Vaihtoehtoja vaihtoehtoja hyvat ihmiset, sana kertookin jo kaiken ja valinnanvapaus jokaiselle.
En pohdi muiden kayttaytymista ongelmana vaan juuri vaihtoehtona. Eika minua hairitse ollenkaan muiden tapa elaa tai toimia, painvastoin, on erittain mukavaa tutustua ihmisiin joilla on jotakin muuta annettavaa kuin oma nakokulma, muutenhan kanssakayminen toisen kanssa olisi kuin peiliin katsomista. Ehkapa tassa onkin juuri kyseessa se, erilainen (eli se vanha ei vaihtoehtoinen) kaytanto tuo nyrpeytta pintaan.
Mina en kuitenkaan kirjottele nena mutrussa toisten mielipiteita vastaan vaan keskustelen (ilmeisesti tyylini kertoa asioita kaipaa kameraa, jotta ilmeet ja aanenpainot selviaisivat,eika tulisi kuvaa jossa olisin koko ajan vastaan muita
)
En tunnistanut itseani edellisen kirjoittajan kirjoituksesta.
OT paikallisen koulun systeemi on todella mata oppilas (lapsi) -opettaja suhteessa. Se 30-35 ei ole alin lapsiluku, yhtena vuonna (omani oli jo onneksi kolmannella esikoululuokalla , joten asia ei koskenut minua) oli syyskuun lopussa 39 2.5-3.5 vuotiasta yhdella opettajalla. Lapsilla oli hatansa allaan joskus nelisenkin tuntia. Vaipassa tai housuissa ja lattialla.
Koulu alkaa syyskuun alussa ja ottaa lapsia sisaan maaraamattoman maaran. Lokakuun alussa katsotaan kuinka monta lasta on ja jos tietty lukumaara ylittyy saa opettaja apuopettajan puolipaivaisena (lastenhoitajan).Opettajan tyo on opettamista (suhteellinen sana nain pienten ollessa kyseessa) ei lasten hoitamista koulu ei ole paivakoti eika hoitolaitos vaan koulu, jossa jo 2.5-3-vuotiaat hoitavat yksin (tai kavereiden avustuksella) pukeutumisen.Ja ne vessakaynnit vain tiettyina kellonaikoina niille, jotka eivat osaa viela taysin ominpain toimia, yleensa ei anneta menna yksin vessaan (kulku olko-oven kautta) vaan tuodaan potta luokkaan.Jos opettaja poistuu luokasta yhden vuoksi vessaan jaavat ne "30" yksin luokkaan...(huom.nama ei-suomalasiet lapset ovat liian vilkkaita ja kekseliaita..Potan kaataminen lattialle on kiva leikki)
Kakkos-ja kolmosluokka omaavat myos yhden ainoan opettajan ja kokonais lukumaara koulussa lokakuuna alussa maaraavat apuopettajan pestin.Muissa luokissa voi olla vain 15 lasta ja pienten luokassa ne reilut 30 nain yhteissumma ei ylity ja lisavoimia ei saada. Joku vuosi pyydettiin vanhempia ilmaiseksi toihin kaaostilanteen vuoksi.
Lasteni ollessa ko koulussa lapset nukkuivat paivaunensa mattojen paalle keskelle huonetta tyyny paansa alla ilman peittoja tms. Omani eivat nukkuneet koulussa koskaan. Nykyaan on patjat lattialla uniaikaan.Nukkuvat vieri vieressa , joten voit myos kuvitella paataiden olemassaolon jatkuvana)
Ruokatunnilla opettaja ei ole toissa (vaan ruokatunnillaan) ja paivittaisen puolentoista tunnin aikana lapsia (niita esim 60 lasta valvoo pihalla yksi apuhenkilo, jolla ei ole kuin viikon parin koulutus alaan) , lapset leikkivat eli kavelevat tai seisovat asfalttipihalla jossa ei ole ainoa ainoatakaan lelua keinua, ei mitaan...)2.5-5.5 vuotiaat kaikki samassa pihassa.
Tassa oli yksi vaihtoehto (aivan mahdottomin niista)koulun puitteissa.
Maa oli Belgia euroopan keskustassa, sivistysvaltio "teoriassa"...
Kertakaytto vaipat todellakin tekevat niita vaippavuoria, mutta niita vuoria tulee pahemmistakin jatteista, jopa turhista.
Jatevaatevuoret jaavat meidan perheelta pois:vaatteet kierratamme, neljankin lapsen jalkeen ovat viela kayttokelpoisia tuunattuina. Loput hyotykaytamme niin tarkkaan kun on mahdollista ja se mita ei kayteta myydaan kirppareilla tai annetaan kiertoon.
Elekroniikkajatevuoret pelottavat vaippavuoria enemman tai ilmansaastuttaminen ja sen perinnoksi lapsillemme jattaminen.