karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:30:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-01-09 23:18:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-02-15 14:05:02
Viestit: 347
Paikkakunta: Keski-Häme
Näihin vvv:n etuihin mun mielestä pitää lukea myös se, että vauvalle annetaan oikeus tehdä tarpeensa muualle kun housuun. Jokainen eläinlajikin pyrkii pitämään itsensä/pesänsä/makuupaikkansa puhtaana, vain ihmisvauvan "oletetaan" olevan niin alkeellinen, ettei a) osais ilmaista hätäänsä ja b) ei välittäis siitä, että tekee tarpeensa alleen.

Kyllä mulle melkein itku tulee itsellekin, jos 3-kuinen yrittää yrittämistään ilmoittaa, että on pissa-kakkahätä enkä jostain syystä vaan voi päästää hädälleen. Monta kertaa on auto pysäytetty vauvan takia ja kauppojen vessat käytetty hyväksi, mutta silti.

Meillä on nyt kolmas vvv-vauva ja kun kaksi vanhinta ovat olleet "kertis"-vauvoja niin tällä viiden lapsen kokemuksella liputan kyllä ehdottomasti tämän vvv-/kestovaippasysteemin puolesta.

_________________
lapset -99, -01, -04, -06 ja 9/09
14.9.09 73.6 kg -->60 kg (kesä 2010)


Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-03-23 20:20:51 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9173
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
Meidän poikapa pysyi eilen ekaa kertaa kuivana koko päivän. :mrgreen: Aamulla vaihdoin vaipan, päivän käytin tarpeen tullen potalla (joka kerta myös tuli pissa) ja seuraavan kerran vaippa oli märkä tänä aamuna. Ja ikää oli jätkällä himpun vajaa 6 kk. :D

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-03-24 10:57:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-01-18 14:10:01
Viestit: 2579
Paikkakunta: Utsjoki
^ Kuulostaa hienolta :)

_________________
-Logis-

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-25 20:31:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-11-01 11:56:07
Viestit: 123
Ihanaa oli löytää tämä viestiketju täältä! Mukavaa lukea muitten kokemuksia! Tajusin itse aloittaa vvv-hommat vasta vauvan ollessa 5kk. Alkoi siitä, kun usein tuli pissit hoitopöydälle ilmakylpyä ottaessa. Kerran, kun juuri olin taas jostain lukenut vvv:stä, niin katoin, että kylläpäs se nyt kiemurtelee siinä, että oliskohan pissi tulossa. No, nostin tytön lavuaarille ja molempien hämmästys oli melkoinen, kun tyttö todellakin pissasi! Siitä riemastuneena päätin jatkaa ja n viikossa olin oppinut tytön rytmin ja tyttökin oppi, että pääsee vessaan ja osaa pidättää tarpeen vaatiessa pidempäänkin. Nykyään tekee tarpeensa mieluiten pottaan ja vaikuttaa erinomaisen tyytyväiseltä. Oon pitänyt vaippoja päällä kokoajan, koska vielä en oo onnistunut pitämään vaippoja kuivina koko päivää, kolmisen kertaa päivässä vaihdetaan. Mutta oon siirtynyt käyttämään tosi kevyitä imuja, koska ei niihin vaippoihin kerkee tulla ku yhet pissat jos on tullakseen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-26 09:26:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-20 12:58:54
Viestit: 1841
Meilla ne kakat ja pissat vaihdettiin lapsille heti ilmestyttyaan (siis vaipat vaihdettiin) , joten lapsi ei ollut ikavissa kakkavaipoissa kauan(vaippoja kului, mutta , vasta koulun alettua 2.5v (koulussa ei ollut henkilokuntaa kuin yksi henkilo klo 08-16 ajan noin 30-35 pienen lapsen kanssa)... tuli ongelmia vaipanvaihtoihin, koska ne vaihdettiin vain tiettyina kellonaikoina. Tahan ei vaipattomuuskaan olisi auttanut , koska aikaa lapsille ei ollut vessatoimintoihin kuin mainitsemillani kellonlyomilla...Ja hata tuli kun tuli...Vaipat auttoivat itse asiassa asiaa..

