karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:46:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 219 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-06-09 12:49:20 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-23 20:40:36
Viestit: 2855
Lisäänpä tänne vielä omia juoksufiiliksiä... Juoksen nyt kolme - neljä kertaa viikossa niin, että kaksi treeniä on intervalleja (esim. eilen näin: 2 x 4 min veto, 3 x 3 min veto, 2 x 2 min veto, 1 x 1 min veto; välissä lyhyehköt palautukset niin, että syke laskee muttei ihan kävelylukemiin - matkaa verryttelyinen ja palautushölkkineen tuli yhteensä n. 8 km; joinain intervallipäivinä teen vauhtileikittelyä ja lyhyempiä spurtteja jne.). Kolmas lenkki on pitkä pk-lenkki (>tunti, kesto pidentyy viikoittain) ja neljäs (jos jaksan) on tasavauhtinen vk-lenkki.

Pk- ja vk-lenkit jaksan hyvin perus-karppiruualla, mutta erityisesti nuo pitkät vedot ovat sellaisia, ettei jalka vain loppua kohden nouse, ellen ole syönyt enemmän hiilareita. Vauhti ja kestävyys ovat ainakin 50% parempia, jos olen kahta tuntia aiemmin syönyt vähän suklaajäätelöä tms. Nälänhallintaa tuo tankkailu ei tunnu vaikeuttavan, enkä koe tarvitsevani mitään jätti-isoa hiilariannosta, mutta sellaiset n. 50 - 70 g tavallista enemmän kuitenkin. En ole huomannut eroa siinä, syönkö lisähiilarit tasaisesti pitkin päivää ennen illan lenkkiä vai kohdistetusti muutamaa tuntia ennen. Mutta ei kai siitä hiilaritankkauksesta mitää haittaakaan ole?

_________________
Kuva Ruokapäikky


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 11:06:06 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2822
noita intervalleja ei kylla suositella ihan aloittelijoilel vaan vasta sitten kun pystyy hyvin ja saannollisesti lenkkeilemaan.

Ma oon kuullut etta juoksun ja holkan ero on vauhdissa eli monta mailia tunnissa. taalla kylla kukaan ei tunne holkka-sanaa vaan puhuvat juoksemisesta vaikak menisivat kavelyvauhtia :lol:

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.
(Dr Vince Quas)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 11:24:21 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-23 20:40:36
Viestit: 2855
^En mäkään rankkoja intervalleja aloittelijoille suosittele! Toisaalta kai sekin on tavallaan intervallia, jos hölkkää pari minuuttia ja kävelee pari minuuttia?

Pangolin kirjoitti:
Ma oon kuullut etta juoksun ja holkan ero on vauhdissa eli monta mailia tunnissa.


Samaa mieltä. Mun mielestä on vaan helpompi kuvailla eroa tuntemusten kautta, kun vauhdista on (ainakin alkuun) ehkä vähän hankala hahmottaa, että mikä on nopeaa ja mikä ei. Mutta mitä nopeampaa juoksee, sitä hikisempi ja hengästyneempi ja haluttomampi juttelemaan kaverin kanssa on - mitä hitaammin hölkkää, sitä kevyemmältä tuntuu ja juttelukin sujuu. :)

_________________
Kuva Ruokapäikky


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-13 08:51:10 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2008-02-26 10:53:33
Viestit: 57
Kiitos vastauksista. Olen tuon Porin mallin mukaan mennyt ja kyllä huomaan pientä kunnon kohoamista jo tapahtuneen.
Nyt jaksan jo hölkätä 3min ja väliin kävelyä.
Nyt viimeksi huomasin hengitysrytmillä olevan ison merkityksen jaksamiseen.

Sykemittaria en omista,enkä vielä suunnittelekaan hankkivani.

Tuo kuntoplussan ohjelma näyttää hyvältä myös.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wD1YmRQ/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-07-19 12:01:55 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-07-02 09:44:03
Viestit: 32
Hei!

