karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:06:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-10-01 10:37:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-25 11:03:41
Viestit: 626
Paikkakunta: Kotka
Meillä 3 lasta joista 2 laajasti ruoka-allergisia. 3v alkaa pikkuhiljaa parantua. Nyt sopii vehnäkin, viime vuonna tuli vehnästä oireet toisena päivänä. Käsitellyt maitotuotteet sopii, en tiedä milloin koitetaan raakamaitoa kun viime vuonna raakamaito kaatoi myös käsitellyt maitotuotteet joksikin aikaa. Pienemmällä 1v8kk ikäisellä on ruokavaliossa tällähetkellä hirssi, oolannin peruna, poro ja piltin persikka-banaanisose. Parin viikon päästä maitoaltistus.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-10-01 11:50:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-01-18 14:10:01
Viestit: 2579
Paikkakunta: Utsjoki
meillä miehen esikoisella oli maito-, soija-, vilja- ja kananmuna-allergia. Kaikki väistyivät hiljalleen neljänteen ikävuoteen mennessä. Joistain kaloista nykyään kutiaa suu ja turpoaa huuli.

Tämä meidän yhteinen esikoinen on säästynyt onneksi allergioilta.

Mutta tulin oikeastaan vinkkaamaan että jos alkaa käristysliha tulla korvista ulos niin ne kasvatamme poroja ja jalostamme erilaisia tuotteita. Ajamme niitä ainakin kerran vuodessa myös suoraan asiakkaille. Seuraava reissu on joulukuussa jos kaikki menee kuten on ajateltu. Erotukset lähtivät toissapäivänä käyntiin. Ja voisi sanoa että liha on luomua koska käyttöön tuleva liha on lähinnä kesällä syntyneiden vasojen lihaa ja ne ovat olleet luonnonruualla. Ennen teurastusta saattavat saada vähän heinää. Rehulla emme yleensä ruoki talvella kantavia vaameja vaan nekin saavat heinää lisäruokana.

Jos kiinnostaa niin laita sähköpostia osoitteeseen porotuote@gmail.com niin kerron mielelläni lisää. Riippuu vähän missä asuu että pystymmekö toimittamaan lihaa.

_________________
-Logis-

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-10-01 16:42:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-06-07 11:43:22
Viestit: 447
Meillä riiviä 1,5v ja suolisto-oireilee vehnästä varmasti, kaura ja ruis isolla todennäköisyydellä (pitäsi altistaa heti kun kulmahampaat on tehty), mahd. maissi ja jopa riisikin. Ohra tuntuu käyvän. Oireilee vaan suolella ja yöt menee tissittelyksi ja hillumiseksi.

_________________
Hyväkarpaten since 7.6.10, välillä mutulla ja liian paljon repsuen.
Viljattomalla syksy 2011=>gluteenittomalla 5/2012
Riiviö Poikanen s.03/09
Kirppu s. 1/13
iHerbistä 5€ alea koodilla ATI692


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-10-06 13:38:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-25 11:03:41
Viestit: 626
Paikkakunta: Kotka
Logotar: oon jonkun palstan kautta ollu suhun yhteydessä tosta poro-asiasta, ainakin sama nimimerkki on tuttu. Lihan ostaminen kiinnostais mut asutaan Kotkassa niin se vähän hankaloittaa... käydään kyllä Itiksessä lääkärissä silloin tällöin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-10-06 14:15:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-01-18 14:10:01
Viestit: 2579
Paikkakunta: Utsjoki
No Kotkasta Helsinkiin ei oo ku 130km suunnilleen, teette retken Helsinkiin kun ollaan tulossa :D

_________________
-Logis-

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 20:36:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-14 12:23:18
Viestit: 276
Nostan ketjua, jos löytyis vertaistukea?

