karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:40:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2014-10-30 08:49:31 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-09-18 10:18:41
Viestit: 7
Onko kellään kokemuksia autoimmuunipaleosta? Tällä hetkellä lähinnä hyväkarppailen ja jo paleon kieltämistä maitotuotteista (siis juustosta ja turkkilaisesta jugurtista) luopuminen vaikuttaa minusta pahalta. Pähkinöistä ja munista luopumisesta puhumattakaan. Melko tuoreen reuman vuoksi olisin tästä kuitenkin kiinnostunut, joten kuulisin mielelläni kokemuksia, jso sellaisia löytyy.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2014-10-30 08:52:43 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-09-18 10:18:41
Viestit: 7
Piti laittaa tähän linkki, mutta unohdin. Tässä esmerkki, josta aiheesta voi lukea:
http://autoimmune-paleo.com/paleo-autoi ... ut-guides/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2014-10-30 09:33:47 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
Kieltolistat ovat pitkiä ja niissä on ryhmiä (palkokasvit ja ehkä juuri maitotuotteet) joiden täydellistä kieltämistä en oikein ymmärrä. Itse olen käsitellyt autoimmuunipaleota suosimisen kautta, siis mitä ruoka-aineita kannattaa syödä ja mitä kannattaa yrittää vältellä, ei niin kategorisesti kuin neuvotaan mutta pudottanut kauppalistalta pois.

Aina voi kokeilla ja jättää joitakin listalla olevia aineksia pois ruokavaliosta ja katsoa millainen olo on. Usein vaarana on kuitenkin se, että jos olo on ok, syöminenkin lipsuu takaisin entiseen.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2014-11-30 20:38:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
http://ollisintegrallife.com/2012/11/15 ... llinnalla/

ja


http://ollisintegrallife.com/2012/07/24 ... okulmasta/


Nämä kaksi luettuani, vähitellen aloin ymmärtää varsinkin viljojen, mutta myös maitotuotteiden epäsopivuuden autoimmuunivaivoista kärsivällä, varsinkin jos kroppa jo lähtiään on rikki kuten mulla lapsesta asti on ollut..

Nyt olen ollut (uusi yritys, ehkä nyt olen viisaampi, toivottavasti) lähes viikon myös ilman lehmänmaitotuotteita, ja olo on jo nyt parempi. Kokeilua jatkan jokusen viikon ja sitten kokeilen ulkomaisia juustoja. Mm. pirkalla on parmesanjuustoa, joka on valmistettu pastöroimattomasta maidosta. Ja vuohenmaitojuustot olen jo aiemmin maidotonta kokeiltuani, kokenut sopivan kropalleni, pieninä määrinä silloin tällöin käytettynä. Testailua ja testailua, sitähän tämä on, yksilöitä kun ollaan, niin ei voi mennä sanomaan, että mikä sopii mulle, sopisi automaattisesti myös jollekin toiselle. Ja päinvastoin. Tuosta turkkilaisesta luopuminen mullekin on ollut yksi vaikeimmista...ja kerman käyttö ruoanlaitossa, sillä kun on helposti saanut täyteläisyyttä ja kastikemaisuutta aikaan ja niitä rasvojakin mukavasti, mutta kaikkeen oppii...vähän ja päivä kerrallaan.

