karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:03:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 120 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2011-09-27 02:09:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-24 22:48:51
Viestit: 1123
Paikkakunta: turku
Tässä yksi kokeilu/testi joka todistaa vesijuoksun tehon:


Tunnin intensiivinen vesijuoksu voi kuluttaa jopa kolmanneksen vuorokauden lepoenergiakulutuksesta. Tämä selvisi Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitoksen ja Suomalaisen Vesiliikuntainstituutin yksittäisessä kokeilussa, jossa koejuoksijana oli 45-vuotias ylipainoinen ja huonokuntoinen mies. Kokeilu tehtiin, koska Vesiliikuntainstituutin uintiopaspalvelun laihdutusasiakkaat laihtuivat ennakoitua nopeammin. Ohjaajat halusivat tietää kuinka paljon energiaa vesijuoksu todellisuudessa kuluttaa.
Kokeilussa mitattiin energiakulutus kannettavalla hengityskaasuanalysaattorilla levossa ja vesijuoksuharjoituksen ajalta. Tulokset hämmästyttivät. Koevesijuoksijan lepoenergiakulutus oli 2836 kcal/vrk. Tunnin vesijuoksun aikana hän kulutti 801 kcal. Tämä vastaa tunnin intensiivistä juoksulenkin energiakulutusta. Heikkokuntoisella ylipainoisella henkilöllä vastaava energiakulutus samassa ajassa olisi melko hankalaa tai jopa mahdotonta saavuttaa esimerkiksi juosten kuivalla maalla. (lähde: http://www.vesiliikunta.com/index.php?page=132 )

Voiko ilman vesivyötä vesijuosta?

Vastaus
Kyllä voi. Joidenkin ihmisten kelluvuus on sen verran suuri, että vesijuoksu sujuu ilman kellukkeitakin. Jotkut taas voivat tehdä vesijuostessa muunneltuja liikkeitä niin, että he samalla kun tekevät eteenpäin vieviä liikkeitä, tekevät myös pinnalla pysyttäviä liikkeitä. Tällöin jalkaliikkeissä voi olla sovellusta veden polkemisesta ja käsiliikkeissä taitouimareiden käyttämästä scullingista. Käytännössä kuitenkin suurin osa niistä ihmisistä, jotka ovat kokeilleet vesijuoksua sekä vesivyöllä, että sitä ilman, juoksevat mieluiten vesivyön kanssa. Se on mukavampaa. Ja juostessa voi keskittyä treeniin, kun ei tarvitse keskittyä pinnalla pysymiseen. Asiaa on tutkittukin Yhdysvalloissa. Tutkimustulosten mukaan vesijuoksu vesivyöllä on tehokkaampaa kuin sitä ilman. Tosin erot koeryhmien välillä olivat niin pieniä, ettei tehokkuuserolla ole merkitystä kuntoilijalle.( Lähde: http://www.vesiliikunta.com/index.php?page=160 )

_________________
Strategiset mitat: 166cm, 99kg -> 96.7kg -> 95.6kg -> 95.4kg
Uusi tuleminen: 99.7kg -> 98kg ->


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2011-10-17 15:38:40 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-06-02 09:41:53
Viestit: 1
Tilasin tänään Pixmanista Speedon MP3:n jossa on myös radio,maksoi laturin kanssa 150 €


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2011-10-17 19:11:04 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
En voi anakaan toistaiseksi ilman vyötä juosta, silä jalkoihin tulee yrittäessäni aina kiertoliikkeitä - ei hyvä. Syysloman saldo: 2 vrk ja 2,5 h vesifysioo :D

_________________
Asiallisia juttuja


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2011-10-25 16:14:55 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen
Avatar

Liittynyt: 2010-08-13 07:57:34
Viestit: 9271
Paikkakunta: Siuntio
Teen vesijuoksun ohessa vesijumppaliikkeitä, sillä lailla saa yläkroppaankin liikettä ja hartiat pysyvät rentona.
Huomenna piti mennä, mutta olenkin kuskina koko päivän, torstaina sitten :)

