karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 06:16:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2022-05-31 19:36:40 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2019-04-30 15:35:05
Viestit: 5
Onnittelut! Kannustaa minuakin


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2022-09-18 16:39:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Pienetär kirjoitti:
Ja siihen meni vajaat kaksi vuotta. Kehonkoostumusmittaus on maanantaina, joten silloin tiedän enemmän. 85,6 kg pudotettu ja paino 85,4 kg.

Huomenta
laitahan päivitystä missä mennään painon kanssa?

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2022-09-30 20:35:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Ari kirjoitti:
Pienetär kirjoitti:
Ja siihen meni vajaat kaksi vuotta. Kehonkoostumusmittaus on maanantaina, joten silloin tiedän enemmän. 85,6 kg pudotettu ja paino 85,4 kg.

Huomenta
laitahan päivitystä missä mennään painon kanssa?


Painoa on tullut 10 kiloa lisää. Minulla on ollut pitkällinen rasitustila päällä. Sinä varmaan tiedät, keskushermostoväsymys. Minulla rupesi särkemään joka paikkaa kehossa, selkää aivan erityisesti. Valmentaja suositteli minulle 72 tunnin yhtäjaksoista lepoa. Se auttoikin. Sen jälkeen olen pitänyt vähän palautumispäiviä, niin kuin tällä viikolla kaksi putkeen. Kivut tuntuvat katoavan.
Uskon, että painon nousu johtuu tästä stressitilasta.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2022-10-01 05:03:18 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Mitä syöt nykyisin.
Onko ruoka edelleen vain energiaa.

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2022-10-01 05:57:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Pienetär kirjoitti:
Painoa on tullut 10 kiloa lisää. Minulla on ollut pitkällinen rasitustila päällä. Sinä varmaan tiedät, keskushermostoväsymys. Minulla rupesi särkemään joka paikkaa kehossa, selkää aivan erityisesti. Valmentaja suositteli minulle 72 tunnin yhtäjaksoista lepoa. Se auttoikin. Sen jälkeen olen pitänyt vähän palautumispäiviä, niin kuin tällä viikolla kaksi putkeen. Kivut tuntuvat katoavan.
Uskon, että painon nousu johtuu tästä stressitilasta.

Huomenta Pienetär
voi voi kun minua harmittaa sinun puolesta. :hug:
en halua olla jälkiviisas tai viisastella. enkä tee niin.
eikä tämä ole semmoinen kommentti. mietin vaan, miksi näin kävi. tämä ei TODELLAKAAN OLE SINUN VIKA EI EI.

mutta jo aikaa sitten näin että km ja treeni aika lisääntyy koko ajan, tämä vielä niin että laihtuu eli on kalorivajetta.
tämä kombinaatio yhdistelmä pienillä hh kun ei vaan voi jatkua pitkään ja loputtomiin. elimistö eli keho tekee siitä "hullutuksesta" lopulta lopun, niin kuin nyt teki. = burnout.
ylikunnon vaara tuolla yhdistelmällä on todellinen.
tästä kyllä jo varoitin sinua huhtikuussa 2022 alla linkki juttuun.
https://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=3&t=111780&p=2443757#p2443757

itse todella varon tuohon menemistä, esim. nyt kun minulla on todella iso kalorivaje vhh kanssa menossa = VLCKD, en tee yhtään mitään en mitään. no muutaman kerran viikossa käyn 30 min. kävelyn tekemässä vaimon kanssa, niin että ei edes kainalot kastu.
alla linkistä juttua
https://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=8&t=6537&start=1360#p2454490

tämän ylikunto asian ois PT valmentaja pitänyt tietää.
mutta nyt se valmentaja tietää tämän ja sinäkin tiedät, kantapään kautta opittuna.

tuo palautuminen voi kestää jopa useita viikkoja, mutta älä nyt syö liikaa yli kaloreita, ihan ylläpito pitäisi riittää. kun ja koska kehonpaino on jo palautunut. sehän tarkoittaa että niitä treeni aikojen kaloreita ei voi nauttia nyt, jos ja vain kun makaa ja lepää.
keho voi kyllä huutaa ihan oikeesti lisää sitä LEIPÄÄ, tämä on normi ilmiö. lihottaminen ei auta, vaan nyt tulee saada kaikkia ravinto-aineita sopivasti ja lepoa.
hei se valmentajan suosittelema 72 tunnin lepo ei todellakaan ole riittävä, puhutaan useista päivistä tai jopa viikoista.

mutta kyllä se siitä pidä mieli virkeänä ja jos helpottaa et ole ainut treenaaja tai kuntoilija joka tuohon en mennyt, jos on iltapäivälehtiin uskomista.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2022-10-01 11:40:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Päivää, Ari!

Keho kuluttaa paljon ihan vain levossa, mutta ilmeisesti kulutan hurjan paljon, kun keho lähtee liikenteeseen. Miten paljon, sitä on vaikeaa arvioida.
Tällä viikolla oli kaksi lepopäivää peräkkäin ja ne tekivät hyvää. Mitä enemmän lepään, sitä paremmalta tuntuu.
Lihakset eivät kuitenkaan katoa. Tänään kokeilin käsilläseisontaa.

