karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:36:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-18 07:56:47 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-11-01 19:10:47
Viestit: 15
Olen pahoillani, jos aloitan turhan uuden aiheen, mutta aknekeskusteluista ei tunnu löytyvän minulle riittävästi vastauksia.
Karppaan siis iho-ongelmien, finnien ja kuivan ihon, vuoksi ja vaikka jonkinlaista edistystä olen huomannut, ei se naama ole puhdistunut!
Toivoisin siksi kokemuksia, kuinka kauan kestää, onko joku TODELLA saanut puhtaan ja kirkkaan ihon karppaamalla?
Mitä ihmettä oikein syötte? Käytättekö maitotuotteita, viljatuotteita, kahvia tai hedelmiä?
Entä ravintolisät?
Vaikuttaako elämän ja unirytmi ihoonne? Entä auringonvalo?

On se ikävää, jos viimeinen toivoni jälleen pettää minut!
Mutta karppaus on kyllä muuten niin kivaa, että vt:lle (eli karkin ja leivän mussuttamiseen..) en koskaan palaa! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-18 08:02:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Mulla ei karppaus oikein pelastanut, saattoi ehkä hitusen lievittää mutta en tiedä oliko se hiilarirajoituksen vai roskaruokkien (leivonnaiset jne) poistamisen ansiota, veikkaisin jälkimmäistä. :) Nykyisin mietin että tuliskohan esimerkiksi noista ravintolisistä olemaan yhtään iloa. Ainakin yhdessä tutkimuksessa sinkki+kromi auttoivat ilmeisesti aika hyvin muutamassa kuukaudessa. No, se todellinen hyöty omalla kohdalla selviää sitten... Nyt alku on lupaava kun muutama viikko monimineraalin* aloittamisesta on jo paljon parempi iho kuin aloitettaessa mutta toi voi mennä toistaiseksi hyvin ihan sen tavallisen vaihtelun piikkiin kun sekin on välillä aika nopeaa.

Itse en hirveästi tiedä aknen teoriapuolesta, mutta joitakin juttuja silti kirjoitellut ylös ainakin tänne http://valtsuhealth.blogspot.com/2010/0 ... eoria.html

* valmisteena testailen tällä hetkellä Source Naturals -merkkistä Life Minerals, No Iron purkkia

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-18 09:46:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Ei se välttämättä oireita poista, mutta lievittää niitä kyllä.

Itse en aknen takia alkanut, mutta kaikki aknentapaiset oireet loistavat poissaolollaan. Nyrkkisääntönä voisit ajatella, että kaikki suolisto-oireita aiheuttava aiheuttaa myös iho- (ja hengitys-) oireita. Ja tietysti toisinpäin.
Vaikutus iholla voi kuitenkin näkyä vasta viikon tai parin päästä jonkin ruoka-aineen lopettamisesta, kunhan elimistö pääsee puhdistumaan.

Itse olen viljattomalla ruokavaliolla ja maitotuotteista syön lähinnä voita, juustoja ja kermaa (plus kahvimaito).

D-vitamiinia kannattaa ottaa sitten aika runsaalla kädellä.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-18 10:03:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-21 19:49:49
Viestit: 1797
En karppaa aknen takia, mutta vastaan silti. Minulla oli paha aikuisiän akne tuossa 27-30-vuotiaana. Kaikenmaailman lääkekuureja oli, yksi jopa toimikin melkein kaksi vuotta, mutta akne palasi sitten, tosin lievempänä. Aknesta pääsin jotakuinkin eroon lopettamalla kaikki puhdistus- ja pakkelointirutiinit. Pelkkää vettä nykyään. Ei mitään päivittäisiä puhdistuksia ja rasvauksia. Meikkaan harvoin, meikkaajalle tämä ei tietysti oikein käy. (Tosin, jos meikkaan, niin nekin puhdistan pelkällä vedellä ja pesulapulla.)
Ihon kuorin luomusti, eli saunan lauteilla jonkin aikaa ja siinä sitten karkealla pyyhkeellä ihoa pyörittelemään. Sokeria voisi joskus kokeilla lisänä.

Nyt karpatessa olen huomannut, että ihoni on itse asiassa kuivunut. Eli aiemmin en aina välttämättä tarvinnut mitään kosteusvoidetta kasvoihin edes saunan jälkeen, mutta nyt kiristää, ja on vähän pakko laittaa. Ja olen nyt laittanut rasvaisempaa rasvaa, oikein tämän ikäisille tarkoitettua! :) Edelleen vain saunan jälkeen laitan.

