karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 22:51:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 146 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-02-25 18:47:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-04-08 19:18:09
Viestit: 446
Paikkakunta: Mankola, Jyväskylä
Paws kirjoitti:
Milläs ne bakteerit karpin suussa elää, kun sokeria ei ole saatavilla? :-k


Tosiaan, jotkut sattuu omistamaan sellaisen bakteerikannan, jossa ne pöpöt viihtyy.. :evil: Käsittääkseni tämä on ihan perinnöllinen ominaisuus :?:

Entäs se kun sanotaan, ettei saisi esim. vauvaa syöttäessään maistaa samasta lusikasta, tai nuolaista puhtaaksi maahan pudonnutta tuttia (kuten jotkut kuulemma joskus ovat tehneet, yäk!). Eli perustuuko tämä nyt siihen että lapsen suuhun muodostuisi silloin jotenkin vääränlainen bakteerikanta.. :?:

Ainakin kun itse olen syntynyt armon vuonna -79, niin mistään tällaisesta tuskin on ollut puhettakaan. Että josko ne sieltä olisi peruja nämäkin hampaat.. :smt102

Hyatintti kirjoitti:
Kyllä varmaan osa fluorista imeytyykin, mutta se onko haitallisempaa se pikkuhipsaus fluoria vai ne kariesbakteerit, olis mielenkiintoista (mikäli mahdollista), joskus tutkia.


Niinpä. Tuo fluorin vastainen keskustelu on lähtöisin jenkkilästä ja usein liittyy siihen, että fluoria lisätään myös juomaveteen, joten altistus on ihan toista luokkaa.. Olen menossa suuhygienistille ja siellä hampaat ilmeisesti fluorataan.. Käsittääkseni tätä alkavaa kariesta, jota useissa hampaissani on, ei edes aleta paikkaamaan.

Voikohan hammaslääkäri/suuhygienisti nähdä milloin reikiintyminen on tapahtunut (esim. ennen karppiaikaa..)?? Minulla oli usean vuoden tauko jolloin en käynyt hammaslääkärissä, tämä oli muutenkin sellainen elämänvaihe, jolloin itsestä huolehtiminen jäi ja hampaatkin sen myötä pesemättä.. :oops: Jotenkin luulisin että vauriot syntyivät tuolloin..

Hyatintti kirjoitti:
Ai niin Riikkis, sitä piti vielä muistaa sanoa, että parodontiitti voi johtua myös kovasta purentarasituksesta. Eli jos esim., narskuttelet öisin tai puret hampaita voimakkaasti yhteen (tästä ei kuulu edes ääntä mutta voima on mahdoton), niin sekin aiheuttaa taskumuodostusta. Siihen auttaa purentakisko yökäyttöön tosi tehokkaasti :smt023


No kun tästäkin ja purentakiskosta on ollut puhetta jo vuosia sitten! Edellisellä hammaslääkärikäynnillä yritin ottaa asian puheeksi nykyisen hammaslääkärin kanssa, mutta hän jotenkin sivuutti asian.. En usko että minulla on yöllistä bruksausta, koska mieheni on todella herkkäuninen ja hän sanoo kysyttäessä ettei ole kuullut minun narskuttelevan. Mutta, etenkin stressaantuessa jännitän niskaa ja leukoja ja joskus tuntuu että hampaat ottavat jotenkin väärin yhteen ja toinen puoli ikään kuin "väsyy".. Ja leuat naksuu! Tämä on kyllä otettava ehdottomasti puheeksi ensi käynnillä! Hyvä kun muistutit Hyatintti. :smt023

_________________
Virallisterveelliset suositukset vahingoittavat vakavasti sinua ja ympärilläsi olevia

Ruoka-anarkiaa jo vuodesta 2008.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-02-25 18:56:38 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-29 10:52:17
Viestit: 36
Joo jos ne on alkavia niin nou hätä, nyt vaan hyvällä kotihoidolla ne pysyy varmaan aisoissa. Todennäkösesti se on tapahtunut tuona aikana, kun hampaat on jääneet pesemättä. Ei siinä mitään noloa ole, monet ihmiset unohtaa/eivät jaksa huolehtia hampaista kun elämässä on muita , isompia murheita. Ammattikuntaamme varjostaa mun mielestä paheksuminen ja syyttely, siitä pitäis päästä eroon. En ymmärrä sitä asennetta laisinkaan...ehkä se johtuu siitä, että omassakin elämässä on ollut vaiheita, jolloin hampaiden harjaus ei todellakaan ole ollut prioriteetti numero yksi.