Itse olen tuota paleoruokavaliota pähkäillyt, että ihan alkuperäisessä muodossaan sitä tuskin täällä pystyy toteuttamaan, tai ainakaan minä en pysty..pitäis opetella metsästämään ja kalastamaan. Ja sitäkin olen ajatellut, että olikohan sitä alkuperäisessä ruokavaliossa ihan niin kovin paljoa sitä rasvaakaan. Riista ja järvikalat kun näilllä leveyksillä ainakin on melko vähärasvaisia, ja sitä voita ei ollut. Eikä kasviöljyjä. Mutta ruhosta toki syötiin kaikki mitä pureksimaan pystyi, siis myös ne rasvaisemmat osat. Mutta taisivat kypsennyksessä nekin vähät rasvat valua hiillokselle, ehkä sitten kun oli kypsennysastioita enemmän, ne valuivat padan pohjille ja sitten tietty syötiin. Mutta loppujen lopuksi taisivat melko vähärasvaisesti syövän. Ja kaiken kaikkiaan myös määrällisesti vähemmän kuin mihin me ollaan nykymaailmassa totuttu. Ja vielä niinkin, että pakostikin sitä pätkäpaastoilua tuli, kun ei ollut välttämättä takeita, että saalista saa samaan tahtiin jatkuvasti. Kesällä syötiin talvenvaralle, kerättiin varastoja kroppaankin (näin ainakin olettaisin, niinhän eläimetkin tekevät) ja talvella sitten pyrittiin pysymään lähellä tulisijoja, ettei kylmä liiaksi kiusaisi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2014-12-01 21:31:58 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Silloin tällöihn yritän ymmärtää, millaisia kuvitelmia paleoon kuuluu, mutta aina ne lyövät ällikällä :)

Luuletko oikeasti, että täällä (tai missään muuallakaan luonnon helmassa) oltaisiin kuukausien ajan vain värjötelty tulen ääressä? Etenkin kun edes kuivia polttopuita ei ollut missään kuivana siistissä pinossa, sen enempää kuin ruokavarastojakaan. Eikä metsästäjä-keräilijöiden aikana ollut edes pysyviä talviasuntoja, vaan vaellus jatkui silloinkin :D

Siinä ensimmäisessä autoimmuunipaleossa sentään mainittiin kaikki eläinrasvat (voita lukuun ottamatta) ja luuliemet ja sisäelimet ja fermentoimalla säilötyt tuotteet. Ilman riittävää eli runsasta rasvaa kaikki pohjoisen paleot jäävät energiavajaiksi ja elinkelvottomiksi. Lihat saatoi antaa koirillekin (jotka kuulemma saatiin kesytettyä jo ennen paikalleen asettumista), kunhan rasva jäi ihmisille.

Rasvalla on pohjolassa monta hyvää puolta. Se on säilyvämpää kuin hiilarit (koska bakteerit eivät voi hyödyntää sitä). Se menee pieneen tilaan kantamuksissa; jo kilon köntsästä saa useamman päivän tarpeen. Se (tai siis mitokondrioiden rasvapolttoisuus) lisää lihasten lämmöntuotantoa mikä kasvattaa hengissä säilymistä näillä leveysasteilla. Ja sitä on ollut saatavilla läpi vuoden, toisin kuin mitään hiilihydraatteja - jopa niin paljon, että saaliista voi valita sopivimmat osat käyttöön.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2014-12-02 08:43:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
liljankukka kirjoitti:
Ja sitäkin olen ajatellut, että olikohan sitä alkuperäisessä ruokavaliossa ihan niin kovin paljoa sitä rasvaakaan. Riista ja järvikalat kun näilllä leveyksillä ainakin on melko vähärasvaisia, ja sitä voita ei ollut.


Norppa ja hylje ovat olleet erittäin merkittävässä osassa näillä leveysasteilla siinä metsästäjä-keräilijän ruokavaliossa ja niistä löytyy rasvaa niin että sitä riittää syömisen lisäksi vaikka primitiiviseen rasvalamppuun. :D

Meressä ja siitä nousevissa joissa on ollut lohta joka on rasvainen kala, järvikaloista muikku ja nieriä ovat myös rasvaisia.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2014-12-02 10:36:18 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Ja varmaan myös kesän marjasadon tuloksena se oma eläinrasva on ollut tarpeellista polttoainetta talvella vähän karhujen vuodenaikavaihtelujen tapaan. Eli se hiilarien tehokas muunto eläinrasvaksi on varmaan peritty noilta ajoilta.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2014-12-02 13:48:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Valitan jo etukäteen että tämä menee Pohjolan asutusta kaukaisempiin aikoihin, mutta silti.
Ehkä neoliittiset tiesivät säilöä arvokasrasvaiset mammutin aivot lactobasilleilla :D

Linkki: http://johnhawks.net/weblog/topics/diet ... -2014.html

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2015-07-08 18:18:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
liljankukka kirjoitti:
http://ollisintegrallife.com/2012/11/15/autoimmuunisairaudet-ja-patofysiologiset-mekanismit-hoito-ravinnolla-seka-stressinhallinnalla/

ja


http://ollisintegrallife.com/2012/07/24 ... okulmasta/


Luettu ja sisäistetty. Vaan olikos siinä tattarissa WGA:ta vai ei?