Luontolaheisin vaihtoehto olisi se pesu tarpeen jalkeen....Miksi aikuinen kayttaa paperia vessakayntinsa jalkeen, paperi hankaa ihoa ja tayttaa likaviemareita, vesi puhdistaa aikuisenkin... Ajatuksia ja vaihtoerhtoja on todellakin paljon.

Ja vaihtoehto kestovaipatkin on olemassa jos kertakayttovaipat kauhistuttavat...
Miten ne kestovaipat pestaan? Eiko pesukoneen kaytto saastuta myos ja pesuaineet maksavat, sahko, vedenkulutus?


LAPSEN VESSAHATA VIETINNASTA oman lapsen hadan lukeminen kasvoilta tai liikkeista on helppoa, jokainen lapseni naytti omat henkilokohtaiset liikkeensa tai ilmeensa hadan ollessa esilla, jo ennen itse tapahtumaakin...

Sivusta asiaa , kayttavathan "naisetkin vaippoja" eivatka kuulostele itseaan ja juokse nopeasti vessaan....koska suosisivat elainten tavoin vapaata luonnollista menetelmaa...

Mina en vertaa itseani tai lapsiani elaimiin....


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-26 11:36:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-01-18 14:10:01
Viestit: 2579
Paikkakunta: Utsjoki
täytyy sanoa että nää Ritasiskon viestit on jokseenkin hupaisaa luettavaa...

mä itse olen jollain tasolla kiinnostunut vvv-ajatuksesta. En ensimmäisen kohdalla tätä lähtenyt toteuttamaan, mutta käytimme kestovaippoja. Tyttö hoksasi 10,5kk iässä pottaan pissaamisen idean ja yritti sinne itsekin monesti kiirehtiä. 1,5v iässä jäi päivävaipat pois käytöstä.

Niin, ei kai kukaan pidä tarkoituksella lasta märissä vaipoissa. Tai onhan niitäkin jotka vaihtaa kertsin kaks kertaa päivässä kun sinne mahtuu niin paljon :shock:

joo, kyllä kestotkin tietenkin kuluttavat, mutta aivan eri mittakaavassa kuin kertakäyttövaipat. Kaikki se muovi ja materiaali mitä kertsiin menee. Sitten se on hetken päällä ja roskiin. Ja kaatopaikalla seuraavat 300v.

Kestovaippa voi olla esim. jo elämänsä päättäneestä pyyhkeestä, t-paidasta ja fleece-peitosta tehty. Näin nämä jo käytössä olevat materiaalit saavat vielä kerran uuden elämän. Vaippa palvelee ehkä vielä monta lasta jonka jälkeen sen voi hävittää. Tai antaa vaikka nukenvaipaksi. Joo, pesusta ja kuivauksesta tulee kulutusta, nykyään on kuitenkin niin hyviä ja ekologisia pesuaineita sekä vedenpuhdistus on huippuluokkaa, vesi saadaan monesti vielä hyötykäyttöön.

Ja tuo teidän koulu kuulostaa karmivalta, jos on totta :shock: 2,5v x 30 ja yksi aikuinen??? huhhuh.

Ja mitä tulee vielä tuohon naisten siteiden käyttämiseen... täytyy sanoa että en mä ainakaan tunne sitä koska sitä vuotoa valuu. Niin vaikea ajoittaa sitä vessakäyntiin. Kuukuppi on kyllä loistava keksintö :)

_________________
-Logis-

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-26 21:07:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-20 12:58:54
Viestit: 1841
:)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-26 21:26:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-27 18:25:39
Viestit: 1060
Paikkakunta: Espoo
Musta tää kuulostaa todella hyvältä vaihtoehdolta vaipoille ja nostan hattua aloittajalle! Vauvojen kanssa on vakiintunu niin monet oudot käytännöt, niin vaipat kuin esim tutit... En usko että vaipat on mitenkään parempi homma kuin aloittajan menetelmä, muutoinhan me aikuisetkin kuljettais vaipoissa vessassakäynnin sijaan jos olis niin huippujuttu.

Harmi ettei tällaisesta oltu aiemmin kuultu kun olis voinu tätä koittaa, tai toisaalta tuskinpa vieläkään on myöhäistä, tyttö about 9kk? Syöttötuolissa istuessaan nostaa aina kädet ylös ja alkaa silleen hassusti heijaamaan (ja välillä ähisee) kun alkaa kakattamaaan, sen olen sentään oppinut ja silloin vien hänet vauhdilla potalle mutta makuulla en tunnista hänen viestejään, enkä myöskään pissahätäviestejä oli sitten tuolissa tai makuulla.

