karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 21:55:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-04-05 14:16:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-11-03 11:08:08
Viestit: 4205
Paikkakunta: Turku
Mikähän suomessa vastaisi tuota anti-TPO:ta?

_________________
"Kukaan kuluttaja ei voi olla niin herkkäuskoinen, että pitää yhtiömme vitamiinivettä terveellisenä virvoitusjuomana." by Coca Cola


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-05 14:33:57 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Sofien huomautus kilpparin vaajatoiminnasta:
Tutkimukset osoittavat että insuliiniresistenssi ja metabolinen syndrooma voidaan yhdistää kilpirauhasen toimintahäiriöihin ja vajaatoimintaan. Yleisin syy hypotyreoosiin on pysyvä vajaatoiminta jossa voidaan todeta anti-TPO 80 -90 prosentissa tapauksista. Lääketieteellinen kirjallisuus sanoo ettei anti-TPO voida vaikuttaa tyroxin lääkityksellä ja sen mittaaminen näin ollen turhaa. Kuten kuitenkin edell. taulukosta näet laskivat anti-TPO arvot voimakkaasti kun Mari oli syönyt VHH ruokaa kolme kuukautta
.

Olen miettinyt aivan samaa, ainakin omalta kohdaltani tämä insuliiniresistenssi, lihominen ja kilpirauhasen vajaatoiminta alkoivat samaan aikaan.

Kiitos MLV tämä oli tärkeää tietoa minulle.

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-05 14:36:20 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Ninni

Minä ymmärtäisin että se olisi TPO vasta-aine

Tuossa Violetlight sanoo
Lainaa:
Kilpirauhastauteihin liittyvät vasta-aineet
• Verestä voidaan todeta erilaisia vasta-aineita,
jotka liittyvät kilpirauhaseen ja
kilpirauhastauteihin.
• Seerumin tyreoglobuliini- (S-TyglAb tai USA:
Anti-TG antibody) ja tyreoideaperoksidaasi- (STPOAb
tai USA: Anti-TPO antibody)
vastaaineet
ovat tärkeimmät vasta-aineet kroonisen
tyreoidiitin (Hashimoton tyreoidiitti,
autoimmuunityreoidiitti) diagnostiikassa. Vastaaineita
tutkitaan mm. primaarisen hypotyreoosin,
struuman ja joskus kilpirauhaskyhmyn syitä
selvitettäessä.


Minähän annoin periksi silloin kun lääkäri sanoi että kaikki hyvin vaikka oireita oli vaikka kuinka paljon.
Eli minusta tuo Hexeberg on kiinnostava koska minulla on nuo jutut menneet noin eli ketoilemalla, goitrogeenejä vältellen ja kunnon rasvoilla on oireet hävinneet, mutta se on kestänyt kuukausia ja vieläkin on jotain, esim. aamulämmöt on alhaalla. Koska nyt olen näinkin vanha ja nuo hormoonitoiminnat muutenkin hidastuu niin olen siihen ihan tyytyväinen, en koe lääkityksen kinaamista mielekkäänä omassa tilanteessani.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-05 17:50:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-11-03 11:08:08
Viestit: 4205
Paikkakunta: Turku
mlv kirjoitti:
Eli minusta tuo Hexeberg on kiinnostava koska minulla on nuo jutut menneet noin eli ketoilemalla, goitrogeenejä vältellen ja kunnon rasvoilla on oireet hävinneet, mutta se on kestänyt kuukausia ja vieläkin on jotain, esim. aamulämmöt on alhaalla. Koska nyt olen näinkin vanha ja nuo hormoonitoiminnat muutenkin hidastuu niin olen siihen ihan tyytyväinen, en koe lääkityksen kinaamista mielekkäänä omassa tilanteessani.

Jep samaa kokeilin vaikka kuinka kauan, mutta en onnistunut laihtumaan vaan meni hullummaksi. Kilpparilääke auttoi tuohon aamulämpöasiaankin. Pari vuotta rimpuilin karpilla ja lisävitamiineilla eikä auttanut. Sillä hain ne lääkkeet, kun alkoi jo ketuttaan se, että mikään asia ei vienyt minnekkään. Eikä ainakaan etteenpäin.

