karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 07:32:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 88 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-17 08:18:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Olen tutustunut pikkuhiljaa paleoon, minua on jarruttanut tuo maito.
Lopetimme kuitenkin maidon juomisen vuosi sitten ja viikko sitten vähensin kerman minimiin ja jugurttia en enää itse syö.
Eli nyt on ruokavalio jo todella lähellä paleota.

Aloitin lukemisen kivikautinen ruokavalio, en löydä sitä kirjaa nyt tähän?? Muistaakseni ihan suomalaisen kirjoittama.
Minusta se taisi olla lähinnä hiilareitten vähennystä

Seuraavana oli Melkein kivikautinen keittokirja. Tykkäsin, selitetty asiat niin että ymmärtää ja hyvä lahjaidea ja ihan eri juttu lukea kun suomalaisten tekemä!!
https://akateeminen.com/webapp/wcs/stor ... cgodWHAAmw

Sitten tilasin kauheen suositun Agains all grains
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=1936608367
Kirja on upeasti tehty ja yksinkertainen ja helppo lukea reseptit MUTTA kauheesti leivontaohjeita ja lähes kaikki mantelijauhoon! Ja makeita?? Hunajaa lähes joka reseptissä.
Tää oli siis mulle pettymnys.

Seuraavaksi tilasin Primal Cravings http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=0984755195 minulle taas pettymys, olis pitänyt arvata jo nimestä että tietenkin se on lähinnä entisen elämän korvausruokia. Aloittelijalle varmasti kiva kun alussa kaipaa kaikkea sitä mitä ennen oli.
Minäkin leivoin kaksi ekaa karppivuotta korvikkeita joka viikko #-o

Sitten luin Well Fed
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=061557226X

Nyt alkoi jo kivikautisen idea hahmottua! Ja kirja on ihana kun siinä keskitytään RUOKAAN, ei korvike leivonnaisiin.
Ja siinä opetetaan kädestä pitäen kuinka selviät siitä älyttömästä kokkailun määrästä.
Minä kokeilin kirjan ohjeen mukaan paistaa jääkaappiin lihaa valmiiksi ja kuullottaa kasviksia viikonloppuna kun on aikaa ja se on oikeasti loistava idea!! Kiireessä ja laiskuudessa ei sitten viikolla tarvitse kuin kasata pannulle ja lämmittää.
Voin todellakin suositella.
Ainut mikä ihmetyttää on manteli ja auringonkukkasiemenvoi?? Miksi niitä suositaan?

Nyt on kesken Practical paleo http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=1936608758
vaikuttaakivalta, mutta vielä en tiedä :D

Paleosta näyttää olevan todella monta suuntausta, ainakin jenkeissä näin karkeesti vois jakaa leipovat ja ei leipovat :)
Ite haluan nykyään kuulua ei leipoviin :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-17 14:48:16 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18448
Paikkakunta: Jämtland
Tuo eka kirja jonka mainitsit on varmaan Heljä Suuronen-Geib: Kivikautinen ruokavalio.
Siinä on ihan kivoja perusohjeita ruokiin, esimerkiksi lampaaseen.

Minä en ole juonut maitoa aikuisena ollenkaan, jossain välissä piimää, mutta yleensä ruokajuomana vesi jo pitkään, hapanmaitotuotteita käytän jonkun verran mutta ei aamiaisena tai välipalana, kahvi mustana paitsi jos jälkiruokana niin kerman kera. Minulta on myös leipomiset jääneet, joskus aamiais- tai eväsleiväksi sellaiset munista, majosta ja juustoraasteesta tehdyt leipäset jotka pitävät tosi hyvin nälkää.

Seuraan jonkun verran noita paleo-juttuja mutta kun tuo oma lchf tyyppinen ruokavalio (paleosuuntainen) toimii hyvin ja on helppo niin jää nuo kokeilut vaikka välillä kiinnostaakin. Mutta kiva kun kerrot miten sinulla toimii ja mitä kirjoja kannattaa hankkia luettavaksi.
Minusta tuo Suuronen-Geib on hyvä.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-17 16:12:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Minulle tuottaa suuria vaikeuksia luopua juustosta ja voista en luovu, eli sen verran paleosta poikkean.
Enkä viiti ostaa kallista kookosmaitoa harvoihin juttuihin mihin tarvii, eli käytän kermaa.
Mutta tykkään kyllä näistä paleo kirjoista ja ne on innostanut vähentämään turhia maitotuotteita.

