karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:26:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-12-20 19:41:29 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Mä tarvitsisin hieman vinkkejä mitä tehdä kun sain ylimääräisenä n.3kg possunsilavaa, siinä on osa myös nahkaa. Kannattaako sulattaa uunissa hiljalleen vai jossain padassa levyllä, purkittaako vai pakastaako. Luuliemiä olen keitellyt mutta rasvaliemi on aika uutta juttua minulle.
Kellään ideoita #-o

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-20 19:47:12 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Uunissa sulatus käy varmaan jos on sopiva uuni. Meidän keittiössä hella tuntuu helpommalta, joten olen harrastanut kattilaa, jonka pohjalla on vähän vettä, ja jopa parin päivän hauduttelua ykkösellä. Homma varmaan nopeutuu, jos tekee läskin ja ihran pehmenemisen jäkeen Morkkiksen tapaan eli soseuttaa sauvasekoittimella jo etukäteen eikä kerää vain sitä värittömäksi nesteeksi pinnalle nousevaa rasvaa... ja hyvää sekin oli (kiitos!)

Pakastusta en ole edes ajatelluy, koska hyvin tehtynä tuo säilyy hyvin sellaisenaankin viielässä

Ja sitten sitä voi tietysti jo keitettäessä maustaa levitteeksi Puolalaiseen tapaan. Suola ja sienet ja yrtit ja sipuli taisivat olla sopivia - mutta tätä en ole vielä ehtinyt kokeilla, paitsi muutaman kerran maistaa. Vei kyllä joka kerta melkein kielen mennessään :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-20 19:57:08 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Kiitos Els,
mulla on sellainen slow cooker niin tunkasenpa silavaa siihen ja sitten jätän sen pariksi vuorokaudeksi keittiön tasolle matalalle lämmölle. Katsotaan mitä saan aikaiseksi. :lol:

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-20 20:15:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Grasu kirjoitti:
Mä tarvitsisin hieman vinkkejä mitä tehdä kun sain ylimääräisenä n.3kg possunsilavaa, siinä on osa myös nahkaa. Kannattaako sulattaa uunissa hiljalleen vai jossain padassa levyllä, purkittaako vai pakastaako. Luuliemiä olen keitellyt mutta rasvaliemi on aika uutta juttua minulle.
Kellään ideoita #-o

Minulla on puhdistus ohjeet tässä
http://karppausjaperhe.blogspot.com/201 ... ering.html
Minä oikaisin viimeksi ja jätin keittämisen väliin. Ihan hyvää tuli silti. Mutta ehkä tuoksu vähän voimakkaampi??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-20 21:00:37 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
R-A, Kivan näköinen pallukka siitä näytti tulevan.
Kuinka toi silava, eikö se tartu jauhettaessa lihamyllyn rattaan ympärille. Muistan kun olen jotain nahkaa työntänyt myllyn läpi, niin siellä on nahka sen pyörivän jutun ympärillä ja jumittaa sitten.koko koneen. Sitten kun se on hyvin rasvaista niin se vain pyörii mutta ulos ei tule mitään.
Täytyy silti kokeilla kunhan ehdin.
Kiitos R-A

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-20 21:02:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
En osaa sanoa oikein. Mun mylly jauhaa kaikki nahkoineen päivineen. Ei ole jumittanu vielä kertaakaan.

Minä kun jauhan kamarankin nykyään lihapulliin :lol:
(mieheltä salaa, nuissa mun kamaroissa kun on joskus sitä karvaakin jälellä :lol: )

Jos leikkelet ohuempaa suikaletta??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-20 21:04:03 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
täytyy testata josko auttaisi #-o

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-20 23:03:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Tai sitten leikkaat nahat talteen ja keittelet luuliemen seassa niistä kollageenit irti, jos mylly ei jaksa :) ?

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-21 08:49:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
=D> jep tuo oli hyvä! Jos on leivinuuni, niin antaa luiden ja kamaran ensin vähän paahtua kattilassa ja sitten keittelee!! Tulee vielä ihanampaa!

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-02-03 07:52:42 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
els kirjoitti:
Vinkki: Soittelin juuri Hauhialan hanhifarmille.
Siellä on jouluhanhien teurastus vielä käynnissä, joten rasvaakin olisi saatavissa
...
Ja vielä linkki: http://www.hanhifarmi.fi/

Jälkipuheita tästä

Alunperin pakastetusta mutta meille päästessä jo sulaneesta neljän kilon hanhenrasvaämpäristä on nyt kahden kuukauden käytön jälkeen jäljellä noin kilo. Jouluajan kulutus oli sikäli erilaista, että talossa oli paljon muitakin syömisiä - mutta toistaalta osa rasvasta päätyi samasta syystä muualle kuin meille.

Tiiviinä ja kiinteänä tuotteena se näyttää säilyvän yhtä hyvin kuin voi tai koti-ihrat, eli pari kuukautta ei vielä haittaa mitään. Maku on kuin onkin hulppean hyvä. Elikkä kyseisen pönikän sisältö on ollut mahtava lisä ruoanlaitossa; varsinkin sellaisiin ruokiin, joihin tulee muutakin valmiiksi suolattua raaka-ainetta ja joihin siksi normivoin suolaisuus (meikäläisen käyttämissä määrissä) on liikaa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-06-04 21:25:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Hoi eläinrasvametsästäjät!
Ensi viikolla (vuosi 2012, viikko 24, kesäkuuta) voisi kuulemma saada kyyttöhärän rasvaa ja luita.