_________________
Fyysinen ikä 46 - henkinen ikä 19 - Kylähulluus kunniaan!
Suhina vaan käy, kun menee yli ymmärryksen
carpe diem - karppaajan daimit
.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-18 15:49:23 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-24 20:28:01
Viestit: 1
Minulla aknen sai kuriin oikein tiukalla karppauksella, johon kuului vähän maitotuotteita. Kun aloin syömään pekonia aamupalaksi, alkoi myös ihokin hehkumaan kauniisti! :) En kuitenkaan pystynyt jatkuvaan tiukkaan karppaukseen, joten loppujen lopuksi aloitin Roaccutanin (vaikka olin pitkään sitä vastaan). Ja nyt olen todella onnellinen, kun iho on hyvässä kunnossa, ei tarvitse stressata jokaisen herkun aiheuttamaa finniä (niitä tuli aina kun hairahtui karppauksesta..)

Sinkkiä söin myös aikaisemmin, ja se kyllä auttoi ihoon paljon. :) Tosin jossain vaiheessa pillereiden pyörittely alkoi ärsyttää ja lopetin.

AP, sanoit että tämä on viimeinen toivosi, olet siis koittanut jo Roaccuttania, vai onko se ollenkaan vaihtoehtonasi?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-18 16:44:48 
Poissa
himokarppi
himokarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-04 14:53:14
Viestit: 3807
Olen kärsinyt selkäaknesta jo vuosia, kasvoissa on onneksi lähinnä satunnaisia hormoninäppyjä leukaperissä. Ikääkin alkaa kohta olla kolmekymmentä. Karppaus on noin yleisesti parantanut ihon kuntoa, eikä esimerkiksi suihkun jälkeen tarvitse ihoa rasvailla toisin kuin aiemmin (atopia). Selkäakne on sen sijaan nyt kukkeimmillaan, toisin kuin karppaus josta on viime kuukausina tullut lipsumista ruisleivästä pitsaan ja pastaan. Selkeästi viljojen lisääminen näkyy ihon kunnon huononemisena.

Nyt olenkin päättänyt jättää viljat kokonaan pois. Lisäravinteena syön sinkkiä, maitohappobakteereita (kun niitä sattuu nyt olemaan kaapissa, ei se pahaakaan tehne), sekä normaalit D-ja B6-vitamiinit. Maitotuotteista pyrin nyt ainakin toistaiseksi syömään lähinnä hapanmaitotuotteita, tosin kermaa tullee käytettyä myös jonkin verran. Aamukahvimaidon vaihdoin punaiseen soijamaitoon.

Raportoin tuloksista. :)

Suun kautta otettavia lääkkeitä en akneen ole koskaan käyttänyt enkä tähän hätään myöskään halua kokeilla, koska lisääntyminen lienee ajankohtaista piakkoin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-19 09:54:45 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-11-01 19:10:47
Viestit: 15
nukkis: Olen sen verran periaatteen nainen, että en edes särkylääkkeisiin koske kuin aivan pakon edessä. Ja akneni on melko lievää, eli koko ajan on naamassa finnejä, mutta korkeimmillaan n. 7 kerrallaan.. Eli mielestäni ei ole sen arvoista käyttää lääkkeitä tähän.

jojoko: Mineraalimeikkipuuteria käytän, koska en täysin ilman meikkiä halua olla. Aloin joku aika sitten kuitenkin pesemään nekin meikit vain vedellä ja ihon kamala rasvoittuminen lakkasi. Nykyään en puuteroi naamaani kesken päivän, vapauttavaa!

Erihanna: Itse olen ollut huomaavinani, että aivan pieninkin määrä vehnää aiheuttaa minulle poskiin pitkäkestoisia, arpia jättäviä finnejä. Olen miettinyt vilja-allergiaa, koska esim. Fazerin suklaasta tulee oireita, vaikka keliaakikot voivat sitä syödä.. Pitäis varmaan testata jossain.

Valtz0r: Kiva blogi sulla, olen sinne joskus aiemmin eksynytkin. Ja se valoasia on mielenkiintoinen, koska kesällä iho on parempi, vaikka oiski syöny mitä sattuu. Sinkkiä oon itekki popsinu ja sillä tuntu suurempina annostuksina olevan vaikutusta ihoon, mut sai sit masunki jumiin. Nyt oon siis vähentäny määrää. Kahvihan vähentää sinkkiä elimistöstä? Itse olen tämmöinen kahvinlitkijä enkä vain osaa lopettaa..