Ihme kyllä paino tuntuu nyt tippuvan kohisten kun en juo enää kahvia ja kermaa?? Vaikka vedän teetä ja kookosöljyä :D

Paleossa toinen haaste on kaikki viljat ja legumet, eli olen sujuvasti käyttänyt gluteenittomia viljoja.

Nyt paleon myötä olen alkanut niitä taas vältteleen ja vähentänyt lapsiltakin.

Kaikenkaikkiaan paleo pikkasella rasvalisällä on minusta todella hyvä karppisuuntaus.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-17 19:40:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
^ Sori meni ohi: miksi juustoista pitäisi luopua?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-17 19:43:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
paleossa ei periaatteessa syödä maitotuotteita, varsinkaan pastöroituja.

Niin tiukaksi en ala mutta itelle on selkeesti tehnyt hyvää luopua jugurtista ja kermasta nyt laihutusvaiheessa.
Paino pysyy samana vaikka syönkin niitä, mutta halu olis laihtua :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-17 19:53:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47633
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ei ainakaan amerikanpaleossa. Eikä tuoremaito tai homogenointi paleoon kuulukaan.

Mutta jos niin tarkoiksi mennään, niin paleoon ei kuulu myöskään mikään maapallon toiselta puolelta rahdattu ruokatavara. Eikä mikään saati peltipurkkisäilötty tai suoja-ainekäsitelty. Mutta niistähän ei juuri edes puhuta, kun taloudelliset intressit ovat mitä ovat. Varsinkin lännen ihmemaassa :)

Silti moni maata viljelemätön kansa on osannut hapanmaidon salat.
Ja maidon sieto levisi kuin kulovalkea lähi-idässä kun ilmasto hiukan muuttui...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-18 08:36:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Minähän kasvatan kefiirisientä ja käsittelen sillä maidon ja sillä sen saa hyvin happamaksi ja viikkoja säilyväksi.
Mutta eipä sitäkään tule juotua. Juon vettä.
Jos tarvisi kaloreita ja olisi lypsävä elukka niin olis eri asia. Juotan lapsille ja eläimille.

Lähiruoka ajatus on ihana ja sitä koitan nykyään yhä enemmän toteuttaa mutta slti tulee ostetua teff jauhoa ja chia siemeniä jne.
Mutta en ota ressiä, pikkuhiljaa muutoksia.
Ensi kesänä on tarkoitus rakentaa maakellari ja kasvimaa.
Jospa sieltä saisi kellarin täyteen vihreitä papuja ja kurpitsaa.
Jotain muutankin voisi kokeilla mutta en keksi mitä? Helposti säilöttävää, ilman pakastinta pitäisi kasvin olla.

Lihasta olemme kohta täysin omavaraisia kunhan uskalla painaa liipasinta ja nuo 250kiloset siat muuttuu tölkeiksi.

Minä olen sellainen helposti kyllästyvä ja uudesta innostuva, nyt on paleo ja kotivara innostus menossa :D koitan muuttaa kotiani pikkuhiljaa omavaraiseksi ja lähiruokaa arvostavaksi.
Aina näistä innbostuksista jotain hyvää jää tavaksi :D

varmuuden vuoksi piireissä kyllä aika paljon mietitään metallipurkkeja ja säilöntää ja lisäaineita.

Mulla on nettituttuja jokka tölkittää vain omaa kasvatusta ja lasitölkkeihin jne. erittäin mielenkiintoista.
Facebookissa on mukavia ryhmiä. Huomaa että ihmiset ovat omilla nimillä, sinne ei eksy trollajia ja muuten hulluja :D

Sain äitiltä kolme isoa jättikurpitsaa ja ne on tölkeissä. Lihaa olen harjoitellut ja possu olisi tarkoitus tosiaan tölkittää :)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-18 08:43:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
The lifestyle is simply about (1) eating whole foods that provide better fuel for your body and (2) avoiding processed, refined, nutrient-poor factory foods. This means avoiding grains, legumes (beans), refined sugar, and pasteurized dairy products. People believe eating whole foods is hard and limiting, but it isn’t. It may be an adjustment at first, but it’s simply a matter of eliminating foods that don’t promote health in your body.

