karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 12:46:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 92 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-10-31 19:13:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Tai olisi oikeastaan pitänyt kirjoittaa, että pari ruokakuvaa ja herkullisen näköinen kuva Ferrystä ilman paitaa.

Ne ruotsalaiset sokerit saavat nyt vähän odottaa, laitan ensin nämä norjalaiset.

Dagbladetin juttu Ferrystä eli tämä.

Lainaa:
"Kun keho on oppinut hyödyntämään rasvavarastojaan paremmin, on kestävyys vähähiilihydraattisella ruokavaliolla vähintään yhtä hyvä kuin runsashiilihydraattisella” Erik Hexeberg, lääkäri sisätautien asiantuntija.
Dagbladet kirjoittaa:
HIILARISOTA
Teksti: Robin Reistad Fiske og Caroline Lauritzen
Seitsemän kuukautta ennen Vancouverin olympialaisia raatoi Björn Ferry yrittäessään löytää huippukunnon. Täysin ruotsalaisten olympiahuippujen ravitsemusneuvojien suositusten vastaisesti aloitti Ferry vähähiilihydraattisen ruokavalion..
Kun tämä ravinto alkoi antaa tuloksia, kertoi hän siitä Olympiahuippujen ravitsemusneuvojalle.
Hiilihydraatteja Norjassa
- Päätimme yhdessä, että pidämme sen salaisena. Emme tahtoneet levittää epävarmuutta olympiajoukkueessa niin lähellä kisoja, sanoo Ferry Dagbladetille.
Norjassa ajatellaan, että urheilija ei voi kilpailla huipulla ilman että saa paljon hiilihydraatteja. Norjan oma hiihtokuningatar Marit Bjørgen, on sanonut TV2:lle, että hiilihydraatteja tarvitaan.
Mutta Björn Ferry voitti olympiakultaa ampumahiihdossa 12,5 km takaa-ajossa. Nyt hän on kirjoittanut siitä kirjan.
Yhteistyössä Kenn Hallstensenin, jolla on pöivittäinen vastuu veikkausliigaklubien Odd Grenland ja Strømsgodset ravitsemuksesta, tulee Björn Ferryltä nyt kirja "Treenimenestystä vähähiilihydraattisella".
Hallstensen on vakuuttunut siitä, että karppaus on hyvä ruokavalio huippu-urheilijalle.
- Karppauksen etuna on paljon stabiilimpi verensokeri- ja hormonitasapaino, mistä johtuu, että palautuu nopeammin, kestää enemmän harjoittelua ja on vähemmän altis loukkaantumisille ja sairauksille, sanoo Hallstensen.
Odd Grenland ja Strømsgodset syövät nyt ruokaa, jossa pääpaino on rasvalla ja proteiineilla. Novak Djokovic otti tennisvaltaistuimen tosissaan vasta kun hän jätti pois ruoat, jotka sisältävät gluteenia, ja Björn on tiukalla vähähiilihydraattisella. (Tässä oli nyt pari typoa, joista osan arvasin eli hän on kirjoittanut sen lehdestä.)
- Tämä sopii erinomaisesti kaikille, jotka treenaavat kovaa. Yleisesti ottaen on viisasta valita ”perusravinnoksi” vähähiilihydraattinen ja sitten voi tehdä erityisiä sovelluksia kilpailuihin liittyen, sanoo Hallstensen.
Miten se toimii
Eräs argumenteista vähähiilihydraattista vastaan on, että siitä ei saa tarpeeksi pitkille matkoille, ja että se tekee hitaammaksi.
Mutta lääkäri ja sisätautien asiantuntija Erik Hexeberg sanoo, että se koskee siirtymisaikaa.
- Jos testataan suoritusta muutama päivä vähähiilihydraattiseen siirtymisen jälkeen, useimmilla on alentunut suoritustaso ja he suoriutuvat paremmin kun saavat hiilihydraatteja, sanoo Hexeberg.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-10-31 21:01:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Pistivät sitten oikein chatin pystyyn ja tässä osa kysymyksistä, joita Hallstensten sai:

VHH vai ei-VHH Siinä pulma – Lehdissä tässä muutamana päivänä monet ”asiantuntijat” teurastivat karppauksen. Mitä mieltä sinä olet, ja mitä voit sanoa mahdollisesti vakuuttaaksesi minut, että karppaus on se oikea tapa?

Pullahdus hiilarirepsusta. Karppaan ja paino putoaa tasaisesti. Lauantaina oli hiilarirepsahdus ja söin pari kakunpalaa synttäreillä ja muutakin hyvää ruokaa ja juomaa. Tänään oli yhtäkkiä paino 2,5 kg enemmän kuin ennen lauantain liiallisuuksia. Häviääkö tämä yhtä nopeasti kuin tulikin, vai olenko tämän takia ottanut pari viikkoa takapakkia painonpudotuksessa?

Fysiologia Hei, mietin onko tehty mittauksia, jotka näyttävät eroja esim. energian konvertoinnissa, laktaattiarvoissa jne. lihasten työskennellessä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.?
Itselläni on hyviä kokemuksia karppauksesta sekä koskien tasaista verensokeria, alhaisempaa lepopulssia, vähempää turvotusta mm. Samoin negatiivisia koskien valkoista jauhoa, sokeria, pastaa ja perunaa!


Painoon tyytyväinen – miksi ryhtyä karppaamaan? Syön pääpiirteissään norjalaisten terveysviranomaisten suositusten mukaisesti, treenaan säännöllisesti ja olen painooni tyytyväinen. Miksi ihmeessä aloittaisin karppauksen??? Voitko sanoa jotain terveysvaikutusten pitkäaikaisista tutkimuksista (20-30-40 vuotta)?

Aloittaako karppaus? Hei Nuuskin karppausta tällä hetkellä. Ja mietin kahta asiaa.
1. Mistä olisi järkevä aloittaa?
2. En oikein tiedä, miten karpata töissä. Tavallisesti syön kolme leipäviipaletta kinkulla ja juustolla pitkin päivää, koska se on helppoa valmistaa ja tosi nopeaa. Millä tämän voisi korvata kun aikaa on vähän, eikä oikein rahaakaan?


Vatsatreeni Taistelen saadakseni vatsalihakset paremmin erottumaan. Mitä harjoituksia sinun mielestäsi pitäisi tehdä ja minkälaista ruokaa syödä?

Painonpudotus liittyen painoluokkaurheiluun Hei :)

Mietin miten terveellisesti ja kontrolloidusti voisi pudottaa 3-4 kiloa liittyen urheiluun, jossa on painoluokat. Kysymys on taekwondosta. Kun lähtökohtaisesti on suhteellisen alhainen hiilaritaso.


