karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 02:53:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 114 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-04-08 07:30:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Ok, sitrukset on yleisesti ruoka-aineryhmä, jota himoitsen. Aiemmin puristin sitruunasta mehut ja join veden kanssa, mutta koska siinä setissä tulee turhan paljon vettä kerralla, olen siirtynyt greippeihin, maksimissaan puoli vaaleaa greippiä kerralla jälkkäriksi. Puolukat auttavat happamanhimoon myös, ja ovat tietysti lähiruokaa. Mutta puolukat eivät oikein yksinään riitä :)

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 07:49:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
minä taas en niinkään himoitse sitruksia vaan etikkaa??
Mistähän sekin johtuu.
Lisään etikkaa lähes kaikkeen :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 07:56:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
els kirjoitti:
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Minä olenkin sellainen, että poimin jokaiselta ne mitä haluan uskoa. :)

Hyvin kiteytetty :)


Ei tuo ole ihan helppo asia. Johonkuhun on pakko luottaa, kun ei itse tässä muun toimen ohella mitenkään ennätä ravitsemustieteen huippuasiantuntijaksi, mutta miten valitsee, kehen luottaa? Hörhöaikoinani löysin ihan lääkäreitä, jotka suosittivat erilaisia elävän ravinnon tyyppisiä juttuja (tai akupunktiota tai homeopatiaa), täältä Suomesta siis. Puhumattakaan Ameriikan ihmemaasta, josta löytyy tohtoria jos toistakin. Esimerkiksi tuo happo-emäs-asioista kirjan kirjoittanut Young on lääketieteen tohtori, samoin veriryhmä-d'Adamo.

Miten tulkitaan omaa kehoa? Tulkinnat voivat mennä pahasti pieleen. Minä olen nyt pari päivää ollut taas ihan perusväsynyt, jätänkö karppauksen sikseen? (No en jätä, mutta kyllähän jatkaminen puhtaasti uskonvaraista nyt on. Olkoon.)

Luottaako tieteeseen? Toki, mutta Puskaan vai karppausmyönteisiin? "Tiede" sinänsä on tyhjää sanahelinää, eturistiriitojen taistelukenttä. Ei kai sitä voi kokonaan hylätäkään, kovasti tutkimuksiin tässä itsekin luottaa ja kaivaa esiin niitä, jotka tukevat omaa näkemystä. Miten muutenkaan, kuka meistä ennättää tehdä kattavaa metatutkimusta tuhansista tutkimusta?

--Onko muuten mitään järjellistä tieteellistä tutkimusta tehty noista happo-emäs-asioista, vai ovatko ne lähtökohtaisesti niin höpöä, ettei ole? Minua vaivaa tämä happo-emäs -asia, kun olen siihenkin niin kovasti luottanut niin pitkän aikaa (ja tuntenut jatkuvaa huonoa omaatuntoa aivan liian happamoittavasta ruokavaliostani, vaikkei siihen aiemmin kuulunut edes liha...)

Kuten kirjoitin tappeluketjussa, karppauksella onnistuneita on niin valtava määrä, että se vakuuttaa (verrattuna esim. itupirtelöillä eläviin). Tosin mukana joukossa on paljon sellaisia ruokapäikkyjä, joiden ruokien katselukin tekee lähinnä sairaaksi. On tässä ainakin se etu, että ruoka on hyvää, jos niin haluaa, mauthan ihmisillä eroavat. Porkkanaraaste hamppuöljyllä kun ei ihan oikeasti ole, vaikka itselläni on moisista ruoista niin pitkä kokemus, että saatan melkein kuvitella sen olevan.

