karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 04:52:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-02-24 10:24:35 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Karppaustyylejä on useampia eli minusta olisi aloittajalle helpompaa löytää se oma tyyli jos ne jotka neuvovat voisivat kertoa sen oman tyylin, esimerkiksi karppaako hyväkarppina, vai ketoileeko. Edelleen se jonkun hyvän peruskirjan lukeminen auttaisi alkuun niin että ymmärtäisi mitä on tekemässä. Nyt kun ollaan Kivikautis osiossa niin esimerkiksi Heljä Suuronen-Geibin kirja Kivikautinen ruokavalio kirjassa on paljon hyvää tietoa. Uutta tietoa on senkin julkaisemisen jälkeen tullut esimerkiksi diabeteksen hoidosta, mutta niinhän tahtoo käydä muillekkin kirjoille eli niiden sanomaa tulee tietysti katsoa myös uuden tiedon valossa.

Myös aloittaja voisi kertoa lisää mitä tyyliä hän itse on ajatellut, haetaanko terveyttä vai vain laihtumista jne.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-24 12:11:42 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Tämä siis oli osittaista pilkontaa toisesta keskustelusta, ja sitten semmoisten ihmisten mielestä, jotka ei ite syö värikkäästi, väitteitä, ettei tarvi monipuolista ruokaa.

Samantyyppinen ruoka jokapäivä ei tarkoita monipuolisuuden puuttumista, jos se samantyyppinen on lähtökohtaisesti raaka-aineiltaan moniulotteista. Partis partiksena ei mielestäni oikein käy samanarvoiseen keskusteluun kuin "luuliemi" tai "hapankaali" tai edes "marjat" tms.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-24 14:23:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ok, se selittää täällä puhutun "aloitajan", joka ei yhtään sopinut kaimaaniksi.

Ja luulen ymmärtäväni mitä sanot, Xaija... vaikka olenkin eri mieltä.
Yksinkertainen, harvoista ruoka-aineista muodostuva jokapäiväinen syöminen sopii monelle erinomaisesti.
Pakko se ei ole, muttei myöskään mitään, mitä pitäisi välttää, imo.

Juuri yksinkertaisuuden ja helppouden takia minusta tuntui kuin olisin kawaillen löytänyt kotiin, noin 2007 (?)
Juhlissa voi toki mennä ja meneekin myös muuta. Ja joskus innostun kokkaamaan, varsinkin porukalle.
Mutta on huisin kivaa, että jokapäiväinen arki menee helpoilla sävelillä, vaikka viikko viikon jälkeen.
Ehtii tehdä paljon kaikkea muutakin, eikä vain (meikäläiselle joka tapauksessa pakollista) ruoanlaittoa :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-24 14:30:34 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Tosiaan els, hyvä huomio tuo aloittajan toteaminen, ei se minunkaan aikaisemmassa viestissä kaimaaniin viitannut vaan tuon toisen keskustelun karppausta aloittavaan. Kaimaanilta hyvä juttu nostaa tämä pohdinta omaksi vitjaksi.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-24 15:08:17 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
els kirjoitti:
Yksinkertainen, harvoista ruoka-aineista muodostuva jokapäiväinen syöminen sopii monelle erinomaisesti.
Pakko se ei ole, muttei myöskään mitään, mitä pitäisi välttää, imo.


No olet varmaan jo itekkin tajunnut, ettei tällä tarkoiteta vaikka että syö maksaa joka vuoden päivä, vaan se, että ruoasta jokin olennainen jää pois, ja olo on vetämätön. Silloin yleensä (puoli- tai koko)valmisteet ja valitut ruokasektorit ei vaan oo se omalle kohalle toimiva.

Omilla "jokapäiväisillä valinnoilla" moni luullakseen karppaava myös saattaa karpata aika kapeasti ja semmoiselta sektorilta, joka ei ikinä oo tarkotettu pääruoaksi. Liha, luut, hapankaali ja vaikka sienet ei oo mikään hyvä esimerkki "ravintoköyhästä ja tyhjästä" ruoasta, mutta vakuumipakatut pitkään prosessoidut lihat voi olla, joku tonnikala (kala ei välttämättä esim. atopia- tai muu immuuniongelmatapauksessa sovi jostain syystä X, en muista sitä, mutta se toimii). Turkkijugurtti tai majoneesiä kuohukermalla. Pelkkää tuorekurkkua ja ei muuta maan tuotetta. TJSP.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-24 15:39:10 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Nyt puhut eri asiasta kuin värikkyydestä ja vaihtelevuudesta, josta tässä oli ymmärtääkseni kysymys.
Minusta kysymys on selvä: vaihteleva ja värikäs vs. vaihtelematon ja yksinkertainen?

