karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 14:44:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-07-04 13:19:43 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Juur taas harventelin lehtiä noista ryökäleistä, että keskittyisivät muihin puuhiin kuin veden kittaamiseen ja haihduttamiseen. Yellow Pearshapedissa on kartti, samoin Moneymakereissa on jokunen. Black Russianissa on jo useampiakin ja sitä jouduin karsimaan aika raa'alla kädellä kun se ryökäle kuvittelee, että koko kasvihuone on häntä varten. Mutta kartteja siinä on ja kukkiakin vähän jatkuvasti siellä täällä. Balconi Yellow vaikuttaa satoisalta, siinä on kartteja mielin määrin ja kukkia valtavasti. Ostoisessa luumutomaatissa on kartteja. Tiny Timit ovat kukassa laajalti. Osto-paprikan taimessa on pari isoa vihreetä motikkaa, oma Lipari kukkii. Chili Hot Lemon kukkii. Avomaankurkku Kinesisk Slange kukkii valtoimenaan ja pari pientä kurkunpoikasta näkyy jo olevan tulollaan. Vesimeloni Sugar Baby on tehnyt yhden kukan, meloni Stellio F1 ei vielä yhtään, vaan kasvattelee jatkuvasti itseään ja minä koitan hillitä.

Ja kasvihuonekarppi kun olen, tökin kaalinikin viimein ruukkuihin kasvihuoneen lattialle, kun en saanut sitä kasvilavaa aikaiseksi aikomuksista huolimatta! Mulla on sekalainen valikoima kaalia, valkokaalta, parsakaalta, kukkakaalta - saa nähdä, mitä niistä tulee, mutta kerta se on ensimmäinenkin: ruukkukaalia! Onko kukaan muu kokeillut? Ajattelin, että jospa niihin ei ansarissa niin elukatkaan hyökkäisi syömään.

Ja veikeintä tässä on se, että kasvihuoneeni on kooltaan 2 m x 2 m! Se on yhtä shakkipeliä kun sinne änkeän! Tarvii kenkälusikan että pääsee tekemään hoitotoimenpiteitä. Taimet on ruukuissa ja kasvusäkeissä kivilaatoituksen päällä.

Mä hurahdin ihan täysin noihin ja olen ostanut jo siemenalennusmyynneistä ensi vuodellekin siemeniä... 8)

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-07-28 19:56:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Tänään näkyy yhdessä Golden Sunrise -tomaatissa värinmuutos alkaneen. Odotin kyllä Harzfeuerin voittavan. Hyvä kuitenkin, että vihdoin pääsee omavaraiseksi. Kurkkua tosin on jo tullut.
Ikävämpi havainto on, että tomaatin lehdillä näkyy laikkuja. Ei kai vain perunamaalta ole rutto hiipinyt ansariin?
Zilga-rypäle alkaa kasvihuoneessa myös vaihtaa väriään. Hyvä sato tulossa, josko viimein saisi viinintekoa kokeiltua.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-07-28 20:11:43 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Miullakii kurkku Kinesisk Slange on tehnyt jo pari hyvän kokoista ja makuista kurkkua.

Tomaateissa mustalla ryssällä yksi punottaa, Balconi Yellowsta olen syönyt kymmenkunta keltaista maukasta pikkutomaattia. Yhdellä Moneymakerilla punottaa jo kovastikin eka terttu. Kartteja on joka puskassa hyvin. Jospa tää tästä kehkeytyy...

