karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 11:08:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 71 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-04-04 16:18:15 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Liittynyt: 2010-09-16 21:34:37
Viestit: 10408
Paikkakunta: tuppukylä
Tämmösellä ajattelin lähteä liikkeelle koska rasva on olennainen osa LCHF:ää.Siis mistä saatte rasvanne ?
Possun rasva on maukkainta ja etuselkä sekä lapa ovatkin herkkua.Voi on mulle ainoa rasva jota lisään.Oliiviöljyä en pysty käyttämään :smt078 sorry heti ekassa postauksessa :oops: Pähkinöistä mulle tulee nälkä niin uskomatonta kuin se ehkä onkin.Enkä pidä niistä mitenkään erityisesti muutenkaan.Käytän Pajuniemen palviauton luomutuotteita aika paljon koska palviauto paikkakunnalla käy viikottain.Aamiaispekoni on herkkua,kaupan pekoneista en välitä.Pajuniemellä on suurin osa siis luomulihasta,mutta tottahan lisäaineita löytyy.Lihaisaa tavaraa on kyllä ja sopivan rasvaisiakin. Kanamunat kuuluu jokaiseen aamuun,luomumunia.Nyt kun luomukermaakin on tuppukyän kaupassa olen sitäkin taas laittanut aamukahviini.Juon maitoa joskus ja se on Arlan vanhanajan täysmaitoa.Hirvenlihaa mulla on ollut jonkun verran käytössä,mutta vaatii kaveriksi runsaasti voita ja/tai possua.Muuten on erittäin hyvää ja todella täyttävää.On niin prodepitoista,että aina tuppaa menemään liikaa vaikka kuinka rasvaa lisäisi tasapainottamaan.
Juustoista käytän kermajuustoja enimmäkseen ja joitakin sulatejuustoja silloin tällöin.Rasvaa on tuhdisti vielä omassa varastossa joten päivittäinen rasvansaantini liikkuu 100-160g välillä keskimäärin,E% ollessa rasvan osalta n.70%. Kuuntelen itseäni ja syön sen mukaan.Ja tämä toimii.
Syön luomua niin paljon kuin se minulle on mahdollista.Täällä on myös luomukasvitarha josta kerran viikossa saa ostaa 2.luokan rehuja.Salaatteja ruukussa,tomaatteja,kurkkua,herneenversoja,tilliä...oho,mutta nyt eksyin aiheesta :oops:
Vähän haparoivaa tekstiä,mutta jostainhan on aloitettava :D

_________________
Ruoalla terveeksi!
LCHF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-04 18:15:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-10-17 14:26:45
Viestit: 159
Paikkakunta: Helsinki
Paistan kaiken mahdollisen (runsaassa) voissa, ja voita laitan myös höyrytettyjen lisukevihannesten päälle. Oliiviöljy maistuu meikäläiselle, ja sitä lorautan salaatteihin, sen lisäksi myös vähän majoneesia, niin hyvää tulee. :) Nyt ostin ihan kokeilumielessä pellavansiemenöljyä, myös se maistuu mun suuhuni oikein mukavalle, mutta kalliin hintansa vuoksi tuskin tulee kovin usein ostettua.

Lihoissa suosin runsasrasvaisia vaihtoehtoja. Kermajuustoa rakastan, mutta sitä en voi pitää jääkaapissa, sillä se aiheuttaa mulle lievää ahmimishimoa, eli saatan höyläillä puoli paketillista juustoa kerralla suuhuni. Ja tämähän tietysti aiheuttaa jumitusta painossa. :( Koskenlaskijaa sen sijaan käytän ruuanlaitossa, sitä ei haluta popsia paljaaltaan samalla tavalla kuin kermajuustoa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-04 19:10:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Viime ja tämä vuosi täällä on erikseen satsattu rasvoihin, joten nyt ne alkaa ollakin jo aika monipuolisia - ainakin välillä :)

Voita kuluu paaaljon enemmän kuin kermaa (onko 1-2 pakettia viikossa paljon vai vähän, kun meitä on sentään kaksi?),
... mutta menee kermaakin. Ja kirkkojogurttia ja punaemmentaalia (miesväen juustosuosikki) ja koskenlaskijaa.