_________________
"Kukaan kuluttaja ei voi olla niin herkkäuskoinen, että pitää yhtiömme vitamiinivettä terveellisenä virvoitusjuomana." by Coca Cola


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-05 18:34:57 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Kyllä niitä lääkkeitäkin varmasti tarvitaan ja sitähän hän tuossa sanoo että mikäli lääkkeet ei auta niin silloin voi olla takana tuo liika insuliini. Eli sikäli hassua että se koelääkitys on niin lujassa kun siinä näkisi varmaan aika pian että auttaako se. Ja varmaan hiilihydraattirajoitus auttaa kuitenkin, mutta siihenhän en osaa ottaa kantaa onko ketohiilarit miten sopivia, minulle ne ovat sopineet, varmaan myös viljojen poisjättö on auttanut.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-05 19:23:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-11-03 11:08:08
Viestit: 4205
Paikkakunta: Turku
mlv kirjoitti:
en osaa ottaa kantaa onko ketohiilarit miten sopivia, minulle ne ovat sopineet, varmaan myös viljojen poisjättö on auttanut.

Jep. Vielä, kun Diana Schwarzbein on ennen näitä kilppari/lisämunuaistyyppejä parantanut vähemmillä hiilareilla ja nyt nostanut tuon hiilarimäärän sinne 150 g. En muista tuota aiempaa hiilari määrää mitä käytti, mutta siis kokemuksen kautta tuo nosto on tullut.

Toki niillä hoidettavilla ei välttämättä kaikilla ole ollut insuliinit tai sokerit päin peetä vaikka tuohon komboonhan yhdistetään nuo häikät.

No yhtä kaikki, mutta ei ole ihan selvää itselle miten pitäisi toimia. En liho enkä laihdu olipa hiilarit mitkä tahansa. Nostin joskus yli vuosi sitten hiilari määrää ja otin pienen pottu, riisi jne annoksen käyttöön ainkin kerran pvässä eikä paino ole nousuut. Siihen samaan sysyyn olen kilpparilääkitystäkin pienentänyt sen 80% jo viime vuoden heinäkuusta asti.
Toki se on sanottava, että nestettä näkyy kertyvän kummallisesti välillä leuka/kaulaperiin.

Tämä ei ollut mikään sormenheristely jutullesi mlv vaan lähinnä omaa mietiskelyä, kun menee, niin ristiin jutut eikä tiedä mitä taas pitäis tehdä ja mikä olis viisainta.

_________________
"Kukaan kuluttaja ei voi olla niin herkkäuskoinen, että pitää yhtiömme vitamiinivettä terveellisenä virvoitusjuomana." by Coca Cola


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-05 20:00:33 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Se mikä minusta tuossa Hexebergin kirjassa oli hyvää oli tuo arvojen seuranta, ja siinä myös se että noitten insuliinijuttujen kanssa saattoi olla pitkä aika niiden paranemiseen. Eli noita juttuja on hankala itse kokeilla, pitäisi olla lääkäri jonka kanssa voi noita labroja pohtia. Minä en osaa Schwarzbeinistä sanoa mitään, lukenut olen jonkun verran mutta minulla ei taustat eikä ongelmatkaan matsanneet.
Ajattelin jatkaa vielä muutaman postauksen tuosta kirjasta mutta ei niin tarkkaa kuin tuo kilpparijuttu.
Jos kirja ilmestyy suomeksi niin se tietysti kannattaa ostaa, nuo käännökset ja yhteenvedot kun ei ole koko anti.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-07 13:45:00 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Lainaa:
Poistettu koska kirja ilmestynyt suomeksi

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-08 14:14:34 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Lainaa:
Poistettu koska kirja ilmestynyt suomeksi

