karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 11:03:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 174 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-11-02 11:10:25 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
Onni L. kirjoitti:
Olen reilun vuoden ajan karpannut, mutta painoa en ole saanut laskusuuntaan. Syömisten suhteen olen kokeillut monenlaisia variaatioita. Luin otsikossa mainitun kirjan ja siitä innostuneena olen nyt parin päivän ajan syönyt laskematta. Kaloreita on varmasti tullut enemmän kuin aiemmin. Toisaalta olo on ollut entistä parempi ja olen nukkunutkin paremmin. Toisaalta vaaka ja leuka varoittelevat siitä, että paino olisi menossa ylöspäin.. Mietin, että uskallanko jatkaa näin, vai olenko kohta tilanteessa, jossa laihdutettavaa on vielä enemmän.

Vai pitäisikö noudattaa Eenfeldtin neuvoa ja jättää vaa'alla hyppely vähemmälle?


Yritä syödä hieman vähemmän.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-02 11:25:16 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-08-02 15:39:17
Viestit: 11
Uljanov kirjoitti:
Onni L. kirjoitti:
Olen reilun vuoden ajan karpannut, mutta painoa en ole saanut laskusuuntaan. Syömisten suhteen olen kokeillut monenlaisia variaatioita. Luin otsikossa mainitun kirjan ja siitä innostuneena olen nyt parin päivän ajan syönyt laskematta. Kaloreita on varmasti tullut enemmän kuin aiemmin. Toisaalta olo on ollut entistä parempi ja olen nukkunutkin paremmin. Toisaalta vaaka ja leuka varoittelevat siitä, että paino olisi menossa ylöspäin.. Mietin, että uskallanko jatkaa näin, vai olenko kohta tilanteessa, jossa laihdutettavaa on vielä enemmän.

Vai pitäisikö noudattaa Eenfeldtin neuvoa ja jättää vaa'alla hyppely vähemmälle?


Yritä syödä hieman vähemmän.


Oikeastaan sitä olen juuri yrittänyt edellisen vuoden ajan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-02 11:43:01 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
Onni L. kirjoitti:
Uljanov kirjoitti:
Onni L. kirjoitti:
Olen reilun vuoden ajan karpannut, mutta painoa en ole saanut laskusuuntaan. Syömisten suhteen olen kokeillut monenlaisia variaatioita. Luin otsikossa mainitun kirjan ja siitä innostuneena olen nyt parin päivän ajan syönyt laskematta. Kaloreita on varmasti tullut enemmän kuin aiemmin. Toisaalta olo on ollut entistä parempi ja olen nukkunutkin paremmin. Toisaalta vaaka ja leuka varoittelevat siitä, että paino olisi menossa ylöspäin.. Mietin, että uskallanko jatkaa näin, vai olenko kohta tilanteessa, jossa laihdutettavaa on vielä enemmän.

Vai pitäisikö noudattaa Eenfeldtin neuvoa ja jättää vaa'alla hyppely vähemmälle?


Yritä syödä hieman vähemmän.


Oikeastaan sitä olen juuri yrittänyt edellisen vuoden ajan.


Oletko onnistunut? Mitä ja minkä verran yleensä syöt?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-02 12:10:34 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-08-02 15:39:17
Viestit: 11
Uljanov kirjoitti:
Oletko onnistunut? Mitä ja minkä verran yleensä syöt?


Kuten ensimmäisesssä viestissäni mainitsin, en ole saanut painoa laskemaan. Syömisissä olen kokeillut monenlaisia. Pääsääntöisesti kuitenkin lihaa, kasviksia, marjoja, rasvaisia maitotuotteita, jne. Välillä olen lisännyt hiilareita ja välillä lisännyt. Samoin proteiinin ja rasvan kanssa. Kaloreitakin olen laskeskellut toisinaan ja kalorimäärä kasvaa väkisin aika suureksi. Siitä oikeastaan sain ajatuksen kokeilla Eenfeldtin neuvoa, että kun rajoittamallakin kalorimäärä kasvaa suureksi, niin mitäpä hyötyä siitä laskemisesta sitten on. Eipähän tarvi stressata joka vitun pähkinää ;)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-02 13:58:56 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Karppaustyylejähän on useampia ja osassa lasketaan kaloreita ja säädetään sitä omaa syömistä kyseisen tyylin mukaan. LCHF tyylissä ei sitä kalorien laskemista suositella, koska siinä on tärkeämpää se mitä syö eli ravinteikasta ruokaa syödessä kylläisyys löytyy ilman laskemisia. Ohjeenahan on syödä kun on nälkä ja niin että nälkä lähtee mutta ei ähkyyn.
Jos laihduttaa tyylillä jossa kytätään kaloreita niin tottakai se laskeminen on tarpeen, jos taas tyylin ideana on se oman painon normalisointi nälkäsignaaleja kuuntelemalla, ravitsevia ruokia valitsemalla ja ateriarytmin avulla niin se kalorien laskeminen voi vain sekoittaa pakkaa.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-04 13:58:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 08:01:01
Viestit: 491
Mitenkähän voisin saada Eenfeldtille viestiä, että kirjassa on yksi pieni virhe...

