karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:03:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-07 23:07:49 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-06-03 16:26:23
Viestit: 15364
Paikkakunta: Vantaa
-

_________________
Mateen ruokahakemisto

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-07 23:09:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-09-29 14:22:33
Viestit: 183
oulaliina kirjoitti:
Mielestäni tuollainen "otan osaa, kun eivät ymmärrä" -argumentointi on toisia alentavaa. Minun puolestani muut saavat tykätä bataatista tai olla tykkäämättä siitä kukkakaalista tai kahvista. Ihmisille nyt vaan sattuvat maistumaan eri jutut.


Olen täysin samaa mieltä. Enkä myöskään ymmärrä epäreiluutta, joka liittyy siihen, että viittaa henkilön samana päivänä kirjoittamiin juttuihin tällä foorumilla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-07 23:13:15 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-06-03 16:26:23
Viestit: 15364
Paikkakunta: Vantaa
-

_________________
Mateen ruokahakemisto

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Vs: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-08 08:41:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Matee kirjoitti:
^ Pata kattilaa soimaa... Itsekin vinoilet minulle ruoka-aineksista, mistä en pidä. Tämän ketjun aiheenahan on peruna vs bataatti, ei muusta.

Missä kohtaa olen näin tehnyt? Otin nuo kukkakaalin ja kahvin vain esimerkeiksi. Minulle on yksi lysti, mistä ihmiset tykkäävät tai eivät tykkää.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-08 09:34:12 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
Minun kroppani (se, jota kuuntelen!) ei siedä perunaa eikä sipulia, joten olen suosiolla jättänyt ne ruokavaliostani jo kauan ennen karppiaikoja. Bataattia, tuota Dani-kansan perusruokaa, siedän hyvin eikä se minun suussani maistu edes liian makealle. En kyllä syö sitä kovin usein, silloin tällöin teen uunissa "ranskalaisia", ja runsaasti voita päälle.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-13 12:16:10 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55971
Paikkakunta: Kerava
Yks tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Mulle bataatti on liian makea.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-18 09:55:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
meli kirjoitti:

Kun aloin syöttää lapselleni kiinteää ruokaa, neuvolan täti kertoi, että monet suomalaiset antavat nykyään vauvoille ensimmäisten ruokien joukossa bataattia. Itse en nähnyt syytä opettaa vauvaa bataatin makuun, kun sitä ei muukaan perhe juuri syö. (Yleensäkin on ihmetyttänyt vauvan opettaminen aivan eri ruuille kuin mitä muu perhe syö, kuten vaikkapa mangosose.)

Tätä mietin tässä ja olen vähän eri mieltä. Tieten eri ruokiin kuin mitä itse syö on varmaan turhaa opettaa.
Mutta periaatteessa kaikki eri maut ja ruuat on ihan kiva lapsille opettaa.
Minun isä on naimisissa norjalaisen kanssa ja kälyni on filippiineiltä ja anoppini venäjältä. Koskaan ei tiedä mihin maailma kuljettaa ja silloin on hyväksi, että syö kaikenlaista.
Minä tiedän kun olen naimisissa yökkäilevän nirsoilijan kanssa. Erittäin ärsyttävä ja epämiehekäs piirre...

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-18 10:30:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Minä tiedän kun olen naimisissa yökkäilevän nirsoilijan kanssa. Erittäin ärsyttävä ja epämiehekäs piirre...


Ehkä yökkäilevä nirsoilija onkin vain ns. supermaistaja?
Kyseessä on geneettinen ominaisuus; jotkut ihmiset maistavat kitkerät maut voimakkaammin kuin muut ja se vaikuttaa nimenomaan yleensä vihannesten syömiseen - nämä ihmiset tuppaavat syömään vähemmän vihanneksia ja tykkäävät usein lempeistä, 'plaisuista' mauista.

Ja toinen juttu:
Siihen on ihan validi syy, että lapset eivät usein tykkää kaaleista ja sipuleista: vaikka lapsenkin maksa periaatteessa pystyykin käsittelemään niiden rikkiyhdisteet,
se ilmeisesti ei osalla ihmisistä mielellään tekisi niin aivan varhaislapsuudessa, vaan ko. kasvikset alkavat maistua paremmin vasta päälle 10-vuotiaana.

