karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:23:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-11-11 23:19:04 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-11 22:25:11
Viestit: 1
Hellou!
Päätin eilen aloittaa uuden elämän(taas kerran), eli vähentää hiilareiden syöntiä. Minulla kun tuppaa ruokailu menemään siihen, että koulun jälkeen kotona en jaksa tehdä kunnon ruokaa ja puputan pelkkiä hiilareita (eli leipää).
Olen nykyään ollut lähes tyystin juustoa vaille vegaani. Munaa olen syönyt 'näkymättömänä', siis esim. kakuissa, mutta en keitettynä, munakkaana jne. Olen maitovaivainen, eli syön jugurttini soijana, maitoa en ole yksikseen koskaan juonut.
Olen ollut lakto-ovo-vegetaristi rapiat 13 vuotta ja jatkuvasti vähentänyt, ensin lähti kala, sitten muna, juusto on niin ihanaa etten siitä kyllä koskaan varmaan luovu Sitä syönkin sitten kaikissa mahdollisissa muodoissa. Tofua, seitania, soijarouheita ja sen miljoonia muotoja tykkään syödä ja osaan hyvin valmistaa. Lähinnä olen kiireinen ja väsynyt enkä jaksa tehdä ruokaa (asun myös yksin niin se on pelkästään itselle niin tylsää).
Itse koen vaikeana elämässäni sen, että olen töissä usein koulun jälkeen, en siis voi kuljettaa pahemmin eväitä mukanani kun eväiden pitäisi olla kuivia/pitkään hyvänä pysyviä. Eli ainakin jotkut snacksireseptit jossa on paljon protskua kelpaavat mulle :D

Tarkoitukseni ei siis ole ryhtyä mihinkään atkinsin dieetille, enkä myöskään jaksa aina laskea kalorimääriä/hiilari/proteiinisuhteita kalorilaskurillakaan, mutta haluaisin hyväkarppailla niin, että omassa kropassa tuntuu fiksulta. Tykkään niin paljon hedelmistä ja kasviksista, että en halua niiden syömistä ihan liikaa rajoittaa.

Kyselenkin siis, teiltä muilta jotain mukavia ruokaohjeita/neuvoja ynnä muuta jutustelua miten syötte tälläisellä ruokavaliolla. Luin kaikki viestiketjut jo tästä kasvisosiolta ja kaipaan lisää kommentteja ja kokemuksia B)
Henk koht herkuttelin tänään soijarouheella ja paistetulla kaalilla, jossa vain keitin soijarouheen kasvisliemessä ja paistoin sen jälkeen pannulla voissa. Kaalille tein saman jutun, eli keitin ensin ja sitten vaan pannulle voin kanssa paistumaan. Yksinkertaista mutta ah herrajjjjesta et hyvää. Tein myös keksejä leivänhimon hillitsemiseen, ohje meni suurinpiirtein näin:

1 paketti silken tofua
100g juustoraastetta
1 1/2 dl kvinoaa hiutaleina
80g hasselpähkinäjauhoa
1 1/2 dl soijaprotskujauhoa
suolaa
timjamia
pöperö pellille kasoiksi tai kekseiksi ja paisto 225 asteessa jokusen vartin. keksejä tuli n. 25kpl


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-25 00:23:54 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2010-12-25 00:06:11
Viestit: 3
Heipähei,
Tarvitsisin vähän samankaltaista apua. Olen karpannut vuosi sitten useamman kuukauden, mutta ulkomaan matkan takia ruokavalio palasi normaaliin enkä ole saanut sen jälkeen enää aloitettua. Mistähän löytyisi ohjeita minulle, jota kananmuna alkoi karpatessa ällöttää ja ällöttää edelleen ja juusto samoin? Haluaisin syödä mahd kasvispainotteisesti ja yhdistää karppaukseen viherpirtelön. Millä korvaan pirtelön banaanin? Ilman banaania pirtelö on pahaa... Kaikki linkit ja vinkit otetaan ilolla vastaan!