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-07-29 19:58:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-04-03 15:26:52
Viestit: 5440
Raakileita löytyy, mutta näinköhän nuo ehtii kypsyä miulle. Muutto kaupunkiin edessä (eikä edes parveketta asunnossa, mutta ystävän piha onneks vapaassa käytössä) 2 vkon kuluttua. Lupasin tomaatit vuokralaiselle, mutta jos nyt edes JOTAI jäis itelle... :cry:

_________________
huh'


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-07-30 11:58:30 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Siis pakko tulla tänne äimistelemään - kun oonhan mä tiennyt, että itse kasvatetut tomaatit on aromikkaampia kuin kaupan tomaatit, mutta silti meinas montto loksahtaa auki, kun söin nyt sen ekan Moneymakerin! :shock: :lol: Herranen aika, miten maukas tomaatti! Aivan ihana! =P~

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-01 18:54:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Harlamovski kirjoitti:
Siis pakko tulla tänne äimistelemään - kun oonhan mä tiennyt, että itse kasvatetut tomaatit on aromikkaampia kuin kaupan tomaatit, mutta silti meinas montto loksahtaa auki, kun söin nyt sen ekan Moneymakerin! :shock: :lol: Herranen aika, miten maukas tomaatti! Aivan ihana! =P~

Tervetuloa joukkoon. =D> Sait ensi palkinnon. Sinullekin kertyy ajanmittaan sadon kärkkyjiä, mutta ole luja ja nauti itse. Parhaille kavereille voi antaa ylijäämää. 8)

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-02 23:31:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Isoja synkeän vihreitä raakileita mustassa ryssässä, kääk :lol:

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..
perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-03 05:30:03 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Mä olen syönyt jo yhden Black Russianinkin. Oli aika erikoinen kokemus jollain tapaa, kun se tomaatti oli niin tumma ja maistui silti tomaatilta - sitä alitajuisesti odotti muka jotain muuta! :lol: Ens kesäksi on siemeniä kirsikkatomaatti Black Cherryyn...

Täällä oli aika kylmä yö viime yö, vain jotain 8 astetta lämmintä. Saa nähdä, millainen syksy tästä tulee, miten ehtivät kypsyä nuo kartit. Mulla on paprika Liparissa monia aika isoja suippopaprikoita, ne on vihreitä tällä hetkellä, mutta niitä pystyis kaiketi jo syömään käsittääkseni.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-15 13:09:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-30 14:39:41
Viestit: 423
Tällä hetkellä totmaatit kukkii kivasti parvekkeella (lasitettu), mutta ahneesti pistin kolme taimea yhteen ruukkuun, niin epäilyttää nyt tuo sadon saanti. Ovat siis Tiny Tim pensastomaatteja, jotka olisi vielä mahdollisuus nostaa eteläikkunalle, jos kylmä ennättää. Ei kai peli ole vielä menetetty? Muistan vuosia sitten saaneeni kyllä yhden tomaatin lokakuussa maassa kasvaessaan.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-15 15:33:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-09-20 16:22:41
Viestit: 892
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Hyvin kASVAA tomaatit, mutta ei oikein kypsy. Muovihuone on kattoon asti täynnä ja paljon on raakileita. Nimettömiä avomaantomaatteja ja pensastomaatteja ovat. Samoin astiaan istuttamani kirsikkatomaatit keltainen päärynän muotoinen ja Chicco rosso. Liekö lannoitus pielessä? Keväällä laitoin Biolanin kanankakkaa.

_________________
Karpannut olen 1.5.2010 alkaen. Nainen. pit n.160cm, tavoitepainossa n. 57 kg
Ekasta iHerb Tilauksesta $10 Alennusta(yli $40 tilauksille)
Mitä iHerbistä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-15 16:32:29 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Oon kuullut muiltakin tuota samaa ongelmaa ja itsellänikin on ollut tuota, että ne ryökäleet kyllä kasvaa ja kukkii ja tekee kartteja, mutta punoituksen alkaminen on hidasta. Olen kokeillut vähentää kastelua, joku sanoi sen auttavan. Katsellaan. Nyt tuli vähän lämpimämpää taas, mikä on kiva, koska mulla ne alkoivat selvästi jurottaa kun oli välillä kylmempää. Mutta liian lämminkään ei ois oikein hyvä kaiketi. Jospa tämä tästä.

