karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 01:03:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-04-05 21:22:01 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Voikku kirjoitti:
Tämmösellä ajattelin lähteä liikkeelle koska rasva on olennainen osa LCHF:ää.Siis mistä saatte rasvanne ?Possun rasva on maukkainta ja etuselkä sekä lapa ovatkin herkkua.Voi on mulle ainoa rasva jota lisään.Oliiviöljyä en pysty käyttämään :smt078 sorry heti ekassa postauksessa :oops: Pähkinöistä mulle tulee nälkä niin uskomatonta kuin se ehkä onkin.Enkä pidä niistä mitenkään erityisesti muutenkaan.Käytän Pajuniemen palviauton luomutuotteita aika paljon koska palviauto paikkakunnalla käy viikottain.Aamiaispekoni on herkkua,kaupan pekoneista en välitä.Pajuniemellä on suurin osa siis luomulihasta,mutta tottahan lisäaineita löytyy.Lihaisaa tavaraa on kyllä ja sopivan rasvaisiakin. Kanamunat kuuluu jokaiseen aamuun,luomumunia.Nyt kun luomukermaakin on tuppukyän kaupassa olen sitäkin taas laittanut aamukahviini.Juon maitoa joskus ja se on Arlan vanhanajan täysmaitoa.Hirvenlihaa mulla on ollut jonkun verran käytössä,mutta vaatii kaveriksi runsaasti voita ja/tai possua.Muuten on erittäin hyvää ja todella täyttävää.On niin prodepitoista,että aina tuppaa menemään liikaa vaikka kuinka rasvaa lisäisi tasapainottamaan.
Juustoista käytän kermajuustoja enimmäkseen ja joitakin sulatejuustoja silloin tällöin.Rasvaa on tuhdisti vielä omassa varastossa joten päivittäinen rasvansaantini liikkuu 100-160g välillä keskimäärin,E% ollessa rasvan osalta n.70%. Kuuntelen itseäni ja syön sen mukaan.Ja tämä toimii.
Syön luomua niin paljon kuin se minulle on mahdollista.Täällä on myös luomukasvitarha josta kerran viikossa saa ostaa 2.luokan rehuja.Salaatteja ruukussa,tomaatteja,kurkkua,herneenversoja,tilliä...oho,mutta nyt eksyin aiheesta :oops:
Vähän haparoivaa tekstiä,mutta jostainhan on aloitettava :D

Reilu 25kg voita vuodessa ynnä muu eläinrasva :mrgreen:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-06 00:46:12 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
nöffeli kirjoitti:
Kovetetut eli keinotekoiset transrasvat on mun rasvavalikoimassa täysin kiellettyjen listalla. Omissa mielikuvissa kategorisoin kaupan kookosrasvan samalle tasolle tai jopa pahemmaksi kuin margariinin tai raffinoidun rypsiöljyn. Mitään varmaa tietopohjaa mulla ei tosin ole. Aika reippaasti sitä ainakin on käsitelty ja itse pyrin ruoassa mahdollisimman luonnolliseen.

Laitanpa vähän tarkennusta tuohon (vaikka ei se mitään, rasvat menevät sekaisin käytännössä kaikilta, 50 vuoden misinformaation jälkeen):

Nyrkkkisääntö 1:
Teknotransseja löytyy osittain kovetetuista rasvoista, ei enää täyskovetetuista. Täyskovetetuissa rasvoissa transseja ei enää ole koska täyskovetetuissa rasvoissa kaikki tyydyttämättömät idokseton avattu. Siksi niitä löytyy todennäköisesti enemmän jopa siitä raffinoidusta rypsiöljystä (jota on lämpökäsitelty jopa varsin raskaasti ja jossa on edelleen paljon tyydyttämättömiä rasvahappoja kuin mitä niitä löytyy kaupan kookosrasvapalikasta. Ja margariinista.

Nyrkkisääntö 2:
Kuumennus ja vastaavat rajut säilyvyyskäsittelyt pilaavat rasvahapot sitä pahemmin, mitä enemmän lopputuotteessa on monityydyttämättömiä rasvahappoja, jotka ovat kaikkein herkimpiä hapen vaikutuksille (suomeksi vaikka härskiintymään), ja mitä juoksevampaa lopputuote on (koska silloin ilma pääsee vaikuttamaan useampaan rasvamolekyyliin).

Nyrkkisääntö 3:
Kuumennus ja vastaavat rajut säilyvyyskäsittelyt pilaavat (eli altistavat hapen pilaavalle vaikutukseel) luonnontuotteessa paljon muutakin kuin vain rasvahappoja. Alkuperäisen paketin hivenistä ei tuppaa olemaan enää paljoa jäljellä teknokäsittelyiden jälkeen, vaan tavarasta on tullut parhaasssa tapauksessa tyhjää energiaa ja heikommassa tapauksessa jotain paljon ikävämpää.