_________________
-Vaikkei paino tippuisikaan, on varmasti parempi olla viljaton ja sokeriton.-


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-27 12:02:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-02-15 14:33:45
Viestit: 563
^Tuleeko banaanista nyt niin hirveästi niitä hiilareita. Voithan laittaa vähemmän, vaikka puolet vähemmän.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-14 16:06:55 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-12-25 19:58:13
Viestit: 31
Itselleni ei sokerit sovi, joten korvaan viherpirtelöiden banaanin avocado+stevia yhdistelmällä.

_________________
Karppailua 1.8.2007 lähtien =)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-14 19:45:02 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2010-12-25 00:06:11
Viestit: 3
Kiitos PoohBear! Kokeilen tuota heti, kun saan steviaa!

_________________
-Vaikkei paino tippuisikaan, on varmasti parempi olla viljaton ja sokeriton.-


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-15 12:46:17 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-05-06 09:49:43
Viestit: 37
Vinkki lounaseväisiin: salaatti jossa on vaikka paljon pähkinöitä/siemeniä & reilusti oliiviöljyä pysyy sen viitisen tuntia jääkaappikylmänä kun eväsrasian kylkeen pistää 1-2 kylmäkallea ja kääräisee ympärille vaikka folion. Myös erilaiset kasvistahnat karppileipien välissä säilyvät ihan hyvin jos niissä ei ole maitopohjaisia tuotteita. Olen itse aikanaan kantanut eväinä karppileiväkkeitä kasvistahnoilla päällystettyinä, eikä ole tullut mahavaivoja vaikka leiväkkeet olisivat olleet repussa iltapäivään asti kylmäpatruunan kanssa..

(vinkkejä: http://ahmija.blogspot.com/2011/01/karp ... ahnat.html)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-22 01:25:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
Lähes mikä tahansa ruoka pysyy huoneenlämmössä hyvänä esim. kymmenen tuntia, poikkeuksena raaka kala tms. mutta siis kypsennetty ruoka tai ruoka-aines, jota ei tarvitse kypsentää. Mä olen kaikenlaisia eväitä ottanut töihin/kouluun/matkoille eikä ole tullut mieleenkään, ettei ne säilyis lounaaseen tai muuten seuraavaan ruokailukertaan asti. Salaatti toki vetistyy helposti mutta niin se tekee jääkaapissakin.

Samoin kotikotona tavattiin aina jättää päivälliseltä yli jäänyt ruoka yöksi huoneenlämpöön ja syödä seuraavana aamupäivänä. Ei mitään ongelmia ikinä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-22 09:31:22 
Paikalla
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55971
Paikkakunta: Kerava
Mikrobit lisäytyy kyllä jo hurjasti jos ruoka on 10h huoneenlämmössä tai yön yli. Ruokamyrkytyksen riski kasvaa. En kyllä söis.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-22 10:05:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
Toki mikrobien määrä lisääntyy, mutta olen monesti miettinyt, että onko siitä mitään haittaa JOS ei saa ruokamyrkytystä eikä mitään muitakaan oireita. Meillä on aina tehty noin kuten sanoin eikä ikinä ole tullut mitään oireita. Ehkä vastustuskyky on kasvanut sen ansiosta?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-26 00:15:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-10-09 16:25:52
Viestit: 855
Outs, onko se vain 10h. Mä teen monesti ruokaa iltaisin (kalaa, lihaa, vihanneksia, kermaa, mitä vain) ja jätän sen liedelle jäähtymään. Usein unohtuu aamuun asti. Syön seuraavan päivän iltana. Ruuan ikinä käymättä kylmässä. Koskaan en ole kuitenkaan saanut ruokamyrkytystä. Onkohan mulla rautamaha? Tuntuu että mautkin vain jalostuvat "kypsyessään" :mrgreen: Pahin/paras oli jauhelihakastike kermaan tehtynä 50h kaapin päällä keitetyn punajuuren kanssa. Olin unohtanut ruuan, ja kun sen löysin, söin. Sen kummempia miettimättä tai uudelleen lämmittämättä. Hieman oli kuivunut, mutta maku ei ollut paha.

