karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 13:33:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 114 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Rönsyilyä ja kysymyksiä
ViestiLähetetty: 2012-04-07 17:02:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Minä luen tuota Hexebergiä ja just olen kohdassa missä puhutaan rasvoista.

Siellä sanotaan siemen ja pähkinäöljyjenkin olevan turhakkeita, ellei ihan pahaksi!!
Eli pähkinä pähkinänä.

Aika ärsyttävää, että nyt vasta kuulen.
Onneksi en iiherbistä kerinny saksanpähkinäöljyä tilata!!
Hypetetään joka paikassa nuista pähkinöistä ja annetaan ymmärtää, että öljy olis jotain superterveellistä..
Tieto lisää todellakin tuskaa :)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 17:09:16 
Niin,kai sitä öljyä saa ihan syömällä pähkinöitä :oops:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 17:12:13 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Liittynyt: 2010-09-16 21:34:37
Viestit: 10408
Paikkakunta: tuppukylä
Jonkinmoinen nyrkkisääntö itselläni on,että mahdollisimman käsittelemättömänä ja tuoreena sekä läheltä kaikki ruoka.Jos se tulee toiselta puolen maapalloa jostain varastosta niin ainakin itsellä tulee mieleen,että se ei välttämättä ole juuri sitä mitä ihminen on alunperin ravinnokseen nauttinut.Mun on kyllä helppo olla tilaamatta mitään öljyjä kun en käytä kuin autossa :lol: Jaa..joskus majoneesissa menee,mutta ei paljon.

_________________
Ruoalla terveeksi!
LCHF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 17:30:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Mulla kyllä tulee salaatissa ja majossa ja joskus laiskana kun leivon. Ei jaksa sulatella, niin lorautan vaan öljyä.

Mutta tuossa ei ollut ideana säilyvyys vaan, että pähkinöiden tyydyttämättömia rasvahappoja tulee öljyn muodossa liikaa.
Ja kuiteski joka paikassa annetaan ymmärtää eriä..

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 17:42:58 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Liittynyt: 2010-09-16 21:34:37
Viestit: 10408
Paikkakunta: tuppukylä
Ronja-Aliisa kirjoitti:
pähkinöiden tyydyttämättömia rasvahappoja tulee öljyn muodossa liikaa.
No tämän takia en ylipäätään ole halukas käyttämään öljyjä:sikäli kun olen ymmärtänyt niin oliiviöljy on ainoa jonka kohdalla näin ei ole.Pointtini siihen kaukaa tuotuun olikin lähinnä se,että kun miettii mitä ihminen aikoinaan söi..niin (ehkä pähkinöitä jossain päin kyllä),mutta ei varmasti maapallon toiselta puolen tuotua öljyä.Siinä se ero.Siis mitä käsittelemättömämpi niin sitä parempi.Toinen asia on sitten kyllä se säilyvyys.Mitä kauemmin se öljy on ollut pois siitä alkuperäisestä pakkauksestaan eli tässä tapauksessa pähkinästä niin sitä helpommin ja enemmän se on hapen kanssa tekemisissä ja mitäköhän silloin tapahtuu? Niinpä :smt045 Ja vielä kun ajatellaan ,no vaikka sitä pähkinää,niin eikö olisi luontevaa ajatella,että se on tarkoitettukin syötäväksi kokonaan.Samaa mietin joskus oliiviöljyn kohdalla..olisko oliivi kuitenkin kokonaisena parempi kuin öljyksi puristettuna.Vaikka en sitä käytäkään,mutta kunhan mietin.

_________________
Ruoalla terveeksi!
LCHF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 17:53:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Ymmärrän ton oikein hyvin ja olen näitä karppauksen myötä alkanut itsekkin ajattelemaan.

Mutta esim. minä puhdistan lampaan ihraa käytettäväksi niin kyllä minä joudun sitä keittelemään kokopäivän.
Eli en pidä niin pahan oliiviöljyä jos se on kylmäpuristettua ja sen käyttää nopsaan kun pullon avaa.

Se on sitten eri asia, että se on kuljetettu niin kaukaa...
Minulla tässä öljyasiassa vaikuttaa kaksi asiaa Mirka ja laiskuus. Eli Mirka on puhunut paljon neitsyt oliiviöljyn hyödyistä ja monissa asioissa on vaan helpompi kaataa pullosta kuin sulattaa voita.