Minulla ei ole oikein tavallisia ylikunnon oireita missään, pelkkä kipu hermoissa, etenkin iskiashermossa. Selkäkipu, kireät lonkan koukistajat. Jalassa voi olla sellainen kipu, ettei se anna varata laisinkaan.
Sitten levon jälkeen olen kivuton.
Ilmeisesti hermot ovat olleet tulehtuneet.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2022-10-01 13:01:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Pienetär kirjoitti:
Päivää, Ari!

Keho kuluttaa paljon ihan vain levossa, mutta ilmeisesti kulutan hurjan paljon, kun keho lähtee liikenteeseen. Miten paljon, sitä on vaikeaa arvioida.
Tällä viikolla oli kaksi lepopäivää peräkkäin ja ne tekivät hyvää. Mitä enemmän lepään, sitä paremmalta tuntuu.
Lihakset eivät kuitenkaan katoa. Tänään kokeilin käsilläseisontaa.

Minulla ei ole oikein tavallisia ylikunnon oireita missään, pelkkä kipu hermoissa, etenkin iskiashermossa. Selkäkipu, kireät lonkan koukistajat. Jalassa voi olla sellainen kipu, ettei se anna varata laisinkaan.
Sitten levon jälkeen olen kivuton.
Ilmeisesti hermot ovat olleet tulehtuneet.

juu aivan, niin kuin olen kertonut omat kulutus mittaukset ovat hyödyttömiä.
Ahaa jos ei ole ylikuntoa asian on toisenlainen, oikeastaan paljon parempi. :P

no lepo on hyvästä aina, mitä vanhemmaksi tulen sitä paremmin ymmärrän tämän.

tuon tyylinen hermo iskiaiskipu ja lonkan koukistajan kipu vaatii eri hoitoa.
lonkan koukistajan kipu on yleensä pitkäaikainen, vaatii viikkoja lepoa, etenkin vatsalihasten teosta, jalkojen nostosta, haara kyykkyjä treeni muodossa vältettävä.
esim. kävelystä ei pitäs olla haittaa.
kipu on merkki siitä että älä jatka samaan malliin.

tuo hermo iskiaiskipu hoito vaatii lyhytaikaista kylmähoitoa alue hoitoa, 10-15 min. kerralla. vaimentaa tulehdusta ja vähentää kipua ja turvotusta. voi tehdä muutaman kerran päivässä.
MUTTA minne, joskus suoraan kohteeseen ei auta.
käsikipu hoitoa annetaan myös niskaan, epäkäs ja hartia alueelle. näin kipu hellittää käsissä.
samoin jalka hermosärky kivun syy on yleensä selässä tai lantion ja lonkan alueella.
joten sinne kylmägeeli pussi pakastimesta ja väliin ohut harso tai t-paita. voi kokeilla eri kohtiin.
jos kipu hellittää heti sen 15 min jälkeen, pussi oli oikeassa kohdassa.
tämmönen on se pussi, pussi ei ole kertakäyttöinen. tämä pussi kestää vuosia.
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/ICE-POWER-kylmae/laempoepakkaus-keskikoko-28x14-c
kylmävoide geelit ovat turhia koska niiden viilentävä vaikutus on vain iholla.
yleensä lämminhoito pahentaa tuon tyylistä kipua.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2022-10-01 16:46:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Minulla oli pahimmillaan niin, että normaali, jokin viidensadan metrin kävely oli vaikeaa selkäkivun takia, vaan piti päästä lepäämään penkille noin sadan metrin kuluttua. Pikku hiljaa selkä lämpeni. Ja se selkäkipu todennäköisesti johtui lonkankoukistajista ja iskiashermosta. Onneksi lepo auttoi.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2022-10-02 05:22:38 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Et vastannut kun kysyin syömisistäsi?
Eri ruoka-aineet saattavat aiheuttaa tai edistää tulehdusta, nivelten kipeytymistä jne.

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2022-11-01 18:33:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
jäbä kirjoitti:
Et vastannut kun kysyin syömisistäsi?
Eri ruoka-aineet saattavat aiheuttaa tai edistää tulehdusta, nivelten kipeytymistä jne.


Toki, mutta nyt levon jälkeen en ole kipeä. Lepo tekee ihmeitä.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2022-11-02 10:08:51 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
Lepo on itse kullekin hyvästä.

_________________
Asiallisia juttuja


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2022-11-19 03:24:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Pienetär kirjoitti:
Ja siihen meni vajaat kaksi vuotta... ja paino 85,4 kg.

Huomenta
hmm. :-#
miten tuo tikkeri näyttää nyt 100 kg?
eli +14 kg ja 7kk
mikä se tilanne nyt oikein on?