45 kg painonpudotus, karppaus ja treenaus.
Hei, 26 vuoden iässä painan nyt 130 kiloa. Olen aikaisemmin treenannut kovaa ja paljon, mutta sairastuttuani 5 vuotta sitten meni se ihan vituralleen. Olen nyt saamassa treenit käyntiin jälleen, ja minulla on aika raskasrakenteinen luusto, erityisesti sääret, eli voisin ihan hyvin saada sinne vähän näkyviäkin lihaksia. Olen paljon miettinyt karppausta yhdistettynä treeniin, koska pudottaa pitää johonkin 80-85 kiloon, olen 187 cm pitkä. Miten minun mielestäsi pitäisi tehdä tämä homma ja miten nopeasti voin laskea olevani lähempänä maalia, jos pysyn ruodussa?


Palautusruokaa. Mikä olisi hyvää palautusruokaa heti treenin jälkeen?

Korkeampi maksimisyke karppaamalla?
Hei Kenn, tiedätkö korkeammasta maksimisykkeestä siirryttäessä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon?

Missä hiilareiden raja?
Hei Katsoin sen karppauskeskustelun telkkarista. Sieltä kuulin, että alimmillaan voi olla 20g hiilareita ja sitten jopa 120g asti, mikä on raja hiilareille karpatessa?


Kiinnostaako vastaukset? Ja on siellä vielä muutama kysymyskin lisää.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-01 08:17:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Kristianstadsbladet Ruotsissa 30.8.2011.

Lainaa:
Elintarvikevirasto on jälleen väärässä

Keskustelua. Viime vuonna kritisoitiin Elintarvikevirastoa siitä, että se varoitti eläinperäisistä tuotteista ilman tieteellisiä todisteita. Vastaukseksi he julkaisivat 72 tutkimuksen listan, mikä heidän mukaansa tuki sitä.

Näiden tutkimusten perusteellinen analyysi osoitti, että vain kahta, niitäkin vähän epävarmasti, voitiin käyttää argumenttina; loppu oli arvotonta, osoitti täysin päinvastaista tai käsitteli jotain ihan muuta.

Nyt (26/8) väittää kolme elintarvikeviraston edustajaa, että ”kaikki alaa tutkivat asiantuntijat koko maailmassa ovat yksimielisiä siitä, että ei ole terveellistä syödä paljon voita ja kermaa”. Katsotaanpa sitten, mitä mieltä nämä asiantuntijat ovat.

Tammikuussa julkaistiin maailman johtavassa lääketieteellisessä aikakauslehdessä, American Journal of Clinical Nutrition yleiskatsausartikeli.

Siinä tiivistettiin tutkimustilanne tyydyttyneen rasvan suhteen ja sen oli laatinut 17 hyvin tunnettua tutkijaa USA:sta, Iso-Britanniasta, Ranskasta, Australiasta ja Skandinaviasta, joilla on huippupätevyys ravitsemusalalla; kaikki heistä ovat jo vuosia varoittaneet tyydyttyneestä rasvasta.

Siitä voidaan lukea seuraavaa: ”There is no consistent evidence that a higher intake of dairy products is associated with CHD risk in epidemiologic studies, but data do support the beneficial effects of dairy products on type 2 diabetes risk”.

Eli yksinkertaisesti ruotsiksi: Ei ole mitään todisteita siitä, että maitotuotteet aiheuttavat sydäninfarkteja; sen sijaan ne näyttävät suojaavan kakkostyypin diabetekselta.

Eikö ole jo aika, että Elintarvikevirasto lopettaa ravitsemusneuvojen antamisen?

Uffe Ravnskov
lääket.tri, dosentti, riippumaton tutkija, Lund

Karl E Arfors
emeritusprofessori, Pharmacia AB:n entinen tutkimusjohtaja

Christer Enkvist
entinen maakäräjien ylilääkäri, aikaisemmin SBU:n jäsen

Göran Petersson
kemiallisen ympäristötieteen professori, Chalmers

Tore Schersten
emeritusprofessori, entinen Valtion lääketieteellisen tutkimusneuvoston pääsihteeri

Ralf Sundberg
dosentti

Jørgen Vesti Nielsen
ylilääkäri

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-01 08:53:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Verisuonten kalkkiutumisestakin olemme viime päivinä saaneet kuulla pelottelua. Täällä pieni blogikirjoitus aiheesta. Siellä on myös kuva tulospaperista.

Lainaa:
7 vuotta karppausta (LCHF), enkä ole vielä jäykkä

Olen viime kuukausina mitannut laajan kirjon erilaisia terveysparametreja. Eräs uutuus oli arteriografiatutkimus. Verenpainemittausta muistuttava mansetti, joka infrapunavaloa käyttäen mittaa toisesta olkavarresta verisuonten elastisuuden. Tämä tulos sitten osoittaa kehon verisuonten yleistä elastisuutta. Menetelmää pidetään kohtuullisen luotettavana ja sen uskotaan olevan käytössä terveyskeskuksissa parin vuoden kuluttua.
Jos uskoisi pelottelupropagandaa rasvaa ja erityisesti tyydyttynyttä rasvaa vastaan, pitäisi minun olla tällä hetkellä kunnolla kalkkiutunut. Mutta tulos näytti ihan vastakkaista. Verisuoneni olivat kuin 17-vuotiaalla ja sitten voinkin paljastaa, että olen vähintään 17 vuotta vanhempi kuin 17-vuotias: Ne olivat parhaat arvot, mitä lääkäri oli koskaan mitannut. Verisuonten laajenemiskyky oli -50,19% (älkää kysykö, miltä asteikko näyttää ja miksi siinä on miinusmerkki). Pulssinjohtuvuusnopeus (suom.huom.???Pulsledningshastigheten, mikähän olisi oikea termi suomeksi, en löytänyt googlellakaan tuosta tutkimuksesta mitään) oli 6,12 m/s ja tämä oli se, mikä nähtävästi vastasi 17 vuotta vanhoja verisuonia. Verenpaine oli 113/72 ja lepopulssi 57.

Nämä hienot tulokset ovat elämäntapani ansiota. Ei vain LCHF vaan myös säännöllinen voima- ja kuntoharjoittelu vaikuttaa. Mutta että rasva aiheuttaisi verisuonten kalkkeutumista – ei tunnu oikein uskottavalta, vai mitä?

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-01 12:14:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Lisää kysymyksiä norjalaisesta nettichatistä vhh:sta ja treenistä.

Voimaharjoittelu Hei, treenaan painoilla (raskaita) ja juoksen ja käyn spinningissä. Muut salilla väittävät, että on pakko syödä hiilihydraatteja proteiinien ja rasvan lisäksi, jotta voisi kasvattaa lihasta ja samanaikaisesti pudottaa painoaan. Voitko hyvällä tavalla selittää, miksi ei ole pakko syödä hiilihydraatteja lihastenrakentamiseen ja painonpudotukseen?