_________________
Turha itkeä maahan kaatunutta maitoa ja miksi mennä merta edemmäksi kalaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-01-07 19:14:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-06-18 20:05:37
Viestit: 177
Olen harkinnut vesijuoksun kokeilemista jo pitkään, mutta viimeksi uimahallissa käydessäni siinä vesijuoksuradalla oli niin täyttä etten kehdannut mennä sinne ihmettelemään. :oops: Pitää kokeilla sitten kun tilaa on vähän paremmin niin saa rauhassa harjoitella. Tekniikkaohjeita jo innostuksissani lueskelin kirjastossa. :lol:

_________________
Valokuvapäiväkirjani


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-01-08 09:58:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-24 22:48:51
Viestit: 1123
Paikkakunta: turku
Mä olen käynyt arkisin vapaapäivinä klo 15 maissa ja lähden pois jo kun porukkaa alkaa iltaisin tulla klo 17-18 uimaan. Paitsi että nyt kun talvi tuli niin iski myös atopia ja läiskät jaloissa on niin ikävää käydä uimahallissa.......ja ja ja tekosyitä :^o , myönnän. Nyt on niin kylmäkin ettei tarkene. :lol:

_________________
Strategiset mitat: 166cm, 99kg -> 96.7kg -> 95.6kg -> 95.4kg
Uusi tuleminen: 99.7kg -> 98kg ->


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-01-09 22:21:21 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Mä harrastin tuota lajia muutama vuosi sitten. Se oli kylläkin salikäynnin päälle ja sellaista laiskaa lillumista vyön kanssa.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-02-19 10:19:54 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-02-02 14:42:55
Viestit: 7
Paikkakunta: Rovaniemi
Vesijuoksu on siinä mielessä loistava harrastus, että moni ylipainoinen ei pysty/jaksa kävellä saati sitten juosta, joten kuntoa voi kasvattaa polvia/niveliä rikkomatta. Mie olen käynyt säännöllisesti vesijuoksemassa ja kunto kohentunut huomattavasti jopa niin että jaksan tanssia 1,5 tuntia miltei putkeen. Tietenkin vesijuoksun haasteellisuus riippuu siitä millä sykkeellä juokset. Itselleni tulee nykyisin kyllä hiki, kun vaihtelen tempoa ja teen välillä spurtteja. Kuitenkin jo pelkkä rentojuokseminen vedessä edistää terveyttäsi. Mie en kyllä ite ala kalorinkulutusta laskemaan, sillä tuntuu et siinä menee kyllä nautinto koko liikunnasta! Ja vesi elementtinä on niin rentouttava, että suosittelen kaikille!!!!!!!!!!!!!!!!

_________________
"Maailma on kaunis ja hyvä elää sille, jolla on aikaa ja tilaa unelmille ja mielen vapaus."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-02-19 10:41:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-24 17:49:23
Viestit: 34301
Paikkakunta: Helsinki
Käyn ohjatussa reippaassa vesijuoksussa kerran viikossa 30 min kerrallaan. Keskisykkeet siinä 120-130 ja sykealueellakin n. 28 min. Eli vauhdikkaasti mennään ja ihan koko aika. Ilman ohjausta luumuilisin varmasti ja menisi lillunnan puolelle. Joskus kun on sijaisia niin tuntuu kuin oltaisiin kuviokellunnan harjoittelussa. Paljon on kiinni ohjaajasta! Mittarin mukaan minulla palaa kaloreita siinä 300 tuon puolituntisen aikana.
Joskus on tunnin jälkeen uinut, mutta minulle tehopuolituntinen on kyllä ollut riittävä. Ryhmässä olen ollut mukana nelisen vuotta.

Olin joku aika sitten kuntoutuksessa ja siellä oli omaan tahtiin vesijuoksemista. Minulla jäi sykkeet silloin tosi matalalle (melkein näyteikkunakävelyn tasolle :oops: ), tosin aikaa sitten tuli käytetyksi pidempään. Korreloi sekin jotakin. Kaipaan siis sen, että joku komentaa ja tahdittaa :roll: ja vaihtaa liikettä.
Vesi on hieno elementti. Olen siitä aina tykännyt.