Toi, että lapsen kans samaa lusikkaa ei saa käyttää tai sitä sylkeä tartuttaa, johtuu siitä että S.mutans (eli kariespöpöbakteeri) tarttuu. Ja jos lapsi saa sen vauvaiässä/lapsena, siitä ei pääse oikein koskaan eroon myöhemminkään elämässä ja hampaat reikiintyy helpommin (toki kotihoito on oleellinen osa). Jos taas lapsukainen ei sitä saa, niin sitten se ei tartu myöhemminkään, esim. teini-iässä pusutellessa ja vaikka olis vähän huonompikin kotihoito niin hampaat ei reikiinny niin helposti.

Ota ihmeessä purentakisko puheeksi ens kerralla. Se bruksaaminen voi tosiaan olla ihan semmosta tiukkaa yhteenpuremista, josta ei tule ääntäkään ollenkaan, joten siippa ei sitä välttämättä edes huomaa, se on itseasiassa tosi yleistä niinkin. Hammaslääkäri kyllä näkee sun hampaista, onko niissä siihen tapaan viittavia jälkiä.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wSVdiCZ/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-02-25 19:36:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-04-08 19:18:09
Viestit: 446
Paikkakunta: Mankola, Jyväskylä
^^Otan puheeksi tosiaankin! Onneksi nykyään on paljon puhetta mm. hammaslääkärifobiasta, joka on todella yleinen ja monella juuri hammaslääkäreihin liittyvä pelko on syynä siihen että hampaat jää hoitamatta. :) Kun tieto lisääntyy, niin toivottavasti tuo "varjokin" koko ammattikunnan yllä hälvenee. :)

_________________
Virallisterveelliset suositukset vahingoittavat vakavasti sinua ja ympärilläsi olevia

Ruoka-anarkiaa jo vuodesta 2008.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-02-25 22:19:03 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-29 10:52:17
Viestit: 36
Mun on varmaan pakko tunnustaa, että mä kärsin hammaslääkäripelosta, siis ihan oikeasta semmosesta monta vuotta...kunnes musta sitten itestäni tuli tällänen :lol: Tosin, mä pelkään vieläkin, ja koen sen epämiellyttävänä olla itse potilaana...se kipu on niin kova jos puudutus ei tehoa. Sen takia mä ruuttasen aina ihan kunnolla sitä puudutetta itte :lol:

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wSVdiCZ/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-02-25 23:17:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-04-08 19:18:09
Viestit: 446
Paikkakunta: Mankola, Jyväskylä
^^Hammaslääkärin tunnustus. Omalla kohdallani voin todeta etä puudutukset on tehonneet, eikä esim. juurihoidotkaan tunnu missään, piece of cake I would say! :mrgreen:

_________________
Virallisterveelliset suositukset vahingoittavat vakavasti sinua ja ympärilläsi olevia

Ruoka-anarkiaa jo vuodesta 2008.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-02-26 08:43:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-02-18 15:37:10
Viestit: 791
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
^ Joo, mä pelkään ihan tosissani lähinnä sitä kipua tai että ne vahingossa sohii huolimattomasti esim. sen raaputuskoukun vai mikälie kanssa, aiheuttaen kipua. Mutta sit taas viisurinpoistossa ne lykkäsi ihan kunnolla puudutetta ja mä puutusin ennätysajassa, oliskohan ollut edes viittä minuuttia niin en enää tuntenut mitään..se lähti heti vaikuttamaan.

Saa nähdä nyt onko syksyllä kuin paljon hammaskiveä, kun saatiin lahjaksi sähköhammasharja ja olen opetellut käyttämään paremmin tuota hammaslankaa. Karppiruokavaliosta tykkäävät ainakin ikenet, langatessa ne eivät ole yhtään niin kipeät kuin ennen. Minulla on vissiin sellainen hammas/sylkilaatu että tulee lähinnä hammaskiveä eikä sitäkään nyt ylenmäärin. Ei ole koskaan ollut yhtäkään reikää rautahampaissa. Etuhampaasta tosin lohjennut pieni pala, mutta siihen nämä hammasongelmat jäävät tähän mennessä..