Mohmelo: Sitäpä juuri olen pitänyt sääntönä, että suolisto-oireet näkyvät sitten ihossa. Mutta kun en osaa aina niiden aiheuttajaa jäljittää niin se on sitten sellaista arvailua. Deetä menee 100-125 mikrogrammaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-19 10:19:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-28 20:05:29
Viestit: 382
Paikkakunta: Helsinki
Mä en aloittanut karppausta aknen takia, mutta samoihin aikoihin ajoittui Diane Nova pillereiden lopettaminen ja nuo pillerit mulla oli pitäneet iho-ongelmat poissa. Ja kas kumma, Diane Novat on olleet nyt poissa puolisen vuotta, eikä akne ole palannut. Toisin kuin viime keväänä, jolloin näppylät palasivat heti pillereiden lopettamisen jälkeen ja jouduin hakemaan uuden reseptin. Silloin siis söin mitä sattuu. :roll:

Satavarma en nyt voi olla siitä, että johtuuko mun ihoni tämän hetkinen hyvä kunto VHH-ruokavaliosta, kun mukana on pari muutakin muuttujaa. Olen nimittäin kesästä asti syönyt Yasmin e-pillereitä, joiden gyne sanoi myös auttavan iho-ongelmiin. Toiseksi näin talvisin mun ihoni on aina ollut parempi. Mä en siis kuulu niihin, joiden iho tykkää auringosta ja voi paremmin kesäisin, vaan päin vastoin mun naamani räjähtää aina keväällä ja paranee talvella. :)


Muoks. Niin ja tosiaan olen myös syönyt sinkkiä lisäravinteena kesästä lähtien, eli silläkin voi olla vaikutusta.

_________________
Kuva

www.iHerb.com alekoodilla IHA397 jopa 10$ alennus ensimmäisestä tilauksesta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-19 10:30:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
uusinaama kirjoitti:
Kahvihan vähentää sinkkiä elimistöstä? Itse olen tämmöinen kahvinlitkijä enkä vain osaa lopettaa..

Oon kuullut sanottavan että diureetit veis siinä sivussa aika paljonkin eri mineraaleja samalla kun poistavat vettä elimistöstä. Mutta mitään varsinaista täysin uskottavaa tietoa ei oo vastaan tullut kun en oikein ole perehtynytkään :o

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-19 10:30:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
uusinaama kirjoitti:
Kahvihan vähentää sinkkiä elimistöstä? Itse olen tämmöinen kahvinlitkijä enkä vain osaa lopettaa..

Oon kuullut sanottavan että diureetit veis siinä sivussa aika paljonkin eri mineraaleja samalla kun poistavat vettä elimistöstä. Mutta mitään varsinaista täysin uskottavaa tietoa ei oo vastaan tullut kun en oikein ole perehtynytkään :o

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-19 10:54:46 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-11-01 19:10:47
Viestit: 15
Ääähhh, kahvista olisi siis luovuttava. Tai ainakin vähennettävä mahdollisimman paljon :cry:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-19 10:59:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
En mie tiiä, kyllä mun mielestä monet kahvinjuojatkin pärjää ihan hyvin 8) Ite en juo kahvia kun en tykkää.

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-19 13:04:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-09-01 15:14:16
Viestit: 1392
Paikkakunta: Porvoo
Karppaus on helpottanut aknea, mutta repsut näkyvät varsin hyvin ihossa. Nyt iho kukkii ilmeisesti joulun ajan mässäyksistä :roll: Olen jättänyt viljat pois jo ajat sitten, mutta niihin on tullut sorruttua aina muutamia kertoja vuodessa. Sokerittomuuden aloitin tammikuun alussa. Maitotuotteet olis tarkoitus jättää pois, mutta koska työpaikkaruoka taitaa mennä liian teolliseksi jos tilaan sen sekä viljattomana että maidottomana, niin en sen takia ole viitsinyt kotosallakaan poistaa kokonaan maitotuotteita vaikkakin olen niitä vähentänyt. Tarkoitus olisi myös lisäaineet karsia pois, mutta sitten täytyisi lopettaa tuo työpaikkaruokailu, kun en oikeasti tiedä mitä se ruoka sisältää. Ihania kasviksia meillä ainakin on päivittäin :D
Kahvia yritän vähentää, mutta toistaiseksi tarvitsen päivittäin vähintään pienen kupillisen kahvia, koska muuten alkaa päänsärky. Lisäravinteina ei tällä hetkellä ole kuin magnesium ja d-vitamiini. Vois ostaa muitakin, kunhan vaan löytäisin laadukkaat ja imeytyvät kamat.

