karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 08:53:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-03 18:38:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-06-22 10:28:44
Viestit: 307
Oon nyt n. 2 ja puol viikkoa karpannu, ja pari ekaa päivää suoli toimi normaalisti. Sitten luukku laitettiin kiinni ja kaikki on pysyny mun sisällä. :? Yhen pienen pökäleen sain ulos tossa muutama päivä sitten, ja järkytyin. Se oli ihan harmaa ! :shock: Googlettamalla löytyi infoa että johtuisi jostain sappitietulehduksesta tai haimainsuffisienssista (en ees tiiä mitä ne on), mutta musta tuntuu et se liittyy jotenkin tähän mun ummetukseen (tai mistäs mä tiiän jos noihin edellämainittuihin kuuluu ummetus...) ja karppaukseen. Kuidunsaanti on jääny vähän vähälle ku oon yrittäny pitää hiilarit mahd. alhaalla mut nyt oon alkanu popsimaan enemmän rehuja. Proteiiniakin olen syönyt liian paljon, mutta nyt tilanne on tasoittunut lisääntyneitten kasvisten ansiosta ja olen alkanut kiinnittämään huomiota esim. karppileivän päälle kaksi siivua metukkaa, hieman juustoa ja paljon voita, eikä vähän voita ja hirveät kasat makkaraa ja juustoa.

Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa? Mutta onhan se kiva vaa'alla käydessä ajatella että oikeasti painan vähemmän, se on vaan se sonta mun suolessa mikä tuo lisäkiloja... :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-03 18:46:45 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55976
Paikkakunta: Kerava
Milse kirjoitti:
Oon nyt n. 2 ja puol viikkoa karpannu, ja pari ekaa päivää suoli toimi normaalisti. Sitten luukku laitettiin kiinni ja kaikki on pysyny mun sisällä. :? Yhen pienen pökäleen sain ulos tossa muutama päivä sitten, ja järkytyin. Se oli ihan harmaa ! :shock: Googlettamalla löytyi infoa että johtuisi jostain sappitietulehduksesta tai haimainsuffisienssista (en ees tiiä mitä ne on), mutta musta tuntuu et se liittyy jotenkin tähän mun ummetukseen (tai mistäs mä tiiän jos noihin edellämainittuihin kuuluu ummetus...) ja karppaukseen. Kuidunsaanti on jääny vähän vähälle ku oon yrittäny pitää hiilarit mahd. alhaalla mut nyt oon alkanu popsimaan enemmän rehuja. Proteiiniakin olen syönyt liian paljon, mutta nyt tilanne on tasoittunut lisääntyneitten kasvisten ansiosta ja olen alkanut kiinnittämään huomiota esim. karppileivän päälle kaksi siivua metukkaa, hieman juustoa ja paljon voita, eikä vähän voita ja hirveät kasat makkaraa ja juustoa.

Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa? Mutta onhan se kiva vaa'alla käydessä ajatella että oikeasti painan vähemmän, se on vaan se sonta mun suolessa mikä tuo lisäkiloja... :roll:


Aika monella uudella karpilla on ummetusta, kun eivät vielä osaa käyttää tarpeeksi rasvaa. Nyt siis tosi reilusti rasvaa peliin niin ummetus loppuu. Miten on juomisen kanssa? Saatko tarpeeksi nestettä? Liukoinen kuitu (siis kasvikset ja marjat, juurekset)on kans tärkeä kolmantena asiana suolen toiminnan kannalta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-03 19:01:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-06-22 10:28:44
Viestit: 307
Vettä juon varmasti ihan tarpeeksi, ja rasvaakin saan päivässä n. 150g mutta mielellänihän minä sen käyttöä lisään. :D Kasviksia oon kans lisänny ruokavalioon, että ehkä tää tästä kohta helpottaa. Kiitos !