Ja ihan varmuudella tiedän, että viljat ei mulle sovi. Jo kymmenen vuotta sitten elin pätkän ilman viljoja, koska ne aiheuttivat aina kamalat vatsakivut ja jopa oksentelua. Ruokavalioremontin jälkeen otin viljat vähitellen takaisin, hölmö kun olin. Kaikki ruokailu oli ilman viljoja korvikeruokailua, jotain sinne päin. Karppaaminen on minusta viljavammaiselle ainoa keino syödä niin, että saa aidosti hyvää ruokaa ilman korviketunnelmaa.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 07:58:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Ronja-Aliisa kirjoitti:
minä taas en niinkään himoitse sitruksia vaan etikkaa??
Mistähän sekin johtuu.
Lisään etikkaa lähes kaikkeen :D


Etikkaa himoitsen myös, mutta sitruunamehujuttuun totuin, koska veriryhmiksessä etikka oli kiellettyä ja sitruunavesi taas suositeltua :D

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 08:21:52 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
erfyt kirjoitti:
els kirjoitti:
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Minä olenkin sellainen, että poimin jokaiselta ne mitä haluan uskoa. :)

Hyvin kiteytetty :)


Ei tuo ole ihan helppo asia...

Ei olekaan. Pitikö olla?
Suurin osa meistä kaikista uskoo juuri tästä syystä sen mitä asiantuntijat sanovat.
Heidän jos keiden pitäisi tietää.
Ja jos se usko menee (kuten monella suositusruokiin jo sairastuneelta), niin onhan se vaikeaa.
Mitä sitten?

***
Karppilan perusehdotus tällaiseen tilanteeseen oli pitkään tämä (jos on ongelmia; jos ongelmia ei ole, niin miksi edes miettiä?):
valitse yksi ja vain yksi tyyli ja elele sen muikaan tarkasti muutama viikko. Katso miten oma kroppa reagoi.
Ja jos juuri se ei sovi, mieti uudestaan ja kokeile muuta.
Siis ei aamua montilla ja iltaa atkinssilla, eikä viikkoa kituillen ja viikonloput mässäilen, vaan ihan reilu sop.muk. ihmiskoe.

Vaikka eipä silti, onhan täällä pilvin pimein myös näitä "uskon mitä haluan uskoa" kulkijoita, Ronjan tapaan. Ja kun on pohja hukassa (kuten käy asiantuntijoiden pettäessä), niin kaiken kokeileminen yhtä aikaa tuppaa viemään aika usein vain ojasta allikkoon, ja sieltä allikosta ylöspääsy saattaa olla vielä hankalampaa. Mitä näkee täälläkin, usein.

Mutta kun elämä on

/muoks, Poistettu sana joka on minulle ja ronjalle eri asioita.
Mielenpahoituksesta olen pahoillani, muttei tämä korjaus ole ehkä yhtään alkuperäistä parempi.
Nimmarilla "Eettiseksi itseään kutsuviin ihmisin ja siis myös itseensä pettynyt. Totuus on niin kova, että meistä riittää vain selittäjiksi"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 08:24:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Erfyt kirjoittelit kyllä mielenkiintoisia. Nuinhan se menee. Paljon on tutkimuksia.

Tuosta happamuudesta.
Ihan eläinpuolelta.
Ruualla ei voi vaikuttaa kehon happamuuteen, mutta virtsan happamuuteen voi.
Että jos tuota happamuusjuttua tutkitaan virtsasta, niin se on minusta ihan puppua.

Minä pohjaan siihen, että suomelampailla tulee runsaasta ohrasta pässeille virtsakiviä. Siihen käytetään ensiavuksi askorbiinihappoa. Ihan vaan happamoittamaan virtsaa, että kivet sulisivat.