(lähde ylläolevaan on tämä kirja: http://www.amazon.co.uk/Evolution-Heali ... 1857995066)

Tiedän yhden miesparan jonka lapsuuden tiukan kasvatuksen kodissa uskottiin että poika ei purjoa pysty syömään vasta kun hän oli ruokapöydässä istuessaan oksentanut väkisin syödyn purjon takaisin lautaselle. Eipä maistu purjo sitten vieläkään, mikä on melko ymmärrettävää...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-18 14:40:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Pyh, mikään supermaistaja ole ja jos ollut niin 14v aloitettu tupakka on jo kaiken polttanut :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-18 14:47:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Pyh, mikään supermaistaja ole ja jos ollut niin 14v aloitettu tupakka on jo kaiken polttanut :D


Hajuaisti, johon tupakka vaikuttaa koskee niitä hienompia nyansseja jotka häipyvät kun on nenä tukossa tms, kun taas kitkerä on perusmaku jonka reseptorit löytyvät kielestä ja johon esimerkiksi nuha tai muu hajuastin menetys (esim. iän mukana) ei vaikuta juuri lainkaan. Ja nimenomaan juuri se kitkerä maku kielen maistamana on se, johon tuo supermaistaja-ominaisuus liittyy.

Niinpä tupakointi ei todennäköisesti vaikuta supermaistaja-ominaisuuteen juuri lainkaan.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-18 15:28:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Typerä nimi supermaistaja, supernirso pikemminkin, supermaistajan tulisi olla sellainen joka nauttii kaikista herkuista, eksoottisista mämmiin.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-18 15:59:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ja nimi ei ole minun lanseeraamani. Luepa vaikka tämä:
http://www.makuja.fi/artikkelit/1724610 ... -helposti/

Supermaistaja tarkoittaa sitä että maistaa tietyt maut voimakkaammin kuin muut, eritoten sen kitkerän.

Ja aiheen vierestä: Jos minulla olisi joku asia jonka koen puolisossani ärsyttäväksi ja epämiehekkääksi ja eteen tulisi uutta tietoa jonka perusteella lakata kokemasta niin,, niin tarttuisin innolla ko. tietoon. Into jolla haluat torjua tämän ihan tieteellisesti todetun supermaistaja-asian tekee nyt vähän semmoisen vaikutelman että koet tarpeelliseksi sen että on asia jonka voit kokea puolisossasi ärsyttäväksi ja epämiehekkääksi... :shock:

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-18 16:07:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
En omasta mielestä halveksi vaan se on todella ärsyttävää.

Hän ei esim. syö ruokiani kuin todella harvoin koska hänellä on siihen päälle kammoja kaikenlaisia.
Pelkää että käytän omia munia tai oman possun lihaa taikka läskiä jne.
Mistään ei saa löytyä ruotoa taikka jönnettä taikka nahan palaa jne.

Eli käytännössä hän syö aina jotain einestä taikka itse tekemäänsä.

Minusta tämä on todella ärsyttävää jo taloudellisesti. Ja kyseessä ei voi olla supermaistaja koska mun esikoinen on juuri sellainen. Ärsyttävä nirso hänkin, mutta hän sentään maistaa aina tlamaidon, omat munat ja omat lihat parhaaksi ja herkuksi ja nirsoilee kauppojen tuotteissa...

Mutta mies on ollut tossa rinnalla jo niin monta vuotta, että koko perhe on hänen tyyliin tottunut ja sitä ei yleensä edes ajatella. Mutta kyllä se vaan yhä ärsyttää jos alan ajatella asiaa.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-18 16:10:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Selväksi tuli. Toisaalta: jos tekee ja maksaa itse nirsoiluruokansa, niin mitä se sitten kenellekään kuuluu.
(Itse näytän välittömästi ovea jokaiselle siippaehdokkaalle, joka luulee että hänellä on oikeus huomautella yhtään mitään minun syömisistäni.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-18 16:14:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Juu ei varmaan kuulus, mutta meillä on ollu yhteiset rahat jo kauan ja periaatteessa mies peruspäivärahalla tienaa vähemmän kuin minä, että voisin ehkä motkottaakkin tästä.
Mutta en motkota hälle kun urputan esim. täällä :D
Kyllähän se aikunen ihminen vielä polttaa ja juokin niillä "omilla" rahoillaan...
Onneksi just nyt ei ole niin tiukkaa rahasta että tarvis motkottaa.
Possu pakkasessa ja possujen hävikistä varastetut potut ja kaalit kaapissa joten näillä mennään :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-18 17:23:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Nuo geneettiset erot makuaistissa on todella mielenkiintoisia. Itsellä on ystävä, joka on klassinen esimerkki siitä, että maistaa greipissä ainoastaan karvaan maun. Häne ei kykene syömään edes greippimarmeladia, joka on pääasiassa sokeria, koska greipin karvas maku tulee niin oimakkaasti läpi.