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2016-01-19 20:27:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-25 11:49:50
Viestit: 266
Paikkakunta: Myrskylä
Tämäpä oli mielenkiintoista ja omia kokemuksiani tukevaa tietoa. Kiitos noista linkeistä! Itse olen ollut autoimmuunipaleolla nyt kaksi viikkoa. Ehkä tämä tästä korjaantuu tämä kroppa ja suolisto taas.

_________________
Neljän lapsen jälkeen on aika keskittyä omaan hyvinvointiin ja saada kroppa taas omaksi. Autoimmuunipaleolla mennään toistaiseksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2016-03-16 21:46:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Mitenkäs on voin laita autoimmuunipaleossa? En ole saanut kilpirauhastulehdustani sammumaan pelkällä viljattomalla ihan kokonaan, joten kokeilussa on nyt lehmänmaidoton ruokavalio. Olen syönyt silloin tällöin vuohen- ja lampaanjuustoa, koska olen juustoaddikti. Vierottauduin englantilaistyyppisistä teehetkistäni vuohenmaidon avulla, mutta tällä hetkellä en juo sitäkään. Voita kuitenkin menee, koska käytän paljon rasvaa ja elämä menee todella hankalaksi, jos voitakaan ei voi syödä. Lääkärin mukaan satunnaiset lampaanmaitojuustot ja kyyttömaitoaltistus ei haittaa, mutta miten on? Pitääkö maidon kanssa olla yhtä tarkka kuin vehnän? Voinko syödä voita entiseen tapaan vai vesittääkö se koko kokeilun?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2016-03-17 05:42:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Samaa kysymystä miettinyt useaan kertaan. Aika monetkin lähteet sanovat, ettei voi haittaa, koska siinä on maitoproteiinia "niin vähän". Kuitenkin, jos on allerginen - siis vaikka vain IgG4 -allerginen eli hitailla reaktioilla - niin pienilläkin määrillä on merkitystä. Toinen juttu on se, että näiden ohjeiden antajat eivät välttis ymmärrä, mikä määrä voita menee eläinrasvakarppauksessa. Ehkä ajattelevat, että sitä menee 10 g päivässä, kun oikeasti voi mennä 100 g tai enemmänkin jos ei luuliemistä yms. ota rasvoja.

Tein itse gheetä ja sen valkoisen tavaran määrä ei todellakaan ollut mikään pieni. En sitten tiedä, mikä osuus siitä valkoisesta on allergisoivaa. Olet varmaan sulattanut voita johonkin tarkoitukseen ja nähnyt itsekin sitä valkoista sakkaa siellä.

Kesällä kokeilin AIP:ta ja kympin tyttönä vedin tosissani eli ostin Ruohonjuuresta luomugheetä. Oli sairaan kallista, 300 g purkki kympin. En pidä yhtään mausta edes. Mitään positiivisia vaikutuksia en havainnut, yksi syy voi olla se, että kun en vielä ollut teettänyt allergiatestiäni ni söin manteleita ja hasselpähkinöitä. Olen ihan mega-IgG4-allerginen manteleille.

En tykännyt itse tehdynkään gheen mausta ja luulin että se on pilallista, mutta nyt kun mietin tarkemmin, se ei ehkä ollutkaan pilallista vaan ghee vaan maistuu siltä. En ole varma. Roskiin meni kuiteskin. Nyt noudatan maidotonta ja viljatonta, siis käytännössä AIP:ta muuten, mutta voita syön ihan sellaisenaan. En nyt vaan pysty parempaan. Mutta jos pystyy ja jaksaa itse tehdä gheetä ja käyttää sitä, ni kyl suosittelisin.