Ens keväänä laitan helmikuun lopulla siemenet itämään, se näyttää olevan passeli aikataulu täällä. Ja Balconi Yellow näyttää olevan kirsikkatomaateista aikainen ja maukas, kasvaa pikkuisen pensaan joka pysyy bambukepin varassa pystyssä, ei kasva hirveäksi roikaleeksi, vaan sellaiseksi tiiviiksi ja tekee hyvin tomaatteja. On ollut mulla satoisin tähän mennessä. Pitää hommata sitä ens vuodeksikin. Tiny Timiä en oikein osaa tämän kokemuksen perusteella arvostaa enkä liioin viitsi ensi vuonna laittaa Black Russiania.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-15 17:03:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-20 12:58:54
Viestit: 1841
Tana vuonna tomaatit ostetaan kaupasta, tulin juuri Suomesta missa ne maksoivat 3-4 euroa (laajan skaalan hinnat ja lajit) ennen ja nyt jalkeen lomani ostin Belgiasta hintaan 0.58 € kilo. Ostamani edulliset olivat talvella meilla samanhintaisia kuin Suomessa kesalla myytavat.

Talla 0.60 sentin kilohintaan saa ostaa aika paljon TOMAATTIA, jos aikoo kayttaa saman summan kuin me laitoimme kasvihuonetelttaamme, tomaattilaatikoihin, multaan, itse tomaatin taimiin.....tyon paljoudesta puhumattakaan ja silti tuloksena edellisen tomaattikokeilun jalkeen paha mieli, kymmenet ja kymmenet tomaatit pilaantuivat tai olivat taynna madonreikia.
Tomaattia tuli runsaasti , mutta se tuhoutui ennekuin sen ehti poimia syotavaksi...Se meidan kokeilusta.
Ainoa mita viela voin kokeilla on amppeliin kirsikkatomaattia, roikkuvaan ruukkuun eivat etanat esim paase kasiksi...

NYT pitaisi varmaan ostaa naita halpoja maukkaita roma-tomaatteja pakkaseen runsaasti talven pastakastikkeita varten.....
Taas halpeni: nyt oli kaupassa 0.38 euroa kilo...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-21 13:00:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Kuinka hemmetin suureksi noi mustat ryssät kasvaa? Isoimmmat on jo miehen nyrkin kokoisia :shock: ja edelleen myrkynvihreitä :?:

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-23 09:42:23 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Ollaan täällä alettu epäillä että kesä oli ikään kuin liian lämmin. Tuttu sanoi jostain kuulleensa, että jos menee lämpötila kasvihuoneessa 30 asteen hujakoille, tomaatit kyllä kasvavat isoiksi mutta eivät ala punastua. Voisko toi olla totta? Vähän epäilyttää. Pakko kai siellä etelän lämmössäkin on olla sitä lämpöä ihan kunnolla, ei niiden nyt siitä luulis nokkiinsa ottavan? Monella on joka tapauksessa ollut tänä kesänä isojakin ei-punaisia tomaatteja.

Nyt tarvittais jonkun pitkän linjan kasvattajan kokemuksia...

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-23 21:46:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-09-20 16:22:41
Viestit: 892
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Hei, kysyttiin tomaatinkasvattajalta, kun käytiin ostamassa :oops: tomaatteja, et mikä on pielessä kun eivät kypsy. Niin sanoi että nyt on täällä ainaki YÖT kylmät että pitäs olla lämmitin jo. Minimi lämpö pitäs olla yöllä +16 ja päivällä +22. sit tietty tuuletusta sopivasti, ettei oo liikaa kosteutta. Ja karsia niitä alalehtiä ja latvoja. Muutama on punertunu meillä, sit kun sisälle ottaa, niin kypsyy. Muuten voi sanoa sato on menetetty, alkaa olla lehdissä samaa ruttoa kun perunassa, melkein kaikki lehdet oon karsinu pois. Lämmitintä ei taideta enää sinne viritellä. Otetaan sisälle kypsymään loput, kunhan vielä viilenee ilmat.

