karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-03-31 15:38:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-04-13 19:25:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-02-15 17:34:20
Viestit: 357
Patrik Nyman kirjoitti:
Joo näinhän se on.Se on ns. valintakysymys.Hyvin harva juoksee cooperia 3500 ja ottaa penkistä 150.En itse asiassa tunne yhtään.


äijö nuorempana


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 20:33:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Poikkeus :D

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-06 14:27:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-01 08:16:21
Viestit: 3165
Paikkakunta: Helsinki
Patrik Nyman kirjoitti:
Joo näinhän se on.Se on ns. valintakysymys.Hyvin harva juoksee cooperia 3500 ja ottaa penkistä 150.En itse asiassa tunne yhtään.


Minulla on yksi kaveri joka tämän ihmeen teki viime kesänä. Saleilua takan 20v. ja jouksua 10v.. Painaa 90kg ja treenaa siis aktiivisesti edelleen. Kova jantteri!
Hänen perässään juoksin itseni somasti läkähdyksiin syksyllä. Samaa on luvassa taas keväällä.

Alkuperäiseen kysymykseen:
- yksijakoisella kolmesti viikkoon isoja liikkeitä, niin eiköhän ala liha tarttumaan. Niin ja aerobiset pois ja sapuskapuoli hieman plussalle. Kun heti alkuun opettelee
isot liikkeet kuntoon, niin kehitys voi olla 6-12kk aika reipastakin ja mennä paljonkin tuon parin kilon yli vuositasolla.

_________________
Kalan juoksut, puntit ja sapuskat lisäravinteineen
Koodilla HUV171 10 taalan alennus ensimäisestä tilauksestasi. Tämä siis iHerbistä.
Tässä linkki suoraan yrtin sivulle eikä sinun tarvitse lisätä koodia enää mihinkään


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-06 15:51:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-07 17:54:17
Viestit: 550
Paikkakunta: Belgia
Osaako kukaan sanoa onko kilpirauhashormoneilla (erityisesti T3) merkitystä lihasten kasvuun? Mietin sillä, että tarvitsen päivittäin melko suuren annoksen purkkihormoneita (T4 ja T3) pysyäkseni toimintakykyisenä ja minulla tuntuu lihakset kasvavan (naiseksi) varsin helposti. Jouduin hiljattain pitämään vuoden sairasloman loukkaantumisen vuoksi ja sinä aikana kävin kävelyllä, poljin hieman kuntopyörää ja tein erittäin kevyitä fysioterapiaharjoituksia. Aloitin liikunnan uudelleen syyskuussa 2011 ja nyt on monet ihmetelleet miten lihakseni ovat nousseet esiin :shock: Paino ei kuitenkaan ole pudonnut ja treenikin on ollut aika kevyttä (2 x joogaa ja 1 x aerobista viikossa) Kävin pari viikkoa sitten mielenkiinnosta ensimmäistä kertaa kehonkoostumusmittauksessa ja vaikka painoa on BMI:n mukaan liikaa, tuloksena oli hyvä lihasmassa =D> Olen kyllä liikkunut aina säännöllisesti, mutta en ole koskaan erityisesti pyrkinyt kasvattamaan lihasta. Toisaalta minulle sopii edelleen samat vaatteet päälle kuin n. 10 kg kevyempänä, joten en ole isommin viitsinyt stressata "liikakiloista" :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-06 16:21:46 
Moni on jo sanonutkin tuon 2-3 kiloa puhdasta lihasta vuodessa. Tämän on muuten sanonut ainakin Arnold swarchenegger (Bodaa Arnoldin kanssa-kirjassa oli muistaakseni) ja kun katso sitä jätkää niin...haluan uskoa. Sanokoot muut mitä sanoo :wink:

Puhuttu on kyllä että treenaamaton kaveri saisi enemmänkin lihasta vuodessa, koska kehitys on nopeampaa alussa, mutta en tiedä siihen kyllä sanoa sitten mitään.