Olen joskus ollut Roaccutan kuurilla ja kesti 11kk ennen kuin se tehosi. Vasta sitten akne oli poissa (ja palasi takaisin muutaman vuoden kuluttua). Enkä kyllä haittavaikutusten takia suosittelisi tota lääkettä kellekään :( Ahistaa, että olen kiusannut elimistöäni tuollaisella.
Mutta oikean ruokavalionkin vaikutukset voivat näkyä vasta kuukausien kuluttua ja tuntuu, että yksikin repsu pilaa kaiken :roll: Ja sitten hormonitoiminta vaikuttaa myös finneihin.

Käytän mineraalimeikkejä. Iho tulee pestyä vain saunapäivinä ja silloinkin pelkällä vedellä/suolavedellä, joskus soodavedelläkin kun hiuksia pesen sillä. Teen itse kuorintanaamion aspiriinista ja hunajasta. Asetyylisalisyylihappo kun nujertaa finnejä :) Jos iho on kuiva, niin kosteutan kookosöljyllä.

_________________
Poika 09/12, Tyttö 02/15

Ruokapäikky


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-19 14:53:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-06-18 20:05:37
Viestit: 177
Akne oli itselläni yksi karppauksen aloittamisen syistä muiden iho-ongelmien lisäksi. Olen karpannut nyt hiukan reilun vuoden, ja iho on onneksi jo paremmassa kunnossa. Toki välillä saattaa tulla pari näppyä tiettyyn aikaan kuukaudesta, mutta sellaista todella tulehtunutta ihoa ei enää ole. Söin jouluna enemmän hiilareita ja luultavasti joissain ruuissa oli jotain viljaakin. Sen kyllä huomasi! Päänahka meni pahaan kuntoon, ja naama kukki kuin mummon pelargoniat. Onneksi tilanne on tasaantunut kun siirryin takaisin arkisyömisiin. Itse käytän maitotuotteita, ja juon kahviakin reilusti. Viljatuotteet on kuitenkin ehdoton ei, ja jos syön esim. tavallista enemmän kuivattuja hedelmiä, se näkyy naamassa.

_________________
Valokuvapäiväkirjani


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-19 15:17:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Kalmari kirjoitti:
Olen joskus ollut Roaccutan kuurilla ja kesti 11kk ennen kuin se tehosi. Vasta sitten akne oli poissa (ja palasi takaisin muutaman vuoden kuluttua). Enkä kyllä haittavaikutusten takia suosittelisi tota lääkettä kellekään :( Ahistaa, että olen kiusannut elimistöäni tuollaisella..

Olikohan just Perfect Health Diet -kirjan ja blogin kirjoittaja Paul Jaminet jolla Roaccutan myös aiheutti pahoi ongelmia. Sillä siis alunperin oli isoin ongelma vaan akne, mutta kai just akneantibioottien jälkeen terveys alkoi menee monellakin tapaa huonompaan suuntaan. Tosin ihan lopulta se kuulemma pääsi terveysongelmista eroon ruokavalion ja antibioottien avustuksella.

Kalmari kirjoitti:
Lisäravinteina ei tällä hetkellä ole kuin magnesium ja d-vitamiini. Vois ostaa muitakin, kunhan vaan löytäisin laadukkaat ja imeytyvät kamat.

Mä mainitsin tän ketjun ekassa viestissäni yhden monimineraalivalmisteen. Mulla on vasta muutaman viikon kokemus siitä eli en voi ylistää sitä minkään kokemuksien pohjalta enkä tiedä muita ketkä sitä ois käyttäneet, mutta mun mielestä siinä on koostumus aika hyvä. Yks tabu maksaa suunnilleen yhden magnesiumtabun verran mutta siinä on aika 114mg magnesiumannoksen lisäks kasa muitakin mineraaleja.

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-21 09:32:47 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-11-01 19:10:47
Viestit: 15
Kiitos kaikille vastauksista.
Ilmoitelkaahan, jos saatte ahaa-elämyksiä.
Viljat on tosiaan mulla paha juttu, mut mietityttää kuinka kauan täytyy oottaa, et niiden vaikutus on poistunut elimistöstä.
Ja okei, jos se kahvi ei niin kovasti vaikuttaiskaan.. On se niin hyvää =P~


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-21 11:32:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-06-18 20:05:37
Viestit: 177
^ Juon itse kyllä sen verran reippaasti kahvia että voin mennä arvaamaan ettei se ihan hirveästi kyllä vaikuta. Opiskelijat kun tuppaa käymään sillä kofeiinilla kun hommia pitää vääntää kellon ympäri kiireisimpinä aikoina. :roll: Siispä juo ihan rauhassa sitä kahvia ja odottele että iho rauhoittuu viljojen jäljiltä. Itselläni meni noin kuukausi että iho toipuu viljoista (kädet lakkaa kutisemasta, ja kasvojen iho rauhoittuu) joten kyllä se siitä. Tsemppiä. :D

