karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:54:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 179 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 79 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-10-01 20:26:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Koitan miettiä mikä olis jalostettu elintarvike mitä käytän joka päivä, niin en keksi.
lasketaanko voi ja juusto??

Mutta aina sillon tällön menee kyllä tomaattimurskaa ja oliiveja ja chiasiemeniä ja psylliumia

muuten taitaa jalostetuin olla kypsytetty juusto ja makkara

Että karpatessa on kieltämättä perunsipulisekoituskulttuuri muuttunut ja ne perunatkin silputaan ihan ite..

Moni tuttu tekee silti itse ruokansa ja syö siis kotiruokaa. Ja ihan hyvää sellaista. Mutta se käsittää vain yhden aterian.
Loppu ateriat on niitä ns. paloja ja siinä ne menee mettään.
Eli aamiaisella muroja tai sokerijugu ja leipää ja välipala leipää ja jugua ja iltapalat taas sitä samaa,,,
Joku uskollinen keittää ees kaurapuuron, mutta aika harvinaista se nykyään on.

Silti he omasta mielestään syövät kotiruokaa ja siksi terveellisesti. Eivät siis syö eineksiä.
Mutta niihin eineksiin ei lasketakkaan näitten palojen sisältöä, niitä hyvä jos lasketaan ruuaksi.

Mun mielestä tämä välipalakulttuuri on se missä mennään eniten harhaan.

Esim. 9v yltin kokeeseen piti lukea 3 sivua ruuasta ja ruoka ajoista ja sehän oli just tätä välipala sitä ja tätä. Pitää siis lukea kokeeseen oikea oppinen aamiainen?????????
Sanoin, tytölle, että mun puolesta voit hypätä nämä ruisleipäaamiaiset yli jos haluat.

Meillä nuo tytöt kasvaa niin komeesti käyrillään ja syövät arkena 4 kertaa päivässä (kouluruoka ylimääräinen) ja kaikki vapaat ajat 3 kertaa päivässä. Joka aterialla oikea ruoka.

Silti terkkari vääntelee käsiään kun sanon, että emme harrasta välipaloja.
-edes hedelmä???? rukoilee terkkari

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-01 20:55:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Meillä pojat kertoi aikanaan, että heidänkin ruoastaan oli huolestuttu koulussa. Eivät syöneet yläasteesta eteenpäin lounasta, vaan korvasivat sen herkästi suolapähkinöillä, fasun sinisellä tai ei millään. Eikä kotiväellä ollut tähän mitään valittamista, mutta koulussa siitä kuulemma mutistiin. Vaan kun kumpikin voi hyvin ja pysyi sopusuhtaisena ja ihmeen terveenäkin runsaan kotiaamiaisen ja iltasyömisten turvin (ja kun nuoremmalla oli luokkansa alin verenpaine) niin mitäpä siihen sitten lopulta saattoi terkkarikaan sanoa? :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-02 06:32:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Ei varmaan mitään :D Mutta takuulla ajattelee, että eestään löytävät.

Eniten mua silti ottaa päähän, että koulussa alkaa eskarista asti aivopesu palakulttuuriin.
Rypsi ja rasvaton maito kulttuuriin.

Se raisvotuttaa mua suorastaan, koska kokoajan tulee muita tutkimuksia, niin miksi nuita ei poisteta kokonaan tai opeteta edes vähän eri tavoin.

Ei minusta perus suomalainen entisajan kotiruoka ole kovin huonoa. Jos kaikki tekis edes sitä, niin asiat olis paljon paremmin.
Kyllä kaurapuuron kanssa otettiin isän lapsuudessa aina voita ja keitettyä munaa.

Muistan vielä nuorena kun haimme markanpuuron huoltsikalta silloinkin kuului muna puuroon.
Nyt se ei kuulu??? Tytön koulukirjassa suositellaan muutamaa munaa viikossa???

Jo palattaisiin edes aikaan isäni lapsuuden, vois sanoa, että aika paleosti silloin syötiin.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-02 12:03:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
http://www.helsinkipaleo.com/2013/05/ek ... isyydesta/

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-02 14:38:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-07-17 16:04:12
Viestit: 993
Paikkakunta: Kuopio
Laskeskelin eilisiä syömisiä ja yli 200 kcal tuli seuraavista:
-naudanliha
-kookoskerma
-juustot
-voi

Rehuja tulee sen verran monipuolisesti nautiskeltua ettei mistään yksittäisestä saa yli 200 kaloria.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-02 17:21:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kiitos vastauksesta :)
Jatkokysymys: saatko päivittäisistä "rehuista" edes yhteenlaskien 200 kaloria?

