karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:53:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kananmunan säilytys
ViestiLähetetty: 2005-09-12 12:49:07 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2004-06-22 15:54:53
Viestit: 47
Paikkakunta: Päijät-Häme
Tästä oli jo jossain ketjussa aiemminkin, mutta jäi jotenkin mietityttämään, että missä ne kananmunat nyt kuuluu säilyttää? Itse on tullut ne pidettyä jääkaapissa, mutta kaupassahan ne eivät ole ja kananmunatiedotuksen nettisivuilla sanotaan, että parhaiten ne säilyvät jää/viileäkaapissa omassa kotelossaan tylppä puoli ylöspäin. Lämpötilanvaihteluista varoitetaan.

Eikö silloin olisi parempi jättää ne kaupasta tullessa pöydälle tai jonhonkin kivaan astiaan?? Itselle kyllä kelpaisi lisätila jääkaapissa. :? Missä te pidätte munanne?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-12 12:55:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 15:18:44
Viestit: 1144
Paikkakunta: Suomen Lappi
Mulla on ne kylmäkaapissa. Ja ihan vain sen takia, kun keittiössä ei ole missään kaapissa/pöydällä tilaa ett voisin huoneenlämmössä pitää. Mut kohta me muutetaan Isoon Taloon, jossa mulla on Iso Keittiö. Sieltä löytynee munillekin tilaa :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-12 13:01:13 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Mä kyllästyin jääkaapikylmien munien poksahteluun keitettäessä ja ryhdyin säilyttämään pöydällä, mutta 1 epämiellyttävä kokemus sai mut palaamaan entiseen.

Tein munavoita, yhtä munaa kuoriessa tuntui nenässä paha haju (kaikki keitetyt munat haisee vähän kummalle, mutta tämä keskivertoa enemmän), kun munavoi oli valmista tuntui tuo haju munavoissa vahvasti. Vaikken ollut varma oliko munissa mitään vikaa, haistelu ja asian pähkäily teki sen, etten lopulta voinut syödä sitä munavoita, vaan se lensi roskiin :cry:

Ja tästä tuli muuten mieleen, mistä voi keitetyn munan osalta tietää, onko se ihan priimaa vai pilaantunutta? Paitsi tietenkin maistaessa.

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-12 13:03:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-01-16 20:11:12
Viestit: 614
Huoneenlämmössä. Jos parasta ennen -päiväys on ohitettu, niin siinä vaiheessa yleensä siirrän munat kylmäsäilytykseen.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-12 13:04:22 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Meillä on iät kaiket säilytetty huoneenlämmössä omassa rasiassaan, eikä koskaan ole pilaantunut.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-12 13:25:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-31 21:12:05
Viestit: 2034
Paikkakunta: oulu
Munien tuoreuden voi testata isohkossa vesilasissa: tuore muna asettuu pohjaan vaakatasoon, vähän vähemmän tuore on pystysuunnassa ja vanha muna kelluu. Kelluvia munia ei suositella syötäväksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-12 13:34:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Meillä munat kuluvat muutamassa päivässä, eivät ehdi pilaantua, vaikka ostetaan kilon paketeissa.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-12 14:35:21 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2005-08-29 09:55:37
Viestit: 29
Paikkakunta: Itäinen Suomi
Kananmunien parasta ennen-päiväys on nykyisin lyhyempi kuin ennen. Paljon leipovat tekevät leipomuksiaan kernaasti päiväyksen jälkeisistä munista, vaahtoutuminen on kuulemma parempi.

Kananmunat säilytän pöydällä huoneenlämmössä ja ostan niitä mieluiten irtomyynnistä.

_________________
Tallu :-#
(aloitus 24.8.2005)
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-12 16:24:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-06-05 21:12:21
Viestit: 258
Paikkakunta: Päijät-Häme
Minulla on jääkaapissa omissa kennoissaan ja kun alan keittämään niitä, niin olen suoraan heittänyt ne jääkaappikylmänä höyrykattilaan, jonka jälkeen olen laittanut levyn päälle ja odotellut, että vesi alkaa kiehua ja siitä olen laskenut ajan. Ei ole poksahdelleet... onkohan aloittelijan tuuria vai mitä???


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-12 17:09:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-17 09:19:14
Viestit: 456
Paikkakunta: Espoo
+12- +14 `C on oikea säilytys lämpötila.
Jos säilytät jääkaapissa,munat on otettava muutamaksi tunniksi huoneen lämpöön ennen keittämistä,jos haluat etteivät poksahda!
n.30vrk on säilyvyys aika ja paras tapa havaita munan tuoreus,on ihan oma aisti,eli jos haiskahtaa vähänkin,on muna pilalla.Munat kannattaa rikkoa 1 kerrallaan esim.kahvikuppiin,jos sattuu olemaan huonoja joukossa,niin se ei pääse pilaamaan koko ruokaa,tai taikinaa.
Jos olet keittänyt munia liian kauan(8min.riittää), keltuaiseen tulee harmahtava väri(tummuu),joka johtuu raudasta,joka reagoi,kun muna kypsyy ylikypsäksi.Silloin muna ei ole pilaantunut,vaan ainoastaan ikävän näköinen syötävä.Makukin saattaa muuttua. :D

_________________
Karppaus aloitus su 19.6.2005
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)