_________________
Monenmoista karppailusuuntausta harjoiteltu vuodesta 2005... Nyt opetellaan pikkuprinsessan äitinä oloa ja hyvä olo sen kun jatkuu Kwasniewskin tyylillä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-26 21:54:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-11-01 11:56:07
Viestit: 123
Eihän tämä vvv ole mikään uusi juttu sinänsä. Iät ja ajathan sitä on harrastettu ennen vaippojen yleistymistä joskus 60-luvulla. Aasiassa ja Afrikassa vauvat ja lapset kulkee halkiohousuissa ilman vaippaa ja pissatus on siellä ihan normaalia toimintaa.

Ritasisko: Sinua tuntuu häiritsevän kovasti se, että jotkut pissattavat vauvojaan? En ymmärrä miksi se voisi ketään haitata. Itse en keksi yhtään huonoja puolia asiassa. Hyviä sen sijaan vaikka kuinka: Meidän tyttö on niin hyvin hoksannut ton pottajutun, että oikein ilahtuu kun saa tehdä tarpeet sinne. Jos vauva joutuu pissaamaan vaippaan, niin alkaa kova protesti (ja esim tissiraivarit). Voihan sitä itsekin miettiä, että olisko kivaa jos olis aivan järkyttävän kova pissahätä, eikä missään pääsis vessaan ja lopulta olis pakko antaa tulla housuun. Ehkä voisi tulla pikku protesti sitä tahoa kohtaan, joka järjesti niin, ettei pääse vessaan...

Lisäksi pissattaminen on paljon hygieenisempää kuin vauvan pitäminen pissavaipassa ja kakkapyllyn pesu paljon mukavampaa kun tavara on potassa eikä pitkin peppua, puhumattakaan siitä, ettei tarvitse säheltää sotkuisten kakkavaippojen kanssa! Lisäksi uskon, että kuivaksi oppiminen on huomattavan paljon helpompaa kaikille osapuolille.

Kuukautiset on kyllä ihan eri asia. Mun ainakin pitäisi istua pöntöllä viikko putkeen, jos verien pitäis pönttöön mennä. Eikä tietenkään kukaan voi viettää koko viikkoa pöntöllä istuen, täytyyhän sitä joskus syödä ja nukkuakin. Pissa sen sijaan kestää muutaman sekunnin ja kakka ehkä vähän pidempään, mutta silti ihan realistista olettaa, että ihmiset tekevät sen muualle kuin housuunsa. Eli ritasiskon logiikan mukaan jos kerta aikuisetkin naiset käyttävät kuukautissiteitä, niin pitäisi myös käyttää pissavaippoja? Ole hyvä vaan, itse aion kuitenkin jatkaa vessassakäyntiä, tykkään puhtaista alusvaatteista... :mrgreen:


SJ: en usko, että on liian myöhäistä. Voit aloittaa vaikka tarjoamalla vauvalle pissaamismahdollisuutta säännöllisin väliajoin. Pikkuhiljaa opit vauvan rytmin ja kun vauva tajuaa mistä on kysymys, niin se saattaa itsekin pidättää pissaa kun tietää, että pian pääsee pissalle. Mä en läheskään aina odota sitä, että vauva alkaa kiemurtelemaan ja kiljumaan, koska silloin on vähän niukasti aikaa ehtiä... Tarjoan vauvalle pissaamismahdollisuutta esim kun se on herännyt, kun otan sen kantoliinasta pois, kun itse käyn pissalla, kun se tuntuu "nälkäiseltä" mutta ei halua syödä, ennen automatkaa, ennen yöunia tai sitten muuten vaan, jos edellisestä kerrasta on kulunut pitkä aika. Ei sinne pottaan joka kerta tule mitään, mutta eihän se haittaa!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-27 11:24:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-20 12:58:54
Viestit: 1841
Vaihtoehtoja vaihtoehtoja hyvat ihmiset, sana kertookin jo kaiken ja valinnanvapaus jokaiselle.
En pohdi muiden kayttaytymista ongelmana vaan juuri vaihtoehtona. Eika minua hairitse ollenkaan muiden tapa elaa tai toimia, painvastoin, on erittain mukavaa tutustua ihmisiin joilla on jotakin muuta annettavaa kuin oma nakokulma, muutenhan kanssakayminen toisen kanssa olisi kuin peiliin katsomista. Ehkapa tassa onkin juuri kyseessa se, erilainen (eli se vanha ei vaihtoehtoinen) kaytanto tuo nyrpeytta pintaan.
Mina en kuitenkaan kirjottele nena mutrussa toisten mielipiteita vastaan vaan keskustelen (ilmeisesti tyylini kertoa asioita kaipaa kameraa, jotta ilmeet ja aanenpainot selviaisivat,eika tulisi kuvaa jossa olisin koko ajan vastaan muita :roll: )