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2023-01-07 12:15:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Pienetär ei ole jostain syystä käynyt foorumilla 3.11.2022 jälkeen.
https://karppaus.info/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=28

eli yli 2 kk sitten kävi viimeksi

onkohan hänellä kaikki ok.? [-o<
ei edes yksityisviestit mene perille

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2023-01-11 11:58:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Ari kirjoitti:
Pienetär ei ole jostain syystä käynyt foorumilla 3.11.2022 jälkeen.
https://karppaus.info/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=28

eli yli 2 kk sitten kävi viimeksi

onkohan hänellä kaikki ok.? [-o<
ei edes yksityisviestit mene perille


Viime vuosi oli aika rankka ja tuli tämä ylirasitustila liikunnasta. Tuntuu siltä, että liikunnan vähentäminen helpottaa, mutta en vielä tiedä, kuinka paljon on minulle optimitaso.
Painon kanssa on ollut taistelua sen takia, että stressi, mikä johtui tästä liikunnasta, paljolti, sai minut heräilemään ja valvomaan yöllä, eli unirytmi oli ihan sekaisin. Tämän vuoden puolella olen saanut unirytmin hallintaan ja paino ei enää kasva.
Olen ruvennut tekemään Bodykaupan pizzaa, mutta nyt pitäisi keksiä uusi pizzapohja.

Viime vuonna sallin itselleni yhden piirakkapäivän ja siksi tuli ostettua jauhoa. Jauho on minimissään kilon paketeissa ja pakastin osan. Nyt sitten tyhjensin pakastimen ja olen syönyt loput niistä jauhoista.

Kuuntelen Dr. Aseem Malhotraa ja Dr. Robert Lustigia.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2023-01-12 03:25:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
Pienetär kirjoitti:
Viime vuosi oli aika rankka ja tuli tämä ylirasitustila liikunnasta. Tuntuu siltä, että liikunnan vähentäminen helpottaa, mutta en vielä tiedä, kuinka paljon on minulle optimitaso.
Painon kanssa on ollut taistelua sen takia, että stressi, mikä johtui tästä liikunnasta, paljolti, sai minut heräilemään ja valvomaan yöllä, eli unirytmi oli ihan sekaisin


alla lainaus lokakuu 2022
Ari kirjoitti:
Pienetär kirjoitti:
Painoa on tullut 10 kiloa lisää. Minulla on ollut pitkällinen rasitustila päällä. Sinä varmaan tiedät, keskushermostoväsymys. Minulla rupesi särkemään joka paikkaa kehossa, selkää aivan erityisesti. Valmentaja suositteli minulle 72 tunnin yhtäjaksoista lepoa. Se auttoikin. Sen jälkeen olen pitänyt vähän palautumispäiviä, niin kuin tällä viikolla kaksi putkeen. Kivut tuntuvat katoavan.
Uskon, että painon nousu johtuu tästä stressitilasta.

Huomenta Pienetär
voi voi kun minua harmittaa sinun puolesta. :hug:
en halua olla jälkiviisas tai viisastella. enkä tee niin.
eikä tämä ole semmoinen kommentti. mietin vaan, miksi näin kävi. tämä ei TODELLAKAAN OLE SINUN VIKA EI EI.

mutta jo aikaa sitten näin että km ja treeni aika lisääntyy koko ajan, tämä vielä niin että laihtuu eli on kalorivajetta.
tämä kombinaatio yhdistelmä pienillä hh kun ei vaan voi jatkua pitkään ja loputtomiin. elimistö eli keho tekee siitä "hullutuksesta" lopulta lopun, niin kuin nyt teki. = burnout.
ylikunnon vaara tuolla yhdistelmällä on todellinen.
tästä kyllä jo varoitin sinua huhtikuussa 2022 alla linkki juttuun.
https://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=3&t=111780&p=2443757#p2443757

itse todella varon tuohon menemistä, esim. nyt kun minulla on todella iso kalorivaje vhh kanssa menossa = VLCKD, en tee yhtään mitään en mitään. no muutaman kerran viikossa käyn 30 min. kävelyn tekemässä vaimon kanssa, niin että ei edes kainalot kastu.
alla linkistä juttua
https://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=8&t=6537&start=1360#p2454490

tämän ylikunto asian ois PT valmentaja pitänyt tietää.
mutta nyt se valmentaja tietää tämän ja sinäkin tiedät, kantapään kautta opittuna.

tuo palautuminen voi kestää jopa useita viikkoja, mutta älä nyt syö liikaa yli kaloreita, ihan ylläpito pitäisi riittää. kun ja koska kehonpaino on jo palautunut. sehän tarkoittaa että niitä treeni aikojen kaloreita ei voi nauttia nyt, jos ja vain kun makaa ja lepää.
keho voi kyllä huutaa ihan oikeesti lisää sitä LEIPÄÄ, tämä on normi ilmiö. lihottaminen ei auta, vaan nyt tulee saada kaikkia ravinto-aineita sopivasti ja lepoa.
hei se valmentajan suosittelema 72 tunnin lepo ei todellakaan ole riittävä, puhutaan useista päivistä tai jopa viikoista.

mutta kyllä se siitä pidä mieli virkeänä ja jos helpottaa et ole ainut treenaaja tai kuntoilija joka tuohon en mennyt, jos on iltapäivälehtiin uskomista.

eli oli kuin olikin ylirasitusta eli ylikuntoa.

niin näin sen jo tulevaksi.
koska tiedän.
alla lainaus huhtikuu 2022
Ari kirjoitti:
Pienetär kirjoitti:
Punnerruspyramidissa olen kehittynyt aika nopeaksi. Alkuvuodesta oli pahaa overreachingia ja 75Hard -haaste ja siitä toipuminen on vienyt aikaa. Kaikesta huolimatta liikkumista on nyt paljon ja kohta vielä paljon enemmän. Fillaroin pitemmälle ja paremmin kuin ennen. Nyt lenkit ovat olleet parhaimmillaan vähän alle 40 km.