_________________
Kuva Kaikissa meissä on vikamme, mutta minusta niitä ei vain huomaa
Blogissa lisää


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-02-25 18:17:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-10 16:41:39
Viestit: 290
En tiedä mitä tein väärin vesijuostessa mutta hikeä en pintaan saanut, en millään vaikka viuhdoin pikajuoksutahtia kädet mukana tunninkin putkeen. Uimisella on jostain syystä parempi teho, vaikka vauhti on hyvin rauhallinen (1,5 km tunnissa, sisältäen nivelten lämmityksen pariin otteeseen lämminvesialtaassa). Pääasia että energiaa kuluu :mrgreen:
Voi kun täälläkin olisi ohjattuja tunteja ja vesispinningiä!

Hyvä kun muistutitte, täytyykin jo laittaa se vedenkestävä mp3-soitin tilaukseen että on kotona valmiina kun pääsen jalan kipsistä eroon :) Todennäköisesti Speedon Aquabeat Pixmaniasta, halvimmillaan 50 e.

_________________
iHerb.com-nettikaupasta 5$ alennusta ensitilauksen loppusummasta koodilla ZOC161.

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-02-28 21:30:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-02-28 13:55:27
Viestit: 146
Juoksussa syntyneen rasitusvamman vuoksi tein viime viikot antaumuksella vesijuoksua (se on korvaavista lajeista liikeradoiltaan lähinnä oikeaa juoksua), ja saan kyllä sykkeet korkealle ilman ongelmia. Se vaatii vaan vähän totuttelua että oppii aktivoimaan lihakset kunnolla, alussa se menee vähän lillumiseksi ennen kuin saa jujusta kiinni. Syke on ehkä 5-10 lyöntiä alhaisempi samalla tuntemuksella kuin maalla juostessa (johtuu veden nosteesta tms.), mutta intervallitreeneissä altaassa saan kyllä sykkeen yli 180. Tuollainen 180+ syke tarkoittaa että vedon jälkeen roikun altaan reunassa henkeä haukkoen ja uimavalvoja jo kurkkii että pitääkö tulla pelastamaan...

Vesijuosta voi monella eri tekniikalla - suurin osa näyttää menevän jonkinlaista koirauintia enemmän tai vähemmän etukenossa kauhoen käsillä vettä. Sillä tekniikalla pääsee kovaa vähällä työllä. Itse pidän tekniikan samanlaisena kuin se on oikeassa juoksussa, eli olen täysin pystysuorassa, poljen nopealla frekvenssillä enkä kauho käsillä ollenkaan, vaan kädet ovat sivuilla kevyessä nyrkissä rytmittäen liikettä. Tästä johtuen liikun altaassa hyyyyvin hitaasti. Mummot menevät viisi kierrosta koirauintia siinä ajassa kun itse juoksen yhden ja katsovat sellaisella ilmeellä että "voi voi kun on nuorella tytöllä huono kunto kun noin hitaasti etenee..." vaikka tehoja on taatusti triplasti mummoihin verrattuna :) Vaatii vaan vähän pokkaa polkea naama irvityksessä ja hiki valuen maksimivetoa, melkein paikallaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-03-05 01:32:14 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Mä muuten huomasin, että joka kerta kun menin klo 6:00 Malmille kuntosalille ja sen jälkeen vesijuoksemaan, niin siellä altaassa oli aina ne samat eläkeläiset. :lol:

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-09-25 10:04:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 08:01:01
Viestit: 491
Nostan tätä keskustelua.

Minä olen aloittanut vesijuoksun reilu vko sitten. Aiemmin se on ollut minulle lähes tuntematon laji. Pikkuhiljaa kesällä lonkkani kipeytyi ja sain 2 vkoa sitten "tuomion" magneettikuvauksen jälkeen: lonkan rustorengas eli labrum on revennyt ja se on aiheuttanut ylimääräistä nestettä nivelen sisään :( :( Odottelen nyt aikaa lonkan tähystysleikkaukseen. Liikunta on mennyt uusiksi, kahvakuula on hylätty ja pyrin pitämään kuntoa yllä vesijuosten.

Olen tykästynyt vesijuokseen tosi paljon. Tähän asti olen tehnyt n. tunnin treenejä, mutta toivon jatkossa pystyväni tekemään yhden pidemmän harjoituksen viikossa. Treenitahtini on n. joka toinen päivä.