Ja vastaus veeteen puolella on yhtä selvä: vaihteleva ja värikäs on parempi.
Minusta väreillä ja vaihtelevuudella ei ole niin mitään tekemistä terveyden ja hyvinvoinnin kanssa. Eikä monipuolisuudellakaan. Tietysti ruoka-aineista pitää saada kaikki kropan tarvitsemat ravinteet, muttei riittävillä ravinteilla ole mitään tekemistä ruoka-aineiden monipuolisuuden saati värikkyyden kanssa. Ja tämä tietenkin taas vain IMO, ei sen kummempaa.

Ps: Suolistobakteerit voivat Ayerssin mukaan tyypillisesti jopa paremmin sillä ja samalla ruoalla. Syystä että silloin jokapäiväinen ja yllätyksetön ravintovirta auttaa niitä sopeutumaan ja erikoistumaan juuri tähän ekolokeroon. Hän kehtaa jopa väittää, että ne pystyvät tällaisessa ympäristössä tilanteessa korjaamaan useammankin näennäisen puutteen, tehostamalla tarvittavan hivenen saantia molekyylitasolla.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-24 16:47:54 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Luonnon kasveissa värin tummuus/intensiivisyys kuitenkin korreloi sen kanssa, miten paljon ravintekkuutta on. Välimeren kylläisyys koko sektorilla on esimerkiksi hirveän piristävää jo silmillä nautittuna, ja itse olen kokenut hyvin ankeita aikoja värittömällä linjalla. En siis olekaan kivikautisdieetillä, mutta aika monelle kyllä se Etelä-Eurooppa ja Euraasian vuoristoalueet ohjaa geeniperimää. Venäjällä ja etelässä ei perinteisesti syödä heinää ja auringossa kuivunutta jauhelihaa. Suhteellisen monelle ruoassa on olennaista ulkonäkö, tuoksu, väri, intensiteetti ja valikoiman kylläisyys, joten 100% kaikki ei nyt ehkä kuitenkaan oo niin suoraan yksipuolisruoan jälkeläisiä.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-24 17:21:35 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
No sanotaan nyt vaikka että IMO luonnonkasveissa ei ole juuri mitään pakollista ihmiselle,
tai ainakin että niiden haitta-aineet enemmän kuin kompensoivat mahdolliset hyötyaineet.
Ja että kourallinen ruohoja (tai ituja) riittää hormeesikseen hyvin, jos sikseen tulee.
Käytän kasvikuntaakin, mutta vain ajoittain ja aina enemmän huviksi kuin hyödyksi.

Mutta mutta: ei meidän tarvitse tässä mitenkään samaa mieltä ollakaan :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-24 17:37:25 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15265
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
:D Halusin tällä ketjulla vain nostaa esille sen, että mitä aloittava karppi kohtaa, kun yrittää saada omaa ruokavaliotaan kuosiin. Joillekin värikkyys ja joka aterialla vaihtuvat ruoat ja ruoka-aineet sopivat, joillekin se on työlästä ja turhan vaivalloista, eikä lisää terveyttä.

:D :D Ja ihan hyvällä näitä sitten vain mietiskelin. :D :D Varmasti moni muukin on samaa mieltä Xaijan kanssa, mutta ei ehkä ole vain halunnut tulla kommentoimaan. Toivottavasti otat tämän vain mielenkiintoisena pohdintana, etkä ahdisteluna. :D :D

Xaijalla oli siinä "Paino nousee, help!" -ketjussa hyviä ajatuksia. Tykkäsin. Ainoastaan tuo monipuolisuus ja värikkyys jotenkin normina karppaamiselle pisti minua silmään, enkä sitten voinut olla kommentoimatta, koska mun mielestäni ateria voi hyvinkin olla joka päivä sama sössö, samaa ruoka-ainetta ja vaikka pelkästään yhden värisiä lautasia. Ja kananmuna, majoneesi ja voi on kauniin valko-keltaista, eikä keltainen läjä. :mrgreen:

xaija kirjoitti:
Luuliemihän lasketaan värikkääksi ruoaksi...


Mun luuliemi on harmaata lientä, koska en yleensä laita siihen muuta kuin luita, suolaa ja vettä. Joskus sipulia kuorineen, silloin liemeen tulee ruskea väri, mutta mikä taika siinä värikkyydessä sitten pitäisi olla? Minulla se vain lisää ruokahalua, enkä tarvitse sitä lisää. 8)

Jos ei tunne oloaan pirteäksi tai pöhöttää eikä laihdu, niin syy ei mun mielestäni ole sillä selvä, että esim. muna-majoneesi-kookosöljy olisi huonoa sapuskaa ja aiheuttaisi oireet. Kokemusperäisen väitteeni mukaan syy on yleensä suolistoflooran epätasapainossa, eikä siihen auta monipuolisuus ja ruoan värikkyys.