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-02-26 09:28:08 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56111
Paikkakunta: Kerava
Mä odotan mielenkiinnolla hammaslääkäriä nyt parin viikon päästä.Kahdessa edellisessä tarkastuksessa ei oo ollut yhtään reikää. Mä käytän nykyään fluoritonta hammastahnaa.Saapa nähdä onko miten vaikuttanut asiaan.Mä tikutan hampaat aamuin illoin ja käytän sähköhammasharjaa. Lanka on mun mielestä hankala käyttää. En siihen oppinut.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-02-26 09:59:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-03-21 08:57:28
Viestit: 833
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa
Mulla tulee hammaskiveä, jos en käytä xylitolia. Tuossa karppaamisen alussa jätin myös purkan pois ja ei mennyt aikaakaan, kun oli muutenkin ahtaat hammasvälit täynnä, että oikeen hampaisiin sattui (samaan tyyliin kuin hammasrautojen kanssa). Niitä sitten raaputtelin kaiken maailman työkaluilla pois :wink: Suosiolla otin purkan taas käyttöön, eikä samanlaista ongelmaa enää ole ollut.

_________________
Hyvä- ja alakarppi 22.3.2008 - 2015

Varovainen uusi tuleminen 12.3.2022


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-02-27 19:22:20 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-04-26 12:01:28
Viestit: 71
Mielenkiintoista tää fluori keskustelu. Raportoin jo aiemmin tässä ketjussa hammaslääkärikäynnistä, jossa todettiin ettei reikiä ole. Muutoksia vuoden takaiseen on mm. karppauksen aloitus, hammaslangan käytön opettelu ja fluoritablettien käyttö. Silloinen hammaslääkäri suositteli fluoritablettien käyttöä runsaan kariesbakteerimäärän takia. Uusi h.lääkäri, jolla kävin tarkastuksessa sanoi taas, ettei fluoritabletteja kannata/tarvi syödä koko ajan. Toisaalta hän ei tiedä meikäläisen taustoja (lähes kaikkia hampaita paikattu, juurihoito tehty jne.). Käytän fluoria sisältävää hammastahnaa ja edelleenkin fluoritabletteja, enkä uskalla jättää tabletteja pois reikien pelossa.

Mikähän ois sitten hyvä? Ainakin olen nyt onnellinen siitä, että hampaat on kunnossa, mikä lie muutoksista siihen eniten vaikuttanut.

_________________
1. tavoite -8kg saavutettu keväällä 2011 :)
-----------------------------------------------------------
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-02-28 14:33:51 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-06 15:38:22
Viestit: 10
Mulle nyt reilu puol vuotta karpattuani tuli aika iloisena yllätyksenä, et mun hampaat on jollain lailla parantaneet itse itsensä.. vielä alkusyksystä (2010) käydessäni hammashoitajalla hän sanoi että mulla on kamalan paljon alkavia reikiä hampaissa niiku aina aiemminki oli ollu.. nyt sit tammikuussa hammaslääkärillä käydessäni sanoi, et ei oo yhen yhtä alkavaa eikä oikeetakaan reikää! Vain vähän hammaskiveä niiku sitäki aina ollu.. sano vaan että todella hyvältä näyttää! VAU tää ruokavalio tehoaa hampaisiinki! :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-03-11 10:25:41 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56111
Paikkakunta: Kerava
Kävin aamulla hammslääkärin tarkastuksessa. Reikiä taas nolla :D On jo kolmas tarkastus peräkkäin ilman reikiä. Hammaslääkäri sanoi että hammaskiveäkään ei ole paljoa. Mulla on suuhygienisti kahden ja puolen viikon päästä niin hän saa laittaa sen puolen kuntoon. Ilman fluorihammmastahnaa pärjää siis hyvin.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-03-11 10:53:01 
Poissa
hyväfiiliskarppi
hyväfiiliskarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-11-12 12:12:17
Viestit: 5060
Paikkakunta: Vantaa
En käynyt hammaslääkärillä kymmeneen vuoteen hullujen pelkojen takia.
Sitten uskaltauduin yksityiselle ja se oli hämmästynyt, miten "vähän" oli vaurioita - kaksi orastavaa reiänalkua ja hammaskiveä toki, mutta ei muuta. Olinkin tosin karpannut viitisen vuotta.

Viime vuoden olin armeijassa. Sen vuoden (!) aikana veksin hammaslääkäri paikkasi kaksi alkavaa reikää ja kaksi oikeaa reikää...