Marketista saatavien lihojen kunkkuja ovat (edelleen) snellmannin sikanauta, joka voilla täydennettynä on jo aika kivaa.
... ja se mitä rasvaista sikaa löytää: kylkipaloja tai näin keväällä viimeisiä kinkunpuolikkaita nahan ja luiden kera,
... leikkeleinä Pajuniemen erikoiskypsää kassleria ja joskus nokipalvin rasvareunaisia siivuja (onneksi niillä edes on tiskillä mistä valita)
... ja kaikkia noita itse asiassa useammin kuin pekonia tai kylkisiivuja, vaikkei nekään vieraita ole
... ja harvinaisena herkkuna Turun kauppahallista järjettömän hyvää uunilihaa (Humppilan kotipalvaamoko se oli?)

Rasvanautaa ei marketista löydä, paitsi potkaluina, joista tulee liemi, jossa on pinnalla useamman sentin kerros rasvaa, muuhunkin.
Itse asiassa monesta muustakin luusta, ynnä nahan ja räiskeiden rippeistä tulee yllättävän rasvaista (eikä vain maukasta) lientä.
Noilla voi sitten terästää luomunautaa, josta saimme harmittavan rasvattomia (jos kohta muuten hyviä) paloja.
Keltuaisia en laske rasvaksi vaan valkuaiseksi ja ravinteiksi, kun niihin pitää yleensä lisätä sitä (rasvaa) että saa suunmukaiseksi.

Kevään olemme herkutelleet Hanhialan farmin hanhenrasvalla, jota onnistuin jouluksi hankkimaan ämpärillisen.
Viime- vaiko edelliskeväänä puolestaan karppituttu lahjoitti säkillisen sianpintaa, josta keittelin omat ihrat.
Etsivä ehkä löytää?

Ai niin, ja siippa nauttii käytännössä vain yhtä (soijattomasta ja hevosellisesta) metukasta, jossa on ihan kivasti rasvaa.

Hiukan kuluu ooöötäkin, useimmiten sitä mautonta, mm harvoin tehtyyn voimajoneesiin ja pikkuisen sipulien marinointiin.
... ja kasvirasvaa tulee nautittua jonkun verran kokonaisina manteleina, suolapähkinöinä, siemeninä ja sensellaisina.
... ja tyydyttyneinpiä kasvirasvoja tulee käytettyä esivalmistettuinakin, vaikka suklaassa ja kookoshiutaleissa.
Pientä se kasvirasvojen saanti silti on näistäkin, verrattuna ylempänä esiteltyihin eläinperäisin.
Muoks,
tarkistelin: Manteleita kuluu päivässä usein noin 10 kpl = 10g --> 5g kasvirasvaa
Suolapähkinöitä kuluu päivässä 0-25g (kolme pähkinää = 1 gramma vanhasta muistista) --> kasvirasvaa 0..12g
Suklaata kuluu päivässä 0-25g --> kasvirasvaa 0...8g
Ooöötä kuluu päivässä 0-10g --> kasvirasvaa 0..10g ... (muita menee harvemmin ja vain hyvin satunnaisesti)
Summa summarum: päivän kasvirasvat 15-20g = reilu rkl = vain 10% päivän rasvoista. Ei kovin paljoa, sanoisin
8)

Olisihan tuossa elukkapuolessa vieläkin laajennettavaa; jatkanee kasvuaan vähitellen, kuten tähänkin asti?
Kesällä pääsee taas kiertämään maakuntia, sieltä löytyy joskus tosi kivoja uutuuksia.