Otan lähipäivinä muuten vuohenmaidonkin ruokavalioon, kun saan uuden kefiirinpoikasen tänään. Saas nähdä miten käy.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2016-03-17 08:02:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
Erfis kirjoitti:
Samaa kysymystä miettinyt useaan kertaan. Aika monetkin lähteet sanovat, ettei voi haittaa, koska siinä on maitoproteiinia "niin vähän". Kuitenkin, jos on allerginen - siis vaikka vain IgG4 -allerginen eli hitailla reaktioilla - niin pienilläkin määrillä on merkitystä. Toinen juttu on se, että näiden ohjeiden antajat eivät välttis ymmärrä, mikä määrä voita menee eläinrasvakarppauksessa. Ehkä ajattelevat, että sitä menee 10 g päivässä, kun oikeasti voi mennä 100 g tai enemmänkin jos ei luuliemistä yms. ota rasvoja.



Oman kokemukseni mukaan voi sopi minulle, vaikka nuorempana olin äärimmäisen allerginen maitoproteiinille. Muut maitotuotteet ja levitteet kuten maitoproteiinia sisältävät margariinit aiheuttivat pieninäkin määrinä kurkun karhimista (eli kurkku turposi) ja pahaa ihottumaa. Voin kanssa ei ollut ongelmia. Tämä on vain oma kokemukseni, eikä sitä voi pitää yleispätevänä totuutena.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2016-03-19 14:12:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Olen itseasiassa lievästi allerginen maidolle (IgE) ja maito aiheuttaa lieviä iho-oireita ja huonovointisuutta. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia maitoja tuloksetta, joten on aivan selvää, että maito ei sovi. Juuston osalta en ole ehtinyt testata, mutta lievät oireet eivät näkyisikään. Luonnollisesti voisin ottaa maidottomalla juuston kanssa allergiatestinkin, mutta en tiedä olisiko siinä mitään järkeä, jos juustosta ei tulisi näkyviä oireita. Oman voinnin kuunteleminen onnistuu allergian kannalta.

Kilpirauhastulehdus on kuitenkin hieman eri asia ja siinä on eri vasta-aineet, joilla on pysyvää merkitystä, koska arpeutunut kilpirauhaskudos ei palaudu. Pohdin tässä nyt sitä, että jos noudatan maidotonta, mutta en voitonta ruokavaliota, niin onko testipävänä vasta-aineet samat kuin maitoa juodessa (jolloin voi olisi vesittänyt koko kokeilun), hieman matalammat kuin normaalisti vaiko peräti nollassa, olettaen, että maidosta tulee vasta-aineita.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Autoimmuunipaleo (AIP)
ViestiLähetetty: 2016-03-20 08:24:40 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55971
Paikkakunta: Kerava
Jeanne c'Arb kirjoitti:
Mitenkäs on voin laita autoimmuunipaleossa? En ole saanut kilpirauhastulehdustani sammumaan pelkällä viljattomalla ihan kokonaan, joten kokeilussa on nyt lehmänmaidoton ruokavalio. Olen syönyt silloin tällöin vuohen- ja lampaanjuustoa, koska olen juustoaddikti. Vierottauduin englantilaistyyppisistä teehetkistäni vuohenmaidon avulla, mutta tällä hetkellä en juo sitäkään. Voita kuitenkin menee, koska käytän paljon rasvaa ja elämä menee todella hankalaksi, jos voitakaan ei voi syödä. Lääkärin mukaan satunnaiset lampaanmaitojuustot ja kyyttömaitoaltistus ei haittaa, mutta miten on? Pitääkö maidon kanssa olla yhtä tarkka kuin vehnän? Voinko syödä voita entiseen tapaan vai vesittääkö se koko kokeilun?


Mulla autoimmuunitulehdus sammui välttämällä gluteiinia ja viljaa ja olemalla maidoton. Voista teen gheetä ja käytän satunnaisesti vuohen tai lampaanmaitotuotteita.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)