Mutta jos joku tuosta enemmän tietää niin kiinnostaa. Tällä hetkellä pidän sitä kyllä ihan hömppätieteenä jonka varjolla myydään kaikenmaailman juomia ja litkuja, korjaamaan jotain olematonta epätasapainoa :)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 08:25:38 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Liittynyt: 2010-09-16 21:34:37
Viestit: 10408
Paikkakunta: tuppukylä
Suora lainaus Annika D:n kirjasta:"Eläinperäisessä ravinnossa on runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita.Eläinperäisessä ravinnossa on kaikki mitä ihminen tarvitsee,koska ihminen ja eläimet ovat niin samankaltaisia.Itse asiassa siinä on runsaasti enemmän eri vitamiineja kuin kasviperäisessä ravinnossa;vain C-vitamiinia on kasviperäisessä ravinnossa enemmän.Antioksidanttina toimivaa C-vitamiinia tarvitaan hapettuvien monityydyttymättömien rasvojen vaikutusten ehkäisemiseksi.Vähähiilihydraattisessa ja runsasrasvaisessa ruokavaliossa on tavallista vähemmän monityydyttymättömiä rasvahappoja,joten tällöin ei tarvita antioksidanttejakaan yhtä päljon.
Vihannesten syönti on sallittua,sillä ne sisältävät vitamiineja ja kivennäisaineita,mutta ne ovat vähähiilihydraattisia.Hedelmät sen sijaan sisältävät runsaasti hiilihydraatteja.Niissä on aivan yhtä paljon hiilihydraatteja kuin mehussa tai virvoitusjuomissa.Yksi hedelmä päivässä on riittävä määrä,eikä hiilihydraatteja hyvin sietävienkään tarvitse syödä tätä suurempaa hedelmämäärää.Hiilihydraattiherkkien ei kannata syödä hedelmiä muutoin juhlatilaisuuksissa."

Henkilökohtaisesti toivoisin,että koska koko muu foorumi on vapaata aluetta ja sinne mahtuu näitä hedelmien ja öljyjen hypetystä ketjutolkulla,niin koetettais edes tämä LCHF-osio pitää siitä hypestä suht'vapaana koska se ei ole olennaista nimenomaan LCHF-ruokavaliossa.Kysymys siis käsitykseni mukaan on lähinnä eläinperäisistä rasvoista ja pienissä määrin esim.oö ja pähkinät jne.Vaikka kaikki keskustelu on sallittua tietenkin ja tämäkin ketju "rönsyilyä ja kysymyksiä"viittaa vapaaseen ajatustenvaihtoon.Oletuksena on kuitenkin,että jos on valinnut jonkin suunnaan niin perehtyy siihen edes jossain määrin ennenkuin menee sekoittamaan kaikki samaan pussiin.
Mua alkoi harmittaa itseäni jossain vaiheessa juuri se,että foorumilta ei enää löytynytkään sitä mitä minä kuvittelin karppauksen olevan eli mulle se on pohjoimaista LCHF-tyyliä ja sisältää nimenomaan siis pohjoisen ulottuvuuden ravintoa.Ja miksi minä sitten uskon tämän olevan parasta? Siksi,että nyt kuulostelemalla itseäni olen huomannut voivani parhaiten juuri tällä tyylillä.Jos ajattelen asiaa omalta kohdaltani taakse päin niin sieltä löytyy vt-suositusten väärentämä käsitys siitä mikä muka olisi minulle parasta.En koskaan ole suuremmin välittänyt hedelmistä.Sitkeästi silti koetin niitä mahduttaa ruokavaliooni koska "ne on niin terveellisiä".Siihen ne jäi pöydälle kuivumaan.Marjoista olen aina pitänyt ja niitä syönyt.En pidä siis öljyistä,mutta voi ja esim.possunrasva on aina(olisi siis ennenkin)maistunut,mutta kun niitä ei saanut syödä.Vilja on vt:n tukipilari ja sitä piti mättää sitten runsaasti.Todellisuudessa ei sovi mulle juuri ollenkaan.
Lopputulema on siis se,että olen ilmeisesti luonnostani LCHF-tyyppiä,mutta se piti vaimennettavan virallisperseellisillä suosituksilla joita hyvin kiltisti noudatin,valitettavasti.

_________________
Ruoalla terveeksi!
LCHF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 08:28:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Els, minä olen sinusta oppurtunisti

Opportunismi merkitsee kulloistakin tilannetta hyväksi käyttävää, vallitsevia oloja myötäilevää asennoitumista tai niiden hyväksikäyttöä moraalisista näkökohdista välittämättä.[1] Opportunisti on ihminen joka pyrkii periaatteettomasti, arvoista välittämättä käyttämään ympärillä vallitsevaa tilannetta hyväksi.