Ai niin, määrä jäi sanomatta, tiedänköhän edes? No en, muttei ainakaan alle 150 gramman per päivä.
Eikä varmaan myöskään yli 200 gramman, kun en satu kuulumaan himoliikkujiin...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-04 19:16:46 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Rasvaisesta kalasta, mahdollisimman rasvaisesta luomupossusta, oliiviöljystä, kookosöljystä, voista ja itsetehdystä majoneesista.
Smetanaa, kermaa ja rasvaisia juustoja lisäkkeinä.
En voi juurikaan syödä pähkinöitä sillä olen allerginen niille.

Pyrin pitämään rasvat siinä 100-125g per vrk paikkeilla.

PS Mä olen sen verran nivelvammainen että liikunta jää muutaman kilometrin kävelylenkkeihin
joten kulutus ei ole kovin korkea. Siksi ei liikaa rasvaa kumminkaan vaan sillen sopivasti :oops:

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-04 19:25:06 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9173
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
Aika perussetillä menen: rasvaista lihaa, voita ja rasvaisia maitotuotteita. Öljyjä en käytä paitsi majoneesissa, jota on viime aikona mennytkin päivittäin... :whistle: Useimpina päivinä kourallinen manteleita tai pähkinöitä siltään ja kookoshiutaleita milloin mihinkin tungettuna. Silloin, kun laskeskelin, niin tuonne 150 grammasta ylöspäin rasvan määrä yleensä asettui.

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-04 19:55:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Mulla menee niinkuin teilläkin, mutta oliiviöljyä käytän paljon salaatissa. Se on niin ihanaa kunnon etikan kanssa.
Mulla nuo rasvat pyörii 200 grammassa joskus reilusti ylikin.

Siihen pääsee helposti kun rakastaa voisipulikastiketta ja bearnaisea ja hollandaisea :oops:
En saa niistä tarpeekseni.. Se rasvan ja etikan yhdistelmä!! =P~

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-04 20:00:05 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
Rrrrrrasvaa:

Voita sellaisenaan, voita munavoissa, voita metu-juustorullassa, voita joskus
mantelileivän päällä suht paksuja siivuja. Ja rrunsaassa voissa paistelen lähes
joka päivä. Voi on mun rasvalemppari. Luomuvoi... Perusvoi...

Kookosöliä paistamiseen - joskus syön suoraan purkista. Kookoksen maku
tökkää helposti (on aina tökänny) mulla. Ihanaa kasvisten kuullottamiseen.

Oliiviöljyä - harvemmin. Salladin päälle, jos tuntuu, ettei rasvamäärä riitä.
Majoneesiin menee enemmänkin.

Majoneesi. Joskus enemmän ja joskus vielä enemmän - nam! (Myös rullien sisällä)

Avokadot - tarviiko sanoa enempää? Yleensä annos on yx päivässä n 3-4 kertaa viikossa.

Possun kylkiviipaleet tai mikä niiden nimi nyt eri valmistajilla onkaan-mahdollisimman rasvaisina.
Possun rasvaiset lihat yleensäkin.

Kananmunat löysiksi keitettynä tai puoliksi paistettuna - suosin luomua.

Rasvaiset jugut, kuohukerma, smetana, creme Freiche, kefiiri (kuohukermaan tehty)

Rasvainen kala, rasvaiset juustot, makkaroista metukka, Bratwursti joskus pikaeväänä...

Macadamia-pähkinöitä, Manteleita, Muita pähkinöitä.