Tekniikkaa parentelen edelleen. Ekat kerrat menivät varmaan aika vähin tehoin, mutta nyt jo onnistuu lihasten käyttö paremmin. Olen huomannut minäkin, että mummot menevät koiranuinti -tyylillä ohi, kun itse pyrin menemään mahdollisimman pystyssä. Käsittääkseni se on oikeampi vesijuoksutekniikka, mutta se myös säästää niskoja. En ymmärrä miten kenenkään niskat kestävät sitä että mennään tunti pää huonossa asennossa :shock:

Minulla on myös tilauksessa Speedon vedenkestävä mp3-soitin. En muuten ole oikeastaan koskaan kuunnellut musiikkia treenatessa, mutta tunti on altaassa pitkä aika ja musiikki voisi auttaa siihen, ettei mene ihan työasioiden kelaamiseen...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-09-25 22:50:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2012-03-10 13:40:57
Viestit: 143
Pitää opetella oikea tekniikka, koska suurin osa ei juokse vaan kelluu ja potkii itseään eteenpäin.

_________________
11/11 106kg, nyt 2/13 73 kg. Liikuntaa ja paleokarppausta. Pääkoppaa ei kannata laittaa liian koville.
Jos taustalla ei ole sairautta on merkittävä ylipaino laiskuutta ja läskin on turha itkeä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-09-26 01:12:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-24 17:49:23
Viestit: 34301
Paikkakunta: Helsinki
Väiski kirjoitti:
Pitää opetella oikea tekniikka, koska suurin osa ei juokse vaan kelluu ja potkii itseään eteenpäin.

Juur näin!

_________________
Kuva Kaikissa meissä on vikamme, mutta minusta niitä ei vain huomaa
Blogissa lisää


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-09-26 13:54:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 08:01:01
Viestit: 491
Mutta nuo koiraa vesijuoksuvyön kanssa uivat menevät kovaa ja vilkuilevat minua säälien kun ihan oikeasti juoksen vedessä :lol: :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2012-11-14 11:57:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-11-06 18:55:41
Viestit: 301
Hei jee! Mä olen kans aloittanut tämän ihan lähiaikoina. Juuri tulin tunnin juoksureissulta :) Sopii tällaiselle ylipainoiselle, polvivaivaiselle.

Tekniikka tuottaa vähän harmaita hiuksia, kun en tiedä onko se oikea vai ei. Pyrin pysymään pystyasennossa ja jäljittelemään mahdollisimman pitkälle maalla tapahtuvaa juoksua niin käsien kun jalkojen osalta (ei siis rintauintiliikkeitä käsillä...). Koitan pitää myös ryhdin ja korsettilihakset kurissa. Juoksu tuntuu erityisesti alavatsassa, käsivarsien alleissa (mulla on sellaiset hanskat) ja takareisissä.

_________________
Kuva

Big Dragon -> Small Dragon -päiväkirja: tarinaa nutrauskatkaisuhoidosta karppaukseen


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2013-04-23 07:52:25 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-20 10:11:37
Viestit: 32
Paikkakunta: Turku
Me käytiin ekana sellasella alkeis-tunnilla, missä neuvottiin oikea tekniikka ni ei saa paikkojaan kipeäksi väärällä tavalla.. siinä ohjaaja anto kanssa vinkkejä miten voi muuttaa tai tehostaa treeniä just erilaisilla liikkeillä. Esim. voi "kauhoa" vettä oikein reippaasti edestä taakse ni allit saa tehokkaammin kyytiä tai jaloilla voi tehdä vaan nopeaa "tikkausta".. Me yleensä kävellään uimahallillle n.puol tuntii, sit tunti juoksua ja puol tuntii kävelyä takas, just passeli :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2013-04-23 09:45:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Ja hyvä harjotus on kanssa, kun ei käytä käsiä lainkaan. Keskittyy pitämään keskipakin tasapainossa ja tikkaa jaloilla vaan eteenpäin. Kuva

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: vesijuoksu
ViestiLähetetty: 2013-04-24 10:30:46 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-20 10:11:37
Viestit: 32
Paikkakunta: Turku
VeeraX kirjoitti:
Ja hyvä harjotus on kanssa, kun ei käytä käsiä lainkaan.


Juuuu tuota kokeiltiin kanssa eilen ja poltteli oikeen! :shock: Varmaan tosi hassun näköstä ku kulkee vedessä etanan tuntivauhtia, mutta hampaat kiristelee ja pää punottaa, vielä jaksaa vähän matkaa!! :lol:


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 120 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)