Eenfeldt käsittelee lyhyesti mielialalääkkeiden vaikutusta painonhallintaan. Hän mainitsee, että olantsapiini ei kuulu lihottaviin. En tiedä, onko sekoittanut toiseen lääkkeeseen (vai onko suomentaja sekoittanut), mutta olantsapiini nimenomaan voi aiheuttaa painonnousua. Vaikutus on niin tunnettu, että se mainitaan nykyisin jo lääkkeen tuoteselosteessakin.

Itselläni on ikäviä kokemuksi ko. lääkkeen lihottavuudesta :( Aikanaan ei kukaan edes kertonut, mitä tapahtuu kun alkaa sitä syödä eikä sitä sanottu tuoteselosteessakaan :evil:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-09 21:06:59 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-05-25 18:01:10
Viestit: 1
Onni L. kirjoitti:
Uljanov kirjoitti:
Onni L. kirjoitti:
Olen reilun vuoden ajan karpannut, mutta painoa en ole saanut laskusuuntaan. Syömisten suhteen olen kokeillut monenlaisia variaatioita. Luin otsikossa mainitun kirjan ja siitä innostuneena olen nyt parin päivän ajan syönyt laskematta. Kaloreita on varmasti tullut enemmän kuin aiemmin. Toisaalta olo on ollut entistä parempi ja olen nukkunutkin paremmin. Toisaalta vaaka ja leuka varoittelevat siitä, että paino olisi menossa ylöspäin.. Mietin, että uskallanko jatkaa näin, vai olenko kohta tilanteessa, jossa laihdutettavaa on vielä enemmän.

Vai pitäisikö noudattaa Eenfeldtin neuvoa ja jättää vaa'alla hyppely vähemmälle?


Yritä syödä hieman vähemmän.


Oikeastaan sitä olen juuri yrittänyt edellisen vuoden ajan.

Vaa'an voit unohtaa, mutta leuka vähän huolestuttaa.. Miltä vaatteet tuntuvat vyötäröllä?

Eenfeldtin kirja on mielestäni erinomainen, mutta aloittavalle siinä on tosiaan vähänlaisesti vinkkejä. Jostain Heikkilän kirjasta olen lukenut itselleni sopivan ohjeen: "Jos melko pian ruokailun jälkeen olet taas nälkäinen, olet ateriallasi joko syönyt liikaa hiilareita tai liian vähän rasvaa". Maitotuotteista kertyy hiilareita aika helposti.

Tsemppiä!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-12 21:47:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-29 21:08:29
Viestit: 1975
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Kirjan lukemisesta on nyt jo aikaa, ja tykkäsin siitä kovasti. Hauskasti ja rautalangasta vääntäen kirjoitettu. Mutta Eenfeldt ei (eikä myöskään Dahlqvist) huomioi sellaisia ihmisiä, joiden pitää varoa sekä hiilareita että rasvaa. Valitettavasti meitäkin on...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-12 21:52:02 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Niin- eihän se LCHF ole proteiinidieetti.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-12 22:01:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
salmiakkikala kirjoitti:
sellaisia ihmisiä, joiden pitää varoa sekä hiilareita että rasvaa. Valitettavasti meitäkin on...

Miksi? Mitä sitten syötte?

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-13 23:39:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-29 21:08:29
Viestit: 1975
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Pääosin minäkin saan enimmät kalorini rasvasta. Mutta ei sitä voi ihan huolettomasti syödä, tai paino nousee. Tavallaan sen rasvan suhteen saan olla tarkkana. Hiilareita on helpompi syödä sopivasti.