Maitoallergia Hei! Olen nyt karpannut 2 1/2 vuotta, ja elelen hienosti ja treenaan olen koko ajan treenannut ilman ongelmia. Ensimmäiset 3 viikkoa olivat yhtä helvettiä, mutta sitten se alkoi sujua.
Valitettavasti ei minusta ole tullut hoikkaa pikkusylfidiä... vielä pitäisi saada 10-15 kiloa pois, mutta olen kuitenkin suurinpiirtein tyytyväinen, eikä paino ole olennainen. Mutta minusta tuntuu, että en oikein siedä maitotuotteita. Lapsuudessani sain maitoallergiadiagnoosin, mutta en ole koskaan ajatellut sitä. Karppaus ilman juustoa ja kermaa tuntuu niin mahdottomalta. Onko sinulla jotain vinkkejä?


Pikastartti Hei, olen jo pitkään suunnitellut aloittavani treenin jälleen. Vaikka tiedkänkin, että mitään ei saa tehtyä hetkessä, olisi kuitenkin motivaatiolle hyväksi, jos olisi tapa tehdä se niin, että saisi pienen pikastartin. Voiko siihen suositella karppausta vai olisiko jotain muita vinkkejä, joita voisi hyödyntää?

Muutama kilo liikaa ....Hei Nyt on niin, että 15 vuotta sitten juoksin monta maratonia. Paras aikani oli vähän alle 3 tuntia ja paino pysyi silloin 72 kilossa, 1,80 m pitkällä. Nyt 15 vuoden jälkeen on paino noussut 84 kiloon. Olen aloittanut karppauksen laihtuakseni noin 78 kiloon ja samaan aikaan aloittanut varovaisen treenauksen. Kun pääsen 72 kiloon, olen ajatellut tankata leipää, niin kuin minulla oli tapana samalla kun treenaus lisääntyy. Kuulostaako tämän olevan ok?

Ravinto pitkään kestävyyssessioon Mistä pitäisi erityisesti huolehtia syömisissä viimeisten valmistautumisten aikana esim ennen Birkebeine-hiihtoa (tosi pitkä hiihtomatka suom.huom.)?

Voiko treenaava teini karpata

Palmuöljy On ollut niin paljon kauhupropagandaa palmuöljystä viime aikoina. Mitä sitä ajattelet palmuöljystä? 69-vuotias. Olen karpannut kohta 4 vuotta ja olen tosi tyytyväinen

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-01 13:06:15 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
Elka kirjoitti:
Lisää kysymyksiä norjalaisesta nettichatistä vhh:sta ja treenistä.

Voimaharjoittelu Hei, treenaan painoilla (raskaita) ja juoksen ja käyn spinningissä. Muut salilla väittävät, että on pakko syödä hiilihydraatteja proteiinien ja rasvan lisäksi, jotta voisi kasvattaa lihasta ja samanaikaisesti pudottaa painoaan. Voitko hyvällä tavalla selittää, miksi ei ole pakko syödä hiilihydraatteja lihastenrakentamiseen ja painonpudotukseen?

Maitoallergia Hei! Olen nyt karpannut 2 1/2 vuotta, ja elelen hienosti ja treenaan olen koko ajan treenannut ilman ongelmia. Ensimmäiset 3 viikkoa olivat yhtä helvettiä, mutta sitten se alkoi sujua.
Valitettavasti ei minusta ole tullut hoikkaa pikkusylfidiä... vielä pitäisi saada 10-15 kiloa pois, mutta olen kuitenkin suurinpiirtein tyytyväinen, eikä paino ole olennainen. Mutta minusta tuntuu, että en oikein siedä maitotuotteita. Lapsuudessani sain maitoallergiadiagnoosin, mutta en ole koskaan ajatellut sitä. Karppaus ilman juustoa ja kermaa tuntuu niin mahdottomalta. Onko sinulla jotain vinkkejä?


Pikastartti Hei, olen jo pitkään suunnitellut aloittavani treenin jälleen. Vaikka tiedkänkin, että mitään ei saa tehtyä hetkessä, olisi kuitenkin motivaatiolle hyväksi, jos olisi tapa tehdä se niin, että saisi pienen pikastartin. Voiko siihen suositella karppausta vai olisiko jotain muita vinkkejä, joita voisi hyödyntää?

Muutama kilo liikaa ....Hei Nyt on niin, että 15 vuotta sitten juoksin monta maratonia. Paras aikani oli vähän alle 3 tuntia ja paino pysyi silloin 72 kilossa, 1,80 m pitkällä. Nyt 15 vuoden jälkeen on paino noussut 84 kiloon. Olen aloittanut karppauksen laihtuakseni noin 78 kiloon ja samaan aikaan aloittanut varovaisen treenauksen. Kun pääsen 72 kiloon, olen ajatellut tankata leipää, niin kuin minulla oli tapana samalla kun treenaus lisääntyy. Kuulostaako tämän olevan ok?

Ravinto pitkään kestävyyssessioon Mistä pitäisi erityisesti huolehtia syömisissä viimeisten valmistautumisten aikana esim ennen Birkebeine-hiihtoa (tosi pitkä hiihtomatka suom.huom.)?

Voiko treenaava teini karpata

Palmuöljy On ollut niin paljon kauhupropagandaa palmuöljystä viime aikoina. Mitä sitä ajattelet palmuöljystä? 69-vuotias. Olen karpannut kohta 4 vuotta ja olen tosi tyytyväinen


Kenelle nämä kysymykset siis on ja onko vastauksia jossain?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-01 14:11:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Elka kirjoitti:
Norjalaisista lehdistä lisää "tätä keskustelua, jota käydään vain Ruotsissa ja Suomessa"

Dagbladet.

Nettitapaaminen Kenn Hallstensenin kanssa Dagbladetin sivuilla. Hän valmentaa mm. sitä jalkapallojoukkuetta, joka on jo 4-5 vuotta treenannut syöden vähähiilihydraattisesti.

Linkki oli ketjun edellisellä sivulla. On siellä vastauksetkin.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-01 16:04:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Vastauksia kysymyksiin. (Hallstenstenhan markkinoi tuolla tietenkin kirjaansa, koska ravitsemusvalmennus on hänen ammattinsa, eikä kirjoittele huvikseen, niin kuin vaikkapa minä täällä.)

Pistivät sitten oikein chatin pystyyn ja tässä osa kysymyksistä, joita Hallstensten sai:

VHH vai ei-VHH Siinä pulma – Lehdissä tässä muutamana päivänä monet ”asiantuntijat” teurastivat karppauksen. Mitä mieltä sinä olet, ja mitä voit sanoa mahdollisesti vakuuttaaksesi minut, että karppaus on se oikea tapa?