_________________
Karpannut olen 1.5.2010 alkaen. Nainen. pit n.160cm, tavoitepainossa n. 57 kg
Ekasta iHerb Tilauksesta $10 Alennusta(yli $40 tilauksille)
Mitä iHerbistä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-24 00:12:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-20 19:57:14
Viestit: 346
Tässä kuussa kirsikkatomaatit on olleet jo sormenpään kokoisina kirkkaanpunaisia ja makeita :shock:

_________________
höpöttää


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-24 11:36:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Mulla noi on avomaalla, että ei ainakaan liian kuuma pitäisi olla. Nyt on alkanut väri vaaleta, eivät enää ihan myrkynvihreitä ole. Saa nähä, tuleeko niihin sitä tummanviolettia, melkeen mustaa väriä. Melkosia mötiköitä, vois ottaa oikeen kuvan niistä. Samalla näkyis "hieno" tukisysteemi, kun en keväällä kerennyt mitään kunnollista laittamaan. Tökin oikein risuisia ja käppyräisiä haavanoksia taimien ympärille, ikäänkuin kodan mallisesti, ja niiden varassa ne nyt roikkuvat, raukat. Täällä mäenpäällä on jotain pieniä tomaatteja kans. Mulla oli semmonen komeron kokoinen kasvihuone, mutta siitä meni muovi rikki. Tarkoitus oli laittaa uusi muovi, mutten kerinnyt sitäkään. Paljaan taivaan alla ovat saaneet kasvaa, oman onnensa nojassa. Kerran yritin mennä kastelemaan mutta nyrjäytin nilkkani pahasti. Edes varkaita en oo nyppiny. Tekee nekin urhoollisesti jotain tomaatteja, pieniä pompuloita.

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-08-29 21:41:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-01 01:06:34
Viestit: 556
Paikkakunta: Kempele
Mulla on kolmessa eri ruukussa kasvamassa kirsikkatomaattia. Niistä 2 otin sisälle kuukausi sitten ja nyt rupesi nuupahtamaan, 1 jäi ulos ja se rupesi rehottamaan heti kun ilmat viileni, joten lätkin nämä 2 muutakin sinne takasin.
Täällä on nyt öisin n. +10 astetta ja päivällä max. +20 ollut useamman viikon - poikkeuksena tämä vkl +25. Tomaatit tuntuu nauttivan viileämmästä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-09-13 23:04:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Otin ne puolen kilon tomaatinjötikät sisälle. Ensin niihin tulee punertavaa pintaa, ja sitten alkavat tummumaan. Vielä en oo päässy maistamaan. Suuremmissa on jo halkeamia kuoressa, mut ei näytä haittaavan mitään. Ne on jotenki arpeutuneet. Ei kovin satoisaa tää avomaaviljely. Tomaatti vaatii kyl enemmän suojaa. Pitää kokeilla verantaa ens kesänä :)

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-09-27 20:48:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Harlamovski kirjoitti:
Ollaan täällä alettu epäillä että kesä oli ikään kuin liian lämmin. Tuttu sanoi jostain kuulleensa, että jos menee lämpötila kasvihuoneessa 30 asteen hujakoille, tomaatit kyllä kasvavat isoiksi mutta eivät ala punastua. Voisko toi olla totta? Vähän epäilyttää. Pakko kai siellä etelän lämmössäkin on olla sitä lämpöä ihan kunnolla, ei niiden nyt siitä luulis nokkiinsa ottavan? Monella on joka tapauksessa ollut tänä kesänä isojakin ei-punaisia tomaatteja.

Nyt tarvittais jonkun pitkän linjan kasvattajan kokemuksia...


Joo, 27 astetta on raja värin muodostumiselle. Äidilläni oli tapana keskikesällä kalkita kasvihuoneen katto, jottei aurinko porota suoraan tomaatin pintaan. (Minä en ole viitsinyt) Tuuletusta pitäisi myös tehostaa.
Espanjassa joskus katselin avomaaviljelystä, joka oli peitetty mustalla verkkokankaalla.

No tuli taas tänäkin kesänä tomaattia syötyä ja säilöttyä.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)