Jos asut Jyväskylän seudulla, vilkuile facebookista Jämsän, Muuramen tai Laukaan ruokapiirien sivuja
Jos asut pääkaupunkiseudulla ja pääset hakemaan niitä itse, voit ehkä privata minulle. Mutta vain tällä viikolla.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-06-05 05:52:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-10 17:33:41
Viestit: 970
Jos teillä on tuttuja hirviporukassa niin sieltä voi saada hyviä herkkuja. Luut ja rasvat menee hyvin usein koirille tai supille.

Äijät katteli ihmeissään viime syksynä lihanpaloittelussa kun minä mätin "moskaämpäristä" rasvoja omaan pussiin :mrgreen:

_________________
-24 kg vajaassa vuodessa... nyt ylläpitoa, BMI 23 vuodesta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-07-24 21:05:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Onkos kukaan koskaan keittänyt ihraa strutsinrasvasta tai masitanut sellaista?
Terveisiä vaan Kouvolasta, jonka naapurista auton takakonttiin eksyi kokonainen pakastettu strutsinraato luineen ja läskeineen :)

Päällimmäisenä pinossa (eli jo tänään sulana) näytti olevan sisäelinrasvan oloista tavaraa, joten sitä on nyt muutama kilo kiehumassa.
Raportoinen jatkosta, kunha projekti edistyy johonkin merkittävään pisteeseen.

Päivitystä (seuraavana aamuna):
Projekti on vielä pahasti kesken, mutta päällimmäisistä, sisäelinrasvan näköisistä lihattomista ihrapaloista (3.5 kiloa) tuli jo nyt,
yön yli kattilassa muhittamalla toista litraa kirkasta, hyvänmakuista luksusrasvaa ja pari kiloa sameampaa maukasta talousrasvaa.

Tilalla oli pakkasessa useammankin strustin jämät pakkasessa, niin että suosittelen lämpimästi, jos aikaa riittää.
Paikan nimi: Laurilan strutsitila ja nettiosoitekin löytyy: http://www.strutsitila.net

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-29 22:54:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Tuli muuten vastaan verkkokauppa jossa myydään ankan ja hanhenrasvaa: http://www.delideli.fi/fin/?sivu=ryhma&id=70
Alkuperämaa tosin ilmeisesti Ranska.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-30 17:13:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
Ihana Eestikauppa yllätti jälleen. Olen appiukon Unkarinmatkasta alkaen kaivannut tuliaisiksi saamaani ihrapötkylää. Silkkaa suolaista silavaa paprikahunnulla ja nyt vihdoin sitä löysin Eestikaupasta. Ah ja voi, nyt on ihan pakko saada Uotilaa ja silavaa,ja vielä päällänsä Liljan upeita venäläisiä kurkkuja, maiskis.
A-vorst . Ungaripekk. Koostis: seapekk, sool 4%, punane pipar. Eikä mitään muuta. Pipar on tulisen sorttista ja silava kovempaa kuin Unkarissa, mutta muuten ; smack :D

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-30 19:30:52 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Mites muuten se menis, kun meillä uotilakin nyt boikotissa. Ens viikolla käydään kumpikin kaupunki vissiin.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-30 20:23:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
Uotila jäi minultakin, kun ukko oli ostanut jotain onnetonta luomuruista, mutta voihan sen laittaa munakkaaseen, oopsin päälle, läskilootaan, siis vähähiilarisilla vihanneksilla tehtyyn ja juuston ja kurkun väliin. Hiukan pehmeämpää sais vaan olla. Taidan tehdä ite, kun huomenna sikaa haetaan. Joulukuuksi kilon silavapötkö hyvällä paprikahunnulla, hiukka salaatinlehteä sivulle. Ostin päättömän ämpärin suolasilakoitakin, eiku ämpärin päättömiä, niistä ja kesäkurpasta ja silavasta eksoottinen silakkaloota ja sitä rataa. Eksotiikkaa tuo ainaskin se wahwa punapiper. Ja jos viel laittais munamaidoksi kookosmaitoa :mrgreen: :lol:

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-30 21:04:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Minä ekaa kertaa viikko sitten keittelin luita, (paitsi olen jätteeksi jääneistä broilereista ennen toki keitellyt) jotka olin tilannut ihan lihatiskiltä luuliemeä varten.

No, innoissani keittelin sitä kolmen- ja puolenkilon luukasaa isossa kattilassa vuorokauden.
Haju alkoi vaan niin tympiä, varsinkin kun se tuntui tarttuvan joka paikkaan, ja lopulta en ole edes maistanut, mutta meitin mustat=koirat aivan onnessaan. :wink:

Olin kyllä yllättynyt miten niistä kovista luista irtosi sellanen määrä rasvaa!!! :shock:
Kaikki liemi on pakkasessa , ja voihan tuo olla niini, että uskallan sitä maistaa joku päivä mustien kiusaksi. :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-30 21:08:31 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Mulla tuli kerran kans tympeenhajuinen liemi. Jäi syömättä. Mistähän johtui?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-30 21:31:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Tympeenhajuinen on just OK ilmaisu, kompaan Konnsintti sinua!
Mutta ei se nyt pakastuksen jälkeen ole enää sama.

Mietin vaan, että kun oli niin vaikeaa löytää ohjeita siinä hädässä ja laitoin suoraan veteen,
olisikohan pitänyt laittaa uuniin ensin?

Onko kokemuksia?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)