Taidan olla outo.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-26 06:45:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Eleison, noin meilläkin tehdään eikä talossa ole vielä koskiaanollut ongelmia ruokamyrkytysten kanssa.
Kypsennetty ruoka kestää kyllä pitkään... ja hyväkuntoinen maha selättää suurimmat ongelmat helposti.

Millaista ruokaa luulette ihmisten syöneen ennen jääkaappeja (siis vajaa 100v sitten)? :mrgreen:

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-26 12:32:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
els kirjoitti:
Millaista ruokaa luulette ihmisten syöneen ennen jääkaappeja (siis vajaa 100v sitten)? :mrgreen:

Ihmiset on nykyään ihan hysteerisiä noiden mikrobiensa ja bakteereidensa kanssa. Kun ollaan ylihygienisiä niin sitten vatsa menee heti sekaisin kun joskus syö jotain vähän vähemmän ylihygienistä.

Lieneekö sattumaa vai liittyneekö mahan totuttamiseen rautaisemmaksi, mutta en ole sairastanut vatsatautia ikiaikoihin, vaikka täälläkin on riehunut melkoisia epidemioita.

Olen myös syönyt ulkomailla kaikkea mitä tekee mieli, vaikka usein varoitellaan esim. tuoreiden vihannesten syömisestä. Olen myös juonut raanavetta vaikka on sanottu, ettei sitä kannattaisi juoda erilaisen bakteerikannan takia. Yhden kerran olen saanut vatsataudin, vaikka reissuja on ollut kymmeniä eri mantereilla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-26 13:06:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Olen ihan samaa mieltä, ja ihan samanlaisia ovat kokemuksetkin ;)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-26 13:36:56 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Voi olla pikkasen lähtökohdista riippuvainen tuo sairastuminen? Kaveri joskus joutui Kalkutassa (Kolkatassa!) teho-osastolle vatsataudin saatuaan. Onneksi oli matkavakuutus, pääsi länkkärisairaalaan. No, se on semmonen rimpula pätkä muutenkin! :D

Olikohan jossain mielipideosiossa lehdessä just vai missä, 'meillä ainakin penskat saa pelata koirien ja elukoiden kanssa, eipähän tule allergioita ja infektioista selvitään vähemmällä', ja heti joku komppaamassa.

Tää ko. kaveri on ehkä aina ollut pikkasen ylihygieeninen. (ot?)

lis. Nyt muistui, taisivat kaverit jutella, että söivät katukeittiöissä huoletta, omalla tutkallaan zoomaillen että kannaattaako tässä vai seuraavassa aterioida...

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-26 14:16:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
Juuri laskin, että viimeisestä vatsataudista on aikaa lähemmäs 20 vuotta :) Ja viimeksi tänä aamuna söin ruokaa, jonka tein eilen ilallla ja jätin yöksi hellalle, koska se ei nukkumaan mennessä ollut vielä viilentynyt huoneenlämpöiseksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-28 03:53:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-10-09 16:25:52
Viestit: 855
Tämän ketjun rohkaisemana jatkan huonoa ruokahygieniaa :wink: Vielä en ole mitään joutunut heittämään roskiin siksi että se olisi liian vanhaa, tai liian pitkään lämpimässä ollutta.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-31 18:57:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-19 14:10:20
Viestit: 513
Paikkakunta: Helsinki
Hei!Tiistaina maaliskuun 22. päivä laitoin tällaisen pikku viestini 2011 aloittaneiden keskustelupalstalle:

""Täällä yksi karppaamisesta kiinnostunut kasvissyöjä. Kysyin Karppilammikon kokeneemmilta neuvoa, miten pääsisin karppaamisen alkuun. Dzinni laittoi ystävällisesti linkin moneen kiinnostavaan keskusteluketjuun. Suurkiitokset Dzinnille! Karppilammikko on melkoinen valtameri, kun lähtee itsekseen etsiskelemään tietoa.