Sanfilippo, Diane (2014-03-25). Practical Paleo: A Customized Approach to Health and a Whole-Foods Lifestyle (Kindle Locations 507-510). Victory Belt Publishing. Kindle Edition.

tuossa paleo pähkinänkuoressa

Kirjassa on kaikki ruoka-aineet jaoteltu näin, mikä vaihtoehto on paras ja mikä toisiksi paras ja mistä lähdetään:

fats & oils SEE THE FATS & OILS GUIDE FOR DETAILS.
Best! organic, cold-pressed, and from well-raised animal sources
Better: organic, cold-pressed
Good: organic or conventional

Sanfilippo, Diane (2014-03-25). Practical Paleo: A Customized Approach to Health and a Whole-Foods Lifestyle (Kindle Locations 836-839). Victory Belt Publishing. Kindle Edition.


Tässä mun pikkupossulit nyt.
Odotan vissiin aamua jolloin ne kaatuis itsestään kuolleena maahan... Teurastus pelottaa :shock:
Kuva

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 11:12:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Minä viikonloppuna kuullottelin kasviksia aimo kasan ja paistoin jauhelihaa ja pari possunniska paistia ja palan kinkkua valmiiksi jääkaappiin, ihan tuon Well Fed kirjan weekly coock upin mukaan.
Ihan mahtava juttu! Tästä tulee varmasti tapa.
Ensinnäkin ne kasvikset ei jää jääkaappiin homehtuu kun ne on hyvässä uskossa ostettu ja toisekseen ne tulee oikeesti syötyä :D
Ja on helppo kasata aterioita jos jonkinlaisia!!


Olipas mukava lukea kun samassa kirjassa arvostetaan voita!!
Butter is an extremely nutrient-dense food that is loaded with vitamin D, vitamin A, and even vitamin K2. Still, many people cannot tolerate lactose, so clarifying grass-fed butter is a fantastic way to allow the nutrients to remain while the potentially irritating milk sugars and proteins are skimmed away.

Sanfilippo, Diane (2014-03-25). Practical Paleo: A Customized Approach to Health and a Whole-Foods Lifestyle (Kindle Locations 7262-7264). Victory Belt Publishing. Kindle Edition.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 11:48:40 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47633
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kuten sanottua, jenkeillä on käsittämättömän ambivalenttinen suhde maitotuotteisiin :)

Voin kirkastus on keino saada se säilymään lämpimällä vyöhykkeellä. Kuten Intiassa.
Ylenmääräinen käsittely on silti tarpeeton käsittely myös voille.
... ja laktoosi-intoleranssi näyttää katoavan yllättävän helposti, kunhan ruoka muuten järkevöityy.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 12:49:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-04-28 20:06:09
Viestit: 577
Paikkakunta: Turku.Kymistä(Kotka) syntyisin.
En ole lukenut paleokirjoja,mutta on tullut seurattua tätä foorumia. Olen vähentänyt kermaa kahvissa ja jugurtin (10%) syöntiä....ja kermajuustokin on ruokavaliossa huomattavasti vähentynyt. Saas nähdä,mikä on tulos - vai pitääkö poistaa maitotuotteet kokonaan,että humpsahtaisi paino taasen paremmin alaspäin. :mrgreen:

_________________
Tavoitteena hyvä terveys ja alentunut paino eli noin 62-64 kg on sopiva tämän ikäiselle ja kokoiselle (160cm) naiselle.Milloin ätkinsillä milloin milläkin,mutta hiilihydraatteja vahtien.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 13:09:45 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
"Melkein kivikautinen keittokirja. Luonnonmukaista lähiruokaa."