Huomenta
ok punnerrus.
ja liikutkin aika tavalla.
Lisäät vielä liikuntaa, vaikka on ylikuntoa, näinkö sinun personal trainer ohjaaja neuvvoo = käskee tekemään?
kyllä personal trainerin pitäs tietää että naisten testosteronitasot ovat alhaisemmat kuin miesten.
tämä testosteronin määrä vaikuttaa suoraan palautumisnopeuteen. tämä tarkoittaa että naiset eivät voi treenata niin paljon kuin miehet, menemättä ylikuntoon.

kyllä ylikunto on pahinta "myrkkyä" kehitykselle. olen SM-tason voimanostaja, näin vain on ja sen tiedän.

no voin kuitenkin sanoa että ylikuntoon on paras lääke täys LEPO treenistä. HUOM lepo päiviä pitää olla. :idea:
näitä lepopäiviä tulee olla useita viikossa, etenkin naisilla.
niin ylikunnolla on vakavia vaikutuksia myös mielialaan. stressi kortisoli nousee, uni katoaa. kun mieli särkyy maailma kaatuu.
kun kortisoli nousee se kerää nestettä = turvottaa. lepopulssi nousee. tulee äreä ja kärttynen olotila, muissa aina vika.
juu kyllä ruokaa pitää saada jos noin paljon treenaa, mutta lepo päiviä PITÄÄ olla myös, niitä on pakko olla, myös miehillä.

miestenkin testosteroni määrät laskee iän myötä todella paljon, tämä tarkoitta että palautumisaikaa pitää lisätä paljon = lepopäiviä lisää, eikä voi todellakaan treenata samoja määriä kuin 20v.

naiset eivät tunnu ymmärtävät tätä palautumis juttua, ainakin jos lukee naisten blogeja tai treeni juttuja ja lopulta loppuu koko treeni harrastus burn outtiin. [-X
tai on siis pakko lopettaa kun keho tekee stopin tästä ylitreeni "hullutuksesta". harva nainen julistaa burn outtia, no joku kertoo jopa iltapäivälehdissä. se on tai näyttää olevan naisille häpeä kun eivät voi treenata kovaa ja pitkään. Se ei ole mikään HÄPEÄ vaan fysikaalinen tosiasia. vain aloitelija miehet kompastuu tähän ylikuntoon = yli treenaamiseen = liika harjoitteluun, mutta joo kyllä saleilla heti opastetaan treenaamaan paljon vähempi. naiset tarvitsee PALJON enempi lepoa kuin miehet, samoin treenimäärät ovat pienemmät, nimen omaan tämän ylikunnon takia.

olipas vuodatus :shock: mutta silti tarpeellinen
alla linkit luettavaksi ja ihan suomeksi
Lainaa:
Burnout ja ylikuormitus tila syntyy usein pitkittyneen stressin seurauksena (Lindholm, H. & Gocchelm, M. 2000.). Urheilijoilla ylikunto vaikuttaa elimistön ylirasitustilaan, jolloin sisäelinhermosto ja hormonijärjestelmät eivät enää palaa normaalitilaan rasituksen päätyttyä. Oireet voivat kestää viikkoja, kuukausia tai jopa vuosia. Ylikunto heikentää myös ihmisten vastustuskykyä, jolloin virusten ja bakteerien aiheuttamat sairaudet yleistyvät. (Huttunen, J. 2012). Työuupumus eli burnout on pitkittyneen työstressin seurauksena kehittynyt häiriötila, jolloin esiintyy uupumusasteista väsymystä, sekä kyynistynyt asenne työtä kohtaan ja heikentynyt ammatillinen itsetunto yleistyvät. (Ahola, K. & Tuisku, K. & Rossi, H. 2018.).

Lainaa:
Stressiin liittyvät hormonaaliset häiriöt muuttavat aineenvaihduntaa ja seksuaalitoimintoja ja kuluttavat säätelykapasiteettia. Stressi suurentaa noradrenaliinipitoisuutta, kiihdyttää sykettä ja kohottaa verenpainetta. Jos stressi on kontrolloimatonta, suojarefleksit muuntuvat ja palautuminen hidastuu. Hormonien eritys häiriintyy (Peters ym. 1988) (kuva 1). Kasvuhormonin ja insuliininkaltaisen kasvutekijän erityksen väheneminen heikentää kasvua ja viivästyttää puberteettia. Pitkittynyt stressi vaimentaa kilpirauhasen hormonintuotantoa, vähentää insuliiniherkkyyttä, lisää kortisolipitoisuutta ja myötävaikuttaa metabolisen oireyhtymän kehittymiseen (Björntorp 1997). Stressaantuneen ihmisen painonhallinta on vaikeutunut. Sukupuolihormonien, kuten testosteronin ja naishormonien tai prolaktiinin tasapaino häiriintyy ylikuormitustiloissa (Rabin ym. 1988). Seurauksena ovat sukupuolielinten toimintahäiriöt, amennorrea ja siittiöiden tuotannon väheneminen.