En tunnistanut itseani edellisen kirjoittajan kirjoituksesta.

OT paikallisen koulun systeemi on todella mata oppilas (lapsi) -opettaja suhteessa. Se 30-35 ei ole alin lapsiluku, yhtena vuonna (omani oli jo onneksi kolmannella esikoululuokalla , joten asia ei koskenut minua) oli syyskuun lopussa 39 2.5-3.5 vuotiasta yhdella opettajalla. Lapsilla oli hatansa allaan joskus nelisenkin tuntia. Vaipassa tai housuissa ja lattialla.

Koulu alkaa syyskuun alussa ja ottaa lapsia sisaan maaraamattoman maaran. Lokakuun alussa katsotaan kuinka monta lasta on ja jos tietty lukumaara ylittyy saa opettaja apuopettajan puolipaivaisena (lastenhoitajan).Opettajan tyo on opettamista (suhteellinen sana nain pienten ollessa kyseessa) ei lasten hoitamista koulu ei ole paivakoti eika hoitolaitos vaan koulu, jossa jo 2.5-3-vuotiaat hoitavat yksin (tai kavereiden avustuksella) pukeutumisen.Ja ne vessakaynnit vain tiettyina kellonaikoina niille, jotka eivat osaa viela taysin ominpain toimia, yleensa ei anneta menna yksin vessaan (kulku olko-oven kautta) vaan tuodaan potta luokkaan.Jos opettaja poistuu luokasta yhden vuoksi vessaan jaavat ne "30" yksin luokkaan...(huom.nama ei-suomalasiet lapset ovat liian vilkkaita ja kekseliaita..Potan kaataminen lattialle on kiva leikki)

Kakkos-ja kolmosluokka omaavat myos yhden ainoan opettajan ja kokonais lukumaara koulussa lokakuuna alussa maaraavat apuopettajan pestin.Muissa luokissa voi olla vain 15 lasta ja pienten luokassa ne reilut 30 nain yhteissumma ei ylity ja lisavoimia ei saada. Joku vuosi pyydettiin vanhempia ilmaiseksi toihin kaaostilanteen vuoksi.
Lasteni ollessa ko koulussa lapset nukkuivat paivaunensa mattojen paalle keskelle huonetta tyyny paansa alla ilman peittoja tms. Omani eivat nukkuneet koulussa koskaan. Nykyaan on patjat lattialla uniaikaan.Nukkuvat vieri vieressa , joten voit myos kuvitella paataiden olemassaolon jatkuvana)
Ruokatunnilla opettaja ei ole toissa (vaan ruokatunnillaan) ja paivittaisen puolentoista tunnin aikana lapsia (niita esim 60 lasta valvoo pihalla yksi apuhenkilo, jolla ei ole kuin viikon parin koulutus alaan) , lapset leikkivat eli kavelevat tai seisovat asfalttipihalla jossa ei ole ainoa ainoatakaan lelua keinua, ei mitaan...)2.5-5.5 vuotiaat kaikki samassa pihassa.

Tassa oli yksi vaihtoehto (aivan mahdottomin niista)koulun puitteissa.
Maa oli Belgia euroopan keskustassa, sivistysvaltio "teoriassa"...