Tähän vastaan lyhyesti ja suoraan (koska tämä kysymys vaatii pitkän vastauksen): Lue kirjamme Treenimenestystä karppaamalla.

Pullahdus hiilarirepsusta. Karppaan ja paino putoaa tasaisesti. Lauantaina oli hiilarirepsahdus ja söin pari kakunpalaa synttäreillä ja muutakin hyvää ruokaa ja juomaa. Tänään oli yhtäkkiä paino 2,5 kg enemmän kuin ennen lauantain liiallisuuksia. Häviääkö tämä yhtä nopeasti kuin tulikin, vai olenko tämän takia ottanut pari viikkoa takapakkia painonpudotuksessa?

Niin, se on kyllä pääasiallisesti nestettä, josta paino on noussut. Jos huomaat, että tarvitaan enemmän kuin viikko siihen, että pääset eroon näistä 2,5 kg:sta, suosittelen sinua olemaan varovaisempi seuraavalla kerralla. Ehkä olisi parempi valita jotain muita ruokia, ja voi olla järkevää, että välillä on aikaa. On ihan ok poiketa ruokavaliosta aina silloin tällöin – sillä edellytyksellä, että ei jää sokerinhimo päälle seuraavaksi päiväksi. Muista, että se ei ole ensimmäinen repsupäivä, joka on ongelma, vaan paremminkin toinen tai kolmas.

Fysiologia Hei, mietin onko tehty mittauksia, jotka näyttävät eroja esim. energian konvertoinnissa, laktaattiarvoissa jne. lihasten työskennellessä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.?
Itselläni on hyviä kokemuksia karppauksesta sekä koskien tasaista verensokeria, alhaisempaa lepopulssia, vähempää turvotusta mm. Samoin negatiivisia koskien valkoista jauhoa, sokeria, pastaa ja perunaa!


On sekä tutkimuksia, että kokemusta, mikä osoittaa, että ongelmat maitohapon kerääntymisessä ovat vähäisempiä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Se on ymmärrettävää, koska maitohappoa syntyy anaerobisessa energiaprosessissa, silloin kun hiilihydraatit ovat energianlähteenä – ns. glykolyysiissä. Maitohapon kerääntyminen, mikä aikaansaa vetyionien (hapon) ylimäärän näyttää olevan rajoittava tekijä fyysisessä suorituksessa. Laktaattiin ei pidä kuitenkaan suhtautua täysin negatiivisesti, koska sitä voivat sekä aivot, että sydän suoraan käyttää energiaksi, sekä se voidaan muuttaa maksassa glukoosiksi. Toisin kuin lihassolujen glykogeeni, voi siksi laktaattia käyttää energiaksi myös k.o. solujen ulkopuolella.

Painoon tyytyväinen – miksi ryhtyä karppaamaan? Syön pääpiirteissään norjalaisten terveysviranomaisten suositusten mukaisesti, treenaan säännöllisesti ja olen painooni tyytyväinen. Miksi ihmeessä aloittaisin karppauksen??? Voitko sanoa jotain terveysvaikutusten pitkäaikaisista tutkimuksista (20-30-40 vuotta)?

Etu karppauksessa on, että siitä saa optimaalisen verensokeri- ja hormonitasapainon. Se tarkoittaa, että immuunipuolustuksesta tulee erityisen hyvä. Viimeisten 10 vuoden ajalta on paljon tutkimuksia, jotka osoittavat, terveysparametrien ja yleistilan voimakasta paranemista sen jälkeen, kun on ryhdytty karppaamaan. Siitä voit mm. lukea Björn Ferryn ja minun kirjastani ”Treenimenestystä karppaamalla”.

Aloittaako karppaus? Hei Nuuskin karppausta tällä hetkellä. Ja mietin kahta asiaa.
1. Mistä olisi järkevä aloittaa?
2. En oikein tiedä, miten karpata töissä. Tavallisesti syön kolme leipäviipaletta kinkulla ja juustolla pitkin päivää, koska se on helppoa valmistaa ja tosi nopeaa. Millä tämän voisi korvata kun aikaa on vähän, eikä oikein rahaakaan?


Ensisijaisesti on tärkeää oppia ajattelemaan uudella tavalla. Kaikki mikä on uutta, on tottumatonta ja vaatii työtä. Suosittelen yleisesti kaikille karppauksen aloittajille jättämään kaiken leivän pois – siitä huolimatta, että se olisi karppileipää. On järkevää kokeilla viihdytkö ruokavaliolla, joka koostuu ”illallistyyppisistä” aterioista kaikilla aterioilla. Niin sinun tulisi tehdä vähintään neljä viikkoa. Jos sen jälkeen vielä haluat syödä leipää, on aika alkaa etsiä parasta vaihtoehtoa. Joka tapauksessa tulee leivänpäällisten olla voita ja liha- tai kalaa.

Tulet yllättymään kuinka paljon paremmalta lounas maistuu, kun se koostuu munakkaasta, kanankoivesta, kotleteista, erilaisista salaateista jne. kuivien leipäviipaleiden sijaan. Se vaatii vähän suunnittelua, mutta se käy nopeasti.


Vatsatreeni Taistelen saadakseni vatsalihakset paremmin erottumaan. Mitä harjoituksia sinun mielestäsi pitäisi tehdä ja minkälaista ruokaa syödä?

Valitettavasti ei ole mahdollista täsmäpolttaa rasvaa – ei edes vatsasta. Jotta saisit näkyvämmät vatsalihakset, tulee sinun saada isommat vatsalihakset (ehkä ne ovat jo tarpeeksi suuret?) ja alhaisempi rasvaprosentti – ilman, että menetät lihaksia. Sen saat yhdistämällä karppauksen ja treenin – voimaharjoittelun tulee aina olla mukana harjoitteluohjelmassa.

Painonpudotus liittyen painoluokkaurheiluun Hei :)

Mietin miten terveellisesti ja kontrolloidusti voisi pudottaa 3-4 kiloa liittyen urheiluun, jossa on painoluokat. Kysymys on taekwondosta. Kun lähtökohtaisesti on suhteellisen alhainen hiilaritaso.


Jos noudatat vähähiilihydraattista ruokavaliota, saat vähän pienemmät glykogeenivaratot, ja koska gramma glykogeenia sitoo 2,7 g vettä, häviää puoli kiloa heti siihen. Sitä paitsi vhh aikaansaa sen, että munuaiset erittävät tarpeetonta solunulkoista nestettä, mikä myös voi antaa vähintään kilon. Mitä tulee rasvan vähenemiseen, kun rasvaprosentti jo on alhainen, suosittelen, että et pudottaisi nopeammin kuin 300-500 g viikossa. Karppausta tai ei, on riski lihaksien menetykseen.

