karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 08:03:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 123 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-06 20:39:27 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-17 10:32:12
Viestit: 5031
Paikkakunta: Dukcsburg
Mä olen jo jonkun aikaa ollut ihastunu noihin erilaisiin luuliemiin. Tuli vaan tässä mieleen, että mikähän noista voisi olla kaikkein ravinteikkain luuliemi ja miksi? Tänäänkin söin esmes (5 tuntia sitten) 3 dl itse (lohesta ja päästä + ruodoista) keitettyä kalalientä, kera lohenpalojen, kookosöljyn, voissa paistettujen kasvisten (jotka lisäsin pataan) + kerman, niin vieläkin on maha ihan täynnä. Tuli taas mieleen se vanha sananlasku, että hiki laiskan syödessä. Alkoi meinaan, kesken syömisen, sen verran pukkaa hikeä, että yllätti jopa ittenikin. En laiskottele, nytkin olen alkanu harrastaa päivittäin punnerruksia ja jalkakyykkyjä, mutta se onkin sitten toinen juttu, että ollaanko tässä nyt enää sitten niitä kantiuntoja vai nou. :wink:
No kumminkin. Oma tekemään kanaliemeen tehty keitto on kans ollut niin täyttävää, että kerran päivässä sitä pystyy lautesellisen syömään. Enempää ei mahdu. Vaan eipä tuollaista hikeä kyllä ole kanaliemeen tehty ruoka saanut aikaseksi. Miksi ei? Muut aineet on ollu kumminkin ihan samat, kookosöljyä myöten. Voisko olla syy siinä, että kalaliemessä on mukana myös kilpirauhanen? Enig & Fallon kirjassaan (Syö rasvaa ja laihdu) kertovat myös tuosta elukan kilpirauhasen syömisestä. Jos taas mietitään muiden elukoiden luuliemiä, niin kaupasta ei saa kokonaisena kuin kalaa, jolloin se kalan kilpirauhanen tulee siinä samalla keitettyä ja samalla syötyä. Kanaa ei saa kaupasta ihan kokonaisena. Lehmän kurkkutorvet (samalla se kilpirauhanen) menee mm. elukoitten ruokiin, ellei teurastamolla pääse väliin. Mitäs te ootte asiasta mielipuolta?

_________________
JEP


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-07 09:19:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
Äkkiseltään tuntus että keittoaika ja liemen happamuus kertos ravinteet. Kalasta irtoo kans omega-3 rasvoja. Kanan koipireidestä saa monesti myös maksan ja pitkään keitettynä selkäranka hajoo, joten voi syödä myös selkäytimen. :smt001


Kilpirauhasesta ja hikoilusta en sano mitään.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-07 09:35:01 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-17 10:32:12
Viestit: 5031
Paikkakunta: Dukcsburg
Oukei. Mä olen kasaillu pakkaseen noita kanan koipien ym. luita ja sitten kun niitä kertyy riittävä määrä, niin keitän sitten pitkään sitä lientä. Tosta meitin K-kaupasta saan aina tilaamalla naudan putkiluita ja ne vielä sahaakin ne mulle kattilaan sopiviksi. Hyvää palvelua!

_________________
JEP


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-07 10:54:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
Mistä se happamuus johtuu luuliemessä? Välillä, kun teen naudan ydinluista lientä, niin se liemi on vähän hapanta (tosi hyvää), ja välillä se ei ole.

Joka tapauksessa piristyn eniten naudan ydinluista tehdyn liemen jälkeen, ehkä siinä on eniten mulle sopivia ravintoaineita.

Mitä mieltä olette noiden suomalaisten broilerien luista? Nehän on erittäin heikkolaatuisia, kannattaako niitä syödä?
Mä välillä keittelen lientä kaupan broilerista, koska en viitsi heittää hukkaan ja se liemi on hyvää, mutta ykkösliemenä meillä on naudan luuliemi.

Olen nykyään keksinyt tehdä luuliemen isossa valurautapadassa uunissa yön yli, se onnistuu jotenkin paremmin siinä, eikä se haise koko yötä keittiössä (vihaan ruoan hajua muulloin kuin ruoka-aikoina).


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-07 11:11:07 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Molekyyligastronomian kehittäjän Hevre Thisin mukaan suola kannattaa lisätä keittämisen alkupuolella, niin liemeen liukenee enemmän ainesta. Meillä keitetään myös broilerin luita, mutta ei syödä. Lihaluita kannattaa keittää monta tuntia, tuo uuni onkin kätevä ideä lämmityskaudella (meillä puulämmitys), mutta kalalientä ei tule keittää kuin 15-20 minuuttia ja sitten heti siivilöidään.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-07 13:57:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
tuijakoo kirjoitti:
Oukei. Mä olen kasaillu pakkaseen noita kanan koipien ym. luita ja sitten kun niitä kertyy riittävä määrä, niin keitän sitten pitkään sitä lientä. Tosta meitin K-kaupasta saan aina tilaamalla naudan putkiluita ja ne vielä sahaakin ne mulle kattilaan sopiviksi. Hyvää palvelua!