Kertakaytto vaipat todellakin tekevat niita vaippavuoria, mutta niita vuoria tulee pahemmistakin jatteista, jopa turhista.
Jatevaatevuoret jaavat meidan perheelta pois:vaatteet kierratamme, neljankin lapsen jalkeen ovat viela kayttokelpoisia tuunattuina. Loput hyotykaytamme niin tarkkaan kun on mahdollista ja se mita ei kayteta myydaan kirppareilla tai annetaan kiertoon.
Elekroniikkajatevuoret pelottavat vaippavuoria enemman tai ilmansaastuttaminen ja sen perinnoksi lapsillemme jattaminen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-27 11:53:15 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Mikään ei puolusta sitä faktaa, että yhden lapsen vaippavuori on n.1500-2000kg ja se ei käytännössä KATOA KOSKAAN. Ei ikinä. Ne eivät maadu, vaan mätänevät ja senkin hyvin hitaasti kaatopaikkakasojen uumenissa, jolloin vapautuu metaania. Mukavaa. Lisäksi nykyään vaipat eivät ole enää muutenkaan maatuvia koostumukseltaan, vaan "ekologisinkin" kertakäyttövaippa (ruotsalainen merkki, s-ketju myy) on vain (joidenkin lähteiden mukaan 85%) 75% maatuvaa. En edes uskalla ajatella kuinka vähän nuo tavalliset vaipat maatuvat. Lisäksi vaippojen valmistukseen käytetään mittaamaton määrä kemikaaleja, joiden vaikutuksista vaippaikäisen ihon kautta kehoon imeytymisestä meillä ei ole mitään tietoa nyt eikä pitkällä aikavälillä. Lisäksi valmistus kuluttaa energiaa, kuljetus kuluttaa energiaa, hävittäminen on mahdotonta. Melkein ydinjätteeseen verrattavaa kamaa.

Poikavauvan kivesten viileys on myös tärkeä seikka. Nythän jo tiedetään, että nuorten miesten hedelmällisyys on laskenut viimeisen 30 vuoden aikana kuin lehmän häntä. Sitä ei ole tutkittu, että onko vaipoilla vaikutusta siihen ja kuinka paljon, aivan varmasti saasteilla ja elintavoillakin sitä vaikutusta on. Mutta kertakäyttövaippa tosiaan nostaa kivesten lämpötilan liian suureksi ja siten ne solut, jotka tuottavat siittiöitä vaurioituvat. Sen vuoksi ne "nyytit" roikkuvat miehen kehon ulkopuolella, etteivät olisi 37 asteiset, vaan n.34-35 asteiset.

Ritasisko kirjoitti:
Miten ne kestovaipat pestaan? Eiko pesukoneen kaytto saastuta myos ja pesuaineet maksavat, sahko, vedenkulutus?
Samanlailla pitää pyykkiäkin pestä ja vaipat pestään siinä samalla. Meillä pestään pesupähkinöillä ja soodalla, ehkä joskus etikkaa huuhteluun, joten pesuaineen osalta meidän ympäristövaikutus on puhdas nolla. Lisäksi vesi tulee omasta pohjavesikaivosta, joten meille se ei maksa mitään. Ainoa kulu siis on sähkö jota pesukone ja kuivuri käyttävät. Kuivausrummun sähkönkulutuksenkin "kestää", kun tietää, että se hukkalämpö tulee kuitenkin kodin lämmitykseen + pyykin pölyäminen vähenee. Kuluttaa narukuivaus sisätiloissakin ihan samanlailla sähköä, sitä vain ei tule ajatelleeksi. Suurimman osan vuodesta kun Suomessa narukuivaus ulkona ei oikein onnistu.

Jos joku jaksaa/osaa/voi harrastaa lapsensa kanssa vvv:tä, niin sehän on vain kaikkien etu. Osa meistä siihen kykenee ja ehtii, osa ei. Kaikilla on valinnanvapaus tässäkin asiassa. (vaikka itse kyllä sanktioittaisin tai verottaisin kovasti kertakäyttövaippoja, ei kestot ole niin vaikeita käyttää, etteikö niitä kuka tahansa joka saa vauvan pysymään hengissä, osaisi käyttää, kysymys on viitsimisestä.)

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-28 19:07:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-20 12:58:54
Viestit: 1841
Mina ostin kertakayttovaippoja juuri niiden helppouden vuoksi, ettei olisi tarvinnut pesta "vanhanaikaisesti" kakkaisia liinoja, laittaa ne sitten sadepaivina (ja niitahan paivia riittaa)pitkin kotia kuivumaan ulkona kuivatan vain sateettomina paivina ja kuivuria ei ollut viela lasten ollessa pienia.