Jännä homma että monilla jotka ovat aloittaneet karppauksen, kiinnostaa myös juoksu. Itse olen muutaman vuoden jo kypsytellyt mielessä juoksuharrastuksen aloittamista. Nyt asetin itselleni tavoitteen: Juoksen 5 vuoden sisään puolimaratonin, siskon mies sanoi että pystyisit lyhyemmässäkin ajassa moiseen mutta minä haluan aikaa tälle projektille. Teen tämän omaa tahtia ja toisekseen tuota liikapainoakin on sen verran että odotellaan myös painolastin häviämistä.

Tällä hetkellä lenkillä käyn satunnaisesti mutta toivon että syksyllä meille saapuva karvainen kaveri pakottaa säännölliseen lenkkeilyyn. Porin juoksuohjelma on tulostettu ja sitä aion alkaa toteuttamaan. Voisi aloittaa jo nyt...

Yksi kysymys pyörii mielessä: Monet (ei-karppajat) sanovat että jos harrastaa pitkäkestoista liikuntaa, täytyy syödä myös hiilareita. Täytyykö?

_________________
"Osaan uida, olen siis rantakunnossa!"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-07-19 18:10:05 
Poissa
Elitistikarppi
Elitistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-06-30 13:33:06
Viestit: 1235
Paikkakunta: Espoo
Huvittava tuo Porin ohjelma, kun toisella viikolla neuvotaan syömään karkkia [-X

Aikeissani on lukea ketju läpi lähipäivinä, sori siis, jos tulee toistoa.

Hikinen kuntosali ei just nyt napannut, joten itselleni epätyypillisesti painelin lenkille, tuli pari kilsaa hölkättyäkin, eikä edes tuntunut kamalalta. Tämänhän voisi ottaa tavaksi ja vaikka kokeilla tuota Porin ohjelmaa, kun täältä hevon kuusesta on niin pitkä matka liikuntapaikkoihin, kun taas juoksemaan pääsee kotiovelta. Jaksamisen suhteen ei näytä olevan mitään eroa verrattuna ei-karppiaikoihin, toki eroa varmaan syntyisi, jos ihan tosissaan treenaisi juoksua. Rasituksesa hikoilu on kyllä karppina ihan mahdotonta, ennen pystyin vetämään kaksi spinningiä putkeen ilman, että nenä edes kiilteli, nyt valuu noroja sieltä täältä. Tulkitsen tämän kuitenkin positiiviseksi muutokseksi aineenvaihdunnassa.

Luin juuri Loikkasen H-limitin ja siinä nimenomaan juoksua pidetään ihan olennaisena ruuansulatukselle.

_________________
Omnia mea mecum porto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-07-19 18:42:01 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-07-02 09:44:03
Viestit: 32
Epsilon kirjoitti:
Huvittava tuo Porin ohjelma, kun toisella viikolla neuvotaan syömään karkkia [-X


:roll: No ajattelin kyllä olla syömättä... :mrgreen:

Kävin kokeilemassa tuon ekan päivän ohjelman siis 5 min kävelyä ja 2 min juoksua. Ihan ok meni. Mutta näin tämmöselle joka ei ole juossut tuo 2 min taitaa ollakkin maksimi... :) Mutta huomena jatketaan...

_________________
"Osaan uida, olen siis rantakunnossa!"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-07-20 11:17:48 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-23 20:40:36
Viestit: 2855
Paksu-Perhonen kirjoitti:
Yksi kysymys pyörii mielessä: Monet (ei-karppajat) sanovat että jos harrastaa pitkäkestoista liikuntaa, täytyy syödä myös hiilareita. Täytyykö?


Täällä on maraton-ketju, jossa maratonin juosseet kertovat, että juoksu on kulkenut ilman suurempia tankkauksia. Jotkut sitten taas ovat kokeneet jonkinlaisen tankkauksen tarpeelliseksi. Itselläni onnistuu tasavauhtinen juoksu ilman hiilarilisää ihan kivasti (rasvanpolttokone siis toimii), mutta jos pitää tempoa pitkään rankkoja intervalleja, kaipaan pientä hiilarilisää alle...