Eipä ole minua ennen näin loukattu

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 08:33:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Voikku kirjoitti:
Suora lainaus Annika D:n kirjasta:"Eläinperäisessä ravinnossa on runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita.Eläinperäisessä ravinnossa on kaikki mitä ihminen tarvitsee,koska ihminen ja eläimet ovat niin samankaltaisia.Itse asiassa siinä on runsaasti enemmän eri vitamiineja kuin kasviperäisessä ravinnossa;vain C-vitamiinia on kasviperäisessä ravinnossa enemmän.Antioksidanttina toimivaa C-vitamiinia tarvitaan hapettuvien monityydyttymättömien rasvojen vaikutusten ehkäisemiseksi.Vähähiilihydraattisessa ja runsasrasvaisessa ruokavaliossa on tavallista vähemmän monityydyttymättömiä rasvahappoja,joten tällöin ei tarvita antioksidanttejakaan yhtä päljon.
Vihannesten syönti on sallittua,sillä ne sisältävät vitamiineja ja kivennäisaineita,mutta ne ovat vähähiilihydraattisia.Hedelmät sen sijaan sisältävät runsaasti hiilihydraatteja.Niissä on aivan yhtä paljon hiilihydraatteja kuin mehussa tai virvoitusjuomissa.Yksi hedelmä päivässä on riittävä määrä,eikä hiilihydraatteja hyvin sietävienkään tarvitse syödä tätä suurempaa hedelmämäärää.Hiilihydraattiherkkien ei kannata syödä hedelmiä muutoin juhlatilaisuuksissa."

Henkilökohtaisesti toivoisin,että koska koko muu foorumi on vapaata aluetta ja sinne mahtuu näitä hedelmien ja öljyjen hypetystä ketjutolkulla,niin koetettais edes tämä LCHF-osio pitää siitä hypestä suht'vapaana koska se ei ole olennaista nimenomaan LCHF-ruokavaliossa.Kysymys siis käsitykseni mukaan on lähinnä eläinperäisistä rasvoista ja pienissä määrin esim.oö ja pähkinät jne.Vaikka kaikki keskustelu on sallittua tietenkin ja tämäkin ketju "rönsyilyä ja kysymyksiä"viittaa vapaaseen ajatustenvaihtoon.Oletuksena on kuitenkin,että jos on valinnut jonkin suunnaan niin perehtyy siihen edes jossain määrin ennenkuin menee sekoittamaan kaikki samaan pussiin.
Mua alkoi harmittaa itseäni jossain vaiheessa juuri se,että foorumilta ei enää löytynytkään sitä mitä minä kuvittelin karppauksen olevan eli mulle se on pohjoimaista LCHF-tyyliä ja sisältää nimenomaan siis pohjoisen ulottuvuuden ravintoa.Ja miksi minä sitten uskon tämän olevan parasta? Siksi,että nyt kuulostelemalla itseäni olen huomannut voivani parhaiten juuri tällä tyylillä.Jos ajattelen asiaa omalta kohdaltani taakse päin niin sieltä löytyy vt-suositusten väärentämä käsitys siitä mikä muka olisi minulle parasta.En koskaan ole suuremmin välittänyt hedelmistä.Sitkeästi silti koetin niitä mahduttaa ruokavaliooni koska "ne on niin terveellisiä".Siihen ne jäi pöydälle kuivumaan.Marjoista olen aina pitänyt ja niitä syönyt.En pidä siis öljyistä,mutta voi ja esim.possunrasva on aina(olisi siis ennenkin)maistunut,mutta kun niitä ei saanut syödä.Vilja on vt:n tukipilari ja sitä piti mättää sitten runsaasti.Todellisuudessa ei sovi mulle juuri ollenkaan.
Lopputulema on siis se,että olen ilmeisesti luonnostani LCHF-tyyppiä,mutta se piti vaimennettavan virallisperseellisillä suosituksilla joita hyvin kiltisti noudatin,valitettavasti.

Ihan selventääkseni, minä en ole täällä hypettänyt mitään hedelmistä.
Ja olen lukenut annikaa ja siellä oliiviöljy on ok ja hexebergistä sekä oliiviöljy, että RYPSIöljy on ok.
En nyt ymmärrä. Jos käyttää salaattiin oliiviöljyä ja majoneesiin, niin potkastaan LCHF foorumilta pois??
Vaikka kyse on murto osasta rasvan määrässä??