E: No helkkari...fish ehti kertoillla samat asiat, joten komppaan häntä. Ja isoa-Ahnuldia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-12 13:01:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-01-12 12:43:51
Viestit: 133
marika_ kirjoitti:
Minkälaista treeniä sit naiselta vaadittais, että se lihasmassa kasvais vuodessa 1-2kg. Aerobisella ei varmaan kasva ollenkaan? Mut kuinka kovaa punttitreeniä ja kuinka usein lihasmassan kasvattaminen vaatii?

Viime syksyinen kehonkoostumusmittaus kehotti mua hankkimaan 4kg lisää lihasmassaa :D Taitaa jäädä saavuttamatta ihan heti, mutta millasella treenillä sitä kasvattais mahdollisimman tehokkaasti. Nykyinen treeni on lähinnä aerobista ja sitten jonkunverran (ehkä 2krt viikossa) punttia, mut luultavasti kyllä teen liian pienillä painoilla ja pitkillä toistoilla. Minkälaisilla toistoilla lihasmassa kasvaa optimaalisin? Joku sano että pitäs tehä sellasilla painoilla, että jaksaa vaan n. 5-7 toistoa. Näinkö?
Mä en yhtään pelkää lihasmassan kasvua, etenkin käsiin haluaisin näkyvät lihakset ja olkapäihin muotoa. Kuinka nopeasti narukäsi voi tällästä saavuttaa?



4 liikettä on kaikki mitä tarvit.
Tuo 5-7 toistoa on hyvä määrä ja kun 8 toisto menee lisää painoa että jaksat sen 4-5 toistoa ja taas jatkat.

Maastaveto
Kyykky
Leuanveto
Penkkipunnerrus

Tuohon vaikea vastata missä ajassa saavutat tuon ettet ole narukäsi.

_________________
Vhh kriittinen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-12 14:37:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Vuodessa saa jo paljon aikaiseksi kun on sytemaattinen ja tietää mitä tekee.3 vuodessa todella paljon ja 10 ihmeitä.Yllä olevat neuvot hyviä paljon viiden toiston sarjoja.

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-20 22:39:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2012-01-09 18:00:12
Viestit: 346
Muuta "tietoa" ei juurikaan ole kuin oma kokemus :roll:
Eli lähtötilanne itsellä: vuosi 1990, 15v pojankoltiainen, 177cm pituutta ja painoa hurjat 65kg, aika kuivassa kunnossa kun on "raskastekoinen luusto"
Punttitreenistä tuli innostuttua tuolloin kavereiden kanssa, ehkä liikaakin :lol:
Tuolloin kun ei ollut nettiä ja treeniohjelmat perustui mitä kaverit teki, tai jonkun ammattilaisbodarin 2krt/päivä 6 pv/viikko tai sitten jotain weiderin menetelmiä noudatettiin niin armottomaan jumiin tuli lihakset vedettyä. Kuitenkin mielenkiinto säilyi kun kehitystä tuli, vaikka kolmannen treenivuoden tulokset junnasi paikoillaan. Ei ihme kun jälkikäteen katsoi treenipäiväkirjaa: kuukaudessa 26 punttitreeniä, väsytti kokoajan yms.

No sitten onneksi tuli mietittyä/ jostain luettua kevyiden treeniviikkojen merkityksestä ja homma alkoi maistua ja kehitystä tuli. Jonkinverran tuli kevyttä aerobista harrastettua punttitreenin ohella. Muutamat voimanostokisat tuli käytyä, niihin vasta uskaltauduin kun nuorten SM-kisarajojen teko oli realistista.
Sitten asiaan: itselle tuli seitsemän vuoden aikana 6,5cm lisää pituutta, painoa tuli lisää 35 kg. Tämän jälkeen innostus vähän lopahti, kun miesten sm-kisarajat oli liian iso henkinen kynnys. Rasvaprosentin arvioisin pysyneen osapuilleen samassa, ehkä muutaman prosenttiyksikön ero(arvioisin sen olleen 12-13% paikkeilla vrt kavereihin jotka moista olivat mittauttaneet) Ja tämä normiruualla lisänä protskujauhe+hedelmä palautusjuomana ja vitamiinit+mineraalit. Kerran viikossa syöntipäivä, jolloin sitten jotain pitsaa/hampparia/kebappia ja muuta mättöä esim. suklaata, karkkia, pullaa.