Missään nimessä ei kannata yhdistää rankkaa liikuntaa + alhaisia hiilareita + tosi alhaisia kaloreita, sillä siitä saattaa seurata ikävän pitkäkestoisia ongelmia. Mutta muuten, ainakin juoksun aloittelijavaiheessa, kuuntelisin itseäni ja kroppaani. Jos meno tuntuu tahmaiselta, voi pieni hiilarilisä auttaa. Tai sitten voi kokeilla, tottuuko kroppa hiilareiden poissaoloon hiljalleen.

_________________
Kuva Ruokapäikky


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-07-20 11:57:12 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-07-02 09:44:03
Viestit: 32
Kiitos Arnyek vastauksesta! Täytyy kuulostella itseäni siis... Ainakaan tähän asti ei ole tarvinut enempää tankkailla kun olen urheillut, mutta se onkin ollut lyhytaikaista liikuntaa.

_________________
"Osaan uida, olen siis rantakunnossa!"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-15 21:14:21 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-23 20:40:36
Viestit: 2855
Tämä (entinen) sohvaperuna juoksi ensimmäisen puolimaratoninsa tänään! Hiilaritankkausta en harrastanut ihmeemmin - tosin eilen illalla söin hyvällä omatunnolla annoksen jälkiruokaa, joten se laskettakoon vähäiseksi tankkaukseksi. :) Aamulla en uskaltanut syödä, joten tyhjin vatsoin juoksin (startti oli jo klo 11). Juoksussa mukana oli lasten hedelmäsosetuubi, jonka vetäisin kitusiini puolimatkassa. En kokenut tarvitsevani lisäenergiaa, mutta tuubi yritti jatkuvasti pudota juomavyön alta (ei siis mahtunut muualle), joten päätin hankkiutua siitä eroon noin. :lol: Hiilareita tuossa tuubissa oli vain 13 g, joten tuskin se kovasti mihinkään kovin pitkään vaikutti... Hyvä fiilis jäi juoksusta, ja ehkä tässä syksyn mittaan voisi samanmoisen tempaista uudelleen. Tämän jälkeen olen kyllä entistä vakuuttuneempi siitä, että maraton on (ainakin minulle) liian kova rasitus eikä tee hyvää. Onneksi näissä puolikkaissakin riittää haastetta. :)

_________________
Kuva Ruokapäikky


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-16 08:14:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-01 08:16:21
Viestit: 3165
Paikkakunta: Helsinki
Hieno suoritus, onnea!

_________________
Kalan juoksut, puntit ja sapuskat lisäravinteineen
Koodilla HUV171 10 taalan alennus ensimäisestä tilauksestasi. Tämä siis iHerbistä.
Tässä linkki suoraan yrtin sivulle eikä sinun tarvitse lisätä koodia enää mihinkään


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-10-12 21:02:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-10-06 11:50:09
Viestit: 280
Vähitellen täältä noustaan, sohvanpohjalta lenkkipoluille :mrgreen: Oon harrastanu 3 krt viikossa salilla body attackia, steppiä ja käyny zumbaamassa + tuossa kuukauden aikana tuli lykättyä muksuja tuplarattaissa lenkkeillen yli 70 km verran. Nyt sitten kokeilin että kuinka se hölkkä sujuu ja oon heittäny nyt 5-7 km lenkkejä hölkäten. Tunti niissä menee, ei mikään hirvee vauhti, enemmän kuulostellen. Sykkeet mulla nousee helposti ihan pilviin, kevyellä hölkälläki 180 pinnassa koko ajan. Attack ja step- tunnit on rasittavuudeltaan sykerajojen yläpäässä, mulla keskisykkeet sielläki 170 päälle ja maksimit olleet yli 190. Sinänsä se ei mua haittaa, ku ei oo sellasta tunnetta että kupsahtaisin niille sijoilleni, kulutus on aika hurjaa noilla treeneillä. Ja sitte tulee se onkelma että ei tuu oikein saatua tarpeeks ääntä kohti kaloreita= painokin jumittaa. Toosin, ei mulla hirvee stressi oo, oon normaalipainoinen immeinen, mutta ois noi raskauskilot mukava saada jossain vaiheessa sulateltua.

