoittaa, että ei ole sitkoa ja sitko taas tulee juurikin gluteenista. Ja karppileipiin sitten on lisätty gluteenia, vaikka muka ei ole hiilihydraatteja!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-25 22:46:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2012-03-10 13:40:57
Viestit: 143
Puhut asiaa.
Itse kärsin 30 vuotta mahakivuista ja kun jätin viljat pois niin sinne jäi myös kivut.
JA PS. TEILLE UMPIPASKATOHTOREILLE'.
Se ei ollut siis maitointorelanssi tai mikä lie.

_________________
11/11 106kg, nyt 2/13 73 kg. Liikuntaa ja paleokarppausta. Pääkoppaa ei kannata laittaa liian koville.
Jos taustalla ei ole sairautta on merkittävä ylipaino laiskuutta ja läskin on turha itkeä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-05 09:26:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-31 08:27:17
Viestit: 550
Mun piti rikkoo suoleni ennenkö uskoin että parempi pysyä ihan kokonaan erossa viljoista...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-05 09:46:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-09-20 10:36:02
Viestit: 851
Paikkakunta: Pori
Jos syön viljoja, en syö maitotuotteita. Ala-asteella jo tehty rasituskokeessa diagnoosi laktoosi-intoleranssista. Lenkille ei voinut lähteä ilman taskullista vessapaperia ja vaikka kotona olisi syönyt täysin laktoositonta ruokaa, ei vatsa kestänyt edes kouluruokaa päivittäin vähälaktoosisena.

No, sit ku ryhdyin karpiksi vuonna 2005, alkoi kummasti vatsa kestämään maitotuotteita. Samalla huomasin, että selittämättömät ja diagnosoimattomat rannekivut hävisivät. Kun aloin syömään normiruokaa koulussa (=kun menin uudestaan kouluun) ja ottamaan tarjoiluita vastaan, nivelkivut tulivat lievempinä takaisin. Nyt kesäkuun alusta lähtien käytännössä täysin ilman viljatuotteita. En oo tarvinnu rannetukia.

Kesällä otin dna-testin ja mulla ei ole geneettisesti mahdollisuutta sairastua keliakiaan. Mutta mulla on kilpirauhashäiriö (ei näy normitesteissä joten olen "terve" ollut tähän asti), jota olen tietämättäni hoitanut oikein viimeiset 7 vuotta karppina ollessani. Alunperinhän ruokavalion muutos alkoi, kun koko ajan oli niin hirveä olo ja työpäivät eivät tahtoneet loppua millään.

_________________
Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)