Mein 11kk kuopus on yöhuudellut koko ikänsä, ja nyt alkaa selkiämään että onkin ilmeisesti johtunut vilja-allergiasta :cry: Päällimmäisenä tunteena tässä on, että käyn teurastamassa neuvolatädin. Kaikki kun on ihan normaalia vaan aina :evil: **ttu kun se tietäis kuinka monta kuukautta mä olen vaunuja rullaillut yöt läpeensä....

Mut joo, ens viikolla jos pääsis terveystalon allergologille. TK:hon soitin, eka aika 22.9 :evil: Eli ehdottomasti yksityiselle, täytyy vaan odottaa palkkapäivään kun täällä päin ei yksityiset enää laskuja anna.....

Edit. Löytyipä typerä lause: "Alle vuoden ikäsille tarjotaan puuroa pari kertaa päivässä. Vanhemmat lapset tarvitsevat leipää ja
leivonnaisia
. Lapsi tottuu uusiin makuihin vähitellen. " http://www.allergia.fi/@Bin/34161/Ruoka ... 832%29.pdf

_________________
Kuva

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=81&t=63810&p=1644265#p1644265


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-17 17:14:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-25 11:03:41
Viestit: 626
Paikkakunta: Kotka
Meilläkin toisen lapsen kohdalla allergiat selvisivät vasta reilun vuoden iässä kun aloiteltiin kokeilemaan maitoa. 2kk iästä lähtien ihottumaa ja päivä-sekä yöhuutoja. Mua ottaa edelleen aivoon etten ite tajunnut aiemmin ja lapsi sai kärsiä. Käytin lasta kahdella eri ihotautilääkärillä, allergiatestit otettiin jotka ei näyttänyt mitään, atooppiseen ihottumaan sai vain rasvoja. Lastenlääkärillä sitten käytiin maito-ja vehnäaltistuksessa ja selkeät allergiat. Sen jälkeen aloimme käymään Helsingissä PikkuJätissä allergologilla ja alkoi asiat sujumaan, kolmas lapsi myös oli allerginen ja Helsingissä käymme edelleen, allergiat alkavat kyllä parantua, pienemmällä joka 2,5v allergiat lähes poistuneet, 4v:llä ainakin vielä kotimaiset viljat pois kuvioista. Suosittelen kyllä yksityiselle menemistä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-09-17 12:38:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-14 09:48:01
Viestit: 249
Paikkakunta: Helsinki
Tarua kirjoitti:
Nostan ketjua, jos löytyis vertaistukea?

Mein 11kk kuopus on yöhuudellut koko ikänsä, ja nyt alkaa selkiämään että onkin ilmeisesti johtunut vilja-allergiasta :cry: Päällimmäisenä tunteena tässä on, että käyn teurastamassa neuvolatädin. Kaikki kun on ihan normaalia vaan aina :evil: **ttu kun se tietäis kuinka monta kuukautta mä olen vaunuja rullaillut yöt läpeensä....


I feel your pain! Meillä ihan sama juttu, tosin mentiin kyl erittäin hyvissä ajoin jo yksityiselle kun ei julkinen puoli ottanut vastakaikua laisinkaan näihin allergioihin. Mullakin eka lapsi enkä osannut vaatia tutkimuksia. Muistan ihmetelleeni et onko tosiaan normaalia että lapsi kakkaa 5-15 kertaa päivässä ja että se kakka on sellaista limaista ja todella pahanhajuista. Oli kuulemma ihan normaalia :roll: Iho-oireiden takia sit menin yksityiselle ja sit alkoi kaikki nämä selviämään. Muistan joskus kun tuli eka ns. normaali kakka, olin vaan että jaahas, niin tällaistahan sen pitäisi olla.

Sori, tuli paljon kakka-asiaa :lol:

Olen myös paljon miettinyt sitä että kuinka erilainen meidän yhteiselon alku olisi voinut olla. Nyt vaan lapsi ja äiti itkivät päivät läpeensä väsymystä ja turhautumista.