Nyrkkisääntö 4:
Aika kuumennuksen ym teknokäsittelyn ja ravinnoksi käytön välillä on se iso juttu, käsittelyn itsensä lisäksi. Mitä pitempään sotkettu tavara altistuu ilman hapelle, sitä hankalammaksi sillä on taipumus muuttua (jos kyseessä ei ole vain sitä tyhjää energiaa). Ja taaskin sen tuotteen olomuoto vaikuttaa happihyökkäyksen laatuun: kiinteässä palikassa vain ulkopinta pilaantuu, nesteessä molekyylit ovat vuorottain pinnalla (eli hapettuminen helpottuu koko putelissa) ja vaikkapa kahden kuukauden hyllyiän omaavassa leivonnaisessa jokaikinen osa on käytännössä koko ajan ilman hapen armoilla...

Noiden nyrkkisten takia itse käyttäisin uppopaistoonkin mieluummin kookosrasvapalikkaa kuin raffinoituja öljyjä tai margariineja - jos uppopaistaisin ja jos vain nuo olisivat valittavina, eikä vaikkapa sopiva laardi. Tosin en ole uppopaistanut mitään ikiaikoihin... :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-06 01:04:41 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Liittynyt: 2010-10-01 08:55:55
Viestit: 1685
Voinko tästä ymmärtää, että se kaupasta ostettu "munkkirasva"palikka olisi parempi kuin neitsytkookosöljy?

_________________
Cogito ergo doleo


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-06 06:40:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Milläpä perusteilla pääsit tällaiseen lopputulemaan?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-06 06:43:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
MInä en tuosta mitään tajua.

Kun puhdistan sian ja lampaan ihraa minä joudun keittämään niitä ties kuinka kauan.
Onko ne sitten pilalla??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-06 07:09:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Entä jos mietit toisinpäin:
Mikä rasva on itsekeittämääsi tuoreempaa?
Entä mitä valmisrasvaa on käsitelty noita vähemmän?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-06 07:44:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
els kirjoitti:
Milläpä perusteilla pääsit tällaiseen lopputulemaan?


Minulta ei kysytä, mutta vastaan:

els kirjoitti:
kiinteässä palikassa vain ulkopinta pilaantuu, nesteessä molekyylit ovat vuorottain pinnalla :)


Minä olen käyttänyt kookosrasvaa tasan kahteen tarkoitukseen: vappumunkkeihin (joita en itse syö, mutta meillä on pitkään ollut tuttavaperheiden kanssa yhteiset vappujuhlat, ja minä olen jo vuosia vaatinut juuri kookosta käytettäväksi, ja monena vuonna myös rasvat hommannut -ei ihan helppo tehtävä, tuppaa loppumaan kaupoista vapun alla- ja kunkin vuoden emännälle kiikuttanut ennen munkinpaistoa) ja popcorniin. Poppiksen kohdalla olen ajatellut, että kun jotain ratusteltavaa meilläkin täytynee olla edes kerran vuodessa, etten ihan vaikuta natsiäidiltä, niin itse kookoksella poksautettu poppari lie raksuvaihtoehdoista ylivoimaisesti vähiten haitallinen.

Muuten se munkkirasva, jossa lukee munkkirasva, ei ole kookosta. Kookosta on se hopeinen cocoa-paketti.

Onko se kookospalikka nyt siis raskaasti käsiteltyä vai ei? Minä olen ajatellut, että tyydyttyneenä rasvana se mennee itsekseen kovaan muotoon, eikä siihen ole tarvittu kovettimia?

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-06 07:48:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
MInä yritin googlailla cocosta mutta en löytänyt valmistustapaa..

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-06 08:04:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
erfyt kirjoitti:
Minulta ei kysytä, mutta vastaan:

els kirjoitti:
kiinteässä palikassa vain ulkopinta pilaantuu, nesteessä molekyylit ovat vuorottain pinnalla :)

Eikös neitsytkookosöljy ole melkoisen kovaa (eli VeeTeen mukaan hyvin, hyvin pahista) sekin? 8)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-06 20:41:01 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Liittynyt: 2010-10-01 08:55:55
Viestit: 1685
els kirjoitti:
Milläpä perusteilla pääsit tällaiseen lopputulemaan?

Enpäs enää tiedä :lol: Varmaankin juuri tuon palikkamaisuutensa takia. Meillä ainakin on sen verran lämpöstä, että tuo kookosöljy on välillä ihan litkua ja välillä semmosta hötöistä :roll: Mutta en kyllä usko, että tuo miksikään menee. Eikös kookosöljy ole antibakteerista?