Nyt ymmärrän miksi ulkopuolisten silmissä karpit on sisäänpäinlämpeäviä.
Otan onkeeni kympin vihjailut ja tämä opportunisti häipyy

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 08:41:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Voi apua, minä taisin sitten "hypettää" :oops:

Toivottavasti aloittelijalle annetaan anteeksi, suoraan sanoen menen hieman sekaisin kaiken tämän tietomäärän keskellä, vaikken edes ole ihan untuvikko ruokavalioasioissa. Tiesin ennalta, mitä karppaus on, ja atkinssitkin olivat valmiiksi luettuina, mutta tämä eri suuntausten määrä vielä sekoittaa ja hämmentää :smt105

Juuri ostin tuon Dahlqvistin kirjan, mutten ole saanut sitä kokonaan luettua, sillä jos eksyn vahingossa reseptipuolelle siinä kirjassa, tulee ihan kamala nälkä :shock:

Minusta lähiruoka-ajatus on hyvä ja tämä LCHF lähimpänä ajatteluani muutenkin, mutta minulla on taustatekijöitä, joista olen kertonut muissa viesteissäni, joiden takia en voi ihan puhtaasti tätäkään noudattaa (ehkä tulevaisuudessa). En silti tarkoita hypettää mitään ei-LCHF:ää :shock:

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 08:43:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Ja olen lukenut annikaa ja siellä oliiviöljy on ok ja hexebergistä sekä oliiviöljy, että RYPSIöljy on ok.


Se mitä ennätin lukea, Annika D. höpisi jotain myös rapsiöljystä. Rapsi on ymmärtääkseni jotakuinkin samaa kamaa kuin rypsi, svedut vain sattuvat viljelemään sitä rypsin sijaan.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 08:48:38 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Liittynyt: 2010-09-16 21:34:37
Viestit: 10408
Paikkakunta: tuppukylä
R-A,älä nyt kärjistä asiaa.Enhän minä ole niin sanonut vaan sen,että LCHF on nimenomaan eläinrasvaista ja vähähiilihydraattista.Oö on sallittu kuten kirjassakin seisoo,mutta hedelmiä ei juuri suosita kuten edellä olevasta kirjoituksesta huomasi.En minä ole heittämässä ketään minnekään.Siitä huolimatta en pidä oö tai hedelmiä olennaisena osana LCHF-ruokavaliota,siksi en näe paljon syytä keskustella edes niistä.En lähde kinaamaan asiasta,pidän oman linjani jonka olen hyväksi havainnut itselleni.Toivon jokaisen löytävän itselleen sopivan.Minulle se on tämä pohjoismainen tyyli ja oikea paikka sille on LCHF-osio.
On ihan eri asia jos ja kun vasta tutustuu asiaan.Siksi toivonkin tästä osiosta löytyvän tietoa niille jotka haluavat juuri LCHF-tietoa.Jos ensimmäisenä tulee vastaan hedelmät ja oliiviöljy niin se ei kai ole mitenkään poikkeavaa foorumilla yleisesti vallalla olevista keskusteluista.Juuri esim.mirkan olisi käsittääkseni aivan turha tulla tänne kirjoittelemaan joten koetetaan nyt edes pitäytyä jollakin tapaa tässä omassa tyylissämme.

_________________
Ruoalla terveeksi!
LCHF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 09:11:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kawan aloitus oli aikoinaan ihan samaa. Eikun pahempaa, tämä sentään on jo nimeltäänkin rönsyilyketju :)
LCHF'n etuna Kawaan on, että kirjoja ja materiaalia ja tervehtymisraportteja on jo saatavilla ihan kivasti; myös suomeksi.
Tässä linkki yhteen Kwasniewskin osion yhteen alkutappeluiden ketjuun, jos joku sattuisi olemaan kiinnostunut:
viewtopic.php?f=62&t=37175

LCHF oli ja on virallisterveellisen vastainen suuntaus melkein kaikessa. Siitä ei saa salonkikelpoista oikein millään.
Silti, yhdessä asiassa se on samaa mieltä VT'n kanssa: valkuaisen grammamäärät ovat samoja kuin vt-suositukissa.
Ja tästä syystä se puolestaan on varsin kaukana monesta karppilan omasta tyylistä.