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-09 07:31:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-09-19 13:17:28
Viestit: 1286
Paikkakunta: Oulu
Kiitos paljon suomennoksista! Itselläni PCOS:ta heti kolme ensimmäistä kriteeriä täyttyy, enkä ole kyllä mikään ketogeenisen kannattaja, mutta pakko tässä on myöntää, että hiilarit on pidettävä kurissa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-09 07:48:20 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Eipä tuo PCOS-selostus yleisestä poikkea (kyllä sitä muuallakin vähän muna/kana-hommana pidetään, vaikka yleisin syypää lieneekin kohonnut insuliini). Mulla pysyvät ne rakkulat poissa ja menkat normaaleina vain ketoillessa, joten onhan tuossa vinha perä. :)

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-09 10:02:48 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Kuten jo aik. mainitsin niin minulla ei PCOS hoidoista tms ole sen enempää kokemusta, mutta jo se että sitä metformiinilla hoidetaan viittaa insuliini ongelmaan. LCHF on Ruotsissa Sosiaalihallituksen hyväksymä lihavuuden ja diabetes2 hoitoon, mutta tuo Hexebergin kirja avaa noita muitakin terveysvaikutuksia sekä potilaskertomusten että laboratoriolöydösten muodossa.
Minulle ketohiilarit näyttävät sopivan ja 20 grammaa Sofie ohjeistaa noissa hoidoissaan, mutta se ei varmaan kaikille sovi eikä ole tarpeellistakaan. Ja monta vaivaahan on joita olisi hyvä hoitaa yhdessä lääkärin kanssa että saa kunnon seurannan arvojen kehitykseen ja mahdollisen lääkityksen myös tarpeen mukaan.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-09 11:58:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-09-19 13:17:28
Viestit: 1286
Paikkakunta: Oulu
Valitettavasti itse en ole koskaan ketolla pystynyt pitkää aikaa olemaan, enkä siihen enää viitsi ryhtyäkään. Toki koitan pitää hiilarit kohtuudessa, mutta esim. nukkumisen kanssa alkaa tulla todella pahoja ongelmia, jos kovin alas hh:t vedän. Tällaista kauhun tasapainoa :D

Menkat tulee jo nykyään ilman lääkkeitä, mutta kierto on vielä jotain täysin ennalta arvaamatonta..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-10 13:01:00 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Lainaa:
Poistettu koska kirja ilmestynyt suomeksi

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-10 15:03:05 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Kuitti! Ketju luettu. :) Kiitos mlv suomennoksista! Nyt ihan harmittaa, ettei koko kirjaa saa suomennettuna, mut toivotaan et joku kustantaja tarttuisi täkyyn. ;) Mä oon tuosta magneisumista, kilpparista ja muutamasta muustakin jutusta samaa mieltä ja taidan löytää paljon syitä tähän mun nykyiseen olotilaani. toivotaan, etten ole pilannut lasteni terveyttä kuitenkaan.
Ninni, se TPO on Suomen labroissa S-TPO-Ab, eli vasta-aineet tyreoideaperoksidaasi. Sit ne muut ovat TyglAb ja TymsAb, mutta paljon harvinaisempia.
Tuohan se mlv olisi ihannetilanne, että saisi näitä juttuja juurikin lääkärin kanssa suunnitella ja sopia, mutta kun näitä VHH-tietoisia lääkäreitä on ensinnäkin Suomessa todella vähän ja he ovat kaukana tai ylityöllistettyjä, niin sitten pitää vain olla itsepäinen ja säätää itse. ;) Mä toivon, että tää munkin testini olisi ihan väliaikainen, että toipuisin joskus "normaaliksi" aineenvaihdunnaltani. Ihan kaikki ei voi olla täysin pielessä, koska näitä lapsia nyt syntyy ovista ja ikkunoista! ;) Ja kaikki on mennyt vielä hirveän hyvin.
Jatketaanpa täällä, tämä on todella mielenkiintoista. :)
Saatan sittenkin uskaltaa kilppariongelmista huolimatta kokeilla kunnolla ketogeenistä. Ensin odotan tämän mahan tipahtamista kyllä.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-10 15:25:52 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Kyllä kunnon suomennos koko kirjasta olisi todella hyvä saada, nuo potilaskertomukset on kaikkein antoisin osa mielestäni eli nähdä mitä labroja seurataan ja mitä ne kertovat. Voihan olla Mimmi että sinulle tuo tyroksin lääkitys puree ja ei tarvitse itse sen enempää kokeilla. Mutta olisi tosiaan hyvä kun olisi enemmän noita lääkäreitä joille VHH on hoito eikä vain laihdutusjuttu joksi se usein mielletään.
Ja minusta Hexeberg ymmärtää insuliinin roolin ei ainoastaan varastoinnin ja verensokerin kautta vaan myös sen maksansäätöfunktion joka näkökulma monelta karppikirjailijaltakin puuttuu.
Kiitti kommentista ja hyvää sunnuntain jatkoa!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-11 14:52:24 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Nyt näyttää Hexeberg suomeksi olevan tulossa, Tammen kustantamana. AdLibris täällä ottaa ennakkotilauksia:


Lainaa:
Ruoalla terveeksi (Inbunden)
av Sofie Hexeberg
Lainaa:
Författare: Sofie Hexeberg
Översättare: Elina Uotila
Förlag: TAMMI KUSTANNUSOSAKEYHTIÖ
Bandtyp: Inbunden
Språk: Finska Utgiven: 201104
ISBN10: 9513158993

ISBN13: 9789513158996


--------------------------------------------------------------------------------

179 kr
(168,87 kr exkl. 6% moms) Delbetala från 8 kr/mån
Titeln är ännu ej utkommen

Paketinslagning 25 kr per bok
Skriv en recension!Tipsa en kompis!Lägg till i din önskelista!
Dela på FacebookDela på TwitterBeskrivning:Kirjassa esitellään vähähiilihydraattista ruokavaliota ja sen vaikutuksia eri sairauksien hoidossa. Kirjoittaja on omien sekä useiden muiden lääkärien kokemusten ja tutkimusten perusteella päätynyt johtopäätökseen, että rasvan sijaan hiilihydraatit ovat pääasiallinen syypää useisiin elintasosairauksiin. Vähähiilihydraattinen ruokavalio on myös suositeltava vaihtoehto ylipainosta ja insuliiniresistenssistä kärsiville potilaille.

Hiilihydraattien määrä on lisääntynyt ruokavaliossa vasta viljelytaidon kehittymisen myötä, eikä elimistömme ole sopeutunut runsaasti pastaa, riisiä ja sokeria sisältävään ravintoon. Vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta on toistaiseksi tehty vähän pitkäaikaisia seurantatutkimuksia, mutta potilaiden käytännön kokemukset ovat olleet rohkaisevia.

Kirjoittaja esittelee eri sairauksien hoitoa potilaskertomusten kautta. Ylipaino ja korkea insuliinitaso ovat yhdistäviä tekijöitä useimmissa tapauksissa, sillä ne aiheuttavat hormonaalisia häiriöitä ja ovat useiden sairauksien taustalla. Kirjassa käsitellään ruokavalion merkitystä mm. korkean verenpaineen, diabeteksen, kilpirauhasen vajaatoiminnan, fibromyalgian, lapsettomuuden, ennenaikaisten vaihdevuosien ja migreenin hoidossa.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-11 21:34:11 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Jesh, kävin varaamassa. Hintakin on miellyttävä ja yllättävä. :) Alle 20e. Jei!

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-30 18:33:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-11-03 11:08:08
Viestit: 4205
Paikkakunta: Turku
Jees...kiitos mlv suomentamisesta. Oli erilainen lukukokemus nyt tällä kertaa, kun oma tilannekkin on selvillä..

_________________
"Kukaan kuluttaja ei voi olla niin herkkäuskoinen, että pitää yhtiömme vitamiinivettä terveellisenä virvoitusjuomana." by Coca Cola


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-30 19:05:03 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Kiitti viestistä Ninni! Kirjasta löytyy kyllä paljon enemmän asiaa, voi olla joku palapelin osa johon löytyy vastaus!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)