:mrgreen: Sitten se mua tuikkas kanssa silmään, että värikäs olisi "oman ajattelun laajentamista" pois "harmaasta aivoajattelusta". Itse koen, että olen laajentanut ajatteluani sellaiseksi, ettei ole pakko syödä monipuolista ja värikästä voidakseen hyvin - ja kun sen omaksuin, niin aloinkin voida todella paljon paremmin.

Ymmärrän luullakseni nyt, mitä xaija tarkoitit, kun esitit niitä esimerkkejä munasta ja lihasta (valkoinen pinkki) jne., mutta kun oikeasti olen sitä mieltä, että monille ihmisille (en väitä, että kaikille) voisi oikein hyvin olla terveellistä syödä vaikka pelkkää valkokeltaista kananmunaa monta päivää putkeen. Mieluiten valkoista voita lisäksi, ettei menisi ihan rasvattomaksi, mutta näin kärjistettynä.

Sitten mainitsit siitä ympäristön vaihtumisesta. Totta kai se vaikuttaa, ja siitähän lähiruoassa on kyse, ettei se ruoka aina vaihtuisi (kaukomaiden ruoaksi), jotta se olisi pöpökannaltaan sitä samaa, missä ympäristössä itsekin omine suolistopöpökantoineen elää, jotta ruoka sulaisi hyvin ja tulisi tehokkaasti hyödynnettyä. Juuri siitä tässä mun karppauksessa on kyse, suolistoflooran hoidosta. Mulla floora oli aika kuollutta jatkuvien antibioottikuurien takia. Siihenkin bakteeriston uusasuttamiseen on auttanut se yksinkertaisuus ja vaihtumattomuus ja saman ruoan toistuvuus.

Vielä yksi juttu :mrgreen: , että kun en ole "taantunut" muutaman ruoka-aineen tasolle, vaan se on ollut se keino, jolla olen parantunut. Ja on ollut huikea havainto, etten tarvitse niitä 20 eri ruoka-ainetta.

Värikkyys ei ole mun mielestäni "oman ajattelutavan laajentamista", mutta ymmärrän mitä ajoit takaa, kun puhuit siitä sen toisen ketjun aloittajan kanssa.

Hapatuksesta ollaan samaa mieltä! :D

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 07:49:23 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Nostin sen esiin aloittelijan ketjussa myös siksi, että se omien mieltymysten karppi ja "hyväksytty" ruoka voi hyvinkin olla juuri se, mikä toivottua kehitystä jarruttaa.

Esim. itse en tiennyt, että kananmunille voi olla aikuisena allerginen, söin niitä vaan kilotolkulla ja vähensin muita ruokia, kun ajattelin esim. atopian ja hilseilevien ihopilkkujen ja suolisto-oireiden johtuvan a) sokerista b),viljayliherkkyydestä d) laktoosista h) pavuista ö) mausteista. (välissä muitakin)

Sitä ennen söin paljon rahkoja, piimää, rahkalettuja joiden aines oli kananmuna ja rahka.

Ne nyt sattui olemaan ne kaks asiaa, jotka mulla pahiten aiheuttaa ongelmia, vaikka "muu karppiväki" lappaa niitä suuhunsa paljon. Majoneesissäkin on munaa!

Jos ei tiedä, mikä sen voi aiheuttaa, ja ei esim. tunnista sitä aiheuttajaa, variaatio on hyvästä. Kroppa ottaa niistä hyvistä irti enemmän ja jää paukkuja poistaa niitä huonoja veks, kun edes niiden hyvien aineiden käyttö tuo hyvyyttä.

Elämäni muuttui radikaalisti muna-allergisen kollegan myötä, ja kun asuin maassa, missä ei syödä jugurttia eikä ole rahkaa. Ja missä syötiin raakaa lihaa ilman kananmunaa päällä!

Jos se majoneesimunadieetti, missä syödään välillä ateria maitokahvilla ja partiksella jumittaa, niin ne voi olla just se väärä valinta, "vaikka kaikki muut syö" ja on "täynnä ravintoaineita & probiootteja". Siksi minusta karppausten aloittamisessa onkin se variaation ja värin vaihtelun sekä kypsän että raa'an välillä.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 08:00:59 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
xaija kirjoitti:

Ne nyt sattui olemaan ne kaks asiaa, jotka mulla pahiten aiheuttaa ongelmia, vaikka "muu karppiväki" lappaa niitä suuhunsa paljon. Majoneesissäkin on munaa!