Jos peruna ja hedelmänsukuiset jätetään pois laskusta, niin minä en.
Ja silti syön perunattomia rehuja ilmeisesti enemmän kuin perussuomalainen.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-02 18:40:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-07-17 16:04:12
Viestit: 993
Paikkakunta: Kuopio
Epäilisin että rehujen kalorit asettus suunnilleen 200 kummallekin puolen, toisina päivinä vähän enemmän toisina vähemmän. Tämä arvio ihan näppituntumalla.
Avokado on aika kunkku, mut menee tosiaan hedelmiin. :)
Marjoja en syö joka päivä, mutta esimerkiksi smoothieen tulee helposti n. 150 kcal pelkistä marjoista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-04 16:26:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Marjoista voi vielä 200 kcal ehkä saadakin, jos marjat lasketaan rehuihin.
Tosin IMO melkein puoli litraa tuoremarjaa per päivä ja henki on aika paljon jos niitä ei itse poimi.
Ja jooei, en ole ajatellut myöskään marjoja "rehuina"

Kiitos selvennyksestä :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-12-13 21:16:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Mari_S kirjoitti:
els kirjoitti:
Ai niin ja hanhen- eikun ankanrasvaa on silloin tällöin löytynyt ranskalaisissa säilykkeissä. Puolen kilon tai kilon peltipurkissa on ollut 2-4 valmiiksi kypsennettyä ankankoipea ankanrasvaan säilöttynä. Kalliita kuin mitkä, jos niitä ajattelee vain sinä yhtenä ateriana, johon liha riittää - mutta rasva riittää moneen muuhun ateriaan ja maistuu sen verran hyvältä, ettei purkki ole lopultakaan ihan niin kallis. Stokkalta on löytynyt joskus, samoin parista isommasta ja paremmasta K-marketista.

Paleomiinuksena tietysti tuo ei-kotimaisuus, mutta on se sentään valmistunut vähän lähempänä kuin kookospalmut :)


No niinpä tietenkin! Rillettes! Pitää loppuviikosta tulla Delidelin kautta kotiin.


Mulle paleomiinuksena tuli pakkosyöttö. Tänään näin Sokoksella hanhen- ja ankanrasvaa peräti lasipurkissa. Hyllyyn jäi, koska ranskankielinen teksti ymmärtääkseni mainitsi pakkosyötön "gavé". Onko turha edes etsiä tavallisen ankan tai hanhen rasvaa kaupan hyllyltä?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-12-14 07:42:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Jos siinä luki, että ei pakkosyöttöä??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-12-14 10:23:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-05-12 20:47:07
Viestit: 330
Useammassakin ns. maatilapuodissa olen nähnyt kotimaista hanhen/ankanrasvaa lasipurkissa, nimi ei nyt muistu mieleen. Ja näyttää olevan myös Stockan Herkussa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-02 19:49:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-07-24 18:02:44
Viestit: 162
Paikkakunta: Parainen
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Söikö donitsia, ei, söikö avokadoa, kyllä!


Eh...? Suomalainen kivikautinen mies, ei kyllä avokadoa syönyt :-D Eikä tainut kivikaudella purjehtia laivat mannerten välillä, roudaten eksoottisia hedelmiä pohjoisen tarvitseville :-) Kyllähän totuus on se, että kivikaudella Suomessa oli hyvin vaikea tulla toimeen. Lehmiä, porsaita tai kanoja ei ollut, ja rasvansaanti linnuista, poroista ja hirvistä oli äärimmäisen vähäistä. Hiilihydraatin lähteinä toimivat tattari (n. 5 300 eKr.) sekä ohra ja hamppu (n. 4 200 eKr.). Näitäkään ei luultavasti tuolloin vielä viljelty järjestelmällisesti, joten näiden merkitys jäänee vähäiseksi. Karja- ja maitotalous saapui Suomeen vasta neoliittisella kaudella, arvioilta 2 500 - 2 00 eKr. Paleoliittinen kausi on ajanjaksollisesti tätä ennen.