Autonominen hermosto ja muu immuunipuolustus kontrolloivat yhdessä tulehdusreaktioita (Borovikova ym. 2000). Immuunipuolustus heikkenee ylikuormitustiloissa, joten infektiokierre voi olla oire liiallisesta stressistä. Stressitekijöillä saattaa olla vaikutusta myös autoimmuunisairauksien puhkeamiseen tai syövän syntyyn (Sternberg ym. 1992).

https://www.duodecimlehti.fi/duo91828

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/02/19/ylikunto-vaanii-tavallistakin-liikkujaa-nain-tunnistat-oireet
https://esseepankki.proakatemia.fi/stressin-vaikutus-palautumiseen/
https://naprapaatinvaimo.blog/2018/02/22/stressi-ja-sen-moninaiset-vaikutukset-elimistossa/


no kysyit tuolla:
Pienetär kirjoitti:
mutta en vielä tiedä, kuinka paljon on minulle optimitaso


Jos aloittaisit tosin päin.
30 min. löysään kävelyä 3x viikossa

ja lisäät ihan pikkusen liikuntaa ajassa mitattuna joka viikko. JOS ON ihan pakko, mutta ei ole pakko. treeniä EI SAA OLLA JOKA PÄIVÄ.
JA AINA ON OLTAVA TÄYS LEPOPÄIVIÄ IHAN JOKA VIIKOLLA. (eli ainakin 2 lepopäivää viikossa)
otat pyöräilyn mukaan jos siltä tuntuu.
kuuntelet itseäsi, jos tuntuu siltä että tarvitset lepoa, lepäät. ei siis mitään pakkotreeniä tai pakkopullaa.
silleen että tuntuu hyvältä ja voit hyvin, nukut hyvin ja EIKÄ OLE MITÄÄN LIHAS JA NIVELKIPUJA.
ja HUOM: vähennät ja voit lopettaa välillä ihan kokonaan, kun sinusta siltä tuntuu.
jos siltä tuntuu että ihan kesken lenkin pitää lopettaa, voit kääntyä kotiinpäin ja olla ihan oikeasti vain hyvillä mielin.
heitä pois kaikki tavoite km tai tavoite treenimäärä ajat. pois pois ne mielestä ja vihkoista.
älä sano ennen treeniä että pyöräilen sinne asti tänään. ei ei. vaan sano että ajelen minne huvittaa ja voin kääntyä takaisin ihan milloin haluan.
kuuntele itseäsi ja oloasi.
tee liikunnasta vain pieni mukava osa elämääsi. liikunta ei todellakaan saa olla mikään rangaistus tai edellytys painonpudotukselle.
tee siitä pieni virkistävä osa elämääsi. siis pieniosa. huvin vuoksi, ihan huvikseen. eikä sekään ole niin tärkeää.
kuitenkin 20 min. muutaman kerran viikossa kävelyä ei vie ketään ylikuntoon. normi kcal ruualla.
laihduttamisen ja kalorivajeen ja (liian vähillä hh) ja vhh dieetin aikana liikunta määriä pitää vähentää EI LISÄTÄ.
ei siis mitään verenmakusuussa orjallista ohjekirja noudattamista.
liiku vain jos olet ja tunnet olosi terveeksi. lähde ajelulle kun ja jos sinulla tekee todella mieli tehdä sitä.
liiku niin että tunnet olosi kiitolliseksi, niin että voit kiittää mielessä siitä hetkestä jossa olet.
tämmönen liikunta laskee stressiä, kortisolia ja palauttaa myös mielialaa.

lue uudestaan edellä koko tämä viesti niin että se painuu mieleen, niin että muistat kun huono hetki tulee ja niin voit lopettaa liikunnan ja vain levätä. hyvillä mielin.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2023-01-12 18:18:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Tuo on minulle erittäin ankkalaa omaksua, joudun lukemaan vielä aika monta kertaa.
Olen hankkinut sukset. Teininä hiihdin kilpaa ja olen pelännyt, että lähtee lapasesta, jos aloitan taas uudestaan. Saa nähdä.
Pitää lukea uudestaan.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2023-01-12 19:49:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Minulla pää hajoaa, jos en liiku. Roikun esimerkiksi täällä netissä ja näen kuvia poliitikoista ja muuta roskaa. Ei tee hyvää minun herkälle Mielelleni.
Teininä minulla oli kovasti ongelmia, kenelläpä teinillä ei olisi ollut. Minun tapani suhtautua ongelmiin on liikkua.
Minullahan on tuo tVNS -laite ja MyEMSissä on TENS-hoito, johon minun pitäisi tarttua, jos stressi pääsee pahaksi. Olenkin tehnyt niin.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2023-01-13 02:33:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta Pienetär
ok. asian ydin on nyt selvä. hyvä kun kerroit.
nyt ymmärrän täysin mistä on kyse. sinun oireet on kuin suoraan ohjekirjasta.