Tsemppiä! Pikku-Jätissä ainakin tosi asiantuntevat ja hyvät lääkärit täällä Helsingissä!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-09-17 19:37:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-25 11:03:41
Viestit: 626
Paikkakunta: Kotka
Mekin käydään PikkuJätissä, suosittelen!!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-10-08 14:15:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-21 16:01:35
Viestit: 232
Paikkakunta: Vantaa
Täällä. kun on useampia vilja-allergisia lapsia, niin mites teidän lasten pituuskasvu? Onko siihen tullut jotain muutosta viljojen poisjätön jälkeen? Meillä poika on pääsääntöisesti viljattomalla, satunnaisesti kuitenkin viljoja saanut (enemmästä tulee oireita). Pituuteen ei ole vaikuttanut mitenkään viljojen pois jättö, vaikka luulisi et pituuskasvu kiihtyisi kun allergisoivat aineet jääneet pois.

_________________
Enemmän tai vähemmän karppina 9.9.05 alkaen.
-Anna ruuan olla lääkkeesi ja lääkkeen ruokasi- Lääketieteen isä Hippocrates


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-10-10 19:15:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-30 13:14:17
Viestit: 1037
Hei vaan!

Meillä on kans allerginen vauveli kohta 10kk. Maitoaltistus oli positiivinen (suolisto-oireisia meillä nämä nykyään pääosin) ja vehnäaltistus ois tulossa. Ei sovi myöskään hirssi, tattari, soija, kaura ja mitä lie.

Miten ootte sitten seuraavan vauvan kanssa tehneet sen imetyksen kanssa, jos siis ootte imettäneet? Ootteko ottaneet jotenkin rotaatiolla ruoka-aineita tms? Joskus luin, että joku oli näin tehnyt..mutta toisaalta onhan tuossa sekin, että vauva saattaa joskus reagoida johonkin jonkun aikaa tai vaikka tiettyjen määrien jälkeen ym.

Meillä on kans koko ikä kärsitty levottomista öistä sekä päivistä, yhteen väliin kaikki päikkärit nukuttiin Manducassa. Että nyt sitten onkin työtä opetella nukahtamaan itsekseen ilman heijausta jne, huh. Oon samaa mieltä Zizzien kanssa, että voi kun ois jo aiemmin tajunnut..ei olis tarvinnut niin paljon olla semmosia epäonnistumisen tuntemuksia. Itse en niinkään itkuinen ole ollut, mutta just se että tuntuu ettei riitä eikä osaa auttaa. Nyt meillä on menny kyllä tosi hyvin, kun oon imetysdieetillä. Meiläl siis reagoi ihan imetyksen kautta edelleenkin.

Pituuskasvu meillä on aina mennyt ihan normaalisti, ei olla siis viljoja oikeestaan koskaan kiinteänä syöty. Kerran maistettu vaan nuo (kaura, hirssi, tattari). Painokäyrä taas alko tippumaan joskus 5kk lähtien, mutta niinhän se muutenkin taitaa täysimetetyillä tehdä..meillä se ei vaan mitenkään korjaantunut, vaan vielä 9kk oli aika köpösesti noussut. Mutta nyt huomaa, että on alkanu ruoka maistumaan (kun ei ole mahanpuruja!) ja on tullut vähän kaulapussia ja tämmöstä :D