No pitihän se Ruokavallankumous kaivaa esille, kun kerta natisin. Lukee täällä lopussa vinkkinä painonhallintaan, että syö sopivasti. Jos tulee syötyä liikaa, voi syynä olla maitotuotteet tai pähkinät. Mutta eipä sanota mitään niiden rasvoista, vaan kylläkin maidon sokereista.

Täälläkin foorumilla on keskusteltu tutkimuksesta, jossa todettiin, että ihmisiä on laihtumisen kannalta kolmenlaisia; sellaisia, joiden kannattaa välttää liikoja hiilihydraatteja (suurin ryhmä), sellaisia, joiden kannattaa välttää liikoja rasvoja ja pienin porukka joiden kannattaa välttää sekä hiilareita että rasvoja.

Varmaankin näitä Eenfeldtinkin neuvoja seuraamalla laihtuisi minunlaisenikin, jos söisi lähinnä lihaa ja kasviksia, ja jättäisi ne maitotuotteet ja pähkinät pois. Dahqvistin neuvo oli minusta hurjempi. Hän kun suositteli tiputtamaan kalorimäärän 1300 kcaloriin, jos paino jumii. Muttei siis rasvan osuutta vähentämällä.

Tästä Eenfeldtin kirjasta jää kyllä positiivinen mielikuva varsinkin siitä, että hän kannustaa itse kokeilemaan. Tavallaan rasvahehkutuksen ymmärtää, kun sitä rasvakammoa on podettu niin pitkään. Silti uskon, että moni niistä, jotka onnistuvat lihomaan karppaamalla, lihovat nimenomaan liian suuresta rasvan määrästä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-20 08:11:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Paikkakunta: Kotka
salmiakkikala kirjoitti:
Kirjan lukemisesta on nyt jo aikaa, ja tykkäsin siitä kovasti. Hauskasti ja rautalangasta vääntäen kirjoitettu. Mutta Eenfeldt ei (eikä myöskään Dahlqvist) huomioi sellaisia ihmisiä, joiden pitää varoa sekä hiilareita että rasvaa. Valitettavasti meitäkin on...

salmiakkikala kirjoitti:
Täälläkin foorumilla on keskusteltu tutkimuksesta, jossa todettiin, että ihmisiä on laihtumisen kannalta kolmenlaisia; sellaisia, joiden kannattaa välttää liikoja hiilihydraatteja (suurin ryhmä), sellaisia, joiden kannattaa välttää liikoja rasvoja ja pienin porukka joiden kannattaa välttää sekä hiilareita että rasvoja.

Aivan - tästä on itse JariJ kertonut blogimerkinnössään Geenit voivat kertoa paremman laihdutusruokavalion. Jos ylipäätään hyväksyy sen, että ihmisten elimistöt ovat yksilöllisiä ja luvuttomien eri vaikuttajien ja muuttujien takia toimivat ja reagoivat eri tavoin, tuo jenkkilöydös on hyvinkin vhh-myönteinen: lähestulkoon puolella ihmisistä on genotyyppi, jolle sopii vähähiilihydraattinen ruokavalio.

Eikä Gardnerin (jonka muiden tutkimusten vhh-myönteiset tulokset Eenfeldtkin kirjassaan mainitsee) havainnon tarvitse muidenkaan genotyyppien osalta olla sen perusfilosofian vastainen, että hiilihydraatit eivät ole niin harmittomia kuin virallinen länsimainen ravitsemusvalistus on uskonut eivätkä rasvat niin vaarallisia.

Gardnerin geenilöydös on asia, jonka soisi tulevan tunnustetuksi kaikissa ravitsemussuuntauksissa. Nyt vaikuttaa siltä, että koulukunnat tunnustavat kukin vain yhden optimin.

D2-mieheni syö tiukan vähähiilihydraattisesti, mutta alun muutaman kilon laihtumisen jälkeen hänen on pitänyt taistella lihomista vastaan. Hän ei ole milloinkaan syönyt suuria määriä, vaan juuri siten kuin Eenfeldt neuvoo: vain niin paljon että ei ole enää nälkä; hän kokee ähkyn olon epämiellyttäväksi.