nyt en ihmettele ollenkaan kun sanoit minun ed. viestin ohjeille että:
"Tuo on minulle erittäin hankalaa omaksua..."
nuo antamani liikuntaohjeet ovat liikuntariippuvaiselle oikeat.

nyt ollaan asian ytimessä

alla olevat linkit on niin hyviä että ne pitäs lainata tähän kokonaan.
mutta kun niin ei saa tehdä.
niin mene lukemaan ne linkeistä.
niissä puhutaan just tästä aiheesta.
Lainaa:
Liikuntariippuvuus on oire pahasta olosta
Liikuntariippuvuus kertoo usein siitä, että kaikki ei ole hyvin. Sen hoitamisessa tarvitaan tahtoa muuttaa omia toimintamalleja.
Liikuntariippuvuus on keino hallita
Liikuntariippuvuus on pakkomielteistä ja epäterveellistä liikunnan harrastamista. Liikunnan jälkeinen endorfiinipiikki saattaa koukuttaa niin, että salille tai lenkille on pakko päästä, vaikka kroppa tai mieli sanoisi toista. Liikuntariippuvaisen elämä kulkee liikunnan ehdoilla niin, että kaikki muu, kuten perhe, ystävät ja työ, jää toiselle sijalle ja elämänpiiri ­kapenee.

Liikuntariippuvaisen treenaaminen on myös usein ehdotonta. Sen lisäksi, että treeni kontrolloi arkea, se voi olla monotonista yhden lajin veivaamista ja jatkuvaa suorituksen mittaamista, jolloin ratkaisevaa on määrä tai teho, ei laatu. Silloin liikunnasta muodostuu terveysriski, koska keho ei saa tarpeeksi lepoa. Riippuvainen ei myöskään aina pysähdy, vaikka hän loukkaantuisi tai muuten ­sairastuisi.

Liikuntariippuvuus, kuten muutkin riippuvuudet, on oire pahasta olosta, jota yritetään lääkitä kovan treenin ja siitä saadun endorfiinin avulla.

lähde:
https://www.fit.fi/treeni/liikuntariippuvuus-on-oire-pahasta-olosta/

Lainaa:
Liikunta addiktiona
LÄÄKETIETEELLINEN AIKAKAUSKIRJA DUODECIM

Harjoittelupakko–keino hallita kielteisiä tunteita

Päivittäiseksi tavaksi muodostunutta liikuntaa on sen myönteisten terveydellisten ja psyykkisten vaikutusten vuoksi nimitetty positiiviseksi riippuvuudeksi (Glasser 1986). Liikunnan tuottama nautinto voi kuitenkin joskus johtaa myös pakonomaiseen käytökseen, jolloin harjoittelupakko uhkaa liikunnan harrastajan terveyttä tai haittaa hänen lähisuhteitaan tai muuta elämäänsä. Päivittäinen kova harjoittelu on tällöin muodostunut addiktioksi, jonka keskeyttäminen vamman tai muun syyn vuoksi laukaisee ärtymyksenä ja muina psyykkisinä oireina ilmenevät vierotusoireet.

Liikunnasta vakavasti riippuvaista–samoin kuin muita addikteja–on kovin vaikea ellei mahdotonta auttaa, ellei auttaja pyri ymmärtämään pakkokäytöksen elämyksellistä taustaa. Kaikkien terveyttä uhkaavien pakkokäytösten päämäärä on vahvistaa haurasta itsetuntoa tai hallita yksinäisyyteen ja vieraantuneisuuteen liittyviä sietämättömiä tunnetiloja. Riippuvuudesta vapautumisen perusehto on kokemus ymmärretyksi tulemisesta addiktin omista lähtökohdista käsin (Linehan 1993). Ilman tätä perusasennetta auttajan hyvääkin tarkoittavat neuvot tai tulkinnat eivät tule kuulluksi tai jäävät ilman toivottua vaikutusta. Yhdysvaltalaisen psykoanalyytikon Thomas Ogdenin (1989) mukaan ihmisen psyyke hajoaa ilman kosketusta toisiin ihmisiin tai elämän tunnetta ylläpitävään rytmiin. Jos emme ihmissuhteissamme tai harrastuksissamme saa noita kosketuksia, ainoaksi keinoksi saattaa jäädä kivun kautta kosketuksen tunteen tuova anaerobinen harjoittelu, pakonomaisen juoksulenkin antama rytmi tai yhteydentunnetta ylläpitävä voimailusalien toveripiiri.

lähde:
https://www.duodecimlehti.fi/duo92153


Lainaa:
Miksi liikuntasuorituksen väliin jättäminen harmittaa, pelottaa tai jopa ahdistaa? Urheilupsykologin mukaan syy voi löytyä lapsuudesta
Onko olosi väsynyt, mutta et silti pysty jättämään juoksulenkkiä väliin? Kysyimme urheilupsykologilta, mitä liikuntariippuvuus on ja mistä sen tunnistaa.