Taitaa vain olla loppuunmyyty, mutta kirjastosta löytyy.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 13:42:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Itse en hirveästi ole paleokirjoja lueskellut, mitä nyt täällä foorumilta on aiheesta tullut luettua. Mutta kieltämättä ihmetyttää tuo maitovastaisuus ja maitotuotteiden leimaaminen automaattisesti luonnottomaksi osaksi ruokavaliota. Maitohan on monien alkuperäiskansojen ruokavalion kulmakivi, ja kuten elskin mainitsi, on maitoa käytetty täällä pohjoisessakin hyvä tovi.

Tietysti nykyisenkaltainen homogenoitu ja teollisesti käsitelty maito ei ole kaikista optimaalisinta, mutta hapattamalla ja muita perinteisiä "säilömismenetelmiä" käyttämällä saa luomumaidosta ja homogenoimattomasta kermasta varsin kelvollista ravintoa. Ja kaupan juustotkin ovat siitä kivoja, että niihin käytetty maito on homogenoimatonta.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 14:05:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Siksipä olenkin nimennyt itseni paleo-paimentolaiseksi. Kohtuullisen paleota siis + maitotuotteet.

Ensimmäiset kirjalliset muistiinmerkinnät kefiirisienestä ovat vuodelta 472 ennen ajanlaskun alkua Tiibetistä ja varmasti se on ollut olemassa ja ihmisen kaverina kauan ennen tuotakin ajankohtaa - kukaan ei vain ole ehkä tehnyt yhtään mistään paljoa kirjallisia muistiinmerkintöjä. :D

Hapattamatta käytän maitotuotteista kyllä kuohukermaa ja melko paljonkin, kun ei tarvitse hiilareita laskeskella, mutta muuten jotakuinkin vain sitä itse tehtyä kefiiriä sekä erilaisia juustoja. Kroppa tykkää maitotuotteista ihan millaisina määrinä tahansa ja maitorasva on suurin kalorinlähteeni. Hapattamatonta maitoa ei sen sijaan tulisi mieleenkään juoda ja kahviinkin laitan mieluummin sitä kuohukermaa.

Aika heikoksi menisi rasvansaanti ellen voisi maitorasvasta saada kaloreitani, kroppa kun ei tykkää ollenkaan esim. sianlihasta/rasvasta eikä kookoksesta.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 14:14:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-19 14:10:20
Viestit: 513
Paikkakunta: Helsinki
NiilinKaimaani kirjoitti:
"Melkein kivikautinen keittokirja. Luonnonmukaista lähiruokaa."

Taitaa vain olla loppuunmyyty, mutta kirjastosta löytyy.


Jep, tämä on loppuunmyyty. Kolusin kaikki isot kirjakaupat (fyysisesti) sekä niiden verkkokaupat. Ei ole tilattavissa. Eikä sitä ole saatavilla edes Antikvariaatti.net-palvelusta. Eioota pukkaa. Kirjastosta tilaamalla saa aina hetkeksi käyttöönsä. (Sama koskee Kivikautista ruokavaliota.)

Tiedustelin joskus kevätkesällä kustantajalta mahdollista uusintapainosta Melkein kivikautisesta keittokirjasta. Sieltä vastattiin, ettei uutta painosta ole suunnitteilla. :(

Mutta tuli toinen iloinen tieto:
Suuronen-Geibiltä on tulossa uusi kirja "Paleo". Silloisessa viestissä suunnitelluksi julkaisuajankohdaksi ilmoitettiin syyskuu. Tällä tietämällä se pitäisi julkaista joulukuussa.
Akateemisen Kirjakaupan sivuilla julkaisupäivämääräksi on merkitty 15.12.

Toivottavasti se pitää paikkansa. Silloinhan voi hankkia itselleen vallan oivallisen joululahjan. :smt111

_________________
Kasvissyöjästä on kehkeytynyt kalansyöjä - kalansyöjästä on kehkeytymässä...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 14:39:02 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18448
Paikkakunta: Jämtland
Tuo Kivikautinen Ruokavalio minulla on, se on samoin kuten Aki Loikkasen H-limit niitä kirjoja joita ei enää taida saada ja joista en luovu. Tiedä sitten mitä perikunta joskus-----

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 18:49:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Minä olen lukenut ja kyllä vähän ymmärrän maitovastaisuutta.
Se on siis oikeastaan pastöroituja vastaan. Ei raakamaitotuotteita.
myös hapatut käy, kuten kefiiri ja jugurtti joka on hapatettu 20h

Juustoista ei vielä näissä kirjoissa ole paljoa puhuttu?? Niitä ei kuitenkaan ohjeissa ole.