Eli lihasmassan lisäykseen: perustreeniä isoille lihaksille perusliikkeillä: kyykkyjä, maastavetoa, rinnallevetoa, penkkiä, leuanvetoja/kulmasoutua yms. Kevyt treeniviikko esim. neljän viikon välein, proteiinia 1,5-2 gr/painokilo ainakin miehille(jostain muistan lukeneeni että naisilla keho pystyy paremmin hyödyntämään syödyn proteiinin-> aavistuksen pienemmät määrät riittää.) Kalorit plussalle, itse jouduin vähän katsomaan syömisiä ettei liian nopeasti painoa tule. Treeneissä vaihtelu kuitenkin tärkeää ainakin mielenkiinnon säilymisen kannalta. Reilusti unta. Sarjojen pituus pääasiassa 5-8, mutta tässäkin henkilökohtaisia eroja, itsellä jalat kaipasi vähän pidempää sarjaa kun taas yläkroppa lyhyempää. Pitkälti samoja asioita toistelen kuin edellisetkin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-02-01 18:43:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-02-28 13:55:27
Viestit: 146
marika_ kirjoitti:
Minkälaista treeniä sit naiselta vaadittais, että se lihasmassa kasvais vuodessa 1-2kg. Aerobisella ei varmaan kasva ollenkaan? Mut kuinka kovaa punttitreeniä ja kuinka usein lihasmassan kasvattaminen vaatii?


Mä olen painanut saman verran 10 vuotta, mutta viime talvena kun kävin puntilla 2-3 kertaa (useimmiten 3) viikossa niin paino oli keväällä noussut 3 kg siitä ikuisesta normaalipainostani. Ruokavaliossa ei ollut muutoksia. Toki ruokahalu oli suurempi kun tuo voimaharjoittelu ajoi kroppaa jatkuvasti anaboliseen tilaan. Sitä en osaa sanoa kuinka iso prosentti tuosta 3 kg:sta oli läskiä, mutta silmämääräisestikin oli lihasta tullut selvästi lisää.

Tein ihan perusliikkeitä: leuanvetoa, penkkipunnerrusta, maastavetoa, kyykkyä ja rinnallevetoa. (Lisäksi vähän spesifisempiä yleisurheiluharjoitteita kuten kuntopallon heittoja ym., mutta niillä tuskin on hirveästi vaikutusta.)

Itse olen kyllä sellaista tyyppiä, johon lihas tarttuu todella helposti ja voimaharjoittelun vaste on nopea, vaikka olenkin nainen. Aika lyhyellä harjoittelulla olen saanut esim. 12 leukaa ja 60 kg penkistä.

Sittemmin paranin juoksuvammoistani ja lopetin puntilla ravaamisen koska pystyin taas harrastamaan kestävyysjuoksua, minkä seurauksena olen hiljalleen sulatellut nuo lihat pois ja palannut ns. normaalitilaan. :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-03-26 12:16:07 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

Liittynyt: 2007-04-12 12:26:35
Viestit: 4406
no. vasta löysin tämmösen.

ite mietin samoja asioita.
mulle tuli kehonkoostumusmittauksen mukaan 100g lihasta lisää 2kk:ssa n. -400kaloreilla. :D :D - mitä olis tullutkaan jos en olis ollu miinuksilla. 8)
- toki noi miattaukset nyt hiukan voi "valahdella" kehon nesteiden mukaan.

oon tässä tänä aamuna miettinyt että mikä on naisella kiloissa paljon lihasta??? - tarkoitan semmosella naisella joka nyt treenaa ihan huvikseen, mutta TOSISSAAN! - natuna siis.


(ihan vaan taka-ajatuksena, se että onko mulla nyt sit vaan ihan "normaalisti" lihasta. :D :D - tylsää.)

_________________
iHerb-koodi: PEL872
(karppaus aloitettu 4/2007)
1. päiväkirja: viewtopic.php?f=11&t=26625
2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-05 11:37:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-07-14 12:10:35
Viestit: 115
Uudessa sport lehdessä (jos oikein muistan). Kerrottiin tutkimustuloksesta jossa naiset jotka eivät aikaisemmin olleet salilla treenanneet saavuttivat oikealla ruokavaliolla ja 3krt/vk treenillä 1kg lihasta 8vk:n aikana.