_________________
Kuva


Rakkauvven hetelmät:
Poika vm. 2008
Tyttö vm. 2010


Karpisti syksystä 2008 asti


"Höpsön löpsön löppö, onpas Julle töppö. Pullat, karkit haukkaa ja limsaa päälle naukkaa... "


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-17 17:42:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-21 21:24:58
Viestit: 453
Paikkakunta: Kirkkonummi
Nostan tätä ketjua kun tämän ja muutaman muun ketjun innoittamana kävin tänään ensimmäisellä juoksulenkilläni.
Aikaa kului 40 minuuttia ja matkaa oli 4 km. Tein niin että kävelin 5 min, juoksin 5 min jne.
Vauhti ei päätä huimannut, varmaan olisi mummo vetänyt ylämäessä ohi, mutta nopeutta tärkeämpänä pidin sitä että JUOKSIN. Minä juoksin. Olen pökertyä tyytyväisyydestä ja ylpeydestä!

Jotenkin minulla on ollut armottoman kova kynnys juoksemiseen. Tänään hain alesta juoksukengät ja lähdin. Tosta noin vaan. Juoksemaan. Kuntoa olen kohottanut pyöräilemällä ja sauvakävelemällä, joten ihan rapakunnosta ei tarvitse ponnistaa. Pitää vaan oppia tekniikka ja ylittää henkinen kynnys.

Hyvä minä! =D>

_________________
Liika on aina liikaa, kohtuus on vain vähän liian vähän.
http://mutsikarppaa.vuodatus.net


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-17 20:19:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-11-28 21:50:12
Viestit: 182
Mua on alkanut myös hieman kutkuttaa ajatus juokun aloittamisesta. Ehkä juuri noin sitä pitäisi aloittaa että 5 juoksua, 5 kävelyä. Jos nyt sitäkään jaksaa tällä rapakunnolla. :oops: täytyiskin käydä huomenna kurkkimassa oisko kenkiä alennuksessa.

_________________
Taistelu tuulimyllyjä ja sipsipusseja vastaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-17 21:01:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-01 08:16:21
Viestit: 3165
Paikkakunta: Helsinki
Minä jaksoin viime kesänä juosta 5 minuuttia ja nyt menee kerta viikkoon parituntinen ja pari kertaa viikkon tunnin verran. Vähän päivässä -- paljon vuodessa.

_________________
Kalan juoksut, puntit ja sapuskat lisäravinteineen
Koodilla HUV171 10 taalan alennus ensimäisestä tilauksestasi. Tämä siis iHerbistä.
Tässä linkki suoraan yrtin sivulle eikä sinun tarvitse lisätä koodia enää mihinkään


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-17 22:27:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-11-29 13:02:56
Viestit: 7987
Paikkakunta: tampere
Fish kirjoitti:
Minä jaksoin viime kesänä juosta 5 minuuttia ja nyt menee kerta viikkoon parituntinen ja pari kertaa viikkon tunnin verran.


Ei voi olla todellista! =D> Inhoan juoksemista, mutta koska niin moni muukin asia on tässä muuttunut, esimerkkisi innoittamana lupaan kokeilla tuota huomenna. Kiitti sulle loistavasta ideasta! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Sohvaperunasta juoksijaksi?
ViestiLähetetty: 2011-06-18 08:49:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-21 21:24:58
Viestit: 453
Paikkakunta: Kirkkonummi
Tosi kannustavaa lukea tuollaisia todellisia sohvaperunasta juoksiaksi kertomuksia! :)

Voin kertoa että ei se ollutkaan kamalaa, vaan ihan hauskaa! Olin lukenut täältä ja muualta että vauhdin kanssa pitää olla varovainen.
Niinpä tosissaan aloitin eilen hyvin varovasti, niin ettei mihinkään satu ja seurasin sykkeitäkin, etteivät nouse liian korkealle.