Norppia pyytämällä mitä ilmeisimmin sai rasvaa tuohon aikaan, mutta ei niistäkään mitään juhla-aterioita joka päivä valmistettu. Etenkin nyky-paleot, jotka jäljittelevät kivikautista ruokavaliota, eivät enää voi popsia norppaa suuhunsa, joten riittävä ravinnonsaanti osoittautuu äärimmäisen vaikeaksi. Etenkin on syytä muistaa, että kivikaudella ihmiset olivat huomattavasti pienempiä, ja heidän päivittäinen vähimmäiskalorimääräkin oli huomattavasti pienempi. Nyt kun me ollaan kasvettu tyysti toisiin mittoihin (pitkälti ruokavalion muutoksen seurauksena), paluu vanhaan voi olla jokseenkin pulmallista. :-P

Koko paleoruokavalion kulmakivi nojaa siihen, ettei "ihmisen elimistö ole tottunut käyttämään ravinnokseen maanviljelystuotteta", joten mielestäni on melko naiivia alkaa noudattaa "jonkin toisen väestön kivikautista ruokavaliota". Avokado? Keski-Amerikasta. Appelsiini? Kaakkois-Aasiasta. Eikä kivikaudella seilanneet kauppalaivat mannerten välillä erinäisiä hedelmiä kuljetellen. Eli kyllä itse näkisin, että kun paleosta puhutaan, niin siihen sisältyy myös vahva indikaatio luonnonvaraisten kasvien aseman korostamisesta.


Ronja-Aliisa kirjoitti:
Jos ennen se tehtii kävelemällä päiviä vuosijuhlapaikalle markkinoille, niin miksi tänä päivänä ei saa käyttää niitä mahdollisuuksia mitä on.


Ei minulla mikään sitä vastaan olekaan. Mutta mikä tekee siitä paleota? Koko nykyinen logistinen järjestelmä on peruja maatalousyhteiskunnan kehittymisestä, joka puolestaan on mahdollistanut ihmisten tehokkaamman ravinnonsaannin, ammattien erikoistumisen, sekä tieteiden ja taiteiden kehittymisen. Voitaisiin jopa puhua post-agraarista ajasta, joka on kaikkea muuta kuin paleota. Tämä siis oma mielipiteeni.

Anyways, paleoliittinen ruokavalio on mielestäni äärimmäisen kiehtova ajatus, etenkin sen luonnonmukaisuuden ja alkuperäisyyden vuoksi. Kaikki eivät maitotuotteisiin reagoi kovin hyvin, mutta itse katsoisin, että maitotalouden myötä ihmisten ruokavalio on kokenut varsinaisen vallankumouksen: voin myötä energiaa on ollut saatavilla äärimmäisen tiiviissä muodossa!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-02 19:53:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-07-24 18:02:44
Viestit: 162
Paikkakunta: Parainen
Mielenkiintoinen lainaus muuten Wikipediasta:

Lainaa:
Ruotsalainen luonnontutkija Carl von Linné havaitsi vuonna 1751 pohjois- ja eteläruotsalaisissa eroja, jotka hän selitti ruokavaliosta johtuviksi: "Norlantilainen lappalainen elää pelkästään lihalla, kalalla ja linnunlihalla, ja jää pienikokoiseksi, laihaksi, kevyeksi ja notkeaksi. -- Skånen tasangolla talonpojasta, joka syö herneitä ja paljon tattaripuuroa ja jonka pääasiallinen ravinnon lähde on [kasvijauho] kasvaa suurikokoinen, roteva, jähmeä, vahva, verkkainen, painava." (https://fi.wikipedia.org/wiki/Vähähiilihydraattinen_ruokavalio)


:P


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-03 08:17:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Et ymmärrä mun pointtia, mun ei ole pakko olla suomalainen paleo jos en halua. Olen muutenkin puoliksi norjalainen :D
Joku paleo jossain söi avokadoa. Mutta ei donitsia.

Nuo sun lainaamat viestitki on jo niin vanhoja että olen kerinnyt tähän mennessä vaihtaa suuntaani ja mielipiteitäni moneen kertaan :D

Tällä hetkellä olen niin perseaukinen, että syön sitä mitä saan ja mikä on halvinta...

Mulle on oikeestaan ihan sama mitä muut syö en nykyään edes täällä jaksa käydä inttään kuin vain sillon ku muualla ei ole mielenkiintoisempaa. Tää karppila on tällä hetkellä tylsin seuraamistani foorumeista

Minä luen jenkki paleokirjoja ja saan sieltä vaikutteita, olen siis paleo joka syö lähiruokaa vain silloin kun huvittaa ja chia siemeniä ja avokadoa silloin kun huvittaa ja hedelmiäkin, just eilen tölkitin ananasta :D
Tervetuloa lynkkaajat :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-03 08:26:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Ja vielä selvennän mun pointtia , kukaan ei ole kirjoittanut lakia mitä ruokavaliota saa sanoa paleoksi.
Jos luen well fed kirjan joka on jenkkiläinen paleoruokakirjailia, niin silloin syön hänen tyyliin paleota.
Lähiruoka on toivottavaa, mutta se ei ole pakko. Saan siis yhä sanoa olevani paleo vaikka söisin bataattia.