Ja ruokailujen jalkeen oli kaikilla kolmella vessahata samaan aikaan joten en olisi kaytannossa voinut edes kaikki "luomusti" vessanpontolla istuttaakaan samaan aikaan.

Ajattelin vain helppoutta itseni ollessa vasyneena ja kiinni jo aikaa vievassa imetyksessa ja varsinkin kolmen lapsen kanssa lasten mustasukkaisuus -oireilut olivat jo pahoja ja aikaa vievia... Siihen ei olisi mahtunut yhtaan edes ekolinjaa suosivaa vaihtoehtoa kokeiluun.

Milla ajalla monilapsisen tai kaksoslasten aidit tekevat kaikki kotityot, pihan hoidon,taysimetyksen, lavuaariin hadan tekemisen valvonnan,isoimman koulun viennit jne. Olette superaiteja ajankayton ja toiminnan organisoinnin kanssa ja sille nostan hattua. Kenties teille oli apua perheestanne ja ystavistanne sejka tukirenkaasta.
Mina olin yksin "tyossani"...
Kerrankin oli kouluun lahto iltapaivalla, kavelin aina 10 mins matkan satoi tai paistoi tuuli tai tuli rakeita..Vauvan(pari kuukautta) laitoin ajoissa vaunuihin vaippoineen , joten oli kadet vapaat lapsi kakkoselle joka oli vajaa kaksi vuotta.Poika (lapsemme eivat nukkuneet koskaan saannollisesti paivaunia vaan illalla laitoin aina ajoissa nukkumaan ja aamulla jo kuudelta kaikki hereilla)nukahtikin ennen ulkotamineiden pukemista ja , puin nukkuvan isokokoisen pojan(ja vaipan hanelle) , otin olkapailleni uniaan jatkamaan , toinen kasi vaunujen tyontamiseen , ulkona rankkasade ja takaisin tulo kolmas lapsi (5v)"kolmannessa kadessani", neljannessani oli pojan koululaukku.Matkalla yla-aja alamakia..Tallaista arkea elin , joten kaikki mika helpotti minua otin kympin edesta vastaan...

Ei siina tilassa ajatellut sita mika saastuttaa vahiten tulevaisuuden lapsiamme vaan ajatukset olivat siina miten saan arjen pyorimaan sujuvasti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-28 22:20:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-11-01 11:56:07
Viestit: 123
Ritasisko: kyllä sinä saat vaippoja käyttää, eihän siitä ole kyse :roll: :D Itse koen, että vauvan pissattaminen ja kakattaminen helpottaa arkea, sinä koet, että vaipat helpottavat.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-07-01 23:30:09 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9173
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
Meillä on oltu tänään vaipatta. 8) Ei kylläkään kuivana, mutta vaipatta kumminkin. :lol:

Pottailu on ottanut vähän takapakkia liikkeellelähdön myötä. Poika ei millään malttaisi istua siinä ja vastaavasti taas pissat tuntuu tulevan ihan varoituksetta eikä märkä vaippakaan tunnu häiritsevän. En ole erityisemmin stressannut asiasta. Mutta kun poika ei tosiaankaan malta pysyä paikoillaan, vaan lähtee kauheeta vauhtia karkuun, kun yrittää vaippaa vaihtaa. Tänä aamuna sitten meni hermo ja totesin, että "ole sitten ilman" ja vedin vaan housut sille jalkaan. #-o Housuja heitin pyykkiin vissiin neljät tai viidet. Päivän mittaan tulin todenneeksi, että samahan se on pyykkääkö sitä vaippoja vai housuja (ja ompelin parit housut lisää) ja lammikon kuivaaminen lattialta pyyhkeellä on paljon pienempi vaiva kuin vaipan vaihto rimpuilevalle ipanalle. :P Voishan se tietty muuten ihan nakupyllynäkin näin lämpimällä mennä, mutta kun kulkutapa on vielä ryömintä, niin parempi varmaan, ettei tartte sukukalleuksia lattiaa vasten raapia. Päivävaipattomana kotioloissa jatketaan. Jospa se pottakin tulisi taas pääasialliseksi pissapaikaksi syksyyn mennessä.