_________________
Karppi nro 2511, rento viljaton hyväkarppi vuodesta 2005 ->


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-03-11 16:29:04 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Eilen kävin ekan kerran kolmeen vuoteen. Alkavat ja pysähtyneet, kaikki kaksi kappaletta, samassa jamassa edelleen eli ei toimenpiteitä. Kuluneita teräviä reunoja vähän hiottiin ja yhden ruuvin päälle lisättiin matkan varrelle karisseeseen muoviin uutta täytettä. Hammaskiveä kuulemma pikkasen, ei muuta. Sen käyn vielä poistattamassa ja ostan Aloe vera-tahnaa kotihoitoon. Kahden vuoden päästä uudestaan, kassan kautta ja näkemiin :)

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-03-11 16:37:08 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Xylitoli nyt ei ainakaan auta hammaskiveen!

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-03-11 21:23:37 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56111
Paikkakunta: Kerava
Aloe vera-hammastahnaa mä aion kans seuraavaksi ostaa.Nyt kun suuhygienisti putsaa noi hammaskivet pois niin näkee että auttasko toi tahna siihen ettei enää uutta tulisi. Kahden vuoden päästä on mullakin vasta seuraava tarkastus hammaslääkärillä :D

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-03-12 11:27:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-03-21 08:57:28
Viestit: 833
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa
rantaiso kirjoitti:
Xylitoli nyt ei ainakaan auta hammaskiveen!

Mulla kyllä auttaa.

_________________
Hyvä- ja alakarppi 22.3.2008 - 2015

Varovainen uusi tuleminen 12.3.2022


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-03-12 17:51:49 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-01-09 10:16:44
Viestit: 55
Melko ristiriitaisia kokemuksia, kaiketi kaikki on yksilöllistä.

Itse kävin tämän vuoden puolella suuhygienistin tarkastuksessa ja hammaskiven poistossa. Hammaskiveä on aina kertynyt melko maltillisesti. Kehoitusta käyttää hammaslankaa olen noudattanut laiskahkosti eli silloin kun muistan. Ja nyt jo huomaan uutta kerrostumaa...

Siis hammaskiven muodostuminen on lisääntynyt huimasti! Ja hammaslanka otetaan joka päiväiseen käyttöön nyt!

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w0hNO10/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-03-12 19:04:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Paikka lohkesi ja kävin hammaslääkärissä. Edellisestä käynnistä, joka sekin johtui paikan lohkeamisesta, on jo useampi vuosi (Vanhoja 60-luvun lopun paikkoja). Varasin tarkastusajan. Hammaskiveä ei ollut paljoa, sanoi hammaslääkäri.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-03-21 18:40:05 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Liittynyt: 2004-10-27 19:08:15
Viestit: 2442
musti kirjoitti:
Voi, kun hammaslääkäri eilen kehui hammaskalustoani ja yleisestikin suuni kuntoa - oikein hyvältä ja terveeltä näytti! Helpoin hammaslääkärillä käyntini ikinä! :D Aivan pikkaisen oli hammaskiveä, ei muuta. Olisikohan yli viisi vuotta kestäneellä karppauksella mitään tekemistä asian kanssa? 8)


Hih, mä en muistanutkaan, että olin itse aloittanut tämän ketjun reilu vuosi sitten. Kävinpähän taas männä viikolla kehuttavana hammaslääkärillä. Ei reikiä, hammakiveäkin oli vain ihan pikkaisen alahampaissa. Ja hampilääkäri kehui vielä, ettei ole plakkia. Onko ihmisillä yleensä plakkia, kun menevät hammaslääkäriin - eikös se pestä pois ennen menoa?

Viime syksynä mulla oli vähän vihlontaongelmia, jotka pistin "runsaan" omenansyönnin piikkiin. Nyt ei ole noitakaan vaivoja enää ollut. (Toi vihlonta on ollut mulla aina pieni ongelma - viime syksynä iso - koska olen entisessä elämässäni harjannut hampaani ja ikeneni pilalle. Onneksi sekin vaiva on helpottanut.)

_________________
Jalokalat (karpit :) ) uivat vastavirtaan - roskakalat menevät virran mukana.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2011-04-01 09:59:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2009-07-12 18:36:08
Viestit: 68
Itsellä on aina ikenet vuotaneet verta harjatessa. Nyt aloin harjaamaan fluorittomalla orgaanisella hammastahnalla eikä ole enää vuotanut kertaakaan. Tyttöystävällä sama juttu. :shock:

Pistää vähän miettimään, että mitähän sontaa nuo kaupan pepsodentit sun muut oikein sisältää.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 146 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 22 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)