Mun täytyy vielä sanoa, että meillä on julkisella kyllä tutkimukset menny tosi hyvin ja nopeastikki. Mutta ihmettelin minäkin kyllä sillon monesti neuvolan th:lle, että onkohan normaalia kun JOKA vaipassa on röpötelty kakkaa ja se on ties minkäki väristä ja hajusta sekä rakenne aina ihan plörö (ihania kielikuvia). Lisäks niitä vaippojahan sitten vaihettiin tunnin välein. Meillä myös puklattiin, tai siis oikeestaan oksennettiin, yhteen väliin runsaasti ja oli meidän lapsi kans aika lailla "koliikkivauva". Niin joo, siinähän sitä tosiaan tuliki kaikki se mitä aina ajatteli ettei tulis..koliikki, allergiat ja vielä herkästi reagoiva luonteeltaan :lol: Mut eipä se nyt näin enää tunnu jotenkaan mitenkään rankalta, ehkä sitä on unohtanut. (Koliikkihan ei varsinasesti meillä ole, vaan allergiastahan ne ovat johtuneet, mutta noin ne lääkärit on sen tykännyt kirjata.) Minusta tuntuu, että noihin allergioihin on vaan nykyään niin eri suhtauminen. Ennenhän sitä piti suurinpiirtein steriloida elinympäristö ja siivota joka päivä, niin nyt on just taas ihan päinvastoin. Pitäis altistella vähän ja ei tarttis siivotakkaan niin kamalasti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-06 20:58:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-11 13:33:31
Viestit: 835
Paikkakunta: Vihti
Laitanpä tähän topicciin nyt tän jutun, kun en viitsi uutta topiccia avata..

Eli, mulle iski ns. paska tuulettimeen ja vauvalla epäillään maitoallergiaa. Imetän vielä, ja lekurin määräyksestä olen nyt dieetillä, enkä voi siis syödä kananmunaa enkä maitotuotteita. Naudanlihaa voin syödä, eli ihan kaikkea maitoproteiinia ei tarvitse sentään vältellä toistaiseksi.

Mutta, mitähän karppia ruokaa sitä voisi syödä?? Olen paljon käyttänyt voita (sen voi tietysti vaihtaa oliiviöljyyn), ja kermaa ja juustoja. Kananmuna, partis, kerma ja juustot on nyt siis kiellettyjen listalla ja jotenkin tuntuu että mielikuvitus ei nyt riitä. Osaisitteko suositella jotakin hyvää karppia välipalaa tähän kohtaan?? Mulla on toki lista muitakin allergioita (omia siis) jotka rajoittaa syömisiä, eli on vähän hankalahko tilanne nyt. Ruokien teko onnistuu toki ilman maitotuotteitakin, mutta välipalavinkkejä kaipailen - kun niitä kuitenkin tässä elämäntilanteessa tunnen tarvitsevani.

Kaupasta hankin nyt ensialkuun kauramaito-tuotteita (jogurtteja oon tykännyt nyt syödä välipaloiksi), mutta eihän noi oo maultaan mitään esim. partikseen verrattuna. Ja tuntuu että kun ei voitakaan nyt olis hyvä kauheasti käyttää niin mistä voin saada tarpeeksi rasvaa ravintooni? Ei kauaa pidä nälkää tuommoiset kauramaitotuotteet näin ensituntumalta. Oliskohan jotakin vinkkejä siitä että mitä esim. sinne jogurtin sekaan voisi tunkea..?

_________________
1.8.2009-1.1.2010: 93kg ->78kg / 30.5.2010: 72,9 kg = -20 kg

Kuva

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-06 21:11:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-28 13:10:09
Viestit: 691
Näin maitovammaisena äkkiseltään välipalavinkkejä: pähkinät, hedelmät, marjat, pähkinäjauhoista tehdyt leivonnaiset, tumma suklaa, siemennäkkäri (päälle voin sijaan esim. oliivitahnaa), kaakao kookosmaidosta... kyllähän ne välipalavaihtoehdot vähän vähissä on, jos ei jaksa alkaa leipomaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-15 13:45:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-30 13:14:17
Viestit: 1037
Feenixi, oon ite kans kokenut juuri välipalat aika ongelmallisiksi. Käytännössä vois tehdä niin, että söis sitten vaikka 3 kertaa päivässä kunnon ateriat..mutta ite oon ainakin tarvinnut imettäessä useammin sapuskaa ja lisäksi vielä sekin, että kun meidän vauva on jo niin iso että tykkäisin että syödään yhtä aikaa ja näin hän näkee syömisen mallia (varsinkin kun meillä ei koko perhe välttämättä koko päivänä muuten syö yhtä aikaa, koska mies tekee aika paljon töitä). Oon kasvattanut liha-annosta noilla mun aterioilla, lisäksi välipalalla yleensä menee jotain hedelmää. En pähkinöitä viitti oikein syödä, un en ole ihan varma tuleeko vauvalle niistä vatsanpuruja. Marjat hunajalla kans ovat hyviä.