Tässä enimmät :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-04 20:26:20 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Liittynyt: 2010-09-16 21:34:37
Viestit: 10408
Paikkakunta: tuppukylä
Pakko komentoida tähän väliin,että aijai miten olettekin tekijöitä tässä hommassa,kertakaikkiaan :smt045 Ihan tunnen itseni vihreäksi.Aloittelijahan kyllä olenkin oikeastaan joten kaikki tieto on tervetullutta.Ihanaa kun on tämä oma osio.Täällä on tilaa hengittää :smt038

_________________
Ruoalla terveeksi!
LCHF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-04 20:50:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-02-08 19:12:46
Viestit: 5305
-

_________________
Our way is not the best way. Our way is merely another way.
Vapaa ohjelmisto, vapaa yhteiskunta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-05 09:36:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-23 12:29:49
Viestit: 10345
Paikkakunta: Kouvola
Tuolla tota tulikin eli samaa linjaa.
Majoneesistä teen usein kastikkeen kasviksille, kalalle, ja salaatille.
Majoneesi, tomaattipuree tuupista, sinappia ja jotain maustetta esim grillimauste tai pippuria.

_________________
Kuva

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-05 09:48:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Mua harmittaa tuo majo kun kaupan majossa on rypsiä ja kolme meiän lapsista on sille yliherkkiä.
Ite tehty ei vaan kelpaa nille...

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-05 10:35:01 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Aamukahviin kookosrasvaa, jälkiruokakahviin kermaa. Voita, rasvaisia juustoja, avokadoa, kananmunia, creme fraiche, majoneesia. Oliiviöljyä kuluu niin vähän että sitä menee jonkun verran kesällä kun tulee käytettyä enemmän vihreää raakana.
Yleensä pidän vain hiilareista lukua (sitäkin summittaisesti) mutta energiaosuus päivän ruoista lienee 75 -80%. Minulla rasva pitää kylläisenä joten en sitä säästele, se on vain osa ravinteikkaasta ruoasta.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-05 14:26:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-07 15:00:02
Viestit: 315
Paikkakunta: PKS
Mä taidan olla outolintu...Ainoa käyttämäni kasviperäinen rasva on kookosöljy. Käytän sitä päivän ensimmäisen aterian yhteydessä. Pähkinöitä menee hyvin minimaalisesti (lähinnä rouheana suuntuntumana jälkkärismetanassa) ja niiden osuus rasvanlähteenä jää pieneksi.

Eli eläinrasvat kehiin: maitorasvaa voin, e.m. smetanan ja rasvaisten juustojen muodossa; naudanrasvaa (pakastettuna rouheena sekä luuliemestä tulevana). Hirvenrasva on myös herrrrkulllista! Proteiinilähteen kylkiäisenä rasva naudan jauhelihasta, -kielestä, luomumunista...

_________________
Dee, kooöö ja magge, sekä muut täältä: http://www.iherb.com
Ja koodilla eni261 alea!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-05 15:58:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Kefiiri: Tehty raakamaitoon tai täysmaitoon johon vielä 0,5-1 dl kuohukermaa lisäksi

Kuohukerma: Kahvissa ja marjojen kanssa, välillä kefiiriin lisättynä

Voi: Paistamiseen ja mantelileivän kanssa

Oliiviöljy: Aika vähän, joskus harvoin salaatissa, mutta yleensä salaatinkastikkeena kefiiri.
Aamuisin puristetun verigreippimehun seassa 2-3 rkl

Lampaanrasva: Syön lähinnä lampaan kylkiluita ja niskaa, ylimääräisiä rasvoja leikkelen minigrippiin pakkaseen, sillä muu käyttämäni liha on melko rasvatonta, saksanhirveä ja hirveä, joihin on kiva lisätä välillä muutakin rasvaa kuin öljyä.

Pähkinöitä (makadamia, saksan) tai manteleita menee noin 100 g päivä.

Kala ei ole oikein uponnut pariin vuoteen. Silloin kun syön, lähinnä muikkua, silakkaa ja nieriää.

Siinäpä ne. Sianliha, kookosrasva ja hanhen yms. aiheuttavat vatsavaivoja, joten saan paimentolaisainnenvaihdunnalleni lähes kaikki rasvat maitorasvoista.

