karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-20 08:43:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 91 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-12-20 14:50:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Kirjaa en ole lukenut, niin että tämä liittyy nyt enemmän Myrtilluksen kertomukseen kuin varsinaiseen aiheeseen, mutta:

mä käytin joskus 2011-2012 suolahappolisää ihan foorumin, lähinnä misukisun ja Valtsun ketjusta löytyneitten periaatteiden mukaan. Olin ollut kasvissyöjä pitkään ja erilaiset ravintolakeikat ja isommat liha-annokset aiheuttivat vatsaoireita. Otin tabletin siis vain jos raskaan aterian jälkeen tuntui siltä, en säännöllisesti. Minusta suolahaposta oli selvä hyöty ja ilmeisesti kävi niin kuin ketjuissa ennustettiin käyvän, happo teki ajan mittaan itsensä tarpeettomaksi. Tuolla tavalla käytettynä ei ollut erityisen kalliskaan.

Magnesium kaikissa kokeilemissani muodoissa aiheuttaa mulle tosi äkkiväärän mahan, en uskalla suun kautta ottaa. Kaikki eivät todellakaan ole samalla tavalla herkkiä kuin minä, mutta ehkä esim ihon kautta vaikuttava suihke voisi olla kokeilemisen arvoinen, jos käytät jatkuvasti ja jos löysä vatsa on kestovaivana.

Vihersmoothietkin kuulostavat ärtyneelle suolistolle aika tiukalta kamalta, voisitko ajatella lykkääväsi kokeilua kunnes maha on paremmassa kunnossa? Ei niiden tuoreiden kasvisten puutteeseen ihan äkkiä kupsahda, vaikka ymmärrän tosi hyvin että vaihtelua kaipaat. Itse ehkä kallistuisin käyttämään ihan tosi pienen määrän jotain hyvää tuoretta päivittäin ja kasvattaisin rauhassa annosta jos se ei aiheuta oireita.

Voimaa ja kiitos ruokavaliopaljastuksista kirjan suhteen :D

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-20 22:25:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Myrtillus kirjoitti:
Vaikka se tarkoittais jonkun uuden kallliin, tilaa vievän vekottimen hankkimista muutenkin ahtaalle keittiötasolle, että en sitten tiedä innostunko kuitenkaan.


Bamix tai joku sauvasekoitin kaappiin tai seinälle, joka ei vie tilaa päytätasolta ja on helpompi puhdistaakin.

Kokeilin suolahappoa palstan yllyttämänä, mutta mulla ei ollut mitään ongelmaa, joten kokeilu jäi vain siihen yhteen kertaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 15:52:54 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15265
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Minulla oli ongelmana liian laimeat vatsahapot. Olin laimentanut ne ihan itse vuosikausien liiallisella veden litkimisellä (5+ litraa/päivä) ja hiilariruokavaliolla. Ruoka ei siis sulanut, vaan jäi kuin kiveksi vatsaan. Karppilan ohjeiden mukaan vähensin vedenkulutustani normaalimmaksi (n. 2 l / päivä) ja otin suolahapot ja ruoansulatusentsyymit avuksi. Ne auttoivat kyllä heti, mutta pystyin jättämään ne pois vasta parin vuoden kuluttua. Noin kolme kertaa koin vointini jo niin hyväksi, että yritin jättää suolahapot pois, mutta sulamattomuusoireet palasivat. Kunnes sitten vihdoin kroppa oli korjaantunut niin, että pystyin jättämään suolahapot kokonaan pois. Olen nyt ollut ilman niitä pari vuotta suurin piirtein. En muista ihan tarkkaan.