Lisäksi monet tummat suklaat käy, mulla on ainakin niin että jos en vkl vetäse yhtä levyä niin paino kyllä tippuu. Voishan ton fiksusti jakaa vaikka joak päivälle, mutta mulla ei kyllä onnistu. Ja joo, voihan sitä syödä vaikka reilusti ruokaa, mutta mulla on ainakin semmonen tilanne että hiilarimäärät on välillä tosi pienetkin. Oon sitten välillä syönyt esimerkiksi perunaa, porkkanaa jne. Sekä hedelmiä myös. Varsinkin jos meinaa kuntoilla, niin se hiilarimäärä on oikeesti tarpeen tsekata että riittää maito sekä puhti. Noissa tummissa suklaissa kannattaa tsekata sisälysluettelo, joissakin on maitoa ja joissakin on tämä "saattaa sisältää"..meillä sopii nämä jälkimäiset, joten esimerkiksi Pandan tumma sekä Pirkan luomu tumma sopivat. Myös brunbergin tumma. Joskus saatan syödä Fazerin wiener nougatia. Mulle on tuntunut henkisesti tärkeeltä saada joka viikko jotain, muuten en välttämättä tartte. Ehkä johtuu tuosta tosiaan, kun puuttuu nuo maitotuotteet. Toisaalta ei tämäkään aika loputtomiin kestä, mulla on siinä melessä että tämä maitoallergia (ja vilja-allergia!) todettiin vauvalla vasta aika myöhään, joten on sittne kärsitty senkin edestä ja toisaalta minä oon joutunut välttämisdieetille aika myöhään (mikä on toisaalta harmi). Mulla kyllä maidontuotanto on hiipunut ja kun meillä vielä syödään öisin (päivisin syö aika vähän), niin se kyllä tahtoo loppua aika nopeesti rinnasta. Syön siis liian vähän. Joten kaikkea sais syyä sitten enemmän ja reippaasti, ainakin mun kohdalla näin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-19 21:46:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-11 13:33:31
Viestit: 835
Paikkakunta: Vihti
emeij kirjoitti:
Näin maitovammaisena äkkiseltään välipalavinkkejä: pähkinät, hedelmät, marjat, pähkinäjauhoista tehdyt leivonnaiset, tumma suklaa, siemennäkkäri (päälle voin sijaan esim. oliivitahnaa), kaakao kookosmaidosta... kyllähän ne välipalavaihtoehdot vähän vähissä on, jos ei jaksa alkaa leipomaan.


Mikä tumma suklaa sopii, siis missä ei oo maitoa tai kananmunaa? Pähkinät ei sovi, se tuli todettua että tytön posket alkaa rusottaa heti seuraavana päivänä reippaasti enemmän, jos niitä syön. Marjat ja hedelmät joo, leipoa mä en kyllä paljoa jaksa tässä vaiheessa. Ehkä sitten jos/kun tää elämä tästä tasottuu silleen vähän pidemmältikin kuin yhdeksi tai kahdeksi illaksi tuon tytön kanssa.