_________________
Valokuvapäiväkirjani


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-21 11:38:35 
Poissa
rentokarppi
rentokarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-12-07 08:55:22
Viestit: 1755
Paikkakunta: Turku
Kahviriippuvaisuudesta pääsin itse nopeasti teen kautta eroon, ja nyt kahvi maistuu ERITTÄIN pahalle!
Solgarin zinc picolinate (sinkki) ravintolisä auttanut karppauksen kera myös hyvin! (ainoa sinkkiyhdiste joka toimii ihmisellä, muut plaseboa) Ennen söin e-pillereitä akneen ja ennen niiden jättäminen laukas karmeet kukkimiset, ja nyt lopetettuani en saanut takaisin karmeeta kukkatarhaa.

Eli karppaus + ravintolisät :respect:

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-21 13:13:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-13 21:52:39
Viestit: 1101
Mulla ihon kuntoon parantavasti vaikuttaa jo mainittujen (vhh, viljattomuus, aurinko, d-vitamiinin "yliannostus") lisäksi riittävä UNI. Kyllä huomaa ihossa jos unirytmi on mitä sattuu. Unen puute aiheuttaa kortisolin liikaeritystä mikä voi aiheuttaa mm. aknea.

_________________
Karppausta vapaalla tyylillä jo vuodesta 2003.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aknen vuoksi karppaavat
ViestiLähetetty: 2012-01-21 13:32:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
bless86 kirjoitti:
Solgarin zinc picolinate (sinkki) ravintolisä auttanut karppauksen kera myös hyvin! (ainoa sinkkiyhdiste joka toimii ihmisellä, muut plaseboa)

Missä olet moista kuullut? Jotain perää tuossa saattaa olla, mutta naurettavaa väittää että pikolinaatti olisi ainoa muoto. Luuletko että kaikki ruoasta imeytyvä sinkki olisi sinkkipikolinaattia?

No, PubMed varmaan osaa auttaa tälläkin kertaa :wink:

Eksoottisesti nimetyssä tiedejulkaisussa Agents & Actions julkaistiin vuonna 1987 artikkeli, jossa havaittiin että sinkkiglukonaatista, plasebosta, sinkkisitraatista ja sinkkipikolinaatista vain sinkkipikolinaatti nosti sinkkitasoja tilastollisesti merkitsevästi.

Tarkalleen en tiedä mitä tosta pitäisi ajatella. Sinkkisulfaatti on hakannut plasebon monissa tutkimuksissa aknen suhteen eli senkin pitäisi olla sitten hyvin imeytyvä, sitähän ei tossa edellisessä tutkimuksessa tutkittu. Sinkkiglukonaatista on paljon vähemmän tutkimusta mutta sekin on kyllä voittanut yhdessä (ja ainoassa?) tutkimuksessa plasebon, vaikka tuossa imeytymistutkimuksissa sillä ei saatukaan noita tasoja sinkkitasoja nousemaan. Ehkä onnistuneimmassa sinkkitutkimuksessa käytettiin metioniiniin sitoutunutta sinkkiä mutta siinä ravintolisässä oli myös mm. kromia eikä tutkimus ollut plasebokontrolloitu. Sinkkimetioniinista on myös muuta tutkimusartikkelia, joka viittaa että se vois olla ainakin pikolinaatin ohella erityisen hyvin imeytyvä.

Yhdessä toisessa paperissa oli myös niin että 15mg sinkkiä glysinaatin kanssa ei nostanut tasoja mutta 30mg nosti jonkin verran (en muista paljonko ja jostain syystä en nyt pysty edes aukaisemaan tuota artikkelia...).


...nojoo taisin jo tässä itse selvittää mistä tossa väitteessä on kyse. :) Eli joo, ilmeisesti kannattaa sinkkilisää hankkiessa harkita sinkkipikolinaattia tai optizinc/sinkkimonometioniinia. Ainakin ne imeytyvät ilmeisesti vähän paremmin. Joku voi tosin miettiä että onkohan toi joitain elimistön omien systeemien kiertämistä että tungetaan ruoansulatukseen joitain "liian hyvin" imeytyviä sinkkimuotoja. En tiedä onko Solgar pikolinaateista paras valinta, koska Vida on ainakin tosi halpa merkki ja niilläkin sinkki on pikolinaattina eli se saattaa olla hitusen halvempi valinta.

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)