Tänään ei ole paikat liiemmin kipeänä, puhkun intoa päästä uudelleen lenkille, juoksemaan!

_________________
Liika on aina liikaa, kohtuus on vain vähän liian vähän.
http://mutsikarppaa.vuodatus.net


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-18 11:01:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-01 08:16:21
Viestit: 3165
Paikkakunta: Helsinki
pötkylä kirjoitti:
Tosi kannustavaa lukea tuollaisia todellisia sohvaperunasta juoksiaksi kertomuksia! :)

Voin kertoa että ei se ollutkaan kamalaa, vaan ihan hauskaa! Olin lukenut täältä ja muualta että vauhdin kanssa pitää olla varovainen.
Niinpä tosissaan aloitin eilen hyvin varovasti, niin ettei mihinkään satu ja seurasin sykkeitäkin, etteivät nouse liian korkealle.

Tänään ei ole paikat liiemmin kipeänä, puhkun intoa päästä uudelleen lenkille, juoksemaan!


Mainiota!

Minulla taas oli kuukausi totaalilepoa leikkauksen takia ja juuri tulin tunnin lenkiltä. Eio se ihan vanhaan malliin mennyt, mutta parin viikon päästä varmasti taas mennään entiseen tapaan.
Minulla on kyllä juoksutaustaa 15v. takaa. Juoksi muutaman maratonin ja puolikkaan muutaman vuoden aikana, mutta sitten alkoi se surullisen kuuluisa massakausi, joka päättyi vihdoin viime kesänä.

_________________
Kalan juoksut, puntit ja sapuskat lisäravinteineen
Koodilla HUV171 10 taalan alennus ensimäisestä tilauksestasi. Tämä siis iHerbistä.
Tässä linkki suoraan yrtin sivulle eikä sinun tarvitse lisätä koodia enää mihinkään


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-18 11:14:54 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar
Avatar

Liittynyt: 2010-05-30 11:54:35
Viestit: 1085
Varovasti ja nauttien täälläkin vielä mennään. Tämän aamun saldo 7,5km / 75min :mrgreen: Nyt kun tuo sujuu kevyesti ajattelin yrittää vähän kiihdyttää sitä vauhtia...mutta ihan vähän vaan.

_________________
mutinaa...ei mull mitää asiaa oo :mrgreen:
Rakasta itseäsi tänään :smt049
-------------------------------------------------------------------------------------
91kg --> 74kg


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-18 18:38:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-11-28 21:50:12
Viestit: 182
Huh, en ois tätäkään uskonut, mutta niin sitä vain tänään kuulkaa mentiin ekalle lenkille! Vitsi että oon ylpeä itsestäni kun tein tämän :) otin koiran (8kk) mukaan joka on hyvä tekosyy pitää kävelytaukoja. Oon vähän typerä, mutta ajattelen aina että hävettää jos muut lenkkeilijät ajattelee että tuo on niin huonossa kunnossa ettei jaksa koko matkaa juosta. N. 40min lenkki tehtiin, vähän yli puolet matkasta juosten. Mutta juoksukin oli tosin ihan hölkkää, hidasta sellaista. Joku nopempi kävelijä ois varmaan pysynyt hyvin matkassa :mrgreen: mutta en stressaa hitaudesta, pääasia että yritän! Ja oli yllättävän kivaa, ei mitään hampaat irvessä menoa.

Itse asiassa pötkylän eka viesti tällä sivulla kuvaa hyvin omiakin tuntoja. Itse tosin ostin tänään vain juoksusukat. :mrgreen:

_________________
Taistelu tuulimyllyjä ja sipsipusseja vastaan.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 219 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)