En kyllä pystynyt syömään tai en uskaltanut syödä suolahappolisää sellaisia määriä kuin Hormonidieetissä ohjeistetaan, vaan otin aina ennen ruokailua vain yhden pillerin. Pelkäsin, että oma suolahappotuotanto lamaantuu lopullisesti, jos sitä tulee niin hurjia määriä ulkopuolelta. Onneksi näinkin toimien tilani parani täysin, ja oma suolahappotuotanto lopulta elpyi.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 17:12:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-12-15 11:25:39
Viestit: 325
Paikkakunta: Tampere
Minä tein sen suolahappotestin, ja maksimillakaan eli neljällä Solgarin tabletilla en huomannut mitään oireita. Eli mun pitäis Jaakkolan ohjeen mukaan syödä jokaisella kiinteällä (eli muu kuin esim. smoothie) aterialla neljä tablettia. Mutta en kyllä ihan noin paljoa ota, koska en syö ihan Jaaakkolan määriä proteiinia, olen ottanut kolmisen tablettia pääaterioilla, ja väli/iltapalalla (esim. jugurttia) en ollenkaan. Mulla oireina on tuon ripulin lisäksi 3-4 tuntia aterian jälkeen lievää polttelevaa vatsan ärsytystä (ei varsinaista kipua) ja siksi aloin miettimään jos kyse onkin siitä, että ruoka ei sula, eikä esim. vain paksusuolen bakteereista. Minä kyllä juon ihan hirveästi vettä ja teetä, josta suurin osa yrttiteetä. Pakko on juoda, koska on aina jano, joka ei kyllä juomalla lopu, mutta vähän helpottaa hetkeksi. Jos en juo, tulee päänsärky. Olen kysynyt vuosien varrella useilta eri lääkäreiltä mikä voisi olla vialla, mutta kaikki ehdottavat vain diabetestä ja kun sokerit on kuitenkin normaalit niin sitten ei voi mitään. Täytyykin joku päivä laskea paljonko yhteensä tulee juotua, mutta sen tiedän, että enemmän, kuin olen koskaan kenenkään muun nähnyt juovan. Koitan kyllä olla juomatta paljoa ruuan yhteydessä. Otan vähän suolaa/ruususuolaa välillä veden kanssa, mikä tuntuu tekevän hyvää, samoin kuin vichy, mutta sitä ei raski niin paljoa ostaa. Magnesium-lisä (esim. diasporal) veteen sekoitettuna tuntuu myös hyvin lieventävän janoa, siksi luulen että Mg:stä on pulaa / elektrolyyteissä jotain vialla. Diasporal eli mg-sitraatti ei vaan sovi herkälle vatsalle, viime aikoina olenkin käyttänyt vaan niitä iholle laitettavia suihkeita, mutta ne on vähän työläitä, siksi voisi jossain vaiheessa kokeilla muita mg-muotoja.

_________________
"We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them." --Albert Einstein
---------------------------
Terveysongelmien vuoksi karppauksesta kiinnostunut, mutta oma tyyli ja toteutus hakusessa...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 17:32:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47640
Paikkakunta: HomeSweetHome
Mahahappo-ongelmia minulla ei ole koskaan ollut mutta tuosta juomisesta: Kaikki kotona juotu vesi on nykyisin suolattua, ja vielä aika usein kuplakoneen kautta kulkenutta. Kotivissyä siis. Suolaa (ihan tavallista karkeaa merisuolaa hanaveteen liotettuna, tai no sen verran erikoisempaa, ettei tässä K Menu'n suolassa ole edes paakkuuntumisenestoainetta) on lisätty sen verran että se juuri ja juuri ei maistu. Auttaa janoon selvästi makeaa vettä paremmin, maistuu hyvältä siinä missä vissykin maistuisi täällä kaikille, eikä ole kallista lain. Suolakilo maksaa noin 50 senttiä, eikä siitä kulu veteen kuin tiraus edes vuodessa (muu menee ihon suolaukseen, pikahapatukseen ja muuhun maustamiseen). Hiilihappopatruuna maksaa vaihdossa noin kympin ja siitä saa sen 60 litraa juomaa mikä näyttää riittävän meillä melkein kuukauden. Hiilihapotuslaitteet (SodaStream on meillä) on nykyisin tosi edullinen, mutta tuo kalliimpana aikana ostettukin (v. 2012 tjsp) on kyllä jo hyvin hintansa haukkunut.

Ai niin, kuplat eivät ole kuin huvin vuoksi, kun taas suola näyttää tulevan ihka oikeaan tarpeeseen...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 18:08:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-12-15 11:25:39
Viestit: 325
Paikkakunta: Tampere
Voi hyvinkin olla, että olen oppinut liian vähäiseen suolan käyttöön. Lapsena meillä kotona käytettiin suolaa tosi niukasti, koska perheeseen kuului verenpaine-tautia sairastava henkilö, ja ohje oli syödä mahdollisimaan vähän suolaa. Totuin siis varmaan lapsena vähään suolaan, ja olen varmaan jatkanut samalla linjalla aikuisena, kyseenalastamatta koko asiaa, vaikka itsellä on ennemminkin liian alhainen verenpaine (huimausta) kuin korkea. Toki viimeisen >10 vuoden ajan mitä nyt näitä ravintokeskusteluja olen seurannut, olen tiennyt, että ei se suola niin paha ollutkaan, ja liian vähän suolaa voi olla huono, mutta voi olla etten vaan ole oppinut sitä suolaa reilummin kuitenkaan käyttämään. Täytyykin kokeilla vielä lisätä sitä suolan käyttöä. Hiilihapotuslaite olis varmaan aika kiva, tykkään kuplavedestä, mutta toisaalta vastustan niitä pöytätilaa vieviä vekottimia.

NiilinKaimaani, minkä merkkistä entsyymivalmistetta käytit? Ainakin Digest Gold -merkki (mainitsikohan Jaakkola tämän, vai miksi juuri tätä katsoin) tuntui olevan aika kallista.

_________________
"We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them." --Albert Einstein
---------------------------
Terveysongelmien vuoksi karppauksesta kiinnostunut, mutta oma tyyli ja toteutus hakusessa...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 18:25:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Digest Gold'a mä käytin, oli hyvä. IHerb'istä saa halvemmalla.