Joskus alunperin hyvästäkin asiasta voi kuitenkin syntyä ongelma – esimerkiksi liikuntariippuvuus.

Pakonomainen liikunta tai liikuntariippuvuus voivat muodostua ongelmaksi erityisesti niille ihmisille, joilla on taipumusta suorittamiseen. Liikuntarutiinit ovat hyvä asia, mutta liikkumisen ei pitäisi tuottaa ahdistusta, vaikka liikuntasuoritus jäisikin silloin tällöin tekemättä.

– Ei ole hyvä, jos yhden liikuntakerran väliin jättäminen alkaa ahdistaa tai siitä tulee huono olo. Tai jos ohjelmassa lukee, että pitää juosta kymmenen kilometriä ja onkin juossut vain vähän vajaan, ja ihminen käy väkisin juoksemassa sen loppuun, urheilupsykologi Tuomas Grönman Mehiläisestä toteaa.

Pakonomainen urheilu voi olla laihduttajan sudenkuoppa
Liikuntariippuvuus voi kummuta esimerkiksi taustalla vaanivasta kontrollin menettämisen pelosta.

– Ihmisellä voi olla hirveä tarve kontrolloida asioita, joten harjoitusohjelman täydellinen noudattaminen tuo psyykkisen rauhan. Silloin ei välttämättä pysty pitämään lepopäivää, vaikka se olisi järkevää.

Pitää olla rehellinen itselleen: Jos on harjoitellut todella paljon ja on väsynyt, ei itseään tarvitse siinä kohtaa puskea. Ei haittaa, jos jää välillä lepäämään, Grönman sanoo.
– Lapsuudessa ja nuoruudessa on voinut muodostua ydinuskomuksia siitä, millainen itse on suhteessa muihin ihmisiin.

lähde:
https://anna.fi/hyvinvointi/liikunta/pakonomainen-liikunta-eli-liikuntariippuvuus

Lainaa:
LIIKUNTARIIPPUVUUS OLI VÄHÄLLÄ TUHOTA TERVEYTENI
LIFESTYLE, LIIKUNTA, TERVEYS & HYVINVOINTI, YLEINEN | 11.4.2021

LIIKUNTARIIPPUVUUS NIELAISEE IHMISEN SYVÄÄN KUILUUN

Liikuntariippuvuus on pakonomaista liikkumista, joka hallitsee ihmistä sen sijaan että ihminen hallitsisi liikkumistaan. On vaan pakko päästä liikkumaan, oli tilanne mikä tahansa. Mielestäni se on yksi addiktion monista kasvoista. Minua haastateltiin aiheesta uusimpaan Fit lehteen, jossa kerron oman tarinani liikuntariippuvuudesta. Haastattelun myötä olen miettinyt paljon viime aikoina liikuntariippuvuutta ja sitä, miten terveyttä ja elämänlaatua parantavasta asiasta voi pikku hiljaa tulla syvä kuilu, joka nielaisee ihmisen sisäänsä armottomalla tavalla. Ja tämä kaikki voi tapahtua pikku hiljaa huomaamatta. Näin kävi ainakin omalla kohdallani…

Söin vaan tiettyjä tarkkaan valittuja sallittuja ruokia ja liikuin pakonomaisesti. Liikunta ei ollut enää nautinto vaan PAKKO.

lähde:
https://kutsuvapauteen.vaikuttajamedia.fi/2021/04/11/liikuntariippuvuus-oli-vahalla-tuhota-terveyteni/
https://askelterveyteen.com/mista-juoksuriippuvuuden-tunnistaa/
Lainaa:
Pakkomielteiseen liikuntaan voi liittyä myös tarve hallita elämää. Vaikka kaikki muu kaatuisi päälle, spinningtunti on aina kello seitsemän ja kroppa pysyy lujasti kasassa. Silloin motivaatio liikkumiseen tulee ulkoa.

Sallivuus pitää oppia kantapään kautta.
Tervettä on se, jos saa iloa liikunnasta itsestään. Moni selittääkin, että on pakko lähteä lenkille, koska siitä tulee niin mahtava olo.

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/psykologia/pelottaako_lepopaiva_saatat_potea_liikuntariippuvuutta

Lainaa:
Mitä tapahtuu, jos urheilu on kaikkesi – ja se otetaan sinulta pois?
Kysy itseltäsi, onko liikunta ja terveys osa sisältöä vai kaikki mitä haluat tehdä?

....
....
Kun liikunta on sellaisella tasolla, että ilman sitä on paha olla, tunnet huonoa omatuntoa yhdestä tekemättömästä treenistä ja sosiaalinen elämäsi kärsii, on kyseessä jo sellainen riippuvuus, jonka toimivuutta pitkällä tähtäimellä kannattaa miettiä.
Tämän tekstin ajatuksena ei ole moittia sinua, jos olet intohimoinen tai ammattiliikkuja – päinvastoin. Tarkoitus on herättää sinut ajattelemaan omaa tilannettasi uudelta kantilta ja varmistaa, että olet onnellinen valintojesi kanssa pitkälläkin tähtäimellä. Jos sinulla on liikunnan suhteen pipo hieman kireällä, salli itsellesi sanoa joskus kyllä kavereiden näkemiselle tai treffeille. Varmista, että vaikka kehosi pakottaisi sinut pois rakkaan harrastuksesi parista, sinulla on silti jotain, mikä saa sinut ajattelemaan aamuisin, kuinka onnekas olet saadessasi tehdä sinulle tärkeitä asioita.