45 kg painonpudotus, karppaus ja treenaus.
Hei, 26 vuoden iässä painan nyt 130 kiloa. Olen aikaisemmin treenannut kovaa ja paljon, mutta sairastuttuani 5 vuotta sitten meni se ihan vituralleen. Olen nyt saamassa treenit käyntiin jälleen, ja minulla on aika raskasrakenteinen luusto, erityisesti sääret, eli voisin ihan hyvin saada sinne vähän näkyviäkin lihaksia. Olen paljon miettinyt karppausta yhdistettynä treeniin, koska pudottaa pitää johonkin 80-85 kiloon, olen 187 cm pitkä. Miten minun mielestäsi pitäisi tehdä tämä homma ja miten nopeasti voin laskea olevani lähempänä maalia, jos pysyn ruodussa?


On vaikea sanoa, kuinka nopeasti siitä selviät, mutta koska olet niin nuori, niin uskon että suhteellisen nopeasti. Muista kuitenkin se, mitä aina sanon: Treeni on grammoja, ruokavalio on kiloja. Se tarkoittaa, että sinun tulee ensisijaisesti keskittyä muuttamaan ruokavaliota, ja sitten otat treenin sen mukaan, miltä ylimäärä tuntuu. Kun olet saanut harjoittelun käyntiin, suosittelen vähän voimaharjoittelua, painoilla, niin että suurin osa aktiviteeteista on kohtuullista ja rauhallista. Kävely ja pyöräily ei mene koskaan pois muodista. Tämä rauhallinen treeni vaikuttaa myös siihen, että kestät ja saat enemmän irti lyhytkestoisesta ja raskaasta treenistä.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-01 16:45:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Palautusruokaa. Mikä olisi hyvää palautusruokaa heti treenin jälkeen?

Jos harjoittelet vähemmän kuin 3-4 kertaa viikossa, ei ole kovin tärkeää, mihin aikaan syöt – edellyttäen, että syöt aterioita, jotka koostuvat laadultaan hyvistä elintarvikkeista. Jos treenaat kovaa ja usein, voi olla viisasta ottaa palautusjuoma, joka koostuu pääasiallisesti helposti käyttöönotettavista proteiineista – hera on soittautunut hyväksi. Jos harjoittelusi on lähempänä huippu-urheilijan treeniä, voi mahdollisesti pieni määrä hiilihydraattia treenin jälkeen olla eduksi. Hyvä sääntö on syödä ateria melko pian harjoituksen jälkeen, kun olet käynyt suihkussa ja saanut vaatteet päällesi. Tämä koskee siis niitä, jotka treenaavat kovaa ja usein.

Korkeampi maksimisyke karppaamalla?
Hei Kenn, tiedätkö korkeammasta maksimisykkeestä siirryttäessä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon?

Kyllä, tämän kanssa olen ollut tekemisissä usein ja se on hyvin mielenkiintoinen kysymys. Tästä raportoivat myös usein kertovat, että ovat saaneet matalamman lepopulssin. Voidaan spekuloida, josko sydän ja verisuonisto toimivat karppaukseen siirtymisen jälkeen paremmin. Tämä on yksi niistä kysymyksistä, joita olen selvittämässä.

Missä hiilareiden raja?
Hei Katsoin sen karppauskeskustelun telkkarista. Sieltä kuulin, että alimmillaan voi olla 20g hiilareita ja sitten jopa 120g asti, mikä on raja hiilareille karpatessa?


Tämä on määrittelykysymys ja vaihtelee sen mukaan, keneltä kysyt.

Voimaharjoittelu Hei, treenaan painoilla (raskaita) ja juoksen ja käyn spinningissä. Muut salilla väittävät, että on pakko syödä hiilihydraatteja proteiinien ja rasvan lisäksi, jotta voisi kasvattaa lihasta ja samanaikaisesti pudottaa painoaan. Voitko hyvällä tavalla selittää, miksi ei ole pakko syödä hiilihydraatteja lihastenrakentamiseen ja painonpudotukseen?

Koskien painonpudotusta uskon ettei kukaan enää epäile, etteikö karppaus olisi ehdottomasti paras. Mitä tulee voimaharjoitteluun, on intensiivinen osa niin lyhytaikainen, että glykogeeni ei ole rajoittava tekijä. Karppauksen etu on se, että se antaa pienemmän insuliinin erityksen ja vaikka se on anabolinen hormoni, vaikuttaa se muita anabolisia hormoneja, kuten kasvuhormonia ja testosteronia vastaan. On tärkeä ajatella kokonaisuuksia. Lisäksi vähäisempi insuliinineritys on mukana vaikuttamassa vähäisempään stressihormonien eritykseen ja se antaa paremman palautumisen nukkuessa sen lisäksi, että pienentää riskiä sairastua ja loukkaantua. Vähähiilihydraattinen ruokavalio on myös ylivoimainen tapa kasvattaa lihaksia samalla kun pudottaa painoa. Sen on mm. osoittanut norjalainen Pål Jåbekk osoittanut tutkimuksessa vuodelta 2010. Kysymykseesi olemme myös vastanneet yksityiskohtaisesti kirjassamme.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-01 19:53:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Loput vastaukset.

Maitoallergia Hei! Olen nyt karpannut 2 1/2 vuotta, ja elelen hienosti ja treenaan olen koko ajan treenannut ilman ongelmia. Ensimmäiset 3 viikkoa olivat yhtä helvettiä, mutta sitten se alkoi sujua. Valitettavasti ei minusta ole tullut hoikkaa pikkusylfidiä... vielä pitäisi saada 10-15 kiloa pois, mutta olen kuitenkin suurinpiirtein tyytyväinen, eikä paino ole olennainen. Mutta minusta tuntuu, että en oikein siedä maitotuotteita. Lapsuudessani sain maitoallergiadiagnoosin, mutta en ole koskaan ajatellut sitä. Karppaus ilman juustoa ja kermaa tuntuu niin mahdottomalta. Onko sinulla jotain vinkkejä?

En itse kestä maitotuotteita, mutta olen karpannut yli 14 vuotta. Todennäköisesti siedät meijerivoita, mutta siitä riippumatta on kysymys siitä, että ei pelätä syödä lihan tai kananpojan rasvaa, samaan aikaan, kun opit valmistamaan hyviä rasvaisia kastikkeita. Muita rasvan lähteitä voivat olla silava (saa päivittäistavarakauppojen pakastealtaasta), majoneesi, mieluimmin kotitekoinen), pesto, aioli jne.