Samoin täällä näyttää saavan naudan ydinluuta (sitä ossobucon luuta, palana tai kiekkoina) tosi kivasti pyytämällä.
Niistä tulee sen verran hyvää ja maukasta ettei viitsi sotkea mukaan muita luita.

Sen sijaan broilerinrankoja ja possun jämäluita olen pakkasesta heittänyt sujuvasti samaan pataan.
Ja tästä kypsyvä liemi päätyy sitten jonkun muun padan pohjaksi tai kostukkeeksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-07 14:56:33 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Minä taas en ole kaupoista löytänyt ja kauppahallistakin saa vaan jos ostaa jotain muuta lihaa samalla. Viime kerralla ostin sit sellaisen lihanpalan, että sain ne kaikki :)

Mutta ravinteikkuudesta en tiedä, eikös niistä kuitenkin enemmän liukea liemeen mitä kauemmin keittelee? Eli liemi olisi sitä parempaa, mitä kauemmin keittelee. Pitää testata myös tuota suolavinkkiä, kiitos siitä!

Toisaalta taas siihen kertyy sitten valitettavasti myös amiineja sitä enemmän mitä kauemmin keittelee... Mutta sehän ei ole ongelma kaikille. Ilmeisesti 2 tuntia on sellainen raja jos haluaa vältellä amiineja ja musta siinä ajassa liemi ei ole vielä parasta, mieluummin keittelisin vähintään 3-4 tuntia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-07 15:15:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
Mirka kirjoitti:
...mutta kalalientä ei tule keittää kuin 15-20 minuuttia ja sitten heti siivilöidään.


Näin mäkin olen aina käsittänyt, mutta nourishing traditions kirjassa lukee, että kalalientäkin voi tehdä jopa 12 tuntia.

En tiedä sitten, olen niin tottunut tuohon 20 minuutin rajaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-07 20:07:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
Killmister kirjoitti:
Mistä se happamuus johtuu luuliemessä?


Öö, mulla ainakin lisätystä etikasta tai sitruunamehusta, liuottaa kuulemma mineraaleja paremmin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-07 20:11:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-21 09:13:33
Viestit: 960
Keittelin muutaman kanan luut ja rustot ja kaiken sellaisen, mikä ei suoraan suuhun mennyt. Sitten ihmettelin sitä litkua ja lopulta pakastin sen pieninä annoksia.

Siis miten syötte luulientä? :D

Käsitin, että keittoihin on hyvä pohja tuo liemi, ajattelinkin pistää vihanneksia lillumaan liemeen ja haudutella hellalla. Onko antaa vinkkejä keittoihin? Pitäisikö kiehauttaa, mennä minimilämmöillä, jotan muuta, mitä?


Kyllä, olen n00bi keittiössä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-07 20:25:27 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55976
Paikkakunta: Kerava
kekexxx kirjoitti:
Killmister kirjoitti:
Mistä se happamuus johtuu luuliemessä?


Öö, mulla ainakin lisätystä etikasta tai sitruunamehusta, liuottaa kuulemma mineraaleja paremmin.


Mä teen kans näin.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-08 08:37:27 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-17 10:32:12
Viestit: 5031
Paikkakunta: Dukcsburg
Katatoninen kirjoitti:
Siis miten syötte luulientä? :D

Mun päätarkoitus on noissa omatekemissä liemissä ollut se, että mun ei tarvi koskea niihin kaupan teknotranssi-lisäaine-liemikuutioihin. Kun olen loppujen lopuksi saanut maut irti kasviksista ja luista + romppeista ja mausteista, niin olen keitellyt sitä pelkkää lientä vielä kasaan sen verran, että kattilaan jää enää alle litran verran. Näin ne maut tiivistyy pienempään tilaan. Mulla on 3 litran kattila (tarvis kyllä hommaa isompi). Sen jäähtyneen liemen olen pakastanu pikku rasioissa tai pakastepusseissa. Käytän keiton pohjana, kastikkeissa kerman, juuston, tomaattipyreen ym. kanssa, mureketaikinan sekaan, nesteenä uuniruoissa. Eli aivan samoin mihin ennen käytin valmiita kuutioita. Ja jos tuntuu, että on vilu, niin juon mukillisen kuumaa lientä kera kookosöljyn. Loppuu vilu hyvinkin nopeesti.