Niin ja on se kolmaskin, öljy + etikka + suola... Salaatissa IHANAA!!
Ja majo?? Ei se onnistu ilman öljyä. Joten tinkiä pitää siinäkin.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 18:31:22 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Liittynyt: 2010-09-16 21:34:37
Viestit: 10408
Paikkakunta: tuppukylä
No oliiviöljyä voisin kuvitella muuten jopa joskus käyttäväni,mutta kun se ei suoraan sanottuna pysy sisällä :smt078 Samoin kokonaiset oliivit.Aikoinaan reissussa pyysin paikallisen salaatin ja aina"no olives please" ja aina ne oli siellä lautasella silti ja aina jätin ne syömättä ja joka kerta tuntui,että tarjoilija katsoi mua nenänvartta pitkin.Oltiin siis Kreetalla joka ilmeisen tunnettu oliiveistaan.Kun ei kerran maistu :smt102 niin ei maistu. Käytän aika vähän lopultakin salaatinkastikkeita tai majoa,mutta niissähän sitten tulee jonkun verran öljyä,yleensä kai rypsiä tai rapsia.Majoneesin tekeminen itse olisikin hyvä juttu,mutta on olevinaan tässä muutakin tärkeämpää puuhaa ja sitä menee kuitenkin niin vähän joten en ole vielä asiaan paneutunut.Varmasti vielä joku päivä sitten joskus teenkin.

_________________
Ruoalla terveeksi!
LCHF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 18:35:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Minä taas rakastan oliiveja :)

Minä olen yrittänyt majoa ite tehä kun tytöt on rypsille allergisia.

Mutta en halua tehä bulkkioliiviöljystä ja neitsyt taas on ihan liian voimakkaan makuista.
Tänään tein sitten aiolia voista. Lisäsin kuiteski öljyäkin, että pysyy notkeena jääkaapissa. Tuo oli musta parempaa kuin majo. Mutta niin erilaista, että ei niitä loppujen lopuksi voi verrata.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 19:58:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Minä luen tuota Hexebergiä ja just olen kohdassa missä puhutaan rasvoista.

Siellä sanotaan siemen ja pähkinäöljyjenkin olevan turhakkeita, ellei ihan pahaksi!!
Eli pähkinä pähkinänä.

Ihan hyvä, että joku lääkärikin sanoo tuon ääneen.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 20:07:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Jep joo. Kyllä kannattaa lukea vaikka aiheesta muutaman kirjan olen kahlannut.



Minä teen lapsille simaa :)
Vappu lähestyy ja viime vuonna en tehny simaa ollenkaan ja kaikkia otti se suunnattomasti pattiin.
Mua taas ärsyttää läärätä sokerin kanssa. Minusta on tullut tässä jo vähän turhankin neuroottinen.

No eniveis, kokeilin tällasta

parikiloa appelsiinia puristettuna ja loput vettä.
Sekaan vielä appelsiini ja sitruuna viipaleita.
pikkasen hiivaa ja käymään.

Äsken pullottelin ja laitoin muutama rusina pulloon.

Maisteltiin mitä ei mahtunut pulloon ja lapset tykkäs ihan hirveesti!!
Ei yhtään lisättyä sokeria!!
Nyt jos pullotusvaihekkin menee oikein ja sinne tulee happoja, niin jess!! Mulla on simaa :)

Seuraavaksi kokeilen tuoremehusta, mies käski eka pakastaa ne, kun niissä on joku käymisen esto ja se lähtis pakastamalla pois?? Tietääkö kukaan siitä??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 21:01:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2010-03-11 10:42:55
Viestit: 399
Eli siis, ettei oliiviöljykään olisi hyvää? Mielestäni Varpu Tavi noista muista siemen-, pähkinä- ja kasviöljyistä on kirjoittanut vastaan (en nyt laita päätä pantiksi, pahoittelen jos olen väärässä) mutta oliiviöljystä tuo on mulle ihan uutta.
Voi kumpa se Hexebergin kirjan tilaus jo saapuisi pian perille.

Ja nuo sima ohjeet, kiitos taas Ronja-Aliisalle hurjasti, tuli polte kokeilla hetimiten :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 21:38:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Angels, oliiviöljyä Hexeberg ei tyrmää.

Ja mitä minä olen käsittänyt Mirkan ja muiden puheista, niin pitää ostaa tuoretta oliiviöljyä, pienessä pullossa ja käyttää mahdollisimman nopeesti.

Minä olen ostellut jättikokoja, mutta nyt ostan niitä peltipulloja. Ei pääse valo vaikuttaan ja ne on sopivan kokoisia. Tulee nopeesti käytettyä.

Mulla kuitenkin öljyä menee.

Tuo mun sima vielä mietityttää, voiko se alkaa käymään väärällä lailla kun siinä ei ole sokeria. Että säilöökö sokeri sitä jotenkin??
Mutta kohta sen tietää. Eli nyt annan sen jälkikäydä pulloissa kunnes ruvinat nousee pintaan ja sitten kylmään.
Julkasen blogissa jos onnistuu ja ei ole menny viikon jälkeen pilalle. Sittenhän se kuin oikee sima jos näin hyvin käy :)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 21:43:53 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Liittynyt: 2010-09-16 21:34:37
Viestit: 10408
Paikkakunta: tuppukylä
Ei oliiviöljystä niin sanottu,en ainakaan minä.Sanoin,että jos uppoais niin sitä voisin käyttää,mutta kun en voi sietää sen makua enkä ylipäätään oliiveja.R-A:n juttu alkoi pähkinäöljystä ja siitä oli kysymys.Missä nyt luki ettei oliiviöljyä voisi käyttää? :smt017 Mää vaan en tahdo kun en tykkää :smt045