Karppitar kirjoitti:
Noissa tummissa suklaissa kannattaa tsekata sisälysluettelo, joissakin on maitoa ja joissakin on tämä "saattaa sisältää"..meillä sopii nämä jälkimäiset, joten esimerkiksi Pandan tumma sekä Pirkan luomu tumma sopivat. Myös brunbergin tumma. Joskus saatan syödä Fazerin wiener nougatia. Mulle on tuntunut henkisesti tärkeeltä saada joka viikko jotain, muuten en välttämättä tartte. Ehkä johtuu tuosta tosiaan, kun puuttuu nuo maitotuotteet. Toisaalta ei tämäkään aika loputtomiin kestä, mulla on siinä melessä että tämä maitoallergia (ja vilja-allergia!) todettiin vauvalla vasta aika myöhään, joten on sittne kärsitty senkin edestä ja toisaalta minä oon joutunut välttämisdieetille aika myöhään (mikä on toisaalta harmi). Mulla kyllä maidontuotanto on hiipunut ja kun meillä vielä syödään öisin (päivisin syö aika vähän), niin se kyllä tahtoo loppua aika nopeesti rinnasta. Syön siis liian vähän. Joten kaikkea sais syyä sitten enemmän ja reippaasti, ainakin mun kohdalla näin.


Joo, mulla on vähän sama, että herkkuja pitää saada tässä elämäntilanteessa. Muuten ei jaksa jotenkin.. mulle on nyt muodostunut "herkuksi" Alpro Soyan vanilja- ja suklaavanukkaat ja Oatlyn mansikkajäätelö. Kasvirasvap***aa, mutta.. parempi kuin ei mitään. Mä oon nyt eilen ja tänään syönyt myös vähän voita ja naudanlihaa, saa nähdä tuleeko niistä oireita. Jatkan sitä testiä nyt muutaman päivän ajan, niin näkee että kärsiikö syödä näitä "saattaa sisältää" -tuotteita, tai saisko sen voin listalle takaisin.

Mulla voi kyllä olla, etten kovin pitkään jaksa imettää, kun on tosiaan se oma ruokavalio jo muutenkin rajoitettu ja sitten tämä maidoton/munaton dieetti vetää sen vielä kapeammaksi.

Ootteko te käyny muksujenne kanssa niissä prick-testeissä? Ne vissiin tarvitaan että lääkäri voi kirjoittaa lääkärintodistuksen, jolla saa sitten kelakorvattavuuden esim. apteekin äidinmaitokorvikkeeseen? Mietityttää vaan, että tuntuu aika pahalta ja pikkuihmisen kiusaamiselta ne testit.

_________________
1.8.2009-1.1.2010: 93kg ->78kg / 30.5.2010: 72,9 kg = -20 kg

Kuva

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-19 22:16:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-14 09:48:01
Viestit: 249
Paikkakunta: Helsinki
Joku jossain kysyi rotaatiosta - se on pelastanut meidät! Ruokavalio vaan kutistui kutistumistaan kun poika söi samoja ruokia päivästä toiseen ja tietenkin sitten herkistyi niille, mutta sitten luin kaiken mikä irti lähti rotaatiosta (mikä ei ollut kovin paljon) ja alettiin kokeilemaan sitä kotona.

En voi tarpeeksi hehkuttaa kuinka mahtavaa on ollut saada lapselle uusia ruoka-aineita! Rotaatio toimii, mielettömän hyvin! Aluksi siinä on vähän miettimistä ja kaavioiden täyttämistä ja joka päivä täytyy pitää oirepäiväkirjaa, mutta se ON sen väärti. Perusperiaate on siis tämä:
vko 1
1tl ruoka-ainetta
vko 2
1rkl ruoka-ainetta
vko 3
1/2 dl ruoka-ainetta
vko 4
1/2 dl ruoka-ainetta
vko 5
yhden kerran lapsen haluama (noin suurinpiirtein) määrä ruoka-ainetta
vko 6
kuin edellinen
ja sit jossain vaiheessa, kun oireita ei tule enää yhtään voi ruoka-aineen vapauttaa, eli antaa useampana päivänä viikossa.

Eli siis maanantaina vaikka quinoa, tiistaina puolukka, keskiviikkona hirssi, torstaina sinappi....