Ja mitä Ritasiskon vertaukseen tulee, niin minä en mistään hinnasta enää rupeaisi hautomaan alapäätäni hiostavissa ja hiertävissä verisissä siteissä. :smt078 Inhosin niitä aina ja nykyään olen tyytyväinen kupin käyttäjä. ;)

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-07-06 22:11:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-14 07:19:19
Viestit: 2089
Paikkakunta: Porvoo
Uusimmassa Kaks plus lehdessä oli juttua potalle opettamisesta. Oli kyllä niin naurettava juttu ettei tosikaan. Kumman vaikeaksi tääkin asia on tehty ja ihmiset omituisen uusavuttomia. Sori jos tää mielipide loukkaa jotakuta, mutta sellainen oli tuli juttua lukiessa. Eihän koirakaan taikaiskusta opi sisäsiistiksi, vaan se pitää opettaa sille positiivisen vahvistamisen kautta. Jos sen koiran antaa vuoden tai kaksi pissiä sisälle, niin millä logiikalla se tajuaa sen olevan ei toivottua käytöstä.

Mähän en ole missään muodossa harrastanut virallista vessahätäviestintä ideologiaa, vaan mennyt oman vaiston mukaan. Tuloksena poika 11kk, joka tekee 80% tarpeistaan pottaan, vaikka ei osaa puhua saatika mennä potalle itsenäisesti. Yövaippakin on viikossa viitenä päivänä kuiva ja nekin vahingot mitkä sinne sattuu olisi estettävissä, jos laittaisi lapsen potalle ennen aamuimetystä. Moni päiväpissakin olisi pottaan saatavissa, jos äiti kuuntelisi kihinän laatua tarkemmin. Vaippoja menee ehkä 2 päivässä eikä tämä ole ollut mitenkään ylivoimaisen vaikeaa.

_________________
Raskauskilojen karistusta karppaamalla ja imettämällä.

Pojat 07/09 ja 06/11.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 21:16:15 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-12-28 02:33:40
Viestit: 91
Mimmimakia kirjoitti:
pesuaineen osalta meidän ympäristövaikutus on puhdas nolla.

Kuluttaa narukuivaus sisätiloissakin ihan samanlailla sähköä, sitä vain ei tule ajatelleeksi.



Mä en mitenkään puolustele kertiksiä, mutta nämä pisti silmään...

Noista pesupähkinöistä on ollut puhetta, että tosiasiassa ne kuormittavat ympäristöä yllättävänkin paljon. Jollain keinoin nekin on rahdattava sieltä "indokiinasta", joten siinä kuluu polttoainetta ym. Lisäksi ne tarvitsevat viljelyalaa, minkä vuoksi raivataan metsiä.

Miten narukuivaus kuluttaa sähköä?





Kestoja olisin halunnut käyttää enemmän kuin ollaan käytetty. Jotenkin se väsymys vaan vei voiton ja kertikset on ollut paljon käytössä. Nykyään tosin vähenevässä määrin. Vessahätäviestintää en vaan pysty käsittämään. Siis minun havaintokyky ei kyllä riittäisi meidän pojasta sanomaan, että koska on vessahätä. Kakanpunkemisen nyt näkee, mutta vasta kun homma on jo meneillään. Potalle kun olen yrittänyt istuttaa (ja pöntöllekin aiemmin ja suihkuun, lavuaariin) niin poika on vaan huutanut pää punaisena kunnes pääsee pois.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-11 12:37:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
No tota, niin se tonnikala, henkka-maukan vaatteet, elektroniikka, mausteet, yms tuotteet on rahdattava tänne, suurin osa tuolta kaukoidästä. Itse en jaksa olla huolissani pesupähkinöiden rahtisaasteista. kevyitäkin ovat, mokomat. :) Kiinalaisia ja eteläameriikalaisia omenoita en osta, kun lähempääkin saa, mutta pesupähkinöitä kylläkin. Eikä tartte samalla tukea ärsyttäviä pulverimainoksia.

Narukuivatus vie yhtälailla energiaa, jonka tuottaminen useimmissa kylpyhuoneissa (ja monissa taloissa yleensäkin) tapahtuu erilaisten sähköisten lämmitysjärjestelmien kautta. Ellei sitten ole kaukolämmössä tai puu-uunin viereen ripustele pyykkejä tms.