Pikastartti Hei, olen jo pitkään suunnitellut aloittavani treenin jälleen. Vaikka tiedkänkin, että mitään ei saa tehtyä hetkessä, olisi kuitenkin motivaatiolle hyväksi, jos olisi tapa tehdä se niin, että saisi pienen pikastartin. Voiko siihen suositella karppausta vai olisiko jotain muita vinkkejä, joita voisi hyödyntää?

Karppausta voi ehdottomasti suositella, mutta ota huomioon, että kestää 2-8 viikkoon ennen kuin keho on kunnolla sopeutunut käyttämään rasvaa treenin aikana. Lyhytkestoisempi ja rauhallisempi treeni sujuu siitä huolimatta hyvin. Sinun täytyy kokeilla ja mahdollisesti käyttää vähän aikaa sopeutumiseen.

Muutama kilo liikaa ....Hei Nyt on niin, että 15 vuotta sitten juoksin monta maratonia. Paras aikani oli vähän alle 3 tuntia ja paino pysyi silloin 72 kilossa, 1,80 m pitkällä. Nyt 15 vuoden jälkeen on paino noussut 84 kiloon. Olen aloittanut karppauksen laihtuakseni noin 78 kiloon ja samaan aikaan aloittanut varovaisen treenauksen. Kun pääsen 72 kiloon, olen ajatellut tankata leipää, niin kuin minulla oli tapana samalla kun treenaus lisääntyy. Kuulostaako tämän olevan ok?

Suosittelen, että et mene liian pitkälle liian suurella määrällä lisähiilareita liian usein treenin aikana. Yleisesti sinun tulisi syödä normaalia karppiruokaa ja sitten tehdä erityisiä sovelluksia kilpailuihin. Muista, että kehon erityinen sopeuttaminen käyttämään rasvaa korkean intensiteetin aikana on myös eräs treenin muoto. Sellaisen treenin aikana, joka kestää alle kaksi tuntia tai jos se on teholtaan vain kohtuullinen, eivät glykogeenivarastot ole rajoittava tekijä. Rasva voi muodostaa merkittävät energianlähteen aina 90% maksimisykkeestä. Etuna ylimääräisen ”hiilihydraattitankkauksen” rajoittamisessa ennen kilpailuja on, että vältät häiritsemästä kehon erityisen hyvää rasvanpolttoa.

Ravinto pitkään kestävyyssessioon Mistä pitäisi erityisesti huolehtia syömisissä viimeisten valmistautumisten aikana esim ennen Birkebeine-hiihtoa (tosi pitkä hiihtomatka suom.huom.)?

Ensisijaisesti korostan, että on tärkeää noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota jokapäiväisenä ruokavaliona, lisäksi voi sitten olla hyödyllistä syödä hieman lisää hyvänlaatuisia hiilihydraatteja edellisenä iltana. Mahdollisesti voi olla hyödyllistä käyttää vähän hiilihydraattia muutaman kerran kisan aikana. Siitä kirjoitan melko yksityiskohtaisesti kirjassamme.

Voiko treenaava teini karpata

Tottakai voivat. Suurin osa meistä on sopeutunut hyvin pääosaltaan eläinperäiseen ravintoon, jossa lisäksi on vähähiilihydraattisia kasviksia. Minulla on neljä lasta, joista kaksi ovat teini-ikäisiä ja totta kai he syövät samaa ruokaa kuin me aikuisetkin.

Palmuöljy On ollut niin paljon kauhupropagandaa palmuöljystä viime aikoina. Mitä sitä ajattelet palmuöljystä? 69-vuotias. Olen karpannut kohta 4 vuotta ja olen tosi tyytyväinen

Hei. Paitsi kookosöljy, on myös hyvälaatuinen palmuöljy eräs parhaita kasviöljyjä. Tämä öljy sisältää paljon ns. keskipitkiä tyydyttyneitä rasvahappoja jotka, pitkistä rasvahapoista poiketen ohittavat maksa. Nämä rasvahapot ovat joissakin tutkimuksissa osoittautuneet kykenevän vastustamaan viruksia, bakteereita, parasiitteja ja sieniä, sen lisäksi, että ne voivat olla suotuisia aineenvaihdunnalle. Uudemman tutkimukset ovat osoittaneet, että niistä voi olla hyötyä Alzheimerin taudissa ja muissa ”kognitiivisissa” taudeissa. On spekuloitu, että se johtuisi siitä, että näistä rasvahapoista suhteellisen helposti muodostuu ketoaineita.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-01 22:07:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Kirja on siis Ferryn kirjasta muokattu norjalainen versio Hallstenstenin avulla ja siinä on lisäksi juuri mm. kahden norjalaisen jalkapallojoukkueen (jotka ovat erittäin tarkasti dokumentoineet alusta alkaen) kokemuksia. Luin ne muutamat sivut, mitä siinä pdf.tiedostossa on ja siinä on esipuheen ja Ferryn lähtötilanteen esittelyn lisäksi vähän teorian perustaakin. Teorian kertomisen alku. Huippu-urheilija ei voi noudattaa täysin sellaista ruokavaliota, johon olemme evoluution myötä parhaiten sopeutuneet, koska evoluutio ei ole ihmistä sopeuttanut huippu-urheiluun. Sille ei ole ollut mitään tarvetta.

Jos jotain kiinnostaa, niin käännän ne sivut. Jos ei ketään kiinnosta, en käännä.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-03 16:09:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Näin pääset eroon turvonneesta vatsasta
Lainaa:
Näin pääset eroon turvonneesta vatsasta

Oletko väsynyt siihen, että vatsa on levoton ja turvonnut? Kunhan vain muutat ruokavaliotasi, voit voida hyvin jo 30 tunnin kuluttua.

- Se käy ällistyttävän nopeasti, sanoo Per Hellström, Uppsalan yliopiston lääketieteen professori.

Kun Margareta, 56, lopetti kuitujen syömisen pääsi hän eroon elinikäisistä kärsimyksistä. Elämääni ei voi verrata siihen, mitä se oli aikaisemmin, hän sanoo.

Pahoinvointi, turvonnut vatsa ja jatkuva vessassa ravaaminen. Noin 10 prosenttia kansasta kärsii ärtyneen suolen oireyhtymästä. Monet luulevat vielä vanhan uskomuksen mukaisesti, että kuidut ovat huonon vatsan paras ystävä. Mutta tosiasiassa Uppsalan yliopiston gastroenterologian professorin Per Hellströmin mukaan ovat usein juuri kuidut tarinan konna.

Kuidut ovat hyviä vatsalle, neille, jotka sitä sietävät, mutta suolelle voi olla ongelma että niin paljon kuitua hiilihydraatista kulkee läpi paksusuoleen ja tarjoaa suolistobakteereille vaivaksi valtavan suuren ravintomäärän.