Josko huumorinrepimisen tai kiistojen sijaan vain oltaisiin erilaisia ja yritettäisiin elää sen(kin) kanssa? :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 10:04:04 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Liittynyt: 2010-09-16 21:34:37
Viestit: 10408
Paikkakunta: tuppukylä
els :D
els kirjoitti:
LCHF oli ja on virallisterveellisen vastainen suuntaus melkein kaikessa. Siitä ei saa salonkikelpoista oikein millään.
Silti, yhdessä asiassa se on samaa mieltä VT'n kanssa: valkuaisen grammamäärät ovat samoja kuin vt-suositukissa.
Ja tästä syystä se puolestaan on varsin kaukana monesta karppilan omasta tyylistä.
Tästä tupsahti mieleeni juuri rasvan määrä ruokavaliossa suhteessa proteiiniin.Ymmärsin pienessä päässäni vasta hiljakkoin erään asian(siis omalta kohdaltani nimeomaan)Ihmettelin itseäni kuulostellessa miksi kuitenkin näyttää siltä,että syön rasvaa vähemmän kuin olisi "sopiva suhde" (silti rasva E% n. 70%).Sitten huomasin,että nyt vihdoin reilun vuoden karppauksen jälkeen alkoi painoni laskea..eli siis käytänhän minä paljon enemmän eläinrasvaa kuin mitä suuhuni laitan,mutta käytän sitä omista varastoistani..sitä kun siellä vielä "toviksi" riittää :D Sitten kun jonain päivänä elimistöni on käyttänyt ylimääräiset rasvavaransa onkin aika lisätä entisestään suuhunpantavia rasvoja.
Mielestäni olen hyvä esimerkki siitä,että rasvavarastojen purku ei onnistu sairaalta elimistöltä,ensin tarvittiin ravinteikasta, luonnollisia rasvoja sisältävää ruokaa yli vuosi ennenkuin oltiin tilanteessa jossa kroppa suostui aloittamaan luopumisen omasta rasvastaan.

_________________
Ruoalla terveeksi!
LCHF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-09 02:19:22 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Liittynyt: 2010-10-01 08:55:55
Viestit: 1685
els kirjoitti:
Kawan aloitus oli aikoinaan ihan samaa. Eikun pahempaa, tämä sentään on jo nimeltäänkin rönsyilyketju :)
LCHF'n etuna Kawaan on, että kirjoja ja materiaalia ja tervehtymisraportteja on jo saatavilla ihan kivasti; myös suomeksi.
Tässä linkki yhteen Kwasniewskin osion yhteen alkutappeluiden ketjuun, jos joku sattuisi olemaan kiinnostunut:
viewtopic.php?f=62&t=37175

Toihan oli hauska ketju. Kunhan jaksan niin luen ne kaikki "sisällä" olevat ketjutkin. Tässä nyt kysyn, että onkos tota Kawaa suomennettu olleskaan? LCHF:n toikin varmaan menis :)

_________________
Cogito ergo doleo


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-09 06:38:37 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Liittynyt: 2006-12-10 13:11:40
Viestit: 4221
Aloitin minäkin karppauksen kasviöljykarppaajana. Mutta se ei vaan pitkän päälle sopinut minulle. Eli tiukempaan suuntaan on menty koko ajan elimistön ja sairauksien ehdoilla. Hyväkarppina aloitin ja nyt mennään LCHF:lla. Melkoinen ero siis karppaukseni alkuvaiheeseen tämä nykyinen. Rypsiöljyä en juuri enää käytä ollenkaan. Oliiviöljyäkin satunnaisesti. Kenties se salaattilorauksellinen menee nykyisin oliiviöljyä. Muuten rasvat ovat lähinnä eläinperäisiä. Sitruksiakaan en syö, enkä juuri muitakaan hedelmiä avokadoa lukuunottamatta. Verensokerit eivät tykkää niistä.