Lisätty myöhemmin; juustot unohtui: Leipäjuusto ja luomujuusto (kova kypsytetty) molemmissa aika hyvin rasvaa.
Kulutus vaihtelee 80-120 g / päivä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-05 16:12:31 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
Mistä saan rasvaa? Voista, juustoista, mantelista, kookosöljystä, rasvaisesta lihasta, kermasta, partiksesta, kermarahkasta, kananmunasta, rasvaisista kaloista. Määristä ei tietoa.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-05 16:41:20 
En laske rasvoja,mutta valitsen rasvasimmat aineet ruoanlaittoon;lihat,juustot,maitotuotteet. Tykkään raejuustosta ja lisään siihen kermaa. Voita käytän. Pähkinöitä ja mantelia. Öljyn makuun en ole päässyt,vaikka kuin hyvä olisikin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-05 18:33:32 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Liittynyt: 2010-10-01 08:55:55
Viestit: 1685
Voista ja lihasta tulee varmaankin suurin osa. Juustoja menee jonkun verran ihan laidasta laitaan. Herkkua on valko- ja sinihomejuustot, kermajuusto, edam, sulatejuustot, leipäjuustot... Tai siis kaikki juustot :lol: Niistä vaan tuppaa prodetkin menemään helposti yli :roll: Kookosöljyä käytän silloin tällöin, sopii wokkeihin loistavasti! Oliiviöljyä myös silloin tällöin, lähinnä "uppopaistamiseen" eli kun tarvitsee paistaa runsaassa rasvassa ja kauemmin. Voi ei oikein taivu tähän. Ehkä kunnon sianihra sopisi? Pähkinöitä en syö usein, lähinnä koska ne tökkii. Majoneesia silloin tällöin myös. Mies syö maustettuja majoneeseja ja niitä itsekin välillä otan. E-koodilista kammottaa sen verran, että ei ihan joka päiväiseen (tai viikkoiseen) ruokaan taivu.

Kuinka paljon syön rasvaa? Ei tietoa, kun koskaan en ole laskenut.. Veikkaisin ainakin 150 grammaa ja yli sadan mennään varmasti. Omaakin rasvaa poltellaan hitaasti, mutta varmasti :) Ei tietoa siis siitäkään, paljonko omaa rasvaa käytetään päivässä. Ehkä täällä mennäänkin sitten 300 gramman paikeilla :lol: (Toivossa on hyvä elää :wink: )

_________________
Cogito ergo doleo


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-05 20:18:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Ipumaksi kirjoitti:
lähinnä "uppopaistamiseen" eli kun tarvitsee paistaa runsaassa rasvassa ja kauemmin.


Minä olen suosinut uppopaistamisen tapaiseen kuumennukseen kookosrasvaa, sitä palamuotoista eli kovaa. Mitäs täällä ajatellaan sen terveellisyydestä? Sehän on tyydyttynyttä rasvaa, joten olen ajatellut sen olevan ok juuri pidempään kuumennukseen. Kookosöljyä kovasti hypetetään, mutta onko tuossa kovassa kookosrasvassa jotain vikaa?

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-05 20:56:52 
Poissa
hihhulikarppi
hihhulikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-05-25 10:09:55
Viestit: 2205
Kovetetut eli keinotekoiset transrasvat on mun rasvavalikoimassa täysin kiellettyjen listalla. Omissa mielikuvissa kategorisoin kaupan kookosrasvan samalle tasolle tai jopa pahemmaksi kuin margariinin tai raffinoidun rypsiöljyn. Mitään varmaa tietopohjaa mulla ei tosin ole. Aika reippaasti sitä ainakin on käsitelty ja itse pyrin ruoassa mahdollisimman luonnolliseen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-05 21:15:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Mutta esim. iherbissä on sellasta klu expelled pressed ja se on yhtä kovaa kuin tuo kaupan palikka?
Miten se kaupan palikka oikeen tehdään??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 71 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)