Kaasunmuodostus vähenee

Kun bakteerit paksusuolessa hajottavat sitä massaa, muodostuu kaasuja. Ja nämä kaasut tekevät vatsasta turvonneen, aran ja levottoman. Jos syö vähemmän kuituja, ei bakteerien tarvitse tehdä niin paljon töitä, ja kaasunmuodostus vähenee.

Normaalisti menee noin 30 tuntia

Per Hellströmin mukaan jättäessään kuidut pois, voi melkein välittömästi tuntea huonon vatsansa paranevan. Normaalisti ruoka siirtyy suoliston läpi 30 tunnissa ja yhtä nopeasti ruokavaliota muuttaessan, voi nähdä tuloksen, Hellström sanoo.

Margareta Lundström, 56, Ekeröstä luuli pitkään, että oli ihan normaalia kiemurrella vatsakivuissa joka aterian jälkeen. Niin hän oli tehnyt lapsuudesta asti.

Mutta vuonna 2005 otti Margareta Lundström yhteyttä mieheen, joka neuvoi häntä lopettamaan hiilihydraattien syömisen. Margareta kysyi tältä, mistä hän sitten saisi kuitua, kuten oli oppinut, että niitä hänen huono vatsansa tarvitsisi. Hän vastasi, että en tarvitse mitään kuitua, luulin, että hän oli seonnut.

Paluuta ei ole.

Mutta hän antoi kuitenkin uudelle ruokavaliolle mahdollisuuden. Ja muutaman päivän kuluttua voi ensimmäisen kerran elämässään, hänen vatsansa hyvin. Kun se, mitä systeemiin tuli suusta ja alas oli vaihdettu, paranin. Tulin sairaasta terveeksi kolmessa päivässä, hän sanoo. Ainoa, mikä Margaretaa harmittaa, on se, että hän ei lopettanut kuitujen syömistä aikaisemmin.

Tunnen, että olen menettänyt useita vuosia elämästäni. Ei ole paluuta entiseen.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-03 16:12:15 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93463
Eikös Ferryltä ole tullut keittokirjakin? Tänävuonna - koska suomeksi?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-03 20:55:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
:mrgreen: Tässä ketjussa ei ihan pikapuoliin ainakaan. :lol:

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-30 08:30:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
http://www.kostdemokrati.se/nyheter/201 ... lchf-kost/

(Alussa on ruotsinnos uutisesta.)

Lainaa:
Kommentti lehdessä DAGENS MEDICIN
(jonka moderaattori ensin poisti, mutta laittoi muistutuksen jälkeen takaisin)

Ursula Swab on jäsenenä NNR5 Työryhmässä (tulevat Pohjoismaiset ravintosuositukset). Hän on tutkimuksiinsa saanut elintarvikkeita koehenkilöille ainakin 12 eri yritykseltä kuten mm. Unilever. Tutkii rasvaa ja hiilihydraatteja

Elintarvikevirasto korostaa oikeutetusti, että proteiini ja rasva ovat elintärkeitä ja korostaa yhtä oikeutesti, että hiilihydraatit ovat ”tyhjiä kaloreita”.

Elintarvikevirasto opastaa elintarvikkeiden tietokannassaan, että eläinperäinen ruoka sisältää useimmiten vähintään moninkertaisesti enemmän mikroravintoaineita (vitamiineja ja mineraaleja) kuin kasvisperäinen ruoka.

Schwab väittää siis parempaa tietoa vastaan, että LCHF (vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen, suom.huom.) on yksipuolinen ruokavalio.

Minä nimitän sitä gourmet-ruoaksi vanhan rehellisen ruotsalaisen kotiruoan ja vanhan ranskalaisen keittiön muodossa täydellisen tasapainoiseksi ravinnoksi, ei kauempana voi olla ”yksipuolisesta ruokavaliosta”. Tämä gourmet-ruoka perustuu eläinproteiiniin ja eläinrasvaan jossa on täydellinen määrä kaikkia tarvittavia mikroravintoaineita. Eläimet, joita syömme koostuvat samantyyppisistä proteiineista ja rasvoista kuin meillä itsellämme on.

Seitsemänkymmentä kiloa painavassa kehossani minulla on noin viisitoista kiloa eläinrasvaa solukalvoissani, ihonalaisena rasvana, suojatyynyjä rasvasta sellaisten herkkien elimien kuin mm. silmät ja munuaiset ympärillä.

Voidaan vain spekuloida, miksi tämän alan tutkija näyttää olevan niin täysin tietämätön omasta alastaan, että väittää terveellisimmän ruoan voivan aiheuttaa ravinnonpuutetta. Ihmettelen sitä, mutta en ole hämmästynyt, koska NNR tulee jatkamaan poliittisesti korruptoituneita ravintoruosituksia joita on ollut lukemattomia sen jälkeen kun McGovernin komitea vuonna 1977 antoi työmarkkinatoimittajan, myös vegaanin, omin päin kirjoittaa vanhat ravitsemussuositukset, joiden sitten SBU (Statens beredning för medicinskt utvärdering eli The Swedish Council on Health Technology Assessment) 2010 totesi olevan vailla tieteellisiä perusteita.

15:15 28 marraskuuta 2011

Björn Hammarskjöld

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-30 10:30:46 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Björn Hammarskjöld on muistaakseni lastenlääkäri joten senkin vuoksi painavaa asiaa.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-30 15:00:46 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29218
Elka kirjoitti:
http://www.kostdemokrati.se/nyheter/2011/11/29/barn-ska-skyddas-mot-lchf-kost/

(Alussa on ruotsinnos uutisesta.)

Lainaa:
Kommentti lehdessä DAGENS MEDICIN
(jonka moderaattori ensin poisti, mutta laittoi muistutuksen jälkeen takaisin)

Ursula Schwab on jäsenenä NNR5 Työryhmässä (tulevat Pohjoismaiset ravintosuositukset). Hän on tutkimuksiinsa saanut elintarvikkeita koehenkilöille ainakin 12 eri yritykseltä kuten mm. Unilever. Tutkii rasvaa ja hiilihydraatteja

Elintarvikevirasto korostaa oikeutetusti, että proteiini ja rasva ovat elintärkeitä ja korostaa yhtä oikeutesti, että hiilihydraatit ovat ”tyhjiä kaloreita”.

Elintarvikevirasto opastaa elintarvikkeiden tietokannassaan, että eläinperäinen ruoka sisältää useimmiten vähintään moninkertaisesti enemmän mikroravintoaineita (vitamiineja ja mineraaleja) kuin kasvisperäinen ruoka.

Schwab väittää siis parempaa tietoa vastaan, että LCHF (vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen, suom.huom.) on yksipuolinen ruokavalio.