Hexebergin kirjaa lukeneena olen melkoisen vakuuttunut siitä, että LCHF on hyvä ruokavalio rääkkääntyneelle ja rikkimenneelle kropalle sen eheyttämiseen. Alkuun joutuu olemaan aika tiukalla LCHF:lla, mutta sitten kun tervehtyy ja paino putoaa, voi kenties elimistön niin salliessa siirtyä hieman rennommalle meiningille. Kaikille tuokaan ei ole välttämättä mahdollista.

Veikkaanpa, että tänne LCHF-ketjuun ovat tupsahtaneet ne, joilla kroppa on eniten rikki. Nämä ihmiset saavatkin yleensä LCHF:sta parhaimman avun. Mutta sitten on syytä kyllä mennä kuten nämä lääkärit ohjeistavat. Oppimista silti monella, etenkin juuri äskettäin LCHF:n aloittaneella. Aikamoisen matkan minäkin tulin zonemaisesta 40-30-30 hyväkarpista tiukalle LCHF:lle ( viimeks kun merkkasin meni näin 7-21-72), ennenkuin elimistö alkoi osoittaa tervehtymisen merkkejä. Minulle LCHF ei ole enää ensisijaisesti keino pudottaa painoa karppauksella vaan terveyteni hoitamista. Paino putoaa sitten omalla ajallaan, kun elimistö tervehtyy ensin tarpeeksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-09 08:20:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ipumaksi kirjoitti:
Tässä nyt kysyn, että onkos tota Kawaa suomennettu olleskaan? LCHF:n toikin varmaan menis :)

Ei ole suomennettu, eikä ehkä suomennetakaan.
Se kertoo maailmasta ja ruoka-aineista, jota Suomen ruokakaupoissa ei edes myydä, vaikka ne miten hyviä olisivatkin.

Tuon tyyli ohjeet kirjoitti vuosikymmeniä sitten rautaesiripun takana yksinajatteleva nero, jolla oli sikäläiseen ruokakulttuuriin sopivien terapeuttisten eli todellisten, jo puhjenneiden metabolisten sairauksen parantamiseen tarkoitetun ruoan lisäksi muitakin ajatuksia (vähän kuten Heikkilästä valitetaan nyt); ne eivät muuta ruoan käyttökelpoisuutta mihinkään, mutta... :) Toisaalta, tästä eläinrasva-ruokavaliosta on jo valmiiksi vuosikymmenien kokemukset ja (puolalaislähtöisiä) käyttäjiä arvioidaan olevan 1-2 miljoonaa maailmassa, niin että kawailu on ainakin tehnyt kokeelliset esityöt.

Kawa ja LCHF ovat kummatkin pohjoisen rasvaruoan versioita, vain hiukan eri aikakaudelta.
Katsotaan nyt, mihin jälkimmäinen (ja pohjoismaisen ruoan kotimarkkinoiden tarjonta) tästä kehittyy?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-09 08:36:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Onkohan minulla vanhaa tietoa, kun niin Dahlqvist kuin Eehmfeldt, ja vielä Hexebergkin sanovat kirjoissaan rasvoista mm. näin:

Hexberg s. 172: Paistamiseen rasvoina sopii käyttä laardia, ankan- tai hanhenrasvaa, kirkastettuavoita (ghee), voita, kylmäpuristettuja kasvisöljyjä (oliiviöljy ja rapsiöljy kestävät suhteellisen hyvin nopeaa paistamista), ja kookosöljy (kestää lämmittämistä parhaiten)

Eehmfeldt kirjan s. 180: LUONNOLLINEN RASVA: On hyvä käyttää voita ja kermaa ruoanlaitossa, niin ruoasta tulee parempaa ja siitä tulee kylläisemmäksi. mm. Bearnaisekastike, Hollandaisekastike..
Kookosrasva, oliiviöljy ja rapsiöljy ovat myös hyviä vaihtoehtoja.

Dahlqvist mm. kirjansivulla 85-86: voita, kermaa, majoneesia. Rapsi- tai oliiviöljyä, kylmäpuristettua kookosrasvaa. Rapsi- tai oliiviöljypohjaisia sekä viinietikkapohjaisia salaattikastikkeita ja majoneesikastikkeita. Naudanlihaa, sianlihaa, lampaanlihaa, kanaa, kalaa, äyriäisiä, Älä heitä näkyvää rasvaa pois!