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-03 19:01:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-04-16 09:35:18
Viestit: 901
Näitä ummetus- kakka- ketjuja on aika monta täällä, varmaan löytyisi niistä vinkkejä! Harmaudesta en kyllä osaa sanoa mitään :shock: nevö höörd...

_________________

normaalipainoinen naikkonen, 4-vuotiaan tytön ja pienen pojan äiti
hyvänolon karppausta jo vuosia


Päikkyni

http://www.iherb.com koodilla OFI061 5$ alennusta ensimmäisestä tilauksesta!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-03 19:28:34 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
Bas kirjoitti:
Näitä ummetus- kakka- ketjuja on aika monta täällä, varmaan löytyisi niistä vinkkejä! Harmaudesta en kyllä osaa sanoa mitään :shock: nevö höörd...


Tuolta ylempää FAQ:sta löytyy helpoiten infoa aiheesta, haulla sitten lisää.

_________________
What happened to the butcher who backed into his meat grinder? He got a little behind in his work.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-03 21:09:01 
Poissa
sinnikäs
sinnikäs

Liittynyt: 2010-06-26 08:30:41
Viestit: 2134
Paikkakunta: Kuopio
Milse kirjoitti:
Oon nyt n. 2 ja puol viikkoa karpannu, ja pari ekaa päivää suoli toimi normaalisti. Sitten luukku laitettiin kiinni ja kaikki on pysyny mun sisällä. :? Yhen pienen pökäleen sain ulos tossa muutama päivä sitten, ja järkytyin. Se oli ihan harmaa ! :shock: Googlettamalla löytyi infoa että johtuisi jostain sappitietulehduksesta tai haimainsuffisienssista (en ees tiiä mitä ne on), mutta musta tuntuu et se liittyy jotenkin tähän mun ummetukseen (tai mistäs mä tiiän jos noihin edellämainittuihin kuuluu ummetus...) ja karppaukseen. Kuidunsaanti on jääny vähän vähälle ku oon yrittäny pitää hiilarit mahd. alhaalla mut nyt oon alkanu popsimaan enemmän rehuja. Proteiiniakin olen syönyt liian paljon, mutta nyt tilanne on tasoittunut lisääntyneitten kasvisten ansiosta ja olen alkanut kiinnittämään huomiota esim. karppileivän päälle kaksi siivua metukkaa, hieman juustoa ja paljon voita, eikä vähän voita ja hirveät kasat makkaraa ja juustoa.

Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa? Mutta onhan se kiva vaa'alla käydessä ajatella että oikeasti painan vähemmän, se on vaan se sonta mun suolessa mikä tuo lisäkiloja... :roll:


Mulla sama probleemi (11 päivää karpannut nyt). Tänään alkoi myös koskea ylävatsaan aivan sairaasti!! Systeri on terveydenhoitaja ja sanoi kanssa tuosta sappihommasta. Itsellä oli ollut sama vaiva. Tosin sano sen johtuvan liiasta määrästä lihaa, mutta kun oon aina syöny lihaa yhtäpaljon. En oikein usko että elimistö kaipaa hiivaa, sokeria, ranskalaisia karkkien väriaineita ymv. moskaa. Onko sulla ollu vatsakipuja?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-03 21:24:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-06-22 10:28:44
Viestit: 307
Säpä kirjoitti:
Milse kirjoitti:
Oon nyt n. 2 ja puol viikkoa karpannu, ja pari ekaa päivää suoli toimi normaalisti. Sitten luukku laitettiin kiinni ja kaikki on pysyny mun sisällä. :? Yhen pienen pökäleen sain ulos tossa muutama päivä sitten, ja järkytyin. Se oli ihan harmaa ! :shock: Googlettamalla löytyi infoa että johtuisi jostain sappitietulehduksesta tai haimainsuffisienssista (en ees tiiä mitä ne on), mutta musta tuntuu et se liittyy jotenkin tähän mun ummetukseen (tai mistäs mä tiiän jos noihin edellämainittuihin kuuluu ummetus...) ja karppaukseen. Kuidunsaanti on jääny vähän vähälle ku oon yrittäny pitää hiilarit mahd. alhaalla mut nyt oon alkanu popsimaan enemmän rehuja. Proteiiniakin olen syönyt liian paljon, mutta nyt tilanne on tasoittunut lisääntyneitten kasvisten ansiosta ja olen alkanut kiinnittämään huomiota esim. karppileivän päälle kaksi siivua metukkaa, hieman juustoa ja paljon voita, eikä vähän voita ja hirveät kasat makkaraa ja juustoa.

Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa? Mutta onhan se kiva vaa'alla käydessä ajatella että oikeasti painan vähemmän, se on vaan se sonta mun suolessa mikä tuo lisäkiloja... :roll:


Mulla sama probleemi (11 päivää karpannut nyt). Tänään alkoi myös koskea ylävatsaan aivan sairaasti!! Systeri on terveydenhoitaja ja sanoi kanssa tuosta sappihommasta. Itsellä oli ollut sama vaiva. Tosin sano sen johtuvan liiasta määrästä lihaa, mutta kun oon aina syöny lihaa yhtäpaljon. En oikein usko että elimistö kaipaa hiivaa, sokeria, ranskalaisia karkkien väriaineita ymv. moskaa. Onko sulla ollu vatsakipuja?


Joo, mahaa koskee kans, unohin mainita sen. Mut mulla on laktoosi-intoleranssi nii oon pistäny sen vaa kerman ja juuston piikkiin, kun syön ne normaalina, tosin ainoa maitotuote mitä käytän (tai käytin) laktoosittomana/vähälaktoosisena on maito ja raejuusto, muista maitotuotteista ei ole koskaan tullut mitään vatsanpuruja.

Löysin kaapista mangesium-tabuja, ne kuulemma auttavat ummetukseen ja purkin kyljessäkin lukee että liiallisella käytöllä saattaa olla laksatiivisia vaikutuksia (otin niitä sitten kaksi, vaikka yhden saisi vain ottaa, kattoo ny mitä tulee... :? ). Kahvi tyhjään mahaan kuulemma auttaa myös, kai sitä on aamulla uhrauduttava ja juotava elämäni ensimmäinen kuppi kahvia. :smt120


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-03 21:53:20 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Manteleita ja pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä tms. jyviä lisää kehiin, jos auttaisi? Ja onhan toi kaffe välillä ihan hyvä. Toivottavasti helpottaa pian; kesti minullakin pari viikkoa totutella ja piti ottaa ihan peräruiskeita parina päivänä kun ei meinannut maha toimia. Mutta riittävä rasva ja 3 l vettä päivässä ja isot salaatit aamiaisella ovat auttaneet, ja pystyin hiljattain vielä jättämään aamukahvit pois. Kyllä se siitä =D>

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-03 22:20:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-20 12:55:59
Viestit: 582
Minullakin on ummetus ollut julmettu ongelma, ei pelkästään karpatessa vaan koko ikäni. Nyt kun aloitin Atkinsin induktion, niin se paheni alussa ihan kamalaksi. Maha oli valtavan kipeä.

Löysin avun luontaistuotekaupan kuitujauheesta, joka ei sisällä hiilareita. Siinä on psylliumin- ja pellavansiemeniä, joita on käytetty ummetuksen hoitoon ikiaikoja. Otin myös maitohappobakteereja tabletteina ja söin paljon hapankaalia (4 g hiilaria per 100g). Rasva ei minulla juurikaan auttanut alussa, mutta nyt kun olen karpannut useamman viikon, olen huomannut myös rasvan määrän vaikuttavan.