Minä nimitän sitä gourmet-ruoaksi vanhan rehellisen ruotsalaisen kotiruoan ja vanhan ranskalaisen keittiön muodossa täydellisen tasapainoiseksi ravinnoksi, ei kauempana voi olla ”yksipuolisesta ruokavaliosta”. Tämä gourmet-ruoka perustuu eläinproteiiniin ja eläinrasvaan jossa on täydellinen määrä kaikkia tarvittavia mikroravintoaineita. Eläimet, joita syömme koostuvat samantyyppisistä proteiineista ja rasvoista kuin meillä itsellämme on.

Seitsemänkymmentä kiloa painavassa kehossani minulla on noin viisitoista kiloa eläinrasvaa solukalvoissani, ihonalaisena rasvana, suojatyynyjä rasvasta sellaisten herkkien elimien kuin mm. silmät ja munuaiset ympärillä.

Voidaan vain spekuloida, miksi tämän alan tutkija näyttää olevan niin täysin tietämätön omasta alastaan, että väittää terveellisimmän ruoan voivan aiheuttaa ravinnonpuutetta. Ihmettelen sitä, mutta en ole hämmästynyt, koska NNR tulee jatkamaan poliittisesti korruptoituneita ravintoruosituksia joita on ollut lukemattomia sen jälkeen kun McGovernin komitea vuonna 1977 antoi työmarkkinatoimittajan, myös vegaanin, omin päin kirjoittaa vanhat ravitsemussuositukset, joiden sitten SBU (Statens beredning för medicinskt utvärdering eli The Swedish Council on Health Technology Assessment) 2010 totesi olevan vailla tieteellisiä perusteita.

15:15 28 marraskuuta 2011

Björn Hammarskjöld


Onpas tuossa paljon asiaa tiiviissä paketissa. Kiitos Elka, että olet tuonut sen meille tarjolla suomenkielellä.

Meillä on jäänyt turhan vähäiselle huomiolle se, että Ruotsissa ihan virallisterveellinen elin SBU (Statens beredning för medicinskt utvärdering eli The Swedish Council on Health Technology Assessment) on todennut, etteivät ravitsemussuositukset perustu tieteelliselle pohjalle.

Eivät tietenkään perustu, McGovernin vuoden 1977 komiteahan kirjoitutti suosituksensa vegaanilla työmarkkinatoimittajalla pelkästään taloudellisin ja poliittisin perustein. Komitea koostui puhtaasti poliitikoista, joita lobbasivat voimakkaasti sekä maatalouden edustajat että hiilihydraatteja sisältäviä elintarvikkeita, kasviöljyjä ja margariineja valmistavat elintarviketeollisuuden suuryhtiötyhtiöt.

Taustana oli se, että Yhdysvaltojen maatalous oli kasvattanut valtavasti vehnän, maissin ja kasviöjyjen tuotantoa mm. siksi, että sotakalustoa valmistamaan rakennettu teollisuus oli toisen maailmansodan jälkeen suunnattu valmistamaan maatalouskoneita. Myös keinolannotteiden tuotannon ja käytön jyrkkä kasvu oli paisuttanut tuotantoa.

McGovernin komitean suositukset kopioitiin sellaisinaan meille virallisiksi ravitsemussuosituksiksi ja niihin on tehty sen jälkeen vain pieniä kosmeettisia muutoksia. Pekka Puskan valtakunnassa ei voisi kuvitella, että oikein virallinen toimikunta myöntäisi niiden olevan vailla tutkimuksellista pohjaa. Uusitupa ja Schwab antavat päinvastoin ymmärätää, että tuhannet vankkumattomat tutkimukset osoittavat vain suositusten mukaisen ravinnon olevan terveellistä ja että poikkeaminen virallisista suosituksista johtaa ennenaikaiseen kuolemaan, lasten jäämiseen kitukasvuiksiksi ja ties mihin.

Fuskutkimuksia tietysti löytyy joka lähtöön, erityisesti virallisterveellisiä suosituksiakin näennäisesti tukemaan. Tämä huostaanottoskandaalikin korostaa omalta osaltaan sitä, kuinka tärkeää olisi, että Ralf Sundbergin Ruotsissa juuri ilmestynyt kirja Forskninsfusket!

viewtopic.php?f=9&t=58380&start=15

saataisiin käännetyksi suomeksi.

Eräät Valtion ravitsemusneuvottelukunnan jäsenet ovat sentään myöntäneet, ettei ravitsemussuosituksilla ole sellaista pitkäaikaisnäyttöä, jota Uusitupa ja kumppanit vaativat karppaukselta:

http://ravitsemusjaterveys.wordpress.co ... isnayttoa/

Täydellistä logiikan puutetta osoittaa se, että vaikka näyttöä karppauksen pitkäaikaisista terveysvaikutuksista ei uusitupalaisten mukaan ole, he silti "tietävät" sen olevan vaarallista!

(Tosiasiassa näyttöäkin on, ja se on karppaukselle erittäin myönteistä.)

Mutta aivan uudelle tasolle mustan väittämisessä valkoiseksi Schwab nousi tässä uusimmassa avautumisessan väittäessään kaikkein ravitsevimpia ruokia köyhiksi ravinteista.

Enää ei tarvitse kummastella Kuopiossa koulutettujen ravitsemusterapauttien ihmeellisiä höpinöitä, kun tietää millaisin tiedoin varustetut henkilöt heitä opettavat.

Ellei sitten ole niin, että Uusitupa ja Schwab puhuvat vasten parempaa tietoaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-30 15:54:24 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-05 01:36:24
Viestit: 2703
Paikkakunta: Kaakkois-Aasia
Mitäs täällä puhutaan?

Närbild: Inslag: Fett i maten
http://areena.yle.fi/video/1322135346423

_________________
Ravitsemus ja terveys | Vähähiilihydraattinen ruokavalio | VHH-kirjoja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-30 16:31:30 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29218
JariJ kirjoitti:
Mitäs täällä puhutaan?

Närbild: Inslag: Fett i maten
http://areena.yle.fi/video/1322135346423


Siellähän puhutaan ASIAA!

Ed. Siis osin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-30 16:56:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Ihan asiaa, ettei ole edes suomeksi uskallettu tekstittää, vaikka ei Ruotsin televisiosta olekaan (niihin eivät saa tekstejä). Voi lääkäripoikaparkaa. Hän vielä lujasti luottaa, että oikein ovat viralliset suositukset ja ihmettelee, miksi asiantuntijat antaisivat sellaisia ohjeita, jotka eivät ole hyväksi. Tuota ei pääse nyt mitenkään kääntämään. :lol: Se on jostain syystä tällä hetkellä kovin ylikuormitettu, eikä käynnisty uudestaan. Ehkä vähän myöhemmin tänään.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 92 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)