Vertailuryhmä treenasi 4krt/vk mutta se ei lisännyt lihaskasvua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-11 17:36:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2012-01-09 18:00:12
Viestit: 346
Tuo lihaskasvun mittaus on vähän :? , kun lihaksesta 70% on muuta kuin "proteiinia", eli nestettä, glykogeeniä, suoloja yms. Ja noissa mittauksissa on varmasti virhettä, luotettavin olisi vedenalainen punnitus, en tiedä tehdäänkö niitä Suomessa. Peiliä, mittanauhaa ja punttitulosten kehittymisen seurantaa pitäisin riittävänä seurantana, toki pihtimittaus kokeneella mittaajalla useasta paikasta antaa varmasti myös riittävän tarkan arvion rasvaprosentista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-25 21:13:28 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-09-13 14:26:12
Viestit: 1
Omakohtainen kokemukseni lihasmassan kasvusta:
Olen 50kg 160cm nuori nainen.
Aloitettuani helmikuun alussa kuntosaliharjoittelun (ensimmäistä kertaa elämässäni), puhdas lihasmassani kasvoi noin 2,5 kuukaudessa 1kg ja rasvaa lähti 1kg. Rasvaprosentti putosi 28 prosentista 25,6 prosenttiin. Ennen kuntosaliharjoittelua olin lähinnä jumpannut pari kertaa viikossa, joten lihaskuntoni ei ollut salitreeniä aloittaessani kovin kummoinen. Käyn salilla 2-4krt viikossa ja treeni on noin tunnin mittainen. Syön "tavallista" monipuolista kotiruokaa ja salitreenin jälkeen juon runsasproteiinisen palautusjuoman.

Kehonkoostumusmittaus suoritettiin minulle samalla laitteella ennen kuntosaliharjoittelun aloittamista ja nyt 2,5 kuukautta myöhemmin, joten eri laitteiden välinen virhemarginaali voitanee sulkea pois. Asiantuntijan mukaan tehokkaan harjoittelun alussa lihasmassa voi kasvaa suuriakin määriä nopeasti, mutta kasvu tasaantuu myöhemmin.

Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen lyhyessä ajassa saavuttamiini tuloksiin :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-26 16:07:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-03-19 23:45:33
Viestit: 199
Paikkakunta: Kokkola
Tällainen kokemus minulla viime vuodelta. Joulukuun (2010) puolestavälistä tuonne tammikuun puoleenväliin, eli reilu kuukausi, olin sairaalassa onnettomuuden takia. Sinä aikana painoa tippui n. 3kg (pääosin nestettä ja lihasta, koska sairaalaruoka oli vähäproteiininen ja runsashiilarinen, mikä aikaansai sen että läskiä tuli lisää joihinkin kohtiin), eli kotiuduessani painoin 68.5kg (ennen onnettomuutta siis n 71.5kg). Tammikuun 26 päivä aloin kotona treenaamaan lihaksia 1-3 krt/vko, kahvakuulalla koko kroppa läpi joka kerta. Tällöin paino oli 69kg. Kotona treenasin n 2½ kk ja paino nousi n 4kg, lihaksen muodossa, koska saairaalassa tulleet läskit vähenivät selvästi koko ajan. Voimatasot nousivat koko ajan tasaisesti. Huhtikuun 11 päivä aloin käydä salilla jolloin kuulareeni kotona jäi vähäisemmäksi. Sielläkin pääsääntöisesti kokokroppa treeniä joka kerta, ja 2-3krt / vko, pääosin eri laitteissa. Kuukauden salitreenin myötä painoa tuli lisää vielä 2kg lihaksen muodossa. Eli n 3½ kuukaudessa kaikenkaikkiaan tuli ainakin 6kg lihasmassaa, rasvaprosentti vähentyi mutten tiedä kuinka paljon. Hetkellisesti painoni kävi toukokuussa 75.5 kilossa muttei sen yli. Kesäkuussa olin noin kilon kevyempi mutta voimatasot eivät huonommat, salitreeni vielä jatkui. Kesäkuussa siirryin joksikin aikaa Lutz-tyyppiseen vähähiilariseen, ja paino alkoi tippumaan nopeammin, mutta voimatasot eivät laskeneet salitreenin ansiosta, eli rasvaa näköjään menetin.
Syy miksi onnistuin noin nopeasti lisäämään lihasmassaa voi olla nk. "lihasmuistissa", koska olin onnettomuuspäivään asti treenannut säännöllisesti melkein 4 vuotta levytangolla ja muilla vastuksilla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-26 17:07:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2012-01-09 18:00:12
Viestit: 346
Lottaloo:

Tokihan tuo virhemarginaalia pienentää kun samassa paikassa samalla mittaajalla käy, mutta myöskin siten että edellinen päivä treenaamatta ja paastotilassa mittaukseen. Treenin jälkeen mittaaminen vrt ennen treeniä tuonut lihasmassaa lisää...http://www.pakkotoisto.com/treeni/47071-inbody-mittausmenetelmae-12/
Tuolla mittauksissa osalla näyttänyt ok, osalla taas ihan mitä sattuu, esim. "eroa 1½ viikossa oli Rasvat -800g, lihas -1,3kg, luumassa -300g. Kalorit oli tuon väliajan aikalailla kulutuksen kanssa samat. Mittaus suoritettu samalla laitteella 1½vkoa aiemmin."
Noi sun tulokset voi kyllä pitää tietenkin paikkansa, itse tiedät olostasi ja peilikuvastasi onko noin. Pointti oli vaan se että ei kannata tuloksia purematta niellä, näytti ne mihin suuntaan hyvänsä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-09-28 23:59:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 13:08:21
Viestit: 4633
Vanha ketju. Nosto. OT. Ihan sama :D

Patrik Nyman kirjoitti:
...Se on ns. valintakysymys.Hyvin harva juoksee cooperia 3500 ja ottaa penkistä 150...

Totta, mutta näitä poikkeuksia eli nopeita JA voimakkaita janttereita löytyy rugbyn parista. Tältä he näyttävät:

Kuva
Jonah Lomu
parhaimmillaan 10,89 sek/100 m
penkistä ~200 kg, mutta kyykky on legendaarisin
rugbyuran jälkeen kehonrakentajaksi

Kuva
Sonny Bill Williams
>140 kg penkistä (riippuu lähteestä)
juoksustatseja en löytänyt, mutta "hölköttelee" videolla
raskaan sarjan nyrkkeilijä

Kuva
Ma'a Nonu

Kuva
Hosea Gear
penkistä ~185 kg

Kuva
Will Genia
penkistä 180 kg,
painaa itse vain 85 kg.
Pelaa pelipaikkaa, jossa kerätään eniten juoksukilometrejä ottelussa

Kuva
Pierre Spies
Lainaa:
He dead lifts 240kg. He bench presses 165kg. Only mildly impressed? Wait, here are some more. He is able to do pull-ups with a 50kg weight between his legs. He can launch his 108kg body 1.4m onto a raised platform, sprints for 835m before slowing on a repeated sprint-ability test and has a body-fat percentage of 6.5.



Tokikin yksi 80 minuutin peli käsittää lähinnä lukuisia sprinttejä, joiden välissä on hitaampia siirtymisiä, joten kestävyyslaji rugby ei varsinaisesti ole. Yhdessä ottelussa tulee juoksua 5-10 km, joten uskoisin kuitenkin, että maailmanluokan rugbypelaaja pystyy 12 minuutin juoksuun aika kovalla teholla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-09-29 07:52:49 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 12929
Paikkakunta: helsinki
henttu23 kirjoitti:
Yhdessä ottelussa tulee juoksua 5-10 km, joten uskoisin kuitenkin, että maailmanluokan rugbypelaaja pystyy 12 minuutin juoksuun aika kovalla teholla.


Totta. Kaverit ovat perkeleellisiä poikkeuksia kun tulee puhe treenaamisesta ja urheilusta.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)