Niin ja Heikkilähän ei suosi rypsiä, oliiviöljyä kylläkin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-09 08:54:36 
Poissa
napakettu
napakettu

Liittynyt: 2009-07-25 19:43:02
Viestit: 12442
Brilla kirjoitti:
Veikkaanpa, että tänne LCHF-ketjuun ovat tupsahtaneet ne, joilla kroppa on eniten rikki. Nämä ihmiset saavatkin yleensä LCHF:sta parhaimman avun.
Ja juuri tästä syystä taidan minäkin muuttaa syömätyylini tähän suuntaan.

_________________
Kuva
This woman is made of curves and lines

18518 Nirrilä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-09 08:57:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
suopursu kirjoitti:
Onkohan minulla vanhaa tietoa, kun niin Dahlqvist kuin Eehmfeldt, ja vielä Hexebergkin sanovat kirjoissaan rasvoista mm. näin:

Hexberg s. 172: Paistamiseen rasvoina sopii käyttä laardia, ankan- tai hanhenrasvaa, kirkastettuavoita (ghee), voita, kylmäpuristettuja kasvisöljyjä (oliiviöljy ja rapsiöljy kestävät suhteellisen hyvin nopeaa paistamista), ja kookosöljy (kestää lämmittämistä parhaiten)

Eehmfeldt kirjan s. 180: LUONNOLLINEN RASVA: On hyvä käyttää voita ja kermaa ruoanlaitossa, niin ruoasta tulee parempaa ja siitä tulee kylläisemmäksi. mm. Bearnaisekastike, Hollandaisekastike..
Kookosrasva, oliiviöljy ja rapsiöljy ovat myös hyviä vaihtoehtoja.

Dahlqvist mm. kirjansivulla 85-86: voita, kermaa, majoneesia. Rapsi- tai oliiviöljyä, kylmäpuristettua kookosrasvaa. Rapsi- tai oliiviöljypohjaisia sekä viinietikkapohjaisia salaattikastikkeita ja majoneesikastikkeita. Naudanlihaa, sianlihaa, lampaanlihaa, kanaa, kalaa, äyriäisiä, Älä heitä näkyvää rasvaa pois!

Niin ja Heikkilähän ei suosi rypsiä, oliiviöljyä kylläkin.

Kirjoissa sanotaan noinkin, mutta veikkaan tämän pääsyyksi sitä, että tällä vuosituhannella lähikaupasta on Ruotsissakin vaikeaa löytää maitorasvojen lisäksi juuri mitään muuta rasvapuolella. Sikäläisissä piireissä tapellaan jo kansanterveydestä eli kouluruoasta - ja raadollisessa arkireqalismissa rypsiöljyllä jatkettu Bregott (eli sikäläinen oivartiini) on parempi ratkaisu kuin nykyiset koulumargariinit ja nollamaidot.

Olin paikalla yhdessä salintäydessä LCHF-symposiumissa Tukholmassa (jo jokunen vuosi sitten, mukana sekä puhumassa että loppupaneelissa olivat muun muassa nuo kaksi). Kaikkien puhujien suusanallinen sanoma oli todella selvästi kallellaan eläinrasvoihin. Edes oliiviöljyä ei mainittu koko päivän aikana kertaakaan - ennenkuin paneelissa yleisöstä erikseen kysyttiin siitä ja rapsista, eikä kumpikaan saanut erityisen arvostavia lausuntoja lavalta.

Täsmälleen sama trendi näkyy LCHF-lehdissä (vuosikerrat 2010-2012). Ei siellä ruokavalio-ohjeissa, resepteissä tai onnistumiskertomuksissa juuri näy muuta kuin eläinperäistä rasvaa.... Kylmäpuristettu oliiviöljy mainitaan joskus salaatinkastikkeissa ja majoneesissa, mutta niillekin näkyy usein löytyvän vähintään rasvajogurtilla, kermalla tai smetanalla "leikattu" versio :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 114 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)