En kirjoita tätä ihmetelläkseni mitä pitäisi tehdä. Tottahan tiedän ja mies tietää että pitäisi syödä vähemmän. Koska Eenfeldtin kirja on sentään tarkoitettu kaikille eikä vain joillekuille, jäin kaipaamaan vaikka vain mainintaa siitä, että meitäkin on - blogissaan hän ottaakin meidät huomioon. Eihän se asiaa muuta, mutta on kiva että ei hylätä. :D

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-20 08:27:11 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen
Avatar

Liittynyt: 2010-08-13 07:57:34
Viestit: 9271
Paikkakunta: Siuntio
salmiakkikala kirjoitti:
Pääosin minäkin saan enimmät kalorini rasvasta. Mutta ei sitä voi ihan huolettomasti syödä, tai paino nousee. Tavallaan sen rasvan suhteen saan olla tarkkana. Hiilareita on helpompi syödä sopivasti.

Dahqvistin neuvo oli minusta hurjempi. Hän kun suositteli tiputtamaan kalorimäärän 1300 kcaloriin, jos paino jumii. Muttei siis rasvan osuutta vähentämällä.

Dahlqvist kirjoittaa " Itse en liiku riittävästi, joten syön rasvaa vain normaalin määrän, koska tarvitsemani energiamäärä on suhteellisen pieni." Normaali määrä tässä on 70g, eläinrasvan muodossa. Eli nimenomaan rasvaa vähentämällä ja pitämällä kalorirajan 1300, paino saadaan putoamaan jos jumii, sitä mieltä on Dahlqvist. Edellyttäen tietenkin että hiilarit ovat minimissä.
Olen vähän hämmentynyt luettuani tämänkin kirjan, mutta keskiarvona luulisin totuuden löytyvän jostain neuvojen välimaastosta,
testausta on vaatinut itseltänikin löytää se oma totuus :)

_________________
Turha itkeä maahan kaatunutta maitoa ja miksi mennä merta edemmäksi kalaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-20 09:06:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Paikkakunta: Kotka
Teistä moni on lukenut alkukielisen Ruokavallankumouksen. Suomennoksessa sivulla 68 (osa II Tulevaisuus, neljäs luku Uusvanha ratkaisu, Annika Dahlqvistiä käsittelevä kappale Njurunda) saamme lukea, että "Dahlqvist vastasi nimittämällä vastustajaa 'laitostuneeksi vallanpitäjäksi'."

Blogimerkinnöissään Annika käyttää sanaa 'etablissemanget'. Käyttääkö Eenfeldt myös tätä sanaa? En mitenkään suomentaisi sitä 'laitostuneeksi vallanpitäjäksi'. Mielleyhtymät ja assosiaatiot, jotka sana 'laitostunut' nostattaa, eivät sovi tähän.

Annikan termi on ruotsissakin sivistyssana. Meillä on tarkalleen sama sivistyssana 'establismentti'. Olisiko sitä voinut käyttää? Tai sitten 'virallistahot', 'valtaeliitti' - tai pelkkä 'vallanpitäjä'. Tai vaihtaa sivistyssana: 'institutionalisoidut asiantuntijat'.

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-20 09:39:37 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Eenfeldt käyttää sanaa etablissemanget, kuten Annikakin kertoessaan hänen tarinaansa.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-20 10:19:06 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Suomalainen vastine sanalle "etablissemanget" (ravitsemuspuolella) lienee karppilan perustermi "virallisterveellinen".

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-20 11:00:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Paikkakunta: Kotka
els kirjoitti:
Suomalainen vastine sanalle "etablissemanget" (ravitsemuspuolella) lienee karppilan perustermi "virallisterveellinen".

Totta, ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan. Tuo vanha vakiintunut olisi hyvin sopinut suomennokseksi myös ei-vhh:laisille. Sen ymmärtää selityksittä kuka tahansa.

'Laitostunut' tässä yhteydessä, kun puhutaan vallan salien haltijoista, ei millään sovi. Tietenkin voi selittää että mielleyhtymä kroonikkoihin sairaaloissa ja vanhainkoti- ja vankila-asukkeihin on juuri sopivan sarkastinen ja ilkeä, mutta ei silti sovi. Eikä etablissemangissa sellaista mielleyhtymää nimenomaan ole.