Siis jos syö päivittäin munia ja hapanmaitotuotteita niin se on suuhun lappamista. Minusta se on ihan normaalia karppaamista. Tosin en käytä rahkaa enkä piimää koska ne ovat liian rasvattomia. Tietysti voi olla allerginen monelle muullekkin ns hyväksytylle ruoka-aineelle, mutta se on sitten eri asia eikä minusta sillä ole värkkyyden kanssa kovin paljon tekemistä.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 08:02:57 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Mie aina muuten ihmettelin, kun voita voilla ei poistanut minun näläntunnetta. Sitten lueskelin kylläisyyshormoneista, ja oliko se nyt aivojen ongelma leptiinin kanssa, joka aiheutti osan liikalihavien ruokahalusta. Ajattelin sitten retrospektiivisesti itse, että mulla voi olla sama, vaikken suoranaisesti olisi se ali-/yliherkkä, kumpaa se nyt olikaan. Mulle alkoi auttaa se kaiken lisääminen lautaselle, jopa hiilaripitoisen, koska se meni pienempinä annoksina eteenpäin vatsasta ja kylläisyyskohtaa suolistossa kutiteltiin hitaammin.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 08:06:59 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Useinhan ylipainoisilla on insuliiniresistessi ja se tuo mukanaan myös leptiiniresistenssin eli hiilarit niitä molempia tehokkaasti ylläpitävät. Mutta se onkin sitten taas eri juttu.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 08:25:29 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
mlv kirjoitti:
Useinhan ylipainoisilla on insuliiniresistessi ja se tuo mukanaan myös leptiiniresistenssin eli hiilarit niitä molempia tehokkaasti ylläpitävät. Mutta se onkin sitten taas eri juttu.


No saa selittää jollain muullakin tavalla miks voita voilla ei tuo kylläisyyden tunnetta.

Sehän ei ollut minun pointti, että sie lapat partista munilla ja se on sinusta hyvä.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 08:47:23 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Minä en käytä partista ollenkaan enkä muutenkaan lapa ruokaa. Syön muutakin kuin voita.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 09:36:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Vielä nillittäisin otsikoinnista:

Ruokavalio voi olla myös värikäs ja yksinkertainen.

Syön aika pientä joukkoa ruoka-aineita, mutta niihin kuuluu mm. tuore kurkuma, joka on pilkottava kumihanskat kädessä, ellei halua keltaisia käsiä viikoksi.
Samoin syön lähes päivittäin punasipulia, punakaalia ja mustikoita. Kesällä lähes elän noin kuukauden verran mansikoilla. Vihreää menee myös se kourallinen päivässä, tai sitten pätkä kurkkua.

Että miksi ihmeessä otsikko ei ole "Vaihteleva ja monipuolinen vs. vaihtelematon ja yksinkertainen" ?!

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 09:37:46 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vielä nillittäisin otsikoinnista:

Ruokavalio voi olla myös värikäs ja yksinkertainen.

Syön aika pientä joukkoa ruoka-aineita, mutta niihin kuuluu mm. tuore kurkuma, joka on pilkottava kumihanskat kädessä, ellei halua keltaisia käsiä viikoksi.

Samoin syön lähes päivittäin punasipulia, punakaalia ja mustikoita. Kesällä lähes elän noin kuukauden verran mansikoilla. Vihreää menee myös se kourallinen päivässä, tai sitten pätkä kurkkua.

Että miksi ihmeessä otsikko ei ole "Vaihteleva ja monipuolinen vs. vaihtelematon ja yksinkertainen" ?!


Amen.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 09:53:37 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93648
Tarttis varmaan perustaa uusi ketju? :smt017

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 09:59:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Greda Carpo kirjoitti:
Tarttis varmaan perustaa uusi ketju? :smt017


MIksi?

Jos vaan muuttaisi tämän ketjun otsikon vähemmän ennakkoluuloiseksi. Nyt se nimittäin olettaa että vain vaihtelevasti syövät nauttivat värikkäitä ruoka-aineita.

Kukkakaali ja maitotuotteet taitavat olla suht ainoat värittömät asiat joita meikäläinen syö...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 10:10:03 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Toisinsyöjä kirjoitti:
MIksi?

Jos vaan muuttaisi tämän ketjun otsikon vähemmän ennakkoluuloiseksi. Nyt se nimittäin olettaa että vain vaihtelevasti syövät nauttivat värikkäitä ruoka-aineita.

Kukkakaali ja maitotuotteet taitavat olla suht ainoat värittömät asiat joita meikäläinen syö...


Joo. Intiassakin on tuhansia vuosia syöty tosi paljon keltaista ruokaa, jonka väri ei tule kananmunista vaan kurkumasta. Kurkuma on suurin piirtein ensimmäinen asia, millä lapsen ruokaan totuttaminen aletaan vauvana, koska se on niin hirmu terveellistä. Inkivääri, muualta kulkeutunut sahrami (vai kasvaako sitä intiassakin? Espanjassa ja meditarranean-lähi-idässä tjsp ainakin). Khili (chili) (punaista tai vihreää). Minttu, korianteri, jeera.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)