Tämä ihan pelasti meidät, lapsi voi syödä ensimmäisten rotaatioiden ruokia nyt jo kaikkia vapaasti, jopa soija joka oli todella pahasti allergisoiva on nyt siinä vaiheessa, että lapsi saa sitä kerran viikossa soijajugurtin muodossa ihan reilusti, eikä mitään oireita tule. En uskalla ihan vapauttaa sitä kun tosiaan oli aika paha vielä muutamia kuukausia sitten, mutta kuitenkin! </evankeliumi> :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-20 11:47:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-28 13:10:09
Viestit: 691
En osaa suklaamerkkejä sanoa, mutta ainakin luontaistuotekaupoissa kannattaa katsella, siellä on monesti vegaanisia, joissa ei ainakaan oo maitoa ja munaa.

Halva tuli nyt mieleen, oon ostanut luontaistuotekaupasta luomuhalvaa, jossa on muistaakseni vain seesaminsiementä, mantelia ja hunajaa. Siitä saa myös sitä kalsiumia, kun on seesaminsiemenistä tehty.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-27 15:48:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-25 11:03:41
Viestit: 626
Paikkakunta: Kotka
Prick-testejä ei tarvi tehdä kelaa varten vaan valvottu maitoaltistus.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-03 20:26:00 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Liittynyt: 2005-05-31 22:27:03
Viestit: 7786
Hittolainen, on se munkin tungettava tähän ketjuun, vaikka olin jo jossain vaiheessa varma, että säästyttiin allergiapaskalta.

Jiillä on siis ihottumaa selässä, kuivaa jaloissa ja käsissä. Aloin nyt epäilemään jotain allergiaa, kun marinadibroileria syödessä Jiin suunympärys lehahti ihan tulipunaiseksi. Siitä sitten eteenpäin ihmettelyä ja lankojen selvittelyä (kirjoittelin tuonne sormiruokailuketjuun näistä).

Alettiin sitten Jiin kanssa tänään maidottomalle dieetille ja huomisesta alkaen jätetään kananmunakin pois. Tänään söi/söin kananmunaa aamiaisella, ennenkö joku tuolla toisessa ketjussa mainitsi tuosta munasta ja joo, näyttäis olevan se eniten allergisoiva pikkulapsilla.
Jii on syönyt 6kk lähtien ihan kaikkea. Siis ihan sitä samaa mitä me vanhemmatkin ja sormiruokailee.
Yöhuudot alkoi 6kk (ja minä mietin, että ähisee ja itkee ja mitä kaikkee tekeekään öisin, sen takia, kun lähti konttamaan 6kk ja heti perään oppi seisomaan ja kävelemään tukea vasten). Päikkärit nukkuu pääsääntöisesti hyvin. Yöt herää huutamaan 2-3 tunnin välein ja rauhoittuu tissille. Päivisin on ihan enkeli, aina iloinen, jokelteleva ja touhukas pieni mies. Kasvu tasaista ja on oikein kauniisti kehittynyt.

Nyt heti huomasin tänään, että kakka oli semmoista pehmoista, ei ollut "hiekkaa" seassa. Oon tuota hiekkaisuutta ihmetellyt (ja kuukletellut monasti) ja olettanut, että maitoproteiini vaan sakkautuu suolessa ja on ihan normaalia. Kai se onkin, en tiedä.
Banaani, kun jätettiin pois, kakka alkoi olla vähän normimpaa, kun se siis aiemmin oli lirua missä oli sattumia seassa. Ihan alkuun silloin 6kk ikäisenä se oli jo kiinteää.

Kirjoitan nyt tarkkaa ruoka- ja rytmipäiväkirjaa, jotta selvitän tuota mikä aiheuttaa noita ihottumia ja vissiin yöhuutoakin. Hitsi, jos tuo yömöykkäys on allergian aiheuttamaa, niin en tiijjä ketä syytän. Itteeni. Mutta ärsyttää siis, että tässä ois voitu vaikka nukkuakin välillä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-03 20:31:36 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Liittynyt: 2005-05-31 22:27:03
Viestit: 7786
Siis ei Jii huuda joka yö, mutta silloin tällöin, useasti. Nyt nukkui kaksi yötä kuin enkeli, viime yönä huuti kuin hinaaja.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)