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-20 12:04:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Paikkakunta: Kotka
Tein huvikseni foorumille haun, ja ensimmäisenä sitä on käyttänyt Mirka 30.8.2004 ketjussa Rasva ruoasta vai persuuksista?:
Mirka 30.8.2004 ketjussa Rasva ruoasta vai persuuksista? kirjoitti:
Kuvittelin tietäväni ravitsemuksesta paljonkin, söin virallistervellisesti...

Johon vastasi mael:
mael kirjoitti:
VIRALLISTERVEELLISESTI
hieno sana Mirka.... otetaan heti käyttöön...

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-21 10:59:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Paikkakunta: Kotka
Nyt olen lukenut Eenfeldtini. Sen vakuuttavuus kärsii siitä, mihin lankeavat oikeastaan kaikki vhh-gurut: yhtäällä sanotaan, että tyydyttynyt rasva ei voi olla pahaksi elimistölle koska ihmiselimistön omakin rasva on tyydyttynyttä, toisaalla että hiilihydraatit muuttuvat elimistön aineenvaihduntaprosesseissa rasvaksi. Tuo ensimmäinen argumentti on se mikä tökkii. Kyse on aineenvaihdunnasta. Se, mitä ihmiskehosta löytyy, ei tietenkään ole yks yhteen sen kanssa mitä syömme.

Toinen tökkivä argumentti on vetoaminen kivikauteen ja alkuperäiskansoihin. Yhtäällä sanotaan, että ravitsemuksen pitkäaikaistutkimus on lähestulkoon mahdotonta, koska suurta ihmisjoukkoa ei voi pitää vuosikymmenien ajan tarkasti kontrolloiduissa olosuhteissa, toisaalla argumentoidaan että koska kivikaudella ihmiset söivät näin ja alkuperäiskansat äärioloissa syövät näin, on se meillekin hyväksi. Just joo, kivikaudella ja nykylänsimaissahan onkin vertailukelpoiset olot.

EDIT: LISÄYS: Uskon kyllä, että kivikauden ihmisten tai alkuperäiskansojen ruokavaliotiedot ovat tarpeeksi luotettavia. En tarkoita raportoinnin tai tarkkailun luotettavuutta vaan sitä, että elämässä ja elinympäristössä on rajaton määrä muuttujia ja vaikuttavia tekijöitä, ja ääripäissä elävien terveydentilaan vaikuttavat niin luvuttomat tekijät, että mikään yksi seikka ei selitä terveyttä tai sairautta.

Tällä en aseta Eenfeldtin ravitsemusoppia kyseenalaiseksi. Kritisoin vain argumentteja. Kyllä, kyllä niillä on väliä, jos niitä esittää alan asiantuntija.

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-21 21:10:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Perenna kirjoitti:
Nyt olen lukenut Eenfeldtini. Sen vakuuttavuus kärsii siitä, mihin lankeavat oikeastaan kaikki vhh-gurut: yhtäällä sanotaan, että tyydyttynyt rasva ei voi olla pahaksi elimistölle koska ihmiselimistön omakin rasva on tyydyttynyttä, toisaalla että hiilihydraatit muuttuvat elimistön aineenvaihduntaprosesseissa rasvaksi. Tuo ensimmäinen argumentti on se mikä tökkii. Kyse on aineenvaihdunnasta. Se, mitä ihmiskehosta löytyy, ei tietenkään ole yks yhteen sen kanssa mitä syömme.

Mikä siinä tökkii? Eihän evoluutio aikaansaisi rasvan varastointia sellaisessa muodossa, että sen purku varastosta (eli kuormasta syöminen sitten kun on se pimeä ja pitkä talvi) olisi sitten elimistölle haitallista? Hiilihydraatit muuttuvat elimistössä rasvaksi, koska satokauden lopulla pitää jollakin tavalla varastoida mahdollisimman paljon hiilihydraateista saatavaa energiaa. Siksi niistä ei saa nälkäkään lähteä. Kun on ensin vatsa syöty täyteen marjoja tai omenoita, kohta puolen tunnin kuluttua jaksaa taas syödä lisää ja hengissäsäilymiselle elintärkeää varastorasvaa saadaan maksimaalisesti.

Nykyään ei vain sitä pitkää ja pimeää talvea, jolloin käytetään vararasvat, tule koskaan. "Siwa on auki".

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 174 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)