Juustomaito yleensä pastöroidaan ja sitten siihen lisätään juuri joka on nimenomaan maitohappobakteeria. Juuston laadusta riippuen eri sukuisia bakuja.
Joten mun maalaisjärki pitää sitä ihan ok ratkasuna.

Myöskään kahvi ja alkoholi ei kuulu paleoon vaikka luulen, että jo kivikautiset hapatti jotain jos ei muualla niin poppamiesluolissaan :D
Vaan jospa se oli vain kerran vuodessa herkkua??

kermaa ei taida saada pastöroimatonta ja en usko että kaupan juguja on hapatettu 24h??
Joten koitan nyt niitä ite vähentää. Minusta tuntuu että vain kokeilemalla löytyy se oma ruokavalio ja nyt testaan vähän tiukemmin paleota.
Olen siis vähentänyt radikaalisti maitotuotteita ja kahvin lopettanut nyt kokonaan.
Paino on humpsahtanut kaksi kiloa kahessa viikossa ja olen junnannut vissiin 6kk samassa :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 19:37:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47633
Paikkakunta: HomeSweetHome
En tarkoita että sinun pitäisi käyttää alkoholia tai mitään muutakaan,

... mutta miksei sinusta (tai lähteittesi mukaan) viina kuulu paleoon? Se mitä villielukoista ja antropologiasta olen ymmärtänyt, alkoholi ja varsin moni muukin huumaava aine kuuluu luonnonkansojen (ja monien eläintenkin) elämään silloin kun sellaista sattuu olemaan saatavilla. Eikä käyminen ole kummoinenkaan juttu hoitaa kiertävässäkin metsästäjä-keräilijöiden elämässä :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 19:46:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
juu ihan nuitten kirjojen mukaan siis alkoholi ei kuulu.
Ehkä paleo paleo on eriasia kuin siitä kehitetty ruokauskonto?

Tässä sallitut nesteet

liquids - Almond Milk, fresh - Coconut Milk - Coconut water - Herbal tea - Mineral water - Water

Sanfilippo, Diane (2014-03-25). Practical Paleo: A Customized Approach to Health and a Whole-Foods Lifestyle (Kindle Locations 664-667). Victory Belt Publishing. Kindle Edition.

Toisesta kirjasta alkoholista
ALCOHOL: There is no argument anywhere that alcohol makes us healthier. Plus, you have a drink, then your drink has a drink, and soon, you’re face first in a pile of french fries with cheese sauce.

Joulwan, Melissa (2012-05-14). Well Fed: Paleo Recipes for People Who Love to Eat (Kindle Locations 239-241). Smudge Publishing. Kindle Edition.

Eli paleoruokauskonnon mukaan syödään vain niitä ruokia jotka tekevät terveeksi ja nämä kaksi kirjaa eivät pidä alkoholia terveellisenä.
Ihan sama vaikka paleoholistit olis sitä vetänykki ;D
Varmasti ne veti hunajaakin raivolla jos mahollisuus olis ollu. Mutta silti hunajakin on rajoitettu.
Pähkinöitäkin suositellaan rajoitettavan vaikka tuskin oikee luolamies on kuunnellut vaimonsa toppuutteluja vaan ajanut sen kerään lisää??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 19:50:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Muuten eilen tuli ruokatasa arvosta dokkari ja siellä oli paljon esimerkkeinä näitä alkukantaisia heimoja afrikastakin.
Naiset ei perinteisesti ole syöneet prodea vaan passanneet miestään ja syöneet viimeisenä rippeet.
Vieläkin siellä imetetään poikalapsi heti eka kitinästä ja tyttö saa itkeä
Kysyttäessä äiti kertoi että parempi opettaa pienestä asti että tuleva elämä on pelkkää turhautumista

Joten juu en aio elää kuten paleot :D :D
Mun tytöt repii sen prodensa vaikka miestensä käsistä eikä uhraudu hänen eteensä, millään tasolla :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 88 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)