_________________
Cogito ergo doleo


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 05:47:01 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Onse sitäkin, ainakin neitsytmuodossaan :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 09:55:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
mää oon joskus ostanut tota cocosta.

-hankala leikata kuin iso kynttilä
-ei transuja. 100% rasvaa josta 100% tyyd. kertoo pakkaus
-pelkkää rasvaa, ei hiveniä
-lauriinihapot
-ei pufaa
-ei mufaakaan :twisted:
-unilever


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 10:18:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
kekexxx kirjoitti:
-ei transuja. 100% rasvaa josta 100% tyyd. kertoo pakkaus


Eli jos siinä ei ole kovetettu niitä kookosöljyn loppuja rasvoja, niin ne pelkät tyydyttyneet on erotettu jotakin. Ja sitä ei tyhmälle kuluttajalle kerrota, mitä myrkkyjä tässä erotuksessa käytetään....

Mutta paremman tiedon puutteessa päivystän taas vapun alla tuollaisen kookospalikan itselleni ja järjestän itseni kyläpaikkaan ennen munkinpaiston alkua. On se joka tapauksessa parempi kuin hydrogenoitu rypsi, jota en voi katsella jälkikasvun syövän (vaikka tiedänhän, että koulussa & hoidossa sitä tarjoillaan...)

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 13:30:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
erfyt kirjoitti:
kekexxx kirjoitti:
-ei transuja. 100% rasvaa josta 100% tyyd. kertoo pakkaus


Eli jos siinä ei ole kovetettu niitä kookosöljyn loppuja rasvoja, niin ne pelkät tyydyttyneet on erotettu jotakin. Ja sitä ei tyhmälle kuluttajalle kerrota, mitä myrkkyjä tässä erotuksessa käytetään....



ööö, ei vaan on kokonaan kovetettu jolloin ei ole pehemeissä rasvoissa olevia kaksoissidoksia ja siten ei myöskään trans-muodossa olevia kaksoissidoksia. järkeni mukaan 16-18:xx muuttuu siloin 18:0 :ksi. tai hajoaa lyhyeksi. korjatkaa jos meni vituix.

erotuksessa käytetaan rasvaliuottimia joiden pitäs melkolailla haihtua seuraavissa kuumennnuksiissa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 13:46:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
¨¨ Juuri noin. Tyydyttämättömästä rasvahaposta tehdään tyydytetty hydraamalla sen kaikki kaksoissidokset
(jokamikä kovettaa rasvan, vaikka paradoksaalisesti jokainen yksittäinen rasvahappo onkin täystyydyttyneenä elastisempi. Ja tämä paradoksi johtuu siitä, että joka suuntaan kääntyvät ketjut menevät tiiviimmäksi paketiksi kuin semmoiset jossa on välissä kääntymättömiä osia... hifistelyä)

Ja kokonaan tyydyttämällä ei rasvaan jää ainuttakaan tyydyttämätöntä sidosta; ei edes transrasvoihin.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 13:47:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
suomeksi! cocos on siis paskaa?

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 13:50:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ei kun ihan ok rasva, jos ei halua entsyymejä, hiveniä ja muuta sellaista,
jota käsittelemättömästä luonnonrasvasta saa - ihan pelkkien rasvahappojen eli energian lisäksi :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 13:55:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
... mutta pelkkä silkka kalorirasva, turvallisine Safoineenkin,
on köyhempää kuin vaikkapa paikallinen voi, jossa on sekä Safat, ja kohtuullisesti Mufaakin...
ja sen lisäksi vielä ne sadat alkavalle elukalle tarkoitetut hivenet.

IMO, tuore voittaa näissä peleissä esikäsitellyn ja kaukaa, rahdatun valmisteen jokseenkin aina.
Mutta karppilassa kaukaa kannetut ovat jo pitkään olleet niitä toivotuimpia ruokia, niin että tuokin olin vain minä
... ja LCHF'äläiset naapurssa :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 13:56:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Ahaa, juu juu. No sitten
KUn eihän tuota tule käytettyä kuin tyyliin kerran vuodessa.
Ja moneen reseptiinkin olen laittanut voita tilalle tai korvannut osittain. Ja toiminu ihan hyvin.

Saippuanakin käytän vaan pyykkisaippuassa

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-07 15:17:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ja täysin OoTee, mutta en ymmärtänyt, mikset käyttäisi vaikka useinkin, kun et harrasta meikäläisen etätuoterajoitteita?
Ihan hyvää energiaa siitä saa; paljon turvallisempaa kuin mitä löytyy monesta muusta käyttämästäsi tuotteesta, IMO.

Mustan ja valkoisen välillä on lukematon määrä harmaan eri sävyjä :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)