lähde:
https://tikis.fi/artikkelit/mita-tapahtuu-jos-urheilu-on-kaikkesi-ja-se-otetaan-sinulta-pois/

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2023-01-13 08:32:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Tuopa onkin hyvä, koska ongelmana on juuri yhden lajin veivaaminen. Pitää ruveta suunnittelemaan niin, että muillekin lihaksille tulee treeniä. Se, että liikunta tuntuu pakolta on hyvä vinkki siihen, että ylikunto rupeaa olemaan lähellä.

Lainaa:
Siksi himoliikkujankin kannattaa panostaa myös ihmissuhteisiin


Kauniisti sanottuna, minulla on eri näkemykset muitten ihmisten kanssa. Sehän ei olisi ongelma yleensä, mutta muut tuppaavat pakottamaan näkemyksiään minulle. Se alkaa tästä karppauksesta ja voimistui sitten plandemian myötä. Tietysti löytyi sellaisia porukoita, jotka vastustivat tätä plandemiaa hetkestä yksi asti, mutta huomasin melko pian, ettei minulla ole muuta yhteistä heidän kanssaan kuin se. En ollut esimerkiksi erityisen rökötevastainen, vaan kävin ottamassa kaksi. Ikää kun on kuitenkin jo 53. Joka tapauksessa, huomaan, että mielipiteet ovat kärjistyneet sillä tavalla nykymaailmassa vähän asiassa kuin asiassa, että en koe kuuluvani mihinkään leiriin. Olen siis sitten yksin.
Minä jäin leskeksi 2011 ja siitä lähtien olen asunut yksin. Sukulaisiakaan minulla ei ole merkittävästi. Plandemian aikana ei päässyt paljon edes matkustelemaan.

Lainaa:
Moni selittääkin, että on pakko lähteä lenkille, koska siitä tulee niin mahtava olo. Liikkuessa keho erittää endorfiinia, aivojen lämpö­tila nousee ja lihakset rentoutuvat.


Joka kerta on kuin laastaria revittäisiin irti, kun lähtee ajamaan fillarilla. Muistan kuitenkin, että palatessa on hyvä fiilis. Yleensä se rupeaa tulemaan vasta viiden kilometrin paikkeilla. Lämmitellessä kyllä miettii, miksi minä tätä teen.

Lainaa:
Yhdysvaltalaisen psykoanalyytikon Thomas Ogdenin (1989) mukaan ihmisen psyyke hajoaa ilman kosketusta toisiin ihmisiin tai elämän tunnetta ylläpitävään rytmiin. Jos emme ihmissuhteissamme tai harrastuksissamme saa noita kosketuksia, ainoaksi keinoksi saattaa jäädä kivun kautta kosketuksen tunteen tuova anaerobinen harjoittelu, pakonomaisen juoksulenkin antama rytmi tai yhteydentunnetta ylläpitävä voimailusalien toveripiiri.


Tämä onkin totta minun osallani. Tämä taisi olla Duodecimista. Kun maailma lähti hulluuteen Plandemian takia, kaikki keinot tavata ihmisiä suljettiin pois. Koko yhdistyskenttä romahti pelkopandemiaan, pahimmillaan suljettiin kirjastojakin. Tiedät kaiken tämän. Silloinkin, kun ne eivät olleet suljettuja, niissä käyvät olivat plandemisteja eli kasvofasci tiukasti naamalla mulkoillen vihaisesti niitä, jotka eivät lähde tähän hommaan mukaan. Niitä nyt ei siis voi pitää minään sosiaalisina kontakteina. Ainoa järkevä tapa tavata lajitovereita oli voimailusali. Silloin, kun voimailusali oli kiinni, mikä oli harvoin, ne järjestivät treenejä ulkokuntosaleilla. Siellä kävinkin ahkerasti.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Puolitin painoni
ViestiLähetetty: 2023-01-14 13:27:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
luvettu on
Pienetär kirjoitti:
Kauniisti sanottuna, minulla on eri näkemykset muitten ihmisten kanssa. Sehän ei olisi ongelma yleensä, mutta muut tuppaavat pakottamaan näkemyksiään minulle. Se alkaa tästä karppauksesta ja voimistui sitten plandemian myötä. .. Olen siis sitten yksin.
Minä jäin leskeksi 2011 ja siitä lähtien olen asunut yksin. ... Kun maailma lähti hulluuteen Plandemian takia, kaikki keinot tavata ihmisiä suljettiin pois. Koko yhdistyskenttä romahti pelkopandemiaan, pahimmillaan suljettiin kirjastojakin. Tiedät kaiken tämän.

vetää vähän hiljaiseksi, yksinäisyytesi. [-o< :hug:
en voi edes kuvitella, kun en ole tuolleen kokenut.
voin yrittää vain kuvitella ... ei hyvä tunne.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)