Kahvi auttaa myös minulla, jos sen juo tyhjään mahaan. Maha ei vaan aina tykkää siitä... Ja magnesium auttaa myös, mutta sitä pitää ottaa useampi tabletti kerralla, kaksi ei auta yhtään. Magnesium muuten imeytyy paremmin, jos sen kanssa ottaa C-vitamiinia ja maitohappobakteereja.

Ummetuksesta ei kannata kärsiä montaa päivää. Pahimmassa tapauksessa kannattaa ostaa apteekista glaubersuolaa, jolla suolen saa tyhjäksi. Sitä käytetään mm. mehupaaston aloituksessa kun pitää saada suoli tyhjäksi ruuasta. Pussillinen sitä liotetaan lasilliseen vettä ja vedetään tyhjään mahaan. Maun parantamiseksi voi sekaan puristaa sitruunamehua.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-04 09:24:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-06-22 10:28:44
Viestit: 307
Noniin, taisivat mangesiumit auttaa, pääsin käymään p*skalla aamulla. :mrgreen: Eikä tarvinnut juoda sitä kahvia ! Ja nyt kakka näytti aika ruskealta, että ne harmaat pökäleet johtuivat varmaan siitä kun olin juuri aloittanut karppauksen. Ei sitä sontaa kyllä paljoa tullut ulos, mutta hyvä että sain edes osan pois...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-04 09:52:42 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55976
Paikkakunta: Kerava
Ommia kirjoitti:
Ummetuksesta ei kannata kärsiä montaa päivää. Pahimmassa tapauksessa kannattaa ostaa apteekista glaubersuolaa, jolla suolen saa tyhjäksi. Sitä käytetään mm. mehupaaston aloituksessa kun pitää saada suoli tyhjäksi ruuasta. Pussillinen sitä liotetaan lasilliseen vettä ja vedetään tyhjään mahaan. Maun parantamiseksi voi sekaan puristaa sitruunamehua.


Tuo on ihan ok keino mutta kerran kun olin ollut useamman päivän rasvattomalla ruualla kyläpaikassa ja tuli siitä ummetus niin sain sen pois yksinkertaisesti sillä että vetäsin kotiin tultuani noin desin oliiviöljyä sellaisenaan menemään niin jo kohta ummetus helpotti.Tää tapahtui karppauksen alku aikoina, kun en osannut varautua omin rasvoin pitempiin kyläreisuihin. Tuon kokemuksen jälkeen opin, eikä oo tarvinnut enää öljyä juoda sellaisenaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-04 11:51:02 
Poissa
sinnikäs
sinnikäs

Liittynyt: 2010-06-26 08:30:41
Viestit: 2134
Paikkakunta: Kuopio
Milse kirjoitti:
Noniin, taisivat mangesiumit auttaa, pääsin käymään p*skalla aamulla. :mrgreen: Eikä tarvinnut juoda sitä kahvia ! Ja nyt kakka näytti aika ruskealta, että ne harmaat pökäleet johtuivat varmaan siitä kun olin juuri aloittanut karppauksen. Ei sitä sontaa kyllä paljoa tullut ulos, mutta hyvä että sain edes osan pois...


Sama taas täälläki :) Vauvalla oli jääkaapissa maitohappobakteereita niin otin niitä ja magnesiumia+ vissyä. Aamulla pääs jo vessaan... Nyt ei koskekkaan enää...huhhuh.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-04 14:19:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-11-23 11:44:59
Viestit: 806
Mulla on ummetusta aamuisin ja kamalaa on. :( Ennen ei ole ollut! Glaubersuolaa voisin kokeilla. Pellavansiemenrouhetta ei oikein ole auttanut. Magnesiumia pitäisi vetää noin 10 tablettia (testattu!), että toimii. Se on jo aikamoista kulutusta- :?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ummetus
ViestiLähetetty: 2010-07-04 18:57:41 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
Kokeilkaas magnesiamaitoa apteekista.

_________________
What happened to the butcher who backed into his meat grinder? He got a little behind in his work.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)