Vois ajatella, että sana paleo on muodostunut nimeksi tiettyjä aineksia sisältävälle ruokavaliolle. Oli se lähiruokaa tai ei.
Sitten kukin voi vetää enemmän tai vähemmän myös koko elämäntyylia paleoksi.

Esim. sinä voisit hankkia kotimaisen tietokoneen millä lainata vuoden vanhoja viestejäni :D

Minä kasvatan omat sikani 9 henkiselle perheelleni ja vanhemmilleni ja veljelleni. Siinä on mulle lähiruokaa ihan tarpeeksi. Omatuntoni on puhdas vaikka syönkin hedelmiä ja tuontimausteita ja suklaata jne jne

Ihan sama kuin intettäs luomu sanasta. Hirvi ei ole LUOMUA kaupassa, koska tuotemerkkinä luomu on määritelty. Mutta jokainen tietää ett' hirvi on luonnonmukainen josta sana luomu juontaa.
Tai kun sanon miehelleni anna kikkomania, hän ojentaa halpamerkin mulle jossa lukee soijakastike.
Kun sanon syöväni paleosti, kaikki tietää, että rajoitan viljoja ja maitotuotteita

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-03 08:35:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
niin minä kun syön oliivejakin silti sanon nkaikille olevani aikalailla paleo :D lällälää, onneksi täällä ei ole mutawwaa

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-03 08:42:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Kuva

Kuva

tuossa lähiruokaa :D

Possun liha ja rasva on meidän pääkalorilähde nykyään, edes voita ei tule ostettua enää kuin mausteeksi.
Mutta oliiveja kylläkin...

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-03 08:53:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Eikös jokainen voi määritellä sen paleon siten, että mitä yleisesti maapallolla on kivikautinen mies syönyt??

Söikö donitsia, ei, söikö avokadoa, kyllä!

Turhan hifistelyksi menee jos jokaista vaaditaan vaan järsiin kotimaista kaalia ja lanttua. Eiköhän jokainen voi itse päättää käyttääkö tuontihedelmiä tai kalaa tai vaikkapa tuonti suklaata ja kahvia.

Jos yleisesti syö ruokaa jota joku jossakin kivikautisessa maailmassa on syönyt voi kútsua itseään paleoksi.
Eletään kuitenki nykyaikaa ja kyllä aika ammoisista ajoista on tehty kauppaa.
Jos ennen se tehtii kävelemällä päiviä vuosijuhlapaikalle markkinoille, niin miksi tänä päivänä ei saa käyttää niitä mahdollisuuksia mitä on.

Käytetäänhän me tuonti autojen muodossa ja kaikessa muussakin.

Tässäpä tämä mun 2013 vuonna kirjoittamani viesti ja nyt kun luin tän, niin olen kyllä yhä samaa mieltä.
Naurettavaa tekopyhää paskaa alkaa toisia moittiin jos syövät tuonti tavaraa.

Esim. paleon määritelmässä lukee, että siinä suositaan lähiruokaa, se ei siis ola pakko ja luulis riittävän, että suurin osa ruuasta on kotimaista.

Olette aika ääripaloita kun voitte heittää ekan kiven ja syyttää muita kuvitteellisiksi...
Mitä olen lukenut kivittäjien viestejä niin ei suinkaan kaikki ruoka ole lähiruokaa mitä syövät.

Oikeestaan tämä on yks naurettavimmista keskusteluista täällä karppilassa, ei ihme että täällä ei enää viihdy

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-08 10:43:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-01-22 08:45:44
Viestit: 246
Paikkakunta: Lahti
=D> :smt023

Tsemppiä ja jaksamista Ronja-Aliisa!

_________________
Luonnonmukaista syömistä!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-10 08:42:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-07-24 18:02:44
Viestit: 162
Paikkakunta: Parainen
hippula kirjoitti:
=D> :smt023

Tsemppiä ja jaksamista Ronja-Aliisa!


Tsemppiä ja jaksamista myös tältäkin suunnalta!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 179 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 79 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)