Itse olen melko kaikkiruokainen, ja kasviksissa on harvassa ne, jotka ei maistu (bataatti yksi niistä). Itselle pienenä projektina on ollut oppia tykkäämään korianterista. Pitkään se maistui suussani lähinnä pesuaineelta, mutta nykyisin se jopa sopii mielestäni joihinkin ruokiin. En kuitenkaan vielä himoitse sitä samalla tavalla kuin esim. basilikaa, jota voisin laittaa kaikkeen mahdolliseen. :D

Mutta siis, väitän, että on kahdenlaisia nirsoja. Niitä, joiden suussa kasvikset vaan ihan aidosti maistuvat pahalta. Ja sitten on niitä, jotka esim. vanhempien toimesta ovat oppineet kovin yksipuolisiksi syöjiksi, tai ovat asenteeltaan ennakkoluuloisia, eivätkä sen takia ole haluneet opetella syömään uusia juttuja. Varsinkin pienet lapset (ja varmaan monet aikuisetkin) sekoittavat helposti pahalta ja oudolta maistumisen, ja sen takia voivat vaatia useamman maistelukerran, että suu tottuu makuun.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-18 21:43:38 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3448
Paikkakunta: Vantaa
Ja sitten on meitä jotka eivät maista kitkerää lainkaan. Aistinvaraisen arvioinnin kurssilla olin varma että työpari oli mokannut mun perusmakutestin litkut. Vannoin että siinä oli kaksi lasia vettä vaikka toinen niistä oli (kuulemma) saatanan kitkerää kofeiinilitkua. 25 hengen porukasta löytyi yksi toinenkin joka ei maistanut ko litkua edes tuplavahvana. Sitten testattiin jollain kemikaalilla sitä kitkerän maistamista, eikä mun makunystyröissä ollut siihenkään mitään reaktiota. Tämä voi hivenen selittää sitä miks pystyn (ja tykkään) syödä ja juoda kaikenlaista vahvanmakuista: litroittain vahvaa kahvia, katkeroita, greippejä, tummaa sulaata yms. Faijalla ja broidilla sama homma, perinnöllistähän tuo mun tietääkseni onkin...

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-18 22:13:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
Siihen on ihan validi syy, että lapset eivät usein tykkää kaaleista ja sipuleista: vaikka lapsenkin maksa periaatteessa pystyykin käsittelemään niiden rikkiyhdisteet,
se ilmeisesti ei osalla ihmisistä mielellään tekisi niin aivan varhaislapsuudessa, vaan ko. kasvikset alkavat maistua paremmin vasta päälle 10-vuotiaana.

Minulle alkoi maistua päälle 15-vuotiaana. Muistan, kuinka en lapsena sietänyt kaaliruokien hajua enkä siksi suostunut edes maistamaan.

Oman lapseni maksa ilmeisesti ei tällä hetkellä käsittele rikkiyhdisteitä kunnolla. Hänen käyttämänsä vaipat nimittäin haisevat juurikin rikkiyhdisteille aina, kun ruuat ovat olleet valkosipulisia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-19 08:41:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Olipas mielenkiintoinen tuo kitkerän maistamattomuus!

Minun suussa yhä korianteri maistuu saippualle. En kykene syömään tuoretta, en sitten millään, mutta jauhe ja siemenet on herkkua.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: peruna vs bataatti
ViestiLähetetty: 2014-12-19 14:01:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Minulla on hämärä mielikuva siitä, että Mirka joskus kirjoitti siitä, että eurooppalaisten geeniperimää tuon karvauden maistamisen suhteen on epäilty yhdeksi syyksi, miksi korianteria ei käytetä yhtä yleisesti täälläpäin kuin muualla maailmassa.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)