_________________
Ruoalla terveeksi!
LCHF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 22:01:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2010-03-11 10:42:55
Viestit: 399
Voikku kirjoitti:
Ei oliiviöljystä niin sanottu,en ainakaan minä.Sanoin,että jos uppoais niin sitä voisin käyttää,mutta kun en voi sietää sen makua enkä ylipäätään oliiveja.R-A:n juttu alkoi pähkinäöljystä ja siitä oli kysymys.Missä nyt luki ettei oliiviöljyä voisi käyttää? :smt017 Mää vaan en tahdo kun en tykkää :smt045


Ei kai missään tarkalleen ottaen niin sanottu, mä vaan käänsin asian ilmeisesti hätäpäissäni niin, että mun lemppariöljykö pahasta myös :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 22:14:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
:lol:
Sillon kannattaa uskoa Mirkaa! Hän vannoo neitsyt oliivin voimaan. Että se on niin antioksidanttista, että kestää jopa usean kuumennuksenkin??!
Minä kun ennen luulin, että just sitä ei voi paistaa...

Vielä en tiedä avokadoöljystä. Että onko se pahaa vai hyvää?
Ainakin ite hedelmä auttaa mun psoria.

Ei ole tullut nyt kyllä syötyä vaikka mun psori ei ole ikinä ollu näin pahana. Se vaan leviää ja leviää.
Viimsen antibiootin aikana parani hirveesti ja kun kuuri loppu niin entistä pahempana takaisin. Siis ihan hirveetä.
Ja koko mun iho on ihan rutikuiva. Niinkuin ennen vanhaan VT aikana. Kädet kuin santapaperia. Ja syön rasvaa yli 200g päivässä??
Tarkistin ja tänään on mennyt 240g...
Olen jo aika epätoivoinen.

Kutina on kyllä lähteny oikeestaan kokonaan kun olen viljaton ja rajoitan prodea. Voin näköjään syödä koisokasvejakin eikä kutita. Iso muutos tuli kun rajoitin proteiinia. En tiedä onko sattumaa vai mitä??

Mutta tää ihon kuivuus??????

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 06:50:56 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ronja-Aliisa kirjoitti:
:lol:
Sillon kannattaa uskoa Mirkaa! Hän vannoo neitsyt oliivin voimaan. Että se on niin antioksidanttista, että kestää jopa usean kuumennuksenkin??!
Minä kun ennen luulin, että just sitä ei voi paistaa...

Hassu kommentti :)

Vuosien kokemuksen ja kuuntelun perusteella tiedän jo että mirkan ja LCHF'n käsitykset karppauksesta, rasvojen laadusta, rasvojen määristä, sitruksista, superihmejutuista ja karppiasiantuntijoista ovat likipitäen toistensa vastakohtia.

Ja silti kummassakin karpataan. Ehkä näitä kahta ei todellakaan kannata sekoittaa,
sen enempää kuin Montignaccia ja Atkinssiakaan, tai menee helposti ihan kunnolla sekaisin :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 07:14:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Minä olenkin sellainen, että poimin jokaiselta ne mitä haluan uskoa. :)
Haluan uskoa, että salaattiin laittamani oliiviöljy on terveellistä. Joten uskon Mirkaa tässä asiassa.

Haluan uskoa, että rakastamani eläinrasva on se oikea minulle energian lähteenä ja uskon tässä asiassa Elsiä.

Sitten kokeilen ja tunnustelen oloani ja päätän, että kumpi on oikeassa.
Ja tällä hetkellä tuntuu, että Els on oikeassa, ainakin mitä rasvan saantiin tulee.

Näin helppoa se on :)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 07:15:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
els kirjoitti:
sitruksista


Onko LCHF -suuntauksessa jotain erillistä näkemystä sitruksista? Ovatko sitrukset hyviksiä vai pahiksia?

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 07:20:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ei niistä juuri puhuta, kun ne eivät kasva täällä pohjoisessa. Eikä niitä erityisesti suosita tai suositella.
LCHF on (vanhaan ruotsalaiseen tapaan :) ) ensisijaisesti paikallisiin ruoanlähteisiin ja eläinperäiseen sapuskaan painottuva suuntaus.

Enemmän siellä on väkeä, jonka mielestä hedelmät eivät ole edes suotavia saati tarpeellisia tai välttämättömiä,
kuin mitä siellä on näitä mirkan ja ehkä nykyisen karppilan yleissuuntauksenkin mukaisia surperruokien etsijöitä.

Jos siellä jotain pidetään superruokana, niin se on paikallistuotetut raakamaidot, paikallinen ekoliha, paikalliset ekomunat ja sensellainen :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-08 07:23:14 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Minä olenkin sellainen, että poimin jokaiselta ne mitä haluan uskoa. :)

Hyvin kiteytetty :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 114 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)