Mymmelin kysymys oli kuin omani:
"Kysyn teiltä kokeneilta karpeilta, olisiko kellään kokemuksia miten (lakto-ovo)kasvissyöjältä onnistuu alakarppaaminen?
En siis syö edes kalaa (kananmunatkaan sellaisenaan eivät ole suurinta herkkua), joten onko yhtälö mahdoton toteuttaa? … … Vai olisiko minun parempi jättää vain jauhot ja sokeri jne. huonot hiilarit pois?"

Bonnier taas kirjoitti:
"Olen ollut kasvissyöjä pian 20 vuotta ja ruokavalio oli periaatteessa ok. Söin paljon kasviksia ja vihanneksia, marjoja, hedelmiä, maitotuotteita, soijaa, viljatuotteita, kanamunia, jne ihan perusruokaa.
Kokonaisuus oli kuitenkin hyvin hiilaripainoitteinen ja paino nousi ajan kanssa noin 10 kiloa ja pysyi siinä."

(Huomasitte varmaan, että en osaa vielä lainata teksteistä...)

Bonnierin kuvaus sopii melko lailla meikäläiseen; sillä erotuksella että olen ollut kasvissyöjä yli 30 vuotta.
Myös Tofun, roosaroon, Mymmelin, ump:n ja monen muun kysymykset sopivat omaan tilanteeseeni.
Vastauksista sain paljon hyviä neuvoja. Joten kiitokset teille, kokeneet karpit, Pappa, els, Ahma ja monet muut!

Nyt suunnistan kohti vähähiilihydraattisempaa arkea. Kotioloissa se on varmaan melko helppoa; pulmia tulee todennäköisemmin töissä. Se on sitä laitosruokailua.

Dzinnin linkkejä lueskeltuani olen jo muutaman päivän tehnyt vähän säätöä. Tervetuloa vihannesmunakkaat ja leipäjuustot uunissa!
Hassua kyllä, en ole tullut nälkäiseksi lainkaan niin nopeasti kuin aikaisemmin. Sattumaa?
Tässä mennään päivä kerrallaan ja opetellaan uutta. Tosin tuo ”laskentatoimi” vaikuttaa vielä hieman hankalalta…""


Nyt yhdeksän päivää myöhemmin olen iloisesti yllättynyt.
Hassu juttu; ennen oli aamiaisen jälkeen heti nälkä aamupäivävälipalaa. Sitten lounaan jälkeen tietysti iltapäivävälipala ennen ateriaa. Iltatee ja leivät...

Nyt on tasaisen kylläinen olo. Havaitsen syöväni kolme kertaa päivässä. Enpä olisi uskonut! Ja kyllä, painokin on lähtenyt liikkeelle. Alaspäin. Mikä on mukavaa. (Opettelen joskus myöhemmin tekemään hauskan tickerin…)
Kyllä rohkaisee jatkamaan!

_________________
Kasvissyöjästä on kehkeytynyt kalansyöjä - kalansyöjästä on kehkeytymässä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-02 10:15:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-14 12:47:26
Viestit: 453
Vielä tuosta ruokahygieniasta: Mulla oli opiskeluaikoina vietnamilaissyntyinen tyttö kämppiksenä. Hän teki paljon liharuokia ja jätti ne poikkeuksetta yön yli huoneenlämpöön. Poikaystäväni kanssa katsottiin aina vähän kauhuissamme sen touhuja, mutta ei se kyllä koskaan näyttänyt sairastuvan. Eiköhän tuo ole tosiaan tottumuskysymys. Itse en taida uskaltaa, kun varmaan syönyt "puhdasta" ruokaa lapsesta lähtien. Voi äiti, minkä teit! #-o


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)