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 18:27:49 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15265
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Mulla oli Solgar Betaine hydrochloride with pepsin. Siinänoli siis molemmat samassa, suolahappo ja entsyymit. Hintaa en enää muista.

Jos vesi ei vie janoa, ottaisin kyllä ehdottomasti hyvän suolan lisäksi. Varsinkin jos juo paljon, huuhtoo elimistöstään niitä suoloja vielä pois. Se on kyllä aikamoinen kierre. Hyvä suola on melkein mikä vain kunhan ei tavallinen jozo pöytäsuola.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 19:20:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-12-15 11:25:39
Viestit: 325
Paikkakunta: Tampere
Minä olin ymmärtänyt että ne entsyymit ois vielä jotain muuta kuin tuo pepsin. Mutta ehkä nyt käytän alkuun vaan tuota Solgarin suolahappo+pepsin, ja jos se ei ala auttamaan, niin harkitsen tuota Digest Goldia. Voihan olla että sitäkään ei niin kauaa tarviis käyttää, eli riitäis kun kerran raskii ostaa. Iherbiin en oo päässy vielä sisälle, kun en niin kovin paljoa lisäravinteita käytä, mutta laitetaan harkintaan.
Meillä on tavallinen jozo ruuanlaitossa siks, että tulis myös jodia. Himalajan/ruususuolaa käytän suolan napsimiseen. Karkeaa merisuolaakin löytyy kaapista, mutta ei tule paljon käytettyä (paitsi ulkoisesti, olen kokeillut sitä hiusten suolapesua syksyn ajan), siinä ei taida olla jodilisää, niinkuin ei ruususuolassakaan. Mistä tietää mitä eri suoloja ja missä suhteessa pitäis sitten koittaa saada? Kun eiks noissakin erikoissuoloissa ole eniten natriumia, ja vain ihan vähän muita? Tavallisessa jozossa tietysti kaikkein yksipuolisimmin natriumia, mutta sitten pitäis nähdä vaivaa sen jodin saamiseen, jos ei jodioitua käytä.

Lisäys: Arvo Morkkikselle piti vielä vastata, että jotenkin on niin tottunut ajatukseen, että raakojakin vihanneksia pitäisi tulla, että ei meinaa uskoa sitä, että nyt ois ehkä parempi tosiaan olla vähän aikaa ilman/vähillä tuorekasviksilla. Nyt ois just raakojen porkkanoiden ja coleslawn aika, mutta menee porkkanat ja kaalit nyt sosekeitoksi, ja ehkä täytyy tuoreissa kasvikisssa tyytyä salaatinlehteen ja hapankaaliin. Kurkku taitaa olla ok, jos jotain kuitenkin haluaa rouskuttaa.

_________________
"We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them." --Albert Einstein
---------------------------
Terveysongelmien vuoksi karppauksesta kiinnostunut, mutta oma tyyli ja toteutus hakusessa...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 21:47:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47640
Paikkakunta: HomeSweetHome
Jodia löytyy ihan riittävästi keltuaisista, jos syöt munia edes päivittäin (tai siis keltuaisetkin riittävät).
Niistä (keltuaisista) saa sitäpaitsi kaikkea muutakin kivaa ja hyödyllistä.

Meillä tuo tavallista tavallisempi karkea merisuola on ollut jokapaikan suolana jo vuosia, ja ihan hyvin näkyy pelittävän se :)
(Jopa Na ja K arvot tarkistettiin syksyllä, ensi kertaa koskaan, ja kaikki näyttää olevan kunnossa sillä puolella)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 22:19:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-12-15 11:25:39
Viestit: 325
Paikkakunta: Tampere
els kirjoitti:
Jodia löytyy ihan riittävästi keltuaisista, jos syöt munia edes päivittäin (tai siis keltuaisetkin riittävät).


Ahaa, niinpä tietysti, mitäpä niistä keltuaisista ei saisi... Syön kyllä munia päivittäin, tavallisesti kaksi, joskus kolmekin. Tuo jodi-asia on jäänyt mieleen kilpirauhas-keskusteluista, siis että monet saavat jodia liian vähän, ja se on kilpirauhasen kannalta huono juttu. Mutta tämä muistikuva koskee sitten ehkä normiväestöä, joka uskaltaa syödä kanamunia kaksi kappaletta kuussa :) Laskin juuri Finelistä, että kolmesta munasta tulee noin puolet päiväntarpeesta, mutta tuleehan sitä sitten lisäksi muualtakin, joten jodin takia ei siis välttämättä tarvitse jodioitua suolaa käyttää.

Lisäys:
Löytyyhän näitä jodi-keskusteluja, esim.
viewtopic.php?f=17&t=61015&start=40

Eli jodia voi tulla riittävästi munista ja maitotuotteista (rehuun lisätyn jodin ansiosta) tai sitten ei.

_________________
"We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them." --Albert Einstein
---------------------------
Terveysongelmien vuoksi karppauksesta kiinnostunut, mutta oma tyyli ja toteutus hakusessa...


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 91 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)