Me on kestoiltu pääasiassa, joskus asioille lähtiessä tai yöllä ajatuksen pätkiessä on käytetty kertiksiä. eka paketti on n. 1/3 käytetty.. Syynä on se että meidän tontilta löytyy niin paljon muovista sälää menneiltä vuosilta etten sitä halua lisää minnekkään. Lisäksi nytkin on puklupyykkiä enemmän kuin vaippapyykkiä.

Vessahätäviestintää en sen kummemmin ajatellut, mutta kun tuo tyttö vaan tekee ne joka toiset pissat ja kakat siihen hoitopöydälle muutenkin, niin toki tuuppaan potalle heti kun istuu, jos sama rata jatkuu. nyt laitan pyllyn alle talouspaperiarkin ja odotellessa huuhtelen kestovaipan kylmällä vedellä. Ja vedenkulutustakaan en jaksa surra, se kun on toistaiseksi uusiutuva luonnonvara, ainakin meilläpäin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-11 17:37:30 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Juu, se rahtaaminen ei ole se ongelma, vaan ne kemikaalit. Kuitenkin.
Ja meille ainakin opetettiin ihan ympäristöopin tunnilla se, että sisällä kuivattu pyykki kuluttaa aina sähköä.
http://www.tts.fi/index.php?option=com_ ... Itemid=515
http://www.yhteishyva.fi/yhteishyva/vas ... vausrumpu/
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/kodi ... auskaappi/
Ja sitten oli vielä semmoinenkin juttu joskus jossain, mitä en nyt löydä, eli se kuivausrummun hukkalämpöhän tulee kodin lämmitykseksi, joten se oli aika lähellä +-nollaa tietyissä tapauksissa se energian kulutus. Ja kun vesi höyrystyy tekstiilistä huoneilmaan, niin se aina jäähdyttää ilmaa, tätä kikkaahan olisi helteellä voinut käyttää hyväksi, eli pyykkiteline vaan sängyn viereen niin heti on raikkaampaa. Ennen vanhaan ripustettiin ikkunoihin yöksi märät lakanat.

Pähkinöistä sen verran, että viitseliäs voi itse kasvattaa suopayrttiä, jonka saponiinipitoisuus on jopa korkeampi kuin pähkinöiden. Mulla niitä on kasvamassa, en vain raaskisi vielä nostaa mukuloita. :) Tuolle asteelle kun päästään, niin sitten on pesuaineen osalta nolla se ympäristövaikutus siitä lähtien kun sen itse kasvattamani rehun sinne koneeseen tungen. Kuivaushan kuluttaa energiaa, ellei kohta tule sellaisia kelejä, että voin lämmittää leivinuunia ja siinä kuivata. Tuleehan sitä savua kyllä puun poltostakin... Huoh. :wink:

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-11 20:46:30 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-12-28 02:33:40
Viestit: 91
Mutta noissa energialaskennoissa pitää ottaa sekin huomioon, että kesällä, alkusyksystä ja loppukeväästä ei mene energiaa narukuivatukseen, koska meillä ei ainakaan lämmitystä ole niihin vuodenaikoihin päällä.

Ja ei se rahtaamiseen kuluttava vaikutus ole huuhaata (vaikkei kukaan niin suoraan väittänytkään). Kyllä sekin varmaan on aika plus miinus nolla kumpi kuormittaa enempi ympäristöä, niiiden rahtaaminen ja viljely vai se "lähi"pesuaine. Varsinkin jos ostaa jotain luontoystävällistä pesuainetta. Kemikaaleja siinä pesuaineessa toki on.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-11-04 08:54:21 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

Liittynyt: 2007-04-12 12:26:35
Viestit: 4406
Logotar kirjoitti:
täytyy sanoa että en mä ainakaan tunne sitä koska sitä vuotoa valuu. Niin vaikea ajoittaa sitä vessakäyntiin. Kuukuppi on kyllä loistava keksintö :)


kyllä mä tunnen, koska en oo viä kuukuppia ostanut. ja tamponeja en käytä ihan koko aikaa.
kait tarvis siihen kuukuppiinkin investoida!

_________________
iHerb-koodi: PEL872
(karppaus aloitettu 4/2007)
1. päiväkirja: viewtopic.php?f=11&t=26625
2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)