_________________
JEP


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-08 10:45:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
kekexxx kirjoitti:

Öö, mulla ainakin lisätystä etikasta tai sitruunamehusta, liuottaa kuulemma mineraaleja paremmin.


Mä en käytä enää, koska olen huomannut sitruunamehun tai etikan pilaavan liemet, mulla meni joskus ankkaliemi pilalle ja viitutti niin paljon etten ole sen jälkeen käyttänyt mitään tuollaista.

Se hapan maku mitä mä meinasin on sellainen umami maku, jossa on hapan vivahde, se tulee joskus joihinkin liemiin ja joskus ei. Ehkä se riippuu luiden paahtoajasta, en tiedä.

Lainaa:
Siis miten syötte luulientä?


Sitä voi vaikka vetää pienen kulhollisen jokaisen aterian yhteydessä, tai sitten käyttää sitä lientä maustajana melkein kaikkeen, tunnen yhden joka maustaa luuliemellä munavoinkin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-08 11:54:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-21 09:13:33
Viestit: 960
Kiitos vinkeistä, pitää alkaa testata sitä mun lientä! Ja on vielä kanaa pakkasessa, että saa siitä lisääkin lientä. Kun vielä saisi soppaluita jostakin...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-11 11:25:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-31 11:22:53
Viestit: 860
Paikkakunta: Keski-Eurooppa
Mitenkä on, käykö painekattila luuliemen keittelyyn? Nopeuttaisi hommaa kivasti, mutta onko siitä jotain haittaa? Mitä?

Vai onko parempi haudutella pitkään ja hitaasti? Miksi?

_________________
Banaanikarppi
Karppaus ei toimi, jos sitä ei noudata!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2009-05-11 18:13:26 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-17 10:32:12
Viestit: 5031
Paikkakunta: Dukcsburg
Painekattilassa vallitsee noin kaksinkertainen ilmanpaine eli noin 2 bar. Tässä paineessa veden kiehumispiste on noin 125 °C. Hitaasti, hymyillen keitetyt luut ym. romppeet luovuttavat enemmin niitä ravinteita siihen liemeen, kuin nopeasti paineella keitetyt.

_________________
JEP


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2010-10-21 10:38:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-04 08:09:56
Viestit: 939
Paikkakunta: saksa
Minulla on nyt ollut pari kuukautta painekattila ja olen iki-onnellinen.
Varsinkin luuliemiä tulee keitettyä paljon enemmän!
On erittäin miellyttävää, kun luuliemet porisee siististi tiiviissä kattilassa. Keitän luuliemiä mielellään erittäin kauan. Ennen siis tavallisella kattilalla vähintään 6 tuntia, mieluummin vielä reippaasti kauemmin. Kyllä se sähkön kulutus ajattelutti ja myöskin piti vahtia nesteen haihtumista.
Nyt annan luiden kiehua painekattilassa 1-2 tuntia ja sitten laitan levyn pois päältä ja odotan vielä tunteja, että kattila jäähtyy, hautuvat ja kypsyvät vielä edelleen sinä aikana. Broilerikin on siinä ajassa niin pehmentynyt, että luut hajoavat nivelkohdista sormien välissä muruksi.
Onko tämä luuliemi vähemmän ravinteikasta kuin tavallisessa kattilassa keitetty, sitä en tiedä, mutta en oikein usko, että huonompaa olisi.
Ja mikä parasta, nyt tulee keitettyä paljon enemmän luuliemiä!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2010-10-21 10:54:43 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55976
Paikkakunta: Kerava
Ei kai sitä sähköä kuitenkaan ihan älyttömästi kulu, kun ykkösellähän se porisee koko ajan? En nimittäin omista painekeitintä ja liemi porisee viikottain.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2011-12-12 12:54:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Kuva
Oli ihan pakko laittaa tää kuva. Kun pienestä se vitsa väännetään :lol:
Eli luuliemen luusta kaivetaan luuydintä suoraan suuhun :mrgreen:
Tunti meni ennenkuin heitti lattialle :mrgreen:
Parhaat syötävät lelut löytyy kattilasta.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ravinteikkain luuliemi?
ViestiLähetetty: 2011-12-12 16:01:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-04 08:09:56
Viestit: 939
Paikkakunta: saksa
^tosi hienoa, että lapsesi oppii syömään tuollaistakin :)
Itse olen vähän katkera, kun minua on lapsena pidetty melkein kasvisruualla. Vaikka yritän ja tahdon, niin minun on aika vaikeaa edelleenkin tykätä maksaruuista puhumattakaan siitä, että saisin syötyä munuaista. Olen todella pahoillani ja mietin olisiko asia toisin, jos minulle olisi jo pienestä asti näitä asioita tarjottu syötäväksi.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 123 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: AhrefsBot ja 21 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)